Möte 2023-06-07
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Katarina Stistrup informerar.
-
Ett nytt förslag från Gästrike Räddningstjänst har inkommit.
Gästrike Räddningstjänst hanterar enligt lag om skydd mot olyckor ansvar för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll. Utförandet sker via två offentligt upphandlade entreprenörer. För rengöring (sotning) och brandskyddskontroll får avgift tas ut. Gästrike Räddningstjänst kan inte tillräkna avgifterna, avgifterna utgår i sin helhet till entreprenörerna.
Gästrike Räddningstjänst föreslår kommunerna att utifrån sotningsindexet räkna upp taxorna med 7,57 %, med införandetid 1 juli 2023. Förändringarna av taxan beror på taxorna likriktas mellan olika objekt samt att taxorna ska vara satta utifrån ett självkostnadsperspektiv.
För att upprätthålla gemensamma taxor i kommunerna är det av stor vikt att införandetiden efterlevs i besluten. Är införandetiden inte den samma kommer gemensamma taxor inte kunna upprätthållas. Detta med konsekvens att medborgare i förbundet kommer betala olika avgifter för samma utförda arbete.
Avgiften för en viss åtgärd framgår av bilaga 1. Bilaga 2 är en jämförelse mellan nuvarande avgifter och föreslagna avgifter.
Bilagor
-
Samhällsbyggnadsnämnden har den 22 mars 2023 (§84) beslutat att hemställa ett ärende om avgifter för upplåtelse av offentlig plats.
Enligt lag (1957:259) om rätt för kommuner att ta ut avgifter för vissa upplåtelser av offentlig plats, m m äger kommun rätt att ta ut ersättning för upplåtelse av offentlig plats som står under kommunens förvaltning. Detta gäller även så kallat salutorg som kommunen har upplåtit som allmän försäljningsplats.
Kommunfullmäktige har senast den 21 juni 2010, § 90, i samband med den stora ombyggnationen av Stortorget som färdigställdes år 2010, beslutat om avgifter för upplåtelse av offentlig plats i dess helhet.
Eftersom det nu har gått tolv år sedan Kommunen senast gjorde en större översyn av avgifter för upplåtelse av offentlig plats, har Samhällsbyggnadsnämnden funnit det lämpligt att ånyo göra en sådan översyn. Samhällsbyggnadsnämnden har då sett över huruvida avgifterna är skäliga utifrån en jämförelse med jämförbara kommuner.
Beslutet innebär också att avgifterna för kommande år ska indexeras i enlighet med konsumentprisindex (KPI). För varje följande kalenderår skall avgifterna justeras från och med den 1 januari så att de följer indexändringar till oktober månad närmast före det aktuella kalenderårets början. För att detta ska implementeras, behöver den faktiska avgiften räknas ut och publiceras för allmänheten. Samtliga förändringar av taxan får inte vidaredelegeras av nämnden.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
10
Beviljande av ansvarsfrihet och godkännande av årsredovisning år 2022 avseende Gästrike Räddningstjänst
Gästrike Räddningstjänst bedriver sin verksamhet i direktion. Det innebär att respektive ägarkommun har att fatta beslut om fastställande av resultat- och balansräkning utöver beslut om ansvarsfrihet för styrelsen.
Enligt Kommunallagens 6 kapitel § 1a och b ska kommunstyrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Sektor styrning och Stöds granskning visar att så varit fallet.
Se även 23KS32 Kommunstyrelsens årliga uppsiktsplikt över kommunala bolag 2022.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
-
11
Beviljande av ansvarsfrihet och godkännande av årsredovisning år 2022 avseende Gästrike Återvinnare
Gästrike Återvinnare bedriver sin verksamhet i direktion från och med 1 janauri 2023. Det innebär att respektive ägarkommun har att fatta beslut om fastställande av resultat- och balansräkning utöver beslut om ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i direktionen.
Enligt Kommunallagens 6 kapitel § 1a och b ska kommunstyrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Sektor Styrning och Stöds granskning visar att så varit fallet.
Se även 23KS32 Kommunstyrelsens årliga uppsiktsplikt över kommunala bolag 2022.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, samt granskningsrapport samt av god ekonomisk hushållning av årsredovisningen utförd av KPMG på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.
Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring.
Verksamheten bedöms bedrivas på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och att den interna kontrollen varit tillräcklig samt att resultatet enligt årsredovisning är förenligt med verksamhetsmålen, däremot uppnås inte det finansiella målet.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
12
Godkännande av Samordningsförbund Gävleborg årsredovisning 2022 samt beviljande av styrelsens ansvarsfrihet
Enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser 26 § framkommer det att en revisionsberättelse ska lämnas till förbundsmedlemmarna samt att de ska var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas.
Samordningsförbund Gävleborg (Finsam) har upprättat en årsredovisning för år 2022 samt överlämnat denna till förbundsmedlemmarna för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, revisionsberättelse utförd av KPMG, samt granskningsrapport av god ekonomisk hushållning samt av årsredovisningen utförd av PwC på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring.
Verksamheten bedöms bedrivas på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och att den interna kontrollen varit tillräcklig samt att resultatet enligt årsredovisning är förenligt med verksamhetsmålen, däremot uppnås inte det finansiella målet.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen i Gästrike Återvinnare har upprättat en förfrågan om kapitaltillskott då ett dotterbolag i koncernen, Gästrike Återvinnare Utveckling AB, har en ansvarsförbindelse att sluttäcka deponin i Forsbacka.
Gästrike Återvinnare redovisar ett underskott, på -19,5 mnkr, för år 2022, med anledning av infriandet av tidigare åtagande gällande övertäckning av deponi i Forsbacka vilket är kostnadsfört med 20 mnkr enligt beräkning.
Enligt kommunallagen ställs krav på återställning av negativt resultat (balanskrav), vilket ska ske inom 3 år.
På grund av underskottet uppfyller inte Gästrike Återvinnare kravet på ekonomisk stabilitet enligt gällande förbundsordning då förbundets soliditet per 31 december 2022 är 16,7 % och enligt förbundsordningen ska den uppgå till lägst 20%.Vid tidpunkten för koncessionsnämndens beslut om återställande var inte Älvkarleby kommunmedlem i förbundet.
Alternativa beslut av hantering av underskott är:
Alt 1 förbundets kommuner lämnar ett driftsbidrag
Alternativ 1 innebär ett ställningstagande kring vilka kommuner som ska lämna bidrag, vilken ägarandel samt tidpunkten för lämnat bidrag. Med tidpunkt avses år 2023 till år 2025.
Alt 2 förbundet höjer sina taxor
Alternativ 2 är problematiskt utifrån att:
-ett beslut om taxehöjning är normalt motiverat utifrån verksamhetens ökade verksamhetskostnader, vilket detta inte är.
- höjd taxa innebär att alla invånare i förbundets kommuner får finansiera kostnaderna vilket inkluderar Älvkarleby kommun.Avvägning:
Förbundsordningen anger respektive kommuns ansvar för förbundets tillgångar och skulder utifrån befolkningsandel. Dock är denna kostnad hänförlig till tiden före år 2000 då Älvkarleby kommun inte var medlem i förbundet. Därmed är taxehöjning olämplig då Älvkarleby kommun inte bör beröras av kostnaden.
Om kommunerna ska lämna driftsbidrag bör det ske till sin helhet under innevarande år då det enligt prognos endast för år 2023 är möjligt att utnyttja egen resultatutjämningsreserv, om sådan finns.Fördelning av driftsbidrag på sammantaget 20 mnkr enligt folkmängd för år 2020.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
I reglementet Intern kontroll av ekonomi verksamhet, antaget av kommun-fullmäktige 1999-05-31, står i § 9: Styrelsen ska med utgångspunkt från nämndernas uppföljningsrapporter utvärdera kommunens samlade system för intern kontroll, och i de fall förbättringar behövs, föranstalta om sådana. Styrelsen ska även informera sig om hur den interna kontrollen fungerar i de kommunala företagen. SG Ekonomi har i detta ärende gjort en övergripande utvärdering av systemet för intern kontroll.
