Möte 2024-10-29
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Ekonomienheten vid Sektor Styrning och Stöd har sammanställt månadsrapporten jan-sept 2024 samt dess bilagor som förklarar resultatet.
Månadsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Resultatet för perioden uppgår till 90,1 mnkr i jämförelse med budget om 122,6 mnkr. Avvikelsen beror på exploateringsverksamheten och försäljningar inom pågående projektområden samt från de två olika verksamheterna. Den kommunbidragsfinansierade verksamheten visar ett resultat om 25,2 mnkr och IT 4,9 mnkr.
Positiva avvikelser som bidrar till resultatförbättringar är främst personalkostnader i form av vakanser och minskat utnyttjande av konsulter på grund av minskade aktiviteter.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2024.
Om beslut om skattesats kommer in senare än 30/11 till Skatteverket så kan det bli problem för kommuninvånarna. Det betyder att kommunen formellt kan fatta ett senare beslut och Skatteverket kan ändra i sina tabeller, samt att invånarna kommer att slutligen betala ny/rätt skatt. Problemet är att vissa företag kanske inte själva ändrar i sina egna system för skatteavdrag, om kommunen kommer in med beslut efter 30/11. Vilket då leder till att felaktigt preliminärt skatteavdrag görs. Därmed kan ett ytterligare beslut fattas, men med fördel så att Skatteverket kan få informationen före 30/11
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1–30 september 2024 var det ansökningsperiod för sex av kommunstyrelsens donationsstiftelser. Det kom in totalt 41 ansökningar från privatpersoner, föreningar och organisationer.
Här är ett beslutsförslag för sex av kommunstyrelsens donationsstiftelser.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Tillämpningsanvisningen är ett komplement till attestreglementet (dnr 18K118-2) och ska användas som stöd för alla som deltar i hanteringen av ekonomiska transaktioner i Gävle kommun. Attestreglementet gäller för samtliga rutiner och system som skapar ekonomiska transaktioner. Tillämpningsanvisningarna ska läsas tillsammans med attestreglementet.
Det är kommunens nämnder som har det yttersta ansvaret för budget och resultatansvar samt därmed även ansvaret för ekonomiska transaktioner och att attestreglementet följs. Varje nämnd utser och upprättar en förteckning över behöriga beslutsattestanter samt ersättare för respektive beslutsattestant och ansvarar för att den är aktuell. Ett namnteckningsprov ska upprättas och förvaras i anslutning till nämndsbeslutet.
Kommunfullmäktige tog 2018-05-28, §5, beslut om attestreglemente. I beslutet fastslås att kommunstyrelsen ansvarar för övergripande uppföljning och utvärdering samt utfärdande av för kommunen gemensamma tillämpningsanvisningar.
Nuvarande tillämpningsanvisning reviderades 2019-06-17 (dnr 19KS309-1) och nu har hela dokumentet reviderats med särskilt förtydligande av nedanstående paragrafer:
§2 Ansvar (Attestförteckning, ersättare, utbildning för beslutsattestanter)§ 3 Definitioner (ekonomiska transaktioner), § 4 Attestanter och kontroller (bokföringsorder) § 6 Intern kontroll
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Finansdepartementet har gett Gävle kommun möjlighet att yttra sig över remissen ”Nätt och jämnt – Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50)”. Med senaste svarsdatum 8 november 2024.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Samtliga partier har lämnat in sin redovisning och granskningsrapport avseende partistöd för år 2024 i rätt tid. Något hinder mot utbetalning av nytt partistöd för år 2025 föreligger därför inte.
Partistödets storlek år 2025
Partistödet består av 2 delar. Beräkningar som avser prisbasbelopp beräknas på beloppet före det år stödet avser (för 2024: 57 300kr). Del 1 är ett fast stöd som är lika stort som prisbasbeloppet. Del 2 är ett mandatstyrt stöd. Det mandatstyrda beloppet fås fram genom att multiplicera antalet ordinarie mandat i fullmäktige med 1,1 prisbasbelopp (för 2024 är 1,1 prisbasbelopp 63 030kr).
Formeln för att räkna ut partistödets storlek år är då
Prisbasbelopp + (1,1 prisbasbelopp * antalet mandat i fullmäktige)
Totalt partistöd kommer då att fördelas enligt följande:
- Arbetarpartiet-Socialdemokraterna 1 380 930 kr (21 mandat).
- Centerpartiet 246 390 kr (3 mandat).
- Liberalerna 246 390 kr (3 mandat)
- Kristdemokraterna 246 390 kr (3 mandat)
- Miljöpartiet de gröna 246 390 kr (3 mandat)
- Moderaterna 939 720 kr (14 mandat)
- Sverigedemokraterna 876 690 kr (13 mandat)
- Vänsterpartiet 372 450 kr (5 mandat)
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelsen sammanträde är inte offentliga. I viss utsträckning deltar chefer och andra tjänstemän på styrelsens sammanträde i syfte att kunna besvara frågor från ledamöterna eller föredra ärenden. Revisorerna har önskat få delta på styrelsens sammanträde. Kommunstyrelsen anser att detta kan beviljas och att en sådan närvarorätt i sig inte hotar revisorernas oberoende ställning gentemot kommunstyrelsen. Närvarorätt ska därför beviljas för de revisorer som är utsedda att granska styrelsens verksamhet och för revisionschef Andreas Halvarsson.
-
Rapporten tar upp kostnadsmässig osäkerhet nästkommande år på grund av stundande avtalsrörelse av löneavtalen samt skapar beslutsunderlag som:
Säkerställer ett rationellt nyttjande av Gävle kommuns lönemedel
Beaktar diskrimineringslagens krav på att upptäcka, förhindra och åtgärda osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män
Ge vägledning i arbete för jämställda och individuella löner och villkor
Ger vägledning för målsättning och strategiska ställningstaganden för arbetsgivaren
Lönerapporten har beretts i Arbetsgivarutskottet. Arbetsgivarutskottet föreslår Kommunstyrelsen besluta att löneöversyn 2025 genomförs utifrån redovisad rapport
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Nyföretagarcentrum Gästrikland bedriver rådgivning och stöd till blivande företagare. De genomför starta eget informationer till de som är intresserad av att starta företag samt deltar i Gävle kommuns aktiveter för företagare. Nyföretagarcentrum har i sitt nätverk organisationer som bidrar med kompetens som stärker de företag som startar via dem.
Genom Gävle kommuns samarbete med Nyföretagarcentrum Gästrikland avseende rådgivning för nyföretagare stimuleras företag att startas i Gävle.
Nivån på medel sänks med 15% från tidigare avtal med anledning av det ekonomiska läget som kommunen befinner sig i. Avtalsperiod är år 2025-2026Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
493kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har fått i uppdrag att ta fram riktlinjer för flaggning i Gävle kommun. Syftet med riktlinjen är att fastställa när Gävle kommun ska flagga samt vilka allmänna flaggregler som gäller för Gävle kommun.
Lag om Sveriges flagga (SFS 1982:269), Förordning om allmänna flaggdagar (SFS 1982:270), Riksarkivets anvisningar för flaggning samt anvisningar utgivna av stiftelsen Sveriges Nationaldag fastställer allmänna regler för flaggning i Sverige.
I riktlinjerna anges att kundtjänst ansvarar för tillämpning av beslut med anledning av denna riktlinje samt ansvarar för inköp och lagerhållning av flaggor med kommunens logotyp. Livsmiljö ombesörjer genomförande av flaggning på kommunens officiella flaggstänger. Gavlefastigheter ombesörjer genomförande av flaggning på Stadshusets tak. Flaggning vid övriga kommunala anläggningar ombesörjes av den verksamhet som hyr eller äger anläggningen.
Flaggning på kommunens officiella flaggstänger vid speciella tillfällen, vid större evenemang eller andra liknande tillfällen kan ske efter särskilt beslut. Beslut om flaggning i dessa avseenden fattas av kundtjänstchef.
Riktlinjen gäller för samtliga verksamheter i Gävle kommun.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Som en del i Gävle kommuns beredskapsarbete håller kommunen på att ta fram en nödvattenplan. Nödvattenplanen handlar om hur kommunen kommer distribuera, fördela och prioritera tillgång till dricksvatten om den ordinarie vattenproduktionen inte fungerar. Det skulle exempelvis kunna handla om bakterier i dricksvattnet, en större vattenläcka som leder till att det inte kommer vatten ur kranen etc. Nödvattenplanen pekar ut prioriterad verksamhet i kommunen som ska få vatten och hur vattnet ska distribueras dit. Detta arbete bedrivs tillsammans med Gästrike vatten AB och övriga ägarkommuner i Gästrike vatten AB.
Den övergripande nödvattenplanen tar upp lagstiftning och grova prioriteringsgrunder för nödvattenförsörjning för primärkommunen och således alla kommunala nämnders verksamheter. Till detta huvuddokument kommer det sedan att komma mer detaljerade bilagor. Detta huvuddokument bedöms inte omfattas av sekretess.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
-
15
Beställning av koncernprogram för Gävle kommuns ledningsomläggningar för Gävle- Kringlan, Ostkustbanan
Med anledning av Trafikverkets projekt Gävle- Kringlan, som är en deletapp av utbyggnaden av nya Ostkustbanan, behöver Gävle kommun genomföra omfattande ledningsomläggningar. Dessa behövs längs med sträckan från Gävle Central till Tolvfors och E4:an. För att inte hindra Trafikverkets projekt behöver ett antal kritiska ledningsomläggningar genomförs innan 2027 vilket ställer höga krav på en snabb hantering från Gävle kommun.
För att driva dessa arbeten så effektivt som möjligt och minimera risken att Gävle- Kringlans genomförande fördröjs drivs detta i ett program, där flera olika entreprenadprojekt kan ingå. Programmet drivs med en gemensam organisation mellan Gävle kommuns förvaltning, Gävle Energi AB och Gästrike Vatten AB.
Dessa arbeten fordrar dock stora resurser, såväl ekonomiskt som personellt, varför nedprioriteringar av andra projekt inom kommunkoncernen kommer behövas.
Finansiering
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen och Kriminalvården har tidigare upprättat och undertecknat en avsiktsförklaring daterad den 8/4 2024 respektive den 14/6 2024 med syftet att möjliggöra för etableringen av ett nytt häkte i Västra Kungsbäck.
Kriminalvården behöver anordna parkeringsplatser för besökare och anställda enligt Gävle kommuns mobilitetsnorm. Kriminalvården har meddelat att de inte kommer att få plats med parkering för anställda på den yta som den tidigare avsiktsförklaringen avser. Gävle kommun vill därför möjliggöra för Kriminalvårdens kommande hyresvärd att köpa till ytterligare mark, i syfte att anlägga parkering. Detta tillägg avser utökningen av markområdet.
Möjliggörandet av parkering inom den egna fastigheten innebär att behovet av ett parkeringshus inom Västra Kungsbäck försvinner.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
678kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen och Polismyndigheten har tidigare upprättat och undertecknat en avsiktsförklaring daterad den 8/4 2024 respektive den 14/6 2024 med syftet att möjliggöra för etableringen av ett nytt polishus i Västra Kungsbäck.
Polisen behöver anordna parkeringsplatser för besökare och anställda enligt Gävle kommuns mobilitetsnorm. Polisen har meddelat att de inte kommer att få plats med parkering för anställda på den yta som den tidigare avsiktsförklaringen avser. Gävle kommun vill därför möjliggöra för Polismyndighetens kommande hyresvärd att köpa till ytterligare mark, i syfte att anlägga parkering. Tillägget till avsiktsförklaringen avser utökning av markområdet.
Möjliggörandet av parkering inom den egna fastigheten innebär att behovet av ett parkeringshus inom Västra Kungsbäck försvinner.
Bilagor
-
Inflation och ränteläge har fått till följd att efterfrågan på verksamhetsmark har minskat samt att flera projekt med framtagande av verksamhetsmark pågår både i Ersbo syd etapp 4, Södra Hemlingby handel etapp4, Forsbacka och Tolvforsskogen.
Då är det inte motiverat att kommunen driver lika många exploateringsprojekt för verksamhetsmark som tidigare. Nedstängning av exploateringsprojektet för verksamhetsmark Fredriksskans 15:1 m.fl gör att kommunal ekonomi inte behöver ansträngas med kostnader för investering och drift av allmän plats.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till kommunplan med årsbudget 2025 och utblick 2026-2028 med tillhörande bilagor anmälas härmed till kommunstyrelsen. Ärendet planeras tas upp för beslut vid kommunstyrelsens extrainsatta sammanträde den 12 november 2024.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2023, §16b, väckte William Elofsson, Pekka Seitola och Margareta Larsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun utreder möjligheten att införa en maxtaxa för färdtjänst inom kommunen. Motionärerna argumenterar för att det skulle öka tillgängligheten och den ekonomiska tryggheten för personer med funktionsnedsättningar som är beroende av färdtjänst.
Att införa maxtaxa skulle innebära sänkta resekostnader och därmed ökad mobilitet för vissa av kommunens färdtjänstkunder. 19 procent av kunderna skulle påverkas om ett tak sattes på 700 kr/månaden. Det vore en tydligt positiv och önskvärd effekt av förslaget, för de färdtjänstkunder som reser mest.
Förslaget är också förenat med kostnader, vilka blir extra påtagliga i och med det rådande, tuffa ekonomiska läget. Till att börja med innebär förslaget en direkt kostnad i form av intäktsbortfall. En maxtaxa om 700 kr/månad bedöms medföra ökade kostnader på 1,2 miljoner kr årligen, under antagande att det inte leder till ökat resande.
En maxtaxa skulle dock sannolikt leda till ökat resande bland de som slagit i kostnadstaket. Hur stort detta resande skulle bli är svårt att bedöma, men det skulle vara förknippat med en avsevärd ytterligare kostnad för kommunen.
Samtliga kommuner i länet, inklusive Gävle, har ingått ett samarbetsavtal om anropsstyrd trafik med Region Gävleborg. Avtalet innebär bland annat att samma taxa ska tillämpas i alla kommuner. För att kunna inför maxtaxa i färdtjänsten skulle Gävle kommun behöva säga upp samarbetsavtalet. Att själv ta över alla de uppgifter som idag samordnas via Region Gävleborg skulle innebära en ytterligare ökning av administrativa kostnader.
Redan idag finns vissa möjligheter att få ytterligare ersättning för reskostnader med färdtjänst. Den som behöver färdtjänst för att ta sig till och från arbete kan ansöka om ett speciellt tillstånd som täcker arbetsresor för en fast månadskostnad på samma nivå som X-Trafiks 30-dagarsbiljett. Försäkringskassan kan också ge ersättning för vissa kostnader som uppstår på grund en funktionsnedsättning.
Den sammanfattade bedömningen är därför att maxtaxa i färdtjänsten inte ska införas i rådande ekonomiska läge.
Bilagor
-
22
Motion från Sverigedemokraterna (SD) - Test av trafikljus med nedräkning av tid för gående och cyklister
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 11 december 2023, §23a, väckte Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionären föreslår att kommunfullmäktige ger samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att genomföra test med nedräkning av tid på utvalda befintliga trafikljus för fotgängare och cyklister och efter testet göra en utvärdering av försöket samt överlämna denna till kommunfullmäktige som ett anmälningsärende. Motionärerna argumenterar för att det skulle öka höja trafiksäkerheten i Gävle.
Trafikljus med nedräkning av tid är inget som Gävle kommun förvaltar idag.
En trafiksignal är en ljus- eller ljudsignal som reglerar trafik. Signalens olika lägen talar om för trafikanter hur de ska bete sig i trafiken. trafiksignaler bidrar till en säkrare fordonstrafik och till skydd för gång- och cykeltrafikanter. Trafiksignaler i EU, EES och Schweiz följer en gemensam standard enligt den s.k. Genèvekonventionen från 1980. Dock förekommer vissa lokala variationer i och med att konventionen ännu inte har införts fullt ut i alla berörda länder. I Sverige är det regeringen som fastställer vägmärken och andra trafikanordningar. Bestämmelser om bland annat trafiksignaler och vägmärken anges i vägmärkesförordningen (2007:90).
Sverigedemokraterna tilldelade en liknade motion till riksdagens trafikutskott 2023-10-05 gällande införandet av trafikljus med nedräkning av tid.
Riksdagens trafikutskott avstyrkte motionsförslaget och hänvisar att trafiksignalers utformning regleras av befintliga regelverk och påminner om att de i stor utsträckning bygger på internationella överenskommelser som syftar till att uppnå en viss grad av enhetlighet mellan olika länder. Utskottets förslag till beslut på motionen var avslag och 2024-04-11 beslutade riksdagen om bifall till förslaget.
Trafiksignaler som har en extra ljusöppning eller annan anordning som visar återstående tid till växling till röd eller grön signal har inte stöd i vägmärkesförordningen. Nedräkningsfunktionen fungerar dessutom som regel endast tillsammans med tidsstyrda trafiksignaler eller med en mycket begränsad funktionalitet i trafikstyrda trafiksignaler. Reglering av trafikljus som inte är förenlig med lagen är olämpligt. Dels för att regleringen eventuellt inte finns i liknande situationer på andra platser och därmed kan vilseleda trafikanterna, dels för att de kan vålla problem för väghållaren vid eventuella olyckor då de saknar juridiskt stöd i regelverket.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
834kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
§48 Nödvattenplan kommunerna Gävle Hofors Ockelbo Älvkarleby och Östhammar - Status augusti 2024.pdf203kb Ladda ner dokument
-
719kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
719kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
-
25
Aktuellt från sektorn