Möte 2020-09-08
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslisten
-
Gävle kommun är en av 32 kommuner med områden med socioekonomiskt utmaningar. Under perioden 2018-2020 har Gävle kommun ansökt och beviljats statsbidrag motsvarande ca 11,1 miljoner kronor årligen. Statsbidraget syftar till att stärka kommunens långsiktiga arbete för att motverka segregation inom områdena utbildning, boende, arbetsmarknad och samverkan med civilsamhället.
Av 2020 års medel är 5 mnkr fördelade i kommunplanen 2020 avseende Tusen fler i arbete:
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden uppdras att kraftigt effektivisera och höja kvalitén på arbetet med att förflytta människor från försörjningsstöd till arbetsmarknaden, i samarbete med andra relevanta aktörer.
Kommunstyrelsen föreslås nu besluta att fördela statsbidraget enligt följande:
Bostad först 400 tkr:
Fortsatt arbete med det projekt som Välfärd inledde under 2019 att erbjuda bostad innan påbörjad rehabilitering med pågående missbruk.
Fickpark Nordost 1.5 mnkr:
Fickparken på Nordost utvecklas och förnyas i syfte att skapa en trygg, tillgänglig och lugn mötesplats för alla åldrar och från olika stadsdelar. Fickparken ska hänga samman med parken på Esplanaden på Norr.
Trygghetsplaner Sätra och ytterligare stadsdel 1,5 mnkr:
Fortsatt arbete med riktade åtgärder i de stadsdelar som blir föremål för trygghetsvandringar. Medlen möjliggör finansiering av naturarbeten och förbättrad belysning vilket hittills framkommit från invånarna som viktiga delar för ökad trygghet i stadsdelarna.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
955kb Ladda ner dokument
-
-
Säkerhetsenheten har sedan tidigare givits i uppdrag att ta fram underlag för tillståndsansökan för kameraövervakning i Gävle kommun, främst gällande parkeringsplatser. Denna avses nu kompletteras med ansökan om kamerabevakning i krognära miljö i syfte att förebygga bland annat narkotikarelaterad brottslighet.
Ansökan ska tillställas Datainspektionen då det är Datainspektionen som utfärdar tillstånd för kamerabevakning på platser dit allmänheten har tillträde.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
I förhandsbesked från Polismyndigheten avseende den ansökan om så kal-lade LOV3-områden (20KS33) där ordningsvakter kan användas för ordningshållning har det kommunicerats att Polismyndigheten inte avser bevilja ansökan i sin helhet utan endast till del.
För att möta ett sådant beslut har Säkerhetsenheten tagit fram tre olika alternativ (Alternativ A, B och C).
Alternativ A innebär att endast ordningsvakter (inom beviljat LOV3-område) kommer att nyttjas.
Alternativ B innebär att en kombination av ordningsvakter och väktare an-vänds där ordningsvakterna verkar inom beviljat LOV3-område, parallellt med att väktare kan använda som en mer flexibel lösning då väktare inte geografiskt begränsade i sin tjänstgöring av LOV3-tillståndet.
Alternativ C innebär att Gävle kommun väljer att inte använda sig av det LOV3-område som Polismyndigheten förväntas fatta beslut om utan istället använder väktare för relationsskapande och trygghetshöjande arbete.
Säkerhetsenhetens bedömning är att alternativ B är det mest fördelaktiga. Detta trots att det är det mest kostsamma alternativet. Det innebär en flexibel lösning som möjliggör trygghetsskapande arbete även i andra delar av Gävle kommun än det område som kommer att inrymmas i Polismyndighetens beslut avseende Gävle kommuns ansökan om LOV3-område.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
776kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Att arbeta med informationssäkerhet innebär att säkerställa att informationen är tillgänglig och kan användas efter behov i förväntad utsträckning av rätt person med rätt behörighet samt att informationen är tillförlitlig, korrekt och fullständig oavsett hur den hanteras.
Informationssäkerhet avser all information som hanteras oavsett om den är förmedlad muntligt, pappersbundet eller digitalt.
Nuvarande informationssäkerhetspolicy antogs av kommunfullmäktige i februari 2017.
