Möte 2022-09-13
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
3
Initiativärende från Sverigedemokraterna (SD) - Uppmaning till Socialdemokraterna att betala tillbaka kostnad för annons
-
För att tillgodose ett växande intresse och en framtidssäkrad verksamhet behöver funktionerna och området i och kring nuvarande ridsportanläggning vid Lervik utvecklas. Hur detta kan ske på bästa sätt utifrån möjligheter och förutsättningar sammanställs i en förstudie vars resultat sedan kräver förnyade beslut om eventuellt fortsatt genomförande. Arbetet och förväntningarna på förstudien beskrivs i den bilagda beställningen.
Gävle Ryttarsällskap som ansvarig för verksamhet och Gävle kommun som markägare kommer att utveckla området gemensamt där ansvar, nytta och fördelning mellan parterna behöver utredas i förstudie och förankras i avtal. Beräknad kostnad för förstudien och dess utredningar är ca 1,5 mnkr. En eventuell fortsättning kommer innefatta ramar och kostnadsberäkningar för ett genomförande i ett exploateringsprojekt med en detaljplan.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
924kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Kommunallagens 6 kapitel § 1a och b ska kommunstyrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Kommunledningskontoret har sammanställt underlag från bolagen för denna uppsiktsroll.
Lagstiftning
Enligt Kommunallagens 6 kapitel § 1a och b ska kommunstyrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Styrelsen skall också ha uppsikt över sådana kommunalförbund som kommunen är medlem i. Om kommunstyrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelsen ska också vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa att de krav som anges i Kommunallagens 3 kapitel 17 och 18 §§ är uppfyllda i hel- och delägda bolag. Dessa krav omfattar att kommunfullmäktige i helägda bolag ska:- Fastställa det kommunala ändamålet med verksamheten,
- Se till att det fastställda kommunala ändamålet och de kommunala befogenheter som utgör ram för verksamheten anges i bolagsordningen,
- Utse samtliga styrelseledamöter, och
- Se till att det anges i bolagsordningen att fullmäktige får ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt fattas.
I delägda bolag ska fullmäktige se till att det delägda bolaget omfattas av ovanstående krav i en omfattning som är rimlig med hänsyn till andelsförhållandena, verksamhetens art och omständigheterna i övrigt.
Ställningstagande helägda och vissa delägda bolag
Underlag för kommunstyrelsens ställningstagande om den verksamhet som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna, är bolagsstyrningsrapport, årsredovisning samt revisorernas granskningsrapport för respektive bolag.
I företagspolicy, antagen av kommunfullmäktige 2012-06-18 §116, under § 10 ”Information om bolagsstyrning och bolagets interna kontroll”, anges att ”Bolagen ska årligen upprätta särskild rapportering om bolagsstyrningsfrågor. Bolagen kan välja mellan att upprätta en särskild rapport eller att redovisa informationen som en del av bolagets årsredovisning. Rapportering sker enligt anvisningar från kommunstyrelsen.”
Anvisningar för att upprätta en särskild bolagsstyrningsrapport har gått ut till Gävle Stadshus AB med dotterbolag samt Gästrike Vatten AB och Gävle Vatten AB. Dessa bolag har lämnat en bolagsstyrningsrapport för verksamheten 2021.
Årsredovisningar för bolagen bifogas ärendet. Bolagen i Stadshuskoncernen som är dotterbolag i en underkoncern ingår även i årsredovisningen för moderbolaget. Revisionsrapporter och lekmannarevisorernas granskningsrapporter ingår i årsredovisningarna. Årsredovisningarna har med godkännande behandlats på årsstämmor. I bolagsstyrningsrapporter för 2021 har bolagen bedömt att verksamheten bedrivits i enlighet med styrande dokument, däribland bolagsordningar. Årsredovisningar för bolagen har avlämnats för 2021 med undertecknade revisionsberättelser. Revisionen har lämnat undertecknade granskningsrapporter där bolagens verksamhet 2021 bedömts ha varit förenlig med det kommunala ändamålet.Utifrån dessa underlag föreslås kommunstyrelsen besluta att verksamheten i bolagen;
- Gävle Stadshus AB,
- Gävle Energi AB med dotterbolagen Gävle Kraftvärme AB, Gävle Energisystem AB, Bionär Närvärme AB
- AB Gavlegårdarna,
- Gävle Hamn AB
- Gavlefastigheter Gävle kommun AB med dotterbolaget Gavlia AB och dotterdotterbolaget Gavle Drift och Service AB.
