Möte 2023-11-28
-
1
Upprop och val justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. E-petitionären föreslår att Hucken längst ut på Gävle Strand omvandlas till ett bilfritt parkområde med möjlighet till bland annat bad, lek, grill och planteringar samt föreslår rivning av silo och magasinsbyggnader.
Kommunstyrelsen instämmer i att Hucken och hela Gävle strand är en fantastisk plats som kommer att kunna bli en riktig pärla i staden. Dessutom behöver Gävle stad fler grönytor för en renare luft, en trevligare stad för fler och för att klara av ett förändrat klimat med mer nederbörd.
Kommunstyrelsen beslutade 2023-09-14 att silon på Alderholmen 5:2 ska rivas. Rivningen kommer att genomföras i början av 2024.
Just nu håller pågår arbetet med att ta fram en detaljplan för området Näringen etapp 1 + Nyhamnsbassängen + Gävle Strand etapp 3/Hucken. E-petitionens synpunkter om området har lämnats till programmets projektgrupp. Under kvartal 2 2024 planeras detaljplanen att gå ut på samråd.
Då arbetet med en detaljplan redan är påbörjat bör e-petitionen anses besvarad.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunstyrelsens sammanträde den 2023-10-31 väckte William Elofsson (M), Pekka Seitola (M), Margaretha Larsson (M), Zahra Asgari (M), Anders Hemlin (M) och Julia Söderström (M) rubricerat initiativärende.
Moderaterna föreslår att kommunstyrelsen, tillsammans med Sektor Styrning och stöd, ska upprätta en projektkatalog som redovisar en inventering av samtliga projekt som planeras, påbörjats eller förväntas återkomma, där syfte, kostnad, tidsram, förväntad samhällsekonomisk nytta samt ekonomisk effekt redovisas, samt på de redan genomförda projekten ska uppnådd effekt redovisas. Vidare yrkar Moderaterna på att kommunstyrelsen efter upprättandet av en projektkatalog bedömer vilka projekt som stödjer kärnverksamhet som skola, vård och omsorg, att kommunstyrelsen därefter beslutar om vilka av de projekt som inte stödjer kärnverksamheten som ska avslutas eller läggas ned, där berörd personal i första hand erbjuds tjänster inom skola, vård och omsorg om rätt kompetens finns och i de fall det behövs föreslår kommunstyrelsen kommunfullmäktige att uppdra till annan nämnd eller bolag att göra detsamma.
Arbete i projektform sker i olika delar av kommunorganisationen, med olika syften och vad som räknas som ett projekt är i vissa fall en definitionsfråga. Det är heller inte så att projektstyrning utgör en central del av kommunens styrningsprinciper. Däremot är ambitionen i Samling för Gävles politiska inriktning att det arbete som sker i kommunkoncernens olika delar alltid ska fokusera på att utveckla kärnverksamheten och skapa maximal nytta för kommuninvånarna. Denna ambition är av yttersta vikt, särskilt utifrån det tuffa ekonomiska läge som Gävle kommun och resten av kommun-Sverige befinner sig i.
Vår bedömning är att initiativärendets grundtanke i vissa delar liknar det arbete som redan pågår i kommunkoncernen, men med skillnaden att initiativärendets genomförande är så pass omfattande att det skulle kräva en ökad administration och medföra kraftigt ökade administrativa kostnader i ett läge när kommunens kärnverksamheter har ökande behov. Att genomföra initiativärendets förslag såsom det är utformat bedöms därför inte vara prioriterat med tanke på förhållandet mellan nyttan och kostnaden.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
6
Initiativärende från Sverigedemokraterna (SD) - Utöka verksamheten vid kriminalvårdsanstalten i Gävle
Vid Kommunstyrelsens sammanträde den 2023-10-31 väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD), Wanja Delén (SD) och Romel Rached (SD) rubricerat initiativärende.
Sverigedemokraterna föreslår att kommunstyrelsen tillskriver regeringen med förslag om att kriminalvårdsanstalten i Gävle utökas samt att ett ungdomsfängelse lämpligen kan anläggas i Gävle i direkt anslutning till den befintliga kriminalvårdsanstalten. Vidare yrkar Sverigedemokraterna på att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att uppdra till berörd nämnd att se över detalj-planeringen vid kriminalvårdsanstalten i Gävle, i syfte att möjliggöra för utbyggnad av anstalten.
