Möte 2021-11-23
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial. Bemyndiganden och förordnanden inom Kommunstyrelsens förvaltningsområde för år 2022
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
I bifogad bilaga finns sektor Styrning och Stöds samtliga beslutsattestanter per ansvar och som via beslut i KS ges ansvaret att agera utifrån sin budget däribland attest av fakturor
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen fastställer kommunstyrelsen attestförteckning för Gävle kommuns donationsstiftelser med beslutsattestant samt ersättare.
Eftersom det under årets gång kan behöva bytas ut personer på attestförteckningen, någon kanske byter tjänst, måste Martin Svaleryd kunna godkänna den typen av förändringar i attestförteckningen.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges rambeslut
Detta beslut gäller under förutsättning att kommunfullmäktige fastslår låneramen till 11 100 mnkr i samband med behandlingen av budgeten för år 2022 och utblick 2023-2025, bilaga 2, kommunfullmäktiges kommunplan för budget. Eftersom låneskulden omsätts efter vissa år måste lånebeslutet omfatta både tidigare låneskuld, den upplåning som erfordras för att finansiera årets utgifter samt en viss likviditetsreserv.
För att begränsa de kommunala bolagens räntekostnader beslutar kommunfullmäktige i Kommunplanen 2022 att medge att kommunen får låna upp och förmedla krediter samt bevilja borgen till bolagen inom en beloppsram på 11 100 mnkr (10 800 mnkr).
Den totala lånevolymen, inklusive borgensåtagande för Gävle kommun och de kommunala bolagen uppgår till 11 400 mnkr (11 100 mnkr) enligt tilläggsbudget för år 2022. Kommunstyrelsen bemyndigas att i beredskapssyfte uppta tillfälliga likviditetslån på 1 000 mnkr.
Kommunkoncernens finansiering
Anledningen till att kommunen valt att ta på sig ansvaret för den samlade kommunkoncernens finansiering är följande enligt den av kommunfullmäktige antagna finanspolicyn.
Kommunkoncernen utgör en finansiell enhet och bedöms som en finansiell enhet på kreditmarknaden.
Kommunkoncernens samlade kreditvärdighet bör utnyttjas för att uppnå lägsta möjliga finansieringskostnad för i koncernen ingående enheter. Kommunen har högre kreditvärdighet än de kommunala bolagen och bör därför agera låntagare i finansmarknaden.
Ägaren Gävle kommun har ett hundraprocentigt ansvar för sina helägda dotterbolag.
Gävle kommun kan aldrig låta något bolag i kommunkoncernen tvångslikvideras eller försättas i konkurs.
Medelsförvaltning
Regler för placering av kommunens och donationsstiftelsernas medel regleras av finanspolicy för Gävle kommunkoncern (KF 29/3 2021) och placeringspolicy stiftelser (KF 24/9 2007).
Delegation
Med det sätt på vilket kreditmarknaden fungerar med telefonhandel kan kommunstyrelsens beslut vid upphandling inte inväntas. Kommunstyrelsen har därför tidigare delegerat besluten om upplåning. Lånebesluten har därefter redovisats till kommunstyrelsen tertialvis i efterskott. Kommunstyrelsen föreslås tillämpa samma förfaringssätt under år 2022.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har i egenskap av arkivmyndighet beslutat om tillsynsplan rörande arkivvården för Gävle kommun 2021 (20KS466, 2021-02-09, §12). Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag.
Av tillsynsplanen framgår att kommunarkivet under 2021 ska genomföra uppföljande tillsyn av arkivvården hos Gävle Hamn AB och överförmyndarnämnden.
Beslutade insatser har genomförts och tillsynsrapporterna har skickats till respektive styrelse och nämnd. Båda granskningarna visar på att på att tidigare påtalade brister i arkivvården har åtgärdats.