- Gävle Parkeringsservice AB
- Gästrike Vatten AB,
- Gävle Vatten AB
har varit förenlig med det kommunala ändamålet och de kommunala befogenheterna i enlighet med respektive bolags bolagsordning.
Ställningstagande övriga delägda bolag
I delägda bolag ska fullmäktige se till att det delägda bolaget omfattas av ovanstående krav i en omfattning som är rimlig med hänsyn till andelsförhållandena, verksamhetens art och omständigheterna i övrigt.
Följande delägda bolag omfattas av detta ställningstagande- Svenska Kommunförsäkrings AB (ägarandel 9 %)
- Bomhus Energi AB (ägarandel 50% via Gävle Energi AB)
- Gästrike Ekogas AB (ägarandel 49% via Gävle Energi AB)*
- Ostkustbanan AB (ägarandel 9%)
- * samt andelen via Gästrike Återvinnare som äger 51 % i bolaget.
För de delägda bolagen Bomhus Energi AB, Gästrike Ekogas AB, Visit Hälsingland Gästrikland AB och Ostkustbanan AB samt kommunalförbunden Gästrike Rättningstjänst och Gästrike Återvinnare har revisorerna i granskningsrapporter och revisionsberättelser uttalat att respektive bolag och förbund bedöms bedriva verksamheten enligt bolagsordning och kommunfullmäktiges ändamål. Kommunstyrelsen föreslås därmed att utifrån denna information samt årsredovisningar och löpande information besluta att verksamheten i de delägda bolagen bedrivits i relation till vad som stadgas i bolagsordningarna för respektive bolag, i en omfattning som är rimlig med hänsyn till andelsförhållandena, verksamhetens art och omständigheterna i övrigt, avseende det kommunala ändamålet och de kommunala befogenheterna.
Under året har Visit HälsinglandGästrikland likviderats enligt av fullmäktige fattat beslut och likvid för återstående aktiekapital har utbetalats till Gävle kommun.
Gästrike Räddningstjänst har inte uppfylt det finansiella målet att årets resultat ska vara större eller lika med noll åren 2019-2021 och för den perioden har en förlust på 16 919 tkr redovisats varav 9 206 tkr täckts av Gävle kommun enligt beslut i KF 2022-02-21, dnr 22KS57.
Gästrike Räddningstjänst årsredovisning och ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021 ska beslutas av Gävle kommunfullmäktige då förbundet är en direktion. Då detta inte skett som ett eget ärende till kommunfullmäktige under våren 2022 finns beslutsförslag till kommunfullmäktige i detta ärende.
Gävle kommunfullmäktige beslutade i december 2021, i likhet med övriga ägarkommuner, om ny förbundsordning för Gästrike Räddningstjänst. Den nya förbundsordningen innebär bl a att en ny kostnadsfördelning för mellan medlemskommunerna baserad på folkmängd. Det innebär att Gävle kommun ska stå för 61,6 % av kostnaderna för förbundets verksamhet mot tidigare 54,41 % av kostnaderna.
Det delägda bolaget Gästrike Ekogas AB redovisar en förlust på -5 985 tkr. För att stärka bolaget beslutade ägarna tidigare år om ett aktieägartillskott på 40 mnkr där Gävle Energi AB betalat 19,6 mnkr. Gästrike Återvinnares beslut om utbetalning av aktieägartillskottet har varit överklagat men överklagan har inte fått bifall i Förvaltningsrätten. Motparten överklagade till Kammarrätten som beslutade att inte meddela prövningstillstånd. Gästrike Återvinnare har under 2022 utbetalat 20,4 mnkr och därmed är hela aktieägartillskottet reglerat.