En revidering av nuvarande informationssäkerhetspolicy har gjorts med anledning av att ny lagstiftning har tillkommit som ställer högre krav på kommunerna gällande informationssäkerhet, införandet av EU:s dataskyddsförordning (GDPR) som trädde i kraft i maj 2018 samt införandet av Lag om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster (2018:1174) som trädde i kraft i augusti 2018.
Policyn fastställer Gävle kommunkoncerns viljeinriktning och övergripande mål för arbetet med informationssäkerhet i kommunkoncernen och ska utgöra ett övergripande styrdokument som anger ramarna för informationssäkerhetsarbetet i koncernen.
Förslaget till reviderad informationssäkerhetspolicy har skickats ut på remiss till samtliga nämnder och bolag.
I den reviderade policyn har innehållet omstrukturerats och omformulerats för att göras mera lättläst;
Förtydligat policyns syfte.
Kompletterat med en definition av informationssäkerhet.
Målen med informationssäkerhetsarbetet är omformulerade samt kompletterat med strategier för att nå målen.
Uppdaterat roller och ansvar.
Uppdaterat avseende uppföljning och rapportering till ledningen.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Mötesstrukturen för år bygger 2021 på tidigare års planering efter tät dialog med planering och uppföljning, övriga nämndsekreterare samt ekonomiavdelning från sektor välfärd. Det vi har förtydligat för i år är att nämnderna har möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till ekonomi som i sin tur ska sammanställa och rapportera vidare till KS/KF (gäller främst delår 1 och 2, dvs maj och september). Enligt förslaget så hanteras månadsrapporterna för kommunen och de kommunala bolagen av Finansutskottet (som förra året) men inte månadsrapporterna för kommunstyrelsen.
För de övriga utskotten så bygger förslaget på principen att ledtiderna från utskott till KS/KF ska vara så korta som möjligt samt att utskotten ska vara innan ordförandeberedningen. Vi har även begränsat antalet utskott till som mest åtta tillfällen.
Diskussionen hur vi har lagt nämndsammanträden är att som huvudprincip försöka lägga kommunstyrelsen andra veckan i månaden så att på så sätt möjliggöra att övriga nämndssammanträden kan ske i slutet på månaden.
Vi har även försökt att få ner antalet KS/KF för att kunna effektivisera antalet möten. Finansutskotten bygger på att kunna få så färska månadsrapporter som möjligt rapporterade till Finansutskottet så att även de kan bygga på nämndernas antaganden. Med det sagt så går att det att få in fler möten i grundstrukturen men det blir svårare att ta bort möten eller kraftigt ändra datumen för KS/KF.
Med det här förslaget så bör ekonomi och resultat processen tydligare integreras i ordinariemötesstruktur.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle växer, mycket byggs, behovet och intresset för att bygga i Gävle är fortsatt stort. Byggande handlar idag mycket om att effektivt (snabbt) producera många bostäder. Hur vi för framtiden planerar, skapar och bygger en långsiktigt god bebyggd miljö i Gävle, är centralt för hur väl stadsmiljön kommer att fungera och hur uppskattad den blir.
Arkitekturpolicy för Gävle är ett övergripande dokument främst riktat till Gävle kommun och dess bolag som stöd i uppdraget att implementera ett nytt nationellt mål för arkitektur-, form- och designpolitiken. Vilket innebär att flera politikområden ska bidra till goda livsmiljöer och att nya krav ställs på hur våra samhällen formas. Där arkitektur, form- och design är värdeskapande redskap för att möta samhällsutmaningar med människan i centrum.
För att lyckas krävs att alla samarbetar, politiker, tjänstemän, byggherrar, företagare, arkitekter och invånare med flera. Arkitekturpolicyn kan fungera som en dialogplattform för definitioner av arkitektonisk kvalitet samt stimulera till diskussion om staden och arkitektur.
Ärendet beslutades i Samhällsbyggnadsnämnden 2020-04-22 § 128. Styrning och stöd har inget ytterligare att tillägga och föreslår därför kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att anta Arkitekturpolicy - gestaltad livsmiljö för Gävle kommun.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
52mb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har beslutat att godkänna detaljplan för Gavlehov Västra etapp 1 samt att överlämna ärendet till kommunfullmäktige för antagandebeslut.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en utveckling av den nya stadsdelen Gavlehov. De tillkommande byggnaderna avser att främst innehålla bostäder men även lokaler för centrumändamål, vård, förskola och ett parkeringshus. Ett annat syfte är att bevara befintliga grönområden med värdefulla träd samt anlägga en ny allmän park i anslutning till de nya bostäderna. Ytterligare ett syfte är att säkerställa att planen inte påverkar Gävles grundvattentäkt negativt.
Granskning har genomförts under perioden 22 maj 2019 - 15 maj 2020. Under granskningsperioden har totalt 6 yttranden inkommit, där det framkommer att Länsstyrelsen inte har för avsikt att överpröva detaljplanen. Kommentarer och åtgärder går att läsa i antagandehandlingen. I övrigt har Styrning och stöd inget att tillägga.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
31mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Lagen föreskriver att kommuner som jobbar med markanvisning också ska ha riktlinjer för markanvisning. Syftet är att skapa tydlighet om kommunens villkor, krav och arbete vid markanvisning för att det ska kunna leda till marköverlåtelse.
Riktlinjen föreslår delvis en modell för att nå kommunplanens punkt 24 som avser byggande av trygghetsboenden inom kommunens landsbygd.
Riktlinjen beskriver kommunens inriktning med koppling till byggande i kommunen. Ett mål är att säkerställa ett hållbart byggande i Gävle. För att nå det målet behöver vi skapa en ännu större tydlighet med hur vi ser att man i byggandet kan bidra till det målet. Lämpligt är att skapa en fördjupning i detta som är kopplad till riktlinjerna. Fördjupningen ökar tydligheten för byggaktörer och fungerar som stöd i tjänstemannaledet vid arbetet med markanvisning.
Riktlinjen tydliggör kommunens sätt att säkerställa bestämt genomförande genom vite, genomförandetid samt överlåtelseförbud.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner som arbetar med exploateringsavtal är enligt lag skyldiga att i riktlinjer ange utgångspunkter och mål för sådana avtal
Plan- och bygglagen definierar exploateringsavtal som ett avtal mellan kommunen och en byggaktör som tänker att bygga på sin privata mark. Lagstiftningen sätter gränser för vilka krav kommunen kan ställa på byggaktören.
Riktlinjerna avser att skapa tydlighet för byggaktören. Det innebär att byggaktören får förståelse för den ekonomiska fördelningen i ett genomförande. Vem av parterna som ansvarar för vad och vilka krav som Gävle kommun ställer i ett exploateringsavtal.
Riktlinjerna beskriver byggaktörens ekonomiska åtagande som ett exploateringsbidrag. I vissa fall kan byggaktören behöva ställa en säkerhet för de åtgärder kommunen och byggaktören kommer överens om. Riktlinjerna beskriver att den säkerheten kan vara uttryckt som en bankgaranti, moderbolagsborgen eller som vite.
Plan- och bygglagen ger stöd för kommunen att tillåta exploatör att utföra åtgärder på allmän plats. Med hänsyn till lagen om offentlig upphandling och ramavtal kan exploatör få utföra vissa arbeten inom allmän plats.
Riktlinjerna är en revidering av tidigare antaget styrdokument 17KS465 som i och med detta beslut upphör gälla.
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
I södra Ersbo planeras utveckling av ytterligare verksamhetsmark. Gävle kommun äger en del av marken inom området men för att kunna utveckla området så som är tänkt krävs att intilliggande mark förvärvas. Ett område av Fastigheten Hemlingby 23:14 är en del av denna mark. Köpeskillingen är 9 000 000 kr och förvärvet finansieras av kontot avsatt för kommunens markreserv.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
-
I södra Ersbo planeras utveckling av ytterligare verksamhetsmark. Gävle kommun äger en del av marken inom området men för att kunna utveckla området så som är tänkt krävs att intilliggande mark förvärvas. Fastigheten Hemlingby 72:1 är en del av denna mark. Köpeskillingen är 13 365 000 kr och förvärvet finansieras av kontot avsatt för kommunens markreserv.
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
-
Två exploateringsavtal har upprättats för att säkra villkor i samband med genomförandet av detaljplan för Sätra 57:1, 60:1 och 60:2 m.fl. (Kv. Skrindan, Trillan och Kärran). Ett avtal tecknas med AB Gavlegårdarna och det andra avtalet tecknas med Amasten Gävle AB.
Avtalen reglerar bland annat utbyggnad av allmän plats, ersättning för allmän plats och fastighetsregleringar. Vidare finns villkor om vite kopplat till överlåtelse av avtal samt skador på träd inom och intill exploateringsområdet.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Inom exploateringsprojektet Ersbo syd etapp 2 ingår att sälja verksamhetsmark. Under våren har en försäljningsprocess genomförts. Björn Åkeri Holding AB (org.nr 556483-3357) är tilldelad mark om ca 22 000 kvm (2,2 ha). Köpeskillingen baseras på markens areal med följande prissättning:
- 400 kr per kvm tomtyta för de första 10 000 kvm, därefter 300 kr per kvm tomtyta.
Ovan ger en köpeskilling om ca 7 600 000 kronor. Villkoren för överlåtelsen regleras i marköverlåtelseavtalet med tillhörande kartskiss.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
678kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun planerar att exploatera fastigheten Andersberg 14:33 för restaurangändamål med avtalsparten Food Folks Sverige AB.
Överlåtelsen är en nästa steg efter det markanvisningsavtal som beslutades i samhällsbyggnadsutskottet den 2020-05-26.
Avtalsområdet är på 5774 m2 med en maximal byggrätt på 500m2. Avtalsområdet ingår i exploateringsprojekt Gävle Bro och detaljplanen vann laga kraft den 19 september 2008.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
988kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Brf Mården är innehavare till tomträtten till fastigheten Sätra 27:1 i Gävle kommun. På tomträtten finns totalt 60 st bostadsrättslägenheter. Tomträttens belägenhet framgår av karta, se kartbilaga.
Brf Mården har nu framfört önskemål att tomträtten till fastigheten Sätra 27:1 skall dödas så att föreningen därefter kan köpa fastigheten Sätra 27:1. Livs-miljö Gävle har upprättat handlingar som innebär att kommunen först överenskommer med tomträttshavaren att tomträtten skall dödas och att Brf Mår-den därefter köper fastigheten Sätra 27:1 för en köpeskilling om 15 840 000 kronor. Tomträtten kan dödas med stöd av Samhällsbyggnadsnämndens delegation. För försäljning av fastigheten krävs dock beslut av kommunstyrelsen.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Kommuner och Regioners styrelse har den 14 september 2018 antagit förslag till bestämmelser om omställningsstöd och pension till förtroendevalda (OPF-KL-18) och ersätter tidigare OPF-KL.
En revidering av kommunkoncerns riktlinje avseende bestämmelser om omställningsstöd och pensioner till förtroendevalda har med anledning av ovanstående genomförts.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinje för rehabilitering har reviderats utifrån uppdateringar i lagstiftningen, en separat utformad tillämpningsanvisning i form av rutin samt att dokumentet fått en tydligare layout. Rutinen för tillämpning inom området ansvarar Gävle kommun respektive bolag för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-grupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är medarbetarskap inklusive chef- och ledarskap och syftet med att revidera dagens riktlinje för området är att beskriva hur vi förverkligar medarbetarskapet, chefskapet och ledarskapet inom Gävle kommunkoncern, med tillitsbaserad styrning och ledning samt arbetssätt som grund.
Arbetet med revidering av riktlinjen har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp och genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Från och med 2013-01-01 gäller delvis ny lagstiftning vad avser kommunstyrelsens uppsiktsplikt över hel- och delägda bolag samt sådana kommunalförbund som kommunen är medlem i. Enligt Kommunallagens 6 kapitel § 1a och b ska kommunstyrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Kommunledningskontoret har sammanställt underlag från bolagen för denna uppsiktsroll.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
991kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
813kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
304kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Årligen fastställer kommunstyrelsen attestförteckning för Gävle kommuns donationsstiftelser med beslutsattestant samt ersättare. Under årets gång kan det däremot behöva göras en del ändringar i listan, framför allt om någon av attestanterna behöver bytas ut. Ekonomidirektör Martin Svaleryd behöver därför delegation att kunna uppdatera attestlistan löpande under året.
