Möte 2022-11-29
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Det tidigare reglementet är daterat och den interna kontrollen har varit koncentrerat framför allt på riskvärdering och kontrollaktiviteter. Den nya riktlinjen ger förutsättningar för nämnder och bolag att arbeta med intern kontroll och styrning enligt COSO ramverket på ett mer heltäckande sätt. Den nya riktlinjen utgår från alla komponenter inom COSO (Committe of sponsoring Organizations of the Treadway Comission) som är en välkänd modell gällande intern styrning och kontroll.
- Styr-och kontrollmiljö
- Riskvärdering
- Kontrollaktiviteter
- Information och kommunikation
- Utvärdering och uppföljning
Den nya riktlinjen innebär att nämndernas och bolagens styr-och kontrollmiljö, som bl.a. består av styrdokument, processer och systemstöd ska beskrivas. Dessutom betonas att det ska finnas rutiner för informationshantering och kommunikation. Detta säkerställer en bredare beskrivning av nämndernas och bolagens verksamhet och tillförsäkrar en intern styrning och kontroll som ger en rimlig försäkran om uppnåendet av mål som rör verksamheten, rapportering och följsamhet gentemot lagar och regler.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktiges rambeslut
Detta beslut gäller under förutsättning att kommunfullmäktige fastslår låneramen till 12 350 mnkr i samband med behandlingen av budgeten för år 2023 och utblick 2024-2026, bilaga 2, kommunfullmäktiges kommunplan för budget. Eftersom låneskulden omsätts efter vissa år måste lånebeslutet omfatta både tidigare låneskuld, den upplåning som erfordras för att finansiera årets utgifter samt en viss likviditetsreserv.För att begränsa de kommunala bolagens räntekostnader beslutar kommunfullmäktige i Kommunplanen 2023 att medge att kommunen får låna upp och förmedla krediter samt bevilja borgen till bolagen inom en beloppsram på 12 350 mnkr (11 100 mnkr).
Den totala lånevolymen, inklusive borgensåtagande för Gävle kommun och de kommunala bolagen uppgår till 12 650 mnkr (11 400 mnkr) enligt tilläggsbudget för år 2023. Kommunstyrelsen bemyndigas att i beredskapssyfte uppta tillfälliga likviditetslån på 1 000 mnkr.
Kommunkoncernens finansiering
Anledningen till att kommunen valt att ta på sig ansvaret för den samlade kommunkoncernens finansiering är följande enligt den av kommunfullmäktige antagna finanspolicyn.- Kommunkoncernen utgör en finansiell enhet och bedöms som en finansiell enhet på kreditmarknaden.
- Kommunkoncernens samlade kreditvärdighet bör utnyttjas för att uppnå lägsta möjliga finansieringskostnad för i koncernen ingående enheter. Kommunen har högre kreditvärdighet än de kommunala bolagen och bör därför agera låntagare i finansmarknaden.
- Ägaren Gävle kommun har ett hundraprocentigt ansvar för sina helägda dotterbolag.
- Gävle kommun kan aldrig låta något bolag i kommunkoncernen tvångslikvideras eller försättas i konkurs.
Medelsförvaltning
Regler för placering av kommunens och donationsstiftelsernas medel regleras av finanspolicy för Gävle kommunkoncern (KF 29/3 2021) och placeringspolicy stiftelser (KF 24/9 2007).Delegation
Med det sätt på vilket kreditmarknaden fungerar med telefonhandel kan kommunstyrelsens beslut vid upphandling inte inväntas. Kommunstyrelsen har därför tidigare delegerat besluten om upplåning. Lånebesluten har därefter redovisats till kommunstyrelsen tertialvis i efterskott. Kommunstyrelsen föreslås tillämpa samma förfaringssätt under år 2023.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
I bifogad bilaga finns sektor Styrning och Stöds samtliga beslutsattestanter per ansvar och som via beslut i Kommunstyrelsen ges ansvaret att agera utifrån sin lagda årsbudget däribland attest av fakturor
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen fastställer kommunstyrelsen attestförteckning för Gävle kommuns donationsstiftelser med beslutsattestant samt ersättare.