Svenska kommunförsäkring ingår inte längre i den sammanställda redovisningen då kommunens ägarandel minskat till 9,29% på grund av riktad nyemmision till övriga delägda bolag. Försäkringsbolaget står under tillsyn av Finansinspektionen och skall enligt EU-kommissionens delegerade förordning 2015/35 upprätta särskild rapportering ”Regelbunden tillsynsrapport SFCR – Solvency and Financial Condition Report 2017””. Denna rapportering innehåller utöver redovisning av bolagens verksamhet även beskrivning av riskprofil, kapitalbas och värdering av solvensändamål och denna rapportering är betydligt mera omfattande än kraven i företagspolicyn angående upprättande av bolagsstyrningsrapport varför försäkringsbolaget anses uppfylla det kravet.Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
825kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
281kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
737kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Handling senare.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Administrativa avdelningen tillsammans med revisionskontoret har tagit fram ett nytt förslag på reglemente. Förslaget bygger på SKR:s standardreglemente, tidigare reglemente och vissa formuleringar från andra kommuner och regioners revisorsreglemente.
Efter att förslaget tagits fram har revisorskollegiet tillstyrkt förslaget i sin helhet (se beslutsbilaga).
Det nya reglementet tar även fasta på att antalet revisorer ska ändras. Förslag på ny formulering är att ”kommunen har så många revisorer att samtliga partier, som finns representerade i fullmäktige, har en revisor och att antalet revisorer blir udda”. Det innebär att det nya reglementet inte är enhetligt med företagspolicyn när det gäller antalet lekmannarevisorer, och av den anledningen är förslaget att reglementets bestämmelse ersätter företagspolicyns bestämmelse.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Bestämmelser för utdelning av minnesgåva antogs av KF 1995-03-27 (§ 26), dnr 1995:003.
Delegationen för utdelning av minnesgåva till förtroendevalda har vid sammanträde 2022-06-09 som anpassning till de ändrade bestämmelserna om uppvaktning av anställd även föreslagit ändring av bestämmelserna för utdelning av minnesgåva.
Alternativet dam- och herrguldklocka samt alternativet presentkort för inköp av smycke, resa eller cykel för ett värde av 3000kr tas bort som minnesgåva och ersätts med en gåva/blomma där värdet är fastställt till 300 kr.
Utdelning av gåvan/blomman ska ske i samband med att tid för mandatperiod för förtroendevald utgår. Gåvan/blomman ges endast till de ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige som avslutar sitt fullmäktigeuppdrag och som har fullgjort en hel mandatperiod. Gåvan/blomman överlämnas vid kommunfullmäktiges avslutningsceremoni av kommunfullmäktiges ordförande eller vice ordförande.
Finansiering avseende gåvan och arrangemanget vid överlämnandet av gåvan finns idag hos kommunfullmäktige fördelat till Administrativa avdelningen/kansli.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i december 2021 att anta ny förbundsordning för kommunalförbundet Gästrike Räddningstjänst med bland annat en ny kostnadsfördelning mellan medlemskommunerna baserad på folkmängd. Det har för Gävle kommuns del resulterat i stora kostnadsökningar och utökad kommunbidrag.
Det generella statsbidraget per invånare har från Gävle kommunssida varit inbakat i det beviljade kommunbidraget till Räddningstjänsten, men här har Räddningstjänsten gjort en annan tolkning och fakturerat sina medlemskommuner för år 2021 om 445 800 kronor.
Diskussion har genomförts med de andra medlemskommunerna och där har det framkommit att de har betalat sina fakturor för 2021, Gävle kommun förväntas följa de andra kommunerna.
Statsbidraget kommer från 2023 att vara inbakat kommunbidraget för alla medlemskommuner.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun och Region Gävleborg utser tillsammans ledamöter till styrelsen för Stiftelsen Länsmuseet Gävleborg och utövar därmed ett rättsligt bestämmande inflytande över stiftelsen. Det innebär att stiftelsens arkiv omfattas av arkivlagen och att en kommunal arkivmyndighet genom tillsyn ska se till att stiftelsen fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. Kommunen och regionen ska enligt 8 § arkivlagen komma överens om vilken arkivmyndighet som ska fullgöra uppgiften.
Eftersom Region Gävleborg är huvudman för stiftelsen föreslås, efter samråd med företrädare för regionens arkivmyndighet, att denne svarar för tillsynen. Beslutet gäller under förutsättning att regionfullmäktige i Region Gävleborg fattar motsvarande beslut.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Skottes musikteater har inkommit med en ansökan om stöd för att producera en pjäs runt Joe Hills liv. De ansöker om 1 564 000 kr, det innefattar produktionskostnaderna som bland annat innefattar löner och arvoden enligt kollektivavtal, kostnader för scenografi, teknik och instrument.
