Möte 2018-08-28
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Kommunledningskontoret har sammanställt månadsrapporter per juni 2018 för nämnder i bilaga 1 och 2 samt per juli 2018 för bolag i stadshuskoncernen i bilaga 3. Socialnämnden redovisar en årsprognos på -35 mnkr, efter prognoskorrigering av kommunledningskontoret. Hantering av nämndens kostnadsvolym sker i särskild ordning, se 18KS95.
Prognostiserat underskott för Samhällsbyggnadsnämnden medför inga beslut om korrigerande åtgärder utan betraktas som icke strukturellt och därmed isolerad för 2018.
Bilaga 1: Månadsrapporter per juni 2018
Bilaga 2: Tabell, Ekonomisk sammanställning nämnder, juni 2018
Bilaga 3: Månadsrapport stadshuskoncernens bolag per juli 2018
Bilagor
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. I programmet står det att Gävle kommun behöver ta fram en kostpolicy. Kostpolicyn förväntas kunna bli ett verktyg för att minska matsvinn, öka andelen ekologiskt, och säkerställa matens kvalitet.
Visionen är att Gävle Kommun ska vara en av Sveriges bästa miljökommuner. Det arbetet innefattar att arbeta med maten påverkan på miljön och skapa ett gemensamt förhållningssätt. Nyckelbegrepp för matens miljöpåverkan är kvalitet och ekologisk hållbarhet.
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
810kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
799kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
938kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
567kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade 2017-12-11 § 11 om reviderade avgifter inom Omvårdnadsnämndens verksamhet. Efter revideringen har nämnden konstaterat att avgiften i vissa fall framstod som oskälig. Nämnden föreslår därför en revidering av taxan avseende avgift vid tillfällig vistelse samt ett tillägg i taxan som rör desserter som kan väljas som tillval till matdistribution. Underlag och motiv framgår av underlagen från omvårdnadsnämnden.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har fått in ansökan om ett extraordinärt stöd om 150 000 kronor till Skaparbyn. Stiftelsen anser sig befinna sig i ett kritiskt läge som beror enligt stiftelsen på en långvarig utredning från Skatteverkets sida om deras momsförhållande. Stiftelsen anser sig också ha behov att göra renoveringar och tillbyggnader för Skaparbyn.
Kommunstyrelsen har däremot inte några möjligheter att vare sig bevilja ett lån eller bevilja ett sådant stöd. Ett stöd kan inte beviljas eftersom det inte finns pengar som är avsatta för sådana här typer av ändamål.Bilagor
-
Omvårdnad Gävle ansöker om medel för 75 % trivselvärd till Pukslagaren som har 35 lägenheter. Verksamheten uppfyller kraven för trygghetsboende enligt Boverkets föreskrifter om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre (SFS 2016: 848) samt funktionskrav enligt Boverkets byggregler (BBR)
Trygghetsboendet Pukslagarens trivselvärd kommer att starta upp verksamheten och i samarbete med hyresgästerna anordna aktiviteter utifrån hyresgästernas önskemål och förslag i de gemensamma utrymmen som finns. Enligt kommunstyrelsen antagna principer är Omvårdnad Gävle berättigad till ett årligt bidrag om 480 000 kr per år under max 8 år för trivselvärd vid Pukslagaren.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. Sedan september 2013 finns det en antagen resepolicy. En revidering av den resepolicyn presenteras i detta ärende tillsammans med den årliga uppföljningen av resepolicyn som presenteras för Kommunstyrelsen.
Revideringen innefattar nya inslag och tydligare skrivningar för att underlätta implementeringen och nyttjandet av resepolicyn.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
753kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med dagvattenpolicyn är att utveckla en långsiktigt hållbar dagvatten-hantering i Gävle kommun, avseende såväl ett kvalitets- som ett kvantitets-perspektiv. Policyn med kompletterande riktlinjer (tas fram under våren 2018), ger ramar och vägledning för hur dagvatten ska hanteras inom kommunen.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
913kb Ladda ner dokument
-
11
Revidering av tillsyns- och ansökningsavgifter m.m. för serveringstillstånd, folköl, e-cigaretter, tobak och receptfria läkemedel
Kommunfullmäktige beslutade 2018-06-18 om en reviderad taxa för tillsyn- och ansökningsavgifter för alkoholservering.
Ärendet bereddes under våren av Socialnämnden. I samband med beredningen lyftes frågan om rörliga avgifter för alkoholservering ut och lämnades på remiss till berörda näringsidkare. Kommunfullmäktiges beslut innehöll således inga belopp för den rörliga tillsynsavgiften.
Socialnämnden föreslår nu att fullmäktige beslutar om reviderade avgifter där även den rörliga tillsynsavgiften ingår. Taxan innebär förutom en justering av avgiftsnivåerna även en justering av konstruktionen. Detta genom en övergång från att basera den rörliga tillsynsavgiften på försäljningen av alkohol i kronor, till att enligt förslaget istället basera avgiften på den volym av alkohol som serveringsstället har sålt. Motivet till en volymbaserad taxa är alkoholens skadeverkningar som ska vara det viktiga för kommunens tillsyn, inte vilken ekonomisk förtjänst serveringsstället har på sin försäljning. Förslagen avgift ger en starkare koppling mellan alkoholens risker för skadeverkningar och tillsynsavgiftens storlek.
Förslaget har i mars/april 2018 remitterats till 157 krögare med serveringstillstånd i Gävle kommun. Totalt 14 krögare har svarat på remissen, och av dessa är 1 negativ, 4 vare sig positiva eller negativa, och 9 positiva till förslaget.
Serveringsställena säljer olika mycket alkohol och nuvarande avgifter bygger på en indelning i avgiftsnivåer i ett flertal trappsteg. Tanken med förslaget är att ha samma antal avgiftsnivåer som idag och ungefär samma antal serveringsställen per avgiftsnivå. Det kommer dock ske förändringar för vissa enskilda serveringsställen som kan få ökad eller minskad taxa med det nya förslaget eftersom man kan hamna i annan avgiftsnivå än i det tidigare systemet. Detta är en avsedd effekt i enlighet med tanken att ställen med hög risk betalar högre avgift än de med mindre risker då de ger anledning till högre tillsynsfrekvens.
Socialnämnden har den 22 maj 2018 beslutat att föreslå att kommunfullmäktige antar förslaget. Den rörliga tillsynsavgiften förslås gälla från och med den 1 januari 2019.
Socialnämndens förslag innebär ett tillägg av § 5 i bifogad förteckning av fastställda avgifter där också tariffindelningen framgår.
Fullmäktige beslutade i samband med de tidigare riktlinjerna att socialnämnden får justera avgifterna enligt fastställt index. Rätten att årligen justera avgifter gäller även de rörliga avgifterna.Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering, har träffat ett avtal med AB Gavlegårdarna med syfte att genomföra detaljplanen ”Detaljplan för Brynäs m.fl. `Godisfabriken´, f.d. Läkerolområdet” (Detaljplanen) samt andra förhållanden av betydelse för Detaljplanens genomförande.
Syftet med Detaljplanen är att möjliggöra en funktionsblandad stadsbebyggelse för ca 750 bostäder, en förskola, komersiella verksamhetslokaler och nya offentliga rum med fokus på social- och miljömässig hållbarhet och en god kulturmiljö.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
43mb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. Arbetet med implementering och genomförande har nu pågått i fem år.
Enligt miljöstrategiska programmet ska de övergripande målen utvärderas vart fjärde år, detta har ännu ej genomförts.
Några av programmets slutår är nådda, de flesta av kommunkoncernens slutår är 2020, flera mål saknar slutår.
I samband med revidering behövs det säkerställas att de övergripande målen fortfarande är prioriterade, att vi följer nationella och regionala miljömål (agenda 2030 och klimatanpassning) samt se över mängden delmål och indikatorer. En viktig del i miljöstrategiska programmet är att följa upp nyttorna och effekterna av programmet för att säkerställa måluppfyllnad, detta arbetssätt behöver ses över vid en revidering.
Ungefärlig tidsplan för revidering:
Föredrag SBU: 12 juni
Beslut KS: 28 augusti
Hösten 2018: utformning av projektplan
Föredrag projektplan: SBU T3
Våren 2019 Dialog
T3 2019: anta det nya förslaget i KF, startdatum nytt program 1/1 2020
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Partistöd betalas ut till politiska partier med mandat i kommunfullmäktige i enlighet med kommunallagen 4 kap §§ 29-32 samt beslut av KF 2014-12-15 § 13 och KF 2017-12-11 § 13. Partier som fått stöd utbetalat ska senast sex månader efter årets utgång lämna en redovisning till kommunfullmäktige. Av redovisningen ska det framgå hur stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Till granskningen ska det fogas ett intyg från en av partiet utsedd granskare om att redovisningen är rättvisande. Den redovisning som nu föreligger avser perioden 1 januari–31 december 2017. Samtliga partier i fullmäktige som har fått stöd utbetalat har lämnat in en redovisning i rätt tid. Att en redovisning har kommit in är en förutsättning för att stöd ska betalas ut nästkommande år.
Bilagor
-
713kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
845kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Det här är en fråga om en enklare modifiering av regler för kommunalt partistöd i Gävle kommun. Främsta förändringen av reglerna handlar om att ansökan ska komma in senast det år bidraget lämnas. I övrigt har inget ändrats i sak. Det har även skett ändringar av laghänvisningar med tanke på den nya kommunallagen. Regler för bidrag till de politiska ungdomsorganisationernas lokala verksamhet har lämnats oförändrade.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har fått i förfrågan av blåljusorganisationerna (polis, räddningstjänst och ambulans) om att låna ut Gasklockorna för en ”blåljusfest”. Detta eftersom man behöver en större lokal att genomföra denna fest då de vill bjuda in fler personer som varit involverad i brandbekämpningen.
Den 26 mars 2018 beslutade kommunfullmäktige att anta en sponsringspolicy för Gävle kommunkoncern. Sponsringspolicyn beskriver att samverkan mellan kommunen och aktörer där kommunen går in med stöd i form av ekonomiskt stöd eller tjänster kallas för sponsring. Eftersom denna typ av sponsring inte faller inom sponsringspolicyns ramar kan därför inte kommunstyrelsen bifalla denna sponsring.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 23 april 2018 §5 att ge kommunstyrelsen rätt att fatta beslut om samtliga nämnders lokalresurser på såväl kort som lång sikt.
Kommunstyrelsen har inte fattat något beslut om hur dessa beslut skall hanteras framöver. I avvaktan på detta föreslås kommunstyrelsen besluta i ett antal enskilda ärenden i likhet med de inhyrningsärenden som beslutades vid kommunstyrelsens sammanträde 2018-06-05,
dnr 18KS244.
Det finns ett antal inhyrningsärenden som är prioriterade och angelägna att fatta beslut om. Dessa inhyrningar är föranledda av
-hyresvärdens uppsägning av verksamhetens gällande hyreskontrakt
-behovet av att hitta nya lokaler för verksamheter i Hemsta där bostadsexploatering planeras.
En ärendelista har sammanställts av Gavlefastigheter och kommunledningskontorets fastighetsstrateg, se bilaga 1.Bilagor
-
44kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
För att få en följsam process är det viktigt att ha effektiva rutiner. Långsamma rutiner kan ha negativ påverkan för medborgarnas förtroende för den kommunala demokratin.
I riktlinjer för e-petitioner i Gävle kommun står följande: Kommunstyrelsen eller den kommunstyrelsen bestämmer fattar beslut om hur förslaget ska remitteras och vilken beslutande församling som ska fatta det slutgiltiga beslutet med anledning av förslaget.
En möjlighet att korta ner tiderna är att ta beslut om remittering vid kommunstyrelsens ordförandeberedning. Då ordförandeberedningen inte formellt kan ta ett delegationsbeslut föreslås delegationsbeslutet formellt stås för kommunstyrelsens ordförande samt vid förfall vice kommunstyrelseordföranden.
Då inget sådant beslut har tagits betyder det att kommunstyrelsen ska besluta var remittering ska ske för de första e-petitioner som har fått fler än 50 röster.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 20 mars att förslagsställarna för de medborgarförslag som har inkommit från den 1 januari 2018 ska tas upp på
kommunstyrelsens sammanträde samt att förslagsställarna bjuds in att presentera sina förslag.
Förslagsställaren har lämnats möjlighet att få komma till kommunstyrelsen men har tackat nej.
Svar på medborgarförslag åtgärder för att motverka nedskräpning.
Medborgarförslag åtgärder för att motverka nedskräpning har lämnats in till Gävle kommun. Förslagsställaren presenterar tre olika förslag.:
1. Det första är att ta fram fimpförvarare och dela ut på exempelvis krogar och där cigaretter säljs. Där ska Gävlebocken vara med och där kan företag vara med att sponsra och få sitt namn tryckt.
2. Det andra förslaget är att införa skräpkorgar med askkoppar. Detta kan man göra i samband med att de gamla behöver bytas ut.
3. Det tredje förslaget är att skapa en kampanjmånad – ”För ett fimpfritt Gävle”
Gävle kommun tycker likt förslagsställaren att nedskräpning i form av fimpar är ett stort problem. Däremot finns det ett antal problem med förslagen.
Lösningen med portabla askkoppar är jättebra och visst vore det lämpligt att fler rökare använde sig av en sådan lösning för att minska antalet fimpar i natur och stadsmiljö. Ur ett folkhälso- och miljöperspektiv ser förvaltningen det dock som direkt olämpligt att lämna ut portabla askkoppar med Gävle kommuns vapen eller Gävlebocken på då rökning inte är något vi vill associera varumärket med eller uppmuntra till.
Det finns bara ett fåtal askkoppar som är i kommunens drift. Offentliga askkoppar normaliserar rökning mer än minskar nedskräpning. Gävle kommun verkar för att främja folkhälsan och av den anledningen ska kommunen i regel inte tillhandahålla askkoppar på allmän plats.
Dessa tycks inte avhjälpa problemet med fimpar i nämnvärt då askkopparna enligt driftutövarna används sparsamt och många fimpar hamnar på marken. Gästrike återvinnare har ett pågående projekt kring nedskräpning och attityder kring nedskräpning där fimpar också räknas in.Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
718kb Ladda ner dokument
-
-
20
Ledamöters frågor
-
Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
891kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
1010kb Ladda ner dokument
-
1020kb Ladda ner dokument
-
926kb Ladda ner dokument
-
929kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
Sveriges Kommuner och Landsting SKL - Meddelande från styrelse om Förbundsavgift 2019 2018-06-15.pdf211kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
281kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
701kb Ladda ner dokument
-
937kb Ladda ner dokument
-
992kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
Tjänsteskrivelse - Ekonomiska månadsrapporter per juni-juli 2018 för kommunens nämnder och bolag.pdf65kb Ladda ner dokument
-
647kb Ladda ner dokument
-
690kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
- Nationell transportplan för infrastruktur 2018-2029 med Harald Knutsen. Vad betyder detta för Gävle kommun?
- Valet med Helén Åleskog.
- Caroline Engberg informerar om ansökningsprocessen om bidrag gällande segregationsfrågor. Regeringen har beslutat om en "långsiktig miljardsatsning på kommuner med områden som har socioekonomiska utmaningar". Satsningen är en del av regeringens budgetöverenskommelse med Vänsterpartiet. Bidraget har även benämnts som rättvisemiljarderna.