Eftersom det under årets gång kan behöva bytas ut personer på attestförteckningen, någon kanske byter tjänst, måste Martin Svaleryd kunna godkänna den typen av förändringar i attestförteckningen.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
382kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Stigande energipriser och elbrist i Sverige gör att Gävle kommun ser över vad som kan göras för att energieffektivisera belysningsanläggningen. Att byta ut gamla belysningskällor till LED-armaturer är en kostnadseffektiv lösning med kort återbetalningstid. Detta görs löpande när t.ex. belysningsstolpar byts ut och grupputbyten av armaturer utförs. Grupputbyten av armaturer genomförs årligen som en del av det löpande drift- och underhållsarbetet av Gävle kommuns belysningsanläggning.
Den politiska ledningen i Gävle kommun vill tillföra 2 mkr för att byta ut äldre armaturer till nya energieffektiva Led-armaturer. Att tidigarelägga grupputbytet av 373 st armaturer av modell Högtrycksnatrium (170W) till LED-armaturer (70W) ger en besparing på ca. 150 000 Kwh/år. Med dagens elpriser ger det en besparing på ca. 215 000 kr/år. Återbetalningstiden på en sådan åtgärd blir då ca. 8 år.
Sträckorna som utbytet är tänkt att ske på:
Västra vägen/Parkvägen - 174 st armaturer.
Österbågen – 109 st armaturer
Spängersleden – 17 st armaturer
Strömsbrovägen – 56 st armaturer
Kaplansgatan – 17 st armaturer.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
I syfte att möta kommande krav på kapacitet och kvalitet behöver ett nytt avloppsreningsverk uppföras. Plats för etablering av den nya reningsanläggningen för Gävle kommun har ansetts vara mest lämplig inom och i närhet av den befintliga anläggningen vid Duvbacken. En ny detaljplan för området vid Duvbacken är i granskningsskedet och för att förverkliga en byggnation av den nya anläggningen behöver Gävle Vatten AB förvärva ca 4,8 hektar av intilliggande kommunal mark. En marknadsvärdering ligger till grund för köpeskillingen med ett avdrag för värdet på den mark som i detaljplanen föreslagits kvarstå som naturmark.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
-
I sektor Välfärds boendeplan från 2020 lyfts behovet av ett nytt barn- och ungdomsboende (LSS) i Gävle kommun. Barnboendet på Hövdingavägen i Bomhus behöver ersättas. Sektor Välfärd tog ett inriktningsbeslut i februari 2021 om att en nybyggnation på fastigheten Sätra 174:1 på Tussilagovägen i Sätra är en lämplig plats.
Fastigheten ligger inom detaljplan för kv Skogsnävan och Skogsviolen från 1991. Platsen är idag detaljplanelagt för skola men då kraven på skoltomter ökat sedan 1991 anses fastigheten inte längre lämplig för ändamålet. Det finns även skolenheter i området som idag fyller det behov som finns. Detaljplanen kan därför ändras för att ge möjlighet till en byggnation av det barnboende som efterfrågas.
Ett markanvisningsavtal tecknas med Gavlegårdarna som då kan ansöka om detaljplaneändring. När ny detaljplan för bostad vunnit lagakraft kommer ett överlåtelseavtal att tecknas med Gavlegårdarna. Köpeskillingen är på en nivå som ligger inom delegationen för mark- och exploateringsstrateg.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
747kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
-
En ny sträckning av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall ger möjlighet att få en ny regional tågstation i Gävle med ett läge intill Gävle sjukhus. 2021 beslutade Gävle Kommunstyrelse att godkänna ett program för detaljplan för området Gävle Västra. Inför antagandet av planprogrammet beslutades också en avsiktsförklaring mellan Gävle kommun, Trafikverket och Region Gävleborg för att nå en överenskommelse om ansvar och finansiering för genomförandet inom området.
I juni 2022 beslutade regeringen, genom nationell transportplan, att bidra med ytterligare 5 miljarder kronor till Ostkustbanans utbyggnad. Det ställer krav på att Gävle kommun är redo att möta Trafikverkets tidplan för fastställelse av järnvägsplanen. Kommunal planering måste överensstämma med järnvägsplanen för att inte hindra eller försena möjligheten att fastställa järnvägsplanen under året 2026.