En utförligare redogörelse över genomförd tillsyn finns i bifogad rapport.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag. Enligt tidigare beslutad rutin för hur arkivmyndighetens tillsynsuppdrag ska verkställas (KS 2016-04-12, § 84, 16KS81, ”Ändamålsenlig rutin för arkivmyndighetens tillsyn och förslag till delegering av beslut kring arkivhanteringen”) föreslås i bifogad tillsynsplan för 2022 om inriktningen på tillsynen. Den innehåller en beskrivning över den tillsyn som ska utföras av kommunarkivet 2022 rörande arkivvården.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har fått ett erbjudande av Region Gävleborg att ingå en överenskommelse för genomförandet av den webbaserade enkätundersökningen Lupp 2022 (lokal uppföljning av ungdomspolitiken). Gävle kommun har genomfört enkäten Lupp 2010, 2013 samt 2016 och 2019. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor tillhandahåller enkäten som ger kommuner och regioner en bild av ungas tillvaro utifrån ett antal ämnesblock, såsom hälsa, trygghet, samhälle, fritid och framtid. Enkäten genomförs av kommunerna i åk 8 och åk 2 gymnasiet, Region Gävleborg ansvarar för en urvalsundersökning i hela länet för målgruppen unga vuxna (19-25år).
Vid senaste enkäten inkluderades även den del av målgruppen som inte finns i gymnasieskolan, ungdomar som omfattas av kommunalt aktivitetsansvar (KAA) och således även ett separat svar för målgruppen.
Resultat från luppenkäten utgör indikatorer i Gävle kommuns Sociala hållbarhetsprogram. För programmets styrning och ledning är Lupp en kunskapskälla för de nulägesbeskrivningar som kontinuerligt avrapporteras. Vidare utgör delar av Lupp också underlag i kommunens arbete med DELMOS (delegationen mot segregation) samt i arbetet med Lärande för hållbar utveckling. Utöver detta används resultatet från Lupp i varierande grad av kommunala verksamheter, bland annat utifrån de rapporter och presentationer som tagits fram.
För att ge en heltäckande bild och nå hela målgruppen bör friskolor inbjudas och uppmuntras till att genomföra elevenkäterna i motsvarande årskurser. Inför genomförandet av enkäten 2022 har Gävle kommun tillfrågat MUCF om enkäten finns översatt till Lättläst. Det har inte varit möjligt. Dock har Gävle kommun, tillsammans med Region Gävleborg, tagit kontakt med Borås kommun. De har anpassat LUPP enkäten till alternativ kompletterande kommunikation och utformat den med bilder som stöd. Det innebär att elever som går i grund- och gymnasiesärskola samt träningsskola också bereds möjlighet att medverka i enkäten.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle kommun är det Gävle Vatten AB som äger och är huvudman för VA-kollektivet. Kommun drabbades den 17-18 augusti 2021 av ett omfattande skyfall med efterföljande översvämningar som orsakade stora skador på fastigheter inom Gävle Vattens verksamhetsområde. Ansvaret för dessa skador har ännu inte kunnat fastställas och omfattande utredningar pågår. Erfarenheter från andra kommuner i landet vid likande händelse visar att VA-huvudmannen bär del av ansvaret.
Gävle Vatten har avsatt 250 mnkr i bolagets räkenskaper vilket är en preliminär schablonberäkning efter bästa förmåga, av vilka skadeståndsanspråk som kan komma att ställas mot bolaget. För att säkerställa bolagets egna kapital behöver kommunen tillskjuta kapital till samma nivå som avsättning uppgår till för att inte en obeståndssituation skall uppstå i bolaget.
Enligt Vattentjänstlagen 34 § anges hur VA-avgifternas belopp och hur avgifterna skall betalas. Under löpande år får inte det totala avgiftsuttaget överstiga de kostnader som är nödvändiga för att ordna och driva VA-anläggningen. Taxan för 2021 är beslutad 2020 av kommunfullmäktige och inrymmer inte en marginal för dessa kostnader, som är att betrakta som extraordinära. Det finns inte juridiskt hinder mot att VA-verksamheten helt eller delvis finansieras med skattemedel. I och med detta ställningstagande att ge ett rörelsebidrag till Gävle Vatten blir inte kommande VA-konsumenter drabbade av kostnader för en redan inträffad händelse.