Bilaga: Uppdaterad attestförteckningBilagor
-
434kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Ansökningsperioden för fonden var 1 januari – 31 mars 2020 och beslut om årets ansökningar togs i Kommunstyrelsens möte i april. Men under hela året kan pengar delas ut till efterlevande efter medarbetare inom Gävle kommunkoncern. Den här månaden ska vi dela ut pengar till två efterlevande.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Tre av de donationsstiftelser som Gävle kommun förvaltar innehåller namnet på en viss nämnd. Det är att föredra att donationsstiftelserna inte innehåller dessa namn eftersom nämndernas namn ibland ändras. För att undvika att behöva ändra stiftelsernas namn varje gång nämnderna byter namn, bör en namnändring därför göras av tre av de donationsstiftelser som Gävle kommun förvaltar.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petitionen har inkommit från Avdelningen övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska uppvakta regering och riksdag för att införa en komplettering i miljöbalken som innebär att en kommunal vetorätt införs vid tillståndsprocessen för gruvdrift eller gruvanläggning för brytning av malm, mineraler och kol. Det ska också gälla för bearbetning och provbrytning. I E-petitionen föreslås också att Gävle kommun kontaktar Sandvikens kommun för ett gemensamt arbete i frågan.
I yttrandet från Avdelningen för övergripande planering beskrivs att processen vid gruvetablering har en egen relation till miljöbalken via minerallagen. Därav skulle en ändring utav miljöbalken när det gäller att införa ett kommunalt veto också kräva att det sker ändringar i minerallagen för att inte skapa dubbelarbete och parallella spår. I grunden är Majoriteten positiva till att ett kommunalt veto införs vid ansökan om gruvbrytning. I och med det kommunala planmonopolet och det kommunala självstyret bör ett kommunalt veto införas för att dessa ska gälla fullt ut även vid ansökan om gruvbrytning. I underlaget till E-petitionen delges också, i Naturvårdsverkets rapport ”Förhållandet mellan minerallagen och miljöbalken” från 2017, att det råder en relativt stor samsyn om att nuvarande process kring gruvbrytning har brister utifrån flera perspektiv, till exempel prövningstider, transparens och förutsägbarhet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
733kb Ladda ner dokument
-
788kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-04-29, §27, väckte Jan Myléus rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från enheten för Social Hållbarhet, styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun inrättar ett interreligiöst kollegium som ska samla företrädare för olika trossamfund som verkar i Gävle. Detta med syfte att verka för förståelse och dialog för och mellan företrädare för olika religioner, arbeta med mänskliga rättigheter och öka kommunens dialog med civilsamhället. 2016 behandlades en motion i kommunfullmäktige med samma förslag. Motionen besvarades med hänvisning till arbetet med framtagandet det Sociala hållbarhetsprogrammet.
En självklar del i arbetet för ett socialt hållbart Gävle är en välutvecklad samverkan och dialog med olika delar av civilsamhället. Civilsamhällets organisationer har en betydelsefull roll för en socialt hållbar samhällsutveckling där vi gemensamt kan möta olika samhällsutmaningar bättre. För Gävle kommuns del betyder det att dialogen och samverkan med de trossamfund som finns lokalt är viktigt, vilket också motionen beskriver. Kommunens arbete med samverkan, delaktighet och inflytande för både medborgare och civilsamhälle är en nyckelfråga. Särskilt finns behov av att fortsätta utveckla arbetssätt, former och metoder för detta. Majoriteten ser i dagsläget därför att lokal samverkan och dialog med trossamfunden med fördel ska och bör ske i andra former än att inrätta ett nytt kommunalt råd som motionären föreslår.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-09-23, §20, väckte Gin Akgul Hajo (V), Charlotta Lagnander (V), Owe Hellberg (V), Tord Fredriksen (V), Kristina Sjöström (V) och Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Enheten för social hållbarhet, Styrning och Stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska införa ett HBTQ-råd under kommunstyrelsen som ska bevaka och tillvarata HBTQ-perspektivet i samtliga delar av kommunen och att en särskild HBTQ-plan tas fram.
