Möte 2023-09-12
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Stolt och Nykter genomfördes första gången år 1999 och är ett nyktert skolavslutningsfirande för ungdomar i årskurs 7 upp till 18 år. Sedan år 2001 har evenemanget hållits i nöjesparken Furuvik, med karuseller och musikuppträdanden under kvällen. I år deltog cirka 3000 elever.
Syftet med Stolt och Nykter är att erbjuda ungdomarna en rolig och trygg avslutningskväll och förebygga ungdomsfylleri, bråk och skadegörelse. Sedan Stolt och Nykter infördes har man sett en markant minskning av oroligheter under skolavslutningskvällen.
För att Stolt och Nykter ska locka så många ungdomar som möjligt är det förstås viktigt att boka artister som är populära bland ungdomar. Ungdomarna tillfrågas vilka artister som de vill se på scenen och hiphop är den överlägset mest önskade genren. Att hiphopen är väldigt populär blir också tydligt när man tittar på vilken musik som är den mest nedladdade och lyssnade. Det ger projektgruppen, som arbetar med arrangemanget, en tydlig vägledning i vilka artister man bör boka för att uppfylla syftet med att få så många ungdomar som möjligt att vilja fira sin skolavslutning på Stolt och Nykter.
Samtidigt är den värdegrund som Stolt och Nykter står på viktig att ta hänsyn till. När projektgruppen kontaktar bokningsbolagen för att få förslag på artister, är man väldigt tydlig med att man behöver ha artister som möter upp mot den värdegrunden. Valet av artist görs noggrant i samråd med bokningsbolag.
Att tillsammans med ungdomar diskutera Stolt och Nykters, och kommunens allmänna, värdegrund är ett viktigt förebyggande arbete som Gävle kommun bedriver dagligen. Detta står dock inte i strid med att hörsamma önskemål som efterfrågas av den grupp som ska ta del av ett evenemang. Särskilt i ljuset av att det för projektgruppen redan är ett vedertaget arbetssätt att inför Stolt och Nykter belysa Gävle kommuns och Stolt och Nykters värdegrund, anses att ytterligare yttre påverkan på bokad artist är opåkallad styrning av ungdomskulturen som riskerar att underminera evenemangets attraktionskraft och därigenom dess positiva inverkan.
Bilagor
-
Thomas Norrman (SD) har avsagt sig som ledamot i sociala hållbarhetsutskottet.
-
Kommunens ansvar inom samhällets krishanteringssystem regleras i lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. I lagen föreskrivs att kommuner ska analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa i kommunen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en risk- och sårbarhetsanalys, en gång per mandatperiod.
Analysen ska sammanställas i enlighet med de punkter som anges i Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps allmänna råd om kommuners och landstings risk- och sårbarhetsanalyser (MSBFS 2015:5) och resultatet av analysen rapporteras till länsstyrelsen senast 31 oktober under mandatperiodens första år. Analysen ska följas upp årligen och uppföljningen rapporteras till Länsstyrelsen Gävleborg.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har en öppen remiss som inte riktar sig till specifika aktörer där de reviderar de gemensamma ramverket för samverkan och ledning. Remissen har nått Gävle kommun, som genom sin verksamhet berörs av det nuvarande ramverket. I och med beröringspunkter med ramverket har tid och en arbetsinsats riktats till att upprätta ett remissvar. Det underlag som finns till remissvaret är det underlag som finns på myndighetens hemsida rörande gemensamma grunder för samverkan och ledning samt den kortfattade instruktionen för vilken mall de önskar remissvaret i.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborgs hälso- och sjukvårdsnämnd har önskat ett ställningstagande från länets samtliga kommuner till att genomföra skatteväxling för hembesök på primärvårdsnivå samt ytterligare återkopplingar vid ett positivt ställningstagande.
