Möte 2024-12-03
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Den nya kriskommunikationsplanen ger riktlinjer för effektiv kommunikation vid samhällsstörningar, både vid större och mindre händelser som kräver krishantering. Den innehåller förtydligade roller och ansvar för kriskommunikation.
Bilagor har flyttats ut från huvuddokumentet för enklare kunna göra uppdateringar vid behov, och ingår här enbart som referens för beslutet. Titeln är förkortad men riktlinjerna gäller som tidigare även för extraordinära händelser i fredstid samt vid höjdberedskapBilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
En kommunikationspolicy anger grundprinciperna för hur en organisation kommunicerar, för att hjälpa den att genomföra beslut, nå mål och utveckla sin verksamhet. Policyn skapar riktning för utveckling av arbetssätt och rutiner som rör kommunikation.
Genom ett antagande av Gävle kommuns första Gävle kommun har tidigare inte haft någon kommunikationspolicy med tydligt dokumenterade grundprinciper, vilket till viss del försvårat vår möjlighet att kommunicera effektivt som organisation.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens nämnder och bolag har inkommit med månadsrapporter per oktober månad. Rapporterna innehåller resultat per oktober med kommentarer samt årsprognos för drift och investering med kommentarer.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
-
Nämndens verksamhetsplan utgår ifrån de kommunövergripande målnedbrytningarna som tilldelats nämnden i Kommunplan 2025.
Verksamhetsplanen innehåller även utvecklingsområden inom tjänstemannanivå fördelat på två fokusområden från sektorchefen.
Nämndens har finansiella utmaningar efter de satta besparingskraven som gäller kommande år då halva verksamheten är fredad mot besparingar samt generella kostnadsökningar på kommungemensamma system.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har blivit tilldelad ett Kommunbidrag om 535 626 tkr i Kommunplanen för 2025.
Kommunbidraget ska täcka nämndens verksamhetskostnader för verksamhetsåret och har internt fördelats avdelningsvis, till kommungemensamma kostnader samt till kommunalförbund såsom Gästrikeräddningstjänst och samordningsförbundet.
Internbudgeten är i balans för nämnden för kommande verksamhetsår. Besparingar om 2% motsvarande 11 mnkr är tagna inom ramen för nämnden och då med differentierade besparingskrav per avdelning.
Ett förtydligande är att cirka 50 procent av kommunbidraget är fredat så övrig del av verksamheten får ta hand om de besparingarna.
Arbetet med Internbudget och Verksamhetsplan för 2026 kommer att genomföras under det första kvartalet under 2025 för att full effekt ska kunna fås under verksamhetsåret 2026.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges rambeslut
Detta beslut gäller under förutsättning att kommunfullmäktige fastslår låneramen till 14 070 mnkr i samband med behandlingen av budgeten för år 2025 och utblick 2026-2028, bilaga 2, kommunfullmäktiges kommunplan för budget. Eftersom låneskulden omsätts efter vissa år måste lånebeslutet omfatta både tidigare låneskuld, den upplåning som erfordras för att finansiera årets utgifter samt en viss likviditetsreserv.
För att begränsa de kommunala bolagens räntekostnader beslutar kommunfullmäktige i Kommunplanen 2025 att medge att kommunen får låna upp och förmedla krediter samt bevilja borgen till bolagen inom en beloppsram på 14 070 mnkr (13 850 mnkr).
Den totala lånevolymen, inklusive borgensåtagande för Gävle kommun och de kommunala bolagen uppgår till 14 570 mnkr (14 350 mnkr) enligt tilläggsbudget för år 2025. Kommunstyrelsen bemyndigas att i beredskapssyfte uppta tillfälliga likviditetslån på 1 000 mnkr.
Kommunkoncernens finansiering
Anledningen till att kommunen valt att ta på sig ansvaret för den samlade kommunkoncernens finansiering är följande enligt den av kommunfullmäktige antagna finanspolicyn.
- Kommunkoncernen utgör en finansiell enhet och bedöms som en finansiell enhet på kreditmarknaden.
- Kommunkoncernens samlade kreditvärdighet bör utnyttjas för att uppnå lägsta möjliga finansieringskostnad för i koncernen ingående enheter. Kommunen har högre kreditvärdighet än de kommunala bolagen och bör därför agera låntagare i finansmarknaden.
- Ägaren Gävle kommun har ett hundraprocentigt ansvar för sina helägda dotterbolag.
- Gävle kommun kan aldrig låta något bolag i kommunkoncernen tvångslikvideras eller försättas i konkurs.
Medelsförvaltning
Regler för placering av kommunens och donationsstiftelsernas medel regleras av finanspolicy för Gävle kommunkoncern (KF 29/3 2021) och placeringspolicy stiftelser (KF 24/9 2007).
Delegation
Med det sätt på vilket kreditmarknaden fungerar med telefonhandel kan kommunstyrelsens beslut vid upphandling inte inväntas. Kommunstyrelsen har därför tidigare delegerat besluten om upplåning. Lånebesluten har därefter redovisats till kommunstyrelsen tertialvis i efterskott. Kommunstyrelsen föreslås tillämpa samma förfaringssätt under år 2025.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
Bifogad attestförteckning med beslutsattestanter och dess ersättare är upprättad i enlighet med attestreglemente (dnr 18K118-2) antaget av kommunfullmäktige samt tillämpningsanvisningar för attestreglementet (dnr 24KS373) antaget av kommunstyrelsen. Beslutsattesträtten är knuten på personnivå/namn och ansvarskod. Namngiven ersättare får enbart attestera då ordinarie beslutsattestant är frånvarande.
Syftet med attestreglementet och dess tillämpningsanvisningar är att dessa ska säkerställa en god kontroll av alla ekonomiska transaktioner, undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och oegentligheter samt bidra till en fullständig och rättvisande redovisning.
Attestförteckningen kan komma att uppdateras under verksamhetsåret då förändringar sker. Beslut under året tas av sektorchef Katarina Stistrup. Ändringar under året går upp till nämnd som anmälningsärende.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen fastställer kommunstyrelsen attestförteckning för Gävle kommuns donationsstiftelser med beslutattestanter samt ersättare.
Eftersom det under årets gång kan behöva bytas ut personer på attestförteckningen måste Martin Svaleryd kunna godkänna den typen av förändringar i attestförteckningen.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt självkostnadsprincipen får den verksamhet som förbundet bedriver som omfattar det kommunala ansvaret och det som är taxefinansierat inte redovisa något överskott. Det är bara marknadsverksamhet som får gå med vinst och som då också bidrar med eget kapital. Enligt självkostnadsprincipen ska resultatet inom det kommunala ansvaret vara 0 (noll) kronor.
Den del av verksamheten som är marknadsverksamhet bör som mål ha ett resultat över tid (3 år) på 5% som beräknas på resultatet efter finansiella poster i förhållande till omsättningen.
Förslaget innehåller också ett förtydligande att ärenden som bedöms vara av principiell beskaffenhet ska beslutas av respektive kommuns kommunfullmäktige.
Punkten om att medlemskommunerna senast i september ska besluta om avfallstaxa för förbundets verksamhetsområde stryks då förbundet inte styr över kommunernas planering.
Ärendet beskrivs mera detaljerat i bilagan ”Missiv angående ärendet upprättat av Ockelbo kommun”.
Beslutet gäller under förutsättning att motsvarande beslut fattas i kommunfullmäktige i övriga medlemskommuner.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor. Val av ombud till bolags- och föreningsstämmor 2025.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till ny delegationsordning har arbetats fram på sektor styrning och stöd. I arbetet om ny delegationsordning har fokus framför allt varit på att öka andelen redovisade delegationsbeslut till kommunstyrelsen. Bland annat har rutiner på hur delegationer ska redovisas gällande ekonomisk förvaltning, återrapportering av tilldelningsbeslut för upphandling har skapats.
De faktiska förändringar som gjorts är att vissa delegationer har tagits bort på grund av att de inte använts och inte heller har återrapporterats. Andra delegationer har tillförts, där beslut har fattats som vid fallet gällande sponsring, beslut om ytterområdessatsningar, eldningsförbud och flaggning där tidigare beslut funnits. En del andra har förtydligats då det inom organisationen funnits en del oklarheter om vad de faktiskt innebär.Det som är nytt för den här delegationsordningen är ett förtydligande att vissa av delegationsbesluten som inte kan laglighetsprövas behöver inte anmälas särskilt i enlighet med 6 kap. 40§ kommunallagen (2017:725). Sådana beslut finns inom dataskyddsfrågorna. Alla andra typer av beslut ska anmälas om inte det utrycks särskilt i anmärkningar.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har fått en inbjudan att lämna synpunkter kring en återrapportering gällande hur Sverige genomför Århuskonventionen. En avstämning har gjorts med övergripande planering, sociala hållbarhetsenheten, säkerhetsenheten samt sektor Livsmiljö, varav samtliga har avböjt att lämna synpunkter gällande denna hantering.
Århuskonventionen är en internationell konvention som garanterar medborgares tillgång till miljöinformation samt rätten att påverka beslutsprocesser inom området. Konventionen, som samlat tidigare erfarenheter i miljöarbetet, har fastslagit tre pelare som alla utgår från de mänskliga rättigheterna, nämligen- Rätten till information från offentliga myndigheter
- Rätten att delta i beslutsprocesser
- Rätten till rättslig prövning
Den synpunkt som remissvaret är på generell nivå och tar upp gäller konventionens tredje pelare som inbegriper rätten till rättslig prövning. Rätten att överklaga kommunalrättsliga beslut begränsas till kommunmedlemskapet enligt kommunallagen. Därmed kan begreppet diskriminering utifrån hemvist bli problematiskt.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
492kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
17
Riktlinjer för exploateringsavtal Gävle kommun. Revidering av riktlinjer för exploateringsavtal 2024.
Kommuner som arbetar med exploateringsavtal är enligt Plan- och bygglagen hänvisade till att ha riktlinjer för exploateringsavtal.
Plan- och bygglagen definierar exploateringsavtal som ett avtal mellan kommunen och en byggaktör som avser exploatera privat mark.
Riktlinjerna för exploateringsavtal syftar till att tidigt i byggprocessen tydliggöra för exploatör konsekvenserna av att ingå avtal om genomförande av detaljplan med Gävle kommun. Riktlinjerna redovisar hur ansvar och kostnader för genomförandet fördelas mellan parterna.
Utgångspunkten är att samtliga kostnader som drabbar kommunen i sitt ansvar som huvudman, vid genomförandet av detaljplan ska hänvisas till exploatören. Lagen sätter dock gränser för vad en kommun får hänvisa exploatören att utföra.