Ärendebeskrivning
Gävle Vatten är ett helägt dotterbolag till Gästrike Vatten som Gävle kommun äger till 60%. Bolaget är huvudman för kommunens VA-kollektiv och äger VA-anläggningarna i kommunen. Genom upprättat aktieägaravtal innehar Gävle kommun bestämmande inflytande över bolaget.
I Vattentjänstlagen 34§ framgår hur VA-avgifternas belopp och hur avgifter ska betalas. Det totala avgiftsuttaget får inte överstiga kostnaderna som är nödvändiga för att ordna och driva VA-anläggningen och fördelningen skall vara skälig och rättvis för kunden. Det innebär att verksamheten inte får drivas så en väsentlig vint uppstår och om det sker ett väsentligt överuttag ska huvudmannen betala tillbaka pengarna till VA-kollektivet inom tre år från det att överuttaget skett.
Motsatt gäller om ett underskott skett i verksamheten, då skall VA-kollektivet återställa detta inom tre år. Enligt bolagets budget för år 2022 beräknas omsättningen uppgå till 237 mnkr vilket innebär att det beräknade skadeståndsanspråket på bolaget inte är realistiskt att taxera ut på VA-kollektivet i närtid, även om tidsperioden skulle beräknas på 6-8 år mot lagstadgade 3 år. I och med detta ställningstagande blir inte kommande VA-konsumenter drabbade av kostnader avseende en redan inträffad händelse.
Det finns inget juridiskt hinder mot att VA-verksamheten helt eller delvis finansieras med skattemedel och skattefinansiering brukar bara ske som tillfälliga åtgärder och i undantagsfall. Gävle Vattens VA-taxa beslutas årligen av kommunfullmäktige i Gävle kommun och gällande taxa täcker inte de extraordinära kostnader som bolaget drabbats av med anledning av skyfallet med efterföljande översvämningar.
Gävle kommun föreslås att utbetala ett rörelsebidrag till bolaget på 250 mnkr, vilket är det schablonbelopp bolaget beräknar skadeanspråken kan uppgå till enligt kända förutsättningar vid skrivelsens upprättande.
Moduleringar pågår per verksamhetsområde i kommunen för att utreda ansvarsgränsen mellan VA-kollektivet och kommunen. Bolaget har även tillfälligt tillsatt två tjänster för att administrera inkomna skadeärenden utöver befintlig personal som löpande arbetar med till exempel försäkringsfrågor. Erfarenhet från andra kommuner visar att den totala skaderegleringstiden kan uppgå till cirka fem år, beroende på det stora antalet skador samt handläggningstider hos motpartens försäkringsbolag. Nya anmälningar av skador kommer fortfarande in till bolaget och så beräknas även ske under 2022.
Då rörelsebidraget är schablonberäknat föreslås att en årlig avstämning upprättas och redovisas på sista kommunfullmäktiges möte respektive kalenderår och om bolaget inte nyttjat hela rörelsebidraget vid den slutliga avstämningen skall återbetalning ske till Gävle kommun. Den slutliga avstämningen skall vara upprättad senast 2027-03-31.
Visar de årliga avstämningarna att schablonberäkningen inte täcker samtliga bolagets kostnader har bolaget rätt att återkomma med ytterligare förfrågan om kompletterande rörelsebidrag.
Rörelsebidraget benämns som preliminärt för att inte en eventuell återbetalning skall strida mot Vattentjänstelagens regler för över/underuttag.
Inom Gävle kommun skall kostnaden för rörelsebidraget belasta kommunstyrelsens resultat för 2021. Kostnaden skall redovisas som en extraordinär kostnad.
Konsekvensen av rörelsebidraget kan innebära att kommunen kommer att redovisa ett negativt resultat och därmed också att redovisa ett negativt balanskravsresultat. Enligt kommunallagens balanskravsbestämmelse ska ett negativt balanskravsresultat återställas inom tre år. Undantag finns, så kallade synnerliga skäl. En grund för att åberopa synnerliga skäl är att kommunen har en stark finansiell ställning. Vid ett negativt balanskravsresultat på grund av ovan beslutat rörelsebidrag till Gävle Vatten, bör synnerliga skäl kunna åberopas då händelsen med skyfallet och efterföljande översvämning är att betrakta som en extraordinär händelse. Konsekvensen blir då att det negativa balanskravsresultatet ej kommer att behöva återställas i kommande budgetar. Enligt preliminära beräkningar kommer kommunens soliditetsmål fortsatt ligga på en nivå ovan målvärdet på 32%.