Den första exploateringsetappen omfattar planering och genomförande som direkt kopplar till Trafikverkets planering. Upphävandet av detaljplaner och ny detaljplanering bidrar till målet att fastställa järnvägsplanen år 2026.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
-
Det behövs fler arbetstillfällen i ett växande Gävle. Kommunen behöver planlagd mark för att företag ska kunna utvecklas och växa i Gävle, att nya företag kan starta och att företag vill flytta till Gävle.
Kommunstyrelsen beslutade i september 2022 att godkänna förstudie och kommunfullmäktige beslutade i september 2022 att godkänns program för detaljplan för ett nytt logistik och verksamhetsområde i Tolvforsskogen.
För att gå parallellt med Trafikverkets tidsplaner för utbyggnad av ostkustbana, bergslagsbana, trafikplats Tolvforsskogen och trafikplats Gävle Norra behöver exploateringsprojektet Tolvforsskogen etapp 1 starta upp snarast.
Exploateringsprojektet etapp 1 i Tolvforsskogen möjliggör ett tillskapande av mark för logistik och verksamheter vid E16 och E4, och Norrlands största hamn. De stora infrastruktursatsningar som görs i Gävle stärker läget för Tolvforsskogen ytterligare. Ostkustbanan och Bergslagsbanan får en ny sträckning genom Tolvforsskogen. På sikt kan även Gävles godsbangård komma att flyttas hit. Tolvforsskogen kommer att erbjuda näringslivet attraktiv verksamhetsmark med ett unikt logistiskt läge som möjliggör för intermodala transporter och med målbilden att minska tunga transporter i staden.
Exploateringsprojektet för etapp 1 Tolvforsskogen förväntas leverera en första etapp av färdigställd säljbar kvartersmark i Tolvforsskogen, två lagakraftvunna detaljplaner, gatustruktur, allmän platsmark och utbyggd teknisk infrastruktur utifrån inriktning enligt antaget planprogram.
Ekonomi
En översiktlig budget är framtagen för exploateringsprojektet. Stora kostnader initialt för exploateringsprojektet för etapp 1 mellan år 2023-2029. Den totala ramen som är beslutad den 20/6 juni 2022 i KF uppgår till 600 000 000 kr. En reviderad budget kommer föras upp till KF i samband med kommunplan. Exploateringsprojektet för etapp 1 har ytterligare kostnader på ca 5,4 miljoner för detaljplaner, de ska belasta kommunstyrelsens driftbudget.Näringslivskonsekvensanalys är framtagen i tidigare arbete med förstudie för Tolvforsskogen och redovisas som beslutsunderlag nedan.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Exploateringsprojektet Gavlehov Östra har en pågående detaljplan för området med Veidekke entreprenad AB för att iordningställande av bostadsområde för 500 bostäder. För att gå vidare med avtalet mellan kommunen och Veidekke entreprenad AB köper nu kommunen marken inför ett kommande beslut om antagande av detaljplanen.
-
Tjänsteskrivelse - Köpekontrakt mellan Gavlefastigheter och Gävle kommun gällande Gavlehov Östra.pdf89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
890kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar om samtliga projekt som tar del av värdeöverföringsmedlen efter beredning i Sociala hållbarhetsutskottet. I det bilagda finansieringsförslaget för 2023 framgår de projekt som föreslås finansieras av värdeöverföringsmedlen under 2023.
Värdeöverföringsmedlen för 2023 är 16 000 000 kr
Summan av de föreslagna projekten för 2023 är 15 843 000 kr
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
De centrala löneavtalen förutsätter att arbetsgivaren tar ansvar för sin
lönebildning och inför den årliga löneöversynen i överläggningarna med
de fackliga organisationerna redogör för sin lönepolitik och motiven för de planerade åtgärderna. Syftet med rapporten är att effektivisera lönebildningen som styrmedel. Det innebär att skapa ett beslutsunderlag som:
- Säkerställer ett rationellt nyttjande av Gävle kommuns lönemedel
- Beaktar diskrimineringslagens krav på att upptäcka, förhindra och åtgärda osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män
- Ge vägledning i arbete för jämställda och individuella löner och villkor
- Ger vägledning för målsättning och strategiska ställningstaganden för arbetsgivaren
Rapporten tar upp viss kostnadsmässig osäkerhet nästkommande år på grund av avtalsrörelse på Riksavtalet och att Kommunals avtal ännu inte fastslagit något fast utrymme utan ska sättas av centrala parter när det s k ”märket” är satt.