Revidering 2024 avser:
- Medfinansieringsersättning -värdeåterföring
- Hantering av marköverlåtelse i samband med genomförandet av detaljplan
”Riktlinjer för exploateringsavtal Gävle kommun. Revidering av riktlinjer för exploateringsavtal 2024, dnr 24ks330” ersätter tidigare antagen riktlinje för exploateringsavtal, 23ks125.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
18
Yttrande gällande ansökan M 2694-22 om omprövning av nationella miljövillkor för Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen
Nilsson Kraft AB har ansökt enligt den nationella planen om omprövning av villkor för att uppnå moderna miljövillkor för anläggningen Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen, Gävle kommun.
Mark- och miljödomstolen har skickat en underrättelse till Gävle kommun med Nilsson Kraft AB:s yttrande och slutförande av talan i rubricerat mål.
Gävle kommun har yttrat sig på Nilsson Kraft AB:s yttrande till Mark- och miljödomstolen genom att i korthet yrka på;
Kommunen vidhåller de yrkanden som tidigare framförts (bilaga 1) och önskar med anledning av sökandens senaste yttrande tillägga följande;
I första hand yrkar Gävle kommun, ”kommunen”, genom dess kommunstyrelse med organisationsnummer 212000–2338, på att Nilsson Kraft AB:s ansökan om omprövning för moderna miljövillkor för Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen, Gävle kommun, ska avslås och tillstånd vägras.
I andra hand yrkar Gävle kommun att ansökan avvisas då det framkommit att undersökningarna ej når upp till miljöbalkens krav om innehållet i en miljökonsekvensbeskrivning. Miljökonsekvensbeskrivning krävs eftersom det råder osäkerhet om verksamheten kan komma att skada Natura 2000-områden.
Vidare utgör inte minst situationen vid Nyhammarsdammen att kommunen inte kan godta att erforderlig rådighet föreligger.
I tredje hand yrkar Gävle kommun att mark- och miljödomstolen sätter som villkor att en mer långtgående miljöanpassning ska genomföras vid både Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen än vad Nilsson Kraft AB föreslår i sin ansökan.
Gävle kommun anser att ansökan fortfarande är ofullständig och motsätter sig att målet prövas utan huvudförhandling. Kommunen yrkar på att det ska hållas huvudförhandling med tillhörande syn innan några villkor sätts.
Grunden för ställningstagandena utvecklas i bifogat yttrande ”Yttrande gällande ansökan M 2694-22 om omprövning av nationella miljövillkor för Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen”.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen har under år 2020 med Rosewood Development AB, nedan kallad Rosewood, träffat ett Exploateringsavtal avseende genomförande av detaljplan Sätra 11:1 m.fl. Gavlehov Västra Etapp 1. Avtalet godkändes av Kommunstyrelsen i Gävle kommun (DNR 18KS19-15)
Rosewood har nu, i enlighet med Exploateringsavtalets punkt 16.1, framfört önskemål om att överlåta exploateringsavtalet med dess rättigheter och skyldigheter på ett annat bolag, nämligen K-Fast Sätra 108:20.
Det ursprungliga exploateringsavtalet som härmed överlåts, med vissa tillägg, kan läsas i sin helhet i tilläggsavtalets Bilaga 1.
Ändringar i tilläggsavtalet:
- Justerat exploateringsbidrag enligt punkt 8. Åtgärder ändras för att stämma överens med aktuell och gemensam utbyggnadsplan. Exploatörens ekonomiska åtagande ökar från maximalt 12,7 mkr till maximalt 12,84 mkr.
- Punkt 14. ändras så att ny exploatör uppvisar moderbolagsborgen som säkerhet i samband med signatur.
- Kommunen bekräftar i punkt 4. att inga tillkommande kostnader, utöver de som regleras i punkt 8, ska belasta K-fast Sätra 108:20. Dessa kostnader ska istället belasta tidigare exploatör.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommun deltar i det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities som samlar 23 städer i Sverige som ska bli klimatneutrala till 2030. Syftet med deltagandet är att förse kommunen med kunskap och externa medel för att nå kommunens eget mål om en klimatneutral kommun till 2030. Genom satsningen mobiliseras 23 städer och 6 myndigheter som kan driva klimatfrågor på flera nivåer och fungera som en samlad kraft nationellt och internationellt. Årligen skriver kommunerna och myndigheterna ett kontrakt där syftet är att öka omställningstakten genom att identifiera åtgärder och finansieringsbehov i kommunerna samt samordna finansieringsmöjligheter och policyutveckling på myndigheterna.
I årets kontrakt utformar vi ambitioner om att jobba med omställningen i transportsektorn där vi avser stärka styrning och prioritering i linje med våra mål. Det saknas idag en övergripande ledningsnivå som kan prioritera kring de investeringar eller prioriteringar som behöver göras för hållbarhet. Att få det på plats blir en viktig åtgärd under 2025.
Upphandling är ett annat viktigt område där utsläppen från bygg och anläggning följer tätt efter transporterna.
Ytterligare ett viktigt område för 2025 är fortsatt utveckling av Gävle klimatavtal.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle gör bedömningen att det under senare tid generellt varit en positiv prisutveckling på fastighetsmarknaden och med sjunkande räntor kan denna utveckling förväntas fortsätta. Det kan även noteras att markvärdena vid senaste småhustaxering (2024) har höjts påtagligt i de flesta områdena inom Gävle tätort. Därför är det motiverat mot nämnda bakgrund med en generell uppräkning av markvärdena med 5 %.
För andra fastigheter än småhus bör en individuell värdering av marken ske i varje enskilt fall. Detta gäller såväl vid omreglering av avgälden som för friköp.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Mark- och miljödomstolen har kungjort tillståndsansökan för havsbaserad vindkraft vid Utposten II i mål M1686-23. Nu har Gävle kommun möjlighet att yttra sig på tillståndsansökan.
Den sökande har tidigare ansökt om tillstånd för vindkraft vid Utposten II. Gävle kommun väljer att återanvända det tidigare remissvaret (21ks350).
Beslut om tillstånd att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd kan endast ges om kommunen tillstyrker föreslagen användning av utpekat geografiskt område enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken. Gävle kommun har tidigare beslutat att tillstyrka den tidigare separata ansökan för området (21ks452). Beslut om kommunal tillstyrkan hanteras som ett separat ärende med DNR 24KS500.
I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 framkommer att förnyelsebara energikällor ska främjas och i processen att bli ett klimatneutralt Gävle år 2050 behöver förutsättningar för hållbar utveckling skapas. Den aktuella ansökan går därmed i linje med översiktsplanen.
I Gävle kommun finns två områden av riksintresse för vindkraft: Storgrundet och Finngrundet. I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 ställer sig Gävle kommun positiv till havsbaserad vindkraft inom specifikt dessa två riksintresseområden med förutsättningar att bland annat farleder och viktiga naturvärden inte påtagligt skadas. Projektområde Utposten II är lokaliserat inom Storgrundet.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
23
Beslut om kommunal tillstyrkan gällande föreslagen användning för vindkraft och överföringskabel vid Utposten II, Mål m1686-23
Beslut om tillstånd att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd till en anläggning för vindkraft får endast ges om kommunen där anläggningen avses att uppföras har tillstyrkt det, enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken.
I en tidigare separat ansökan har Gävle kommun redan beslutat om att tillstyrka den föreslagna användningen i området (21KS452). Men eftersom detta gäller en ny ansökan så behöver Gävle kommun fatta ett nytt beslut avseende kommunal tillstyrkan. Därefter kan Mark- och miljödomstolen besluta om tillståndet.
Styrande dokument och vindkraft
I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 framkommer att förnyelsebara energikällor ska främjas och i processen att bli ett klimatneutralt Gävle behöver förutsättningar för hållbar utveckling skapas. I översiktsplanen framgår en positiv inställning till havsbaserad vindkraft inom riksintresseområden för vindkraft som är Storgrundet och Finngrundet. Detta med förutsättning att bland annat farleder och viktiga naturvärden eller arter inte påtagligt skadas.
Enligt Gävle kommun kommunplan år 2022 ska Gävle kommun vara klimatneutral till år 2030 och enligt kommunens Miljöstrategiska program så är utbyggnaden av vindkraft viktig.
Utposten II utgör 1 av ungefär 11 pågående tillståndsansökningar för havsbaserad vindkraft i Bottenhavet mellan Gävle och Hudiksvall.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Taxan inom miljöbalken har reviderats för att förtydliga att taxan innefattar både marknadskontroll samt tillsyn. Även vissa språkliga förändringar har skett.
Taxan för avfallshantering i småbåtshamn har nu knutits till miljötaxan samt reviderats gällande OB-beräkning.
Föreslagna taxeändringar berör i förkommande fall även jävsnämnden. Enligt 5 kapitlet 26 § kommunallagen ska ett ärende, innan det avgörs av fullmäktige, ha beretts antingen av en nämnd vars verksamhetsområde ärendet berör eller av en fullmäktigeberedning. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår därför att fullmäktige bereder ärendet för jävsnämndens räkning, så att beslut för båda nämnderna kanske vid samma tidpunkt.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 12. kap 10 § i PBL så ska grunderna för hur avgifterna beräknas anges i en taxa som kommunfullmäktige beslutar om.
Gävle kommuns bygglovstaxa bygger på Sveriges kommuners och regioners (SKR) förslag till modell för beräkning av avgifter.
Taxemodellen innebär i korthet att en genomsnittlig handläggningskostnad per timme räknas fram och multipliceras med handläggningstiden för den specifika ärendetypen för att få fram avgiften.
Den nuvarande bygglovstaxan antogs av kommunfullmäktige 2016 och började gälla 1 januari 2017. Den har reviderats och indexuppräknats flera gånger. Ingen förändring görs i själva grundbeslutet.
De förändringar som föreslås får följande konsekvenser
- För riktigt stora nybyggnader och tillbyggnader så ökar avgiften för att motsvara den genomsnittliga handläggningstiden.
- Avgiften för strandskyddsdispenser blir något högre med anledning av att prövningen har blivit svårare och oftare kräver ett platsbesök.
- Avgiften för byggbodar utanför planlagt område bedöms vara oskäligt hög och motsvarar inte den genomsnittliga handläggningstiden och föreslås sänkas.
- Tillbyggnad av stora enkla byggnader (t.ex. lagertält, lagerlokaler) och för små enkla byggnader (t.ex. redskapsbodar, kurer, små kiosker, vindskydd) har idag en för hög avgift och föreslås sänkas.