Rörelsebidraget skall vara reglerat innan 30 december 2021 via utställd faktura från Gävle Vatten märkt med fakturatext ”Preliminärt rörelsebidrag avseende skyfall Gävle kommun 17-18 augusti 2021”.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Medel finns avsatta för genomförande av åtgärder kopplade till det miljöstrategiska programmet 2022 till en summa av 8 miljoner. Pengarna i miljöstrategiska programmets budget är en driftbudget och kan användas till; projekt/åtgärder/tjänster/konsulter och finns att tillgå under ett budgetår.
Avdelningen för Övergripande planering på sektor Styrning och Stöd har sammanställt föreslagen budget i samverkan med miljöstrategiska programmets programgrupp. En övergripande beskrivning finns i dokumentet ”Förslag på finansiering av miljöåtgärder 2022 från miljöstrategiska programmets budget 2.0”.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
13
Godkännande av Samordningsförbund Gävleborg årsredovisning 2020 samt beviljande av styrelsens ansvarsfrihet
Enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser 26 § framkommer det att en revisionsberättelse ska lämnas till förbundsmedlemmarna samt att de ska var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas.
Samordningsförbund Gävleborg (Finsam) har upprättat en årsredovisning för år 2020 samt överlämnat denna till förbundsmedlemmarna för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, revisionsberättelse utförd av KPMG, samt granskning utförd av PwC på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.
Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring. Styrning och stöd har i övrigt inget att tillägga.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
787kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
De centrala löneavtalen förutsätter att arbetsgivaren tar ansvar för sin lönebildning och inför den årliga löneöversynen i överläggningarna med de fackliga organisationerna redogör för sin lönepolitik och motiven för de planerade åtgärderna. Syftet med rapporten inför löneöversyn 2022 är att skapa ett beslutsunderlag som:
- Säkerställer ett rationellt nyttjande av Gävle kommuns lönemedel
- Beaktar diskrimineringslagens krav på att upptäcka, förhindra och åtgärda osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män
- Ge vägledning i arbete för jämställda och individuella löner och villkor
- Ger vägledning för målsättning och strategiska ställningstaganden för arbetsgivaren
Utifrån detta syfte tar rapporten upp avtalsläge och förväntade kostnadslöneökningar samt förslag på arbetsgivarpolitiska ställningstaganden och prioriteringar av grupper som bygger på ett analysarbete som har sin grund i riktlinjen för lönebildningen.
-
93kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
Nyföretagarcentrum Gästrikland bedriver rådgivning och stöd till blivande företagare. De genomför starta eget informationer till de som är intresserad av att starta företag samt deltar i Gävle kommuns aktiveter för företagare. Nyföretagarcentrum har i sitt nätverk organisationer som bidrar med kompetens som stärker de företag som startar via dem.
Genom Gävle kommuns samarbete med Nyföretagarcentrum Gästrikland avseende rådgivning för nyföretagare stimuleras företag att startas i Gävle.
Avtalsperiod är 2022–2024, medel beviljas årligen av kommunstyrelsen
att bevilja medel 300.00 kr för år 2022 från kommunstyrelsen till Nyföretagarcentrum GästriklandBilagor
-
Gävle kommun är i behov av nya funktionella lokaler för Vuxen-utbildningen och medföljande verksamheter som ersättning för de lokaler som idag hyrs in från privat fastighetsägare. 375 miljoner kronor finns avsatta i investeringsbudgeten beslutad av kommunfullmäktige i juni 2021 för byggnation under åren 2024 – 2025 med Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden som beställare och blivande hyresgäst samt Gavlefastigheter som utförare och blivande hyresvärd.
Under 2021 har ett lokalprogram (bilaga 1) arbetats fram som närmare beskriver verksamhetens behov av olika typer av funktioner och lokaler för att tillgodose nuvarande volymkapacitet och verksamhet inom Vuxenutbildningen. Vuxenutbildningens verksamhet och utbildningar drivs och regleras enligt Skollagen (2010:800). Lokalprogrammet grundar sig på Övergripande funktionsprogram för förskolors och grundskolors inne- och utemiljöer som tidigare beslutats av kommunstyrelsen (21KS236-7).
