Möte 2019-06-19
-
1
Upprop och val av justerare
-
Kommunstyrelsen beslutade 2019-03-19 (Dnr 19KS108)
· att till kommundirektören delegera rätten att fatta beslut om samtliga nämnders enskilda inhyrningar av verksamhetslokaler på kort sikt
· att uppdra till kommundirektören att genomföra en utredning av kommunens samlade lokalresursbehov på lång sikt med återredovisning till kommunstyrelsen för ställningstagande i sak.
Arbetet med utredningen är påbörjad. En projektbeskrivning är framtagen och ett projektarbete är påbörjat. Utredningen återkommer under hösten 2019 till kommunstyrelsen med förslag på:
· lokalpolicy 2020
· ny Fastighetsstrategi
· hyresmodell
· gränsdragningslista mellan fastighetsägare och hyresgäst
· eventuellt förändrat ägardirektiv för GFAB
för beslut i kommunfullmäktige.
Mellan uppdragen kort sikt och lång sikt har framkommit ett antal åtgärder, som nya delegationsordningen för kommundirektören inte täcker och därmed kräver beslut i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige, som kan vidtas efterhand. Föreslagna åtgärder ger positiv ekonomisk effekt redan på 2019 års resultat och är viktiga inspel i budgetförutsättningar för kommunplan 2020 varför åtgärder också kommer föreslås kommunstyrelsen löpande.
Rivning föreslås av ett antal saneringsfastigheter som idag inte nyttjas där utredningen inte ser någon möjlighet till försäljning. Rivningen sker av ekonomiska skäl, minskade underhålls- och driftkostnader och av säkerhetsskäl.
Försäljning föreslås av ett antal fastigheter där utredningen ser att kommunen inte är lämplig ägare, där ett intresse finns för att förvärva eller av fastigheter som innehåller kommersiell verksamhet.
Överlåtande av ägande från Livsmiljö Gävle föreslås för ett antal fastigheter för att renodla ägande i kommunkoncernen och möjliggöra tydligare ansvarsförhållande och förenkla drift och underhåll.
-
Kommunfullmäktige beslutade den 29 september 2014 att godkänna ett femårigt samarbetsavtal med Brynäs IF. Avtalet omfattar tre delar. För det första den del som benämns ”En Bra Start” med fokus social hållbarhet inriktat på att förebyggande stärka barn och ungas förutsättningar. För det andra innehåller avtalet en del som är en ren sponsringsdel och som följer Gävle kommuns riktlinjer för sponsring. Den tredje delen av avtalet avser namnrättigheten till Brynäs A-hall, där Gävle kommun valt namnet Gavlerinken Arena.
Avtalet löper på 5 år under perioden 2014 t o m 2019 och Gävle kommun betalar som ersättning för avtalet 4 mnkr per år samt bidrar därutöver med resurser motsvarande 1 mnkr. I tilläggsavtal som ingicks av kommunstyrelsen den 7 juni 2016 har preciserats att 2, 5 mnkr plus personella resurser (i styrgrupp, projektgrupp, aktiviteter mm) motsvarande 1 mnkr avser det arbete som genomförs inom ramen för En Bra Start, 500 000 kr avser den rena sponsorsdelen och 1 mnkr avser namnrättigheten till arenan.
Gävle kommun sa upp avtalet till omförhandling den 20 juni 2018 och det förfaller den 30 juni 2019.
Sociala hållbarhetsutskottet har i beslut den 15 maj 2019 ställt sig positiv till en förlängning av avtalet med Brynäs IF såvitt gäller En Bra Start och uppmanat kommunstyrelsen att förhandla med Brynäs IF och då särskilt påpekat vikten av ett intensifierat arbete med normkritik och socialt utsatta områden.
Det kan också nämnas att inom kommunkoncernen har idag vissa av kommunens helägda bolag (Gävle Energi och Gavlegårdarna) också avtal med Brynäs IF med ekonomisk ersättning till Brynäs IF och En Bra Start.
Inför kommunstyrelsens förlängning av avtalet har diskussioner förts med Brynäs IF.