Kommunstyrelsen har begärt in yttrande från Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och Omvårdnadsnämnden där identiska yttranden lämnats. Enligt de yttranden som båda nämnder antagit, ställer sig nämnderna negativ till en ny skatteväxling. Sektor styrning och stöd delar den inställning och argumentation som framkommer i nämndernas yttrande.
I övrigt har styrning och stöd inget att tillägga utan föreslår kommunstyrelsen att anta nämndernas yttrande som sitt eget.
Bilagor
-
418kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 29 november 2022 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2022. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång.
Redovisning av partistöd för år 2022 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2023. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in redovisning inom uppsatt tid.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
493kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
-
I anledning av vad revisorerna anför i sin grundläggande
granskning av kommunstyrelsen lämnas följande yttrande:Revisorerna har lämnat ett antal rekommendationer till styrelsen i sin grundläggande granskning. Rekommendationerna är ett resultat utifrån granskningen i sin helhet. I anledning av revisorernas sammanfattande ställningstagande anförs styrelsen följande:
Kommunstyrelsen konstaterar att det sedan tidigare pågår flertalet utvecklingsarbeten kopplat till de synpunkter och de rekommendationer som revisorerna påpekar i sitt sammanfattande ställningstagande. Vad gäller styrmodellen konstaterar styrelsen att ett sådant uppdrag finns i 2023 års kommunplan. Det innebär inte att en ”ny” eller fullt reviderad modell tas fram under året utan arbete är en löpande process.
Fokus under 2023 avser främst en översyn av indikatorer för fullmäktige i syfte att identifiera mer kortsiktiga mål utifrån kommunfullmäktiges övergripande mål samt identifiera indikatorer som i högre utsträckning är löpande mätbara. Revisorernas övriga rekommendationer noteras och beaktas i
fortsatt planering.
Att ett måls indikatorer har ersatts av andra indikatorer stämmer inte alls, då Verksamhetsplanen 2022-2025 har exakt samma indikatorer i Utfallet för helåret 2022. Den enda avvikelsen är att i verksamhetsplanen så finns inga indikatorer upptagna för målet "Kraftigt förbättrade resultat i Gävles skolor" men Kommunstyrelsen har rapporterat utfall på det målet. Det andra påståendet om att utfall för flera indikatorer saknas stämmer in på målet "Trygghet, sammanhållning och en välfärd att lita på i hela kommunen" då det helt enkelt inte finns någon mätning på det för 2022 och det framgår under Analys av indikatorer.
Kommunstyrelsen hade kunnat förklara detta tydligare i verksamhetsrapporteringen. Det tredje påståendet om att vissa analyser av indikatorerna är av konstaterande art stämmer och att det finns förbättringspotential i det är korrekt. På tjänstemannasidan behöver sektor Styrning och stöd utveckla och utbilda målansvariga att uttrycka sig mera i text kring analysen.Att bedömningarna är bristfälliga och inte sammanvägda är en tolkningsfråga från läsarens perspektiv. Kommunstyrelsen har gjort en sammanvägning av indikatorer och genomförda aktiviteter men har inte uttryckt det tillräckligt tydligt vilket gör att verksamhetsrapporten kan uppfattas olika.
Vad gäller frågan om styrelsens roll som arkivmyndighet konstaterar styrelsen att arkivlagen redan föreskriver att styrelsen är arkivmyndighet (8 § andra stycket arkivlagen).
Fullmäktige har inte bestämt något annat, varför det som arkivlagen föreskriver då gäller. Vad som redan följer av lag eller annan författning bör i regel inte upprepas i ett reglemente.
Styrelsen instämmer i revisorernas bedömning att det på ett bättre sätt behöver framgår hur styrelsen som arkivmyndighet utöver tillsyn över andra juridiska personer.Bilagor
-
779kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har inkommit med ett nytt förslag till avfallstaxor för år 2024.
Till år 2024 är förslaget att justera grundavgiften som inte har justerats sedan 2018. Grundavgiften ska täcka kostnaderna för återvinningscentraler, hantering av farligt avfall, kundservice, planering och övergripande gemensamma kostnader och behöver balanseras upp i jämförelse med hämtningsavgifterna.
Jämförelser har gjorts med övriga kommuner i Sverige för att se hur avgifterna för hushåll i småhus, flerbostad, fritidshus och verksamheter skiljer sig åt och utifrån det justerat för att få till en bättre balans mellan avgifter och bostadstyper.
Miljöstyrningen av avgifterna är fortfarande i fokus och förbundet har de senaste åren haft en medveten stark miljöstyrning. Hushållen kan välja mellan olika abonnemang och olika storlekar på kärl och hämtningsintervall vilket gör att det går att påverka kostnaderna. Det är dyrt att slänga restavfall, medan det är kostnadsfritt att sortera ut matavfall. Mängderna med restavfall går ner något och att efterfrågan på fler matavfallskärl ökar.
Från och med år 2024 blir även insamlingen av förpackningar kostnadsfri vilket gynnar sorteringen och sänker kostnaderna än mera.
Avfallstaxan består av många olika taxor och de ska för sin kategori vara kostnadstäckande, vilket därmed ger olika justeringar som kan avvika från snittet.
Till år 2024 får förbundet ansvar vad gäller insamling av förpackningar av papper, plast, glas och metall, som tidigare har varit ett producentansvar. Även regler kring obligatorisk utsortering av matavfall börjar gälla år 2024. Avfallstaxan höjs inte med anledning av dessa nya ansvar och regler, däremot kompletteras avfallstaxan med nya taxor och tillhörande allmänna bestämmelser.
Beslut om avfallstaxan för 2024 fastställs av respektive medlemskommuns kommunfullmäktige under hösten 2023. Ny taxa för 2024 börjar gälla från 1 januari 2024.
Bilagor
-
293kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
905kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Den 14 juni 2023 beslutade samhällsbyggnadsnämnden att godkänna reviderad plantaxa och överlämna ärendet till kommunfullmäktige för antagande. Syftet med den reviderade plantaxan är att öka intäktsgraden gällande planbesked, detaljplaner och områdesbestämmelser för att finansiera ytterligare tjänster som medverkar i planprocessen.
Enligt tidigare inriktningsbeslut i fullmäktige ska kostnadstäckningsgraden inom planverksamheten vara 75 %. Planavgiften ska med andra ord täcka 75 % av nedlagd kostnad. Den del som idag finansieras via plantaxan är de kostnader som är kopplade till medverkande kompetenser inom Planenheten på sektor Livsmiljö Gävle. Utöver dessa så medverkar även vissa andra kompetenser inom sektorn med detaljplanering. De är idag helt kommunbidragsfinansierade. För att fler verksamheter inom Livsmiljö med koppling till detaljplanering ska täckas av plantaxan föreslås en justering av den.
Tidsersättning
I ärenden där planavtal tecknas och som understiger sammanlagt 800 m² BTA + OPA eller där annan nytta erhålls som inte kan beräknas utifrån BTA eller OPA tillämpas timtaxa. Detta gäller även vid upphävande av detaljplan.
Timtaxan är 1073 kr per timme och indexuppräknas årligen, efter beslut av Samhällsbyggnadsnämnden, med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
Det underliggande beslutsförslaget kommer även att förtydligas så att det ännu tydligare framkommer att tidsersättning debiteras i ärenden som understiger 800 m² BTA + OPA tillämpas tidsersättning, undantaget om planavgiften tas ut i efterhand i samband med bygglov.
Avgift för geografisk information och mätning
Timtaxa för tjänster inom geografisk information och mätning, inom ramen för PBL, är 1200 kr per timme.
Timtaxan är 1073 indexuppräknas årligen, efter beslut av Samhällsbyggnadsnämnden, med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
Sammanfattningsvis, bland de jämförda kommunerna kommer taxan efter höjning att ligga i ungefärliga samma nivå som Örebro kommun, lägre än Västerås och Värmdö men högre än Nacka, Sundsvall och Linköping.
Bilagor
-
634kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle Vatten AB:s uppdrag ingår det att bereda och lämna förslag på ändringar av VA-taxans nivå. Gävle Vatten AB:s styrelse beslutade den 17 april 2023 att föreslå kommunfullmäktige att höja VA-taxans brukningsavgift i enlighet med bifogad bilaga. VA-verksamheten är helt avgiftsfinansierad och föreslagen höjning av taxan är nödvändig för att täcka kostnadsökningar för att inte behöva sänka kvaliteten på nuvarande dricksvatten- och avloppsrening.
Översyn har gjorts för att dämpa kostnader och därmed behovet av intäkter. Ändå är det svårt att påverka kostnaderna under 2023-2024, främst är det kostnader föranlett av omvärldsläget med ökad inflation, räntenivåer och elpriser som ökar. Kostnaderna påverkas även av ökade lagkrav och indexökningar i befintliga leverantörsavtal samt kostnadsökningar i nya upphandlingar.
Föreslagen höjning av brukningsavgiften innebär en höjning på 15%, förslaget innebär att fasta och rörliga parametrar i taxan ökar i princip lika procentuellt. Preliminär bedömning är att en årlig höjd taxejustering i storleksordningen 10 % per år kommer att krävas under åren 2025-2030.
Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
635kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Stadsdelen Gävle strand är sedan början av 2000-talet under omvandling till bostäder. Etapp 1 är slutförd och etapp 2 är under byggnation. På fastigheten Alderholmen 5:2, inom den planerade etappen 3, står en silo med tillhörande magasin. Ett planprogram för etapp 3 antogs 2015-12-14 och i programhandlingen förutsätts att silobyggnaden ska vara kvar för att byggas om till bostäder. Efter vidare analyser visade det sig att en ombyggnation ej är genomförbar. Därför tog Kommunstyrelsen ett beslut 2018-02-27 om ett nytt ställningstagande där silon ska avvecklas och att den tomträtt som silon stod på ska sägas upp (17KS533). Tomträtten är uppsagd sedan sista juni 2022. Bolaget som ägde silon gick i konkurs och eftersom inga pengar fanns i konkursboet kunde ingen rivning ske från bolagets sida. Silon blev då kommunens egendom.
Planprogrammet för Gävle strand etapp 3 behöver uppdateras och 2023-05-09 tog Samhällsbyggnadsutskottet ett beslut om att starta arbetet med ett planprogram för Nyhamnsområdet där även Gävle strand etapp 3 ska ingå (23KS197).
Silons placering inom Gävle strand och dess dominerande karaktär ger stora begräsningar för planering av stadsdelen. Silon utgör också en säkerhetsrisk då personer, trots avspärrningar, tar sig in i byggnaden och även upp på taket. En rivning av silon är nödvändig.
I kostnaden för en rivning av silon ingår, förutom själva entreprenaden, även hantering av förorenat material (asbest, PCB, oljeslam mm), riskanalyser och vibrationsmätningar.
Finansiering
En rivning av silon med magasin utgör en driftkostnad hos kommunstyrelsen. Den totala kostnaden beräknas uppgå till 10 mnkr och belastar kommunstyrelsen det år kostnaden uppkommer. Kostnaden för rivningen beräknas uppgå till 2,5 mnkr under 2023 och under 2024 ska resterande del 7,5 mnkr beaktas i budgetarbetet och kommunplan.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
15
Begäran om yttrande över ansökan om nätkoncession avseende linje för två 145 kV-ledningar från Stackbo till Tuna och en från Ängsberg till Tuna
Vattenfall har hos Energimarknadsinspektionen (Ei) ansökt om nätkoncession för sammantaget tre kraftledningar mellan Stackbo/Ängsberg och Tuna i Sandviken. Ledningarna föreslås tillstörsta delen anläggas som luftledning och anläggas som ny ledningsgata. Kommunstyrelsen har tidigare i processen yttrat sig positiv till förslaget som sådant, och Gävle kommun ska nu yttra sig till Energimarknads-inspektionen inför deras bedömning av Vattenfalls koncessionsansökan. Åtgärderna är en del av ett större paket för att säkra kraftförsörjningen till framför allt Microsofts anläggningar
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
766kb Ladda ner dokument
-
35mb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
16
Samrådsremiss - Järnvägsplan för anläggande av nytt dubbelspår på Ostkustbanan Gävle-Kringlan delen Gävle Central-Tolvforsskogen
Trafikverket har 2023-05-20 skickat förslag till järnvägsplan för nytt dubbelspår på Ostkustbanan för delen Gävle Central-Tolvforsskogen, på samråd.