Lönerapporten har beretts i Arbetsgivarutskottet. Arbetsgivarutskottet föreslår Kommunstyrelsen besluta
att löneöversyn 2023 genomförs utifrån redovisad rapport.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommun växer och har ett kommunövergripande mål om ett påtagligt förbättrat företagsklimat. Gävle kommun ser ett stort värde i att det finns en förening med lokala företag och organisationer, inom besöksnäringen, som kommunens samtals- och dialogpart för branschen.
Dialog mellan kommunen och branschorganiseringar inom det lokala näringslivet skapar möjlighet att utveckla det lokala företagsklimatet i kommunen.
Samarbetet bidrar också till att stärka Gävle kommuns ambition för tillväxt inom turism- och besöksnäringen. Genom samarbetet skapas förutsättningar att på° ett strukturerat sätt involvera besöksnäringens företag i det gemensamma arbetet med att utveckla ett attraktivt Gävle.
Gästriklands Besöksnäring är en organisering av ett antal lokala besöksnäringsaktörer inom olika geografiska platser i Gävle kommun. Föreningens medlemmar speglar besöksnäringen i Gävle Kommun på ett bra sätt genom storlek på företag och verksamhetsområde inom besöksnäringen.
Då det både från Gävle kommuns och Gästriklands Besöksnäring Ek För med sina medlemmar finns ett intresse av att utveckla besöksnäringen har parterna för avsikt att utveckla samarbetet genom ett samarbetsavtal-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Svea Vind offshore har för avsikt att anlägga en ny vindkraftpark i Gävle kommun, inom området Utposten II.
Den 21 mars 2019 bjöd bolaget in till avgränsningssamråd avseende denna. I samrådsyttrandet uttryckte Gävle kommun sin inställning som positiv.
I augusti 2021 inkom Svea Vind Offshore med ansökan om att etablera havsbaserad vindkraft vid Utposten II. Kommunstyrelsen hanterade frågan om vindkraftsetablering enligt 16 kap § 4 miljöbalken och föreslog kommunfullmäktige att tillstyrka denna, men kommunfullmäktige beslutade den 25 oktober 2021 § 13 att återremittera ärendet. Som skäl för minoritetsåterremissen angavs frågor gällande nedmonteringskostnader.
Kommunens tillstyrkan till en vindkraftsetablering, enligt 16 kap § 4 miljöbalken, avser dock endast själva lokaliseringen. De frågor som adresserades i återremissen var sådana som kunde lyftas av kommunen i samband med kommunens yttrande över ansökan. Detta yttrande hade dock redan avgivits av kommunstyrelsen i beslut den 4 oktober 2021.Med hänvisning till detta beslutade kommunstyrelsen den 15 november 2021 att återigen tillstyrka ansökan. Den 22 november 2021 beslutade sedan kommunfullmäktige att tillstyrka ansökan.
Den 5 oktober 2022 avvisade Mark- och Miljödomstolen Svea Vind Offshores ansökan då den sökande enligt domstolen inte uppfyllt miljöbalkens krav på samråd som berörs av verksamheten. Mark- och Miljödomstolens dom har nu överklagats till Mark- och Miljööverdomstolen där ärendet just nu handläggs.
Den 31 oktober 2022 mottog Gävle kommun av Svea Vind Offshore inbjudan till nytt samråd gällande etablering av havsbaserad vindkraft vid Utposten II och bolaget önskar kommunens yttrande på lämnat samrådsunderlag.
Eftersom förslaget i samrådsunderlaget inte förändrats föreslås kommunstyrelsen godkänna samrådsyttrandet i linje med tidigare beslut.
