Möte 2020-11-23
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Robert Wallner (C) har avsagt sig som kommunstyrelsen ledamot för
Nedre Dalälven NEDA samt för Nedre Dalälvens intresseförening/LAG.
Som ny representant för kommunstyrelsen föreslås Erik Holmestig (C).
-
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
930kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommun står inför ett allt svårare ekonomiskt läge och arbetar med effektiviserings- och åtgärdsplaner för att möta upp detta. Samtliga nämnder behöver därför genomlysa sina verksamheter och vidta lämpliga åtgärder.
Samhällsbyggnadsnämnden har därför tittat på olika alternativ för hur upplägget av 65+ kortet skulle kunna justeras för att minska kostnaden för Gävle kommun men samtidigt behålla servicen gentemot medborgarna. Nämndens förslag är att en årlig kortavgift på 280 kr ska tas ut för 65+ kortet.
Kostnaden för 65+ kortet uppgår idag till ca 7,5 miljoner kronor per år, att ta ut en en administrativ kostnad på 280 kronor per år skulle innebära att kostnaden halveras.Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunallagen ställer krav på kommunen att besluta om medelsförvaltning av pensionsmedel. Detta krav bör tolkas som att Kommunfullmäktige skall fatta beslut om hur det likvidöverskott som uppkommer vid upparbetande av pensionsskuld skall hanteras.
Gävle kommun har per 31 augusti 2020 ett samlat pensionsåtagande på 2 090 mnkr. Av denna skuld återfinns 580 mnkr som avsättning i Gävle kommuns balansräkning och 1 510 mnkr är beskriven som en ansvarsförbindelse.
Pensionsskulden och ansvarsförbindelsen motsvarar ett ansvar från kommunens sida att rymma dess kostnader i kommunens driftskostnader samt att säkerställa tillgång på kapital för utbetalningar av pensioner.
Enligt tidigare beslut av kommunfullmäktige skall bolaget Kommungaranti Skandinavien Försäkrings AB (KSFAB) likvideras. 20200520 utbetalades 734 mnkr till Gävle kommun, som en del av likvidering, i och med att dotterbolaget Kommun Garanti Reinsurance S.A. såldes.
Gävle kommun skall besluta om hantering av pensionsskulden och ansvarsförbindelsen samt eventuellt besluta om särskild medelsförvaltning av kapital för kommande pensionsutbetalningar.
Det finns ett flertal sätt att hantera när en kostnad uppkommer, men där betalningen sker vid ett senare tillfälle. Vilket är fallet när det gäller pensionskostnader och pensionsskuld.
- Betala bort skulden (dvs ingen skuld med motsvarande tillgång)
- Återinvestera uppkommen likvid (pga uppbyggnad av skuld) i egna fasta tillgångar (i praktiken egna fastigheter och aktier i egna bolag)
- Investera i egna placeringstillgångar
- Avsättning till stiftelse-
93kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
811kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i Gävle Vatten AB har lämnat in en begäran Gävle Vatten AB om tillskott av eget kapital enligt styrelsebeslut 2020-11-04 på 45 mnkr då bolaget står inför stora investeringar under de kommande 10 åren och kommunens tillväxt i kombination med ett underhållsbehov genererar ökade verksamhetskostnader.
För att säkerställa ett eget kapital på sikt görs bedömningen att 45 mnkr behövs för att säkerställa det egna kapitalet i bolaget.
Enligt gällande redovisningsregler är det inte möjligt att redovisa ett underskott i VA-verksamheten som tillgång i balansräkningen då en fordran på avgiftskollektivet inte uppfyller definitionen av tillgång enligt redovisningsreglerna i K3 enligt punkterna 2.12 och 2.18.
Att ett underskott inte kan balanseras beror på att bolagets Va-taxa inte beslutas av bolaget utan av Gävle kommunfullmäktige. Bolaget kan inte heller påverka avgiftskollektivets förbrukning av VA-tjänster så att det genererar ett inflöde av resurser i form av avgifter.
Det innebär att ett underskott inte kan balanseras mellan verksamhetsåren på likartat sätt som överuttag i VA-verksamheten skall skuldföras i balansräkningen Den så kallade självkostnadsprincipen i 30½ Va-lagen innebär en legal förpliktelse för VA-bolaget att gottgöra avgiftskollektivet för överuttag av VA-avgifter med ett utflöde av resurserna som följd.