Kultur- och fritidsnämnden har tidigare beslutat att avslå ansökan men även lämnat frågan vidare till kommunstyrelsen med inriktningsbeslut från kultur- och fritidsnämnden. Om kommunstyrelsen anser det rimligt att bevilja sponsring som överstiger 500 000 kr ska beslutet fattas av kommunfullmäktige.
För detta år finns inga avsatta medel för ett sådant bidrag.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
-
Friskvårdsbidraget är ämnat för att få friskare och hälsosammare medarbetare inom Gävle kommun. Friskvårdsbidraget är idag på 1 500 kronor per medarbetare och i kommunstyrelsens budget finns 5,5 miljoner kronor avsatt för det ändamålet vilket är baserat på ett lågt utnyttjande.
Sedan år 2020 har uttaget varit betydligt högre än vad som avsatts i kommunbidrag. År 2020 var kostnaden 6,8 miljoner kronor, år 2021 7,4 miljoner kronor mot budget på 5,5 miljoner kronor, alltså en underteckning varje år. Trenden är densamma även för 2022 där prognosen efter delår 1 pekar på 7,8 miljoner kronor.
Totalt nyttjandegrad har ökad från 58,6% till 65,4% för år 2021 och för helårsanställda från 68% till 75,3% för år 2021.
Det finns 1,0 miljoner avsatta i finansförvaltningen för oförutsedda medel för att täcka en del av kostnaderna, vilket det nu ansöks om.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Väster 7:2 är belägen inom området för planprogrammet för det planerade nya stationsläget Gävle Västra intill Gävle sjukhus. Området är utpekat i planprogrammet som en plats för utveckling av ny kommersiell bebyggelse samt kommer att vara nödvändig för att ge möjlighet för ny sträckning av Skånbergsbron samt planerad ny dragning av Lexevägen. Gävle kommuns förvärv av fastigheten ger kommunen en möjlighet att utveckla platsen enligt de förslag som finns i planprogrammet för Gävle Västra.
Finansieringen av förvärvet ligger inom beslutad budget för kommunens konto för markreserven.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
-
En förstudie för nytt Logistik och verksamhetsområde i Tolvforsskogen är genomförd och en del av förstudien är att fram ett program för detaljplan enligt PBL, detta redovisas separat under 21ks520-51.
Förstudien ska visa hur Tolvforsskogen kan utvecklas och omvandlas till ett hållbart, innovativt och attraktivt logistik- och verksamhetsområde.
Förstudien innehåller flera olika delutredningar kring till exempel framtidens transporter, geografiskt läge, hållbarhet, näringslivsanalys, godskartläggning, näringslivskonsekvensanalys, fördjupning logistik, mark och exploatering och kommunikation. Förstudien ger förslag på fortsatt arbete. Förstudie och program för detaljplan ska fungera som utgångspunkt för kommande genomförandeprogram med exploateringsprojekt och detaljplanering.
I förstudien har en tidig övergripande exploateringskalkyl tagits fram som visar på ett positivt ekonomiskt resultat på ett långt genomförande. Detaljerade kalkyler behöver tas fram i kommande exploaterings projekt.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
-
17
Avsiktsförklaring mellan Gävle kommun och Trafikverket avseende delen passager inom genomförandeetapp 1 av Tolvforsskogen
Utveckling av logistik- och verksamhetsområdet Tolvforsskogen inrymmer samarbete med Trafikverket då Ostkustbanans nya sträckning tar plats inom samma geografiska område. I syfte att förtydliga det samarbete som följer mellan kommunen och Trafikverket i fråga om kommunens behov av passager över Ostkustbanan och E4 har en avsiktsförklaring tagits fram.
Avsiktsförklaringen beskriver principer kring ansvarsfördelning och finansiering samt hur genomförandet bör följa av beslut om kommande samverkans- och medfinansieringsavtal.
Kommunens förslag till placering av passager inom området följer av Tolvforsskogens planprogram. Avsiktsförklaringen mellan parterna säkerställer att Trafikverket tar in kommunens behov i sin projektering, från start, av arbetet med järnvägsplanen. Konsekvensen av att inte överenskomma om detta i tidigt skede är att kommunens behov inte arbetas in i järnvägsplanen. Det skulle kräva ett eget uppdrag vilket är svårare att motivera ekonomiskt men påverkar även tidplanen negativt.
