Möte 2018-11-20
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Enligt Kommunallagens 11 kapitel §8 ska styrelsen upprätta förslag till budget före oktober månads utgång. Om det finns särskilda skäl till det, får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för den kommunalskatt som ingår i den preliminära inkomstskatten under det följande året. Beslut om skattesatsen ska i detta fall fastställas av Kommunfullmäktige senast under november månad.
Till följd av att år 2018 är valår så kommer den slutliga Kommunplanen med årsbudget 2019 och utblick 2020–2022 att behandlas vid Kommunstyrelsens sammanträde i december månad och fastställas av det nya Kommunfullmäktige i december månad.
Det tidigare beslutet i juni månad om Kommunplan 2019–2022 är baserad på en oförändrad utdebitering på 22:26 per skattekrona.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har sammanställt månadsrapporter per oktober 2018 för nämnder i bilaga 1 och 2 samt för bolag i stadshuskoncernen i bilaga 3.
Helårsprognos per oktober för kommunen visar, exklusive exploatering och reavinster, ett positivt resultat om 38,9 mnkr, vilket är 29,6 mnkr sämre än budgeterat resultat. Samhällsbyggnadsnämnden, Näringsliv och arbetsmarknadsnämnden, Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden och Överförmyndarnämnden prognostiserar underskott för 2018. Utbildningsnämnd och Kultur och fritidsnämnd lämnar positiva prognoser. Övriga nämnder lämnar prognoser enligt budget.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
591kb Ladda ner dokument
-
-
Future Position X, organisationsnummer 802421-4242, är en ideell förening som utifrån sina medlemmars intresse och förmåga agerar motor i ett nationellt kompetenscenter inom området Geografisk Informations teknik.
För att säkerställa föreningens löpande verksamhet behöver föreningen, i avvaktan på att beviljade medel utbetalas, likviditetsgarantier. Regelverket för EU och Region Gävleborg innebär att kostnaderna måste upparbetas innan rekvisition och utbetalning av bidragsmedel kan göras.
För att likviditetsgarantin ska kunna hanteras med FPX och berörda banker före årsskiftet föreslås kommunfullmäktige besluta att liksom tidigare år delegera till kommunens Ekonomidirektör eller dess ställföreträdare att fatta beslut om likviditetsgaranti inom kommunfullmäktiges beslutade ram.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt den nya kommunallagen ska en instruktion för kommundirektören fastställas av kommunstyrelsen. Instruktionen utgår från att Gävle kommun från den 1 januari 2019 har endast en förvaltning. Instruktionen ska kompletteras med en delegationsordning som ska gälla från samma datum. Delegationsordningen omfattar alla kommunstyrelsens delegerade uppgifter.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 23 april 2018 §5 att ge kommunstyrelsen rätt att fatta beslut om samtliga nämnders lokalresurser på såväl kort som lång sikt. I avvaktan på beslut om hur dessa inhyrningsärenden skall beredas och hanteras föreslås kommunstyrelsen besluta i några enskilda ärenden.
Återtagande av tidigare fattat beslut
Omvårdnad Gävle tog ett principbeslut att bygga om 1:a Tvärgatan 11 till nytt boende för barn och unga enligt LSS 9 §8. Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 5 juni (18ks244-8) om inhyrning för detta ändamål. Efter utredningar om åtgärdsbehov tillsammans med fastighetsägaren har Omvårdnad Gävle beslutat söka annat alternativ då anpassningarna och kostnaderna för dessa visade sig betydligt större än vad som bedömdes i ett tidigt skede.
Beslut om inhyrning
Ett nytt alternativ till boende, för barn och unga enligt LSS 9 §8, som utretts är att anpassa del av Villa Milbo (Norra Prästvägen 12 A) vilken Omvårdnad redan hyr. Den ordinarie verksamheten för korttids- och avlösningsvistelse påverkas inte. En avgränsad del av lokalen var tänkt som tillfällig lokal för personlig assistans men den har aldrig nyttjats. Om behovet skulle uppstå finns annan lösning. Denna del, samt en mindre yta från korttidsboendet, kan anpassas till ett boende för barn och unga med plats för 3 barn. Anpassningsbehovet här är betydligt mindre och boendet ligger i markplan. Fastighetsägaren finansierar och utför anpassningsåtgärderna mot ett hyrestillägg som Omvårdnad klarar inom befintliga ekonomiska ramar.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fattade i juni 2015 beslut om att utarbeta ett samlat och strategiskt socialt hållbarhetsprogram (SHP) för Gävle kommunkoncern.
Syftet med programmet är att skapa en helhetssyn och en gemensam viljeinriktning för att på ett tydligt sätt styra arbetet i en riktning som lever upp till de åtaganden som finns i lagar och konventioner för att bygga ett långsiktigt och dynamiskt samhälle i Gävle där vi strävar efter att det goda livet uppfylls för alla.
Det sociala hållbarhetsprogrammet kommer i samband med dess antagande att integrera; folkhälso-, tillgänglighets-, barn och ungdoms-, drogpolitiskt- samt nationellt minoritetsstrategiskt program. Även handlingsplan för integration och jämställdhetsplanen integreras in i programmet. Genom att skapa ett gemensamt program som ersätter de tidigare programmen och handlingsplanerna finns möjlighet att minska totala antalet mål, men även att målen ska ge god effekt, gynna flera målgrupper och ange en gemensam riktning för det arbete som har inverkan på den sociala hållbarheten.
Programmet har utarbetats vid enheten för social hållbarhet och det har funnits en politisk styrgrupp kopplat till arbetet.
Programmet har remitterats till ett antal interna och externa remissinstanser.
Det är viktigt att det sociala hållbarhetsprogrammet kan genomsyra styrning och ledning av Gävle kommun. Därför måste programmet få ett tydligt genomslag i kommunplanen med såväl mål som ekonomiska förutsättningar för dess genomförande. Detta kan åstadkommas genom att social hållbarhet även fortsatt tas med som ett strategiskt mål i den balanserade styrningen och att alla nämnder och bolag åläggs att bryta ned de fyra målområdena i programmet. Kommunstyrelsens ansvar för styrning och uppföljning av programmets mål och delmål kan delegeras till ett utskott, exempelvis ett välfärdsutskott, för det fall kommunstyrelsen inte anser ordinarie styrnings- och ledningsprocess tillräcklig.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
899kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för markanvisning ska hjälpa till att tydliggöra Gävle kommuns synsätt och hantering av markanvisning och därmed underlätta utveckling och byggande i ett växande Gävle.
Riktlinjerna är en revidering av tidigare antaget styrdokument 15KS505 som i och med detta beslut upphör gälla.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för exploateringsavtal ska hjälpa till att tydliggöra Gävle kommuns synsätt och hantering av exploateringsavtal och därmed underlätta utveckling och byggande i ett växande Gävle.
Riktlinjerna är en revidering av tidigare antaget styrdokument 15KS506 som i och med detta beslut upphör gälla.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle kommun beslutade den 11 december 2017 i enlighet med kommunstyrelsens förslag att fullmäktiges sammanträden ska sluta sändas i närradiosändningarna från 2018. Beslutet överklagades, och förvaltningsrätten upphävde beslutet i den del det gäller att närradiosändningarna av fullmäktiges sammanträden upphör 2018. Efter det att beslutet har tagits har kritik riktats mot att de webbsändningar som erbjuds idag inte är tillräckligt lyssnarvänliga och tillgängliga som radioforumet en gång var.
Den tekniska utvecklingen gjort att de analoga radioutsändningarna inte ska behövas för att göra fullmäktiges möten tillgängliga för den allmänhet som i person inte är närvarande på mötena. Samtidigt kan den tillgänglighets kritik som finns öka ett demokratiskt underskott. Därför finns det behov att ge i uppdrag till kommunledningskontoret att utreda vilka kanaler med ljud, bild och vid behov realtidsinteraktion som på sikt ska användas. Detta för att erbjuda största möjliga delaktighet och inflytande i fullmäktiges och nämnders arbete. Innan detta arbete är färdigt ska närradiosändningarna återupptas från 2019
Bilagor
-
233kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
-
13
Gästrike Räddningstjänstförbund - Taxa för tillsyn och tillstånd enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO) och lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE)
Gästrike Räddningstjänstförbund har tagit fram en reviderad taxa för tillsyn och
tillstånd enligt lagen om skydd mot olyckor och lagen om brandfarliga och
explosiva varor för beslut i kommunfullmäktige. De ändringar som har skett är att några nya begrepp har införts som exempelvis ”Samlingslokal ≤ 30 personer” samt ”Mindre hotell m.m. ≤ 4 rum eller ≤8 bäddar" som innebär sänkta kostnader för mindre verksamheter. Detta ska på ett tydligare sätt visa på självkostnadsprincipen. Kommunledningskontoret har inga invändningar mot förslaget. Taxan föreslås träda i kraft 2019-01-01.Bilagor
-
549kb Ladda ner dokument
-
Region Gävleborg har inkommit med förslag till nytt samverkansavtal och nytt reglemente för gemensam nämnd för Hjälpmedel och FOU Välfärd.
De föreslagna förändringarna innebär en renodling av verksamhetsomfånget och att verksamheterna Regnet och HelGe biblioteken lyfts ur ansvaret.
Nytt samverkansavtal och nytt reglemente föreslås gälla från den 1 januari 2019.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
-
En beredning och bedömning av projekt som uppfyller kraven för bostadssociala åtgärder som kan finansieras med värdeöverföringsmedel har gjorts. De projekt som föreslås för 2019 finns beskrivna i särskilda handlingar för varje enskilt ärende.
Samtliga beslut föreslås gälla för 2019 även om ansökan i det specifika fallet avser en längre period. I vissa fall föreslås en lägre summa beviljas än den ansökan avser. Dessa kommenteras kort nedan. Efter föreslagen fördelning och medhänsyn tagen till redan tidigare avsatta medel för pågående projekt återstår 1 180 000 kr att ytterligare fördela under 2019.
17KS516; 4 000 000 kr till Socialtjänsten för att medfinansiera fältverksamheten. De har sökt 4 500 000 kr, men förslag till beslut är 4 000 000 kr.
18KS439; 500 000 kr till Nätverket i Andersberg, projektkontot ligger hos fritidsgården Helges och administreras av fritidsgården. De har sökt 908 000 kr, men förslag till beslut är 500 000 kr
18KS145; 700 000 kr till Kulturum, en förening i stadsdelen Brynäs som arbetar med kulturellt och socialt sammanhållande verksamhet i stadsdelen. De har skickat in flera skrivelser och anger de summan 2 000 000 kr som ett förslag i ansökan, men förslag till beslut är 700 000 kr.
18KS434; 1 000 000 kr till Gefle IF Fotboll, avser idrottsverksamhet för barn och ungdomar för ökad sysselsättning, social inkludering och värdegrundsarbete mm. De söker 1 250 000 kr men förslag till beslut är 1 000 000 kr
18KS451; 500 000 kr till IK Sätra/fritidsgården Treffen för att fortsätta och utveckla bra verksamhet på Paletten som vänder sig i första hand till barn i låg och mellanstadieåldrarna. De ansöker om 600 000 kr men förslag till beslut är 500 000 kr.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
818kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen tar beslut om utdelning för 15 st. av Gävle kommuns donationsstiftelser. 6 st. av dessa fördelar sina disponibla medel mellan inkomna ansökningar som behandlas av Kommunledningskontorets ekonomiavdelning. För övriga stiftelser ska enligt urkund de disponibla medlen antingen överföras till förutbestämda mottagare eller disponeras av annan förutbestämd handläggare.
Av de 6 stiftelser som tar emot ansökningar har en, Stiftelsen Laura Holmbergs djurskyddsdonation, sista ansökningsdag 15/10. T.o.m. detta datum har 3 ansökningar inkommit. Ansökningarna har granskats och stämts av mot urkund, och Kommunledningskontorets förslag till utdelning finns sammanställt i bifogat dokument.
Övriga 5 donationsstiftelser, som tar emot ansökningar, har sista ansökningsdag 15/4.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20181030 § 469 väckte Tord Fredriksen, Vänsterpartiet rubricerad motion. Motionären vill att kommunfullmäktige ska fastställa ett normtal för första linjens chefer på mest 25 medarbetare per chef.
Ett yttrande har inkommit från HR-avdelningen vid kommunledningskontoret.
I yttrandet framkommer det att HR-avdelning har sedan en längre tid arbetat med chefers utvecklings- och stödstruktur. Idag varierar antalet anställda per chef mellan 11 medarbetare till 28 stycken och snittalet i Gävle kommun är 23 anställda per chef. Att i detta skede under pågående utredningsarbete slå fast ett normtal för första linjens chefer som endast omfattar en förvaltning vore olyckligt. Frågan om normtal för första linjens chefer i hela Gävle kommun kommer att diskuteras då utredningen om chefers förutsättningar presenteras.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 180528 , § 25 , väckte Richard Carlsson och Mattias Eriksson Falk, Sverigedemokraterna rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från HR-avdelningen på Kommunledningskontoret.
