Möte 2020-10-27
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Gävle Energi AB avser att, i samverkan med Sandviken Energi AB, projektera och bygga en sammanbindande fjärrvärmeledning mellan fjärrvärmenäten i Sandviken och Gävle.
Möjligheten att koppla samman fjärrvärmenäten i Gävle och Sandviken har utretts ett flertal gånger genom åren. Den senaste utredningen har skett under drygt ett år och har aktualiserats av Sandviken Energis behov av att ersätta sitt befintliga kraftvärmeverk med en ny produktionslösning.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2021 och utblick 2022 – 2024 med ekonomiska ramar, avkastningskrav, kommunövergripande mål, ägardirektiv och uppdrag kommer att fattas av Kommunfullmäktige i november 2020. När beslut om kommunplan fattas före november månad innehåller beslutet om Kommunplan även beslut om skattesats för kommande år. Med anledning av detta, 11 kap, 8 §, KL, föreslår kommunstyrelsen om beslut av skattesats för år 2021.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2020.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
För att få en effektivare hantering av kommunkoncernens finansfunktion föreslås införandet av en utbyggd internbank. Internbankens uppdrag är att ansvara för Gävle kommunkoncerns kapitalförsörjning och hantera kommunkoncernens finansiella flöden i syfte att uppnå samordningsfördelar och bästa möjliga villkor med en övergripande finansiell riskhantering. Internbanken representerar kommunkoncernen när det gäller finansiella transaktioner mot den externa marknaden. Internbanken jobbar löpande med att säkra kommunkoncernens långsiktiga tillgång till ändamålsenlig finansiering med låg risk till marknadsmässiga villkor. Vidare ska internbanken löpande upprätta finansrapporter för uppföljning och intern kontroll av att finanspolicy och riktlinjer efterlevs.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2018 startade Kommuninvest Ekonomisk förening (Föreningen) och Kommuninvest i Sverige AB (Bolaget) en utredning kring kapitalbehov, kapitalisering och kapitalmål. Med antaganden om kommunernas och regionernas investeringsbehov, Kommuninvests egen utlåningsprognos och ett antagande om en viss successiv ökning av antalet medlemmar, så beslutade föreningsstämman om ändringar för att möjliggöra Kommuninvests fortsatta kapitalisering och uppnå de krav som de regulativa myndigheterna har på kravet av att hålla kapital mot risken för alltför låg bruttosoliditet.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2019 genomfördes en hel del förändringar med stiftelsehanteringen. Det anställdes en person till ekonomiavdelningen, Styrning och stöd, som på heltid skulle arbeta med att centralisera och digitalisera stiftelsehanteringen. Arbetet har gett resultat och idag har tex alla kommunstyrelsens stiftelser e-tjänster.
1–30 september var det ansökningsperiod för 6 av Kommunstyrelsens stiftelser. Det inkom 88 ansökningar, från 42 olika personer/organisationer, vilket innebär att de flesta skickade in ansökningar till fler än en stiftelse. Det beror troligtvis på att stiftelserna har snarlika ändamål.
Ett förslag till beslut om fördelning har gjorts utifrån stiftelsernas urkunder och de ansökningar som har kommit in i respektive stiftelse.
Bilagor
-
8
Remiss SOU 2020:35 Kontroll för ökad tilltro - en ny myndighet för att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdsnämnderna
Finansdepartementet har gett Gävle kommun möjlighet att yttra sig över remissen gällande Betänkande Kontroll för ökad tilltro – En ny myndighet för att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen (SOU 2020:35). Kommunstyrelsen har begärt yttrande från Välfärd Gävles tre nämnder. Remissvar skall lämnas senast 30 oktober 2020.
Utredningen om samordning av statliga utbetalningar från välfärdssystemen överlämnade 2020-06-08 rubricerat betänkande till regeringen. Utredningen föreslår att en ny myndighet, Myndigheten för utbetalningskontroll, inrättas den 1 juli 2022. Myndigheten ska förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från de statliga välfärdssystemen.
Betänkandet innehåller en beskrivning av hur den nya myndigheten ska arbeta utifrån sitt uppdrag, genom bl.a. gemensamt transaktionskonto för utbetalningar, dataanalyser och urval, granskningar, samt stödjande och följande arbete. Förslagen rör utbetalningar från de centrala delarna av de statliga välfärdssystemen, omfattande främst: Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, samt Skatteverket.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende i kommunfullmäktige då detaljplanen anses vara av principiell beskaffenhet. Detaljplanens syfte är att möjliggöra för ny bostadsbebyggelse, ca 400 bostäder, längs Sätrahöjdens västra sida i östra delen av Sätra. Planområdet består av tre delområden, kv. Skrindan (Sätra 57:1), kv. Trillan (Sätra 60:1 och del av 60:2), kv. Kärran (del av Sätra 60:2) samt kringliggande lokalgator.
Kommunstyrelsen har i inget att tillägga från samhällsbyggnadsnämndens förslag till beslut.Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Avsiktsförklaringen med Trafikverket dokumenterar en gemensam avsikt mellan parterna, att tillsammans lösa de utmaningar som finns i väg-systemet kring trafikplats Gävle södra. Avsiktsförklaringen utgår ifrån den åtgärdsvalsstudie som pågår och ska vara klar under hösten 2020.
Åtgärdsvalsstudien kommer klargöra vilka åtgärder som föreslås, och en revidering/precisering av avsiktsförklaringen kan därefter vara nödvändig. Avsiktsförklaringen i nuvarande form är dock viktig för att möjliggöra fortsatt utveckling i Hemlingby handelsområde där Gävle kommun tidigare tecknat avsiktsförklaring med Bauhaus och Localis, samt för fortsatt arbete med Ersbo södra - etapp 4.
Tidigare beslut i kommunstyrelsen den 6 oktober 2020 syftade till att beställa en åtgärdsvalsstudie samt att bevilja medel för att genomföra detta. Det beslutet togs redan av kommunstyrelsen den 21 mars 2017. Därför, för tydlighetens skull, upphävs beslutet den 6 oktober 2020.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Under året har det pågått ett arbete med att se över reglementena för samtliga nämnder i Gävle kommun. Revideringsarbetet har i huvudsak inriktats på att förtydliga vissa delar vad gäller nämndernas verksamhetsområde och vissa mindre justeringar av redaktionell art. Ändringarna av reglementena innebär inte att någon nämnd har fått ett nytt uppdrag, utan enbart att nämndernas uppdrag i vissa delar förtydligas. Under arbetet har nämnderna fått inkomma med synpunkter på sina respektive reglementen. Dessa synpunkter har legat till grund för revideringsarbetet.
Övriga nämnders reglementen är fortfarande under revideringsarbete.Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunplan 2019 gavs Gävle Stadshus AB i uppdrag av Fullmäktige att utreda affärsrelationerna mellan Gavlia AB och Samhällsbyggnadsnämnden. En extern utredning utförd av Svefa AB genomlyste verksamheten och redovisades under 2019. Inga beslut togs utifrån utredningen och det då gällande avtalet för skötsel av allmän mark mellan Samhällsbyggnadsnämnden och Gavle Drift och Service AB förlängdes ett år.
Med anledning av detta har en fortsatt översyn av arbetssätt och organisation för förenkling av ansvar, verksamhet och utförande av stadens skötsel på allmän plats genomförts under året.
Stadens skötsel på allmän plats, som är en del av Samhällsbyggnadsnämndens ansvar enligt gällande reglemente, upphandlas genom avtal. Upphandling, avtal och uppföljning hanteras på nämndens uppdrag av sektor Livsmiljö.
Till största del utförs tjänsterna på avtal med privata underleverantörer och en mindre del sköts genom avtal med Gavlia AB.
Anledningen till att en del hanteras genom Gavlia AB (i dotterbolaget Gavle Drift och Service AB) beror på att det i samband med att före detta Markbyggarna flyttades från primärkommunen till Gavlia AB, även följde med en del av arbetsuppgifterna inom skötsel av allmän plats.
Gavle Drift och Service AB utför sedan detta uppdrag både genom att i sin tur upphandla underentreprenörer och till en del utföra uppgifterna med egen personal.
Gävle kommun behöver ständigt se över sina processer, metoder och arbetssätt för att nyttja både ekonomiska och personella resurser på bästa sätt.
I samband med att upphandling av bland annat vinterväghållning för säsongen 2021-2022 nu ska påbörjas finns det anledning att fullfölja arbetet utifrån uppdraget 2019.
Kommundirektören föreslår därför att beslut tas om att renodla aktuella processer inom kommunkoncernen. Förslaget innebär en tydlighet av kedjorna för ansvar, upphandling, beställningar och extrabeställningar, ekonomi, administration, kontroller och uppföljningar. Förslaget leder till rakare och tydligare processer, mindre intern administration och en mer direkt kontakt mellan ansvarig nämnd och utförare av tjänsterna. Livsmiljö Gävle får därmed alltså på nämndens uppdrag direktansvar för hela kedjan för att ta hand om allmän plats; från planering till genomförande.
Förslaget innebär att Samhällsbyggnadsnämnden att inte längre kan upphandla tjänster för stadens skötsel på allmän mark av eller genom Gavle Drift och Service AB. De delarna ska istället, som huvuddelen av stadens skötsel på allmän plats, hanteras direkt av Samhällsbyggnadsnämnden (sektor Livsmiljö).
Som en följd av föreslagen verksamhetsövergång föreslås därför också att de medarbetare inom Gavle Drift och Service AB som idag arbetar inom ramen för avtalet mellan Samhällsbyggnadsnämnden och Gavle Drift och Service AB erbjuds anställning i Gävle kommun med placering i sektor Livsmiljö.
Inom Gavle Drift och Service AB berörs cirka 25 medarbetare.
Ekonomi
Omställningskostnader vid Gavle Drift och Service AB respektive Samhällsbyggnadsnämnden samt eventuella nyinvesteringar i maskiner och material skall rymmas inom ram för kommunplan 2021.
Genomförandetidpunkt
Genomförande föreslås till 2021-05-01 då vintersäsongens arbete beräknas fullgjorda.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Citysamverkan har inkommit med ansökan om medel för 2020 för förverkligande av skridskobana på Rådhustorget.
Gävle Citysamverkan har för avsikt att erbjuda Gävleborna gratis skridskoåkning mitt i city, vintern 2020. En skridskobana kommer levandegöra Rådhustorget som plats men också sprida en positiv anda i hela stadskärnan med sitt centrala läge. Skridskobanan kommer bidra till ökad trivsel och trygghet till en plats som annars upplevs som mörk vintertid och skapa ett intresse för stadskärnan som gynnar företag och näringslivet under vintermånaderna. Gävle Citysamverkan projektleder och genomför projektet med en skridskobana på Rådhustorget och för att göra det ansöker de om medel från Gävle kommun.
En medfinansiering från Gävle kommun bidrar till att förverkliga en idé som funnits under en längre tid hos många. En skridskobana på Rådhustorget skapar en mötesplats för Gävleborna samtidigt som den innebär en allmänt näringslivsfrämjande åtgärd.
Konceptet bygger på ett upplägg som omfattar sammanlagt 4 år. Kommunstyrelsen kan endast meddela denna typ av anslag årsvis men kan redan nu uttala att en fortsatt finansiering kan påräknas om en avstämning och övriga finansiärers deltagande visar positivt resultat.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från Avdelningen Övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska utlysa klimatnödläge och ta fram en klimatomställnings- och fortbildningsplan samt fyra andra förslag med koppling till huvudförslaget. Förslagen innebär att kommunen ska ta fram en klimatomställningsplan för att göra sin del för att nå målet i Parisavtalet, ska kontakta företag, organisationer och offentliga organisationer för att de ska utarbeta planer för att minska sina utsläpp i motsvarande grad, avyttrar eventuella innehav i fossilutvinningsföretag om kommunen har sådana innehav genom sparande i fonder samt gör ett kontinuerligt informations- och utbildningsarbete i dialog med studieförbund, näringsliv och skola riktat till elever och kommunens invånare.
