Möte 2024-04-09
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Gävle ska vara ett hållbart föredöme och strävar mot klimatneutralitet till år 2030.
2013 antog Kommunfullmäktige ett miljöstrategiskt program för att styra och samordna kommunorganisationens miljöarbete samt bidra till att möjliggöra för invånare och näringsliv att vara miljömässigt hållbara.
Det antagna programmet har bidragit till att Gävle kommun enligt Aktuell Hållbarhets kommunrankning varit bland den 10 bästa miljökommunerna i Sverige sedan 2015 (år 2013 var Gävle på plats 69).
Programmet följs årligen upp genom ett så kallat Miljöbokslut. Miljöbokslutet ska användas för fortsatt planering och prioritering av miljöarbetet inom Gävle kommun och ger kommuninvånarna en indikation av hur miljöarbetet fortskrider.
Miljöbokslutet innehåller:
- sammanfattning
- indikatorer för att visa om målen är på väg att nås
- en beskrivning av åtgärder som genomförts under året för att bidra till måluppfyllelse
- en fördjupad målanalys
Det här är det fjärde miljöbokslutet efter revideringen och gäller för år 2023.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
Ekonomienheten vid Sektor Styrning och Stöd har sammanställt månadsrapporten jan-feb 2024 samt dess bilagor som förklarar resultatet.
Månadsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Resultatet för perioden uppgår till 12,0 mnkr i jämförelse med budget om 30,3 mnkr. Avvikelsen beror på exploateringsverksamheten och försäljningar inom pågående projektområden samt från de två olika verksamheterna.
Positiva avvikelser som bidrar till resultatförbättringar finns inom den kommunbidragsfinansierade verksamheten så som personalkostnader, konsultkostnader och Miljöstrategiska programmet.
Bilagor
-
352kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
För några av årets månader lämnar nämnder och bolag en ekonomisk månadsrapport, med utfall och prognos för helåret. Detta som komplement till ekonomiskt bokslut och verksamhetsuppföljning vid delår och helår. Vid månadsrapportering lämnas även en översiktlig prognos för Finansförvaltningen.
Bolagen inom GSAB lämnar, förutom GPAB, en årsprognos på eller över budgeterad nivå. GPAB lämnar en prognos med ett överskott på 3 mnkr mot budgeterat 7 mnkr.
Nämnderna lämnar, exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster, en prognos på minus 199,2 mnkr. Dessa underskott utgörs av högre kostnader för vinterväghållning, högre personalomkostnader som till del utgörs av högre pensionskostnader jämfört med vad som var känt vid budgetbeslut samt att vissa nämnder har för hög kostnadsnivå vid årets ingång i relation till tilldelad ram och att beslut om kostnadsreduceringar inte får full effekt under 2024. Inom Finansförvaltningen är prognosen att avtalen med Trafikverket kommer att belasta resultatet med 81 mnkr mot budgeterat 150 mnkr. Utfallet från exploatering och reavinster förväntas minska jämfört med budget.
Nämndernas ekonomiska ramar som beslutades i Kommunplan 2024 innebär att kraftfulla åtgärder krävs för att tilldelad ram ska hålla. Det är av största vikt att Kommunstyrelsen genom nämnderna löpande får redovisat hur det ekonomiska läget ser ut, vilka åtgärder som är beslutade och som skall beslutas för att få en budget i balans i år och under planeringsperioden.
Kommunstyrelsen har lämnat uppdrag till kommundirektör och förvaltningsledningen dels att ta fram en fördjupad analys inför kommande budgetarbete och dels ett specifikt uppdrag att långsiktigt minska kommunens lokalkostnader med 50 mnkr årligen. Även investeringsbeslutet som fattas i juni kan ge positiva ekonomiska effekter, dock främst på lite längre sikt. Om inte delar av de budgeterade reserverna under Finansförvaltningen används 2024 förbättras den negativa ekonomiska prognosen med 60 mnkr för innevarande år jämfört med bifogad rapportering. Till de delar reserverna haft ett uttalat politiskt syfte ska dessa återprövas i kommande budgetprocess.
Det kan bli aktuellt för Kommunstyrelsen att genomföra direkta dialoger med specifika nämnder, för att ge stöd till beslut eller för att bedöma om det krävs nya beslut från Kommunfullmäktige för att nå en ekonomi i balans.