- Den avgift som tas ut för prövningen av pumpstationer och andra likande åtgärder är idag för hög och föreslås sänkas.
De föreslagna justeringarna rör enbart ett fåtal ärenden per år. Den ekonomiska konsekvensen blir därför marginell och de budgeterade intäkterna kommer inte att påverkas. För en fullständig beskrivning hänvisas det till Samhällsbyggnadsnämndens nämndsyttrande.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
Gästrike räddningstjänst har uppmanat respektive medlemskommun att komplettera med en avgift gällande organisationstillsyn för mindre organisationer. Storlek på organisation påverkar tidsåtgången för tillsynen och det går inte åt lika mycket tid på förberedelse, besök och efterarbete när tillsyn sker på en mindre organisation. Taxetabellen föreslås att utökas med två taxor där tidsåtgången som ligger till grund för taxan justeras. De nya taxorna benämns organisationstillsyn mindre och samordnad organisationstillsyn mindre. Taxorna i enlighet med 2024 års nivå blir för organisationstillsyn mindre 7 110 kr och för samordnad organisationstillsyn mindre 5 820 kr. Taxorna läggs till i förbundets taxetabell.
Bedömning om vilken taxa som organisationen omfattas av bedöms utifrån taxetabellen och tidsåtgång för varje fastighetsägare.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade 2021-06-08 att införa Gävle kommuns arkitekturpris och att fastställa riktlinjer för detta pris. Syftet med arkitekturpriset är att uppmärksamma väl genomförda projekt i Gävle, väcka intresse i samhället för god arkitektur, hållbara lösningar och väl tillgängliga byggnader, anläggningar, offentliga platser och miljöer.
Arkitekturpriset har delats ut tre gånger. Det gick till bostadshuset Tallkotten 2022, renovering av Staffanskyrkan 2023 och Diléns saluhall 2024. Enligt riktlinjerna kan även ett hedersomnämnande ges vid ett extraordinärt tillfälle. Vid prisutdelningen 2022 fick bostadshusen vid Almvägen samt bostadskvarteret Runstenen var sitt hedersomnämnande för god arkitektur. Almvägen och Runstenen uppfyllde då inte kriterierna för att få Arkitekturpriset eftersom det hade gått mer än två år efter färdigställande. Riktlinjerna för priset har därefter reviderats så att Arkitekturpriset kan delas ut till ett objekt som är högst 5 år efter färdigställande.
Enligt riktlinjerna kan hedersomnämnande kan ges vid extraordinärt tillfälle. Det är otydligt vad som menas med ett extraordinärt tillfälle men det kan det finnas anledning för juryn att lyfta fram ett projekt som har höga kvaliteter, men som inte kvalificerar sig för Arkitekturpriset. Riktlinjerna föreslås därför ändras så att det kan ges till ett projekt som utmärker sig med en design som särskilt lyfter fram någon av aspekterna berörande, robust eller användbar. Med denna ändring kan man ge ett hedersomnämnande till ett projekt som främst har höga estetiska kvaliteter, är särskilt väl utformat utifrån hållbarhet eller har en utformning som på ett positivt sätt tillgodoser tillgänglighet.
Enligt riktlinjerna ska juryn utses av kommunstyrelsen och utgörs av 7 personer som bidrar med hög och bred kompetens. Jurymedlemmarna utses lämpligen från högskola, arkitekturhögskola, lokal press, handelskammare i länet, stadsutvecklare inom kommunen och arkitekter från näringslivet. Gävle kommuns representanter är kommunstyrelsens ordförande som även är juryns ordförande samt stadsarkitekten. Kommunens representanter är fasta och återkommande varje år. De behöver därmed inte utses för 2025.
Utöver kommunstyrelsens ordförande och stadsarkitekten föreslås följande personer ingår i juryn för arkitekturpriset 2025:
Erika Åberg, byggnadsantikvarie, Erika Åbergs hus & byggnadsvård
Lars Marcus, gästprofessor i stadsbyggnad, Högskolan i Gävle
Andreas Hansson, landskapsarkitekt Sweco Architects
Sara Hammar, arkitekt Kontrollbolaget
Bodil Juggas, kulturjournalist och tidigare kulturredaktör Arbetarbladet
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
28
Ändring av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna för att tillåta hundar på vissa av kommunens offentliga badplatser
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende till kommunfullmäktige i enlighet med 5 kap. 22§ kommunallagen (2017:725).
Enligt 3 kap. 8 § ordningslag (1993:1617) får en kommun meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats.
Kultur- och fritidsnämnden beviljade e-petition 2021 om att välkomna hundar på två kommunala friluftsbad, Komsumbadet/Brädviken (Storsand) och Hilleviksbadet.
Friluftsbaden Storsand (även kallat Konsumbadet och Brädviken), Smörnäs och Hilleviksbadet bedöms vara passande badplatser för hund. Storsand är en långgrund badplats med stor sandstrand. Det finns även bra kommunikationer då både gångstråk och kustleden passerar området, i anslutning finns även en busshållplats. Besökare som har hundrädsla, allergi eller som av andra skäl inte vill bada på samma område som hundar kan nyttja närliggande badplats i Engeltofta eller Engesberg. Hilleviksbadet är lämpat att tillåta hund då det är ett annat typ av bad med grässtrand. Vidare bedömer förvaltningen att badet i Smörnäs är lämpat för att tillåta hund då det också är annat typ av bad med grässtrand.
Sammanfattningsvis innebär det hära) ett namnbyte från Konsumbadet/Brädviken till Storsand/Brädviken.
b) ett tillägg av badplatserna Smörnäs och Vårvik i allmänna lokala ordningsföreskrifter.
c) ett undantag från vistelseförbudet badplats Storsand/Brädviken, Smörnäs och Hilleviksbadet.
Förslaget bedöms vara proportionerlig utifrån ordningslagens krav på föreskrift.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Movexum AB är den regionala inkubatorn där Gävle kommun är en av medfinansiärerna. För att säkra en långsiktig verksamhet har ett innovationsavtal som för åren 2025 – 2028 tagits fram.
Movexums verksamhet är att genom dynamiska processer stödja framväxten av fler företag som genererar tillväxt och hållbar utveckling i Gävleborg, särskilt vad gäller kunskapsintensiva affärsområden. Detta görs genom att tillhandahålla en inkubatorsverksamhet för nystartade tillväxt- och kunskapsföretag i syfte att underlätta den initiala utvecklingen av dessa.
Movexums verksamhet är en viktig del för differentieringen och utvecklingen av Gävles kommuns näringsliv
Avtalet indexregleras med basår 2024, belopp 1 214 614.00Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 23 september 2024 (§ 2) att hos Transportstyrelsen hemställa att markområdet inom fastigheten Gävle Överhärde 63:1 ska avinrättas såsom flygplats. Beslutet har överklagats och Förvaltningsrätten i Falun har begärt att kommunstyrelsen ska yttra sig. Kommunjuristen har tagit fram ett förslag till yttrande i målet för vilket styrelsen antar som sitt eget.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 21 februari 2022, § 18, väckte Seppo Laine (V), Isabella Bexell (V), Charlotta Lagnander (V) samt Kristina Sjöström (V) rubricerad motion.
Motionärerna yrkar på att återskapa medborgarrelationen genom att Gävle kommun aldrig använder begreppet kund i sin relation till medborgarna.
Motionärerna argumenterar för att den del av samhället som utgörs av Gävle kommun enbart existerar i relation till sina medborgare. Även om kommunen agerar i samspel med både stat, region och andra kommuner är dess främsta syfte att tillhandahålla en välfärd och en samhällsservice åt de medborgare som är bosatta eller vistas i kommunen. Motionärerna menar att det att vara kund är ingen rättighet, att vara kund är villkorat. För att få vara en kund krävs en motprestation, ofta genom betalning och om denna uteblir upphör kundrelationen. Medborgarskapet är dock något helt annat, med det följer skyldigheter såsom att betala skatt och rättigheter som att vid behov kunna få försörjningsstöd eller andra insatser, från kommunen. Dessa rättigheter är garanterade, även om den enskilde inte har förmågan att betala skatt.
Kommunstyrelsen anser att motionärerna har en poäng i att begreppet medborgare i de flesta fall är att föredra framför begreppet kund för att beskriva relationen mellan kommunen och den enskilde. Kommunen har i dagsläget inget styrande dokument som anger vilka begrepp som får eller inte får användas inom kommunen, utan språkrådets riktlinjer ska följas. I många fall används de mer specifika begrepp som passar för den givna situationen av kommunen i kommunikationen med Gävlebon/medborgaren. Det finns dock ingen intention från Kommunstyrelsens sida att införa några styrande dokument som föreskriver tillåtna begrepp och därmed helt avskaffar användandet av begreppet kund, varför motionen föreslås bli avslagen.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2023, §16, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
Motionärerna föreslår att Kommunfullmäktige uppdrar till berörd nämnd/er att upprätta villkor, för föreningar som uppbär kommunalt stöd, med innebörden att individer med kända gängkriminella kopplingar förbjuds vistas i deras lokaler och/eller verksamhet, såvida inte syftet med verksamheten är specifikt inriktad på att få personer ur gängrelaterad verksamhet, men då ska det vara helt säkerställt att tredje persons trygghet ej äventyras. Motionärerna föreslår även att Kommunfullmäktige ska uppdra åt berörd nämnd att tillse att om attsats 1 ignoreras av dessa kommunfinansierade aktörer, ska prövning alltid ske angående framtida stöd.
Motionärerna argumenterar för att ungdomsgårdarnas verksamhet ska utgöra en trygg punkt där barn och unga kan mötas och umgås under trygga och säkra former och att deras förslag kan bidra till detta.
Kultur- och fritidsnämnden har inkommit med ett yttrande i anledning av motionen. Nämnden beskriver i yttrandet att de allmänna reglerna för föreningsstöd, som har beslutats av Kultur- och fritidsnämnden, gäller alla föreningar som uppbär någon form av stöd, inklusive de föreningar som driver fritidsgårdarna i Gävle kommun. Dessa regler anger bland annat att stöd inte ges till en organisation om den eller någon av dess företrädare, inom ramen för verksamheten, utövar våld, tvång eller hot eller på annat otillbörligt sätt kränker den enskildes grundläggande fri- och rättigheter; diskriminerar eller på annat sätt bryter mot principen om alla människors lika värde; rättfärdigar, främjar eller uppmanar till sådana ageranden eller motarbetar det demokratiska styrelseskicket. Reglerna säger också att Gävle kommun har rätt att utöva tillsyn och att begära återbetalning av stöd om reglerna för föreningsstöd inte följs.