2013 antogs Gävle kommuns Miljöstrategiska program som inneburit ett strukturerat, ambitiöst och framgångsrikt arbete för klimat- och miljöomställning lokalt. Efter ett brett dialogarbete reviderades och uppdaterades det miljöstrategiska programmet genom beslut i kommunfullmäktige under 2020. En ambitionshöjning i det nya programmet är att målet nu är att Gävle ska vara klimatneutralt senast 2035. Att Gävle kommun ska vara en hållbar och klimatneutral plats är även ett av de fem kommunövergripande målen under mandatperioden.
Den medeltemperaturhöjning på jorden som människan är skyldig till och de konsekvenser klimatförändringarna får är en akut fråga. Både för att möta de klimat- och miljöproblem som märks nu och de som går att undvika i framtiden genom ett aktivt arbete för att minska utsläppen och ställa om samhället i en hållbar riktning. Majoriteten delar förslagsställarens uppfattning att läget är akut för att möta klimatutmaningen och klimat- och miljöarbetet är därför högt prioriterat inom kommunkoncernen.
Gävle kommun ska ta sitt ansvar i de delar kommunen har rådighet för att möjliggöra för invånare, näringsliv, föreningsliv och kommunkoncernen att ställa om och ha goda förutsättningar att vara klimatneutrala. Utifrån det arbete som genomförs kontinuerligt är bedömningen att kommunen agerar för att göra sin del för att bidra till att Sverige uppfyller sina åtaganden enligt Parisavtalet och behandlar klimatfrågan som den ödesfråga den faktiskt är.
Konkret kommer det nya miljöstrategiska programmet att följas av en klimatfärdplan som till sitt innehåll motsvarar den klimat- och fortbildningsplan som föreslås i E-petitionen. I klimatfärdplanen kommer det även finnas med insatser med koppling till både utbildning, folkbildning och dialog med samhällets olika aktörer för att möta utmaningarna tillsammans och kunna möjliggöra ett klimatneutralt Gävle. Ett exempel på hur bildningen sker inom kommunens verksamheter idag är Lärande för hållbar utveckling i grundskola och gymnasieskola, det ordinarie arbetet enligt läroplanen samt certifieringen Grön flagg inom förskolan.
Med denna bakgrund föreslås att E-petitionen besvaras.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-03-30, §29, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att de områden söder om Gavleån som idag ligger inom den röda parkeringszonen ändras till den gula parkeringszonen. Enligt den parkeringspolicy som är antagen i kommunfullmäktige är målet att parkeringen i centrum ska bidra till en god tillgänglighet och i första hand till besökare. Idag tenderar parkeringarna i den gula zoner att i högre grad användas av de som arbetar i centrum vilket gör att omsättningen på parkeringar blir lägre där än i den röda parkeringszonen där priset är högre. Att genomföra förändringen som föreslås i motionen riskerar därmed att försämra tillgången till parkeringar i direkt närhet till service och handel på Södra Kungsgatan för besökare och kunder. För att värna och prioritera tillgängligheten till parkeringar för den som besöker centrum föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
42kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
16
Val av ledamöter till krisledningsutskottet 2020
-
17
Val av ledamöter till arbetsgivarutskottet 2020
-
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
694kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
694kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
950kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
658kb Ladda ner dokument
-
E-posthandling - Yttrande kommunalt ansvar för insamling och materialåtervinning av returpapper .pdf159kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
a) Redovisning av ytterområdessatsningar Anders Olsson och Erika Engvall Stefansson
b) Återredovisning från utskotten (preliminära tider)
1. Arbetsgivarutskottet - Therese Metz (MP) - Mikael Svensson (13:00-13:45)
2. Näringslivsutskottet Helene Åkerlind (L) - Mattias Durnik (13:45-14:00)
Paus (14:00-14:15)
3. Samhällsbyggnadsutskottet Erik Holmestig (C) - Lars Wedlin (14:15-14:30)
4. Sociala Hållbarhetsutskottet Jörgen Edsvik (S) - Anna-Karin Wågberg Sperring (14:30-14:45)
5. Finansutskottet Åsa Wiklund Lång (S) - Martin Svaleryd (14:45-15:00)