Kriminalvårdsanstalterna är en del av statens ansvar och det är staten som har befogenhet att fatta beslut om utökning av verksamheten vid anstalterna. Därmed har Kriminalvården den bästa kunskapen om behovet av utökning av verksamheten vid anstalterna och även är bäst lämpade för att bedöma om det är lämpligt att utöka verksamheten vid kriminalvårdsanstalten i Gävle eller inte. Det är viktigt att påpeka att det finns flertalet faktorer som kan påverka beslutet om utökning av verksamheten vid kriminalvårdsanstalten i Gävle, som till exempel säkerhetsaspekter. Dessa faktorer ligger utanför kommunens ansvarsområde och det är självfallet viktigt att staten tar hänsyn till samtliga relevanta faktorer när beslut fattas om utökning av verksamheten vid en kriminalvårdsanstalt.
Ambitionen i Samling för Gävles politiska inriktning är att i den mån det är möjligt ska Gävle kommun stödja och underlätta när myndigheter, företag eller andra aktörer vill utöka verksamhet i Gävle kommun som kan bidra till fler arbetstillfällen och en attraktivare kommun. Däremot är vår bedömning att det inte är kommunens ansvar att ta initiativ till utökning av Kriminalvårdens verksamhet utifrån tidigare nämnda faktorer. Utifrån det tuffa ekonomiska läge som Gävle kommun befinner sig i är vår bedömning även att det inte är prioriterat att genomföra initiativärendets förslag om att uppdra till berörd nämnd att se över detaljplaneringen vid kriminalvårdsanstalten i Gävle på kommunens initiativ. Om Kriminalvården tar kontakt med kommunen kommer kommunen naturligtvis att skyndsamt hantera en beställning från myndigheten på ny detaljplan.Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunstyrelsens sammanträde den 2023-10-31 väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD), Wanja Delén (SD) och Romel Rached (SD) rubricerat initiativärende.
Sverigedemokraterna föreslår kommunstyrelsen en rad trygghetsåtgärder.
för att få stopp på våldsvågen och alla dess allvarliga konsekvenser.
För att begränsa gängkriminaliteten behöver myndigheter och civilsamhället samverka i högre grad än vad som är fallet i dag.
En trygghetscentral som bemannas dygnet runt har tidigare utretts inom Gävle kommun, detta i samband med att Gästrike Räddningstjänst utredde möjligheterna till att etablera en Räddningscentral. En räddningscentral är att jämföra med polisens ledningscentraler. Utredningen visade att kostnaderna för en etablering och drift av en sådan central skulle uppgå till flertalet miljoner årligen. Givet kostnadsutvecklingen i samhället idag så finns det goda grunder att anta att kostnaderna idag skulle vara än högre. För att trygghetscentralen ska fylla en funktion så skulle det också krävas en operativ resurs som kan ledas av trygghetscentralen i form av ordningsvakter och/eller väktare vilket ytterligare skulle öka kostnaderna.
Gävle kommun har fortlöpande dialog med Polismyndigheten gällande kameraövervakning på allmän plats. Polismyndigheten har bättre möjligheter och kortare ledtider när det gäller etablering av kameror på allmän plats. I Uppsala har ett delavslag från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) prövats hela vägen upp i Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) där HFD gick på IMYs linje och delavslaget bestod. Utifrån möjligheterna för en kommun, med nu gällande reglering, är säkerhetsenhetens bedömning att kommunen bör avstå från att etablera kameror på allmän plats till dess att Polismyndigheten slutfört sin etablering. Tillståndsprocessen för en kommun när det gäller kameror på allmänplats är både omständlig och tar lång tid.
I nuläget finns ordningsvakter och/eller väktare i tjänst 365 dagar per år, dock inte dygnet runt. En utökning, med gällande prisbild och nuvarande avtal, så är genomsnittskostnaden för en väktar-/ordningsvaktspatrull (två personer) 8-9000 kr per pass. Så beroende på omfattningen av en eventuell utökning så blir kostnadsökningen därefter.
I och med den lag om kommuners ansvar för det brottsförebyggande arbetet som trädde i kraft 2023-07-01 har kommunen rekryterat en brottsförebyggande strateg. I det arbete som sker så finns brottslighet mot näringslivet med som en komponent.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunstyrelsens sammanträde den 2023-10-31 väckte William Elofsson (M), Pekka Seitola (M), Margaretha Larsson (M), Zahra Asgari (M), Anders Hemlin (M) och Julia Söderström (M) rubricerat initiativärende.
Moderaterna föreslår kommunstyrelsen att ge Gavlefastigheter Gävle kommun AB i uppdrag att sätta upp värmekameror på de kommunala för-, grund- och gymnasieskolor som i nuläget saknar trygghetskameror
I dagsläget finns utvändiga kameror på flera av kommunkoncernens fastigheter. Huruvida en fastighet bör kameraövervakas bör föregås av en analys av respektive objekt i syfte att klarlägga historik av skadegörelse och liknande händelser och om kostnaderna för kamerasystemen skulle stå i proportion till det bedömda behovet på den aktuella fastigheten.
En kamerabevakning, i synnerhet med värmekameror, kräver i nästan samtliga fall också en åtgärd kopplad till denna. Sådana åtgärder kan vara exempelvis högtalarutrop eller väktarrespons vilket även detta innebär kostnader för helhetslösningen.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
I april 2021 gjordes anpassningar av svensk lagstiftning efter att EU:s nya kontrollförordning 2017/625 trätt i kraft. Då infördes bland annat det nya begreppet annan offentlig verksamhet i svensk rätt och efterhandsdebitering av livsmedelskontroll gjordes obligatorisk.
Kommunerna måste börja tillämpa de nya reglerna för debitering senast den 1 januari 2024. Förslag till ny taxa bifogas. Två olika avgifter föreslås även fortsättningsvis. En avgift där alla verksamheter kollektivt delar på reskostnaden. En lägre avgift, utan reskostnad, är tänkt att tillämpas vid uppföljande kontroll och motiverade klagomål, varvid avgiften debiteras även för restiden. På så sätt får verksamheter som inte sköter sig bära hela kostnaden för det extra arbete som de orsakar.
En översyn av timavgiftens storlek har gjorts i samband med att förslaget har arbetats fram. I bilaga 1 och 2 framgår hur avgifterna har räknats fram baserat på 2022 års faktiska kostnader, uppräknade med Prisindex för kommunal verksamhet (PKV) oktober 2022 och PKV oktober 2023. Förslaget innebär även att medge samhällsbyggnadsnämnden rätt att årligen justera taxan i enlighet med PKV.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Samtliga partier har lämnat in sin redovisning och granskningsrapport avseende partistöd för år 2023 i rätt tid. Något hinder mot utbetalning av nytt partistöd för år 2024 föreligger därför inte.
Partistödets storlek år 2024
Partistödet består av 2 delar. Beräkningar som avser prisbasbelopp beräknas på beloppet före det år stödet avser (för 2023: 52 500kr). Del 1 är ett fast stöd som är lika stort som prisbasbeloppet. Del 2 är ett mandatstyrt stöd. Det mandatstyrda beloppet fås fram genom att multiplicera antalet ordinarie mandat i fullmäktige med 1,1 prisbasbelopp (för 2022 är 1,1 prisbasbelopp 53 1300kr).
Formeln för att räkna ut partistödets storlek år är då
Prisbasbelopp + (1,1 prisbasbelopp * antalet mandat i fullmäktige)
Totalt partistöd kommer då att fördelas enligt följande:
- Arbetarpartiet-Socialdemokraterna 1 265 250 kr (21 mandat).
- Centerpartiet 225 750 kr (3 mandat).
- Liberalerna 225 750 kr (3 mandat)
- Kristdemokraterna 225 750 kr (3 mandat)
- Miljöpartiet de gröna 225 750 kr (3 mandat)
- Moderaterna 861 000 kr (14 mandat)
- Sverigedemokraterna 803 250 kr (13 mandat)
- Vänsterpartiet 341 250 kr (5 mandat)
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
Politisk sekreterare biträder förtroendevalda kommunpolitiker i deras arbete. Deras direkta stöd till partierna och kommunalråden skapar förutsättningar för ett effektivt och välgrundat politiskt beslutsfattande. De utgör en viktig del för det demokratiska grundarbetet i kommunen.
I kommunallagen, 2017:725 kapitel 4, §§33-34, fastslås de unika anställningsförhållandena för de politiska sekreterarna. I syfte att tydligare klargöra anställningens förutsättningar i Gävle kommun, har riktlinjer för de politiska sekreterarnas framarbetats. I riktlinjerna behandlas frågor gällande sekreterarnas roll och arbete, anställningsvillkor etcetera.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor. Val av ombud till bolags- och föreningsstämmor 2024
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Idag finns en möjlighet att genomföra borgerlig vigsel i Gävle Stadshuset. Vigslarna utförs av vigselförrättare som utsetts av Länsstyrelsen i Gävleborg och vigseln administreras av Gävle kommun. I samband med vigseln tas idag ut en avgift om 500 kronor. Denna avgift har legat fast sedan år 2010 och täcker inte de faktiska kostnaderna.
I en generell översyn av kostnader inom Styrning och stöd, beslutades att granska om vigslar skulle kunna utföras till självkostnadspris. Frågan om vigselförfarandet och till den kopplade kostnader för Gävle kommun har därför utretts inom Administrativa avdelningen. Kostnaden består av olika delar. Ett arvode samt arbetsgivaravgifter till vigselförrättaren utgör merparten. Arvodet beräknas som 1% av Arvodet för ledamöter i riksdagen. År 2023 uppgick detta till 730 kr per vigsel. Kostnaden för arbetsinsatsen av handläggare uppskattas till cirka 140 kronor per vigsel. Till sist tillkommer vissa mindre administrativa kostnader för utskrifter och lokalkostnader etcetera. Den avgift som tas ut idag täcker en del av kostnaderna. I nuläget (åren 2000-2024) finns en kostnadstäckning på 44%-41%, övriga kostnader betalas av Administrativa avdelningen. Den avgift som tas ut behöver i nuläget uppgå till 1200 kronor för att täcka kostanden för vigseln.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapporten för Kommunstyrelsen för januari-oktober är en utförlig rapport med resultaträkning samt analyser och kommentarer för kommunstyrelsens breda verksamhetsområde. Exploateringsverksamheten, försäljning av marktillgångar, exploatering och reavinster, investeringar samt kärnverksamheten inklusive IT har beskrivits utförligt i rapporten.
Periodens resultat uppgår till 60,5 miljoner kronor varav kommunbidragsfinansierad verksamhet redovisar ett resultat om 28 miljoner kronor, Uppdragsfinansierad verksamhet redovisar 8,6 miljoner och realisationsresultatet av mark uppgår till 28,9 miljoner samt exploateringsresultat med dess verksamhet -4,2 miljoner kronor.
Bilagor
-
280kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges rambeslut
Detta beslut gäller under förutsättning att kommunfullmäktige fastslår låneramen till 13 850 mnkr i samband med behandlingen av budgeten för år 2024 och utblick 2025-2027, bilaga 2, kommunfullmäktiges kommunplan för budget. Eftersom låneskulden omsätts efter vissa år måste lånebeslutet omfatta både tidigare låneskuld, den upplåning som erfordras för att finansiera årets utgifter samt en viss likviditetsreserv.
För att begränsa de kommunala bolagens räntekostnader beslutar kommunfullmäktige i Kommunplanen 2024 att medge att kommunen får låna upp och förmedla krediter samt bevilja borgen till bolagen inom en beloppsram på 13 850 mnkr (12 750 mnkr).
Den totala lånevolymen, inklusive borgensåtagande för Gävle kommun och de kommunala bolagen uppgår till 14 350 mnkr (13 050 mnkr) enligt tilläggsbudget för år 2024. Kommunstyrelsen bemyndigas att i beredskapssyfte uppta tillfälliga likviditetslån på 1 000 mnkr.
Kommunkoncernens finansiering
Anledningen till att kommunen valt att ta på sig ansvaret för den samlade kommunkoncernens finansiering är följande enligt den av kommunfullmäktige antagna finanspolicyn.
· Kommunkoncernen utgör en finansiell enhet och bedöms som en finansiell enhet på kreditmarknaden.
· Kommunkoncernens samlade kreditvärdighet bör utnyttjas för att uppnå lägsta möjliga finansieringskostnad för i koncernen ingående enheter. Kommunen har högre kreditvärdighet än de kommunala bolagen och bör därför agera låntagare i finansmarknaden.
· Ägaren Gävle kommun har ett hundraprocentigt ansvar för sina helägda dotterbolag.
· Gävle kommun kan aldrig låta något bolag i kommunkoncernen tvångslikvideras eller försättas i konkurs.
Medelsförvaltning
Regler för placering av kommunens och donationsstiftelsernas medel regleras av finanspolicy för Gävle kommunkoncern (KF 29/3 2021) och placeringspolicy stiftelser (KF 24/9 2007).
Delegation
Med det sätt på vilket kreditmarknaden fungerar med telefonhandel kan kommunstyrelsens beslut vid upphandling inte inväntas. Kommunstyrelsen har därför tidigare delegerat besluten om upplåning. Lånebesluten har därefter redovisats till kommunstyrelsen tertialvis i efterskott. Kommunstyrelsen föreslås tillämpa samma förfaringssätt under år 2024.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
I den bifogade bilagan till ärendet finns sektor Styrning och Stöds samtliga beslutsattestanter per ansvar och som via beslut i Kommunstyrelsen ges ansvaret att agera utifrån sin lagda årsbudget däribland attest av fakturor, attest av inköp samt attest av tidkort för medarbetare
Bilagor
-
426kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen fastställer kommunstyrelsen attestförteckning för Gävle kommuns donationsstiftelser med beslutsattestant samt ersättare. Attestförteckningen gäller de utbetalningar som görs för kommunens donationsstiftelser.
Eftersom det under årets gång kan behöva bytas ut personer på attestförteckningen måste Martin Svaleryd löpande under året kunna godkänna den typen av förändringar i attestförteckningen.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Gavlefastigheter Gävle kommun AB är ett kommunalt bolag som ägs av Gävle Stadshus AB och äger ett dotterbolag, Gavlia, som i sin tur äger dotterbolaget Gavle Drift & Service AB som bedriver drift- och servicetjänster inom fastighetsområdet samt ansvarar för Gävle kommuns fordonspark och möbelpool. Gavlia AB har ingen verksamhet eller anställda i bolaget.
Nuvarande bolagsstruktur skapades i och med att kommunens verksamhet Markbyggarna bolagiserades år 2014. Markbyggarna Gävle kommun AB bytte år 2017 namn till Gavle Drift & Service AB.
Fördelarna med nuvarande bolagsstruktur har minskat efter att Gävle kommuns avtal om skötsel på allmän mark och vinterväghållning sades upp och den delen av verksamheten återgick i kommunal regi 2021-05-01.
Målet med fusionerna och verksamhetsövergången är att moderbolaget Gavlefastigheter Gävle kommun AB ska bli ett bolag med fokus på kärnverksamheten i enlighet med ägardirektivet. Verksamhetsövergången planeras att vara verkställd 2024-05-01. Fusionerna av bolagen verkställs när Bolagsverket fattat beslut om verkställighet vilket antas genomföras under maj eller juni månad. Enligt gällande företagspolicy ska kommunfullmäktige ta ställning i principiellt viktiga frågor som är av vikt vilken avyttring av dotterbolag, ändrad koncernstruktur och verksamhetsövergång är att anse
Gävle Stadshus AB:s styrelse har på styrelsemötet den 18 oktober 2023 godkänt att bolagen fusioneras med moderbolaget.
Gavlefastigheter Gävle kommun AB ska slutrapportera till Gävle Stadshus AB när verksamhetsövergång och fusion är avslutade.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Då projektet omfattar utgifter över 25 milj kr krävs igångsättningstillstånd från Kommunstyrelsen för att starta arbetet. I detta fall upphandlad entreprenad.
Syftet med projektet är att exploatera ett nytt verksamhetsområde genom anläggande av vägar, GC-vägar, vatten och avlopp, dagvattenhantering inkl ledningar, ledningar för fjärrvärme samt ledningar för el och fiber.
Projektet finns budgeterat i de slutliga ramarna som fastställdes av Kommunfullmäktige i juni 2023. Budgetkalkyl bifogas i bilaga 1.
Byggstart beräknas ske under v 49 2023 om igångsättningstillstånd beviljas av Kommunstyrelsen på sammanträde 28 november 2023.
Projektet Ersbo etapp 4 är indelat i två etapper, norra och södra, se bilaga 2. Denna entreprenad berör endast den norra etappen. Utbyggnad av den södra etappen är i dagsläget planerad att starta tidigast Q4 2024 och uppskattas till 63 milj kr.
Entreprenaden har handlats upp genom en gemensam upphandling mellan Gävle kommun, Gävle vatten samt Gävle energi.
Den totala entreprenadsumman på den norra etappen är enligt anbud 58 520 000 kr (femtioåttamiljonerfemhundratjugotusen kr). Av dessa svarar Gävle kommun för 27 253 284 (tjugosjumiljonertvåhundrafemtiotretu-sentvåhundraåttiofyra) kr. Entreprenadsumman understiger budgeterat utrymme och övriga åtgärder beräknas inrymmas inom budgeterat belopp.
Intäkter från markförsäljning på hela området uppgår till totalt 488 milj kr. Av dessa kommer 203 milj kr från försäljningar på den norra etappen, och 285 milj kr från den södra etappen. Intäkterna beräknas inkomma löpande till och med år 2034, då en viss del av marken på den södra etappen kom-mer att arrenderas ut under en 10 års period, för att därefter säljas.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Gävle kommuns Trafikstrategi är målet att en tredjedel av kommunens lokala resor ska ske med gång eller kollektivtrafik år 2030. Detta mål är också viktigt för att Gävle kommun ska uppnå klimat-neutralitet 2030. Sedan målet om ökad andel kollektivtrafik sattes, har kollektivtrafikandelen pendlat inom spannet 16-23 % (av det motor-iserade resandet).
Det saknas en sammanhållen plan för hur en utveckling av kollektiv-trafiken ska kunna göras på ett optimalt sätt. Denna kollektivtrafik-strategi med tillhörande övergripande handlingsplan är ett redskap som på ett strukturerat sätt ska vara till hjälp i det årliga arbete som sker i regi av Samhällsbyggnadsnämnden. Kollektivtrafikstrategin är också ett viktigt underlag i samverkan med Region Gävleborg och de upphandlade trafikföretagen.
Tillsättning av personella resurser och nödvändiga investeringar för kommunala ansvar sker i den årliga budgeteringen inom Livsmiljö Gävle och beslutas av Samhällsbyggnadsnämnden. Beroende på genomförande av åtgärder och uppföljning av dessa kan innehållet i den övergripande handlingsplanen behöva justeras under perioden fram till 2030. En sådan revidering av den övergripande handlingsplanen kan göras inom SBN:s mandat och behöver inte beslutas av KF.
Bilagor
-
16mb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun behöver en ny plats för kommunens snödeponi. Kommunen har utsett en plats i Långbro som lämplig plats för en ny snödeponi. Förstudien för platsen beslutades i Samhällsbyggnadsutskottet 2023-03-21 (21KS424). Platsen är belägen på en del av fastigheten Hemlingby 72:1 som ägs av Bergvik skog Öst AB. Bergvik skog öst AB är villig att sälja marken under 2024 och därför har ett optionsavtal upprättats mellan Gävle kommun och Bergviks skog Öst AB som ger Gävle kommun rätt att förvärva marken under kvartal 1 2024 till en köpeskilling om 9 200 000 kr enligt värdering av Ludvig & co. I optionsavtalet ger även Bergvik skog Öst AB kommunen rätt att disponera området i förtid för att genomföra nödvändiga undersökningar av marken inför ett detaljplanearbete.
