Möte 2022-06-07
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Näringslivs- och upphandlingsutskottet har en vakant plats.
-
I november 2020 undertecknades ett marköverlåtelseavtal för fastigheten Skogmur 3:13 i Gävle kommun. Av avtalet framgår bland annat att för att kommunen ska utfärda köpebrev behöver ett flertal villkor vara uppfyllda. Dessa villkor är betald köpeskilling, godkänt bygglov för nybyggnation samt en gjuten grundplatta för huvudbyggnad.
Köparen av fastigheten har i början på maj 2022 inkommit med förfrågan/begäran om att köpebrevet ska utfärdas innan villkoret om gjuten grundplatta för huvudbyggnad är uppfylld. Begäran grundar sig i behovet av köpebrev för att säkra lånemöjligheter.
Kommunen bedömer att det underlag som redovisats för att styrka avsikten att genomföra byggnationen av grundplattan är godtagbar. Av redovisningen framgår att tomten i stora delar iordningställts, att beställning av grundplatta är gjord, att anslutningar har förberetts, att byggledare har anlitats och hyresavtal tecknats med framtida hyresgäster.
Mot denna bakgrund har förslag till bifogat avtal upprättats i syfte att på ett annat sätt än genom villkoret i marköverlåtelseavtalet säkerställa att grundplatta för huvudbyggnad genomförs inom en för kommunen godtagbar tidsperiod. Detta syftar i sin tur till att möjliggöra att köpebrev utfärdas.
Avtalet innehåller villkor om senaste tidpunkt för iordningsställande, vitesklausul samt överlåtelseförbud av avtalet utan kommunens godkännande.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2022.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag. Sammanställd redovisning utförs inte vid delår 1.
På en övergripande kommunnivå prognostiseras ett ekonomiskt överskott som understiger budget med 17 mnkr. Nämnderna prognostiserar ett mindre underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 5 mnkr. Skatteintäkter, utjämning, pensionskostnader och bidrag från staten med anledning av pandemin prognostiseras ge finansförvaltningen ett resultat på 52 mnkr mer än budgeterat. Exploateringsresultat och realisationsvinster prognostiseras ge ett överskott på 134 mnkr mot budgeterat 199 mnkr.
Bolagen inom GSAB redovisar en prognos på ett samlat resultat på 389 mnkr, mot budgeterat 347 mnkr. Endast GSAB och GPAB prognostiserar resultat under budgeterad nivå.
I och med beslut om Kommunplan 2022 fastställdes kreditramen för Gavlefastigheter till 2 100 mnkr för år 2022. Bolaget prognostiserar i delårsrapporten att ramen inte är tillräcklig i relation till bolagets resultat och investeringsnivå. Därmed krävs beslut om höjd kreditram till 2 400 mnkr. Gävle kommunkoncerns upplåning påverkas av beslutet men inte övergripande soliditet då investeringsnivån understiger beslutad budget.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
970kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 1 2022.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 30 april 2022.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
374kb Ladda ner dokument
-
-
8
Investerings- exploateringsbudget 2023- 2026 och ombudgetering av investeringsanslag och Exploateringsbudget 2022
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024–2026 tas i år av Kommunfullmäktige i november månad. För att säkerställa en bra framförhållning för planering av investeringsverksamheten kommer exploaterings- och investeringsbudgeten för 2023 med plan för 2024-2026 samt ombudgetering av 2022 att beslutas i kommunfullmäktige i juni.
I beslut av kommunplan med årsbudget som beslutas i kommunfullmäktige i november kommer den beslutade investeringsbudgeten att justeras utifrån uppdaterade exploateringskalkyler och tidsplaner avseende byggnation. Med anledning av den osäkra prisutvecklingen inom investeringsverksamheten kommer underlagen att genomgå politisk beredning likt beredningen inför detta beslut.
Föreslagen investeringsplan innehåller justeringar vilka föranleder till ombudgetering av investeringsanslag för 2022.
Detta till följd av att hos Kultur och Fritidsnämnden budgeterade investeringar av Inventarier till Agnes kulturhus om 25 mnkr samt Investeringar ny pistmaskin i Hemlingby, 2 mnkr, flyttas till 2023. Investeringsbudgeten för omklädningsrum på Kastvallen utökas med 2 mnkr till totalt 6 mnkr 2022.
Förändringar hos Gavlefastigheter Gävle kommun AB riktade mot Kommunal verksamhet beror främst på att investering gällande teknisk upprustning av Sjömanskyrkan (29,8 mnkr) tagits bort samt att planerad investering i Kök och lastkaj vid Konserthuset flyttats fram till 2023-2024.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden beslutade vid nämndsmöte 20220427 att begära 15 mnkr hos Kommunstyrelsen för att möjliggöra att fler personer ges förutsättningar att via utbildning nå arbete och egen försörjning.
Dessa medel finns reserverade under finansförvaltningen och är kopplade till uppdrag 3 till Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden i kommunplan 2022.
Planerade åtgärder är:- Riktade utbildningar för personer som uppbär försörjningsstöd, 2 450 000 kr
- Utökat stöd till elever på vuxenutbildningen i det svenska språket samt övrigt studiestöd, 3 500 000 kr
- Handledare anställda av Vuxenutbildningen för att kunna utöka APL-platser, 2 400 000 kr
- Fler sökande beviljas medel från den interkommunala ersättningen, 2 000 000 kr
- Utöka den egna yrkesutbildningen, 2 450 000 kr
- Kombinationsutbildning svets, 2 000 00 kr
- Digitalisera modersmålsundervisningen, 200 000 kr
Dessa satsningar under 2022 kommer medföra att vuxenutbildningen från 2023 kommer att ha en ökad förmåga att erbjuda yrkesutbildningar jämfört med nuläget, dvs ett ökat antal platser som kan användas för att söka statlig finansiering. Dessutom ökar möjligheterna att förflytta människor till egenförsörjning.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
10
Godkännande av Samordningsförbund Gävleborg årsredovisning 2021 samt beviljande av styrelsens ansvarsfrihet
Enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser 26 § framkommer det att en revisionsberättelse ska lämnas till förbundsmedlemmarna samt att de ska var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas.
Samordningsförbund Gävleborg (Finsam) har upprättat en årsredovisning för år 2021 samt överlämnat denna till förbundsmedlemmarna för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, revisionsberättelse utförd av KPMG, samt granskningsrapport samt av god ekonomisk hushållning av årsredovisningen utförd av PwC på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring. Styrning och stöd har i övrigt inget att tillägga.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
I reglementet Intern kontroll av ekonomi verksamhet, antaget av kommun-fullmäktige 1999-05-31, står i § 9: Styrelsen ska med utgångspunkt från nämndernas uppföljningsrapporter utvärdera kommunens samlade system för intern kontroll, och i de fall förbättringar behövs, föranstalta om sådana. Styrelsen ska även informera sig om hur den interna kontrollen fungerar i de kommunala företagen. SG Ekonomi har i detta ärende gjort en övergripande utvärdering av systemet för intern kontroll.
Det som har noterats är att det finns en väsentlig brist i kommungemensamma processer som har lett till felaktiga utbetalningar inom socialnämnden. Av den anledningen är det väsentligt att SG ekonomi får mandat att göra en översyn av berörd process samt införa de erforderliga kontrollaktiviteter som krävs.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 25 oktober 2021 att tillsätta en beredning för politisk organisationsöversyn mm inför kommande mandatperiod och samtidigt ge direktiv till beredningen. Beredningen kallas nedan POG kommittén.
POG kommittén valdes av kommunfullmäktige med följande parlamentariska sammansättning: Ordförande Daniel Olsson (S), Per-Åke Fredriksson (L), Erik Holmestig (C), Therése Metz (MP), Pekka Seitola (M), Maritha Johansson (V), Jan Myléus (KD) och Mattias Eriksson Falk (SD).
POG kommittén har under perioden november/februari 2021/2022 haft sex sammanträden med övergripande diskussion av frågan om politisk organisation och dess styrning och ledning av framtidens välfärd i Gävle kommun. Diskussionerna har följt direktiven och inriktats på de utmaningar för välfärden som i huvudsak ekonomiska förutsättningar och demografi ger för framtiden, utveckling av styrmodell, nuvarande arbetsbelastning i den befintliga nämndstrukturen, kommunfullmäktiges sammansättning och stödet till förtroendevalda.
I april månad presenterade kommittén sitt förslag till övergripande överväganden och förslag inför kommande mandatperiod. Förslaget remitterades till samtliga partier representerade i kommunfullmäktige för synpunkter.
Utöver de konkreta beslutsförslag som presenteras redovisar kommittén övergripande överväganden kopplade till kommunfullmäktiges direktiv.
En fråga som inte angavs i direktiven är frågan om revisionens reglemente och antalet kommunala revisorer. Frågan har diskuterats och lett till förslag.
Kommittén har också tagit upp frågan om tjänstemannastödet – särskilt vad gäller stödet till de tre välfärdsnämnderna inom omsorgsområdet. Kommittén ger här ett medskick om behovet av översyn av förvaltningsorganisationen.
Kommittén presenterar även ett förslag att kommunfullmäktiges arbetsordning bör kompletteras med möjlighet att tillsätta fullmäktigeberedningar samt att precisera gruppledarnas ansvar såväl individuellt som i grupp. Frågan bör beredas i samråd mellan kommunfullmäktiges presidium och kommunstyrelsen.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Den 8 februari 2022 beslutade kommunstyrelsen att tillsätta en kommitté för översyn av de arvodesbestämmelser som finns inom Gävle kommun.
Arvodeskommittén valdes av kommunstyrelsen med följande sammansättning:
Ordförande Lars Öberg (S), Per-Åke Fredriksson (L), Elisabeth Carlson Cederholm (C), Anders Fogéus (M), Lili André (KD) Mattias Eriksson Falk (SD), Inger Schörling (MP), samt Owe Hellberg (V).
Översynen har vägt samman det arbete som framkommit från POG-kommittén och de olika erfarenheter som framkommit från bestämmelsernas tillämpning.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Bestämmelser om uppvaktning av anställd antogs av KF 2000-04-25 (§ 70), dnr 1999:498 och har under åren förändrats i två omgångar, dnr 2004:248 och 10KS203.
Det finns även nu behov av förändringar
Jubileumsgåva efter 25 års sammanlagd anställningstid
Alternativet dam- och herrguldklocka samt alternativet presentkort för inköp av smycke, resa eller cykel för ett värde av 3000kr tas bort som jubileumsgåva och ersätts med ett presentkort där värdet är fastställt till 5000kr.
(Finansiering avseende jubileumsgåvan och arrangemanget vid överlämnandet av gåvan finns idag hos kommunstyrelsen fördelat till HR-avdelningen)
Uppvaktning i samband med medarbetares 50-årsdag
Värdet på 700kr för uppvaktning ersätts med ett värde på 800kr.
(Finansiering finns idag inte utan sker inom tilldelad ram)
Uppvaktning i samband med pensionering/SAP-Ö
Den anställde måste ha haft en sammanlagd anställningstid om minst tio år ersätts med minst sex år.
(Finansiering finns idag inte utan sker inom tilldelad ram)Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen John Rettigs resestipendiefond har alltid hanterats av Svenska Handelskammaren, men 2021 beslutades att Gävle kommun, som förvaltare av stiftelsen, skulle överta all hantering av stiftelsen. Detta efter att Svenska Handelskammaren hade meddelat att de inte längre har resurser för att sköta hanteringen. Beslut om detta togs i KS, dnr 21KS77.
Här är ett beslutsförslag efter de ansökningar som har inkommit för Stiftelsen John Rettigs resestipendiefond.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Vatten AB:s uppdrag som VA-huvudman ingår att bereda och lämna förslag på ändringar av VA-taxans nivå. De har nu inkommit med förslag om att höja nivån för VA-taxan. Ärendet omfattar enbart brukningsavgiften och inte förändring av Gävle kommuns nivå för anläggningsavgift.
Kommande år ses behov av fortsatt omfattande arbete för att möta ökade krav samt möjliggöra kunders behov och kommunens tillväxt. Till redan pågående stora nyinvesteringar för nytt reningsverk och vattenverk samt utbyggnader av det kommunala VA-nätet kan särskilt lyftas förstärkt arbete inom klimatanpassning mot bakgrund av skyfallet under 2021 samt ökade krav genom införandet av dricksvattendirektivet vilket genererar både utrednings- och utvecklingsarbete samt ytterligare investeringar.
Sedan tidigare har kostnaderna på material och elektronik ökat bland annat på grund av internationell komponent- respektive plastråvarubrist. I nuläget ser vi även aviseringar om ökade kostnader för bland annat utförande, kemikalier och el samt en ökad inflation. Enbart ökade kostnader för el beräknas till 3-4 miljoner kr/år från och med 2023.
För att spegla de ökade kostnaderna och därmed ett utökat intäktsbehovet föreslås en höjning av brukningstaxan från 1 januari 2023. Med ett mycket osäkert omvärldsläge föreslår Gävle Vatten att beslut enbart fattas för år 2023.
Styrning och stöd har inget att invända om gällande Gävle vattens förslag till beslut.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen ska tillhandahålla både information om vad som gäller enligt alkohollagen och anslutande föreskrifter samt riktlinjer för hur dessa tillämpas i kommunen. Riktlinjerna bör redogöra för:
Vad som gäller enligt alkohollagen (2010:1622), alkoholförordningen (2010:1636) och anslutande föreskrifter.
Hur kommunen tar hänsyn till olika förhållanden som kan finnas på lokal nivå när de prövar ansökningar om serveringstillstånd och utövar tillsyn.
En kommun bör regelbundet se över och revidera sina riktlinjer. Gävle kommuns nuvarande riktlinjer är antagna den 16 juni 2018. Den 15 maj 2020 kom en ny vägledning från Folkhälsomyndigheten gällande kommunala riktlinjer för serveringstillstånd. Förslaget på nya riktlinjer för Gävle kommun utgår från Folkhälsomyndighetens nya vägledning. Förslaget på nya riktlinjer har skickats på remiss till samtliga krögare i kommunen. Riktlinjerna har reviderats ytterligare efter det att remissvaren kommit in.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
752kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
18
Värdeöverföringsmedel, finansieringsförslag av projekt 2022 - Ansökan om bidrag till projekt Barn och unga Sätra
Det har under en tid förts dialoger i olika stadsdelar om det faktum att unga människor rekryteras till kriminella nätverk och hur vi skulle kunna försöka motverka detta. Samtal har förts bl.a. inom den kommunala organisationen, i stadsdelsnätverken och i offentliga möten. Senare har även samtal förts om hur man skulle kunna möta upp och motverka den felaktiga information som sprids på nätet om bl.a. hur och varför socialtjänsten arbetar med att omhänderta barn enligt ”Lagen om vård av unga” (LVU).
Ur dessa diskussioner och samtal har ett projekt vuxit fram, som utformats av Camilla Nässbjer, enhetschef för Förebyggandeenheten 2 där Fältgruppen, Drogfri skola, BIG samt Shanazi Hjältar ingår och Magdalena Jovanovic, enhetschef för Förebyggande enheten 1 där Familjestödet, Grinden, Socionomerna på Familjecentralerna i Sätra och Andersberg samt Nätverkslaget ingår.
Tanken med projektet är bl.a. att kunna arbeta med ett spännande projekt som kommer att skapa nya intressanta samarbeten, testa och finslipa olika sätt att arbeta både på bredden men också smalna av och djupdyka i situationer där det kommer att behövas. Projektet kommer också att samla erfarenheter och skapa ett arbetssätt som kommer att kunna användas i alla våra stadsdelar/kommundelar där ett sådant arbete efterfrågas, för att motverka att unga rekryteras till kriminella nätverk samt att motverka spridning av felaktig information om hur socialtjänsten arbetar.
Projektet föreslås starta under augusti 2022 pågå under hela 2023 samt 2024. Sökt belopp för 2022 är 315 000 kr, för 2023 1 515 000 kr samt för 2024, 1 475 000 kr.
Detta under förutsättning att kommunstyrelsen fortsätter att få de Väderöverföringsmedel som på årsbasis förts över från 2012 från Gavlegårdarnas vinst till Kommunstyrelsen.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingsplanen för äldrevänlig kommun baseras på enkätundersökning, intervjustudie och dialoger på bred front med seniorer i Gävle kommun. Till hjälp har också funnits referenspersoner från olika sektorer i Gävle kommun.
Målsättningen är att nämnder och styrelser aktivt ska samverka med varandra och involvera seniorer i arbete. Genom remittering har möjlighet givits till delaktighet och gemensamt ägande.
Nämnder, styrelser, Kommunala Pensionärsrådet, Funktionsrättsrådet, Finskt samråd, Ungdomsrådet och flera pensionärsföreningar har nu inkommit med remissvar och ändringar har gjorts utifrån dem.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
576kb Ladda ner dokument
-
11kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Pride har till kommunstyrelsen inkommit med en ansökan om bidrag på 225 000 kronor för genomförande av Gävle Pride 2022. Ansökan avser inte kultur- och fritidsnämndens ordinarie stöd till ideella föreningar (projekt- och arrangemangsstöd) utan har inkommit till kommunstyrelsen.
Insatser för att lyfta HBTQI-frågor går i linje med målsättningarna i Gävle kommuns sociala hållbarhetsprogram. Finansiering sker från social hållbarhets budget.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Brf Gävlehus 11 är innehavare till tomträtten till fastigheterna Sätra 19:2 – 19:6 i Gävle kommun. På tomträtten finns totalt 401 st lägenheter. Tomträttens belägenhet framgår av karta, se kartbilaga.
Brf Gävlehus 11 har nu framfört önskemål att tomträtten till fastigheterna Sätra 19:2 – 19:6 skall dödas så att föreningen därefter kan köpa fastigheterna Sätra 19:2 – 19:6. Livsmiljö Gävle har upprättat handlingar som innebär att kommunen först överenskommer med tomträttshavaren att tomträtten skall dödas och att Brf Gävlehus 11 därefter köper fastigheterna Sätra 19:2 – 19:6 för en köpeskilling om 41 500 000 kronor. Tomträtten kan dödas med stöd av Samhällsbyggnadsnämndens delegation. För försäljning av fastigheten krävs dock beslut av kommunstyrelsen.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen planera att exploatera ett område på fastigheten Forsbacka 3:72 med flera Valbovägen 579. Gävle kommun upprättar en detaljplan i syfte att ändra markanvändningen från industri till bostäder. Det medför att Sundgrens åkeri kan flytta från det känsliga läget vid Storsjön till för ett åkeri mer lämpligt läge vid E16.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
23
Yttrande avseende slutbetänkande (SOU 2022:6) - Hälso- och sjukvårdens beredskap - struktur för ökad förmåga
Utredningen om hälso-och sjukvårdens beredskap har haft i uppdrag att göra en översyn av hälso-och sjukvårdens beredskap inför- och vid allvarliga händelser i fredstid och höjd beredskap samt lämna förslag på hur hälso-och sjukvårdens förmåga att hantera denna typ av händelser långsiktigt bör utvecklas. Utredningen har tidigare lämnat två delbetänkanden, SOU2020:23 och SOU2021:19. Gävle kommun har inte varit remissinstans för dessa.
Socialdepartementet inbjuder Gävle kommun att lämna synpunkter på detta slutbetänkande (SOU 2022:6).
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss om en reviderad förbundsordning för Samordningsförbund Gävleborg (finsam) har inkommit. Den centrala frågan är att styrelsen förslås utökas så att varje kommun har en ledamot och ersättare. Styrning och stöd har inget att invända mot den bedömningen. Samordningsförbundet kommer att behandla alla inkomna remissvar med sikte på att en reviderad förbundsordning kan fastställas av varje förbundsmedlem i slutet under hösten 2022 med giltighetstid från den 1/1- 2023.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Vattenfall har hos Energimarknadsinspektionen (Ei) ansökt om tillstånd att bygga och använda två nya kraftledningar (132 kV) mellan Ersbo och Stackbo (ärende 2021-100157), samt nya ledningar mellan Stackbo (Öja tranformatorstation) och Ängsberg transformatorstation (ärende 2021-100790 och 2021-101778).
Kraftledningarna mellan Ersbo och Stackbo följer befintlig kraftledningsgata (på dess södra-östra sida) på sträckan, medan kraftledningarna mellan Stackbo och Ängsberg delvis ligger i ny sträckning. Åtgärderna är en del av ett större paket för att säkra kraftförsörjningen till framför allt Microsofts anläggningar.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Vattenfall har hos Energimarknadsinspektionen (Ei) ansökt om tillstånd att bygga och använda två nya kraftledningar (132 kV) mellan Ersbo och Stackbo (ärende 2021-100157), samt nya ledningar mellan Stackbo (Öja tranformatorstation) och Ängsberg transformatorstation (ärende 2021-100790 och 2021-101778).
Kraftledningarna mellan Ersbo och Stackbo följer befintlig kraftledningsgata (på dess södra-östra sida) på sträckan, medan kraftledningarna mellan Stackbo och Ängsberg delvis ligger i ny sträckning. Åtgärderna är en del av ett större paket för att säkra kraftförsörjningen till framför allt Microsofts anläggningar.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Vattenfall har hos Energimarknadsinspektionen (Ei) ansökt om tillstånd att bygga och använda två nya kraftledningar (132 kV) mellan Ersbo och Stackbo (ärende 2021-100157), samt nya ledningar mellan Stackbo (Öja tranformatorstation) och Ängsberg transformatorstation (ärende 2021-100790 och 2021-101778).
Kraftledningarna mellan Ersbo och Stackbo följer befintlig kraftledningsgata (på dess södra-östra sida) på sträckan, medan kraftledningarna mellan Stackbo och Ängsberg delvis ligger i ny sträckning. Åtgärderna är en del av ett större paket för att säkra kraftförsörjningen till framför allt Microsofts anläggningar.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrikland Besöksnäring Ekonomisk förening har för avsikt att genomföra ett projekt för att kartlägga och få en tydligare helhetsbild över hur besöksnäringen kan utvecklas utmed vår kust.
Föreningen har tidigare genomför projektet ”Naturturism i skyddad natur” med ett mycket gott resultat. Syftet med det projektet var bland annat att skapa förutsättningar för ett antal utvalda företag inom vår besöksnäring att designa och skapa naturturismprodukter i skyddad natur dvs Nationalpark och Naturreservat på ett hållbart sätt. Erfarenheten genom det arbete och de kontakter som togs med besöksnäringsföretag så finns en stor potential i att genomföra en liknande insats utifrån temat kust & hav.
Från näringen finns en stor potential och en vilja att möta den efterfrågan som finns i form av hållbara och attraktiva kust & hav relaterade produkter.
Medel för projektet finns inte avsatta i Näringslivsenhetens budget. Så finansiering sker genom att ta medel från centralt avsatta budgetmedel; reserv politiska prioriteringar/oförutsettBilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle?kommun?har som målsättning att?vara en klimatneutral kommun senast år 2035. För att möjliggöra klimatneutralitet behövs fler insatser inom transportområdet. Transportsektorn tillsammans med arbets-maskiner står för upp mot 80?procent?av utsläppen i Gävle kommun.
En förutsättning för att transportsektorn ska kunna ställa om är att det är möjligt att tanka olika typer av biodrivmedel och ladda?elfordon. ?Samtidigt behöver trafiktillväxten i staden begränsas och drivmedels-försäljningen äga rum där den inte bidrar till ytterligare trängsel i tätorten.
Kommunen har funnit att befintliga marknadsaktörer?inte?driver på utvecklingen i tillräcklig takt,?och?att det?i synnerhet?saknas initiativ inom området?biogas- och vätgasinfrastruktur. Detta trots att det finns ett stort intresse hos stora transportköpare i regionen att gå över till förnybara drivmedel som tillsammans med nya bränsleleverantörer försökt hitta mark att etablera tankställen på för förnybara bränslen. Möjligheterna för nya aktörer att slå sig in på marknaden är begränsad p.g.a. bristen på detaljplanerad mark för ändamålet.
Utredningen?visar att drivmedelsbolagen helst etablerar sig i anslutning till de stora stråken E4 och E16 men att det i dagsläget inte finns någon detaljplanerad mark för detta ändamål vare sig i anslutning till dessa stråk eller på andra platser i kommunen. Vattentäkten medför också stora begränsningar för var drivmedelsförsäljning kan lokaliseras inte minst vid dessa stråk som skär igenom vattentäkten.
Studien visar att kommunen har mark i strategiska lägen vid Hagsta och Gävlebro, dessa bör detaljplaneras för drivmedelsförsäljning. Marken bör i första hand arrenderas ut då drivmedelsmarknaden står under stor förändring och behoven kan se helt annorlunda ut om några år samt att vi i större utsträckning kan styra vilken typ av drivmedel som får säljas på marken vid ett arrende. Under 2022 bli detaljplanen för Ersbo syd etapp 4 klar där 5 tomter kommer möjliggöra drivmedelsförsäljning, om än ligger dessa lite mer avsides än Hagsta och Gävlebro.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 29 oktober 2013 att godkänna justering av nyttjanderättsavtal med Brynäs Arena AB avseende parkeringsområden inom Sätraåsen. Därefter har såväl hela området på Sätraåsen samt förutsättningarna för parkering inom området väsentligt förändrats. Bland annat har Gävle kommun uppfört såväl en fotbollsarena (Gavlevallen) som en sportarena (Gavlehovshallen). De parkeringsytor som Gävle kommun uppfört i anslutning till sina arenor är idag avgiftsbelagda.
Brynäs Arena AB tar idag betalt för de parkeringsytor de disponerar enligt nyttjanderättsavtalet endast vid matcher. Övrig tid är det fri parkering.
Brynäs Arena AB önskar avgiftsbelägga den parkeringsyta som på bifogad karta benämns 114:1 alla dagar dygnet runt. GTK hallen kommer fortfarande att ha parkeringsytor för sina besökare. Det som på bifogad karta benämns norra parkeringen kommer fortfarande att vara avgiftsfri – även vid matcher. Norra parkeringen kan nyttjas vid alla typer av arrangemang inom Sätraåsen. Som ovan anförts så tar Gävle kommun idag ut avgift för de ytor som iordningställt vid Gavlehovshallen. Dessa fakta måste beaktas vid en förändring av punkt 8 i befintligt nyttjanderättsavtal. Vidare behöver en ny uppdaterad kartskiss över parkeringsområdena tas fram.
Rätten att ta ut parkeringsavgift gäller från och med detta beslut i kommunstyrelsen. Vid förberedelserna av införandet bör vad gäller avgiftens storlek denna anpassas till övrig prissättning i området. Det justerade nyttjanderättsavtalet behöver färdigställas under hösten 2022 i samarbete mellan företrädare för sektor styrning och stöd och Brynäs Arena AB.
Det nya avtalet anmäls därefter till kommunstyrelsen för kännedom.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsprogram skall stödja tillskapandet av kommunala verksamhetslokaler på ett sätt som är hållbart utifrån funktion, miljö och ekonomi för kommunen över tid.
Enligt Fastighetsstrategi för Gävle växer (dnr 19KS374) ansvarar nämnderna för framtagande av funktionsprogram för kommunala verksamhetslokaler inom sina respektive ansvarsområden. Utbildningsnämnden har efter framtagandet av funktionsprogrammet hänskjutit ärendet till kommunstyrelsen för beslut.
Beredning av ärenden inom ramen för Fastighetsstrategi för Gävle växer sker i finansutskottet inför beslut i kommunstyrelsen.Bilagor
-
32
Yttrande i mål nr 1573-22 gällande allmänna lokala ordningsföreskrifter samt införande av avgift (taxa) för uthyrning av enpersonsfordon
Två överklaganden har inkommit till kommunen gällande uthyrning av enpersonsfordon (elsparkscyklar) m.m. De gäller fullmäktiges beslut den 28 mars 2022 §7 (dnr22KS72) och samhällsbyggnadsnämndens beslut beslut den 23 mars 2022 §87 (dnr22SBN73). Det yttrande som behandlas här gäller om fullmäktiges beslut. Det andra överklagandet hanteras av samhällsbyggnadsnämnden. I sak är det Livsmiljö Gävle som har berett båda yttrandena.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Hudiksvalls kommun har en ny översiktsplan för kommunen på granskning. Gävle kommun har fått möjlighet att lämna ett yttrande till planen, vilket vi gärna vill passa på tillfället att göra.
Gävle kommun visar i yttrandet primärt till de möjligheter som uppstår i samband med Ostkustbanans utbyggnad och betydelsen av stationsläget i Hudiksvall för att uppnå en optimal regionförstoring.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
I beslut 15KS526/KF 2015-12-14 § 7 beslutades att sk 1:1 datorer som tillhandahålls till gymnasieelever och motsvarande enheter, tills idag Ipads, som tillhandahållandahålls till elever på grundskolan efter avslutade studier skall överlåtas till eleverna.
Skälen till beslutet var främst att utrustningen bedömdes sakna marknadsvärde i det skick den är efter tre års nyttjande och att det var förknippat med betydande kostnader att samla in och rekonditionera den.
Det bedömdes även att skadekostnader för utrustningen minskar om eleverna vet att de får behålla utrustningen efter avslutade studier samt att eleverna på gymnasieskolan om de skött om sin dator kunde nyttja den för vidare studier på eftergymnasial nivå.
I samband med att grundskolans nu gått över till datorer som 1:1 utrustning föreslås rutinerna beträffande de enheterna ändras till att de skall återtas.
Skälet till detta är främst att verksamheten bedömer att utrustningen till delar kan vidareutnyttjas ytterligare 1 år i lägre stadier och som reservutrustning i högstadiet till rimliga kostnader för det återtag och ominstallationsarbete som det innebär.
För överbliven utrustning som inte skall återanvändas i verksamheten kan dessutom ett mindre restvärde återfås i samband med återtag vilket är ekonomiskt fördelaktigt.
Slutligt ställningstagande om återbruk eller återtag kommer att tas i samband med att den första årgångens datorer skall återlämnas av eleverna efter avslutad skolgång.
Ett ytterligare skäl för den föreslagna ändringen att inte överlåta datorerna till eleverna i grundskolan är att det har ett begränsat värde då de i samband med att de börjar Gymnasiet kommer att tillhandhållas ny personlig utrustning för sina Gymnasiestudier.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Från Livsmiljö har per 20220524 inkommit med begäran om igångsätt-ningstillstånd för byggnation av ny lokalgata, GC-vägar, dagvattendammar och belysning i projektet Planmyrstigen. Igångsättningstillstånd krävs då investeringsbeloppet överstiger 25 mnkr.
Projektet avser byggnation av ett nytt bostadsområde för att möjliggöra för radhus, parhus, villatomer och flerbostadshus. Byggherrarna på området är BoKlok Mark och Exploatering AB, Nordr AB, Obos AB och TS6 Utveckling AB.
Projektet finns budgeterat i de slutliga ramarna som fastställdes av Kom-munfullmäktige i 2021-11-22. Sammantaget budgeteras projektetet mot-svara investeringar i anläggningstillgångar på 41 141 tkr och förväntas in-bringa 67 365 tkr i försäljningsintäkter. Budgetunderlag bifogas.
Budget för entreprenaden är 32 100 000 kr. Detta inkluderar byggnation av ny lokalgata, GC-vägar, dagvattendammar och belysning. Till detta till-kommer kostnader för byggledare, interntid, besiktningar och vibrations-mätningar mm. Upphandling av entreprenad påbörjas i och med beslutat igångsättningstillstånd. Byggstart beräknas ske i augusti 2022.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har tidigare (2019) beslutat om kommunal medfinansiering av kapacitetsåtgärder på Väg 76 – Spängersleden. Samarbetet mellan Gävle kommun och Trafikverket har nu mynnat i ett konkret avtalsförslag, samtidigt som åtgärdernas utformning har justerats i vissa delar, och en ny kostnadsbedömning är gjord.
Avtalet omfattar åtgärder i tre befintliga cirkulationsplatser längs Spängersleden (Söderbågen, Ingenjörsgatan och Geodetgatan). Åtgärdernas totala kostnad beräknas till 40 mnkr. Med tillägg av indexreglering och kalkylosäkerhet fastställs den totala summan i beslutet till 48 mnkr. Av totalsumman är den större delen av kostnaden för statlig anläggning (väg 76), och den mindre delen kommunala anslutningsgator. Avtalet bygger på 100% kommunal medfinansiering även av åtgärderna i statlig anläggning.
Den del av kostnaden som rör anslutande kommunala vägar är sedan tidigare beslut intecknade i exploateringsprojekt för bostäder i Hemlingby-södra. Den samlade kostnaden för vägplan och byggnation, både för statlig anläggning och kommunal anläggning kommer faktureras av Trafikverket som utförande organisation. I den kommunala redovisningen kommer sedan investeringsmedel i pågående exploater-ingsprojekt att minskas med 13 mnkr.
Avtalet omfattar såväl planläggning (vägplan) som byggnation.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft fastigheterna Vi 46:9, 46:11 och 46:12 i Bergby till salu via sin tomt- och småhuskö under en längre tid, sedan detaljplanen antogs 2017. Byggaktören Mitsem & Mannerstål förvaltning AB har visat intresse för att förvärva samtliga fastigheter och pröva möjligheten att bygga ett hyreshus i ett plan. Ett markanvisningsavtal upprättas för att ge byggaktören möjlighet att ensam förhandla med kommunen för att efter beviljat bygglov kunna förvärva fastigheterna.
Ett framtida undertecknande av överlåtelseavtal ligger inom mark- och exploateringsstrategens delegation, då köpeskillingen understiger 2 miljoner kronor.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den att uppdra åt sektor styrning och stöd att upphandla konsult som stöd för utredning av lämplig gemensam kostorganisation i Gävle kommun.
Kommunstyrelsen fick en första genomgång och redovisning av frågan vid sammanträdet i oktober 2021. Därefter har en slutrapport sammanställts av anlitad konsult.
Kost och livsmedel är ett område som vuxit avseende regelverk, ekonomisk vikt, politiskt fokus, miljöpåverkan och allmänhetens intresse för att nämna några parametrar. Måltiderna i vård, skola och omsorg är viktiga för att förbättra resultaten i kärnverksamheten och för att nå övergripande hållbarhetsmål.
Med ökat fokus och regelverk ökar även kraven på kunskap och arbetsinsatser från organisationen. Idag finns ingen samlad organisation inom förvaltningen för utförande av uppgifter avseende kost och livsmedel. Många av frågorna har nära anknytning till berörd nämnds kärnverksamhet och dess sektor medan ansvaret för upphandling och avtals kontroll/uppföljning hanteras inom ramen för kommunstyrelsen och dess sektor. Idag byggs fler och fler tillagningskök vilket innebär krav på utformning som ska hanteras inom ramen för Gavlefastigheters uppdrag. Det är idag många frågor som hanteras varken optimalt eller helt lagenligt alla gånger. Dagens hantering är komplex och diversifierad och styrs på olika sätt. Det saknas en helhetsbild avseende kostverksamheten.
I bifogad slutrapport görs en omfattande beskrivning av nuläget, en analys och tre förslag till måltidsorganisation.
Sektor styrning och stöd förordar rapportens förslag 1 som ett första steg i förändring av kommunens måltidsorganisation. Det innebär att de nämnder som idag är ansvariga för måltider inom sitt verksamhetsområde (samtliga verksamheter inom respektive ansvarsområde enligt reglemente, i rapporten ”fattas” te x särskolan och Gavlehov) har ett fortsatt ansvar inom respektive verksamhetsområde samtidigt som en fortsatt utveckling som leder mot en framtida gemensam måltidsorganisation.
En tidsplan för målbilden om en gemensam måltidsorganisation måste tas fram. Inför val av organisationsmodell måste förslag 2 och 3 i rapporten analyseras vidare. Vidare behöver en gemensam policy och riktlinjer för mat-och måltider utarbetas. Även en strategi för hantering av kökslokaler är nödvändig. I detta arbete kan med fördel även fortsättningsvis konsulthjälp behöva anlitas.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från enheten övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska åtgärda förekomst av PFAS kemikalier i dricksvattnet. PFAS är ett samlingsnamn för perfluorerade och polyfluorerade ämnen som under lång tid använts i ett stort antal produkter som till exempel impregneringsmedel, rengöringsmedel, bekämpningsmedel mot insekter, brandsläckningsskum och inom industrin för ytbehandling av förpackningar. Förekomsten av PFAS är ett tydligt exempel på hur konsumtionen i vårt samhälle också påverkar naturen och i sin tur kan påverka oss själva.
Främst får de flesta svenskar i sig PFAS via sin inomhusmiljö eller mat, men om dricksvatten är förorenat kan också dricksvattnet påverka intaget. Gästrike Vatten ansvarar för kontroll av det kommunala dricksvattnet och följer Livsmedelsverkets krav och rekommendationer i sitt program för egenkontroll. Dricksvattnet i kommunen är godkänt och samtliga prover som regelbundet tas i Gästrike Vattens vattentäkter visar att förekomsten av PFAS-ämnen ligger under Livsmedelsverkets åtgärdsgräns.
Det väntas ett beslut om en sänkning av den nationella åtgärdsgränsen och Gästrike Vatten arbetar aktivt för att reducera halter av PFAS-ämnen ytterligare. I yttrandet över motionen nämns exempelvis utredning och förstudie av vilken reningsteknik som är den mest effektiva för att reducera halterna av PFAS-ämnen och investering i en ny reningsanläggning vid vattenverket i Valbo.
I Majoritetens förslag till kommunplan med budget 2022 med utblick 2023–2025 utökas resurserna med 12 miljoner kronor årligen till stärkt planerings-, vatten-, miljö- och klimatarbete. I uppdraget ingår att Kommunstyrelsen och Samhällsbyggnadsnämnden tillsammans med Gästrike Vatten ska kartlägga och identifiera de behov som finns inom vattenfrågorna som att stärka tillgång till dricksvatten och tekniskt vatten, identifiera och minska antalet förorenade vattendrag, förstärka arbetet med effektiv och klimatsäker dagvattenhantering och kartlägga behov av fiskevandringsvägar och andra biologiska mångfaldsfrågor. Syftet med uppdraget är att stärka samordning och åtgärder när det gäller både vatten och grönytor, oavsett vilket aktör som är ansvarig i Gävle kommunkoncern.
Utifrån denna bakgrund om de åtgärder som vidtagits och det arbete som pågår samt de ökade resurser som nu tillförs föreslås att E-petitionen anses besvarad.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
938kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
816kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
570kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
570kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
- Punkt 1 kl. 13.00 IT-säkerhet och upphandlade avtal. Föredragnande: Anders Olsson, IT- och utvecklingschef