Förutsättningarna för och grunderna i ett nytt avtal
Brynäs IF har ett stort värde för kommunen ur många aspekter.
Ett nytt samarbetsavtal med Brynäs IF där Gävle kommun fortsatt är huvudpartner i En Bra Start och det sociala hållbarhetsarbete som det innebär är en viktig avtalsdel att bevara och utveckla.
Vidare ska en del i ett nytt avtal fortfarande garantera Brynäs IF ett ”elitsöd” eller rättare benämnt ett ”sponsorstöd” i enlighet med Gävle kommuns sponsringspolicy.
Den del i dagens avtal som garanterar Gävle kommun namnrätten till Brynäs A-hall kan om den utgår ur avtalet ge Brynäs IF en möjlighet att utnyttja denna sin tillgång i ett affärsmässigt avtal med annan part. Denna del ska därför utgå ur avtalet.
Inför upprättande av ett slutligt avtal ska vidare följande gälla som ingångsvärden för Gävle kommun.
Avtalet ska omfatta en period om 4 år med möjlighet till förlängning.
Avtalet ska garantera Gävle kommun att fortsatt vara huvudpartner i En Bra Start. Samarbetet i Bra Start ska i Gävle kommun knytas till kommunstyrelsens sociala hållbarhetsutskott. Det sociala hållbarhetsutskottet ska genom dess ordförande representera Gävle kommun i styrgruppen för En Bra Start. Utskottet ska aktivt ta del i utvecklingen inriktningen och verksamheten i En Bra Start genom att bl a delta i verksamhetsplanearbete och även svara för uppföljningen av avtalet i denna del. De ska också arbeta för en utvecklad samverkan med såväl övriga huvudpartners som föreningslivet.
Avtalet ska i den del som avser En Bra Start innefatta en ersättning till Brynäs IF med sammanlagt 3,5 mnkr varav Gävle kommun bidrar med 2,5 mnkr och de kommunala bolagen med 1 mnkr. Avtalen med de kommunala bolagen träffas separat.
De rättigheter som genom avtalet tillkommer Gävle kommun ska följa det ramverk som gäller för övriga huvudpartners. Det gäller – på liknande sätt som i nuvarande avtal – associationsvärden, relationsmöjligheter, kommersiella möjligheter och exponering.
Gävle kommun ska fortsatt genom avtalet garantera Brynäs IF ett sponsorsbidrag i enlighet med gällande sponsringspolicy. Det innebär ett bidrag på 500 000 kr. Sponsorsbidraget ska användas jämlikt i föreningen. Elitidrottare ska vara goda förebilder för barn och unga och bidra i ett normbrytande arbete.
Sammanfattningsvis innebär ett nytt avtal att det begränsas till två delar; En Bra Start och sponsorsbidrag.
Gävle kommuns insats från primärkommunen sänks från 4 mnkr per år till 3 mnkr per år (2,5 mnkr till En Bra Start och 0,5 mnkr i sponsorsbidrag). Den totala insatsen från Gävle kommun med dess bolag ska dock fortsatt omfatta 4 mnkr då bolagens insatser till En Bra Start hädanefter – till skillnad mot tidigare- ska räknas in i den totala summan från Gävle kommunkoncern.
Bilagt finns ett förslag till de grunder för kommande avtal som ska gälla för Gävle kommuns del och som slutligt ska utformas tillsammans med Brynäs IF.Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
900kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
778kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige tog 2018-05-28, §5, beslut om attestreglemente. I beslutet fastslås att kommunstyrelsen ansvarar för övergripande uppföljning och utvärdering av reglementet samt utfärdande av för kommunen gemensamma tilläggsanvisningar.
Den organisationsförändring som genomfördes den 1 januari 2019 har medfört behov av revidering av tilläggsanvisningarna. Ändringar har föreslagits i §2 Ansvar, vilket innebär att sektorschef är behörig person att under löpande år utse beslutsattestanter samt i §4 Attester och kontroller gällande rätten att attestera bokföringsorderBilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-