Vidare beskriver nämnden i sitt yttrande att verksamhetschef, enhetschef eller sektorchef kan besluta om att stänga lokaler och anläggningar. För fritidsgårdarna gäller dessutom särskilda villkor genom avtal mellan kommunen och de föreningar som driver fritidsgård. Dessa avtal anger att fritidsgården ska vara en miljö helt fri från våld, alkohol och droger. Fritidsgårdens verksamhet ska också präglas av ett positivt klimat, fritt från all form av kränkande behandling och diskriminering. Fritidsgårdarna har dessutom ett särskilt uppdrag att utveckla de trygghetsplaner som finns; med målet tryggare fritidsgårdar och utarbetade metoder att möta extraordinära händelser. Kultur- och fritidsnämnden har tillit till fritidsgårdarna, som är väl insatta i problematiken kring gängrelaterad kriminalitet och samarbetar med andra aktörer för att motverka organiserad brottslighet. Fritidsgårdarna samverkar inom många olika forum för förbyggande arbete riktat mot ungdomar, exempelvis skolsamverkan, drogfri skola, SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid) och SIG (sociala insatsgruppen). Det förebyggande arbete som fritidsgårdarna utför går i linje med den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft 1 juli 2025 och där förebyggande arbete har en central roll i lagstiftningen.
Kriminella handlingar är självklart förbjudna i fritidsgårdarnas lokaler och gårdarna arbetar aktivt med att motverka all form av kriminell verksamhet. Fritidsgårdarna arbetar efter samma gemensamma tillvägagångssätt för att hantera och reglera avstängning från lokalen, och det förekommer redan idag att den som inte följer reglerna på en fritidsgård avvisas från lokalen.
Sammanfattat bedömer Kultur- och fritidsnämnden att de allmänna reglerna för föreningsstöd, villkoren i avtalen om fritidsgårdsverksamhet samt fritidsgårdarnas befintliga arbetssätt redan är relevant för att motverka gängrelaterad kriminalitet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 27 maj 2024, §30, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Övergripande planering (Styrning och stöd).
Motionärerna föreslår att Kommunfullmäktige uppdrar åt samhällsbyggnadsnämnden att inleda en planeringsprocess för att identifiera och reservera lämplig mark för möjlig etablering av ett nytt regemente inom kommunens gränser samt att Kommunfullmäktige avsätter medel för en förstudie som ska utreda lämpliga placeringar för ett nytt regemente, inklusive infrastrukturbehov, miljökonsekvensanalys och samråd med Försvarsmakten och andra relevanta statliga myndigheter. Kommunfullmäktige föreslås även besluta att uppmana samhällsbyggnadsnämnden att inleda ett nära samarbete med Försvarsmakten, Länsstyrelsen och andra berörda aktörer, för att säkerställa att planeringen av marken stödjer nationella försvars- och säkerhetsmål samt främjar lokala utvecklingsmål.
Motionärerna argumenterar för att Gävle kommun, genom att planera för mark som möjliggör ett nytt regemente kan bidra till nationell säkerhet samt utveckla regional utveckling och tillväxt.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 27 maj 2024, §30, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden.
Motionärerna föreslår att Kommunfullmäktige uppdrar åt Omvårdnadsnämnden att utarbeta och införa en parboendegaranti som säkerställer att äldre par kan fortsätta att bo tillsammans, även i de fall där endast en av parterna har ett omedelbart vård- och/eller omsorgsbehov i särskilt boende. Vidare föreslås att Kommunfullmäktige beslutar att avsätta medel för att anpassa befintliga äldreboenden och/eller utveckla nya boendeformer som möjliggör för par att leva tillsammans, oavsett den enskildes vårdbehov samt att Kommunfullmäktige uppmanar Omvårdnadsnämnden att, i samarbete med lämpliga aktörer, utveckla riktlinjer för hur parboendegarantin ska tillämpas, inklusive kriterier för ansökan och processen för att säkerställa att parens behov möts på ett värdigt sätt. Slutligen föreslår motionärerna att Kommunfullmäktige ska uppdra åt Omvårdnadsnämnden att regelbundet följa upp och utvärdera effekterna av parboendegarantin och rapportera detta tillbaka till Kommunfullmäktige med en årlig översyn.
Motionärerna argumenterar för att de flesta människor önskar att åldras tillsammans med sin livskamrat och ett en parboendegaranti skulle stärka de äldres rättigheter och välfärd samt bidra till att minska psykiska ohälsa och lidande.
Omvårdnadsnämnden har inkommit med ett yttrande med anledning av motionen. Där beskrivs det att det, enligt socialtjänstlagstiftningen, ingår i skälig levnadsnivå för makar/par att fortsättningsvis kunna sammanbo under förutsättning att de tidigare varaktigt sammanbott eller, om den ena parten redan bor på ett vård- och omsorgsboende för äldre, att paret dessförinnan varaktigt sammanbott (4 kap. 1 c § SoL).
Gävle kommun erbjuder en parboendegaranti som innebär att de som är gifta eller har varit sammanboende under en längre tid kan fortsätta bo tillsammans i vissa lägenheter vid Gävle Kommuns vård- och omsorgsboenden. En förutsättning är dock att minst en i paret är över 65 år samt att en har ett beslut om vård- och omsorgsboende. Vidare erbjuder Gävle kommun möjligheten att ”provbo” vilket möjliggör för de par som vill bo tillsammans att pröva detta under 3 månader innan de bestämmer sig. För att kunna flytta in i sin partners lägenhet på ett vård- och omsorgsboende behöver dock den anhörige avsäga sig besittningsskyddet. Detta är en överenskommelse som skall skickas till hyresnämnden. Det är först när hyresnämnden har godkänt besittningsskyddet som den anhörige får flytta in hos sin partner. Den anhörige kan bo kvar så länge dennes partner bor i vård- och omsorgsboendet. Hyresrättsliga frågor kring parboende regleras i hyreslagstiftningen, 12 kap. jordabalken.
Gävle kommun erbjuder idag ett antal lägenheter i egen regi, så kallade dubblettlägenheter, som är särskilt anpassade för två personer, vilket är i enlighet med 2 kap. 2§ socialtjänstförordningen (SoF). Till dessa lägenheter har de par där båda två har beslut om vård- och omsorgsboende förtur. Skulle någon av dessa vara lediga kan de erbjudas till par där det finns ett beslut samt ett önskemål om medboende. Det går även bra att bo som medboende i ”vanliga” lägenheter på vård- och omsorgsboenden så länge dessa är över 35 kvadratmeter. Sådana lägenheter erbjuds på flera olika boenden, både i egen regi och hos privata utförare. Omvårdnadsnämnden ser därför ingen anledning att avsätta särskilda medel för att göra ytterligare anpassningar.
Omvårdnadsnämnden beskriver att det erbjuds en parboendegaranti och redan finns riktlinjer samt kriterier för ansökan om parboende, vilka även finns publicerade på Gävle kommuns hemsida. Omvårdnadsnämnden bedömer att dessa är tillfyllest och ser inget behov av att utveckla nya. Eftersom parboendegarantin redan finns, och har funnits sedan flertalet år tillbaka, ser inte Omvårdnadsnämnden vilka effekter som skulle kunna följas upp eller utvärderas. En årlig översyn kan göras, förslagsvis i samband med det årliga kvalitetsarbetet där exempelvis mätetal så som antal beslut om parboende skulle kunna följas upp.
Utifrån Omvårdnadsnämndens yttrande föreslås motionen anses besvarad.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni 2024, §45, väckte Maritha Johansson (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionären yrkar att Gävle Kommuns kommunala gymnasieskolor, från och med avslutet av vårterminen 2025, ska erbjuda lånemössor för de ungdomar som så önskar.
Motionären argumenterar för att studentfirandet ofta medför stora kostnader och att Gävle kommun borde ta efter andra kommuner, som lånar ut studentmössor som ungdomarna kan använda på examensdagen vid fotografering och utspring.
Utbildningsnämnden har inkommit med ett yttrande med anledning av motionen där de delar motionärens uppfattning om att det idag kan vara kostsamt att ta studenten och hänvisar till informationssidan studentmottagning.se där det uppges att studenten i genomsnitt kostar mellan 13 000 och 17 000 kronor. Priset på en studentmössa varierar vanligtvis mellan 400 och 1500 kronor medan de dyraste studentmössorna kan kosta omkring 5 000 kronor. För elever som lever i ekonomisk utsatthet innebär studenten ofta ekonomiska påfrestningar.
Utbildningsnämnden ställer sig i yttrandet positiv till motionärens idé om att Gävle kommuns kommunala gymnasieskolor från och med avslutet av vårterminen 2025 ska erbjuda lånemössor. Utbildningsnämnden konstaterar att det inte finns några formella hinder för att inneha ett låneutbud av studentmössor. Det förekommer redan i nuläget att de kommunala gymnasieskolorna bistår med studentmössor till elever i ekonomiskt trångmål efter kontakt med elevhälsan. Utbildningsnämnden föreslår att ett mindre antal studentmössor ska införskaffas och erbjudas till låns till elever vid signal till skolan om ekonomiskt trångmål. Vad gäller de ekonomiska förutsättningarna bedömer Utbildningsnämnden att det skulle innebära en ringa kostnad motsvarande inköpspriset på aktuellt antal studentmössor.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Obs - ett förtydligande i rutinen för avsteg i anställningsstopp (24KS502-1)
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Klockan 13:00-14:30
- Länsstyrelsen informerar om civilt försvar och beredskap
-
39
Information från sektorchef
-
§ 229
Upprop och val av justerare
-
§ 230
Fastställande av föredragningslistan
-
Gävle kommun står inför betydande utmaningar vad gäller hemlöshet och bostadslösningar för socialt utsatta grupper. Uppskattningsvis finns det idag cirka 400 hemlösa i kommunen, och utan förbättrade insatser kommer inte situationen att bli bättre. Följden om inte detta görs är framför allt ett stort mänskligt lidande för de individer som står utan bostad. En del i detta arbete bör vara att ta fram en Hemlöshetsplan. Något till exempel Göteborgs stad har gjort.
De nuvarande boendeplanerna behöver kompletteras med en hemlöshetsplan. Nya socialtjänstlagen ställer dessutom krav på evidensbaserade metoder, och det är därför avgörande att vi lutar oss mot forskning och beprövad erfarenhet i utformningen av våra insatser.
Med bakgrund av ovanstående föreslår vi att Gävle kommun initierar en ny plan för att motverka hemlöshet och utveckla bostadslösningar för utsatta grupper.