Köpet är lyft i budgeten för 2024 för kontot för markreserven.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
643kb Ladda ner dokument
-
565kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Ib vogt AB undersöker möjligheten att anlägga en energipark med energilager och solpaneler vid Rörberg, söder om Valbo i Gävle kommun, Gävleborgs län. Energiparkens verksamhetsområde ligger vid Gävle flygplats. Inför ansökan om frivilligt tillstånd enligt 9 kap. 6b § miljöbalken genomförs nu ett undersökningssamråd med omfattning av ett avgränsningssamråd.
Ib vogt AB har bjudit in Gävle kommun att lämna synpunkter på planerad energipark, miljökonsekvensbeskrivningens innehåll och utformning, den planerade verksamhetens lokalisering, omfattning och utformning, samt de miljöeffekter som verksamheten kan antas medföra i sig eller till följd av yttre händelser. Gävle kommuns yttrande i detta skede tar inte ställning till anläggningen som sådan.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
10kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett flerårigt samarbetsavtal med Gävle Citysamverkan, det senast avtalet har gällt för åren 2021-2023.
Avtalet föreslås att förlängas att gälla under kvartal 1, 2024 med samma nivå. Anledningen till förlängningen är att ekonomiska förutsättningar för budget år 2024 inte ännu är beslutade och därmed har näringslivsenheten bedömt att de inte kunnat ingå avtal med längre bindningstid.
En kvartalsförlängning har därför erbjudits för att undvika att Gävle Citysamverkan står utan medel i början av året. Avtalsförhandlingar med alla parter som berörs inleds så snart budgetramar är satta.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett ettårigt samarbetsavtal med Coompanion Gävleborg och avtalet har gällt för år 2023.
Avtalet föreslås att förlängas att gälla under kvartal 1 2024 med samma nivå. Anledningen till förlängningen är att ekonomiska förutsättningar för budget år 2024 inte ännu är beslutade och därmed har näringslivsenheten bedömt att de inte kunnat ingå avtal med längre bindningstid.
En kvartalsförlängning har därför erbjudits för att undvika att Coopmanion Gävleborg står utan medel i början av året. Avtalsförhandlingar med alla parter som berörs inleds så snart budgetramar är satta.
Coompanion Kooperativ Utveckling Gävleborg uppdrag är att främja entreprenörsskap som värnar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett flerårigt samarbetsavtal med Marknadsplats Gävle Service AB och det senast avtalet har gällt för åren 2021-2023.
Avtalet föreslås att förlängas att gälla under kvartal 1 2024 med samma nivå. Anledningen till förlängningen är att ekonomiska förutsättningar för budget år 2024 inte ännu är beslutade och därmed har näringslivsenheten bedömt att de inte kunnat ingå avtal med längre bindningstid.
En kvartalsförlängning har därför erbjudits för att undvika att Marknadsplats Gävle AB står utan medel i början av året. Avtalsförhandlingar med alla parter som berörs inleds så snart budgetramar är satta.
Marknadsplats Gävle AB’s syfte och uppdrag är att attrahera företagsetableringar till Gävle och att utveckla Gävle som etableringsort.
Bolaget driver en gemensam mottagarorganisation för etableringar och arbetar långsiktig för att marknadsföra Gävle som etableringsort.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
901kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 oktober 2023 (tillsvidareanställning).pdf140kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
Beslut 2023-08-31 om bidrag till Hedesunda IF för genomförande av ett ungdomsprojekt i Hedesunda.pdf90kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
Beslut 2023-10-26 om bidrag till Forsbacka IK för utbyte av golvtrall på dansbanan på Laduholmen.pdf93kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
740kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
1020kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
863kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
Inbjudan till seminarium den 7 december 2023 i Norrsundet - Hållbar utveckling vid Jungfrukusten.pdf165kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Sektorchef Katarina Sitstrup informerar.
-
Sponsorpolicy - Kataringa Stistrup
Information om de samtal som förts med Brynäs IF - Göran Arnell