Gävle Vattens egna kapital är i dagsläget enligt bolagets bedömning inte tillräckligt stort för att hantera större svängningar i resultatet på grund av oplanerade driftshändelser i kombination med bolagets kommande stora investeringsbehov enligt kommunens tillväxtstrategi.
I redovisningen i Gävle kommun är detta inte att betrakta som ett driftsbidrag då bolaget självt skall finansiera sina kostnader över tid vilket framgår av upprättad budget åren 2021 - 2024. Tillskottet skall betraktas som säkerhet för de åtaganden som Gävle Vatten har och skall inte heller redovisas som en kostnad i kommunen.Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges rambeslut
Detta beslut gäller under förutsättning att Kommunfullmäktige fastslår låneramen till 10 800 mnkr i samband med behandlingen av budgeten för år 2021 och utblick 2022-2024, bilaga 2 Kommunfullmäktiges kommunplan för budget. Eftersom låneskulden omsätts efter vissa år måste lånebeslutet omfatta både tidigare låneskuld, den upplåning som erfordras för att finansiera årets utgifter samt en viss likviditetsreserv.
För att begränsa de kommunala företagens räntekostnader beslutar Kommunfullmäktige Kommunplanen 2021 att medge att kommunen får låna upp och förmedla lån samt bevilja borgen till företagen inom en beloppsram på 10 800 mnkr (10 000 mnkr).
Den totala lånevolymen, inklusive borgensåtagande för Gävle kommun och de kommunala bolagen uppgår till 11 100 mnkr (10 300 mnkr) enligt tilläggsbudget för år 2021. Kommunstyrelsen bemyndigas att i beredskapssyfte uppta tillfälliga likviditetslån på 1 000 mnkr.
Kommunkoncernens finansiering
Anledningen till att kommunen valt att ta på sig ansvaret för den samlade kommunkoncernens finansiering är följande enligt den av kommunfullmäktige antagna finanspolicyn.
Kommunkoncernen utgör en finansiell enhet och bedöms som en finansiell enhet på kreditmarknaden.
Kommunkoncernens samlade kreditvärdighet bör utnyttjas för att åstadkomma lägsta möjliga finansieringskostnad för i koncernen ingående enheter. Kommunen har högre kreditvärdighet än de kommunala företagen och bör därför uppträda som låntagare gentemot marknaden.
Ägaren Gävle kommun har ett hundraprocentigt ansvar för sina helägda dotterföretag.
Gävle kommun kan aldrig låta något företag i kommunkoncernen tvångslikvideras eller försättas i konkurs.
Medelsförvaltning
Regler för placering av kommunens och donationsstiftelsernas medel regleras av finanspolicy för Gävle kommunkoncern (KF 23/06 2014) och Placeringspolicy Stiftelser (KF 24/9 2007).
Delegation
Med det sätt på vilket kreditmarknaden fungerar med telefonhandel kan kommunstyrelsens beslut vid upphandling inte inväntas. Kommunstyrelsen har därför tidigare delegerat besluten om upplåning. Lånebesluten har därefter redovisats till Kommunstyrelsen tertialvis i efterskott. Kommunstyrelsen föreslås tillämpa samma förfaringssätt under år 2021.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial. (Kommunstyrelsen beslutar om upplåning vid sitt decembersammanträde, dnr 20KS417). -
I bifogad bilaga finns sektor Styrning och Stöds samtliga beslutsattestanter per ansvar och som via beslut i kommunstyrelsen ges ansvaret att agera utifrån sin budget däribland attest av fakturor.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun förvaltar närmare 90 donationsstiftelser med olika ändamål. Pengarna delas bland annat ut till skolelever i form av stipendier, till medarbetare och till medborgare.
Varje utbetalning måste attesteras av någon inom Gävle kommun. Betalfilen eller rekvisitionen skickas sedan till SEB som sköter själva utbetalningen. Attestförteckningen behövs för att vi och SEB ska veta vilka som har rätt att attestera utbetalningarna för kommunens donationsstiftelser.
