Möte 2023-03-14
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
5
Aktuellt från sektorn
-
Bilagor
-
991kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Öppna data är en viktig förutsättning för att uppnå målet om ökad och snabbare
digitalisering samt att erbjuda kommersiella och ideella aktörer möjlighet att
vidareförädla offentlig information.
Projektet Öppna data initierades 2017 och har sedan 2018 finansierats via medel från finansförvaltningen, ovanstående medel avses finansiera pågående
utvecklingsinsatser i vidareutvecklingen av Gävle Kommuns erbjudande av Öppna data till marknaden.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Energi ABs styrelse har beslutat om reviderad bolagsordning och aktieägaravtal för det delägda dotterbolag Gävle Energisystem AB då den bedriva verksamheten inte till fullo överstämt med dessa på sitt styrelsemöte den 12 december 2022..
Dessutom togs beslut om reviderat ägardirektiv som är ett internt styrdokument mellan Gävle Energi och Gävle Energisystem AB, vilket innebär att det inte behöver beslutas av Gävle kommunstyrelse och kommunfullfullmäktige. Ägardirektivet mellan Gävle Energi och Gävle konmunfullmäktige berörs därför inte.
Då Gävle Energi AB är ett dotterbolag till Gävle Stadshus AB kommer Gävle Stadshus ABs styrelse att föreslås att anta ovanstående beslutsförslag för egen räkning på sitt styrelsemöte den 22 mars 2023
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har fattat beslut om finanspolicy, KF 2021-03-29, för Gävle kommunkoncern. Finanspolicyn anger att kommunstyrelsen ska besluta om internbanksinstruktion som närmare beskriver hur skuldförvaltningen ska bedrivas och organiseras.
Syftet med internbanksinstruktionen är att på övergripande nivå beskriva processerna för skuldförvaltningen utifrån de riktlinjer som anges i finanspolicyn.
Internbanken säkerställer att kommunkoncernens likviditetshantering, upplåning, eventuella placeringar, samt hantering av finansiella risker i övrigt samordnas och sköts på ett effektivt sätt.
Skuldförvaltningen i kommunkoncernen bedrivs och exekveras av internbanken medan beslut avseende skuldportföljen tas i samråd med finansrådet. Internbanken är en del av ekonomiavdelningen inom Sektor styrning och stöd.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges presidium har tagit fram ett förslag till en ny arbetsordning. Förslaget har beretts av partiernas gruppledare. De förändringar som har föreslagits i är framför allt en utökning av de som har yttranderätt, tidssättning av talartiden, ett förtydligande av presidiets uppdrag samt en beskrivning av hantering av jävssituationer.
I samband med att ny arbetsordning antas så innebär det att den gamla arbetsordningen upphör att gälla.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
GS, arrendator till arrendestället Kristinelund, har inkommit till kommunen med en skrivelse daterad 16 maj 2022, se Bilaga 1. I anledning av denna skrivelse får Livsmiljö Gävle framföra följande.
Arrendatorn till arrendestället Kristinelund har sedan 1990 talet varit intresserad av att friköpa sitt arrendeställe. Det som ligger till grund att köpet ännu inte har verkställts är att Gävle kommun bedömt tomten som delbar utifrån den gällande byggnadsplanen från år 1960. Ett antal stora gamla landställen efter Norrlandet kusten har inte bedömts som delbara. Vid en prövning om ett markområde/tomt är avstyckningsbart eller inte ligger gällande detaljplan till grund för bedömningen. Utifrån det så har arrendestället bedömts som delbar då arrendestället omfattats av den gamla byggnadsplanen från 1960 fram till den 5 mars 2020, då den ny detaljplanen för området, Norrlandet 3:1 m.fl., Kristinelund, vann laga kraft och förutsättningarna förändrades.
Arrendatorn har inte haft samma synsätt, utan ansett att tomten inte är delbar. Arrendatorn har bestämt motsatt sig att köpa tomten som delbar. En tomt som bedöms vara delbar är avsevärt mera värdefull på en öppen marknad, men är samtidigt dyrare för en arrendator att friköpa än en tomt som inte anses vara delbar.
Vid nya detaljplaner inom Norrlandet ligger den nya gällande detaljplanen till grund för bedömningen. Den 5 mars 2020 vann en ny detaljplan för området, Norrlandet 3:1 m.fl., Kristinelund, laga kraft, vilket innebär att en prövning om delbarhet för arrendestället Kristinelund inte längre är möjlig, då det klart och tydligt framgår i gällande detaljplan att tomten inte kan delas. Av planbeskrivningen till detaljplanen framgår följande: ”De stora fastigheterna (tomterna) som tillhör sommarvillorna är en del av kulturmiljövärdet och dessa kommer inte ges möjlighet till att i framtiden kunna delas i flera fastigheter.”
Kulturmiljön Kristinelund har tidigare inte ansett vara så värdefull att tomten inte kunnat delas. Enligt nu gällande detaljplan anses således arrendestället Kristinelund inte vara delbar och det är i enlighet med arrendatorns uttalade önskemål.
Innan den nya detaljplanen trädde i kraft den 5 mars 2020 bedömdes arrendestället Kristinelund vara delbar och ett friköpspris kunde således enbart bestämmas utifrån det förhållandet. Förutom byggnadsplanen från år 1960 framgår även av dessa dokument att arrendestället Kristinelund ansågs vara delbar:
1. Samråd med då varande Bygg och Miljö ”Delbara bostadsarrenden på Norrlandet” daterad 2009-10-22
2. Lantmäterimyndigheten ”Förfrågan om möjlig indelning av arrendestället Kristinelund i flera tomtplatser” daterad 2001-10-18
3. Möte med GS, BB och BC. Noteringar efter träff med GS onsdagen den 2 december 1998 mellan kl 10:00 och 11:30.
Bedömningen om undantag från delbarheten har även Länsmuseets invertering, som gjordes på Norrlandet, legat tillgrund och där vissa större tomter sågs som kulturhistoriskt värdefulla och inte lämpliga att delas. Kristinelund fanns inte med bland de tomter som bedömdes som olämpliga att dela.
Senast under perioden 2016/2017 pågick en dialog mellan Gävle kommun och arrendatorn till Kristinelund att denne skulle friköpa arrendestället. Kommunstyrelsen beslutade den 1 mars 2016, § 24, dnr 16KS65, att erbjuda arrendatorn till arrendestället Kristinelund inom fastigheten Norrlandet 3:1 att friköpa arrendestället enligt gällande prislista för 1 524 000 kr.
Dock visade det sig att det beräknade friköpspriset inte följde kommunens prislista. Kommunstyrelsen beslutade därför den 21 november 2017, dnr 17KD474 att försäljningspriset för arrendestället Kristinelund skulle följa kommunens prislista från år 2008 för arrendeställen på Norrlandet, och vara gällande fram till och med 1 februari 2018, samt att upphäva KS- samhällsbyggnadsutskottets tidigare beslut 2016-03.01, §24.
Under denna tid hade kommunen inte annan möjlighet än att erbjuda arrendatorn att köpa tomten som delbar, eftersom tomten ansågs var delbar.
Nu har arrendatorn till arrendestället Kristinelund inkommit med en hemställan där denne framställer att kommunstyrelsens beslut från år 2017 åsidosatts och hemställer att arrendestället Kristinelind ska säljas för 1 100 000 kronor, ett belopp som arrendatorn tidigare avvisat för fem-sex år sedan. Det kan nämnas att kommunstyrelsens beslut av den 21 november 2017, dnr 17KS474 var gällande fram till och med den 1 februari 2018, således för närmare fem år sedan.
Arrendestället Kristinelund kan nu säljas som en icke delbar tomt och köpeskillingen för ett friköp bör sättas enligt den prislista som nu gäller och som kommunstyrelsen tidigare har beslutat om. Kommunstyrelsens beslut 2017-01-24, innebär följande:
- att vid försäljning av arrendetomter för bostäder i Gävle kommun fastställa de nya friköpspriserna enligt Bilaga A;
- att om tomten bedöms som delbar sätts priset med hänsyn tagen till denna möjlighet varvid yttrande ska inhämtas från Samhällsbyggnad Gävle, avd. Bygglov, angående tillåtligheten enligt gällande detaljplaner och från Samhällsbyggnad Gävle, avd. Lantmäteri och geografisk information angående tillåtligheten enligt gällande fastighetsbildningslag,
- att det skall vara möjligt att justera priset med hänsyn till förhållandena på den enskilda tomten,
- att kommunen vid försäljning av en arrendetomt står för fastighetsbildningskostnaden,
- att låta tidigare beslutade friköpspriser fortsätta gälla fram till 2017-06-30, och att de nya friköpspriserna ska gälla från och med 2017-07-01,
- att friköpspriset från och med 2019-01-01 skall kunna höjas om höjningen anses som skälig genom en individuell opartisk värdering av marken och som sker i varje enskilt fall, samt
- att arrendetomter fortsättningsvis skall kunna säljas med stöd av sedvanlig delegering av kommunstyrelsens beslutanderätt enligt de principer som vid var tid är beslutade av kommunstyrelsen.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
874kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun arbetar med att utveckla ett nytt verksamhetsområde i Tolvforsskogen. Kommunen äger inte all mark inom området och ett förvärv av en del av fastigheten Oppala 22:1 möjliggör den utveckling av Tolvforsskogens verksamhetsområde som Gävle kommun önskar. Marken förvärvas av Bergvik skog Öst AB till en köpeskilling av 29 600 000 kronor.
Förvärvet finansieras via avsatta medel i beslutad budget för kontot för markreserven.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
828kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Inom exploateringsprojektet Gävle Bro ingår att sälja Fastigheten Andersberg 14:33. Genom markanvisning med anbud har ChopChop AB (org.nr. 559008-9214) blivit tilldelad mark om 6244 kvm. Köpeskillingen är värderad av Anders Sjöberg Analys till 6 000 000 kr.
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Exploateringsavtalets syfte är att fördela kostnader för genomförandet av Detaljplanen samt att reglera andra förhållanden av betydelse för Detaljplanens genomförande.
Syftet med detaljplanen är att inom kv. Baggarevarvet ändra markanvändning från handel och kontor till bostads- och centrumändamål samt att planlägga för allmän plats och vattenområde kring kvarteret. För att bidra till ett aktivt stadsliv kan kvarteret med fördel nyttjas för centrumändamål, det vill säga handel, service, mindre samlingslokaler, kontor och liknande verksamheter.
Utbyggnation av Baggarevarvet är en del i genomförandet av FÖP Norra Brynäs. Fastigheten avgränsas i norr av allmän plats för kaj och i söder för GC-väg och gata (Södra skeppsbron).
För anläggningar inom detaljplan som är nödvändiga för detaljplanens genomförande ska Exploatören maximalt stå för 2 370 000 kronor, det bedömda exploateringsbidraget inklusive 20% i fördyringskostnader (1 975 000kr + 395 000 kr).
Kostnadsersättning för anläggningar utanför detaljplanen som är nödvändiga för detaljplanens genomförande men som ej anläggs inom detta exploateringsprojekt ersätts genom en fast ersättning som utgår när detaljplanen vunnit laga kraft. Den fasta ersättningen uppgår till 2 550 000kr.
Exploatörens totala exploateringsbidrag kan uppgå till 4 920 000 kr.
Bilagor
-
946kb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
20
Reviderad projektbeställning av exploateringsprojekt Gävle västra etapp 1, del av Sätra 11:1 m.fl.
Beställning av exploateringsprojekt Gävle västra etapp 1, del av Sätra 11:1 m.fl. godkändes av kommunstyrelsen 22-11-29, §230. Vid uppstart av projektet har fördelar lyfts med att exploateringsprojektet ska avse det totala området och därmed inte etappindelas. Fördelar hänvisar till kvaliteter när arbetet sker mot ett helhetsperspektiv sett ur både det ekonomiska- och planeringsmässiga perspektivet.
Projektets prioritet följer av att i tid möta Trafikverkets planering avseende järnväg.
Bilagor
-
569kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
21
Uppdrag till kommundirektören att inleda förhandlingar med Brynäs IF om uppsägning av nyttjanderättsavtal
Kommunstyrelsen beslutade den 29 oktober 2013 att godkänna justering av nyttjanderättsavtal med Brynäs Arena AB avseende parkeringsområden inom Sätraåsen. Därefter har såväl hela området på Sätraåsen samt förutsättningarna för parkering inom området väsentligt förändrats. Bland annat har Gävle kommun uppfört såväl en fotbollsarena (Gavlevallen) som en sportarena (Gavlehovshallen). De parkeringsytor som Gävle kommun uppfört i anslutning till de två arenor är idag avgiftsbelagda enligt gällande parkeringspolicy.
Brynäs Arena AB tar idag betalt för de parkeringsytor de disponerar enligt nyttjanderättsavtalet endast vid matcher. Övrig tid är det fri parkering.
Kommunstyrelsen gav den 11 oktober 2022 (21KS448) sektor Styrning och stöd i uppdrag att se över nyttjanderättsavtalet och återkomma till styrelsen med ett nytt förslag. Efter förhandlingar har parterna kommit fram till en annan hantering i avtalsfrågan; nyttjanderättsavtalet bör sägas upp av parterna gemensamt.
För att få till en bättre helhetslösning och nå målen i Gävle kommuns parkeringspolicy borde nyttjanderättsavtalet därför sägas upp och hanteringen av parkeringsfrågorna i stället förvaltas av Gävle parkeringsservice. Framgent kommer ett nyttjanderättsavtal i stället att ingås mellan Gävle kommun, via samhällsbyggnadsnämnden, å ena sidan och Gävle Parkeringsservice AB å andra sidan.
Bilagor
-
562kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
874kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle kommun används Platina för allmän ärendehantering. I anledning av att det råder sekretess mellan myndigheter jämte vissa dataskyddsrättsliga frågor stängdes myndighetsgränserna år 2019. Konsekvensen av denna åtgärd blev att medarbetare i Gävle kommun endast har åtkomst till det diarium och de handlingarna för den nämnd han eller hon arbetar på uppdrag åt.
Sektor Styrning och stöd har genomfört en förnyad rättsutredning om de juridiska förutsättningarna att bevilja kommunens revisorer direktåtkomst. Kommunstyrelsen delegerar därför sektorchef att på styrelsens vägnar fatta beslut om huruvida kommunens revisorer, eller någon annan kommunal myndighet, ska få beviljas direktåtkomst och förutsättningarna för sådan åtkomst.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2022 tilldelade kommunstyrelsen motsvarande 1 841 000 till fritidsgårdarna och Rapatac för öppethållande under sommarperioden. För socialt engagerade organisationer avsattes motsvarande 500 000 kr för spontanansökningar.
I syfte att möjliggöra trygga och inkluderande sommarlovsaktiviteter för barn och unga 6-19 år i Gävle kommun erbjuds fritidsgårdar, Rapatacs aktivitetscenter och socialt engagerade organisationer att söka stöd för aktiviteter som ska vara kostnadsfria, tillgängliga och inkluderande. Arrangerande organisation ska så långt det är möjligt underlätta för att alla barn ska kunna delta, oberoende av ekonomisk situation, och säkerställa att ingen diskrimineras.
I utvärderingen som de som erhållit medel skall inkomma med senast den 31 augusti 2023 ska antal deltagare, fördelning flickor och pojkar och en beskrivning av genomförandet framgå. Mall för ansökan och återrapportering kommer tillhandahållas.
För de socialt engagerade organisationerna ska de i sin ansökan beskriva hur medlen ska användas, generella öppettider och aktiviteter de avser genomföra, hur aktiviteterna tillgängliggörs för barn och unga med funktionsvariationer, förtäring i anslutning till aktiviteten. I återrapporteringen ska antal deltagare, fördelning flickor och pojkar och en beskrivning av genomförandet framgå. Mall för ansökan och återrapportering kommer tillhandahållas. Fördelning av medel sker med max 50 000 kr per organisation.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har beslutat att avslå ansökan med en hänvisning till Ytterområdessatsningen, där det finns särskilda medel avsedda för utveckling av kommunens ytterområden.
Ansökningar skickas in via följande länk:
Ansökan om medel för utveckling av Gävle kommuns ytterområden - Gävle kommun (gavle.se)
Inom Ytterområdessatsningen fattas beslut i två steg. Ansökan tas först upp i den lokala utvecklingsgruppen för prioritering, i det här fallet Hamrångegruppen, och beslutas därefter i Ytterområdessatsningens styrgrupp. Styrgruppen är utsedd av Kommunstyrelsen för att besluta om fördelningen av de särskilda utvecklingsmedlen.Bilagor
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna har en uppföljning gjorts av den granskning som genomförts av löneutbetalningsprocessen i Gävle kommun (dnr 20REK18). Den rapporten innehöll ett antal brister i den interna kontrollen i löneutbetalningsprocessen.
Vid en uppföljning av de utlovade åtgärderna har det framkommit att ett fåtal åtgärder har genomförts.
Med anledning av bristerna som lyftes fram vid granskningen och uppföljningen inte har visats ha åtgärdats fullt ut begär revisorerna ett yttrande från kommunstyrelsen.
Sektor styrning och stöd, via HR-direktör, har upprättat ett yttrande. Styrelsen ställer sig bakom det som anförs i yttrandet och antar det som sitt eget.
Det finns flertalet redan vidtagna åtgärder och det pågår ett arbete med att säkerhetsställa löneutbetalningsprocessen i sin helhet så att den blir tillräcklig och ändamålsenlig. En återrapportering av arbetet planeras in under november 2023 till Kommunstyrelsen.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån allvarliga händelser på Fleminggatans vård- och omsorgsboende har anmälningar till IVO gjorts enligt Lex Sarah och Lex Maria. Oaktat IVO:s
bedömning i de anmälda ärendena så är den politiska ambitionen att stärka demensvården i Gävle. I 2023 års kommunplan finns riktade uppdrag till
Omvårdnadsnämnden inom området:- Omvårdnadsnämnden uppdras att ta fram en behovs- och handlingsplan för hur bemanningen inom demensvården ska öka.
- Omvårdnadsnämnden uppdras att utöka utbildningsinsatserna kring demens och vård i livets slutskede.
En rad utvecklingsarbeten pågår därtill inom Omvårdnadsnämndens ansvarsområden:
- Sedan mitten av 2022 pågår ett omfattande projekt rörande
kompetensförsörjning och kompetensutveckling som har fokus på äldreomsorgen. Det är långsiktigt och ska säkerställa att sektorn och kommunen har fungerande processer och strukturer för både
kompetensutveckling och kompetensförsörjning, något som inte finns idag.- Utifrån en analys som gjordes under hösten 2021 har ett förändringsarbete rörande hälso- och sjukvårdsarbetet i sektorn bedrivits. Den
1 april startar bl. a. ett nytt kontor inom där Välfärd Gävle kommer kunna bedriva ett bättre arbete med den kommunala hälso- och
sjukvården.- Två sektorsövergripande förändringsprojekt: hållbart ledarskap och hållbart medarbetarskap, där bl a chefers och medarbetares förutsättningar är i fokus håller på att startas upp. Projekten drivs inom
Välfärd, men i tät dialog med Styrning och stöd för att samordna detta med andra satsningar och pågående förändringsarbeten.- Ett omfattande arbete görs också kring avvikelsehantering inom
organisationen sedan en tid tillbaka.- Sedan hösten 2022 pågår ett arbete för att öka chefstätheten inom
delar av omsorgen, på enhetschefsnivå. Arbetet görs inom givna
ramar, dvs inga särskilda resurser har riktats till nämnden för detta.- Under 2020 fram till 2022 har ett omfattande arbete genomförts
syftande till att ta fram underlag kring framtidens äldreomsorg. Detta resulterade i en rapport som presenterades för Omvårdnadsnämnden våren 2022: ”Insatser för äldre, långsiktig riktning för Omvårdnadsnämndens verksamheter (Identifiera behov hos dagens 65 – 75 åringar samt definiera utvecklingsområden / förslag). Omhändertagande av detta ska påbörjas under våren 2023.Kommunstyrelsen avser att finansiera en extern genomlysning i syfte att
ytterligare stärka arbetet inom demensvården. Skälet för denna finansiering är att det inte ska vara en resursfråga för Omvårdnadsnämnden att kunna
genomföra arbetet. Genomlysningen får inte heller riskera att konkurrera med annat utvecklingsarbete inom Omvårdnadsnämndens ansvar.Omvårdnadsnämnden ansvarar för att formulera och följa upp
uppdraget då det behöver göras med hänsyn till såväl uppdragen i kommunplanen som till annat utvecklingsarbete som sker. Omvårdnadsnämnden får efter att de formulerat uppdraget återkomma till Kommunstyrelsen och
meddela hur mycket finansiering som krävs. Medlen kommer att tas från KS reserv.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 januari 2023 (tillsvidareanställning).pdf211kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
692kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-