Samrådsyttrandet är även fortsatt format utifrån kommunens ställningstagande i Översiktsplan Gävle kommun 2030, planeringsunderlag ”Vindkraft i Gävle kommun” samt i Miljöstrategiskt program.
Samrådsyttrandet uttrycker kommunens inställning såsom positiv. När mark- och miljödomstolen kungjort ansökan, ska kommunen ta slutlig ställning till förslaget. Kommunens ställningstagande i det skedet gäller enligt Miljöbalkens bestämmelse om kommunal tillstyrkan.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
773kb Ladda ner dokument
-
-
Remisstid 25 november vilket innebär att handlingarna kommer att levereras på sittande bord.
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
-
23
Uppdatering av taxa inom miljöbalken, strålskyddslagen samt Lag om skydd mot internationella hot mot människors hälsa
En översyn av taxedokumenten har skett inom verksamheten miljö-och hälsa. Ändringarna är till största del av administrativ karaktär. Ändringar har skett i dokumenten i och med lagändringar.
Ändringar har också skett gällande avgifter, detta för att skapa en större tydlighet internt samt ut mot verksamheterna.
Vissa verksamheter ha gått från att ha fasta avgifter till att nu få timavgifter. Detta gäller verksamheter där det kan variera mycket i tid beroende på typ av verksamhet. Med en fast avgift har vi tidigare debiterat för både fler och färre timmar än vi faktiskt lagt på ärendet. Timavgift möjliggör för oss att ta betalt för den faktiska tid som ärendet tar. (timtaxa 1188 kr)
Vissa verksamheter med fasta avgifter har även fått en ändrad avgift. I samtliga fall innebär det en lägre avgift. Detta gäller de verksamheter där vi av erfarenhet märkt att den årliga avgift vi tar ut inte motsvarar tillsynsbehovet
Det ändringar som har skett i dokumenten kommer till en liten del påverka finansieringen inom verksamheten. Konsekvensen för företagen är liten, avgifterna blir i de flesta fall lägre samt tydligare.
Enligt Livsmiljö Gävle så har ingen jämförelsetabell tagits fram i just denna uppdatering, då det rör en mängd olika objekt. Ändringarna är till största del av administrativ karaktär på grund av lagändringar. Vissa verksamheter med fasta avgifter har fått en ändrad avgift. I samtliga fall innebär det en lägre avgift.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade 2021-06-08 att införa Gävle kommuns arkitekturpris och att fastställa riktlinjer för detta pris. Syftet med arkitekturpriset är att uppmärksamma väl genomförda projekt i Gävle, väcka intresse i samhället för god arkitektur, hållbara lösningar och väl tillgängliga byggnader, anläggningar, offentliga platser och miljöer.
Arkitekturpriset delades ut första gången i maj 2022 till bostadshuset Tallkotten i området Godisfabriken på Brynäs. Vid prisutdelningen fick dessutom bostadshusen vid Almvägen samt bostadskvarteret Runstenen var sitt hedersomnämnande för god arkitektur. Almvägen och Runstenen uppfyllde inte kriterierna för att få Arkitekturpriset eftersom de var färdigställda tidigare än år 2019.
Enligt de fastställda riktlinjerna ska de nominerade projekten vara som äldst 2 år efter färdigställande. Det innebär en avsevärd begränsning av vilka projekt som kan nomineras till Arkitekturpriset och vissa år, när det inte byggs så mycket, kan det vara svårt att hitta en kvalificerad vinnare. Det är därför lämpligt att ändra riktlinjerna så att det är möjligt att nominera projekt som är äldre än 2 år. Flera andra kommuner som delar ut ett arkitekturpris har 5 år som riktlinje vilket ger en större mängd projekt att välja på. Det ger även möjlighet att på sikt ge pris till flera projekt som färdigställs under samma år. De reviderade riktlinjerna innebär därför att det ska vara möjligt att nominera projekt som har färdigställts de senaste fem åren.
I de nuvarande riktlinjerna anges även att nomineringen ska ske under oktober till mars och att priset ska delas ut under april till maj. I de reviderade riktlinjerna utgår dessa tidsangivelser helt för att ge mer flexibilitet. Det gör det möjligt att pröva olika tidpunkter för nominering och prisutdelning under kommande år.