Det som har noterats är att det finns en väsentlig brist i kommungemensamma processer som har lett till felaktiga utbetalningar inom socialnämnden. Av den anledningen är det väsentligt att SG ekonomi får mandat att göra en översyn av berörd process samt införa de erforderliga kontrollaktiviteter som krävs.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen tar kommunstyrelsen i beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Styrning och stöd har sammanställt underlag från bolagen för denna uppsiktsroll.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
32mb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
375kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
374kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
-
Det har kommit in två revisionsberättelser från revisionen i samband med att ärendet om årsredovisning och ansvarsfrihet ska bedömas i fullmäktige. Samtliga revisorer tillstyrker ansvarsfrihet. De tillstyrker också att årsredovisningen för år 2022 godkänns. Båda revisionsberättelserna är likalydande bortsett från att fem revisorer riktar en anmärkning mot Kommunstyrelsen medan en revisor delar alla skrivningar gällande granskningsresultaten för Kommunstyrelsen men inte riktar någon anmärkning. Givet att en anmärkning har lämnats begär kommunfullmäktiges presidium in ett yttrande från kommunstyrelsen.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomienheten vid Sektor Styrning och Stöd har sammanställt delårsrapport 1 2023.
Delårsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Delårsresultatet uppgår till 16,2 mnkr i jämförelse med budget om 70,7 mnkr. Avvikelsen helt beror på exploateringsverksamheten och försäljningar inom pågående projektområden.
Positiva avvikelser som bidrar till resultatförbättringar finns inom den kommunbidragsfinansierade verksamheten som även innehåller negativa avvikelser inom kommungemensamma verksamheter och politisk verksamhet.
Bilagor
-
315kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2023.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt. Sammanställd redovisning samt beskrivning av verksamhet och måluppfyllelse kommer att återrapporteras i delårsrapport 2.
Gävle kommunkoncern prognostiserar ett negativt årsresultat då både Gävle kommun och Gävle Vatten redovisar negativa resultat för perioden.
Gävle kommun Gävle kommuns budgeterade verksamhetskostnader på 8 841,5 mnkr beräknas öka med 308 mnkr till 9 149,5 mnkr vilket är den främsta orsaken till den försämrade årsprognosen. Samhällsbyggnads- Kultur och fritids- Utbildnings- Arbetsmarknads och funktionsrätts- Social-och Omvårdnadsnämnden har prognostiserat negativa resultat. Dessutom beräknas realisations- och exploateringsresultatet bli 111,7 mnkr lägre än budget. Dessutom beräknar kommunen totalt lägre skatteintäkter och generella statsbidrag och utjämningsbidrag på 38,3 mnkr.
Gävle Vatten prognostiserar ett resultat som är 18,8 mnkr lägre än budget vilket innebär en prognostiserad förlust.
Gävle Stadshus-koncernen Bolagen i Gävle Stadshus-koncern prognostiserar ett årsresultat som är i nivå med budget. Samtliga bolag förutom Gävle Parkeringsservice beräknas uppfylla ägardirektivens avkastningskrav. Den gjorda reservationen i årsbokslutet på 94 mnkr avseende skyfallet i augusti 2021 är oförändrad i delårsbokslutet.
Grundregeln är att nämnderna i Gävle kommun ska ha en budget i balans, vid eventuella avvikelser ska en åtgärdsplan tas fram, beslutas och verkställas.
Förutsättningarna för 2023 års budget, som fullmäktige fattade beslut om i december, har dock förändrats kraftigt. I vårens månadsrapporter visar flera nämnder stora underskott. Bakgrunden är omvärldsfaktorer såsom ökade räntor, hög inflation samt årets avtalsrörelse som gav ett löneutfall utöver det budgeterade. Det finns därmed nämnder som inte kommer att klara en budget i balans 2023 endast genom egna åtgärder.
För att Gävle kommun i det nya läget ska ha en budget i balans pågår nu en process som ska resultera i en reviderad budget för 2023 med preliminära ramar 2024-2026.
Alla nämnder har i budgeten som antogs av fullmäktige i december ett effektiviseringskrav på en procent som ska verkställas under 2023. Vissa nämnder har redan hanterat detta i internbudgeten, andra nämnder hanterar effektiviseringskravet vid nämndens sammanträde i maj. En reviderad budget för 2023 ska beslutas av kommunfullmäktige den 19 juni.
Bilagor
-
531kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 1 2023.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 30 april
2023.Bilagor
-
256kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Friskvårdsbidraget är ämnat för att få friskare och hälsosammare medarbetare
inom Gävle kommun. Friskvårdsbidraget är idag på 1 500 kronor per medarbetare och i kommunstyrelsens budget finns 5,5 miljoner kronor avsatt för det ändamålet vilket är baserat på ett lågt utnyttjande och överträffas varje år i uttag från medarbetare.
Sedan år 2020 har uttaget varit betydligt högre än vad som avsatts i
kommunbidrag. År 2020 var kostnaden 6,8 miljoner kronor, år 2021 7,4 miljoner kronor, år 2022 7,9 miljoner kronor mot budget på 5,5 miljoner kronor, alltså en underteckning varje år. Trenden är densamma även för 2023 där prognosen vid delår 1 pekar på ett uttag kring 8 miljoner kronor.
Det finns 1,0 miljoner avsatta i finansförvaltningen för oförutsedda medel för att
täcka en del av kostnaderna, vilket det nu ansöks om.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Fastighetsstrategi för Gävle växer har utbildnings-nämnden tagit fram ett förslag till uppdaterat övergripande funktions-program för förskole- och skollokaler för de olika skolformerna.
Årliga uppdateringar gör att funktionsprogrammet alltid är aktuellt utifrån erfarenhetsåterföring från tidigare projekt och från verksam-heternas nyttjande av lokalerna. Det är kommunstyrelsen som fattar beslut om nämndernas funktionsprogram.
Funktionsprogrammet beskriver de kvaliteter, funktioner och samband som skall skapas vid om-, till- och nybyggnad av kommunens verksamhetslokaler så att det ges förutsättningar för nämnden att bedriva verksamhet på ett optimalt sätt nu och i framtiden, med ett effektivt lokalnyttjande. Funktionsprogrammet skall skapa likvärdiga lokaler utifrån kvalitet, användbarhet och ambitionsnivå i kommunens olika projekt. Programmet ska även vara ett stöd vid tillskapandet av lokaler som är hållbara utifrån funktion, miljö och ekonomi för kommunen över tid.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
22
Annullering, del av Hyresmodell och lokalpolicy gällande kommunala verksamhetslokaler inom Gävle kommun
Nu gällande hyresmodell och lokalpolicy för kommunala verksamhets-lokaler inom Gävle kommun beslutades den 15 juni 2020 §12 inom ramen för ärendet Ny fastighetsstrategi för Gävle växer
(dnr 19KS374-36). Den då beslutade versionen av hyresmodell och lokalpolicy grundar sig på den omarbetade och nya hyresmodell som arbetades fram och beslutades av kommunfullmäktige i november 2009 (dnr 09KS392).Hyresmodellen och lokalpolicyn reglerar bland annat vilka hyressätt-ningsprinciper som ska gälla i hyresförhållanden mellan Gävle kommun och Gavlefastigheter Gävle kommun AB (nedan kallad Gavlefastigheter) respektive AB Gavlegårdarna (nedan kallad Gavlegårdarna).
Regelverket har ändrats, sedan beslutet i kommunfullmäktige i juni 2020, för hur kommunens dotterbolag kan prissätta tjänster inklusive hyror till moderbolaget. De krav som nu ställs vid hyressättning är bl a
- kostnadsbaserad hyra med vinstpåslag på hyror som avser kommunala verksamhetslokaler där marknaden är mer eller mindre begränsad till kommunen som hyresgäst.
- krav på marknadsanpassade hyror för lokaler där en fungerande marknad finns som till exempel för kontorslokaler.
Detta har medfört att hyresmodellens hyressättningsprinciper inte längre gäller. Prejudicerande rättsfall finns om hur hyror skall beräknas. Gavlefastigheter har därför i sin hyressättning för perioden 2022—2024 utgått från nu gällande regelverk och hyressättningsprinciper. Det betyder att fakturerad hyra fr o m januari 2022 till kommunens
nämnder från Gavlefastigheter baseras på gällande regelverk (Inkomstskattelagen 22 kap 3 och 4§).Gavlegårdarna har, som allmännyttigt bostadsbolag, redan kravet att prissätta sina tjänster inklusive hyra enligt affärsmässiga principer. Det innebär att Gavlegårdarna redan hyressätter enligt det nya regelverket som nu även omfattar Gavlefastigheter.
Detta innebär att den hyresmodell som är beslutad av kommunfull-mäktige behöver ersättas. Det arbetet har påbörjats med representanter från kommunen och Gavlefastigheter men även Gavlegårdarna kommer nu att involveras. Målsättningen är att en ny hyresmodell ska läggas
fram för beslut under 2023. För att det inte skall råda något tvivel om vilket regelverk vi har att förhålla oss till inom kommunkoncernen, lyfts den år 2020 beslutade hyresmodellen och lokalpolicyn till kommunfullmäktige för beslut om annullering och upphörande att gälla för den del som avser prissättning av hyran (”Modellens grundläggande principer” sidan 8-10).Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
Stiftelsen John Rettigs resestipendiefond har alltid hanterats av Svenska Handelskammaren, men 2021 beslutades att Gävle kommun, som förvaltare av stiftelsen, skulle överta all hantering av stiftelsen. Detta efter att Svenska Handelskammaren hade meddelat att de inte längre har resurser för att sköta hanteringen. Beslut om detta togs i KS, dnr 21KS77.
Stiftelsen John Rettigs resestipendiefond har till ändamål att tilldela ett bidrag till unga skötsamma män och kvinnor, tillhörande Gävle stad, för att i ett annat land utbilda sig inom handel och industri.
Bilagor
-
Efter att Gävle Pride skickade in sin ansökan har en dialog förts om beloppet. Gävle kommun har i dialogen undersökt om det är möjligt att reducera beloppet ned till 125 tkr, något som den sökande har bekräftat är möjligt. Medlen ska tas från kommunstyrelsens reserv.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner som arbetar med exploateringsavtal är enligt Plan- och bygglagen hänvisade till att ha riktlinjer för exploateringsavtal.
Plan- och bygglagen definierar exploateringsavtal som ett avtal mellan kommunen och en byggaktör som avser exploatera privat mark.
Riktlinjerna för exploateringsavtal tydliggör vilka krav kommunen ställer på exploatör i genomförandet av detaljplan.
Revidering 2023 avser:
- Kostnadsansvar såsom faktiska kostnader, det faktiska utfallet, inte en summa som uppräknas utifrån index. Exploatören står därmed den risk som kan hänvisas till kostnadsförändring som en följd av exempelvis tid, ränteförändring eller konjunkturläget.
- Medfinansieringsersättning
- Utgångspunkten är att samtliga kostnader som drabbar kommunen i sitt ansvar som huvudman, i genomförandet av detaljplan ska hänvisas till exploatören. Lagen sätter dock gränser för vilka krav kommunen får ställa på byggaktören.
- Hållbart byggande/anläggande, kan endast uppmuntras men tydliggör att det är en god referens vid tillfälle för markanvisning.
- Förtydligar kommunens rätt att få kostnadstäckning trots eventuell tidsförskjutning av kvartersmarkens genomförande
- Föravtal är infört i syfte att tydliggöra kostnadsansvar för tidiga utredningar under detaljplaneskedet
- Kreditkontroll i det tidiga skedet av samarbete
Riktlinjer för exploateringsavtal är en revidering av tidigare antagen riktlinje för exploateringsavtal, 19ks208, beslutsdatum 2020-12-14, som upphör gälla i och med antagande av reviderade riktlinjer för exploateringsavtal år 2023.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
Enligt beslutad dagvattenpolicy ska denna uppdateras vid behov och minst vart 4:e år. En genomgång av dagvattenpolicyn var påbörjad redan innan skyfallet 2021 men skyfallet underströk behovet av uppdatering än mer och en sådan är nu klar. Uppdateringen har hållits samman av dagvattengruppen och har stämts av med sektorer och bolag.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
758kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Avsiktsförklaringen ska tydliggöra ansvarsfördelningen mellan Parterna avseende planering och samordning av aktiviteter i syfte att definiera samverkansåtgärder och Grundutföranden och Tillägg i ett framtida Samverkan- och/eller Medfinansieringsavtal och därefter eventuella genomförande-, markförvärvs- och/eller drift- och underhållsavtal avseende Trafikverkets olika projekt och Exploateringsprojekt Tolvforsskogen. Avsiktsförklaringen lyfter vid avtalstillfället kända åtgärder. Åtgärder kan tillkomma i kommande avtal mellan Parterna.