Under årets gång kan det behöva göras en del ändringar i attestförteckningen, till exempel om någon av attestanterna byter tjänst. Ekonomidirektör Martin Svaleryd behöver därför delegation att löpande under år 2021 kunna uppdatera attestförteckningen.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionskontoret har tillsammans med KPMG fått i uppdrag att granska Gävle kommuns förvaltning av donationsstiftelserna i en fördjupad granskning. Det finns ett behov att se hur processerna kan effektiviseras kring rutiner och dokumentation av donationsstiftelserna.
Granskningen visar hur hanteringen inom Kommunens alla nämnder fungerade 2019. Granskningen visar att hanteringen fungerade bra inom en del områden, men även att det fanns en hel del brister sett inom Kommunen i stort.
Hanteringen av Kommunstyrelsens donationsstiftelser fungerade bra redan 2019 när granskningen gjordes, men sedan dess har det gjorts en rad förbättringar, vilket presenteras i bilagan.Bilagor
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Samtliga partier har lämnat in sin redovisning och granskningsrapport avseende partistöd för år 2019 i rätt tid. Något hinder mot utbetalning av nytt partistöd för år 2021 föreligger därför inte.
Partistödets storlek år 2021
Partistödet består av två delar. Del 1 är ett fast grundstöd och utgörs av prisbasbeloppet före det år som bidraget lämnas. Bidraget lämnas för år 2021 och därmed avses prisbasbeloppet för år 2020, vilket uppstår till 47 300 kr. Del 2 är ett mandatstyrt stöd och utgör 1,1 gånger prisbasbeloppet före det år då bidraget lämnas gånger antalet mandat, vilket då utgör 52 030 per mandat. Partistödet kommer att fördelas enligt följande:
Finansiering
Kostnaderna för kommunalt partistöd ökar från 3 696 750 kr år 2020 till 3 760 350 kronor år 2020; en differens på +63 600 kr mot föregående år. Partistödet betalas ut av sektor Styrning och stöd och belastar kommunstyrelsens budget.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har tidigare medgivits tillåtelse att indexuppräkna avgifterna enligt prisindex för kommunal verksamhet (PKV) enligt beslut i kommunfullmäktige §6 2016-12-12. Samhällsbyggnadsnämnden (§302 2020-10-21) har därefter beslutat att indexuppräkna bygglovstaxorna. Utöver detta anser samhällsbyggnadsnämnden att några justeringar behöver göras.
Tabell 2 - Bygglov för nybyggnad av små enkla byggnader justeras då den idag bedöms vara för hög. Därför införs en ytterligare avgiftstyp. Se tabell 2.49-2.51.
Tabell 7 - avgift för strandskyddsdispens justeras. Förslaget är att införa tre kategorier; dispens för åtgärder inom etablerad tomt, dispens för åtgärder som inte är bygglovspliktiga samt dispens för byggnader och andra bygglovspliktiga anläggningar utanför etablerad tomt.
Tabell 15 - Förenklad nybyggnadskarta och kartutdrag justeras. Anledningen är att kommunen i 90 % av ärendena behöver mäta in byggnader, gränser och andra detaljer vilket idag inte inryms i taxan vilket bidrar till att förväntat ekonomiskt resultat ej nås.
För att täcka nedlagd tid föreslås taxan ändras så att kommunen debiterar två timmar istället för en timme. Detta leder till att taxan för kartutdrag höjs från ca 1100 kr till 2 300 kr.
Sammanfattat så anser samhällsbyggnadsnämnden att detta följer självkostnadsprincipen och att om kommunen väljer att inte avgiftsbelägga viss prövning innebär det att den verksamheten måste skattefinansieras. Kommunstyrelsen har inget ytterligare att tillägga.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
-
Gavlefastigheter Gävle kommun AB är ägare till fastigheten Söder 14:5 och avser att bygga ett kultur- och bildningscenter på platsen. Exploateringsområdet ingår i förslag till detaljplan Söder 14:5 m.fl, Gefle Vapen. Den nya detaljplanen möjliggör centrumfunktioner såsom bibliotek, samlingslokaler, café och handel inom kvarteret Gefle vapen. Avtalet reglerar bland annat utbyggnad av allmän plats, ersättning för utbyggnad av allmän plats, och ansvarsfördelning kopplat till genomförandet av byggnationen.
Bilagor
-
47kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
Lagen föreskriver att kommuner som jobbar med markanvisning också ska ha riktlinjer för markanvisning. Syftet är att riktlinjen ska skapa tydlighet om kommunens villkor, krav och arbete vid markanvisning för att det ska kunna leda till marköverlåtelse.
Ärendet är behandlat i samhällsbyggnadsutskottet 20-08-25 samt i kommunstyrelsen 20-09-08 som återremitterade ärendet för ytterligare beredning. Frågor på materialets innehåll såsom bedömningskriterier, prissättning, kommunens öppenhet i arbetet med markanvisning, villkor för marköverlåtelse samt markanvisningsavtalets giltighet vid parts överlåtelse av avtalet är del av de synpunkter som var grund till återremittering. Nytt förslag av riktlinjer för markanvisning möter dessa med förändring eller förtydligande. I delar är dock ändring inte tillämplig varför materialet där är oförändrat.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till reviderade riktlinjer för exploateringsavtal.
Ärendet är behandlat i samhällsbyggnadsutskottet 20-08-25 samt i kommunstyrelsen 20-09-08 som återremitterade ärendet för ytterligare beredning. Frågor på materialet rör hänvisning till part för upprättande av detaljplan, koppling till avtalsmall, giltighet vid avtalsöverlåtelse och valet att i dokumentet hänvisa till kommunens mål om klimatneutralitet. I tillämpliga delar har dokumentets innehåll ändrats.
Kommuner som arbetar med exploateringsavtal är enligt lag skyldiga att i riktlinjer ange utgångspunkter och mål för sådana avtal. Det skapar tydlighet om kommunens förväntningar på byggaktören som avser exploatera enskild mark. Riktlinjer för exploateringsavtal ger också stöd för innehåll i det kommande exploateringsavtalet.
Bilagor
-
233kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
20
Godkännande av marköverlåtelseavtal för del av Andersberg 14:1 och Skogmur 3:1 - Fastighets AB Ersbohallarna
Inom exploateringsprojektet Ersbo syd etapp 2 ingår att sälja verksamhetsmark. Aktiebolaget Grundstenen (under namnändring till Fastighets AB Ersbohallarna) (org.nr 559275-6265) är tilldelad mark om ca 16 000 kvm (1,6 ha). Köpeskillingen baseras på markens areal med följande prissättning:
400 kr per kvm tomtyta för de första 10 000 kvm, därefter 300 kr per kvm
Ovan ger en köpeskilling om ca 5 800 000 kronor. Villkoren för överlåtelsen regleras i marköverlåtelseavtalet med tillhörande kartbilaga.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Inom exploateringsprojektet Ersbo syd etapp 2 ingår att sälja verksamhetsmark.
Lavise 2 AB (org.nr 559203-3368) är tilldelad mark om ca 22 000 kvm (2,2 ha). Köpeskillingen baseras på markens areal med följande prissättning:
400 kr per kvm tomtyta för de första 10 000 kvm, därefter 300 kr per kvm.
Ovan ger en köpeskilling om ca 7 600 000 kronor. Villkoren för överlåtelsen regleras i marköverlåtelseavtalet med tillhörande kartskiss.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
AB Gavlegårdarna är innehavare till tomträtten till fastigheten Stigslund 55:1 i
Gävle kommun. På tomträtten finns stigslunds äldreboende samt diverse affärslokaler.
Tomträttens belägenhet framgår av karta, se kartbilaga.
AB Gavlegårdarna har nu framfört önskemål att tomträtten till fastigheten
Stigslund 55:1 skall dödas så att föreningen därefter kan köpa fastigheten
Stigslund 55:1. Livsmiljö Gävle har upprättat handlingar som innebär att kommunen
först överenskommer med tomträttshavaren att tomträtten skall dödas
och att AB Gavlegårdarna därefter köper fastigheten Stigslund 55:1 för en köpeskilling
om 4 000 000 kronor. Tomträtten kan dödas med stöd av Samhällsbyggnadsnämndens
delegation. För försäljning av fastigheten krävs dock beslut av
kommunstyrelsen.Bilagor
-
28kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
De centrala löneavtalen förutsätter att arbetsgivaren tar ansvar för sin
lönebildning och inför den årliga löneöversynen i överläggningarna med
de fackliga organisationerna redogör för sin lönepolitik och motiven för de planerade åtgärderna. Syftet med rapporten Inför löneöversyn 2020 är att effektivisera lönebildningen som styrmedel. Det innebär att skapa ett beslutsunderlag som:
Säkerställer ett rationellt nyttjande av Gävle kommuns
lönemedel
Beaktar diskrimineringslagens krav på att upptäcka, förhindra
och åtgärda osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor
mellan kvinnor och män
Ge vägledning i arbete för jämställda och individuella löner och villkor
Ger vägledning för målsättning och strategiska ställningstaganden för arbetsgivaren
Utifrån detta syfte tar rapporten upp förslag på arbetsgivarpolitiska ställningstaganden och prioriteringar av grupper utifrån ett analysarbete som har sin grund i riktlinjen för lönebildningen.
Rapporten tar även upp viss kostnadsmässig osäkerhet nästkommande år på grund av nuvarande avtalsrörelse mellan centrala parter.
Lönerapporten har beretts i Arbetsgivarutskottet.
De avtal som har överenskommits på marknaden fram till 20201111 visar på att ramtilldelning för löneökningar för budgetår 2020 och 2021 till nämnderna är högre än vad dessa avtal kommer att innebära. Därmed bedöms de satsningar som anges i lönerapporten kunna genomföras inom för utbildningsnämnden tilldelad ram.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Tjänsteskrivelse inte färdig i skrivande stund.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar om samtliga projekt som tar del av värdeöverföringsmedlen efter beredning i Sociala hållbarhetsutskottet. I det bilagda finansieringsförslaget för 2021 framgår de projekt som föreslås finansieras av värdeöverföringsmedel under 2021
Värdeöverföringsmedel för 2021 är 16 000 000 kr men på grund av att alla projektmedel inte förbrukats under 2018-2019 så finns ytterligare 4 133 000 kr att disponera. Finansieringsförslaget omfattar projekt under 2021 för 17 380 625 krBilagor
-
56kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Future Position X arbetar vidare med att utveckla Gävle till ett nationellt och internationellt tillväxtcentrum för främjande av hälsa och livskvalitet hos invånarna i den smarta, hållbara och livskraftiga staden.
Future Position X utför detta genom plattformarna; forskning & akademi, innovation, inkubation och accelerering. Allt detta med stort stöd ur ett av regionens styrkeområden, geografisk informations-teknologi (GIT) och geografiska informationssystem (GIS) samt geoindexerad data.
Med anledning av detta söker Future Position X fortsatt stöd om en miljon kronor från Gävle kommun för år 2021 i enlighet med kommunens uttalade viljeriktning att medverka i Vinnväxt initiativet GeoLife Region.
Rekommendation ifrån Styrning och stöd Gävle
I likhet med vad Styrning och stöd Gävle tidigare konstaterat kring projektet GeoLife Region så svarar det emot de definitioner som finns inom Styrning och stöds reglemente på den typ av verksamheter som bör främjas.Bilagor
-
393kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har sedan 2010 ett partnerskapsavtal med Zhuhai i Kina. Ett samarbete som initierades via Högskolan i Gävle, som från mitten av 2000-talet utökade utbyte med och inflöde av studenter från Kina.
Över tid så har framförallt kluster och innovationsmiljöer använt sig av partnerskapet för sina aktiviteter, projekt och soft landing, där företag under sex månader erbjudits kontorsplats/stöd på plats.
Gävle kommun har även genomfört två förstudier med stöd av ICLD -Internationellt Centrum för Lokal Demokrati.
Aktiviteter under 2016-2020 har varit begränsade, då samarbetspartners ändrat ledning/inriktning, kommunens egna verksamheter inte kunnat prioritera aktiviteter utifrån befintliga resurser och intern koordinator för partnerskapet (del av tjänst) slutat och inte ersatts.