Enligt riktlinjerna ska juryn utses av kommunstyrelsen och utgörs av 7 personer som bidrar med hög och bred kompetens. Jurymedlemmarna utses lämpligen från högskola, arkitekturhögskola, lokal press, handelskammare i länet, stadsutvecklare inom kommunen och arkitekter från näringslivet. Gävle kommuns representanter är kommunstyrelsens ordförande som även är juryns ordförande samt stadsarkitekten. Kommunens representanter är fasta och återkommande varje år. De behöver därmed inte utses för 2023.
Utöver kommunstyrelsens ordförande och stadsarkitekten föreslås följande personer ingår i juryn för arkitekturpriset 2023:
Björn Widegren, tidigare kulturredaktör Gefle Dagblad
Marita Wallhagen, arkitekt Arkitektgruppen samt universitetslektor Högskolan i Gävle
Stefan Harestad, landskapsarkitekt Skoog arkitekter
Helena Kozak, arkitekt Format Arkitektur
Erika Åberg, byggnadsantikvarie, Erika Åbergs hus & byggnadsvård
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har den 27 september 2022 väckt ärende om att revidera reglemente för kultur- och fritidsnämnden. Några ändringar har gjorts i reglementet enligt följande:
Ett tillägg i 1.8 där det lyfts fram att nämnden ansvarar även för idrottsanläggning inte bara bad.
För att kunna ge bidrag direkt till fria kulturutövare och ateljéstöd behöver reglementet ändras. Under tidigare år har kultur- och fritid gett bidrag till ateljéstöd genom att ge pengarna till en förening som i sin tur delar ut pengar till fria konstnärer som ansöker om ateljéstöd. För att minska byråkratin önskar man nu dela ut bidrag direkt till de fria konstnärerna därav förändringen i reglementet.
Reglementet i kapitel 1 har även ändrat ordningsföljden i punkterna för att få en bättre läsbarhet, samt fått små redaktionella ändringar. Styrning och stöd inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt gällande bolagsordningar ska kommunfullmäktige i Gävle godkänna ändringar i bolagsordningarna för de kommunala bolagen. Respektive bolag ska även på bolagsstämma besluta om ny godkänd bolagsordning. Extra bolagsstämma kommer att hållas i nära anslutning till detta godkännande av kommunfullmäktige.
Styrelse:
Nuvarande bolagsordningar i Gävle Stadshus AB, Gävle Hamn AB och Gävle Parkeringsservice har en begränsning av maxantalet av antalet styrelseledamöter till sju ordinarie ledamöter. Analys visar att det finns ett behov av att utöka antalet styrelseledamöter i dessa bolag från sju ledamöter till nio ledamöter. Antalet styrelsesuppleanter ska vara oförändrat.
Bolagen Gävle Energi AB, AB Gavlegårdarna och Gavlefastigheter Gävle kommun AB har i nuvarande bolagsordningar ett maximalt antal styrelseledamöter på nio ordinarie ledamöter vilket innebär att denna justering inte behöver göras i dessa bolag.Lekmannarevisorer
Enligt beslut i kommunfullmäktige den 26 september 2022, 22KS253; framgår att antalet lekmannarevisorer ska vara ”kommunen har så många revisorer att samtliga partier, som finns representerade i fullmäktige, har en revisor och att antalet revisorer blir udda”. Det innebär att bolagsordningarna för Gävle Stadshus AB, Gävle Energi AB, AB Gavlegårdarna, Gavlefastigheter Gävle kommun AB, Gävle Hamn AB och Gävle Parkeringsservice behöver ändras så att antalet lekmannarevisorer kan uppgå till nio stycken lekmannarevisorer.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden ingick i januari 2022 två IOP; en med Hedvigslundskyrkan samt en med Hela Människan (tidigare Ria), där Hedvigslundskyrkan skulle driva ett härbärge och Hela människan skulle organisera verksamhet dagtid för samma målgrupp som för härbärget.