Bilagor
-
50kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen inom sektor Styrning och stöd har sammanställt årsredovisning för år 2023 för kommunen och kommunkoncernen. Årsredovisningen är upprättad i enlighet med Lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning. Till grund för uppföljning av måluppfyllelse, uppdrag och ekonomi ligger Kommunplan 2023.
Gävle kommunkoncerns resultatet för året är -185,1 (530,7) mnkr vilket är 146,5 mnkr sämre än budgeterat -38,6 mnkr. Årets negativa resultat kan främst härledas till ökade pensionskostnader i kommunen med 283,9, nedskrivning av kommersiella fastigheter på 164 mnkr samt ytterligare avsättningar för beräknade kostnader avseende skyfallet 2021 på 150 mnkr. Gävle Stadshus-koncernen redovisar en vinst som är lägre än budget vilket förutom nedskrivningar förklaras av ökade räntekostnader i koncernen. Övriga bolag avser Gästrike Vatten, Bomhus Energi AB, Gästrike Ekogas, Gästrike Återvinnare och Gästrike Räddningstjänst och dessa redovisar vinster för år 2023.
Årets resultat för kommunen uppgår till -377,6 mnkr (310,7) varav -150 mnkr är hänförliga till extraordinära kostnader. Utan dessa redovisar kommunen ett underskott på 227,6 mnkr. Det negativa resultatet beror på nämndernas underskott med 69,9 mnkr (exklusive realisations- och exploateringsresultat). Ytterligare information kring nämndernas resultat redovisas under avsnitt 5.3 Drift och investeringsredovisning. Ett nytt pensionsavtal har påverkat pensionskostnaderna negativt med 102,4 mnkr och inflationen har påverkat pensionskostnaden negativt med 181,5 mnkr. Högre skatteintäkter och generella bidrag och utjämning har varit högre än budgeterat vilket påverkar positivt med ca 100 mnkr.
Exploateringsresultatet för året blev 4,5 mnkr vilket är lägre än budgeterat som var 24,6 mnkr.
Resultatet efter balanskravsutredning uppgår till -411,9 mnkr. Kommunen räknar bort extraordinära kostnader på 150 mnkr i balanskravsutredning. Årets balanskravsresultat blir 0 efter att kommunen använder medel från resultatutjämningsreserven med 261,9 mnkr.
Sedan Kommunplan 2013 tillåts Symfoniorkestern spara överskottsmedel från kommersiella intäkter, i syfte att användas för turnéverksamhet. För 2022 uppgick överskottet till 3 979 000 kr. Under 2023 användes 1 900 000 kr för turné i Storbritannien. Redovisat verksamhetsöverskott under 2023 kan inte härledas till sk kommersiella intäkter. Det ekonomiska utrymmet kvarstår på 2 079 000 kr. Inga gästspel/turnéer är planerade under 2024. Inga medel kommer att beviljas fram till att kommunens ekonomi är balans.
Enligt beslutad kommunplan 2023 skall Gävle stadshus AB lämna utdelning till ägaren med 336,3 mnkr.
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
Sedan 2020 hanterar SG-Ekonomi alla Kommunstyrelsens donationsstiftelser samt Utbildning Gävles alla donationsstiftelser. Sedan 2022 hanteras även alla Välfärds donationsstiftelser på SG-Ekonomi.
Trots att Utbildning Gävles donationsstiftelser hanteras på SG-Ekonomi är det fortfarande rektor och lärarkollegium som fattar besluten i dessa stiftelser, detta enligt stiftelsernas urkunder. Även Välfärds donationsstiftelser beslutas på deras sektor, det är endast den administrativa hanteringen som sköts på SG-Ekonomi.
Här är ett beslutsförslag för Kommunstyrelsens alla donationsstiftelser.
Bilagor
-
Revisorerna i Gästrike Räddningstjänstförbund bedömer sammantaget att direktionen i Gästrike Räddnngstjänstförbund inte fullt ut har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Revisorerna noterar i revisionsberättelsen att brister noterats kring uppfyllelse av verksamhetsmålen då de konstaterat att 43% av målen är uppfyllda.
Revisorena bedömer att direktionens interna kontroll i stort har varit tillräcklig. Direktionen har ett utvecklingsområde kopplat till att fastställa en budget som motsvarar krav i förbundsordningen.Revisorerna bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande samt att de bedömer att reultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella målen för 2023.
Bilagor
-
465kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende till fullmäktige i enlighet med 5 kap. 22§ kommunallagen som handlar en ny taxa för sprängämnesprekursorer.
För att förhindra terrorism med hemgjorda sprängämnen har utgångsämnen till dessa, så kallade sprängämnesprekursorer, reglerats inom EU. Detta innebär att tillsyn behöver ske vid överlåtelse av vissa produkter som innehåller dessa ämnen. Enligt 19 § 2 st lagen (2014:799) om sprängämnesprekursorer får kommunen ta ut avgift för sin tillsyn enligt nämnda lag och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2019/1148 av den 20 juni 2019 om saluföring och användning av sprängämnesprekursorer.Produkter som innehåller ett eller flera av ämnen, som klassas som sprängämnesprekursorer, omfattas av särskilda krav. Kraven kan betyda att försäljningen begränsas, eller att produkterna får en obligatorisk märkning. Samhällsbyggnadsnämnden i Gävle ansvarar för tillsynen inom Gävle kommun.
Tillsynsavgift enligt denna taxa tas ut som timavgift för varje påbörjad halvtimme handläggningstid. Timavgiften är densamma som kommunens vid varje tidpunkt gällande timavgift för tillsyn enligt miljöbalken. För år 2024 är timtaxan 1311 kronor per hel timme handläggningstid. Det innebär att samhällsbyggnadsnämnden får för varje kalenderår besluta att taxan förändras i enlighet med fastställt kommunprisindex (PKV).
För tillsyn som, på grund av att dröjsmål skulle orsaka fara, utförs vardagar mellan klockan 17.00 och 07.50, lördagar, söndagar, julafton, nyårsafton, påskafton, midsommarafton eller helgdagar, tas timavgift ut genom att multiplicera handläggningstiden med dubbel timtaxa. Samtliga taxor går att återfinna under sidan styrande dokument på gavle.se.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
10
Föreskrift om rengöring (sotning) och föreskrift om avgifter för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll
I enlighet med Förordning om skydd mot olyckor (FSO 2003:789) 3 kap. 1 § framgår det att kommunen ska meddela föreskrifter om hur ofta rengöring (sotning) ska ske. I Lagen om skydd mot olyckor (LSO 2003:778) 3 kap. 6 § framgår det även att en kommun får föreskriva att avgift ska betalas för sotning och brandskyddskontroll.
Då det vid pågående arbete med att stärka kontroll och uppföljning av verksamheten gällande sotning och brandskyddskontroll uppmärksammats brister har det arbetats fram föreskrifter för de två områden där dessa saknats. Nivån på de grundläggande avgifterna finns det beslut om i fullmäktige. Det är dock inte tydliggjort hur avgifterna är framräknade och vissa tillkommande avgifter har inte varit reglerade. Detta regleras nu i föreslagen föreskrift om avgifter för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll.
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
-
11
Gävle kommuns yttrande över betänkande för Ett starkt judiskt liv för framtida generationer - Nationell strategi för att stärka judiskt liv i Sverige 2025–2034 (SOU 2024:3)
En särskild utredare har haft i uppdrag att lämna förslag till en nationell strategi för stärkande av judiskt liv i Sverige. I betänkandet Ett starkt judiskt liv för framtida generationer – Nationell strategi för att stärka judiskt liv i Sverige 2025–2034 presenterar utredaren sina förslag. I sitt yttrande önskar Gävle kommun bland annat att också mindre kommuner kunde söka statsbidrag för specifika insatser för att stärka judiskt liv i kommunen, att Statens skolverk skulle vägleda kommuner i att avgöra vilka judiska helgdagar ska prioriteras när judiska elever söker ledighet från skolan, att lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk skulle förtydligas ifall kommuner har en skyldighet att beakta de äldres behov att upprätthålla sin kulturella identitet inom äldreomsorgen oavsett språk, och att innan regeringen säkerställer att omskärelse av pojkar av icke-medicinska skäl ska vara lagligt i Sverige också i framtiden ska frågan utredas grundligt. Synpunkter och kommentarer har hämtats från Utbildning Gävle och Välfärd Gävle (kontor boende), Säkerhetsenheten har avböjt att kommentera på grund av kort varsel.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade den 28 april 2022 att tillsätta en utredning som ska föreslå en utvecklad inriktning för livsmedelsberedskapen inklusive styrmedel för näringslivets medverkan. Till särskild utredare förordnades den 1 juni generaldirektören Ingrid Petersson. Förslagen ska utgöra en del av underlaget för regeringens fortsatta arbete för uppbyggnaden av livsmedelsberedskapen i syfte att stärka samhällets krisberedskap och det civila försvaret i enlighet med målet för det civila försvaret.
