Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Upprop och val av justerare
Fastställande av föredragningslistan
Kommunplan med årsbudget 2026 och plan 2027–2029 beslutas enligt plan av Kommunfullmäktige i november månad. För att säkerställa en god framförhållning för planering av investeringsverksamheten kommer exploaterings- och investeringsbudgeten för 2026 med plan för 2027–2029 att beslutas i Kommunfullmäktige i juni. Underlaget till investeringsbudget har delgivits Finansutskottet i mars och april.
Exploatering- och investeringsverksamheten i Gävle kommun har en omfattande investeringsredovisning. För exploatering ingår också driftredovisning samt intäktsredovisning. Nettoexploateringen påvisar om exploateringsverksamheten är finansierad av skattekollektivet, eller till fullo av exploateringsintäkter från tomtförsäljning, eller exploateringsersättning och medfinansieringsersättning.
Bilagor
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2025 för kommunen och de kommunala bolagen.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt. Verksamhetsuppföljning sker på nämnds och bolagsnivå.
Sammanställd redovisning samt beskrivning av verksamhet och måluppfyllelse på kommun och kommunkoncernnivå kommer att återrapporteras i delårsrapport 2.
Gävle kommunkoncern prognostiserar ett resultat på 523,6 mnkr för år 2025 jämfört med budgeterat överskott på 470,9 mnkr, vilket är en positiv avvikelse på 52,7 mnkr. Både kommun och de kommunala bolagen beräknar ett bättre årsresultat mot budget.
Enligt årsprognos ser kommunen ut att klara 3 av 4 finansiella mål i jämförelse med budget för 2025, däremot klarar inte kommunen ännu de långsiktiga målen för en stark finansiell ställning i prognosen. Nettokostnaderna ska inte öka snabbare än skatteintäkter och statsbidrag. För att nå ett överskottsmål på 1 procent, ska nettokostnaderna vara 1 procent lägre än skatteintäkter och generella bidrag. I samband med delårsrapport 1 redovisar kommunen en helårsprognos som visar att verksamhetens nettokostnader utgör -0,5 procent av skatter och generella bidrag, vilket är 0,2 procent högre än budgeterat.
Ett stort underskott 2024 gör att den finansiella ställningen tillfälligt är under 50 procent, vilket innebär att nämnderna behöver anpassa sina kostnader. Budgeten för 2025 visar en finansiell ställning på 46,8 procent, som förväntas öka till över 50 procent från 2026.
I samband med delårsrapport 1 redovisar kommunen en andel av justerat eget kapital som andel av skatter och bidrag på 48,6 procent, vilket är 1,8 procent högre än budgeterat. Den positiva prognosen beror främst på lägre pensionskostnader.
Finansnettot är också högre än budgeterat medan exploateringsresultatet är lägre på grund av minskade försäljningsintäkter.
Kommunens totala resultat för perioden är 55,7 miljoner kronor och prognosen för året är ett överskott på 211,2 miljoner kronor, vilket är 34,3 miljoner kronor högre än det budgeterade resultatet på 176,9 miljoner kronor.
Nämnderna visar en bättre prognos än budget, där prognosen är 132,5 miljoner kronor jämfört med budgeten på 84,7 miljoner kronor, vilket är 47,8 miljoner kronor bättre. Utbildningsnämnden, Socialnämnden och Omvårdnadsnämnden visar stora överskott, medan Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden drar ner prognosen med ett förväntat underskott.
Preliminärt balanskravsresultat visar prognosen på ett positivt resultat på 205,3 mnkr i förhållande till budgeterat resultat på 176,9 mnkr där reservering till medel till resultatreserv är 98,9 mnkr.
Det finns tidigare avsättningar till resultatutjämningsreserven som uppgår till 79,1 mnkr.
Gävle kommun har inga gamla underskott som ska återställas i enlighet med balanskravet.
Samtliga bolag inom Gävle stadshuskoncernen prognostiserar ett överskott för 2025.
Ytterligare tillägg från majoriteten kommer att tilläggas.
Bilagor
Gävle Citysamverkan ansöker om sponsring á 100 000 kr för att genomföra matmarknaden GoLocal tillsammans med föreningen MatVärden den 13 september på Stortorget i Gävle.
Arrangören räknar med att kunna erbjuda minst 25 regionala utställare inom matupplevelser och livsmedel chans att sälja produkter och servera måltider. Mellan 60–75% av utställarna är företagare från Gävle kommun. Evenemanget bidrar till att stärka Gävles varumärke i sammanhang som rör måltidsturism. Det bidrar till att skapa lokal stolthet för Gästriklands historiska och nutida matarv, samt att öka kännedomen om våra lokala och regionala livsmedelsproducenter.
Baserat på siffror från tidigare liknande matmarknader tror sig arrangören kunna locka omkring 8 000 besökare, men eftersom detta är ett endagsarrangemang bedömer Gävle Convention Bureau att den turistekonomiska effekten blir marginell. Ett skäligt belopp för sponsring bedöms därför till 50 000 kr.
Bilagor
Gävle Energi AB har ansökt om att få nyttja skadeförebyggande medel för att höja den fysiska säkerheten vid ett av sina objekt.
Objektet har flera intressenter inom Gävle kommunkoncern och är av stor vikt för kommunens funktionalitet. Ett avbrott vid detta objekt bedöms kunna leda till omfattande störningar och även drabba andra, externa intressenter, utanför kommunkoncernen.
Ansökan avser förstärkning av det fysiska skyddet vilket motiveras av flera faktorer, däribland kan exempelvis samhällsklimat och omvärldsläge nämnas.
Gävle Energi AB ansöker om 1 670 000 kr för dessa satsningar. Finansieringen av detta ryms väl inom skadeförebyggande medel och bedöms ha en god effekt på den fysiska säkerheten.
Enheten för säkerhet och beredskap tillstyrker en sådan finansiering.
Mer utförlig beskrivning av projektet finns i underlag samt PM som bifogas.
Bilagor
Enheten för säkerhet och beredskap ansöker om att få nyttja skadeförebyggande medel för att anställa en brottsförebyggande strateg med inriktning ekonomisk brottslighet för att kunna arbeta mer effektivt mot den ekonomiska brottsligheten.
Funktionen samlokaliseras med den brottsförebyggande strategen som har övergripande ansvar för kommunens brottsförebyggande arbete vilket kommer leda till synergier och möjlighet för funktionerna att komplettera och stötta varandra.
Kostnaden för denna funktion bedöms under två år som mest uppgå till 2-2,5 mkr under denna period.
Bilagor