Efter sommaren 2022 har Hedvigslundskyrkan i dialog med Hela Människan meddelat att man kliver ur befintlig IOP och man ser att Hela Människan bör kunna hantera en samlad IOP där även ett härbärge ingår. En process har inletts för att ta fram en utökad IOP som kan ersätta de två nuvarande. Processen hanteras av Välfärd Gävle i nära dialog med Hela människan.
I nuläget finns behov av att säkerställa resurser till en utökad IOP varför Kommunstyrelsen begärt ett underlag både kring kommande innehåll samt Hela människan ser i nuläget att man kan skapa en verksamhet med följande innehåll:
- Dagverksamhet, vilket bland annat innefattar tillgång till toalett, dusch inkl hygien och sanitetsprodukter, möjlighet till tvätt av kläder, tillgång till rena kläder och, vid kallare årstid, tillgång till varma ytterkläder. Gästerna erbjuds måltider såsom frukost, lunch och fika. Dagverksamheten erbjuder även stödjande samtal samt motiverande samtal i syfte att får gästerna att avbryta missbruket. Gästerna får stöd i kontakter med olika myndigheter såsom Försäkringskassan, Polis men även kontakter med Hälso- och sjukvård samt Gävle kommun eller hemkommunen.
- Härbärge med ca 15 sängplatser samt tillgång till de befintliga lägenheterna i huset och ett jour rum.
- På sikt ett boendestöd där Hela människan kan ge stöd till individer som får en bostad, men behöver stöd i den. Det kan innebära att färdigställa bostaden, men även stöd för individen att etablera hushållssysslor såsom inhandling och tillredning av mat, städ och tvätt.
Den nuvarande IOP:n drivs med ett årligt bidrag på 1.5 mkr från Gävle kommun.
En bemanning med härbärge fyra nätter i veckan skulle rendera behov av ett resurstillskott i omfattningen ca 2.5 mkr/år. Välfärd Gävle har i dialog uttryckt behov av sju nätter i veckan, och då gör Välfärd bedömningen att det handlar om ca 4 mkr/år.
Välfärd Gävle ser också att det är centralt att den struktur med IOP-uppföljningar av Gävle kommun som finns idag får fortsätta, där Socialnämnden hanterar IOP inom nämndens område.
Välfärd Gävle vill framhålla att det i en IOP är av vikt att resurstillskottet blir långsiktigt (dvs över flera år) för att minska osäkerhet och öka stabilitet för aktören att kunna bedriva sitt arbete över en längre tid.
Bilagor
-
Beslutet att med medfinansiera Leader Gästrikebygden samt Leader Nedre Dalälven för åren 2023-2027 har tagits i Kommunstyrelsen.
I beslutet togs inte hur finansiering för åren ska ske, medel för år 2023 föreslås ske genom anslag för oförutsedda behov avsatt under finansförvaltningen och för år 2024-2027 genom tillskott till kommunstyrelsen i kommunplan 2024-2027
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
30
Hyreskompensation med anledning av införandet av vinstmarginal för Gavlefastigheter Gävle kommun AB
Inför 2022 gjordes en preliminär beräkning av hyreskostnader för nämnderna som följd av införandet av vinstmarginal. Nämnderna fick kompensation motsvarande den beräknade summan.
GFAB färdigställde de faktiska beräkningarna under hösten 2022 och de faktiska kostnaderna, till följd av införandet av vinstmarginal, blev 16,18 mnkr mer än vad som preliminärt beräknats, delvis på grund av ändrade förutsättningar.
Nämnderna förslås att för 2022 få kompensation motsvarande kostnadsökningen på grund av införandet av vinstmarginal.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
- Covidutvärdering. Föredragande Välfärd Gävle kl. 13.00 och Utbildning Gävle kl. 13:30
- Återrapport Förstärkt trygghetsarbete - beslut från senaste KS. Föredragande Göran Arnell
-
Återrapportering om säkerhetsåtgärder med anledning av Ukrainakrisen som har vidtagits och planeras samt kostnader förknippat med detta utifrån ett IT perspektiv. Föredragande: Anders Olsson
-
Återrapportering om energibesparande åtgärder. Föredragande Göran Arnell
- Covidutvärdering. Föredragande Välfärd Gävle kl. 13.00 och Utbildning Gävle kl. 13:30