Utifrån detta föreslås att partnerskapsavtalet med Zhuhai avslutas.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-06-15, §27, väckte Margaretha Larsson (M) rubricerad motion.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska lämna det kommunala partnerskapet med Zhuhai i Kina. Gävle kommun har sedan 2010 ett parnerskapsavtal med Zhuhai i Kina där samarbetet inleddes via Högskolan i Gävle som 2005 utökade utbytet med studenter i Kina som kom att studera i Gävle. Syftet med partnerskapet har varit att genom utbyte och samarbete bidra till utveckling i respektive kommun. I partnerskapet har Högskolan i Gävle, GIS-klustret Future Position X och Movexum varit samarbetspartners. Partnerskapet har över tid utvecklats så att framförallt kluster och innovationsmiljöer använt sig av partnerskapet för aktiviteter och projekt. Gävle kommun har även genomfört två förstudier med stöd av ICLD – Internationellt centrum för lokal demokrati.
Då avtalet varit 5-årigt har det enligt planering under våren 2020 initierats en utvärdering av samarbetet tillsammans med alla inblandade aktörer i Gävle inför ställningstagande om att avsluta partnerskapet eller förnya avtalet. Utvärderingen är färdigställd och visar att sedan 2016 har aktiviteterna inom partnerskapet varit begränsade. Även Utrikesdepartementet och SKR har konsulterats i utvärderingen kring kommunala samarbeten med Kina. Majoritetens samlade bedömning utifrån utvecklingen kring mänskliga rättigheter i Kina och den gemensamma utvärdering som är genomförd med alla samarbetspartners är att det kommunala partnerskapet med Zhuhai ska avslutas. Frågan har hanterats i kommunstyrelsens näringslivsutskott 2020-11-10 och slutligt beslut om att avsluta partnerskapet fattas i kommunstyrelsen i 2020-11-23.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från HR-avdelningen, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att ingen nämnd och inget kommunalt bolag får teckna privata sjukvårdsförsäkringar åt sin personal. Ett långsiktigt arbete pågår för att kunna uppnå ett jämställt medarbetarerbjudande inom Gävle kommun och bli en mer attraktiv arbetsgivare. Några steg har tagits där friskvårdsbidraget för primärkommunens medarbetare har höjts två gånger, 2019 respektive 2020 och en satsning på betalda arbetskläder för medarbetare inom förskolan har genomförts.
Den enda kommunala verksamhet som idag erbjuder privat sjukvårdsförsäkring som en förmån till sina medarbetare är Gävle Energi där förmånen ingår i en lokal överenskommelse som är förhandlad och tecknad mellan arbetsmarknadens parter. Den lokala överenskommelsen gäller men det är inte och kommer inte bli aktuellt för någon annan verksamhet inom kommunkoncernen att börja nyttja privata sjukvårdsförsäkringar som en förmån.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte William Elofsson (M) och Margaretha Larsson (M) rubricerad motion.
Yttranden över motionen har inkommit från administrativa avdelningen, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Sektor Styrning och Stöd uppdras att lämna in anmälan till Migrationsverket om att hela Gävle kommun ska undantas från asylsökandes möjligheter att få dagsersättning för att bo i eget boende enligt
10 a § lag (1994:137) om mottagande av asylsökande.
I rättsutlåtandet över motionen anges att förslaget i motionen står i strid med lagstiftarens intentioner där endast avgränsade områden med socioekonomiska utmaningar ska kunna komma ifråga för en ansökan om undantag från EBO-lagstiftningen i de 32 kommuner som berörs av möjligheten till undantag. Varken förarbeten till lagstiftningen eller lagstiftningen i sig ger ett stöd för att gå fram med en ansökan i den form som föreslås i motionen. Under 2020 har dessutom en skärpning skett som innebär att Länsstyrelsen får lämna invändningar mot en kommuns ansökan om den inte anses fullt motiverad utifrån lagstiftningens motiv, och kommunens anmälan om undantag får därefter inte innehålla den del av kommunen som omfattas av Länsstyrelsens invändning. Det tydliggörande som denna ändring innebär har gjort att kommuner som ansökt om att undanta hela kommunen från EBO-lagstiftningen fått dra tillbaka och göra om sina ansökningar. Med denna bakgrund kring rättsläget föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
503kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 oktober 2020 (tillsvidareanställning).pdf111kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
535kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument