Möte 2025-10-28
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Månadsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Resultatet för perioden uppgår till 103,7 mnkr i jämförelse med budget om 65,2 mnkr. Den kommunbidragsfinansierade verksamheten har ett resultat om 31,8 mnkr, den uppdragsfinansierade (IT) 3,6 mnkr samt exploateringsresultatet uppgår till 44,3 mnkr och verksamhetskostnader exploateringsverksamheten 13,5 mnkr. Realisationsresultatet hos markreserven uppgår till 9,1 mnkr och verksamhetskostnaderna markreserv 1,4 mnkr.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens nämnder och bolag har inkommit med månadsrapporter per september månad. Rapporterna innehåller resultat per september med kommentarer samt årsprognos för drift och investering med kommentarer.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
700kb Ladda ner dokument
-
-
1–30 september 2025 var det ansökningsperiod för sex av kommunstyrelsens donationsstiftelser;
Stiftelsen Per Murés donationsfond
Stiftelsen Oscar Flensburgs fond
Stiftelsen Johan Selggrens donationsfond
Stiftelsen Carl Johan och Axel Lennstrands fond
Stiftelsen Agnes och Sigurd Wallbergs donationsfond
Stiftelsen Laura Holmbergs djurskyddsdonationDet inkom totalt 48 ansökningar från privatpersoner, föreningar, organisationer och företag.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Aktiva Handelsresandeföreningens stipendiefond är en donationsstiftelse som förvaltas av Gävle kommun. Stiftelsen delar varje år ut stipendier till välförtjänta elever vid Borgarskolans Handelsprogram.
Från 2026 finns inte Handelsprogrammet kvar vid Borgarskolan, varför en permutation av stiftelsen är nödvändig.
I en ansökan till Kammarkollegiet föreslås att ändra i stiftelsens statut för att möjliggöra att beviljade medel i stället kan delas ut till välförtjänta elever vid Borgarskolan, oavsett program.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Karl Axel Hedmans donation är en donationsstiftelse som förvaltas av Gävle kommun. Stiftelsen delar varje år ut stipendier till välförtjänta elever vid Borgarskolans Handelsprogram.
Från 2026 finns inte Handelsprogrammet kvar vid Borgarskolan, varför en permutation av stiftelsen är nödvändig.
En ansökan till Kammarkollegiet föreslås att ändra stiftelsens statut och möjliggöra att beviljade medel i stället kan delas ut till välförtjänta elever vid Borgarskolan, oavsett program.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
8
Yttrande gällande komplettering av handlingar kopplat till tillståndsansökan för Hamrånge vindpark
Ärendet gäller handling för ansökan om tillstånd för att anlägga, driva och nedmontera Hamrånge vindpark. Vindparken planeras för 15 vindkraftverk med en totalhöjd på 300m och beräknad elproduktion om 420GWh per år. Gävle kommun har lämnat ett yttrande i avgränsningsamrådet.
Miljöprövningsdelegationen har bjudit Gävle kommun att senast 24 oktober yttra sig om behov av komplettering av handlingar för tillståndsansökan. Sökanden har i huvudsak mött kommunens lämnade synpunkter från avgränsningsamrådet. Men Gävle kommun konstaterar att sökanden inte har mött kommunens synpunkt om ekonomisk kompensation.
Kommunens ställningstagande i fråga om att tillstyrka eller avstyrka ansökan är en förutsättning för vindparkens tillståndsprövning. Det behöver ske när en ansökan är kungjord.
Gävle kommun erbjuds att för Hamrånge vindpark lämna ett tidigare beslut om ställningstagande. Ett beslut om ställningstagande enligt Miljöbalken kap 16§4 ska fattas av kommunfullmäktige.
Kommunen avstår från att lämna beslut om tidigare ställningstagande för att:
- senaste svarsdatum för ärendet inte sammanfaller med tidplan för fullmäktigesammanträden
- ansökningshandlingar i detta skede inte är kompletta och ansökan ej har kungjorts
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
Den kommunägda fastigheten Brynäs 78:5 har varit upplåten med tomträtt sedan 1965 . Fastigheten ligger inom ett större bostadsområde och är bebyggd med radhus. Bostadsrättsföreningen Kostern är tomträttsinnehavare och vill nu friköpa tomträtten.
En värdering ligger till grund för friköpspriset som är 6 800 000 kr.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antog år 2020 det miljöstrategiska programmet 2.0 för Gävle kommunkoncern.
De övergripande ambitionerna med det miljöstrategiska programmet är att:
- Gävle kommun ska vara klimatneutralt senast 2035 för att säkra kommande generationers rätt till livsmiljöer och välfärd
- Alla invånare ska ha rätt till rent vatten, ren luft och välkomnande områden med hög biologisk mångfald
- Gävle kommunkoncern ska möjliggöra för invånare och näringsliv att leva miljömässigt hållbart i Gävle
Aktualiseringen har genomförts av Miljöstrategiska enheten (SGÖP) i samråd med andra avdelningar/bolag/förbund i de fall mål och/eller indikatorer har uppdaterats
Aktualiseringen av det Sociala hållbarhetsprogrammet och Näringslivsprogrammet har varit modell
Miljöstrategiskt program 2025 ersätter miljöstrategiskt program 2.0 som antogs 2020.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande översyn kring mat på gruppbostad enligt SoL.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
En omvärldsbevakning har gjorts kring hur andra kommuner hanterar avgiften för anhöriga som vill äta i samband med besök på vård- och omsorgsboende. I Uppsala kostar det för anhörig 70 kronor per måltid, och i Örebro hänvisar man till lunchrestauranger för seniorer där det kostar 79 kronor per lunch eller 10 kuponger för 690 kronor.
I Gävle betalar anhöriga 45 kr för lunch och 50 kr för middag när de vill äta i samband med besök på vård och omsorgsboende. Utifrån den översikt som har gjorts har det framgått att det är motiverat att anhörig betalar motsvarande vad en matportion i ordinärt boende kostar.
Eftersom det i översynen även finns ett förslag om att justera kostnaden för matportion i ordinärt boende är förslaget att justera avgiften till 0,115% av prisbasbeloppet* (avrundat till närmaste heltal). För år 2025 motsvarar detta 68 kronor och är samma avgift som hemmatlådorna för dem med matdistribution. För år 2026 kommer avgiften vara den samma.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
931kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande en översyn gällande översyn kring mat på gruppbostad enligt SoL.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande en översyn gällande taxa kring borttappat larm och borttappad eller skadad larmenhet.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut. Enheten för natt och larm har noterat att det förekommer att larmknappar tappas bort, ofta i samband med att kund har varit inskriven på sjukhuset. Vidare har enheten noterat att det förekommer att larmapparater skadas eller att utrustningen inte återlämnas efter att biståndsbeslut om trygghetslarm har avslutats. Kommunstyrelsen har inget att erinra i beslutet.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa för matabonnemang per månad på vård- och omsorgsboende.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa för matabonnemang per månad på vård- och omsorgsboende.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Den genomförda översynen visar att det är rimligt att kund och anhörig betalar samma kostnad för motsvarande typ av matabonnemang. Mot bakgrund av detta bör kostnaden för anhörigas matabonnemang justeras årligen utifrån Konsumentverkets beräkningar för livsmedelskostnader, vilket även ligger till grund för kundernas matabonnemang.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Mot bakgrund av detta har en omvärldsbevakning gjorts kring hur andra kommuner hanterar avgiften gällande resor till och från dagverksamhet för äldre.
Uppsala sticker ut och tar inte ut någon avgift alls medan Västerås tar ut 40 kronor för enkel resa och Falun tar ut 30 kronor för tur- och returresa. Högst avgift tar Sandviken tar en avgift på 57 kronor för tur- och returresa men då ingår även resan i kundens maxtaxa.
Välfärd Gävle tar idag ut en avgift på 26 kronor för enkel resa (ingår inte i maxtaxan), en avgift som inte har justerats på flertalet år. För en vuxen person kostar det idag 33 kronor att åka 1 zon med kollektiv busstrafik. Med tanke på att biljettpriser för seniorer brukar rabatteras är det rimligt att priset är lägre än 33 kronor. Välfärd Gävle anser därför det vara möjligt att höja avgiften för resor till och från dagverksamhet. Ett förslag är därför att justera avgiften till 0,05% av prisbasbeloppet, vilket för 2025 motsvarar 29 kronor (avrundat till heltal).
En förutsättning för att ha rätt tillrabatterade taxiresor är att personen har ett biståndsbeslut enligt Socialtjänstlagen i grunden.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
916kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa kring mat på korttidshem för vuxna inom LSS.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31–60 år samt 31–60 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
De kommuner som tar ut lägst avgift per matlåda är Sundsvall med 65,70 kr och Uppsala som tar ut 69 kronor för en standardlåda. Emellertid finns dock också möjligheten att välja premiumlådor som kostar 79 kr respektive 105 kronor per låda. En dessert kostar i Uppsala 9 kronor. I övriga kommuner ligger lådorna i ett prisspann mellan 74 kronor och 86 kronor. I Sandviken och Örebro kan kund välja på att få lunchlåda hemlevererad tre, fem eller sju dagar i veckan. I Örebro kostar en dessert 18 kronor.
Förslaget till revidering av avgiften för matportion är att avgiften fastställs till andel av prisbasbeloppet* för att det årligen skall kunna ske en uppräkning. Vidare justerar även leverantören sina priser årligen enligt indexering i avtal och att hamna exakt rätt för att matcha avgift för kund med leverantörens faktiska pris är därför inte möjligt, men med varje års höjning av prisbasbeloppet förväntas priset för matportionen ligga på ungefär samma nivå som det leverantören tar i avgift. Förslaget är att besluta en avgift på 0,115% av prisbasbelopp för matportioner samt 0,024% för dessert (avrundat till närmaste heltal). För 2025 innebär det 68 kr för matportion och 14 kr för dessert. Vid stora skillnader i prisnivåer vid framtida upphandlingar kan avgiften komma att ses över igen.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
22
Aktuellt från sektorn
-
Återrapportering översiktsplan mål och framtidsbild - 25 min presentation och 15 min för frågor - Sofie Domsic Norberg samt konsult från Kairos Cecilia Löfgreen.
-
§ 213
Upprop och val av justerare
-
§ 214
Fastställande av föredragningslistan
-
Månadsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Resultatet för perioden uppgår till 103,7 mnkr i jämförelse med budget om 65,2 mnkr. Den kommunbidragsfinansierade verksamheten har ett resultat om 31,8 mnkr, den uppdragsfinansierade (IT) 3,6 mnkr samt exploateringsresultatet uppgår till 44,3 mnkr och verksamhetskostnader exploateringsverksamheten 13,5 mnkr. Realisationsresultatet hos markreserven uppgår till 9,1 mnkr och verksamhetskostnaderna markreserv 1,4 mnkr.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens nämnder och bolag har inkommit med månadsrapporter per september månad. Rapporterna innehåller resultat per september med kommentarer samt årsprognos för drift och investering med kommentarer.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
700kb Ladda ner dokument
-
-
1–30 september 2025 var det ansökningsperiod för sex av kommunstyrelsens donationsstiftelser;
Stiftelsen Per Murés donationsfond
Stiftelsen Oscar Flensburgs fond
Stiftelsen Johan Selggrens donationsfond
Stiftelsen Carl Johan och Axel Lennstrands fond
Stiftelsen Agnes och Sigurd Wallbergs donationsfond
Stiftelsen Laura Holmbergs djurskyddsdonationDet inkom totalt 48 ansökningar från privatpersoner, föreningar, organisationer och företag.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Aktiva Handelsresandeföreningens stipendiefond är en donationsstiftelse som förvaltas av Gävle kommun. Stiftelsen delar varje år ut stipendier till välförtjänta elever vid Borgarskolans Handelsprogram.
Från 2026 finns inte Handelsprogrammet kvar vid Borgarskolan, varför en permutation av stiftelsen är nödvändig.
I en ansökan till Kammarkollegiet föreslås att ändra i stiftelsens statut för att möjliggöra att beviljade medel i stället kan delas ut till välförtjänta elever vid Borgarskolan, oavsett program.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Karl Axel Hedmans donation är en donationsstiftelse som förvaltas av Gävle kommun. Stiftelsen delar varje år ut stipendier till välförtjänta elever vid Borgarskolans Handelsprogram.
Från 2026 finns inte Handelsprogrammet kvar vid Borgarskolan, varför en permutation av stiftelsen är nödvändig.
En ansökan till Kammarkollegiet föreslås att ändra stiftelsens statut och möjliggöra att beviljade medel i stället kan delas ut till välförtjänta elever vid Borgarskolan, oavsett program.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
§ 220
Yttrande gällande komplettering av handlingar kopplat till tillståndsansökan för Hamrånge vindpark
Ärendet gäller handling för ansökan om tillstånd för att anlägga, driva och nedmontera Hamrånge vindpark. Vindparken planeras för 15 vindkraftverk med en totalhöjd på 300m och beräknad elproduktion om 420GWh per år. Gävle kommun har lämnat ett yttrande i avgränsningsamrådet.
Miljöprövningsdelegationen har bjudit Gävle kommun att senast 24 oktober yttra sig om behov av komplettering av handlingar för tillståndsansökan. Sökanden har i huvudsak mött kommunens lämnade synpunkter från avgränsningsamrådet. Men Gävle kommun konstaterar att sökanden inte har mött kommunens synpunkt om ekonomisk kompensation.
Kommunens ställningstagande i fråga om att tillstyrka eller avstyrka ansökan är en förutsättning för vindparkens tillståndsprövning. Det behöver ske när en ansökan är kungjord.
Gävle kommun erbjuds att för Hamrånge vindpark lämna ett tidigare beslut om ställningstagande. Ett beslut om ställningstagande enligt Miljöbalken kap 16§4 ska fattas av kommunfullmäktige.
Kommunen avstår från att lämna beslut om tidigare ställningstagande för att:
- senaste svarsdatum för ärendet inte sammanfaller med tidplan för fullmäktigesammanträden
- ansökningshandlingar i detta skede inte är kompletta och ansökan ej har kungjorts
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
Den kommunägda fastigheten Brynäs 78:5 har varit upplåten med tomträtt sedan 1965 . Fastigheten ligger inom ett större bostadsområde och är bebyggd med radhus. Bostadsrättsföreningen Kostern är tomträttsinnehavare och vill nu friköpa tomträtten.
En värdering ligger till grund för friköpspriset som är 6 800 000 kr.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antog år 2020 det miljöstrategiska programmet 2.0 för Gävle kommunkoncern.
De övergripande ambitionerna med det miljöstrategiska programmet är att:
- Gävle kommun ska vara klimatneutralt senast 2035 för att säkra kommande generationers rätt till livsmiljöer och välfärd
- Alla invånare ska ha rätt till rent vatten, ren luft och välkomnande områden med hög biologisk mångfald
- Gävle kommunkoncern ska möjliggöra för invånare och näringsliv att leva miljömässigt hållbart i Gävle
Aktualiseringen har genomförts av Miljöstrategiska enheten (SGÖP) i samråd med andra avdelningar/bolag/förbund i de fall mål och/eller indikatorer har uppdaterats
Aktualiseringen av det Sociala hållbarhetsprogrammet och Näringslivsprogrammet har varit modell
Miljöstrategiskt program 2025 ersätter miljöstrategiskt program 2.0 som antogs 2020.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande översyn kring mat på gruppbostad enligt SoL.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
En omvärldsbevakning har gjorts kring hur andra kommuner hanterar avgiften för anhöriga som vill äta i samband med besök på vård- och omsorgsboende. I Uppsala kostar det för anhörig 70 kronor per måltid, och i Örebro hänvisar man till lunchrestauranger för seniorer där det kostar 79 kronor per lunch eller 10 kuponger för 690 kronor.
I Gävle betalar anhöriga 45 kr för lunch och 50 kr för middag när de vill äta i samband med besök på vård och omsorgsboende. Utifrån den översikt som har gjorts har det framgått att det är motiverat att anhörig betalar motsvarande vad en matportion i ordinärt boende kostar.