Beslut gällande Lokalprogram Vuxenutbildningen har fattats av ordförande för Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, under-tecknat 11 november 2021, då nämndens beslut ej kunnat avvaktas (bilaga 4).
Under 2021 har en lokaliseringsstudie för vuxenutbildningen arbetats fram (bilaga 2). Den visar på ett antal möjliga lokaliseringar och försöker översiktligt beskriva förutsättningar, för- och nackdelar samt behov av fortsatt arbete för respektive plats. Lokaliseringsstudien förordar inget särskilt läge utan lämnade bedömningen av placering vidare till beslutsprocessen.
Valet av lokalisering av en av Gävles största skolor och mötesplatser bör göras utifrån förutsättningar för en välfungerande verksamhet, som beskrivs i lokalprogrammet, en realiserbar tidplan men också en tydlig inriktning om vad som ger mest nytta för Gävle och möjliggör eventuella samverkanslösningar.
Dialog kring lokalisering har visat att närhet till högre utbildning och tillgängligt läge liksom att äga mark och att bygga i egen regi är faktorer som är viktigast för platsen. Nya lokaler för Vuxenutbildningen bör placeras i de lägen där detta är möjligt att uppnå samtidigt som tidplan, utformnings- och verksamhetsfunktion går att säkerställa. Samhällsbyggnadsutskottet beslutade den 28 september 2021 att föreslå kommunstyrelsen besluta om Kungsbäcks IP som ny lokalisering av Vuxenutbildningen (bilaga 3).
Under åren 2022 - 2023 finns inplanerade kompetensresurser för ett exploateringsprojekt med detaljplan.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
756kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Det pågår ett arbete med ett program för detaljplan för ett nytt verksamhetsområde i Tolvforsskogen. Gävle kommun äger inte all mark inom området och ett förvärv av ett område av Forsby 9:1 möjliggör Gävle kommuns utveckling av Tolvforsskogens verksamhetsområde samt den nya avfart som planeras till området.
Förvärvet finansieras av avsatta pengar på kontot för Gävle kommuns markreserv.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
18
Samverkans- och medfinansieringsavtal för planläggningsprocess av ny trafikplats, Texelvägen, på E4
Projekt Tolvforsskogen har tidigare presenterat förslag om att etablera en nordlig anslutning till verksamhetsområdet – nu benämnd trafikplats Texelvägen (tidigare trafikplats Forsby). Detta görs av flera orsaker, varav den kanske viktigaste på kort sikt är att få till stånd en anslutning och därmed påbörja utvecklingen av Tolvforsskogen så tidigt som möjligt. I dagarna har vi fått information om att den påbörjade planeringen av en ombyggd trafikplats Gävle-Norra, kan bli förskjuten i tid. Detta ökar ytterligare motivet för trafikplats Texelvägen.
Eftersom trafikplats Texelvägen berör statlig väg, krävs vägplan. Trafikverket ansvarar för arbetet, men åtgärden ska bekostas av kommunen som är den primära intressenten. Det är angeläget att komma i gång med vägplanen så fort som möjligt, och därför läggs nu detta avtalsförslag direkt på kommunstyrelsens bord för beslut om medfinansiering av 12 mnkr med övre ram +30%, för att kunna starta arbetet så snabbt som möjligt.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område inom vilket Lagen om allmänna vattentjänster gäller (LAV). Det innebär såväl rättigheter som skyldigheter för VA-huvudman och fastighetsägare. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
I samband med exploatering av område för verksamheter i del av Ersbo (syd etapp 2) bygger Gävle Vatten AB ut det kommunala ledningsnätet för vatten och spillvatten. Anslutningar bedöms kunna påbörjas vid årsskiftet 2021/2022.
Enligt inriktning i gällande planbeskrivning (Detaljplan 2180K-26353 Skogmur 3:1 mfl) ska området försörjas med allmänna vattentjänster avseende vatten och spillvatten. Verksamhetsområdet för den allmänna VA-anläggningen behöver därför utvidgas till att omfatta det aktuella området avseende dricksvatten och spillvatten.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har tidigare tecknat en avsiktsförklaring tillsammans med Localis och Bauhaus för en etablering av ett Bauhaus-varuhus inom Hemlingby handelsområde (fastigheterna Hemlingby 52:2 och 19:1).
Exploateringsprojektet Södra Hemlingby handel etapp 4 pågår sedan våren 2021 och inom projektet ingår att markanvisa och försälja mark för handel med skrymmande varor.
Ett markanvisningsavtal har upprättats mellan Gävle kommun och Localis Hemlingby AB. I avtalet finns bestämmelser bland annat om pris, tidplan och sanering. Priset på byggrätten baseras på en värdering som är upprättad. Localis Hemlingby AB betalar 2500 kronor per kvm BTA, och där är det den maximala byggrätt (antal BTA) som detaljplanen kommer tillåta som styr den slutliga köpeskillingen.Bilagor
-
Syftet med markanvisningsavtalet är att reglera ramarna inför fortsatt planprocess. Avtalet ska ersättas av ett marköverlåtelseavtal inom 12 månader efter att detaljplanen vunnit laga kraft.
Den exakta utformningen går att läsa om i de underliggande handlingarna. De underliggande handlingarna omfattas i dagsläget av sekretess i enlighet med 31 kap. 16§ OSL. Sekretessen kommer att hävas när kommunstyrelsen kommer att ta beslutet om markanvisning.
-
Gästrike återvinnare har enligt förbundsordningen ett uppdrag att ta fram förslag till lokala föreskrifter om avfallshantering för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommuner.
De nu gällande lokala föreskrifterna om avfallshantering trädde i kraft 2016-01-01. Det finns behov att revidera några delar i föreskrifterna, utifrån både ändrad lagstiftning och erfarenheter från tillämpningen av de gällande föreskrifterna.
Förslagen till revideringar handlar dels om förtydliganden och begrepp, dels om några förändringar i sak, dels om att flytta några bestämmelser från de lokala avfallsföreskrifterna till avfallstaxan. Samhällsbyggnadsnämnden har yttrat sig om förslag till reviderade föreskrifter men har inte kommit med någon synpunkt om förändringar av nuvarande förslag.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Med tanke på den starka prisutveckling som skett på småhusfastigheter i Gävle kommun från 2019 till idag föreslår Livsmiljö Gävle att markvärdena som underlag för tomträttsavgäld respektive friköpspris skulle höjas med i medeltal omkring 10 % under år 2022.
Stöd för föreslagna värdenivåer finns bland annat i form av kommunens tomtförsäljningar samt ortsprismaterial som avser köp som genomförts under 2019 och fram till idag. För andra fastigheter än småhus bör en individuell värdering av marken ske i varje enskilt fall. Detta gäller såväl vid omreglering av avgälden som för friköp.
En uppjustering av friköpspriserna gjordes senast år 2019 och beslutades i kommunfullmäktige 2018-11-26 (§3).Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 15 november 2021 att satser enligt ovanstående. Kommunstyrelsens beslut grundade sig på ett förslag till förbundsordning som då fanns tillgängligt för remissinstanserna. Därefter har den 17 november 2021 ett något reviderat förslag till förbundsordning inkommit som förslag för antagande.
Det nu aktuella förslaget skiljer sig från tidigare redovisat förslag i sak endast såvitt gäller ett viktigt tillägg i § 17 innebärande att årsbudgeten ska upprättas i enlighet med de ramar som medlemskommunerna enats om.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
-
25
Yttrande avseende överklagan av Kommunstyrelsens beslut 2021-11-14 § 123 - Initiativärende från Sverigedemokraterna 21KS392
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-28, §23, väckte William Elofsson rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Sektor Styrning och stöd.
I motionen föreslås att kommunstyrelsen och övriga nämnder ska redovisa vilka verksamheter och tjänster som är lagstadgade och vilka som inte är det samt redovisa kostnaderna för dessa varje år i samband med årsbokslutet.