Planen bör särskilt ta hänsyn till att forskning visar att traditionella trappmodeller har begränsad effekt för att motverka hemlöshet. Dessa system ställer ofta höga krav på individen, vilket gör att många inte klarar av att uppfylla förväntningarna och återigen faller tillbaka i hemlöshet. I kontrast till detta har Bostad Först visat sig vara en framgångsrik metod både internationellt och nationellt. Modellen bygger på att individen först erbjuds ett stabilt boende, varefter andra insatser kopplas på för att stödja en hållbar livssituation. För att Bostad Först ska vara framgångsrik måste dock grundprinciperna följas strikt.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att kommunstyrelsen beslutar:
att ge Sektor Styrning och stöd i uppdrag att ta fram ett förslag på en hemlöshetsplan enligt samma modell som Göteborgs stad, detta i samverkan med berörda nämnder, att säkerställa att hemlöshetsplanen följer evidensbaserade metoder och principer för hållbara bostadslösningar.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Den nya kriskommunikationsplanen ger riktlinjer för effektiv kommunikation vid samhällsstörningar, både vid större och mindre händelser som kräver krishantering. Den innehåller förtydligade roller och ansvar för kriskommunikation.
Bilagor har flyttats ut från huvuddokumentet för enklare kunna göra uppdateringar vid behov, och ingår här enbart som referens för beslutet. Titeln är förkortad men riktlinjerna gäller som tidigare även för extraordinära händelser i fredstid samt vid höjdberedskapBilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
En kommunikationspolicy anger grundprinciperna för hur en organisation kommunicerar, för att hjälpa den att genomföra beslut, nå mål och utveckla sin verksamhet. Policyn skapar riktning för utveckling av arbetssätt och rutiner som rör kommunikation.
Genom ett antagande av Gävle kommuns första Gävle kommun har tidigare inte haft någon kommunikationspolicy med tydligt dokumenterade grundprinciper, vilket till viss del försvårat vår möjlighet att kommunicera effektivt som organisation.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens nämnder och bolag har inkommit med månadsrapporter per oktober månad. Rapporterna innehåller resultat per oktober med kommentarer samt årsprognos för drift och investering med kommentarer.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
-
Nämndens verksamhetsplan utgår ifrån de kommunövergripande målnedbrytningarna som tilldelats nämnden i Kommunplan 2025.
Verksamhetsplanen innehåller även utvecklingsområden inom tjänstemannanivå fördelat på två fokusområden från sektorchefen.
Nämndens har finansiella utmaningar efter de satta besparingskraven som gäller kommande år då halva verksamheten är fredad mot besparingar samt generella kostnadsökningar på kommungemensamma system.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har blivit tilldelad ett Kommunbidrag om 535 626 tkr i Kommunplanen för 2025.
Kommunbidraget ska täcka nämndens verksamhetskostnader för verksamhetsåret och har internt fördelats avdelningsvis, till kommungemensamma kostnader samt till kommunalförbund såsom Gästrikeräddningstjänst och samordningsförbundet.
Internbudgeten är i balans för nämnden för kommande verksamhetsår. Besparingar om 2% motsvarande 11 mnkr är tagna inom ramen för nämnden och då med differentierade besparingskrav per avdelning.
Ett förtydligande är att cirka 50 procent av kommunbidraget är fredat så övrig del av verksamheten får ta hand om de besparingarna.
Arbetet med Internbudget och Verksamhetsplan för 2026 kommer att genomföras under det första kvartalet under 2025 för att full effekt ska kunna fås under verksamhetsåret 2026.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges rambeslut
Detta beslut gäller under förutsättning att kommunfullmäktige fastslår låneramen till 14 070 mnkr i samband med behandlingen av budgeten för år 2025 och utblick 2026-2028, bilaga 2, kommunfullmäktiges kommunplan för budget. Eftersom låneskulden omsätts efter vissa år måste lånebeslutet omfatta både tidigare låneskuld, den upplåning som erfordras för att finansiera årets utgifter samt en viss likviditetsreserv.
För att begränsa de kommunala bolagens räntekostnader beslutar kommunfullmäktige i Kommunplanen 2025 att medge att kommunen får låna upp och förmedla krediter samt bevilja borgen till bolagen inom en beloppsram på 14 070 mnkr (13 850 mnkr).
Den totala lånevolymen, inklusive borgensåtagande för Gävle kommun och de kommunala bolagen uppgår till 14 570 mnkr (14 350 mnkr) enligt tilläggsbudget för år 2025. Kommunstyrelsen bemyndigas att i beredskapssyfte uppta tillfälliga likviditetslån på 1 000 mnkr.
Kommunkoncernens finansiering
Anledningen till att kommunen valt att ta på sig ansvaret för den samlade kommunkoncernens finansiering är följande enligt den av kommunfullmäktige antagna finanspolicyn.
- Kommunkoncernen utgör en finansiell enhet och bedöms som en finansiell enhet på kreditmarknaden.
- Kommunkoncernens samlade kreditvärdighet bör utnyttjas för att uppnå lägsta möjliga finansieringskostnad för i koncernen ingående enheter. Kommunen har högre kreditvärdighet än de kommunala bolagen och bör därför agera låntagare i finansmarknaden.
- Ägaren Gävle kommun har ett hundraprocentigt ansvar för sina helägda dotterbolag.
- Gävle kommun kan aldrig låta något bolag i kommunkoncernen tvångslikvideras eller försättas i konkurs.
Medelsförvaltning
Regler för placering av kommunens och donationsstiftelsernas medel regleras av finanspolicy för Gävle kommunkoncern (KF 29/3 2021) och placeringspolicy stiftelser (KF 24/9 2007).
Delegation
Med det sätt på vilket kreditmarknaden fungerar med telefonhandel kan kommunstyrelsens beslut vid upphandling inte inväntas. Kommunstyrelsen har därför tidigare delegerat besluten om upplåning. Lånebesluten har därefter redovisats till kommunstyrelsen tertialvis i efterskott. Kommunstyrelsen föreslås tillämpa samma förfaringssätt under år 2025.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
Bifogad attestförteckning med beslutsattestanter och dess ersättare är upprättad i enlighet med attestreglemente (dnr 18K118-2) antaget av kommunfullmäktige samt tillämpningsanvisningar för attestreglementet (dnr 24KS373) antaget av kommunstyrelsen. Beslutsattesträtten är knuten på personnivå/namn och ansvarskod. Namngiven ersättare får enbart attestera då ordinarie beslutsattestant är frånvarande.
Syftet med attestreglementet och dess tillämpningsanvisningar är att dessa ska säkerställa en god kontroll av alla ekonomiska transaktioner, undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och oegentligheter samt bidra till en fullständig och rättvisande redovisning.
Attestförteckningen kan komma att uppdateras under verksamhetsåret då förändringar sker. Beslut under året tas av sektorchef Katarina Stistrup. Ändringar under året går upp till nämnd som anmälningsärende.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen fastställer kommunstyrelsen attestförteckning för Gävle kommuns donationsstiftelser med beslutattestanter samt ersättare.
Eftersom det under årets gång kan behöva bytas ut personer på attestförteckningen måste Martin Svaleryd kunna godkänna den typen av förändringar i attestförteckningen.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt självkostnadsprincipen får den verksamhet som förbundet bedriver som omfattar det kommunala ansvaret och det som är taxefinansierat inte redovisa något överskott. Det är bara marknadsverksamhet som får gå med vinst och som då också bidrar med eget kapital. Enligt självkostnadsprincipen ska resultatet inom det kommunala ansvaret vara 0 (noll) kronor.
Den del av verksamheten som är marknadsverksamhet bör som mål ha ett resultat över tid (3 år) på 5% som beräknas på resultatet efter finansiella poster i förhållande till omsättningen.
Förslaget innehåller också ett förtydligande att ärenden som bedöms vara av principiell beskaffenhet ska beslutas av respektive kommuns kommunfullmäktige.
Punkten om att medlemskommunerna senast i september ska besluta om avfallstaxa för förbundets verksamhetsområde stryks då förbundet inte styr över kommunernas planering.
Ärendet beskrivs mera detaljerat i bilagan ”Missiv angående ärendet upprättat av Ockelbo kommun”.
Beslutet gäller under förutsättning att motsvarande beslut fattas i kommunfullmäktige i övriga medlemskommuner.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor. Val av ombud till bolags- och föreningsstämmor 2025.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till ny delegationsordning har arbetats fram på sektor styrning och stöd. I arbetet om ny delegationsordning har fokus framför allt varit på att öka andelen redovisade delegationsbeslut till kommunstyrelsen. Bland annat har rutiner på hur delegationer ska redovisas gällande ekonomisk förvaltning, återrapportering av tilldelningsbeslut för upphandling har skapats.
De faktiska förändringar som gjorts är att vissa delegationer har tagits bort på grund av att de inte använts och inte heller har återrapporterats. Andra delegationer har tillförts, där beslut har fattats som vid fallet gällande sponsring, beslut om ytterområdessatsningar, eldningsförbud och flaggning där tidigare beslut funnits. En del andra har förtydligats då det inom organisationen funnits en del oklarheter om vad de faktiskt innebär.Det som är nytt för den här delegationsordningen är ett förtydligande att vissa av delegationsbesluten som inte kan laglighetsprövas behöver inte anmälas särskilt i enlighet med 6 kap. 40§ kommunallagen (2017:725). Sådana beslut finns inom dataskyddsfrågorna. Alla andra typer av beslut ska anmälas om inte det utrycks särskilt i anmärkningar.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har fått en inbjudan att lämna synpunkter kring en återrapportering gällande hur Sverige genomför Århuskonventionen. En avstämning har gjorts med övergripande planering, sociala hållbarhetsenheten, säkerhetsenheten samt sektor Livsmiljö, varav samtliga har avböjt att lämna synpunkter gällande denna hantering.
Århuskonventionen är en internationell konvention som garanterar medborgares tillgång till miljöinformation samt rätten att påverka beslutsprocesser inom området. Konventionen, som samlat tidigare erfarenheter i miljöarbetet, har fastslagit tre pelare som alla utgår från de mänskliga rättigheterna, nämligen- Rätten till information från offentliga myndigheter
- Rätten att delta i beslutsprocesser
- Rätten till rättslig prövning
Den synpunkt som remissvaret är på generell nivå och tar upp gäller konventionens tredje pelare som inbegriper rätten till rättslig prövning. Rätten att överklaga kommunalrättsliga beslut begränsas till kommunmedlemskapet enligt kommunallagen. Därmed kan begreppet diskriminering utifrån hemvist bli problematiskt.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
492kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
§ 246
Riktlinjer för exploateringsavtal Gävle kommun. Revidering av riktlinjer för exploateringsavtal 2024.
Kommuner som arbetar med exploateringsavtal är enligt Plan- och bygglagen hänvisade till att ha riktlinjer för exploateringsavtal.
Plan- och bygglagen definierar exploateringsavtal som ett avtal mellan kommunen och en byggaktör som avser exploatera privat mark.
Riktlinjerna för exploateringsavtal syftar till att tidigt i byggprocessen tydliggöra för exploatör konsekvenserna av att ingå avtal om genomförande av detaljplan med Gävle kommun. Riktlinjerna redovisar hur ansvar och kostnader för genomförandet fördelas mellan parterna.
Utgångspunkten är att samtliga kostnader som drabbar kommunen i sitt ansvar som huvudman, vid genomförandet av detaljplan ska hänvisas till exploatören. Lagen sätter dock gränser för vad en kommun får hänvisa exploatören att utföra.
Revidering 2024 avser:
- Medfinansieringsersättning -värdeåterföring
- Hantering av marköverlåtelse i samband med genomförandet av detaljplan
”Riktlinjer för exploateringsavtal Gävle kommun. Revidering av riktlinjer för exploateringsavtal 2024, dnr 24ks330” ersätter tidigare antagen riktlinje för exploateringsavtal, 23ks125.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
§ 247
Yttrande gällande ansökan M 2694-22 om omprövning av nationella miljövillkor för Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen
Nilsson Kraft AB har ansökt enligt den nationella planen om omprövning av villkor för att uppnå moderna miljövillkor för anläggningen Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen, Gävle kommun.
Mark- och miljödomstolen har skickat en underrättelse till Gävle kommun med Nilsson Kraft AB:s yttrande och slutförande av talan i rubricerat mål.
Gävle kommun har yttrat sig på Nilsson Kraft AB:s yttrande till Mark- och miljödomstolen genom att i korthet yrka på;
Kommunen vidhåller de yrkanden som tidigare framförts (bilaga 1) och önskar med anledning av sökandens senaste yttrande tillägga följande;
I första hand yrkar Gävle kommun, ”kommunen”, genom dess kommunstyrelse med organisationsnummer 212000–2338, på att Nilsson Kraft AB:s ansökan om omprövning för moderna miljövillkor för Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen, Gävle kommun, ska avslås och tillstånd vägras.
I andra hand yrkar Gävle kommun att ansökan avvisas då det framkommit att undersökningarna ej når upp till miljöbalkens krav om innehållet i en miljökonsekvensbeskrivning. Miljökonsekvensbeskrivning krävs eftersom det råder osäkerhet om verksamheten kan komma att skada Natura 2000-områden.
Vidare utgör inte minst situationen vid Nyhammarsdammen att kommunen inte kan godta att erforderlig rådighet föreligger.
I tredje hand yrkar Gävle kommun att mark- och miljödomstolen sätter som villkor att en mer långtgående miljöanpassning ska genomföras vid både Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen än vad Nilsson Kraft AB föreslår i sin ansökan.
Gävle kommun anser att ansökan fortfarande är ofullständig och motsätter sig att målet prövas utan huvudförhandling. Kommunen yrkar på att det ska hållas huvudförhandling med tillhörande syn innan några villkor sätts.
Grunden för ställningstagandena utvecklas i bifogat yttrande ”Yttrande gällande ansökan M 2694-22 om omprövning av nationella miljövillkor för Oslättfors vattenkraftverk och Nyhammarsdammen”.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen har under år 2020 med Rosewood Development AB, nedan kallad Rosewood, träffat ett Exploateringsavtal avseende genomförande av detaljplan Sätra 11:1 m.fl. Gavlehov Västra Etapp 1. Avtalet godkändes av Kommunstyrelsen i Gävle kommun (DNR 18KS19-15)
Rosewood har nu, i enlighet med Exploateringsavtalets punkt 16.1, framfört önskemål om att överlåta exploateringsavtalet med dess rättigheter och skyldigheter på ett annat bolag, nämligen K-Fast Sätra 108:20.
Det ursprungliga exploateringsavtalet som härmed överlåts, med vissa tillägg, kan läsas i sin helhet i tilläggsavtalets Bilaga 1.
Ändringar i tilläggsavtalet:
- Justerat exploateringsbidrag enligt punkt 8. Åtgärder ändras för att stämma överens med aktuell och gemensam utbyggnadsplan. Exploatörens ekonomiska åtagande ökar från maximalt 12,7 mkr till maximalt 12,84 mkr.
- Punkt 14. ändras så att ny exploatör uppvisar moderbolagsborgen som säkerhet i samband med signatur.
- Kommunen bekräftar i punkt 4. att inga tillkommande kostnader, utöver de som regleras i punkt 8, ska belasta K-fast Sätra 108:20. Dessa kostnader ska istället belasta tidigare exploatör.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommun deltar i det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities som samlar 23 städer i Sverige som ska bli klimatneutrala till 2030. Syftet med deltagandet är att förse kommunen med kunskap och externa medel för att nå kommunens eget mål om en klimatneutral kommun till 2030. Genom satsningen mobiliseras 23 städer och 6 myndigheter som kan driva klimatfrågor på flera nivåer och fungera som en samlad kraft nationellt och internationellt. Årligen skriver kommunerna och myndigheterna ett kontrakt där syftet är att öka omställningstakten genom att identifiera åtgärder och finansieringsbehov i kommunerna samt samordna finansieringsmöjligheter och policyutveckling på myndigheterna.
I årets kontrakt utformar vi ambitioner om att jobba med omställningen i transportsektorn där vi avser stärka styrning och prioritering i linje med våra mål. Det saknas idag en övergripande ledningsnivå som kan prioritera kring de investeringar eller prioriteringar som behöver göras för hållbarhet. Att få det på plats blir en viktig åtgärd under 2025.
Upphandling är ett annat viktigt område där utsläppen från bygg och anläggning följer tätt efter transporterna.
Ytterligare ett viktigt område för 2025 är fortsatt utveckling av Gävle klimatavtal.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle gör bedömningen att det under senare tid generellt varit en positiv prisutveckling på fastighetsmarknaden och med sjunkande räntor kan denna utveckling förväntas fortsätta. Det kan även noteras att markvärdena vid senaste småhustaxering (2024) har höjts påtagligt i de flesta områdena inom Gävle tätort. Därför är det motiverat mot nämnda bakgrund med en generell uppräkning av markvärdena med 5 %.
För andra fastigheter än småhus bör en individuell värdering av marken ske i varje enskilt fall. Detta gäller såväl vid omreglering av avgälden som för friköp.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Mark- och miljödomstolen har kungjort tillståndsansökan för havsbaserad vindkraft vid Utposten II i mål M1686-23. Nu har Gävle kommun möjlighet att yttra sig på tillståndsansökan.
Den sökande har tidigare ansökt om tillstånd för vindkraft vid Utposten II. Gävle kommun väljer att återanvända det tidigare remissvaret (21ks350).
Beslut om tillstånd att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd kan endast ges om kommunen tillstyrker föreslagen användning av utpekat geografiskt område enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken. Gävle kommun har tidigare beslutat att tillstyrka den tidigare separata ansökan för området (21ks452). Beslut om kommunal tillstyrkan hanteras som ett separat ärende med DNR 24KS500.
I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 framkommer att förnyelsebara energikällor ska främjas och i processen att bli ett klimatneutralt Gävle år 2050 behöver förutsättningar för hållbar utveckling skapas. Den aktuella ansökan går därmed i linje med översiktsplanen.
I Gävle kommun finns två områden av riksintresse för vindkraft: Storgrundet och Finngrundet. I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 ställer sig Gävle kommun positiv till havsbaserad vindkraft inom specifikt dessa två riksintresseområden med förutsättningar att bland annat farleder och viktiga naturvärden inte påtagligt skadas. Projektområde Utposten II är lokaliserat inom Storgrundet.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
§ 252
Beslut om kommunal tillstyrkan gällande föreslagen användning för vindkraft och överföringskabel vid Utposten II, Mål m1686-23
Beslut om tillstånd att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd till en anläggning för vindkraft får endast ges om kommunen där anläggningen avses att uppföras har tillstyrkt det, enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken.
I en tidigare separat ansökan har Gävle kommun redan beslutat om att tillstyrka den föreslagna användningen i området (21KS452). Men eftersom detta gäller en ny ansökan så behöver Gävle kommun fatta ett nytt beslut avseende kommunal tillstyrkan. Därefter kan Mark- och miljödomstolen besluta om tillståndet.
Styrande dokument och vindkraft
I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 framkommer att förnyelsebara energikällor ska främjas och i processen att bli ett klimatneutralt Gävle behöver förutsättningar för hållbar utveckling skapas. I översiktsplanen framgår en positiv inställning till havsbaserad vindkraft inom riksintresseområden för vindkraft som är Storgrundet och Finngrundet. Detta med förutsättning att bland annat farleder och viktiga naturvärden eller arter inte påtagligt skadas.
Enligt Gävle kommun kommunplan år 2022 ska Gävle kommun vara klimatneutral till år 2030 och enligt kommunens Miljöstrategiska program så är utbyggnaden av vindkraft viktig.
Utposten II utgör 1 av ungefär 11 pågående tillståndsansökningar för havsbaserad vindkraft i Bottenhavet mellan Gävle och Hudiksvall.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
23mb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Taxan inom miljöbalken har reviderats för att förtydliga att taxan innefattar både marknadskontroll samt tillsyn. Även vissa språkliga förändringar har skett.
Taxan för avfallshantering i småbåtshamn har nu knutits till miljötaxan samt reviderats gällande OB-beräkning.
Föreslagna taxeändringar berör i förkommande fall även jävsnämnden. Enligt 5 kapitlet 26 § kommunallagen ska ett ärende, innan det avgörs av fullmäktige, ha beretts antingen av en nämnd vars verksamhetsområde ärendet berör eller av en fullmäktigeberedning. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår därför att fullmäktige bereder ärendet för jävsnämndens räkning, så att beslut för båda nämnderna kanske vid samma tidpunkt.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 12. kap 10 § i PBL så ska grunderna för hur avgifterna beräknas anges i en taxa som kommunfullmäktige beslutar om.
Gävle kommuns bygglovstaxa bygger på Sveriges kommuners och regioners (SKR) förslag till modell för beräkning av avgifter.
Taxemodellen innebär i korthet att en genomsnittlig handläggningskostnad per timme räknas fram och multipliceras med handläggningstiden för den specifika ärendetypen för att få fram avgiften.
Den nuvarande bygglovstaxan antogs av kommunfullmäktige 2016 och började gälla 1 januari 2017. Den har reviderats och indexuppräknats flera gånger. Ingen förändring görs i själva grundbeslutet.
De förändringar som föreslås får följande konsekvenser
- För riktigt stora nybyggnader och tillbyggnader så ökar avgiften för att motsvara den genomsnittliga handläggningstiden.
- Avgiften för strandskyddsdispenser blir något högre med anledning av att prövningen har blivit svårare och oftare kräver ett platsbesök.
- Avgiften för byggbodar utanför planlagt område bedöms vara oskäligt hög och motsvarar inte den genomsnittliga handläggningstiden och föreslås sänkas.
- Tillbyggnad av stora enkla byggnader (t.ex. lagertält, lagerlokaler) och för små enkla byggnader (t.ex. redskapsbodar, kurer, små kiosker, vindskydd) har idag en för hög avgift och föreslås sänkas.
- Den avgift som tas ut för prövningen av pumpstationer och andra likande åtgärder är idag för hög och föreslås sänkas.
De föreslagna justeringarna rör enbart ett fåtal ärenden per år. Den ekonomiska konsekvensen blir därför marginell och de budgeterade intäkterna kommer inte att påverkas. För en fullständig beskrivning hänvisas det till Samhällsbyggnadsnämndens nämndsyttrande.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
Gästrike räddningstjänst har uppmanat respektive medlemskommun att komplettera med en avgift gällande organisationstillsyn för mindre organisationer. Storlek på organisation påverkar tidsåtgången för tillsynen och det går inte åt lika mycket tid på förberedelse, besök och efterarbete när tillsyn sker på en mindre organisation. Taxetabellen föreslås att utökas med två taxor där tidsåtgången som ligger till grund för taxan justeras. De nya taxorna benämns organisationstillsyn mindre och samordnad organisationstillsyn mindre. Taxorna i enlighet med 2024 års nivå blir för organisationstillsyn mindre 7 110 kr och för samordnad organisationstillsyn mindre 5 820 kr. Taxorna läggs till i förbundets taxetabell.
Bedömning om vilken taxa som organisationen omfattas av bedöms utifrån taxetabellen och tidsåtgång för varje fastighetsägare.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade 2021-06-08 att införa Gävle kommuns arkitekturpris och att fastställa riktlinjer för detta pris. Syftet med arkitekturpriset är att uppmärksamma väl genomförda projekt i Gävle, väcka intresse i samhället för god arkitektur, hållbara lösningar och väl tillgängliga byggnader, anläggningar, offentliga platser och miljöer.
Arkitekturpriset har delats ut tre gånger. Det gick till bostadshuset Tallkotten 2022, renovering av Staffanskyrkan 2023 och Diléns saluhall 2024. Enligt riktlinjerna kan även ett hedersomnämnande ges vid ett extraordinärt tillfälle. Vid prisutdelningen 2022 fick bostadshusen vid Almvägen samt bostadskvarteret Runstenen var sitt hedersomnämnande för god arkitektur. Almvägen och Runstenen uppfyllde då inte kriterierna för att få Arkitekturpriset eftersom det hade gått mer än två år efter färdigställande. Riktlinjerna för priset har därefter reviderats så att Arkitekturpriset kan delas ut till ett objekt som är högst 5 år efter färdigställande.
Enligt riktlinjerna kan hedersomnämnande kan ges vid extraordinärt tillfälle. Det är otydligt vad som menas med ett extraordinärt tillfälle men det kan det finnas anledning för juryn att lyfta fram ett projekt som har höga kvaliteter, men som inte kvalificerar sig för Arkitekturpriset. Riktlinjerna föreslås därför ändras så att det kan ges till ett projekt som utmärker sig med en design som särskilt lyfter fram någon av aspekterna berörande, robust eller användbar. Med denna ändring kan man ge ett hedersomnämnande till ett projekt som främst har höga estetiska kvaliteter, är särskilt väl utformat utifrån hållbarhet eller har en utformning som på ett positivt sätt tillgodoser tillgänglighet.
Enligt riktlinjerna ska juryn utses av kommunstyrelsen och utgörs av 7 personer som bidrar med hög och bred kompetens. Jurymedlemmarna utses lämpligen från högskola, arkitekturhögskola, lokal press, handelskammare i länet, stadsutvecklare inom kommunen och arkitekter från näringslivet. Gävle kommuns representanter är kommunstyrelsens ordförande som även är juryns ordförande samt stadsarkitekten. Kommunens representanter är fasta och återkommande varje år. De behöver därmed inte utses för 2025.
Utöver kommunstyrelsens ordförande och stadsarkitekten föreslås följande personer ingår i juryn för arkitekturpriset 2025:
Erika Åberg, byggnadsantikvarie, Erika Åbergs hus & byggnadsvård
Lars Marcus, gästprofessor i stadsbyggnad, Högskolan i Gävle
Andreas Hansson, landskapsarkitekt Sweco Architects
Sara Hammar, arkitekt Kontrollbolaget
Bodil Juggas, kulturjournalist och tidigare kulturredaktör Arbetarbladet
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
§ 257
Ändring av de allmänna lokala ordningsföreskrifterna för att tillåta hundar på vissa av kommunens offentliga badplatser
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende till kommunfullmäktige i enlighet med 5 kap. 22§ kommunallagen (2017:725).
Enligt 3 kap. 8 § ordningslag (1993:1617) får en kommun meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats.
Kultur- och fritidsnämnden beviljade e-petition 2021 om att välkomna hundar på två kommunala friluftsbad, Komsumbadet/Brädviken (Storsand) och Hilleviksbadet.
Friluftsbaden Storsand (även kallat Konsumbadet och Brädviken), Smörnäs och Hilleviksbadet bedöms vara passande badplatser för hund. Storsand är en långgrund badplats med stor sandstrand. Det finns även bra kommunikationer då både gångstråk och kustleden passerar området, i anslutning finns även en busshållplats. Besökare som har hundrädsla, allergi eller som av andra skäl inte vill bada på samma område som hundar kan nyttja närliggande badplats i Engeltofta eller Engesberg. Hilleviksbadet är lämpat att tillåta hund då det är ett annat typ av bad med grässtrand. Vidare bedömer förvaltningen att badet i Smörnäs är lämpat för att tillåta hund då det också är annat typ av bad med grässtrand.
Sammanfattningsvis innebär det hära) ett namnbyte från Konsumbadet/Brädviken till Storsand/Brädviken.
b) ett tillägg av badplatserna Smörnäs och Vårvik i allmänna lokala ordningsföreskrifter.
c) ett undantag från vistelseförbudet badplats Storsand/Brädviken, Smörnäs och Hilleviksbadet.
Förslaget bedöms vara proportionerlig utifrån ordningslagens krav på föreskrift.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Movexum AB är den regionala inkubatorn där Gävle kommun är en av medfinansiärerna. För att säkra en långsiktig verksamhet har ett innovationsavtal som för åren 2025 – 2028 tagits fram.
Movexums verksamhet är att genom dynamiska processer stödja framväxten av fler företag som genererar tillväxt och hållbar utveckling i Gävleborg, särskilt vad gäller kunskapsintensiva affärsområden. Detta görs genom att tillhandahålla en inkubatorsverksamhet för nystartade tillväxt- och kunskapsföretag i syfte att underlätta den initiala utvecklingen av dessa.
Movexums verksamhet är en viktig del för differentieringen och utvecklingen av Gävles kommuns näringsliv
Avtalet indexregleras med basår 2024, belopp 1 214 614.00Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 23 september 2024 (§ 2) att hos Transportstyrelsen hemställa att markområdet inom fastigheten Gävle Överhärde 63:1 ska avinrättas såsom flygplats. Beslutet har överklagats och Förvaltningsrätten i Falun har begärt att kommunstyrelsen ska yttra sig. Kommunjuristen har tagit fram ett förslag till yttrande i målet för vilket styrelsen antar som sitt eget.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 21 februari 2022, § 18, väckte Seppo Laine (V), Isabella Bexell (V), Charlotta Lagnander (V) samt Kristina Sjöström (V) rubricerad motion.
Motionärerna yrkar på att återskapa medborgarrelationen genom att Gävle kommun aldrig använder begreppet kund i sin relation till medborgarna.
Motionärerna argumenterar för att den del av samhället som utgörs av Gävle kommun enbart existerar i relation till sina medborgare. Även om kommunen agerar i samspel med både stat, region och andra kommuner är dess främsta syfte att tillhandahålla en välfärd och en samhällsservice åt de medborgare som är bosatta eller vistas i kommunen. Motionärerna menar att det att vara kund är ingen rättighet, att vara kund är villkorat. För att få vara en kund krävs en motprestation, ofta genom betalning och om denna uteblir upphör kundrelationen. Medborgarskapet är dock något helt annat, med det följer skyldigheter såsom att betala skatt och rättigheter som att vid behov kunna få försörjningsstöd eller andra insatser, från kommunen. Dessa rättigheter är garanterade, även om den enskilde inte har förmågan att betala skatt.
Kommunstyrelsen anser att motionärerna har en poäng i att begreppet medborgare i de flesta fall är att föredra framför begreppet kund för att beskriva relationen mellan kommunen och den enskilde. Kommunen har i dagsläget inget styrande dokument som anger vilka begrepp som får eller inte får användas inom kommunen, utan språkrådets riktlinjer ska följas. I många fall används de mer specifika begrepp som passar för den givna situationen av kommunen i kommunikationen med Gävlebon/medborgaren. Det finns dock ingen intention från Kommunstyrelsens sida att införa några styrande dokument som föreskriver tillåtna begrepp och därmed helt avskaffar användandet av begreppet kund, varför motionen föreslås bli avslagen.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2023, §16, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
Motionärerna föreslår att Kommunfullmäktige uppdrar till berörd nämnd/er att upprätta villkor, för föreningar som uppbär kommunalt stöd, med innebörden att individer med kända gängkriminella kopplingar förbjuds vistas i deras lokaler och/eller verksamhet, såvida inte syftet med verksamheten är specifikt inriktad på att få personer ur gängrelaterad verksamhet, men då ska det vara helt säkerställt att tredje persons trygghet ej äventyras. Motionärerna föreslår även att Kommunfullmäktige ska uppdra åt berörd nämnd att tillse att om attsats 1 ignoreras av dessa kommunfinansierade aktörer, ska prövning alltid ske angående framtida stöd.
Motionärerna argumenterar för att ungdomsgårdarnas verksamhet ska utgöra en trygg punkt där barn och unga kan mötas och umgås under trygga och säkra former och att deras förslag kan bidra till detta.
