Möte 2019-08-27
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Kommunalförbundet Gästrike Återvinnare har lämnat ett förslag till avfallstaxa för 2020 för beslut i respektive kommuns fullmäktige.
De förändringar som gör i avfallstaxan för år 2020 kan sammanfattas följande:
Höjer de rörliga kostnaderna som kunderna kan vara med och påverka – det ska löna sig att öka sorteringen och minska avfallet både ekonomiskt och miljömässigt
En fortsatt miljöstyrning mot att sortera mera och minska avfallet.
Avgifterna för restavfall ökar kraftigt medan avgifterna för matavfall sänks rejält. De kunder som har mycket restavfall får betala mera, medan de som har mycket utsortering av matavfall, tidningar och förpackningar gynnas.
Abonnemang med hemkompost jämställs med abonnemang som sorterar ut sitt matavfall i ett brunt kärl och det finns inte längre något ekonomiskt incitament att ha hemkompost. Våra mål styr mot att ta tillvara på energin och näringsämnena i matavfallet och tillverka fordonsgas och biogödsel.
I snitt ökar avgiften för en villa/radhus/lägenhet som sorterar med 5-13 kr/månaden/hushåll
Verksamhetsmässigt utmanas förbundet av att kostnaderna för behandling, främst förbränning, ökar kraftigt och omvärldsfaktorer som tex. avfallsindex och ökade drivmedelspriser ökar mer än budget. Det gör att förbundet visar ett kraftigt underskott i verksamheten. Även den ekonomiska planen för 2020 visar på fortsatt ökade underskott. Förslaget till avfallstaxa för 2020 beräknas ge förbundet en ökad intäkt på ca 17 miljoner kronor och ska därmed täcka förbundets kostnader.Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
Årligen beslutas det att hur det övergripande schemat ska vara. Det som har förbättras för i år är att det här schemat tydligare tar hänsyn till när ekonomiska styrdokument ska komma in. Planeringen har utgått från kommunfullmäktiges verksamhetsplan för 2019, kommunallagens beskrivningar för budgetprocess, delårsrapport och årsredovisning (11 kap. 8-21§§) samt de faktiska stoppdatum som övriga nämnder och bolag har att ta hänsyn för.
Det beskrivna schemat är ett komprimerat förslag som föreslår betydligt färre möten men som är ändå gångbart så att nämnder och bolag ska kunna. Det som är mer fördelaktigt än tidigare är att de flesta ekonomiska styrdokument (endast delår 1) hinner bli färdiga tidigare i beredningsprocessen vilket öppnar upp politikens möjligheter till granskning. Det som det beskrivna schemat inte tar hänsyn alls till är de månadsrapporterna från kommunstyrelsen, nämnder och bolag. Ett sätt att lösa detta är att månadsrapporterna kan sättas in under finansutskottet för närmare analys.
Slutligen understryks även behovet att få datumen fastställda. Dels har den administrativa avdelningen ett behov att bedöma hur mycket stödresurser för att administrera beredningar, utskott, nämnds och fullmäktigesammanträden som behövs. Men även nämnderna och de kommunala bolagen har ett behov att få kunna börja planera sina möten utefter när de behöver komma in med underlag till sektor styrning och stöd. En överhängande risk är att nämnderna inte hinner besluta om de mål, medel och uppdrags underlag vilket betyder att underlagen blir antingen föremål för ordförandebeslut eller rena tjänstemannaprodukter. Med fastställande av datum inom snar framtid så ökar nämndernas möjligheter till bättre styrning.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget har initierats från kultur- och fritidsnämnden som menar att det uppstått ett behov att uppdatera den tidigare policyn som tar hänsyn till fler aspekter än investering av ny konst. Nytt förslag är att 1%-regeln ska tillämpas när byggkostnaderna överstiger 10 000 000 kronor då tidigare belopp om 5 000 000 kronor innebär ett begränsat utrymme för konstinköp. Nytt är också att miljömässig hållbarhet läggs in som en aspekt i policyn.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
Omvårdnadsnämnden har den 13 december 2018, § 167, väckt ett ärende i fullmäktige om förändrade rutiner vid nyanställning inom omvårdnadsnämndens ansvarsområde. Innebörden av rutinen är att utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas i samband med nyanställning till befattningar inom kundnära arbeten.
Den lagstiftning som idag möjliggör eller tvingar en arbetsgivare att genomföra registerkontroller har tillkommit genom noggranna överväganden. I den mån en arbetsgivare kräver att en arbetssökande visar upp ett utdrag ur belastningsregistret sker detta genom att den enskilde utnyttjar sin egen insynsrätt jämlikt 9 § i lag om belastningsregister. Syftet med denna insynsrätt har aldrig varit uppgifterna ska lämnas till potentiella arbetsgivare.
Regeringen presenterade nyligen betänkandet Belastningsregisterkontroll i arbetslivet – behov av utökat författningsstöd (SOU 2019:19). Såsom det anförs i yttrandet från sektor Styrning och stöd är förslaget riksdagen ska anta en ny lag om registerkontroller i kundnära arbeten inom vård- och omsorgsområdet. Utöver detta föreslås att registerkontroller utan stöd i lag förses med ett skadeståndsreglerat förbud.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen inkom 2019-04-28. Yttrande över E-petitionen har inkommit från Enheten Övergripande planering, Styrning och stöd.
Förslagsställaren föreslår att kommunens egna verksamheter ska uppmanas att använda muggar istället för engångspappersmuggar för att minska belastningen på klimat- och miljö.
I yttrandet över motionen beskriver enheten för Övergripande planering att förslaget går i linje med Gävle kommuns miljöstrategiska program med miljömål för att minska förbrukningen av engångsartiklar. Till exempel uppmanas medarbetare att använda en checklista på kommunens intranät för att inventera produkter som kan tas bort eller bytas ut på sin arbetsplats. I kommunens upphandlingar läggs fokus på att välja bort och minska inköp av produkter som inte är miljömässigt hållbara. Tillsammans med Högskolan i Gävle, Region Gävleborg och näringslivet deltar Gävle kommun också i projekt för att fasa ut plastartiklar.
Att ställa om till ett miljömässigt hållbart samhälle kräver ständiga förbättringar och just nu pågår en revidering av det miljöstrategiska programmet. I det arbetet är förslag från kommunens medarbetare både välkommet och positivt. Förslaget i E-petitionen kommer att tas med och beaktas under denna revidering. Utifrån detta föreslås E-petitionen besvarad.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-09-24, §20, väckte Isabella Bexell (V) och Stefan Pettersson (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionärerna vill att en inventering och översyn ska göras utav trafiksäkerheten för barn- och unga gällande övergångsställen i kommunen och avstigningsplatser för bussar. Med syfte att åtgärda eventuella brister på övergångsställen i stadsdelar och ytterområden.
Livsmiljö Gävle gör bedömningen att detta är en aktivitet som ingår i ett övergripande arbete med en ny form av trafiksäkerhetsprogram. Majoriteten prioriterar trafikfrågorna och kommer att göra det fortsatt under mandatperioden. I det ingår trafiksäkerhetsfrågorna för trygga och barnsäkra miljöer i hela kommunen och program samt insatser för detta. Den nya cykelplanen som är under framtagande är också en del där säkrare skolvägar och förbättringar av cykelvägar vid skolor ingår. Utifrån detta föreslås motionen besvarad.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
11
Motion Sverigedemokraterna (SD) - Utred hur befintlig förskolepersonal kompetens kan komma barnen och förskoleverksamheten till godo så effektivt som möjligt
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Wanja Delén (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionärerna vill att Utbildning Gävle ska utreda hur legitimerade förskollärares kompetens kan komma barn och den pedagogiska verksamheten till godo på ett så effektivt sätt som möjligt, hur planeringstiden kan säkerställas i förskolan samt om behov finns av fler medarbetare inom förskolan som kan utföra ”kringuppgifter” och ett kostnadsunderlag för en sådan insats.
Utbildningsnämnden konstaterar i sitt yttrande att ett arbete redan pågår eller har genomförts av de förslag som finns i motionen. Under två år har ett pilotprojekt pågått inom Utbildning Gävles förskolor med en översyn av förskollärares och barnskötares arbete och därefter har en renodling skett av deras uppdrag utifrån skollag och läroplan. I detta har även säkerställts att förskollärarna får den planeringstid de ska ha.
För Majoriteten är fler vuxna i förskola och skola som kan avlasta legitimerade lärare och förskollärare med arbetsuppgifter som kan utföras av andra yrkesgrupper en mycket prioriterad fråga. Detta för att frigöra tid för lärare och pedagoger att kunna fokusera på sitt uppdrag, stärka kvalitén ytterligare för barnen i förskolan och samtidigt förbättra arbetsmiljön för medarbetarna. Under 2019 har ett pilotprojekt startats upp där det på några förskolor anställts förskolestöd som bistår med praktiska kringuppgifter. Majoritetens mål är att samtliga förskolor och skolor ska göra motsvarande om pilotprojektet faller väl ut.
Då det som föreslås i motionen genomförts eller redan pågår inom Utbildning Gävle föreslås motionen besvarad.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Richard Carlsson (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från enheten Social hållbarhet, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska intensifiera informationen om möjligheterna till återvandring och att Gävle kommun ska utreda möjligheten att inrätta funktionen återvandringshandläggare.
I Yttrandet från enheten Social hållbarhet redogörs för Migrationsverkets arbete och befintliga uppdrag att underlätta och stödja flyktingar och andra skyddsbehövande med uppehållstillstånd som frivilligt vill återvandra till sina hemländer. Detta görs konkret genom operativt arbete och hantering av projektstöd. I yttrandet görs bedömningen efter dialog med Migrationsverket och verksamheter inom Välfärd Gävle att det inte är motiverat att Gävle kommun ska utöka arbetet med återvandring. Migrationsverket innehar redan det statliga uppdraget att arbeta med olika insatser för återvandring.
Majoriteten delar bedömningen i yttrandet. Gävle kommun bör inte överta statliga uppgifter utan fortsatt prioritera det kommunala arbetet med en stärkt integration och etablering. Mot denna bakgrund föreslås avslag på motionen.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
913kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
24kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
-
a) Förstärkt uppsiktsplikt Välfärdsnämnderna - ordförandena från socialnämnden, arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, omvårdnadsnämnden samt sektorchef välfärd.
b)Återredovisning av åtgärdsplan från kommundirektören
Bilagor
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning/utvärdering av arbetet i kommunstyrelsens fem beredande utskott.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
§ 165
Åtgärder för effektiviseringar och kostnadsbesparingar
-
Förstärkt uppsiktsplikt Välfärdsnämnderna - ordförandena från socialnämnden, arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, omvårdnadsnämnden samt sektorchef välfärd.
Bilagor
-
373kb Ladda ner dokument
-