Det är enbart Säkerhetsenheten som har tittat på betänkandet och gett synpunkter. Det har inte funnits tid att ta in åsikter från andra delar av kommunen.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
13
Yttrande på Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen 2026-2037, TRV 2023/70321
Inför regeringens infrastrukturproposition hösten 2024 har Trafikverket skickat ett Inriktningsunderlag på remiss till landets regioner, andra statliga myndigheter samt olika organisationer och företag.
Sveriges kommuner har inte fått remissen, och är inte remissinstans.
Gävle kommun har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter via Region Gävleborgs yttrande, vilket kommunen även står bakom.
Gävle kommun ser dock ett särskilt behov av att lämna ett eget yttrande angående Inriktningsunderlagets innehåll;
2018 tecknades ett juridiskt bindande avtal mellan staten, Region Gävleborg och Gävle kommun om etappen Gävle-Kringlan på Ostkustbanan. Ett avtal som genom sin tillkomst uppfyller samtliga kriterier för att kunna definiera Gävle-Kringlan som ett bundet objekt i den nationella planeringen, ett sakförhållande som behöver belysas och klargöras i Inriktningsunderlaget.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Vid årsskiftet 2023/24 trädde en ny lag om ordningsvakter i kraft. Den nya lagen (SFS 2023:421) innehåller en rad förändringar i förutsättningarna för att använda ordningsvakter för exempelvis kommuner.
Den nya lagen lyfter på ett tydligare sätt fram möjligheterna att använda ordningsvakter för att främja trygghet, och/eller upprätthålla allmän ordning och säkerhet, jämfört med tidigare lagstiftning då tillämpningen var mer restriktiv.
I den nya lagen kan den som anser att behov föreligger ansöka om att få använda ordningsvakter, i motsats till den tidigare där en enskild ordningsvakt var den som skulle ansöka. Således kan Gävle kommun ansöka istället för en enskild ordningsvakt.
Lagen innebär också befogenheter för ordningsvakter att förverka alkohol vilket möjliggör ett mer aktivt ett förebyggande arbete när det gäller berusning på allmän plats
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Parkeringsservice har för avsikt att anlägga ett parkeringshus inom det kommande verksamhetsområdet Västra Kungsbäck etapp 2. Syftet med parkeringshuset är till största del att tillgodose parkeringsplatser till Polisen och Kriminalvårdens anställda genom parkeringsköp.
Den framtida tomten där parkeringshuset ska anläggas, är ca 3230 kvm stor, med en 70% byggrätt och 13 meter till nockhöjd.
En oberoende värdering av marken har genomfört under februari 2024. Marken värderas till 750 kr/kvm BTA om parkeringshus uppförs i tre våningar, och till 1000 kr/kvm BTA om parkeringshus uppförs i två våningar.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
En person har lämnat in en anmälan till Justitieombudsmannen (JO) i anledning av att denne ansett sig inte fått ta del av allmänna handlingar med den skyndsamhet som föreskrivs i lag. I anledning av anmälan har JO begärt ett yttrande från kommunstyrelsen. Styrelsen anser att den ursprungliga begäran om utlämnande av allmän handling inte lever upp till kraven på tillräcklig precision. Trots detta borde förvaltningen ha tagit kontaktat med sökande inom ramen för den serviceskyldighet som följer av förvaltningslagen.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
17
Förnyad rekommendation till kommunerna om gemensam finansiering av stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård
Bakgrund
SKR har inkommit med meddelande rörande ”Förnyad rekommendation till kommunerna om gemensam finansiering av stöd för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård”.
I meddelandet framgår att styrelsen rekommenderar kommunerna att gemensamt tilläggsfinansiera viktiga förutsättningarna för en kunskapsbaserad socialtjänst och kommunal hälso- och sjukvård för motsvarande max 1.95 kr per invånare under åren 2025-2028. Detta skulle innebära 200 000 kr för Gävle kommun.
I meddelandet framgår att man rekommenderar kommunerna att meddela sitt ställningstagande kring detta senast 20 juni 2024.
Av bifogad skrivelse framgår bakgrunden till rekommendationerna (se framförallt sid 3 och framåt).