Kultur- och fritidsnämnden har inkommit med ett yttrande i anledning av motionen. Nämnden beskriver i yttrandet att de allmänna reglerna för föreningsstöd, som har beslutats av Kultur- och fritidsnämnden, gäller alla föreningar som uppbär någon form av stöd, inklusive de föreningar som driver fritidsgårdarna i Gävle kommun. Dessa regler anger bland annat att stöd inte ges till en organisation om den eller någon av dess företrädare, inom ramen för verksamheten, utövar våld, tvång eller hot eller på annat otillbörligt sätt kränker den enskildes grundläggande fri- och rättigheter; diskriminerar eller på annat sätt bryter mot principen om alla människors lika värde; rättfärdigar, främjar eller uppmanar till sådana ageranden eller motarbetar det demokratiska styrelseskicket. Reglerna säger också att Gävle kommun har rätt att utöva tillsyn och att begära återbetalning av stöd om reglerna för föreningsstöd inte följs.
Vidare beskriver nämnden i sitt yttrande att verksamhetschef, enhetschef eller sektorchef kan besluta om att stänga lokaler och anläggningar. För fritidsgårdarna gäller dessutom särskilda villkor genom avtal mellan kommunen och de föreningar som driver fritidsgård. Dessa avtal anger att fritidsgården ska vara en miljö helt fri från våld, alkohol och droger. Fritidsgårdens verksamhet ska också präglas av ett positivt klimat, fritt från all form av kränkande behandling och diskriminering. Fritidsgårdarna har dessutom ett särskilt uppdrag att utveckla de trygghetsplaner som finns; med målet tryggare fritidsgårdar och utarbetade metoder att möta extraordinära händelser. Kultur- och fritidsnämnden har tillit till fritidsgårdarna, som är väl insatta i problematiken kring gängrelaterad kriminalitet och samarbetar med andra aktörer för att motverka organiserad brottslighet. Fritidsgårdarna samverkar inom många olika forum för förbyggande arbete riktat mot ungdomar, exempelvis skolsamverkan, drogfri skola, SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid) och SIG (sociala insatsgruppen). Det förebyggande arbete som fritidsgårdarna utför går i linje med den nya socialtjänstlagen som väntas träda i kraft 1 juli 2025 och där förebyggande arbete har en central roll i lagstiftningen.
Kriminella handlingar är självklart förbjudna i fritidsgårdarnas lokaler och gårdarna arbetar aktivt med att motverka all form av kriminell verksamhet. Fritidsgårdarna arbetar efter samma gemensamma tillvägagångssätt för att hantera och reglera avstängning från lokalen, och det förekommer redan idag att den som inte följer reglerna på en fritidsgård avvisas från lokalen.
Sammanfattat bedömer Kultur- och fritidsnämnden att de allmänna reglerna för föreningsstöd, villkoren i avtalen om fritidsgårdsverksamhet samt fritidsgårdarnas befintliga arbetssätt redan är relevant för att motverka gängrelaterad kriminalitet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 27 maj 2024, §30, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Övergripande planering (Styrning och stöd).
Motionärerna föreslår att Kommunfullmäktige uppdrar åt samhällsbyggnadsnämnden att inleda en planeringsprocess för att identifiera och reservera lämplig mark för möjlig etablering av ett nytt regemente inom kommunens gränser samt att Kommunfullmäktige avsätter medel för en förstudie som ska utreda lämpliga placeringar för ett nytt regemente, inklusive infrastrukturbehov, miljökonsekvensanalys och samråd med Försvarsmakten och andra relevanta statliga myndigheter. Kommunfullmäktige föreslås även besluta att uppmana samhällsbyggnadsnämnden att inleda ett nära samarbete med Försvarsmakten, Länsstyrelsen och andra berörda aktörer, för att säkerställa att planeringen av marken stödjer nationella försvars- och säkerhetsmål samt främjar lokala utvecklingsmål.
Motionärerna argumenterar för att Gävle kommun, genom att planera för mark som möjliggör ett nytt regemente kan bidra till nationell säkerhet samt utveckla regional utveckling och tillväxt.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 27 maj 2024, §30, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden.
Motionärerna föreslår att Kommunfullmäktige uppdrar åt Omvårdnadsnämnden att utarbeta och införa en parboendegaranti som säkerställer att äldre par kan fortsätta att bo tillsammans, även i de fall där endast en av parterna har ett omedelbart vård- och/eller omsorgsbehov i särskilt boende. Vidare föreslås att Kommunfullmäktige beslutar att avsätta medel för att anpassa befintliga äldreboenden och/eller utveckla nya boendeformer som möjliggör för par att leva tillsammans, oavsett den enskildes vårdbehov samt att Kommunfullmäktige uppmanar Omvårdnadsnämnden att, i samarbete med lämpliga aktörer, utveckla riktlinjer för hur parboendegarantin ska tillämpas, inklusive kriterier för ansökan och processen för att säkerställa att parens behov möts på ett värdigt sätt. Slutligen föreslår motionärerna att Kommunfullmäktige ska uppdra åt Omvårdnadsnämnden att regelbundet följa upp och utvärdera effekterna av parboendegarantin och rapportera detta tillbaka till Kommunfullmäktige med en årlig översyn.
Motionärerna argumenterar för att de flesta människor önskar att åldras tillsammans med sin livskamrat och ett en parboendegaranti skulle stärka de äldres rättigheter och välfärd samt bidra till att minska psykiska ohälsa och lidande.
Omvårdnadsnämnden har inkommit med ett yttrande med anledning av motionen. Där beskrivs det att det, enligt socialtjänstlagstiftningen, ingår i skälig levnadsnivå för makar/par att fortsättningsvis kunna sammanbo under förutsättning att de tidigare varaktigt sammanbott eller, om den ena parten redan bor på ett vård- och omsorgsboende för äldre, att paret dessförinnan varaktigt sammanbott (4 kap. 1 c § SoL).
Gävle kommun erbjuder en parboendegaranti som innebär att de som är gifta eller har varit sammanboende under en längre tid kan fortsätta bo tillsammans i vissa lägenheter vid Gävle Kommuns vård- och omsorgsboenden. En förutsättning är dock att minst en i paret är över 65 år samt att en har ett beslut om vård- och omsorgsboende. Vidare erbjuder Gävle kommun möjligheten att ”provbo” vilket möjliggör för de par som vill bo tillsammans att pröva detta under 3 månader innan de bestämmer sig. För att kunna flytta in i sin partners lägenhet på ett vård- och omsorgsboende behöver dock den anhörige avsäga sig besittningsskyddet. Detta är en överenskommelse som skall skickas till hyresnämnden. Det är först när hyresnämnden har godkänt besittningsskyddet som den anhörige får flytta in hos sin partner. Den anhörige kan bo kvar så länge dennes partner bor i vård- och omsorgsboendet. Hyresrättsliga frågor kring parboende regleras i hyreslagstiftningen, 12 kap. jordabalken.
Gävle kommun erbjuder idag ett antal lägenheter i egen regi, så kallade dubblettlägenheter, som är särskilt anpassade för två personer, vilket är i enlighet med 2 kap. 2§ socialtjänstförordningen (SoF). Till dessa lägenheter har de par där båda två har beslut om vård- och omsorgsboende förtur. Skulle någon av dessa vara lediga kan de erbjudas till par där det finns ett beslut samt ett önskemål om medboende. Det går även bra att bo som medboende i ”vanliga” lägenheter på vård- och omsorgsboenden så länge dessa är över 35 kvadratmeter. Sådana lägenheter erbjuds på flera olika boenden, både i egen regi och hos privata utförare. Omvårdnadsnämnden ser därför ingen anledning att avsätta särskilda medel för att göra ytterligare anpassningar.
Omvårdnadsnämnden beskriver att det erbjuds en parboendegaranti och redan finns riktlinjer samt kriterier för ansökan om parboende, vilka även finns publicerade på Gävle kommuns hemsida. Omvårdnadsnämnden bedömer att dessa är tillfyllest och ser inget behov av att utveckla nya. Eftersom parboendegarantin redan finns, och har funnits sedan flertalet år tillbaka, ser inte Omvårdnadsnämnden vilka effekter som skulle kunna följas upp eller utvärderas. En årlig översyn kan göras, förslagsvis i samband med det årliga kvalitetsarbetet där exempelvis mätetal så som antal beslut om parboende skulle kunna följas upp.
Utifrån Omvårdnadsnämndens yttrande föreslås motionen anses besvarad.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni 2024, §45, väckte Maritha Johansson (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionären yrkar att Gävle Kommuns kommunala gymnasieskolor, från och med avslutet av vårterminen 2025, ska erbjuda lånemössor för de ungdomar som så önskar.
Motionären argumenterar för att studentfirandet ofta medför stora kostnader och att Gävle kommun borde ta efter andra kommuner, som lånar ut studentmössor som ungdomarna kan använda på examensdagen vid fotografering och utspring.
Utbildningsnämnden har inkommit med ett yttrande med anledning av motionen där de delar motionärens uppfattning om att det idag kan vara kostsamt att ta studenten och hänvisar till informationssidan studentmottagning.se där det uppges att studenten i genomsnitt kostar mellan 13 000 och 17 000 kronor. Priset på en studentmössa varierar vanligtvis mellan 400 och 1500 kronor medan de dyraste studentmössorna kan kosta omkring 5 000 kronor. För elever som lever i ekonomisk utsatthet innebär studenten ofta ekonomiska påfrestningar.
Utbildningsnämnden ställer sig i yttrandet positiv till motionärens idé om att Gävle kommuns kommunala gymnasieskolor från och med avslutet av vårterminen 2025 ska erbjuda lånemössor. Utbildningsnämnden konstaterar att det inte finns några formella hinder för att inneha ett låneutbud av studentmössor. Det förekommer redan i nuläget att de kommunala gymnasieskolorna bistår med studentmössor till elever i ekonomiskt trångmål efter kontakt med elevhälsan. Utbildningsnämnden föreslår att ett mindre antal studentmössor ska införskaffas och erbjudas till låns till elever vid signal till skolan om ekonomiskt trångmål. Vad gäller de ekonomiska förutsättningarna bedömer Utbildningsnämnden att det skulle innebära en ringa kostnad motsvarande inköpspriset på aktuellt antal studentmössor.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Obs - ett förtydligande i rutinen för avsteg i anställningsstopp (24KS502-1)
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
§ 267
Information från sektorchef
-
Klockan 13:00-14:30
- Länsstyrelsen informerar om civilt försvar och beredskap