Avsiktsförklaringen kommer att ligga till grund för ett kommande samverkansavtal som har för avsikt att tecknas senast december 2023.
Bilagor
-
Testebo Kraft AB har ansökt enligt den nationella planen om omprövning av villkor för att uppnå moderna miljövillkor för anläggningen Strömsbro vattenkraftverk, Gävle kommun.
Gävle kommun har möjlighet att yttra sig över ansökan till domstolen vilket görs genom att bifogat yttrande skickas in. I korthet yrkar Gävle kommun:
I första hand yrkar Gävle kommun, genom dess kommunstyrelse med organisationsnummer 212000–2338, att Testebo Kraft ABs, ansökan om omprövning för moderna miljövillkor för Strömsbro vattenkraftverk, Strömsbro 77:1 m.fl., Gävle kommun, ska avvisas. I andra hand att ansökan avslås och tillstånd vägras.
I tredje hand yrkar Gävle kommun att tillståndet till ansökta verk-samhet begränsas på så sätt att kraftproduktion inte får förekomma under hela upp- och nedvandringstiden för vandrande fiskarter, såsom lax och öring.
Yttrandet utvecklas i bifogat yttrande ”Yttrande ansökan om omprövning av villkor för att uppnå moderna miljövillkor för anläggningen av Strömsbro vattenkraftverk”.
Bilagor
-
741kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2022-03-30, under §24, väckte Maud Liljekvist (V), Seppo Laine (V), Kristina Sjöström (V), Lotta Lagnander (V), Isabella Bexell (V) och Owe Hellberg (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
I motionen föreslås att kommunen ska agera i enlighet med de satta miljömålen avseende klimatpåverkande växthusgaser, genom att på försök införa en helvegetarisk lunch i förskolan och grundskolan under 2023.
I det yttrande som antagits av Utbildningsnämnden beskrivs att det miljöstrategiska programmetBilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2022-02-21, under § 18, väckte Maud Liljeqvist (V) och Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och Fritidsnämnden.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun ska skapa en naturlig samlingsplats som inspirerar till möten och aktivitet i form av en multiarena för barn och ungdomar vid Siriusplan i Bomhus eller i dess närhet.
I det yttrande som antagits av Samhällsbyggnadsnämnden beskrivs att Tekniska verksamheten på Livsmiljö Gävle under 2022 genomför ett större strategiskt utredningsarbete med en översyn av kommunens alla lek- och aktivitetsplatser med ambitionen att ta fram en ny lek- och aktivitetsstrategi för Gävle kommun som främjar just spontan lek och aktivitet. De anser att förslaget om ny multiarena vid Siriusplan i Bokhus ska inkluderas och utredas i arbetet med kommunens lek- och aktivitetsstrategi.
Kultur- och Fritidsnämnden ser i sitt yttrande positivt på att Gävle kommun anlägger en multisportarena i Bomhus och föreslår att önskemålet ska fångas upp inom tidigare nämnda lek- och aktivitetsstrategi.Bilagor
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 22 november 2021, §41b, väckte Maud Liljeqvist (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från sektor Livsmiljö och är antaget av Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden.
Förslagsställaren föreslår att Gävle kommun ska anlägga en inomhushall för boule i anslutning till det nybyggda allaktivitetshuset i Hedesunda så att sporten ska kunna pågå året runt. Argumentet understöds med att satsningen särskilt skulle beakta de äldre i Gävles ytterområden. I yttrandet nämnderna antagit lyfts att förutsättningar för boule inomhus redan finns i kommunen, via Gävle boulecenter, och att denna hall regelbundet används av ett 20-tal föreningar under vintersäsongen. Däribland PRO Sätra, PRO Bomhus och PRO Skutskär.
Utöver detta har även Hedesunda genom ytterområdessatsningen ansökt och beviljats medel till anläggande av inomhusboulebana i befintlig lokal i centrala Hedesunda. Samt att PRO beviljats medel för införskaffandet av mjuka bouleklot och påbörjat användning av dessa i Allaktivitetshusets lokaler.
Med detta som grund föreslås därför avslag på motionen.Bilagor
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-09-27, § 29, väckte Charlotta Lagnander, Maud Liljeqvist, Owe Hellberg och Kristina Sjöström (samtliga V) rubricerad motion. Ett yttrande har inkommit från Socialnämnden.
I motionen föreslås att kommunen i enlighet med barnkonventionen och barnrättslagen gör sitt yttersta för att den våldsutsatta och dennes barn ska bo kvar i hemmet/närmiljön. Att kommunen gör sitt yttersta för att se över och åtgärda de praktiska och juridiska hindren med att förövaren flyttar när det kommer till våld i nära relationer, och att våldsutövaren bereds en möjlighet till frivilligt boende och behandling i samverkan med berörda myndigheter och organisationer. Att kommunen använder de avsatta medlen från regeringen för att aktivt arbeta med behandling av våldsutövare.
Kommunen behöver vara reaktiv i relation till ny lagstiftning, så även för lagen om barnfridsbrott. Denna lag innebär ett stärkt straffrättsligt skydd för barn i och med att det blir straffbart att utsätta ett barn för att bevittna vissa brottsliga gärningar, som vålds- och sexualbrott, i nära relation. Den våldsutsatta partnern och barnet betraktas numer båda som målsägande i brottsmål.
Det går i socialtjänstlagen dock inte att finna stöd för att våldsutövaren ska flytta från hemmet. Det finns ingen tvångslagstiftning med detta ändamål och flytt och/eller behandling behöver således ske på frivillig basis. Däremot kan kommunen erbjuda stöd både till våldsutsatta och våldsutövare. Detta gör Gävle kommun idag genom bland annat den enhet som arbetar specifikt gentemot vuxna våldsutsatta, barn som bevittnat våld samt våldsutövare. Sex personer inom enheten är speciellt utbildade för att möta den senare gruppen. Socialtjänsten har även ett avtal med mansjouren Stickan.
Lagen om barnfridsbrott har inte inneburit några ytterligare medel till kommuner. De tidigare medlen som finns till godo nyttjas dock fortsatt, så även gentemot gruppen våldsutövare.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni 2021 , §39c, väckte Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från sektor SG Övergripande planering.
I motionen önskas inrätta ett eller flera vattenråd, en organisation/forum, som arbetar med våra vatten, hjälper till att öka medvetenheten om vattenfrågor och ger bättre förutsättningar för en helhetssyn på vattenresurserna inom kommunen. Motionären önskar också att kommunen ska agera drivande i frågorna.
I dagsläget finns ett vattenråd vid namn Gästriklands vattenråd där Gävle Kommun innehar ordförandeskapet och deltar med fler personer utefter möjlighet. Gästriklands vattenråd bildades 2007 och är ett lokalt forum som fungerar som diskussionsforum och remissinstans i arbetet med vattenförvaltning.
I Gävle Kommuns Miljöstrategiska program finns målen stärkt biologisk mångfald och fler värdefulla rekreationsområden samt god status i alla vattenförekomster, ett steg för att komma närmare målen skulle kunna vara fler resursförstärkta vattenråd.
I dagsläget är absoluta merparten av arbetet i Gästriklands vattenråd diskussioner. För att nå ett mer uthålligt arbete mot kommunens miljömål är det inte troligt att endast bildandet av fler vattenråd skulle räcka. Det är viktigt att arbetet resurssätts för att få driv i frågorna och nå framgång. Men om fler resurser tillsätts skulle fler vattenråd eller motsvarande organisering kunna ge bättre resultat ifall man arbetade i mindre områden än hela Gästrikland. För stora områden kan göra det svårt att skapa driv lokalt. Fler vattenråd kräver även fler engagerade deltagare. Kommunens uppgift är att stödja och stötta de krafter som finns och vill verka i frågan. Huruvida ett eller flera vattenråd kommer att inrättas är därför beroende på det lokala engagemang och de drivkrafter som finns.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Motionärerna föreslår att kulturskolan ska göras avgiftsfri under nästa mandatperiod.
I det yttrande som antagits av Kultur- och Fritidsnämnden beskrivs att Kulturskolan får återkommande information från elever, vårdnadshavare och andra intressenter att kursavgifter kan vara ett reellt hinder för deltagande (650 kr respektive 850 kr/termin beroende på val av kurs). Det av Gävle kommun antagna Sociala hållbarhetsprogrammet (2019 – 2023), påtalar jämlika villkor för en aktiv och meningsfull fritid som ett målområde, samt utmaningar i att överbrygga social och ekonomisk utsatthet. Även ”Kartläggning av ojämlika villkor inom kultur och fritid” (Gävle kommun, Sektor Livsmiljö, mars 2022), omnämner att Kulturskolan i Gävle har ett utvecklingsarbete vad gäller att säkerställa jämlika villkor för målgruppen. Elevavgifter uttrycks i intervjuer vara ett hinder för breddat deltagande. I kartläggning om ojämlika villkor omtalas att det ”inte finns entydiga forskningsresultat om avgifternas påverkan för deltagande i kulturskolan, men att det för de mest ekonomiskt utsatta hushållen kan utgöra ett hinder för deltagande”.
Kulturskolans kursavgifter och instrumenthyra ger dock årligen intäkter på ca 2 600 TKR, vilka verksamheten är beroende av. Att ta bort kursavgifterna ställer krav på ökad budget för bibehållen volym av kulturskoleverksamhet. Det är heller inte säkert att avgiftsfria kurser innebär fler elever, då platserna är begränsade till antal och verksamheten redan nu har köer. För att fler elever ska få kunna ta del av verksamheten behöver Kulturskolan därmed ytterligare förstärkt budget.
Samtidigt har regeringen meddelat att de vill inför ett fritidskort. De anger i budgetpropositionen för 2023 bl.a. ”Särskilt barn och unga från socioekonomiskt utsatta hushåll ska med fritidskortet få förbättrade möjligheter att delta i
fritidsaktiviteter. Regeringen föreslår att 50 miljoner kronor avsätts under 2023 för att ta fram nödvändig infrastruktur för införandet av ett fritidskort till barn och unga.” Fritidskortet kommer att börja gälla 2024 och utformas just nu.
Kommunstyrelsen delar den bedömning som Kultur- och fritidsnämnden gör. I det nuvarande ekonomiska läget är det inte möjligt att ge nämnden den ekonomiska förstärkning som ett avskaffande av kursavgifterna skulle innebära. Samtidigt är det rimligt att nämnden framöver arbetar för att hålla avgifterna så låga som möjligt. I framtiden, när kommunens ekonomi så tillåter, bör möjligheterna att ta bort kursavgifterna utvärderas.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendebeskrivning
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 14 mars 2023 väckte William Elofsson m.fl rubricerad initiativärende med följande yrkanden:
att Sektor Styrning och Stöd ges i uppdrag att ta fram en modell för trygghetsvandringar med likt den som beskrivs ovan för implementering under hösten 2023,
att tilldela arbetet 1 000 000 kronor för hösten 2023 och våren 2024. Medel kommer från centralt avsatta budgetmedel reserv politiska prioriteringar/oförutsett.
Motivering
Nattvandringar likt det som beskrivs i initiativärendet är något som diskuteras i majoritetsledningen och något som vi ser positivt på. Den ekonomiska nivån under den period som är föreslaget i initiativärendet är dock inte aktuell.
Bilagor
-
48kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 2 kap. 7 § i förordning (2003:789) om skydd mot olyckor får en kommun meddela föreskrifter om förbud helt eller delvis mot eldning utomhus samt liknande förebyggande åtgärder mot brand.
Kommunens antagna föreskrifter om eldning utomhus finns i de lokala hälsoskyddsföreskrifterna. Enligt 2 § i dessa föreskrifter är ”Eldning utomhus inom områden med detaljplan och områden med områdesbestämmelser är förbjudet. Förbudet gäller inte om det är uppenbart att eldning kan ske utan olägenhet för människors hälsa eller miljön, eller risk för brandspridning, till exempel eldning av torrt trädgårdsavfall i mindre omfattning”
Det saknas en av fullmäktige antagen föreskrift som innebär att kommunen, exempelvis på grund av torka och ökad brandrisk, kan utfärda ett totalförbud mot all form av eldning.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
753kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
895kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
978kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
785kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
873kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
758kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-