I yttrandet framgår det hur Gävle kommun idag arbetar med att ge verktyg för vår personal att förebygga och hantera stress. I Gävle kommunkoncerns medarbetarpolicy, med tillhörande riktlinjer, beskrivs förutsättningar för arbetsmiljön och förutsättningar på arbetsplatsen. Gävle kommun genomför varje år en medarbetarundersökning för att utreda och analysera arbetsmiljö, varav stress är ett område som undersöks.
Gävle kommuns företagshälsa har i uppdrag att stödja medarbetare och arbetsgivare i arbetsmiljöfrågor, däribland stressrelaterade frågor. Gävle kommun har utöver sin företagshälsa även upphandlat psykologtjänster, för att erbjuda stöd och utveckling för medarbetare och organisation. Enskild medarbetare kan själv ta första kontakt med företagshälsan och vid längre kontakt planeras det tillsammans med chef.
För den medarbetare som önskar stöd att hantera och förebygga stress finns det att få idag genom företagshälsan och upphandlade psykologtjänster. Arbetsgivaren arbetar även för att tydliggöra insatser för att säkerställa en arbetsmiljö, som främjar hälsa och motverkar ohälsa
och stress på arbetsplatsen.Bilagor
-
383kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 170925 , § 28D , väckte Tord Fredriksson, Vänsterpartiet rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och Kommunala pensionärsrådet .
Grunden för schemaläggning är kundernas behov = bemanningsbehov och de ekonomiska förutsättningar som föreligger i respektive verksamhet. Som arbetsgivare har vi att förhålla oss till och följa de regler som finns rörande arbetstidsförläggning i arbetstidslagen och vårt kollektivavtal som slutits mellan arbetsmarknadens parter. Till det tillkommer även de förutsättningar som gäller utifrån heltidsbeslutet som gäller inom Gävle Kommun.
Det lokala avtalet om flexibla arbetstidsmodeller mellan Kommunal och Gävle Kommun, Omvårdnad Gävle möjliggör att man som medarbetare kan önska förändringar över tid i sin arbetstidsförläggning, förutsatt att bemanningsbehovet tillgodoses.
Det förslag som motionären anger skulle innebära inskränkningar i medarbetarnas önskemål i samband med arbetstidsförläggning.
Omvårdnad Gävle anser att det vore olyckligt att, förutom de regler som finns för arbetstidsförläggning, ytterligare begränsa det ansvar som ansvariga chefer har gällande arbetstidsförläggning och därmed även medarbetarnas möjlighet att vara med och önska och påverka sin arbetstidsförläggning.
Avtalet om flexibla arbetstidsmodeller har som huvudsyfte att skapa förutsättningar för en så flexibel arbetstidsförläggning som är möjligt utifrån de lokala förutsättningar som finns i varje verksamhet.
Det är upp till respektive ansvarig chef att tillsammans med medarbetarna förlägga arbetstiden med hänsyn tagen till kundernas behov och medarbetarnas önskemål samtidigt som man förhåller sig till arbetstidslagen samt avtalet om flexibla arbetstidsmodeller.
Kommunala Pensionärsrådet har tagit del av motionen och ställer sig bakom Omvårdnadsnämndens yttrande och har inget ytterligare att tillägga.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
20
Motion – Vänsterpartiet (V) Att den vegetariska rätten ska presenteras som huvudalternativ vid lunchservering
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20180219 § 15 väckte Tord Fredriksen, Vänsterpartiet rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från utbildningsnämnden och omvårdnadsnämnden.
I yttrandet från Utbildningsnämnden framkommer det att den vegetariska rätten redan idag ska vara den rätt som presenteras först på skolrestaurangerna i tagningslinjen och på menytavlor. I de tryckta matsedlarna presenteras det vegetariska alternativet först.
Omvårdnadsnämnden skriver i sitt yttrande att de upprättat strategier för att öka andelen vegetarisk kost. Idag läggs stor vikt på att de äldre ges ett stort självbestämmande i valet av kost. Det finns idag sex rätter att välja på dagligen vara av två är vegetariska.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
Komplettering av anmälan till Datainspektionen om personuppgiftsincident inlämnad den 2018-09-26.pdf90kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
495kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
995kb Ladda ner dokument
-
785kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
-
Information och uppfölning
a) Reglementen - Helen Åleskog
b) En bra start - Helen Åleskog
c) Utbildning för nya förtroendevalda Anna-Karing Wågberg Sperring samt Maria Rosén
d) avtal med Högskolan i Gävle - Göran Arnell