Gävle kommun behöver avsätta resurser för arbetet som följer efter denna avsiktsförklaring, framtagande av avtal om samverkan och medfinansiering. Underlag för beskrivning av parternas avsikter i fortsatt samarbete för det övriga genomförandet följer därpå.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsutskottet beslutade den 15/4–2020 att starta arbetet med program för detaljplan för ett nytt logistik och verksamhetsområde i Tolvforsskogen. Samhällsbyggnadsutskottet beslutade 20/1-2022 att ställa ut programmet på samråd.
Program för detaljplan är en del av förstudien för Tolvforsskogen som presenteras under 20ks162.
Planprogrammet visar kommunens politiska vilja för fortsatt planläggning och gestaltning av området. Syftet är även att tidigt i planeringsprocessen samla olika aktörer: Myndigheter, Gävle kommunkoncern, markägare, närboende, företagare och en bredare allmänhet för möjlighet till insyn i-, och påverkan på förslaget. Programmet visar hur Tolvforsskogen ska utvecklas till ett hållbart, innovativt och attraktivt logistik- och verksamhetsområde. Planprogrammet ska fungera som utgångspunkt för kommande exploaterings- och detaljplaneprojekt.
Det behövs fler arbetstillfällen i ett växande Gävle. Kommunen behöver planlagd mark(planreserv) för att företag ska kunna utvecklas och växa i Gävle, att nya företag kan starta och att företag vill flytta till Gävle.
Program för detaljplan för Tolvforsskogen möjliggör ett tillskapande av en stor planreserv för logistik och verksamheter vid E16 och E4, och Norrlands största hamn. De stora infrastruktursatsningar som görs i Gävle stärker läget för Tolvforsskogen ytterligare. Ostkustbanan och Bergslagsbanan får en ny sträckning genom Tolvforsskogen. På sikt kan även Gävles godsbangård komma att flyttas hit. Tolvforsskogen kommer att erbjuda näringslivet verksamhetsmark med ett unikt logistiskt läge.
Kostnaden för genomförandet av planprogrammet presenteras översiktligt i förstudien(20ks162) och kommer att beräknas mer detaljerat i kommande exploateringsprojekt.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
57mb Ladda ner dokument
-
78mb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborg har inkommit med förslag till nytt samverkansavtal samt nytt reglemente avseende den gemensamma nämnden för hjälpmedelsfrågor. Ett nytt avtal med kommunerna har tagits fram för att koppla FoU Välfärds arbete till Nätverk Välfärd, i stället för till gemensamma nämnden. Samtidigt har en översyn skett av gemensamma
nämndens uppdrag, som framöver kommer att kunna fokusera på hjälpmedelsfrågorna.
Styrning och stöd, i samråd med Välfärd Gävle, inget ytterligare att tillägga gällande förslag till beslutBilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 9 december 2019 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2020. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Redovisning av partistöd för år 2021 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2022. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in sin redovisning i rätt tid.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till ny förbundsordning för Gästrike återvinnare arbetades fram under 2021/2022 i samverkan på tjänstemannanivå mellan Gästrike återvinnare och medlemskommunerna. Sammanhållande för detta initiativ var Gästrikerådet och dess kommundirektörsgrupp. Förslaget, som bland annat innehåller en ändring av förbundets politiska styrning från förbundsfullmäktige och förbundsstyrelse till förbundsdirektion, har under perioden mars-april varit ute hos medlemskommunerna på remiss. Remissförslaget hanterades av Gävle kommuns kommunstyrelse den 12 april (§73). Därefter har kommunstyrelseordförandena och kommundirektörerna tillsammans gått igenom inkomna synpunkter varefter ett slutgiltigt förslag till ny förbundsordning skrivits fram.
Det som skiljer det slutgiltiga förslaget från remissversionen är bland annat:
Antalet ledamöter och ersättare i den nya förbundsdirektionen föreslås bli 12+12 i stället för 7+7 (§ 6).
Det skrivs in att en gemensam avfallstaxa tas fram och bereds av direktionen (§ 13).
Bestämmelse om förbundets rätt att disponera viss angiven kontokredit ersätts med skrivning om lägsta nivå för förbundets soliditet (§ 14).
Vissa preciseringar och ändringar av datum i förbundets budget- och boksluts-processer samt medlemskommunernas styrning och insyn i förbundets ekonomi (§ 15). Begreppet ”i princip” läggs till avsnittet om ersättning för förtroendeuppdrag (§ 19).
Beslutet gäller under förutsättning att motsvarande beslut fattas i kommunfullmäktige i övriga medlemskommuner.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle kommun har det sedan 2015 funnits ett politiskt uppdrag om att kommunens fordonsflotta ska administreras och hanteras av Gavle Drift & Service AB, där fordonen kontinuerligt ska bytas ut till fossilfria fordon. Sedan 2020 innefattas även cyklar i fordonsansvaret.
Fordonspolicyn ska vara ett stöd i arbetet för att intensifiera utbytestakten och snabbare nå målet om att stadens och dess helägda kommunala bolags fordon ska vara fossilfria 2025.
Fordonspolicyn omfattar samtliga fordon som ägs, hyrs eller leasas inom Gävle kommunkoncern. Denna policy gäller för hela Gävle kommunkoncern (sektorer och bolag). Gemensamma förbund omfattas inte av Gävle kommuns fordonspolicy då de har flera kommuner att ta hänsyn till, men policyn bör vara vägledande.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
En ny lag, lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter har tillkommit, där ansvaret för kontroll av lagens efterlevnad ligger på kommunerna. För tillsynen av efterlevnad av lagen har kommunen rätt att ta ut en avgift.
I Gävle kommun ligger ansvaret för den större delen av den närbesläktade Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter på Socialnämnden. Det praktiska arbetet utförs av handläggarna på enheten Livsmedel och tillstånd, Livsmiljö Gävle. Därför föreslås att ansvaret för den nya lagen om tobaksfria nikotinprodukter placeras på samma nämnd och enhet.
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag till ändrat reglemente i enlighet med socialnämndens förslag för kommunfullmäktige att besluta om. Gällande bedömningen av taxor så ska taxorna enligt uppgift från livsmedel och tillstånd vara bedömda enligt självkostnadsprincipen vilket innebär att taxan inte ska vara högre än de kostnader som tillkommer vid tillsynen. Slutligen föreslås även för tydlighetens skull att en sammanställd och uppdaterad taxa ska tillhandahållas så att den kan publiceras på kommunens författningssamling.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Eolus Vind AB har inlett processen för att ansöka om tillstånd att anlägga, driva och avveckla vindpark Najaderna. Anläggningens planerade geografiska läge är utpekat utanför Gävle kommuns gräns i havet. Samrådet avser även alternativa lägen för placering av överföringskablar mellan anläggningen och land. Gävle kommun är utpekat som av ett av de tre alternativen till landanslutningspunkt. Området Gävle hamn är läget inom Gävle kommun.
Fullt utbyggd anläggning förväntas ge ett tillskott på 4-4,5TWh in i det svenska elnätet.
Kommunens bolag, sektor Livsmiljö samt Näringslivsenheten, sektor Styrning och stöd, har delgivits samrådsunderlaget för möjligheten att yttra sig om innehållet.
Med hänvisning till vindparkens geografiska placering så är Miljöbalken kap 16 § 4 inte är tillämpbar. Det innebär att kommunens tillstyrkan inte kommer att efterfrågas eller vara en faktor i tillståndsprövningen. Detta ansvar tas på regeringsnivå. Gävle kommuns yttrande är dock underlag till sökandens fortsatta arbete med val av anslutningspunkt i land.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
Delegationsbeslut - Överenskommelse om tillägg till Optionsavtal, delar av Sätra 114:5 och 114:6.pdf244kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
798kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
697kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 augusti 2022 (tillsvidareanställning).pdf232kb Ladda ner dokument
-
-
- Punkt 1 kl 13.00 Redovisning av Kommunstyrelsens dataskyddsarbete 2022. Föredragande Gustav Öst 30 min.
- Punkt 2 kl 13.30 Information om solcellspark Rörberg. Föredragande Daniel Andersson och Klara Wirdby 15 min.
- Information från kommundirektör Göran Arnell angående energibesparande åtgärder.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument