Möte 2018-02-13
-
1
Upprop samt val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Vid kommunstyrsens sammanträde den 19 september 2017 beslutade kommunstyrelsen att utse en parlamentarisk arbetsgrupp för att bereda ett förslag till Näringslivsprogram. Arbetsgruppen har nu lämnat ett förslag för vidare hantering i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens investeringar år 2017 uppgår till 222,1 mnkr inklusive exploateringsverksamhet. Detta ger en positiv budgetavvikelse med 102,1 mnkr. Investeringar exklusive exploateringsverksamhet uppgår till 178,7 mnkr, vilket ger en positiv budgetavvikelse med 74,1 mnkr. Totalt föreslås ombudgeteringar och omdisponeringar som ökar 2018 års investeringsanslag med 66 mnkr. Därutöver ombudgeteras 28,0 mnkr av budgetöverskotten till år 2019 eller senare. Detta avser främst exploateringsverksamheten.
För fastighetsbolaget Gavlefastigheter i Gävle kommun AB redovisas investeringar, riktade mot kommunal verksamhet, med 346,9 mnkr år 2017. Det innebär en positiv budgetavvikelse med 192,7 mnkr. Investeringsanslagen för år 2018 föreslås utökas med 55,8 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar. Därutöver ombudgeteras 136,1 mnkr till år 2019 eller senare.
För bostadsbolaget AB Gavlegårdarna redovisas investeringar riktade mot den kommunal verksamhet, med 18,9 mnkr år 2017, vilket är 8,1 mnkr lägre än budgeterat. Budgetanslagen för 2018 förslås kvarstå. Därutöver ombudgeteras 5,4 mnkr till år 2019 eller senare.
Gävle Vatten AB har under år 2017 investerat för 78,5 mnkr, vilket innebär en positiv budgetavvikelse med 143,7 mnkr. 2018 års investeringsanslag föreslås utökas med 32,5 mnkr genom ombudgetering. Därutöver ombudgeteras 78 mnkr till år 2019 eller senare.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har stämt av nämnder och styrelsers upprättade internbudgetar för år 2018 mor förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda tilläggsbudgeten för år 2018.
Ärendet innehåller en beskrivning av diverse förslag till följd av omdisponeringar mellan nämnder och utfördelning av centralt avsatta lönemedel och generellt statsbidrag.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade 2017-06-19, §3, Dnr 16KS467, om Kommunplan med årsbudget 2018 och utblick 2019-2021. Där gavs Gävle Hamn AB uppdraget att överta ansvaret för fritidsbåtsleder från Samhällsbyggnadsnämnden. Bifogas förslag till reviderat ägardirektiv från Gävle Stadshus AB. Ärendet behandlades i Gävle Stadshus AB 2018-01-17.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Energi har i sin styrelse beslutat att likvidera bolaget Hedesunda Elförsäljnings AB. Bolagets verksamhet har överförts till dotterbolaget Gävle Energisystem AB och bolaget är nu vilande.
Bolaget Stuveribolaget Gävle AB är ett dotterbolag till Gävle stadshus AB. Ingen verksamhet bedrivs i bolaget och bolaget är nu vilande, varför det för att minimera administration kan likvideras.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
-
Säkerhetsenheten fick i uppdrag att utarbeta riktlinjer för hur otillåten påverkan mot förtroendevalda inom Gävle kommunkoncern kan motverkas och hanteras. Riktlinjerna är uppdelade i tre delar: Första delen är en informativ del innehållande bakgrund, gränsdragningsproblematik/ansvarsfördelning, definitioner och ekonomiska aspekter. Den andra delen innehåller information om rapportering, åtgärder vid händelse samt förebyggande åtgärder. Den tredje och sista delen innehåller bilagor i form av checklistor.
Till riktlinjen finns också framtagna åtgärdskort som kan användas som stöd vid olika typer av händelser. Syftet med utformning är att det ska vara enkelt att applicera dokumentet i olika situationer, samt att det ska gå att bryta ner det exempelvis vid publicering på intranät eller liknande.
Bilagor
-
617kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
520kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Inför varje ny mandatperiod bör en översyn av gällande arvodesbestämmelser göras. En arvodeskommitté bör därför tillsättas.
Översynen kan ha en allmän inriktning där olika erfarenheter från bestämmelsernas tillämpning vägs samman och diskuteras. Frågor som bör uppmärksammas är nivåer för timarvoden eller arvoden utifrån nuvarande intervaller, möjligheten till samordning av arvoden för de kommunala bolagen.
En fråga för arvodeskommittén att beskriva är om arvoderad tjänstgöringsgrad bör justeras/differentieras mellan nämnder/bolagsstyrelser till förmån för de mer komplexa nämnderna. Likvärdiga förutsättningar för fritidspolitikers möjligheter till inläsning, information mm bör regleras, samt fråga om arvodering i utskott.
Kommunledningskontorets HR-avdelning biträder kommittén med sekreterarkunskap och diskussion kring tillämpning av nuvarande regler mm.
Översynen med förslag bör passera kommunstyrelsen i sådan tid att den kan presenteras för kommunfullmäktige utifrån uppsatt tidplan.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Öppna data pekas ofta ut som en av de viktiga grundstenarna i samhällets digitalisering. Att fritt få ta del av, nyttja och vidareförädla offentlig information för såväl ideella som kommersiella ändamål kommer att bidra till fortsatt god transparens men även tillväxt och ökat företagande.
Arbetet i Gävle kommun har trots höga ambitioner på grund av bristande resurser gått relativt trögt. Under de senaste åren har dock en del förberedelser genomförts och vissa typer av data som är extra angelägna att börja med identifieras. Geografisk information är en typ av information som är utpekad att börja med, denna finansieras idag med såväl kommunbidrag som avgifter från de kommunala bolag som nyttjar informationen.
I kommunplanen för 2018 anvisas finansiering för Öppna geodata med 4 Mkr från GSAB’s resultat som motsvarar de avgifter bolagen betalat tidigare. Nu föreslås dessa 4 Mkr fördelas så att KLK tillförs 1,3 Mkr för ett koncerngemensamt projekt som under 2018 etablera Öppna data i Gävle Kommun och med 2,7 Mkr till Samhällsbyggnadsnämnden som kompensation för intäktsbortfall från bolagen.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike vatten har tagit fram ett förslag till en reviderad brukningstaxa för Gävle kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning. Syftet med förändringen är att renodla och förtydliga för att förenkla tillämpningen och öka tydligheten för kunderna. Förslaget påverkar inte intäkterna eller kostnaderna för kunderna jämfört med den nuvarande brukningstaxan som började gälla 2016-01-01.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har i slutet av maj 2016 utsett Gävle kommun tillsammans med Borås, Haninge, Stockholm och Uppsala till utvecklingskommuner för romsk inkludering. Kommunerna får under fyra års tid en halv miljon kronor var för att utveckla metoder för det kommunala arbetet med den tjugoåriga strategin, En samordnad och långsiktig strategi för romsk inkludering 2012-2032 (Skr. 2011/12:56). Utvecklingskommunerna ska använda bidraget till att bygga upp en struktur i den kommunala förvaltningen för att förbättra romers inkludering inom områdena utbildning, arbetsmarknad, hälsa, socialtjänst, bostad och civilsamhällets organisering. Romsk delaktighet och inflytande ska säkerställas i utvecklingsarbetet. Kommunerna ska också säkerställa en långsiktighet i arbetet, bland annat genom att integrera utvecklingsarbetet i kommunens ordinarie strukturer och verksamheter.
Utvecklingskommunerna ska årligen rapportera sitt arbete med utvecklingsverksamheten till Länsstyrelsen i Stockholms län. Länsstyrelsen önskar att kommunen i sin årsrapport besvarar följande frågor: Hur har kommunen arbetat under 2017 med att bygga upp en långsiktig struktur i den kommunala förvaltningen för att förbättra romers inkludering? På vilket sätt har kommunen arbetat med metodutveckling under 2017? Hur har metoderna dokumenterats och vilka resultat har uppnåtts inom respektive område? Hur tar kommunen tillvara på erfarenheter från pilotkommunerna? I vilken utsträckning kvinnor/män, flickor/pojkar nås eller kan nås av olika insatser? På vilket sätt grundar sig arbetet på mänskliga rättigheter? Hur säkerställer kommunen särskilt principen om icke-diskriminering? Vilka utmaningar har kommunen haft i arbetet med romsk inkludering under 2017?
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Sponsring av föreningar, evenemang och andra aktiviteter är ett sätt för Gävle kommun att öka Gävles attraktionskraft för boende, inflyttare, företagare och investerare. Det är också en möjligheter för den sponsrade parten att utveckla sin verksamhet och nå bättre resultat.
Gävle kommun har saknat en tydlig styrning av sponsringen. Det har lett till att sponsringen av aktörer i Gävle kan uppfattas som omotiverad eller orättvis, samt att kommunens sponsring kanske inte alltid används där den gör som mest nytta ur ett attraktionsperspektiv.
Sponsringspolicyn förtydligar syftet med all sponsring, vilken sponsring som kan vara aktuell, hur sponsring och motprestationer ska regleras, samt var ansvaret ligger för olika typer av sponsring. Sammantaget ger policyn möjligheter för att kommunens sponsorstöd används där det gör som mest nytta samt att aktörer i Gävle kan uppfatta besluten om sponsring som motiverade och rättvisa.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 12 december 2016, § 26b, väckte Sandra Söderqvist, Vänsterpartiet rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Gävle Energi AB.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2016-12-12, § 26 a, väckte Roger Persson, Inger Schörling, Peter Hansson, Helen Börjesson (samtliga MP) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden, Kultur- och fritidsnämnden, Ungdomsrådet och Kommunala Tillgänglighetsrådet.
I flera av yttrandena framkommer behov av att utreda olika typer av lekplatser.
Ungdomsrådet lyfter särskilt behovet av trygga och bra platser för äldre barn i tonåren. Samhällsbyggnad Gävle lyfter vikten av att revidera lekplatsutvecklingsplanen och arbetet med programmet för social hållbarhet där planeringen av den fysiska miljön också bör beaktas. Särskilt ska barn och ungas perspektiv lyftas fram i planeringen av nya och förnyelse av äldre mötesplatser.
Kultur- och fritidsnämnden ser barnchecklistan som ett självklart verktyg och stödjer att behovet av olika lekplatser utreds.
Tillgänglighetsrådet lyfter vikten av att god tillgänglighet ska uppnås, samt vikten av att det finns en tillgänglig lekplats i varje stadsdel. Sammantaget finns en bred samstämmighet om vikten av goda lekytor för alla barn.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-09-25, § 28e , väckte Roger Persson, Inger Schörling, Peter Hansson, Helene Börjesson rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från kommunledningskontoret.
Kommunallagen medger inte möjlighet för kommunen att reglera ytterligare hur redovisningen av användande av partistöd ska ske. Vi kan konstatera att redovisningarna skiljer sig mellan de olika politiska partierna vilket gör det svårt för allmänheten att se hur de politiska partierna finansieras och hur deras medel används. Vi delar motionärens intentioner att det är önskvärt med en mer enhetlig redovisning, partipolitiskt initiativ har därför tagits för att de politiska partierna på länsnivå ska hitta ett gemensamt sätt hur redovisning ska ske i kommunerna.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-04-24 , § 19b , väckte Lars Öberg (S) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Gästrike Vatten AB.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2016-09-26, § 24f, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttranden över medborgarförslaget har inkommit från hållbarhetsutvecklare vid kommunledningskontorets avdelning för övergripande planering.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
-
Under hösten/vintern har oroligheterna i stadsdelen Sätra uppmärksammats genom insatser samordnade av Nätverk Sätra. Kommunstyrelsen beslutade i januari 2018 att avsätta 320 000 kr från bostadssociala medel för att ytterligare stärka det förebyggande arbetet i stadsdelen Sätra med 320 000 kr avsett för förstärkning med fritidsledare på Treffen.
För att möjliggöra även utökat öppethållande på Paletten föreslås kommunstyrelsen fördela ytterligare 150 000 kr.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Kommundirektören har tillsammans med biträdande kommundirektör, förvaltnings- och bolagschefer påbörjat en översyn av förvaltningsorganisationen i Gävle kommun.
POG kommittén har numera presenterat övergripande överväganden och förslag till politisk organisation i Gävle inför ny mandatperiod.
POG kommitténs diskussioner och överväganden har inriktats på de utmaningar som i huvudsak ekonomi och demografi ger för framtiden, nuvarande arbetsbelastning i den befintliga nämnds- och bolagsstrukturen i Gävle kommun och möjligheter som ges i den nya kommunallagen vad gäller främst kommunstyrelsens ställning och delegering till utskott och beredningar. Vidare har en övergripande genomgång av vissa andra kommuners sätt att organisera sig för att hantera komplexiteten i styrning och ledning i växande kommuner studerats
Kommittén har vidare konstaterat att politisk organisation och förvaltningsorganisation inte nödvändigtvis behöver ha samma struktur men däremot givetvis samma mål. Det innebär att organisationen ska ha förmågan att följa politiska mål och verkställa de politiska beslut som fattas.
Kommundirektören bör nu ges ett tydligt uppdrag att fullfölja översynen med förvaltningsorganisationen, utarbeta ett förslag till ny förvaltningsorganisation samt förutsättningarna för stärkt koncernsamordning, där ekonomiska vinster och kvalitet kan påvisas, samt även verkställa förslaget.
Viktiga utgångspunkter för en modern förvaltningsorganisation som särskilt ska beaktas är
- Hållbar styrning och ledning över tid som har förmåga att realisera de politiska målen i Gävle kommunkoncern samtidigt som Gävle kommun växer och utvecklas
- Förutsättningarna för kommunens kärnverksamhet med de utmaningar som demografi och ekonomi står inför
- Den nya kommunallagen
- Kompetensförsörjning och kompetensväxling
- Verksamhetsutveckling och digitalisering
- Servicefunktioner ska genomsyras av värdeskapande för medborgarna, dialog, öppenhet och transparens samt att samhällets resurser tas tillvara
I kommunplan för 2018 finns tydliga uppdrag om centralisering efterhand av stödresurser. Verkställigheten av detta uppdrag bör slutligt genomföras i samband med verkställigheten av nytt förslag till förvaltningsorganisation. Däremot kan förberedande åtgärder såsom inventering av resurser, kompetensbehov inom olika stödområden, gemensam modell för centraliserade stödprocesser osv fortsatt förberedas. Vidare ska de centraliseringsåtgärder som redan pågår såsom t ex samlad kundtjänst och gemensam kompetensförsörjningsfunktion fullföljas. Det gäller även tillskapandet av en ny inköps- och upphandlingsfunktion.
Vid översynen av förvaltningsorganisationen kan frågor som berör eller påverkar även den politiska organisationen uppkomma. Dessa ska då lyftas upp för politiskt ställningstagande.
Vad gäller arbetet med förvaltningsorganisationen och förutsättningarna för en stärkt koncernsamordning ska uppdraget fortlöpande informeras till kommunstyrelsen.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
22
Anmälningsärenden och delegationsbeslut
-
23
Information och uppföljning
-
Kommundirektören har tillsammans med biträdande kommundirektör, förvaltnings- och bolagschefer påbörjat en översyn av förvaltningsorganisationen i Gävle kommun.
POG kommittén har numera presenterat övergripande överväganden och förslag till politisk organisation i Gävle inför ny mandatperiod.
POG kommitténs diskussioner och överväganden har inriktats på de utmaningar som i huvudsak ekonomi och demografi ger för framtiden, nuvarande arbetsbelastning i den befintliga nämnds- och bolagsstrukturen i Gävle kommun och möjligheter som ges i den nya kommunallagen vad gäller främst kommunstyrelsens ställning och delegering till utskott och beredningar. Vidare har en övergripande genomgång av vissa andra kommuners sätt att organisera sig för att hantera komplexiteten i styrning och ledning i växande kommuner studerats
Kommittén har vidare konstaterat att politisk organisation och förvaltningsorganisation inte nödvändigtvis behöver ha samma struktur men däremot givetvis samma mål. Det innebär att organisationen ska ha förmågan att följa politiska mål och verkställa de politiska beslut som fattas.
Kommundirektören bör nu ges ett tydligt uppdrag att fullfölja översynen med förvaltningsorganisationen, utarbeta ett förslag till ny förvaltningsorganisation samt förutsättningarna för stärkt koncernsamordning, där ekonomiska vinster och kvalitet kan påvisas, samt även verkställa förslaget.
Viktiga utgångspunkter för en modern förvaltningsorganisation som särskilt ska beaktas är
- Hållbar styrning och ledning över tid som har förmåga att realisera de politiska målen i Gävle kommunkoncern samtidigt som Gävle kommun växer och utvecklas
- Förutsättningarna för kommunens kärnverksamhet med de utmaningar som demografi och ekonomi står inför
- Den nya kommunallagen
- Kompetensförsörjning och kompetensväxling
- Verksamhetsutveckling och digitalisering
- Servicefunktioner ska genomsyras av värdeskapande för medborgarna, dialog, öppenhet och transparens samt att samhällets resurser tas tillvara
I kommunplan för 2018 finns tydliga uppdrag om centralisering efterhand av stödresurser. Verkställigheten av detta uppdrag bör slutligt genomföras i samband med verkställigheten av nytt förslag till förvaltningsorganisation. Däremot kan förberedande åtgärder såsom inventering av resurser, kompetensbehov inom olika stödområden, gemensam modell för centraliserade stödprocesser osv fortsatt förberedas. Vidare ska de centraliseringsåtgärder som redan pågår såsom t ex samlad kundtjänst och gemensam kompetensförsörjningsfunktion fullföljas. Det gäller även tillskapandet av en ny inköps- och upphandlingsfunktion.
Vid översynen av förvaltningsorganisationen kan frågor som berör eller påverkar även den politiska organisationen uppkomma. Dessa ska då lyftas upp för politiskt ställningstagande.
Vad gäller arbetet med förvaltningsorganisationen och förutsättningarna för en stärkt koncernsamordning ska uppdraget fortlöpande informeras till kommunstyrelsen.