Motionen lyfter ett mycket viktigt område och berör i grunden Gävle kommuns arbete för mänskliga rättigheter och ett socialt hållbart samhälle. Ett syfte med det nu styrande Sociala hållbarhetsprogrammet där icke-diskriminering är ett målområde är att säkerställa ett arbete som är både konkret och systematiskt. Det sociala hållbarhetsprogrammet med tillhörande aktivitetsplaner ska implementeras i hela kommunkoncernens arbete för att förverkliga de mänskliga rättigheterna. I yttrandet över motionen från Enheten för social hållbarhet lyfts att programmet fastslår att kommunens verksamheter ska ha ett normkritiskt förhållningssätt och ha kunskap om och agera för att detta omsätts i faktisk handling. I yttrandet beskrivs också en rad insatser som genomförs för att säkerställa att detta också sker i praktiken på alla arbetsplatser, verksamheter och i mötet med Gävle kommun. HBTQI-perspektivet finns inarbetat i det sociala hållbarhetsprogrammet och Majoriteten ser därmed inte att framtagandet av en särskild HBTQ-plan krävs för att kunna arbeta kraftfullt inom kommunkoncernen.
Motionens andra förslag berör inrättandet av ett särskilt kommunalt HBTQ-råd under kommunstyrelsen. En viktig del av arbetet inom det Sociala hållbarhetsprogrammet är delaktighet och inflytande. Arbetssätt som i sig är framgångsfaktorer för att skapa ett öppet Gävle utan diskriminering. Att stärka arbetet för inkludering och bättre ta tillvara HBTQI-personers upplevelser och kunskaper och därigenom förbättra Gävle kommuns arbete är angeläget och viktigt. Majoriteten ser dock att ett annat arbetssätt med fördel användas för att skapa ökat inflytande istället för att inrätta ett kommunalt råd. Avsikten är att redan under 2020 starta arbetet med kontinuerliga workshops som plattformar för inflytande. Förhoppningen är att kunna erbjuda ett mer direkt sätt att påverka där det krävs förbättringar, med kortare ledtider och utan växande kommunal administration.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-10-28, §26, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
I motionen föreslås att en ny uthyrningspolicy skyndsamt ska tas fram för Gasklockorna. Motionären hänvisar till att gällande uthyrningspolicy för Gasklockorna inte är politiskt förankrad, vilket stämmer. Enligt Kultur och fritidsnämnden yttrande över motionen har nämnden beslutat att tills vidare fortsätta med den gällande uthyrningspolicyn.
Ett arbete gällande kommunal konkurrens är initierat av Kommunstyrelsens Näringslivs- och upphandlingsutskott och i Gävle kommuns kommunplan för 2020 finns ett politiskt uppdrag som lyder enligt nedan: ”Kommunstyrelsen uppdras att beställa en utredning som belyser om kommunen har affärsmässiga relationer med näringslivet och om osund konkurrens förekommer.”
Frågan om en övergripande policy ska tas fram för samtlig kommunal verksamhet eller om endast en särskild uthyrningspolicy för Gasklockorna ska utarbetas och antas politiskt kommer därför an på slutsatserna i utredningen som ska genomföras under hösten 2020. Det slutliga förslaget kommer även ta hänsyn till Konkurrensverkets rekommendationer för att skapa goda affärsmässiga relationer med näringslivet, där konkurrensstörningar på grund av offentlig säljverksamhet inte förekommer.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
589kb Ladda ner dokument
-
396kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
651kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
a) Läget i kommunkoncernen vad gäller Covid 19; Göran Arnell
b) Digital förnyelse; Marie Nilsson mfl
c) Nya lagkrav vad gäller tillgänglighet på gavle.se mm Veronika Bångfeldt
-
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-