Gävle kommun och Trafikverket har länge samverkat kring aktuell järnvägssträckning, och den föreliggande järnvägsplanen utgör ett viktigt steg i arbetet med att förverkliga en mycket efterlängtad dubbelspårsutbyggnad norrut från Gävle.
Järnvägsplanen konkretiserar tidigare antagen kommunal fördjupad översiktsplan 2015-06-22, samt Trafikverkets ställningstagande 2019-01-28 om val av alternativ för nämnda sträckning.
Föreliggande järnvägsplan kompletteras av vägplan för ombyggnad av trafikplats Gävle Norra på E4, samt järnvägsplaner för Ostkustbanan, delen Tolvforsskogen-Kringlan, och Bergslagsbanan, delen Gävle Västra-Forsbacka, som båda beräknas komma på samråd under 2024.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
849kb Ladda ner dokument
-
897kb Ladda ner dokument
-
886kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Ombyggnad av trafikplatsen är delvis en följd av utbygganden av dubbelspåret Gävle-Kringlan. Denna del regleras inom järnvägsplan för delen Gävle Central-Tolvforsskogen. Samtidigt förutsätter etableringen av Tolvforsskogens verksamhetsområde att trafikplatsen får en fjärde anslutning västerut, och med en annan trafikbelastning också behov av en annan utformning av trafikplatsen i stort. Den del av trafikplatsen som föranleds av verksamhetsområdets tillkomst, regleras av föreliggande vägplan.
Enligt avtal med staten 2017 (det s.k. Näringen-avtalet) finansierar Trafikverket ombyggnaden av hela trafikplatsen.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanens syfte är att säkerställa riksintresset för kulturmiljövården genom att befintliga kulturhistoriska värden i byggnader och bebyggelsemiljön säkerställs genom planbestämmelser. Hit hör områdets karaktär som fiskebebyggelse där byggnadernas placering, material, färg, takutformning och närhet till vattnet är tongivande. Detaljplanen ska fungera styrande i frågor om lov och lantmäteriförrättningar.
I enlighet med den fördjupade översiktsplanen för Norrlandet och baserat på gestaltningsprogram Norrlandet tillåts nya mindre byggrätter i den kulturhistoriskt viktiga miljön samt möjlighet att uppföra tre nya tomter vid Fiskare Normans väg. Huvudmannaskapet för allmän platsmark ska följa tidigare antagna principer och vara unison med övrig närtida planläggning i närområdet. Kommunen är huvudman för allmän plats som är planlagd som natur samt Utvalnäsvägen planlagd som väg.
Detaljplanen ska säkerställa del av vandringsleden Norrlandets kustled och en av de anlagda målpunkterna längs leden, Utvalnäs udde. Den ska även verka för att bevara ett naturstråk mellan Tångbergets naturreservat och havet för att säkerställa allmänhetens tillgänglighet och del av befintlig spridningskorridor.
Planförslaget följer intentionerna i gällande fördjupad översiktsplan (FÖP). Placeringen för nya bostäder avviker dock från det utpekade området i FÖP, därför växlas förfarande och planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap. 7 §.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun fattade 2018 beslut om en sponsorspolicy som ger föreningar som bedriver elitverksamhet i Gävle kommun möjligheter att söka sponsorstöd från kommunen.
Gävle GIK Innebandy har under 2023 ansökt om 150.000 kr i sponsorstöd för sin elitverksamhet och föreslås beviljas x kr.
Bakgrund
Kommunfullmäktige fattade i mars 2018 beslut om en sponsorspolicy
(Dnr 17KS542). Där framgår det att sponsring av föreningar, evenemang och andra aktiviteter är ett sätt för Gävle kommun att öka Gävles attraktionskraft för boende, inflyttare, företagare och investerare. Det är också en möjlighet för den sponsrade parten att utveckla sin verksamhet och nå bättre resultat.Elitidrott bidrar till att Gävle utvecklas som idrottsstad, där elitidrottare är goda förebilder gentemot barn och unga och ambassadörer för Gävle. Det bidrar till att Gävle exponeras på ett positivt sätt utanför kommunens gränser.
Gävle GIK har stort exponeringsvärde. GGIK herrlagsmatcher rapporteras flitigt i lokala och nationella media. Många av matcherna exponeras nationellt via TV tack vare det nationella TV-avtalet som Svensk Innebandy har tecknat, där bland annat kanaler inom TV4-gruppen ingår. Utöver detta har lokala avtal med Mittmedia tecknats om att direktsända samtliga matcher per säsong. GGIK är därtill framgångsrika i sociala medier.
Gävle GIK Innebandy har en väl fungerande verksamhet och spelar på elitnivå. Därmed, tillsammans med exponeringsvärdet, kvalificerar sig klubben för sponsorstöd från Kommunstyrelsen.
Bilagor
-
73kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun fattade 2018 beslut om en sponsorspolicy som ger föreningar som bedriver elitverksamhet i Gävle kommun möjligheter att söka sponsorstöd från kommunen.
Gefle IF Fotboll har under 2023 ansökt om 375.000 kr i sponsorstöd för sina elitsatsningar och föreslås beviljas 55 000 kr.
Bakgrund
Kommunfullmäktige fattade i mars 2018 beslut om en sponsorspolicy
(Dnr 17KS542). Där framgår det att sponsring av föreningar, evenemang och andra aktiviteter är ett sätt för Gävle kommun att öka Gävles attraktionskraft för boende, inflyttare, företagare och investerare. Det är också en möjlighet för den sponsrade parten att utveckla sin verksamhet och nå bättre resultat.Elitidrott bidrar till att Gävle utvecklas som idrottsstad, där elitidrottare är goda förebilder gentemot barn och unga och ambassadörer för Gävle. Det bidrar till att Gävle exponeras på ett positivt sätt utanför kommunens gränser.
Genom att stödja Gefle IFs elitfotboll, via sponsring, ges kommunen möjlighet till exponering till hundratusentals mottagare, både inom Gävle men även regionalt och nationellt. Gefle Ifs framgångar på planen skapar en stark anknytning och lojalitet bland fans och supportrar, vilket i sin tur genererar en ökad uppmärksamhet för samarbetspartners och sponsorer.
Gefle IF Fotboll har en väl fungerande verksamhet och har lag i en av de kvalifikationsnivåer som kan innebära plats i högsta serie eller tävlingssammanhang påföljande säsong.
Därmed, tillsammans med exponeringsvärdet, kvalificerar sig klubben för sponsorstöd från Kommunstyrelsen.
Bilagor
-
73kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
Protokoll 2023-06-08 Verksamhetsrapport för Gästrike Vatten AB med dotterbolag per 30 april 2023.pdf610kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
977kb Ladda ner dokument
-
11:00 - 12:00 Information från sektor Livsmiljö, Gävle vatten samt övergripande planering gällande tidigare skyfall samt hantering av Ovädret Hans.
-
13:00 - 13:30 Information från Gästrike återvinnare gällande införandet av fastighetsnära insamling.
-
Sektorchef Katarina Stitsrup informerar om organisationsförändringen som berör två avdelningar på Styrning och stöd.