Synpunkter och rekommendation
Gävle kommun har att hantera nuvarande och kommande utmaningar inom de båda områden där SKR vill ha en tilläggsfinansiering. Detta har framförts i olika sammanhang, och ligger också i de fokusområden flera nämnder har att hantera 2024 och framåt.
Den nya Socialtjänstlagen kommer innebära att kommunen måste kunna bedriva en socialtjänst som är tydligt kunskapsbaserad, och där är det viktigt och rimligt att det finns ett samlat stöd från bl a SKR, utöver det stöd som ska finnas hos t ex Socialstyrelsen. Detsamma gäller den kommunala hälso- och sjukvården.
Därför rekommenderar sektorchef för Välfärd Gävle att Gävle kommun ställer sig positiv till att SKR inrättar ett stöd enligt beskrivning.
SKR bedriver ett omfattande och viktigt arbete för Sveriges kommuner och regioner. Dock bör SKR, precis som kommuner och regioner nu tvingas till, i den ekonomiska situation det offentliga Sverige befinner sig i prioritera i sitt eget utförande och inrätta detta stöd inom den befintliga finansiering. SKR bör lämna förslag till förbundsstyrelsen om hur en prioritering av detta stöd kan införas, och om så är nödvändigt involvera medlemmarna i en prioritering av förbundets verksamhet.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Havs- och vattenmyndigheten önskar ta del av synpunkter på remissen gällande en översyn och aktualisering av hamnarna av riksintresse för yrkesfisket.
Gävle kommun har yttrat sig på remissen genom att:
Kommunstyrelsen i Gävle kommun avstryker Havs- och vattenmyndighetens förslag om vilka kriterier vid urval som ska vara uppfyllda för att hamn ska kunna utpekas som riksintresse för yrkesfisket. Därför bör Norrsundets hamn som är inom kommunens geografiska område inte utgöra lämpligt riksintresseanspråk för yrkesfisket.
Grunden för ställningstagandena utvecklas i bifogat yttrande Yttrande gällande en översyn och aktualisering av hamnarna av riksintresse för yrkesfisket.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
19
Hemställan till Transportstyrelsen att avinrätta fastigheten Gävle Överhärde 63:1 såsom flygplats
Kommunstyrelsens beslutade den 12 mars 2024 (§ 64) att föreslå fullmäktige att hos Transportstyrelsen hemställa om att fastigheten Gävle Överhärde 63:1 ska avinrättas såsom flygplats. Efter styrelsens beslut fick Försvarsmakten möjlighet att lämna synpunkter senast den 22 mars 2024. Den 21 mars bad Försvarsmakten om anstånd till och med den 29 mars. Anstånd beviljades.
I anledning av anståendets beviljande beslutade fullmäktige på sitt sammanträde den 25 mars 2024 att, i avvaktan på Försvarsmaktens remissvar, inte behandla ärendet.
Försvarsmakten har nu lämnat sitt remissvar. Myndigheten har uppgett att den inte har några nya synpunkter avseende ärendet. Försvarsmaktens remissvar medför ingen annan bedömning än den som styrelsen gjorde den 12 mars 2024 (§ 64). Remissvaret överlämnas därför såsom beslutsunderlag till kommunfullmäktige.
Bilagor
-
691kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med Gävle kommuns sponsring är främst att stärka varumärket Gävle i omvärlden genom positiv exponering. Målet är att stärka gemenskapen och stoltheten för Gävle bland kommuninvånarna, attrahera nya kommuninvånare, besökare och företag genom att påvisa Gävles styrkor.
All sponsring som Gävle kommun bedriver ska vara affärsmässig med en tydlig vinst för kommunen utifrån uppdrag och uppsatta mål. Sponsringen ska ha en lokal förankring och den sponsrade aktiviteten ska vända sig till allmänheten och besökare i det geografiska området Gävle kommun.
Gävle kommuns sponsringspolicy är ett övergripande dokument som beskriver Gävle kommuns principer rörande sponsringsfrågor. I Riktlinje för Sponsringspolicy beskrivs hur handläggning av sponsringsfrågor går till.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
448kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
485kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
913kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
478kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
987kb Ladda ner dokument
-
1004kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
-
Preliminära tider
1. Information om planeringsstrategin (Sofie Norberg Domsic och Elin Byström) 13.00 -13.30
2. Sektorchef informerar (Katarina Stistrup) 13.30-13.45
3. Kommunikationsmätning (Camilla Sundell) "Information om mätning" 13.45 -14.15