I yttrandet över motionen framgår vilka uppgifter som är lagstadgade uppgifter för en kommun. Men det konstateras att många områden styrs genom ramlagstiftning, vilket gör att det inte är självklart att kunna ta fram en uppdelning som blir korrekt mellan det som enbart är givet enligt lag och vad som är politisk ambitionsnivå. Däremot går kostnaderna för varje avdelning eller verksamhet i kommunen att ta del av i respektive nämnds ekonomiska redovisning. Likaså sker redovisning av hur kommunens resurser används i delårsrapport, delårsbokslut och i uppföljning av våra strategiska program, för att ge några exempel.
2017 genomfördes en inventering i kommunen med sammanställningen som efterfrågas i motionen. Dåvarande styre tog därefter ingen vidare ställning till hur resultatet skulle användas. Sammanställningen återrapporterades i Delårsrapport 2 det nämnda året och går därmed sedan dess att ta del av.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från enheten övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska åtgärda förekomst av PFAS kemikalier i dricksvattnet. PFAS är ett samlingsnamn för perfluorerade och polyfluorerade ämnen som under lång tid använts i ett stort antal produkter som till exempel impregneringsmedel, rengöringsmedel, bekämpningsmedel mot insekter, brandsläckningsskum och inom industrin för ytbehandling av förpackningar. Förekomsten av PFAS är ett tydligt exempel på hur konsumtionen i vårt samhälle också påverkar naturen och i sin tur kan påverka oss själva.
Främst får de flesta svenskar i sig PFAS via sin inomhusmiljö eller mat, men om dricksvatten är förorenat kan också dricksvattnet påverka intaget. Gästrike Vatten ansvarar för kontroll av det kommunala dricksvattnet och följer Livsmedelsverkets krav och rekommendationer i sitt program för egenkontroll. Dricksvattnet i kommunen är godkänt och samtliga prover som regelbundet tas i Gästrike Vattens vattentäkter visar att förekomsten av PFAS-ämnen ligger under Livsmedelsverkets åtgärdsgräns.
Det väntas ett beslut om en sänkning av den nationella åtgärdsgränsen och Gästrike Vatten arbetar aktivt för att reducera halter av PFAS-ämnen ytterligare. I yttrandet över motionen nämns exempelvis utredning och förstudie av vilken reningsteknik som är den mest effektiva för att reducera halterna av PFAS-ämnen och investering i en ny reningsanläggning vid vattenverket i Valbo.
I Majoritetens förslag till kommunplan med budget 2022 med utblick 2023–2025 utökas resurserna med 12 miljoner kronor årligen till stärkt planerings-, vatten-, miljö- och klimatarbete. I uppdraget ingår att Kommunstyrelsen och Samhällsbyggnadsnämnden tillsammans med Gästrike Vatten ska kartlägga och identifiera de behov som finns inom vattenfrågorna som att stärka tillgång till dricksvatten och tekniskt vatten, identifiera och minska antalet förorenade vattendrag, förstärka arbetet med effektiv och klimatsäker dagvattenhantering och kartlägga behov av fiskevandringsvägar och andra biologiska mångfaldsfrågor. Syftet med uppdraget är att stärka samordning och åtgärder när det gäller både vatten och grönytor, oavsett vilket aktör som är ansvarig i Gävle kommunkoncern.
Utifrån denna bakgrund om de åtgärder som vidtagits och det arbete som pågår samt de ökade resurser som nu tillförs föreslås att E-petitionen anses besvarad.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
22kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
979kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
617kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
- Kl. 13.00 Återredovisning av uppdrag till Socialnämnden utifrån beslut i Kommunstyrelsen 2021-06-08 § 92. Föredragande: Magnus Höijer, sektorchef Välfärd Gävle, Lars Öberg, Socialnämndens ordförande, Anneli Svensson och Mikael Lindberg från KPMG
- Ca kl. 13.30 Resultatet från årets medarbetarundersökning. Föredragande: Kristina Venngren från Zondera
- Ca kl. 14.00 Information om remiss från Finansdepartementet - Betänkandet En god kommunal hushållning SOU 2021:75. Föredragande: Martin Svaleryd, ekonomidirektör
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument