Möte 2024-02-06
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
3
Initiativärende (M) - Varför har Gävle kommun många gånger avgifter och taxor som är högre än jämförbara kommuner?
Vid kommunstyrelsens sammanträde den 2023-11-28, väckte William Elofsson (M), Pekka Seitola (M), Margaretha Larsson (M), Anders Hemlin (M), Zahra Asgari (M) samt Julia Söderström (M) rubricerat initiativärende.
I initiativärendet yrkar Moderaterna på att Kommunstyrelsen ska besluta om att dels tillsätta en utredning och översyn av varför Gävle kommunkoncern många gånger har avgifter och taxor som är högre än jämförbara kommuner. Dels att utredningen belyser vilka taxor och avgifter som Gävle kommun särskilt bör prioritera att justera nedåt under kommande år.
Samling för Gävle har som generell ambition att ha konkurrensmässiga taxor och avgifter i förhållande till kommuner i vår storlek. I Gävle kommun finns avgifter som är lägre än de kommuner vi jämför oss med och det finns avgifter som är högre. Gällande avgifter och taxor så har de olika syften; det finns avgifter som ska täcka kostnaden för en arbetsinsats, avgifter som ska säkerställa viss ordning och reda och vissa avgifter kan ha till syfte att stimulera ett visst beteende. Det betyder att den politiska bedömningen av en taxa eller avgifts rimlighet ska mätas utifrån vilket syfte eller effekt man vill uppnå. En annan indikator på likvärdig bedömning mellan kommuner är att följa rekommendationer från SKR(Sveriges kommuner och regioner) och till exempel Boverket. Eftersom taxor och avgifter alltid är politiska beslut så skulle man kunna säga att en värdering görs varje gång en taxa eller avgift ändras, varför en utredning av den karaktär Moderaterna föreslår inte är befogad.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Uppdrag för att tydliggöra roller, ansvar och befogenheter inom Gävle kommun och för att tydliggöra vägar för synpunkter, klagomål och så kallad visselblåsning.
Gävle kommun är en stor organisation med över 8000 medarbetare. Alla bär ett ansvar att bidra till det förtroende som är helt nödvändigt för att förtjäna gävlebornas tillit. När någon medarbetare eller någon del av organisationen misslyckas med detta finns en uppenbar risk att förtroendeskadan sprids i organisationen. Det är av yttersta vikt att agera när något händer. Att rätt nivå får rätt information och vidtar rätt åtgärd är avgörande för att ansvarsgränserna inte ska suddas ut. Det är viktigt att såväl politiker som medarbetare och medborgare vet var ansvarsgränserna går. För att viktig information inte ska lämnas utan åtgärd måste politiker, medarbetare och medborgare veta hur och var synpunkter, klagomål och missförhållanden kan anmälas och var de ska åtgärdas. För att åstadkomma detta behövs en rad riktade insatser.
Kommunstyrelsen ger sektor Styrning och stöd i uppdrag att ta fram en handlingsplan för att:
-Förtydliga fördelning och roller i arbetsgivaransvaret i kommunen och förtydliga relationen mellan nämnder och kommunstyrelse
-Förtydliga nämndernas verksamhetsansvar i förhållande till sitt delegerade arbetsmiljöansvar.
-Stärka den systematiska strukturen för hur information kan aggregeras uppåt i organisationen från kärnverksamhet till respektive chefsled och vidare till ansvarig nämnd så att varje del kan ta sitt ansvar. Parterna är en viktig del av detta arbete.
-Arbetsgivarutskottet ges i uppdrag att förtydliga de förtroendevaldas roll i arbetsgivarpolitiken och det praktiska arbetsgivararbetet gällande anställning, avslut av anställning, uppsägning, arbetsrättsliga påföljder och lönesättning.
-För att stärka kopplingen mellan verksamhetsansvar och arbetsmiljöansvar ska Arbetsgivarutskottets dialog med nämnderna systematiseras och stärkas.
-Kommunstyrelsen ger Styrning och stöd i uppdrag att förtydliga vägar för klagomål, anmälan om missförhållanden och visselblåsning i lagens mening och vilka olika vägar som finns för såväl medarbetare som medborgare.
-
Kommunstyrelsen har i sitt reglemente ett utökat ansvar för alla nämnders lokalbehov på kort och lång sikt.
2019 gjordes ett stort arbete med att sammanföra fler av kommunens administrativa lokaler och att anpassa dem till mer moderna arbetssätt, i syfte att kunna effektivisera. Efter pandemin har arbetsmönstren ändrats och ekonomin har ytterligare försvagats. Kommunen har trots omflyttningarna då, fortfarande höga kostnader för externa inhyrningar. Det finns därför all anledning att åter se över lokalbehovet för administration och att ta krafttag för att minska dyra, externa inhyrningar av lokaler som ska användas långsiktigt.
Kommunens verksamhetslokaler har utökats utifrån ökande befolkning och nya verksamhetsbehov. Nu avtar befolkningstillväxten snabbt och risken finns att vi har överkapacitet som kostar onödiga pengar. Det finns därför anledning att se över behovet av verksamhetslokaler samordnat, över sektor- och nämndsgränser för att hitta en optimal användning av vårt lokalbestånd och samtidigt minska våra kostnader. Det kan också finnas anledning att ändra beslutsmandatet för att minska kostnaderna för externa inhyrningar.
Kommunstyrelsen ger Kommundirektören i uppdrag att genomlysa kommunens befintliga fastighets- och lokalbestånd för såväl administrativa lokaler som verksamhetslokaler och återkomma med en beskrivning av hur kommunen kan minska kostnaderna med 50 miljoner kronor årligen.
I uppdraget ingår också att presentera förslag på en mer sammanhållen lokalstrategi och att tydliggöra en process där kommunstyrelsen kan ta ansvaret för samtliga nämnders lokalresurser på kort och lång sikt och att vid behov kunna prioritera mellan nämnder och olika ambitionsnivåer. Konkreta förslag av verkställighetskaraktär eller som del i utredningen kan delrapporteras ett och ett men hela uppdraget ska slutrapporteras till kommunstyrelsen i juni.
-
Kommunens ansvar inom samhällets krishanteringssystem regleras i Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Ett oljeläckage till havs med olja som når land är en risk och en sårbarhet som finns i Gävle kommun. En oljeskyddsplan är en kommunal sårbarhetsreducerande och riskhanterande krisberedskapsåtgärd inriktat mot när ett oljeläckage till havs redan har inträffat.
Ett förslag till ny oljeskyddsplan har framtagits, med avsikt att ersätta tidigare Oljeskyddsplan (19ks430). Planen har främst uppdaterats med innebörden av ny lagstiftning, införandet av civilförsvarsområden och tillförts bilagor med prioriterade geografiska skyddsområden.
Oljeskyddsplanen har remitterats till Samhällsbyggnadsnämnden och Jävsnämnden. Gästrike räddningstjänst, Gävle Hamn, Gästrike återvinnare och Länsstyrelsen har också getts möjlighet att yttra sig. Samtliga yttranden är beaktade.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, ska kommunen med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen (som fastställdes i kommunfullmäktige 25 september 2023), för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser. Den senaste Plan för hantering av extraordinära händelser togs fram 2018–2019.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapporten för Kommunstyrelsen för januari-november är en utförlig rapport med resultaträkning samt analyser och kommentarer för kommunstyrelsens breda verksamhetsområde. Exploateringsverksamheten, försäljning av marktillgångar, exploatering och reavinster, investeringar samt kärnverksamheten inklusive IT har beskrivits utförligt i rapporten.
Periodens resultat uppgår till 63,7 miljoner kronor varav kommunbidragsfinansierad verksamhet redovisar ett resultat om 29,5 miljoner kronor, Uppdragsfinansierad verksamhet redovisar 7,9 miljoner och realisationsresultatet av mark uppgår till 29,8 miljoner samt exploateringsresultat med dess verksamhet -0,8 miljoner kronor.
Bilagor
-
Nämndens verksamhetsplan utgår ifrån de 21 målnedbrytningarna som tilldelats nämnden i Kommunplan 2024. Verksamhetsplanen innehåller även utvecklingsområden inom tjänstemannanivå fördelat på tre fokuspunkter. Vidare så den finansiella utsikten för kommande år inklusive investeringar.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har blivit tilldelad ett Kommunbidrag om 558 701 tkr i Kommunplanen för 2024. Kommunbidraget ska täcka nämndens verksamhetskostnader för verksamhetsåret och har internt fördelats avdelningsvis samt till kommungemensamma kostnader samt kommunalförbund såsom Räddningstjänsten och samordningsförbundet. Internbudgeten är i balans för nämnden för kommande verksamhetsår. Allmän besparing, sparbeting och riktade besparingar är tagna inom ramen för nämnden, viktigt är att förtydliga att cirka 50 procent av kommunbidraget är fredat så övrig del av verksamheten får ta hand om de besparingarna.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen stämmer av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2024 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2024.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 23ks40 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation.
Kommunstyrelsen informeras om att ekonomidirektören på delegation har fattat beslut om
att kompensation för helårseffekt av kapitaltjänstkostnad och hyra för färdigställda investeringar under 2023 ger ökat kommunbidrag med totalt 48 841 tkr, fördelat enligt följande: Kommunstyrelsen 643 tkr, Samhällsbyggnadsnämnden 899 tkr, Kultur och fritidsnämnden 4 577 tkr, Utbildningsnämnd 30 875 tkr, Arbetsmarknad och funktionsrättsnämd 283 tkr, Socialnämnd 73 tkr samt Omvårdnadsnämnd med 11 491 tkr. Finansiering sker genom omfördelning av centralt avsatta medel för ökade kapitaltjänstkostnader och hyreskostnader.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Ombudgetering av investeringsmedel 2023 som ej upparbetats till 2024 eller senare. Syftet är att total beslutad investeringsbudget för ett projekt inte skall förändras som följd av avvikelser från årsbudgeten.
I och med beslut om Pott för konstnärlig gestaltning där medel avsätts till en konstpott från de investeringsprojekt som genererar 1 % till konst omdisponeras medel från Samhällsbyggnadsnämnden till Kultur och fritidsnämnden 2024 med 337 tkr.
I och med beslut att Omsorgsboendet i Hemlingborg skall ägas av Gavlefastigheter AB överförs beslutad investeringsbudget om 210 mnkr för projektet från AB Gavlegårdarnas investeringsbudget till Gavlefastigheters investeringsbudget.
Bilagor
-
308kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Lars-Göran Melins minnesfond är en donationsstiftelse som förvaltas av Gävle kommun. Stiftelsen delar årligen ut ett presentkort till en elev vid Hemlingbyskola, beslutet tas av skolans rektor.
Eftersom Hemlingbyskolan inte längre finns kvar krävs en ändring, en permutation, av stiftelsens statut. En permutationsansökan behöver därför lämnas in till Kammarkollegiet. Nytt förslag på ändamål är att presentkortet i stället delas ut till elev vid Hemlingborgs skola.
Bilagor
-
794kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Lotten Westergrens barnhemsfond är en donationsstiftelse som förvaltas av Gävle kommun. Stiftelsen ska, enligt stiftelsens statut, årligen dela ut ett bidrag till Frälsningsarméns barnkoloni och barnhem.
Frälsningsarmén har nu upplyst oss om att de inte längre bedriver barnkoloni eller barnhem, varför det inte längre går att följa stiftelsens statut. En permutationsansökan behöver därför lämnas in till Kammarkollegiet. Nytt förslag på ändamål är att bidraget årligen delas ut till Frälsningsarméns arbete för behövande barn och familjer.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige beslutade den 27 november 2023, §5, om Kommunplan med års bodget 2024 och utblick 2025-2027.
Gävle Vatten AB har, efter beslutet i kommunfullmäktige, inkommit med förändringar i bolagets resultatbudget för år 2024 efter beslut i bolagets styrelse. Det innebär att kommunfullmäktige måste fatta nytt beslut om ny koncernbudget för år 2024 då resultatet ändrats för kommunkoncernen på grund av den nya budgeten för Gävle Vatten AB.
I budgeten för Gävle Vatten har intäkterna minskat med 3 mnkr och räntekostnaderna ökat med 4 mnkr vilket innebär en resultatförsämring med 7 mnkr. Samma resultateffekt uppstår i Gävle kommuns sammanställda koncernbudget. Det innebär att budgeterad förlust i Gävle kommunkoncern för år 2024 ökar från minus (-)93 mnkr till minus (-)100 mnkr.
Då kostnadsförändringen på balansräkningen redovisas mot skuld taxekollektivet så innebär den ändrade resultaträkningen ingen förändring på balansräkningen.
Den ändrade budgeten innebär ingen förändring av kommunkoncernens finansiella nyckeltal.
Den ändrade budgeten innebär även förändringar i Not 1 Verksamhetens intäkter.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle fattade i 25 september 2023 beslut om höjd brukningsavgift för VA i enlighet med förslag från Gävle Vatten AB:s styrelse.
I samband med att de nya avgifterna skulle läggas in i Gästrike Vattens debiteringssystem uppdagades ett skrivfel. Den rörliga avgiften för vattenförsörjning (40 % av total avgift per kbm) har skrivits för spillvattenförsörjning (60 % av total avgift per kbm) och tvärtom. Procentsatserna för fördelning följer § 12.2 i beslutad Taxa för Gästrike Vatten.
Huvuddelen av kunderna i Gävle kommun, 97 %, är anslutna till såväl vatten som spillvatten och berörs inte av skrivfelet.
Bilagor
-
Avgiften för 65+kortet föreslås att höjas från 280 kronor till 400 kronor per år. Region Gävleborg, X-Trafik, höjde biljettpriserna för 65+kortet i september och en ny höjning blir 1 februari år 2024.
Förändringen innebär att:
- Stadsbusstrafiken ökar från 16,37 (augusti 2023) till 20,72 (februari 2024) kronor per resa
- Landsbygdstrafiken ökar från 24,35 (augusti 2023) till 30,16 (februari 2024) kronor per resa
Det innebär att Gävle kommuns kostnader för kortet förväntas öka med 1,5 miljon kronor om resandet är det samma som prognosen för år 2023. För att klara av den ökade kostnaden behöver Samhällsbyggnadsnämnden öka kortavgiften till 400 kronor per år, vilket beräknar öka intäkterna med 0,8 miljoner om antalet kortanvändare är på samma nivå som år 2023.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
Samhällsbyggnadsnämnden och jävsnämnden har väckt ärendet om ny taxa för tillsyn överavfallshanering i fritidsbåtshamn.
Genom en ändring av lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF) ska kommunerna sedan 1 maj 2023 bedriva tillsyn över att vissa fritidbåtshamnar har möjlighet att ta emot avfall enligt regelverket. Kommunen ska även godkänna de avfallshanteringsplaner som fritidsbåtshamnarna har skyldighet att upprätta. Eftersom det är ett nytt uppdrag behöver kommunens reglemente ses över och vid behov uppdateras.Parallellt föreslår undertecknad att Samhällsbyggnadsnämnden redan nu lämnar förslag till kommunfullmäktige om hur taxan för det nya myndighetsområdet bör vara utformad.
Kommunen kan med stöd av bemyndigande i 6 kap. 8 § LÅFF anta föreskrifter om taxa för arbete som utförs med stöd av lagen. Avgifter kan tas ut för tillsyn enligt 6 kap. 5 a § LÅFF och för godkännande av planer enligt 3 kap. 9 § LÅFF.
I Gävle kommun är det Samhällsbyggnadsnämnden som svarar för tillsynen över avfallshantering i fritidsbåtshamnar enligt vad som anges nedan. I förekommande fall är det Jävsnämnden som svarar för sådan prövning och tillsyn då Samhällsbyggnadsnämnden inte får utöva sådan myndighetsutövning gentemot verksamhet och sådana objekt som Samhällsbyggnadsnämnden själv bedriver. Med nämnden nedan avses Samhällsbyggnadsnämnden eller i förekommande fall Jävsnämnden. I 8 § nedan anges däremot Samhällsbyggnadsnämnden då det är endast den nämnden som får besluta om höjning av avgift enligt den paragrafen.
Bilagor
-
16kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
21
Justering av bygglovstaxan samt att flytta taxan för kart, mät och GIS till ett eget taxedokument
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt et ärende till kommunfullmäktige gällande att justera bygglovstaxan samt att flytta taxan för kart, mät och GIS till ett eget taxedokument. De taxeförändringar som föreslås genomföra är både höjningar och sänkningar för att de ska bättre spegla självfinansieringsprincipen.
Däremot kommer en rabatt införas i taxan gällande fasadändringar i form av solenergianläggningar. Det är i första hand en klimatfrämjande åtgärd, men delar av avgiften behöver i så fall finansieras med hjälp av skattemedel. Enligt de beskrivningar som görs från samhällsbyggnadsnämndens förvaltning så kommer att Gävles avgifter ligga något lägre än 7-stads nätverket med undantag för vissa ärendetyper.
Taxan för de produkter och tjänster som tillhandahålls av kommunens kart-, mät- och GIS till ett eget taxedokument eftersom de används inte bara i bygglovsärenden utan även rörande detaljplaner och miljöärenden.
Avgifterna som ligger till grund för dessa taxor ska fortsatt kunna indexeras av samhällsbyggnadsnämnden i enlighet med prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
För att beslutet ska hinna vinna laga kraft föreslås att taxorna ska börja gälla från och med 1 april 2024.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att beslut om en ny arbetsordning för kommunfullmäktige den 27 mars kom det även överens om att en utvärdering ska göras av den nya arbetsordningen. Utvärderingen har gjorts av kommunfullmäktiges presidium samt respektive partis gruppledare. Utvärderingen har kommit fram till att arbetsordningen har fyllt sitt syfte. Den enda invändningen mot innehållet av arbetsordningen är att förtydliga talarordningen gällande motioner och interpellationer. Detta har förtydligats i arbetsordningen.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar om samtliga insatser som tar del av värdeöverföringsmedlen. I föregående beslut 23KS328 påvisades att två ytterligare insatser förväntas tillkomma. Stärkta fritidsgårdar är den första av dem.
I bilaga Finansieringsförslag stärkta ungdomsgårdar presenteras projektet i sin helhet och i bilaga Finansieringsförslag ekonomisk översikt. 2424 Fas 2 presenteras en ekonomisk översikt där projektet stärkta ungdomsgårdar markerats mot övrigt redan beslutade finansieringar.
Sektor Livsmiljö föreslås finansieras med 980 000kr för 2024 års räkning.
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar om samtliga insatser som finansieras av värdeöverföringsmedlen. I föregående beslut, 23KS328, påvisades att två ytterligare insatser förväntas tillkomma. Stadsdelsnätverkens tillfälliga lösning är den andra av dem.
I bilaga Finansieringsförslag Stadsdelsnärverk våren 2024 presenteras ett tillfälligt finansieringsförslag till Hyresgästföreningen för att stadsdelsnätverken Bomhus och Brynäs ska kunna fortsätta drivas under våren 2024.
Hyresgästföreningen föreslås finansieras med 100 000kr för att administrativt kunna driva nätverken Bomhus och Brynäs samt 100.000kr för aktivitetsmedel á 50 000kr per nätverk under perioden januari till maj/juni 2024.
Bilagor
-
298kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Diskrimineringsbyrån Gävleborg ansöker om kommunalt verksamhetsstöd för verksamhetsåret 2024 uppgående till 1 kr per kommunmedborgare.
Syftet med ansökan är att kommunen ska ges förstärkta möjligheter att genom Diskrimineringsbyrån Gävleborg:
bistå kommunens invånare med kostnadsfri juridisk rådgivning, medling och stöd till enskilda individer i diskrimineringsärenden, anpassat avtala om utbildningar och kompetenshöjande insatser för förtroendevalda, medborgare och civilsamhälle för att motverka och sprida kunskap om diskriminering, få en samverkanspart till kommunala skolor/verksamheter liksom kommunala insatser gentemot civilsamhälle och näringsliv i antidiskrimineringsarbete genom aktiviteter och event.Inom ramen för det Sociala hållbarhetsprogrammet och målområde icke diskriminering bedriver Gävle kommun ett arbete riktat till samtliga verksamheter i Gävle kommun och civilsamhällets aktörer som till stora delar innehåller det som ansökan avser att medlen ska användas till.
Kommunstyrelsen föreslår mot bakgrund av ovan att avslå ansökan.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle har beslutat att inrätta ett hbtqi-råd som ska vara ett samrådsorgan i syfte att bevaka och tillvarata hbtqi-perspektivet i kommunens samtliga verksamheter. Förvaltningen har under 2023 utrett frågan vidare och genomfört dialoger med personer ur målgruppen, förtroendevalda politiker och allmänhet.
Rådet sorterar under kommunstyrelsen och finansieras därför direkt av kommunstyrelsen. Mötesarvode utgår till de ledamöter i beredningen som inte deltar vid beredningsmötena genom sin ordinarie tjänst eller förtroendeuppdrag och erhåller arvode därifrån.
Bilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Varningssystemet Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA-systemet) syftar till att varna och ge vägledande information vid olyckor, svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner och andra allvarliga händelser. VMA kan sändas via utomhusljussystemet, radio, tv och direkt till telefoner i det drabbade området.
Från och med den 1 januari 2024 regleras tillämpningen av VMA-systemet genom en ny lag med tillhörande förordning och föreskrifter. Den nya lagen, lag (2023:407) om viktigt meddelande till allmänheten, reglerar bland annat vem som får begära sändning, hur sändning ska begäras och genomföras samt ansvarsfördelning för sändningen.
Förändringen leder till att kommuner och regioner behöver bestämma vem eller vilka inom organisationen som ska ha behörighet att skyndsamt kunna besluta om att begära sändning av ett VMA. Kommuner och regioner behöver även lägga till detta i delegationsordningen.
Räddningstjänsten kan också begära ett Viktigt meddelande till allmänheten.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva tillsyn över arkivvården hos Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag. Kommunstyrelsen har i egenskap av arkivmyndighet beslutat om tillsynsplan för arkivvården 2023 (22KS449, 2023-02-08, §23).
Av tillsynsplanen framgår att kommunarkivet under året ska granska om Kultur- och fritidsnämndens enheter Konst och kultur och Gasklockorna förvarar arkivhandlingar på sådant sätt att rätten att ta del av allmänna handlingar underlättas samt om kommunstyrelsen, övriga nämnder samt kommunala lantmäterimyndigheten upprättat föreskriven arkivredovisning.
Granskningen framhåller att kommunstyrelsens, arkivredovisningen har brister. Kommunens nämnder är enligt lag (1990:782) skyldiga att svara för vården av sina arkiv så att de tillgodoser medborgarna rätten att ta del av allmänna handlingar, behovet av information för rättskipningen och förvaltningen samt forskningens framtida behov. För att göra detta krävs en långsiktigt hållbar arkivvård. Det innebär att dels upprätthålla goda rutiner för arkivvården, dels upprätta arkivförteckningar för de dokument som arkiverats.
Granskningarna har utförts och tillsynsrapporterna har skickats till respektive myndighet. De bedömningar som gjorts och lämnade rekommendationer redovisas i bifogad tillsynsrapport.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag. Enligt tidigare beslutad rutin för hur arkivmyndighetens tillsynsuppdrag ska verkställas (KS 2016-04-12, § 84, 16KS81, ”Ändamålsenlig rutin för arkivmyndighetens tillsyn och förslag till delegering av beslut kring arkivhanteringen”) föreslås i bifogad tillsynsplan för 2024 om inriktningen på tillsynen. Tillsynen ska utföras av kommunarkivet.
Utöver den planerade tillsynen ska arkivmyndigheten även granska arkivverksamheten hos kommunens nämnder och bolag på förekommen anledning. Det gäller framför allt då det kan antas föreligga brister i arkivverksamheten och att det bör kontrolleras så snart som möjligt. Sådan tillsyn ska återrapporteras till kommunstyrelsen på samma sätt som den planerade tillsynen.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2023-06-19, under § 25, väckte Jan-Olof Andersson (V) rubricerad motion.
Motionären har helt rätt i att lösningar som gynnar återbruk av byggmaterial är något som skulle ge såväl samhällsekonomiska som miljömässiga fördelar. Förutom att minska mängden byggmaterial som måste nyproduceras skulle också ett ökat utbud av billigare byggmaterial ge fler möjligheten att köpa byggmaterial. I andra kommuner finns lyckade exempel, som i Göteborg där det både finns privata aktörer och en kommunal inom ramen för återvinningshanteringen.
Den svåra frågan är hur en återbruksmarknad med byggmaterial ska organiseras. Framförallt i en ekonomiskt svår tid kan inte kommunen åta sig nya stora utgifter. Samtidigt är det viktigt att näringslivet är involverat så att återbrukat material både görs tillgängligt och nyttjas där det är möjligt.
I slutet av 2023 lanserades Gävle Klimatavtal. Klimatavtalet är en kraftsamling där lokala företag, föreningar, högskola och offentliga verksamheter samverkar inom klimatdriven affärs- och verksamhetsutveckling. Inom ramen för klimatavtalet har näringslivet visat intresse för just återbruk av byggmaterial och en arbetsgrupp har skapats. Då klimatavtalet precis upprättats och arbetsgrupperna håller på att starta upp är det för tidigt att fastslå vad som är möjligt och hur olika lösningar kan se ut.
Att låsa hanteringen till att återbrukandet måste ske i kommunal regi och hur bemanningen ska ske är i dagsläget för tidigt. Samling för Gävle har samma ambitioner som motionären men vill möjliggöra fler sätt att uppnå dem och anser därför att motionen bör anses vara besvarad.Bilagor
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 20 juni 2022, §30a, väckte Mattias Eriksson Falk, Mikael Forsberg och Richard Carlsson (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från sektor Styrning och stöd. Motionärerna föreslår att fysiska kommunala serviceenheter ska införas i kommunen så att Gävles landsbygdsinvånare lättare kan komma i kontakt med kommunal service samt få tillgång till exempelvis dator och internetuppkoppling. Motionärerna argumenterar för att det här skulle stärka den kommunala organisationens anseende i fler delar av kommunen.
Sektorns yttrande tydliggör en del av den kommunala service som finns idag, såväl fysisk som digital. Men också det arbete som pågår för att göra servicen till kommuninvånare mer tillgänglig. Däribland möjligheten till utökad digital hjälp vid nästa upphandling av kontaktcenterplattform. Vidare går även ett antal ärenden att hantera via e-tjänster. Ett exempel är den nyligen lanserade e-tjänsten för bygglov där individer kan lämna in, följa och ha dialog med sin handläggare om sina ärenden. Sedan 2020 har Gävle även avtal med lokala företag, ex. mackar och mataffär, i lokala centrum på Gävles landsbygder, så kallade servicepunkter. Företaget får en ersättning i utbyte mot att de tillåter vissa tjänster. Dels behöver de åta sig att tillhandahålla fikahörna och information, men även ett urval av andra tjänster, exempelvis: trådlöst Wi-Fi, internetuppkopplad dator med skrivare och packning, iordningställande och hemkörning av varor. Motionärerna föreslår även att serviceenheterna ska bemannas kvällstid, vilket inte är en service vi tillhandahåller i någon del av kommunen och skulle generera stora kostnadsökningar.
Införandet av serviceenheterna skulle inte erbjuda våra medborgare några nya förutsättningar, utöver en fysisk plats för kundtjänstärenden, vilket vi ser i all annan verksamhet övergår till ett mer digitalt format. Vi vill fortsätta vår digitaliseringsresa, då vi ser att tillgängliggörandet via e-tjänster och en god kundtjänst ger högre mervärde till fler delar av kommunen, än fysiskt inrättade kundtjänster i vissa av våra orter.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
685kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
908kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
638kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
761kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
Beslutsprotokoll 2023-12-13 § 320 Samhällsbyggnadsnämnden - Handlingsplan - budget i balans 2024.pdf126kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Beslutad budget i kommunplan är 435 mnkr och beräknade investeringskostnad uppgår numera till 460 mnkr. Nytt budgetbeslut behövs därför till projektet innebärande att en utökad budget måste beslutas av kommunfullmäktige.
Styrelsen för Gävle Stadshus AB beslutade 2023-12-13 att föreslå kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att utöka investeringsbudgeten för Agnes kulturhus upp till 460 mnkr.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Workshop om internkontroll - Per Westerberg 13.20
-
Katarina Stistrup - sektorchef
-
37
Information om årsbokslut