Eftersom det i översynen även finns ett förslag om att justera kostnaden för matportion i ordinärt boende är förslaget att justera avgiften till 0,115% av prisbasbeloppet* (avrundat till närmaste heltal). För år 2025 motsvarar detta 68 kronor och är samma avgift som hemmatlådorna för dem med matdistribution. För år 2026 kommer avgiften vara den samma.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
931kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande en översyn gällande översyn kring mat på gruppbostad enligt SoL.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande en översyn gällande taxa kring borttappat larm och borttappad eller skadad larmenhet.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut. Enheten för natt och larm har noterat att det förekommer att larmknappar tappas bort, ofta i samband med att kund har varit inskriven på sjukhuset. Vidare har enheten noterat att det förekommer att larmapparater skadas eller att utrustningen inte återlämnas efter att biståndsbeslut om trygghetslarm har avslutats. Kommunstyrelsen har inget att erinra i beslutet.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa för matabonnemang per månad på vård- och omsorgsboende.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa för matabonnemang per månad på vård- och omsorgsboende.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Den genomförda översynen visar att det är rimligt att kund och anhörig betalar samma kostnad för motsvarande typ av matabonnemang. Mot bakgrund av detta bör kostnaden för anhörigas matabonnemang justeras årligen utifrån Konsumentverkets beräkningar för livsmedelskostnader, vilket även ligger till grund för kundernas matabonnemang.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Mot bakgrund av detta har en omvärldsbevakning gjorts kring hur andra kommuner hanterar avgiften gällande resor till och från dagverksamhet för äldre.
Uppsala sticker ut och tar inte ut någon avgift alls medan Västerås tar ut 40 kronor för enkel resa och Falun tar ut 30 kronor för tur- och returresa. Högst avgift tar Sandviken tar en avgift på 57 kronor för tur- och returresa men då ingår även resan i kundens maxtaxa.
Välfärd Gävle tar idag ut en avgift på 26 kronor för enkel resa (ingår inte i maxtaxan), en avgift som inte har justerats på flertalet år. För en vuxen person kostar det idag 33 kronor att åka 1 zon med kollektiv busstrafik. Med tanke på att biljettpriser för seniorer brukar rabatteras är det rimligt att priset är lägre än 33 kronor. Välfärd Gävle anser därför det vara möjligt att höja avgiften för resor till och från dagverksamhet. Ett förslag är därför att justera avgiften till 0,05% av prisbasbeloppet, vilket för 2025 motsvarar 29 kronor (avrundat till heltal).
En förutsättning för att ha rätt tillrabatterade taxiresor är att personen har ett biståndsbeslut enligt Socialtjänstlagen i grunden.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
916kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa kring mat på korttidshem för vuxna inom LSS.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31–60 år samt 31–60 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
De kommuner som tar ut lägst avgift per matlåda är Sundsvall med 65,70 kr och Uppsala som tar ut 69 kronor för en standardlåda. Emellertid finns dock också möjligheten att välja premiumlådor som kostar 79 kr respektive 105 kronor per låda. En dessert kostar i Uppsala 9 kronor. I övriga kommuner ligger lådorna i ett prisspann mellan 74 kronor och 86 kronor. I Sandviken och Örebro kan kund välja på att få lunchlåda hemlevererad tre, fem eller sju dagar i veckan. I Örebro kostar en dessert 18 kronor.
Förslaget till revidering av avgiften för matportion är att avgiften fastställs till andel av prisbasbeloppet* för att det årligen skall kunna ske en uppräkning. Vidare justerar även leverantören sina priser årligen enligt indexering i avtal och att hamna exakt rätt för att matcha avgift för kund med leverantörens faktiska pris är därför inte möjligt, men med varje års höjning av prisbasbeloppet förväntas priset för matportionen ligga på ungefär samma nivå som det leverantören tar i avgift. Förslaget är att besluta en avgift på 0,115% av prisbasbelopp för matportioner samt 0,024% för dessert (avrundat till närmaste heltal). För 2025 innebär det 68 kr för matportion och 14 kr för dessert. Vid stora skillnader i prisnivåer vid framtida upphandlingar kan avgiften komma att ses över igen.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Sektorchef Katarina Stitsrup informerar att sektorsledningen har tagit del av information om det förberedande arbetet inför valet.
-
Återrapportering lämnas om arbetet med översiktsplanens mål och framtidsbild av Sofie Domsic Norberg samt Cecilia Löfgreen.
-
Kommunstyrelsen har bjudit in representanter från Trafikverket, Region Gävleborg och Länsstyrelsen Gävleborg för att föra en dialog kring:
- Vad är det som gör att Trafikverket överväger att stoppa arbetet för Gävle- Kringlan med anledning av förslaget till framtida Nationell plan?
- Vad är det som gör att Trafikverket inte anser att Näringenavtalet är ett giltigt avtal som deras förslag till Nationell plan ska uppfylla?