Möte 2022-10-11
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Gävle kommun antog 2019 ett Socialt hållbarhetsprogram (SHP) som gäller 2019-2023. Syftet med programmet är att säkerställa att Gävle kommunkoncern arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor och vistas i Gävle kommun idag och i framtiden.
SHP är indelat i fyra målområden; trygghet, jämställda och jämlika villkor, delaktighet och inflytande samt icke diskriminering. Till målområdena finns totalt 68 delmål.
Programmet följs upp varje år i ett socialt hållbarhetsbokslut.
I 2021 års bokslut har uppföljning av programmets 68 delmål legat i fokus.
Bokslutet 2021 för SHP har utförts av ett externt konsultföretag, Tyréns, och baseras på intervjuer och dialoger med medarbetarna på enheten för social hållbarhet i Gävle kommun samt tjänstepersoner från olika kommunala bolag och sektorer i Gävle kommun.
Konsulterna från Tyréns har sammanställt det insamlade materialet i det aktuella bokslutet samt samlat in aktuella indikatorer.
Tyréns har också tagit fram en strukturerad uppföljningsexcelfil för att underlätta uppföljning/analys av SHP i framtiden.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
517kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 2 2022. Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat för perioden januari tom augusti och resultatprognos, genomförda investeringar och investeringsprognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag.
Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter.
Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 582,4 mnkr samt prognos för helåret på 257,3 mnkr, i paritet med budget. Nämnderna prognostiserar ett underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 11,3 mnkr. Dock har beslut om medfinansiering av Spängersleden belastat resultatet med 48 mnkr, vilket inte var budgeterat.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 371,2 mnkr, samt en prognos för helåret på 407,9 mnkr.
Gävle Vatten redovisar ett överskott på 23,8 mnkr och en prognos på ett överskott på 29,7 mnkr.
Kommunfullmäktige beslutade 20210620 (22ks§201) att en medfinansiering till Trafikverket skulle ges avseende Spängersleden. Beslutet angav kostnadsbelastningen (inom kommunstyrelsen) till år 2023 samt 2025 på sammantaget 48 mnkr. Redovisningsmässigt krävs att kostnaden belastar kommunen vid avtalstecknande, vilket har skett, varför kostnaden till sin helhet har belastat Kommunstyrelsen i och med delårsbokslutet.
I delårsrapporten prognostiserar Samhällsbyggnadsnämnden en prognos med negativa utfall. Nämndens prognostiserade underskott förklaras med förväntat höga kostnader inom vinterväghållning. Även Överförmyndarnämnden redovisa relativt sett mindre negativ avvikelse.
Övriga nämnder redovisar överskott, med Utbildningsnämnden som redovisar högst positiv avvikelse. Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott, men om realisations- och exploateringsresultat exkluderas redovisas ett prognostiserat negativt utfall på 33,7 mnkr. Detta förklaras av kostnadsbelastningen med anledning av Spängersleden.
Inför 2023 hanteras alla nämnders ekonomiska förutsättningar genom beslut om ramar i kommunplan 2023.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024 – 2026 med ekonomiska ramar, avkastningskrav, kommunövergripande mål, ägardirektiv och uppdrag kommer att beslutas av Kommunfullmäktige i november 2022. När beslut om Kommunplan tas före november månad innehåller beslutet även beslut om skattesats för kommande år. Med anledning av detta, 11 kap, 8 §, KL, föreslår kommunstyrelsen om beslut av skattesats för år 2023 i ett eget ärende.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2022.
Med anledning av oklart politiskt läge har frågan om senarelagt eller nytt beslut om skattesats kommit. Om beslut om skattesats kommer in senare än 30/11 till Skatteverket så kan det bli problem för kommuninvånarna. Det betyder att kommunen formellt kan fatta ett senare beslut och Skatteverket kan ändra i sina tabeller, samt att invånarna kommer att slutligen betala ny/rätt skatt. Problemet är att vissa företag kanske inte själva ändrar i sina egna system för skatteavdrag, om kommunen kommer in med beslut efter 30/11. Vilket då leder till att felaktigt preliminärt skatteavdrag görs. Därmed kan ett ytterligare beslut fattas, men med fördel så att Skatteverket kan få informationen före 30/11.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 2 2022.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 augusti 2022.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit förslag till sammanträdesdagar för Kommunfullmäktige år 2022:
20 februari, 27 mars, 29 maj, 19 juni, 25 september, 30 oktober, 27 november och 11 december.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till kl. 17:00 på sammanträdesdagen. Sammanträdena 20 juni och 12 december kommer vid behov ej ha sluttid kl. 17:00.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit fram förslag till sammanträdesdatum för Kommunstyrelsen år 2023. Förslaget bygger på föregående års mötesstruktur och sammanträdesdatumen är inplanerad för att på bästa sätt möjliggöra för en tydlig process och den ekonomiska redovisningen.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunplan 2022 med utblick 2025 har kommunstyrelsen fått i uppdrag (uppdrag 12) att ta fram en kompetensförsörjningsanalys, tillsammans med offentliga aktörer och näringslivet. Analysen ska omfatta kommunens geografiska område, vara på kort och lång sikt, samt ligga till grund för dimensionering av platser i såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Analysen har arbetats fram under våren-sommaren 2022.
För att ta fram analysen har representanter från kommunens olika verksamheter, Region Gävleborg och Arbetsförmedlingen varit involverade. Näringslivets syn har inhämtats genom branschernas egna rapporter, svar på olika enkäter samt statistik som bygger på företagen rapportering till olika sökmotorer. Information har också inhämtats vid kommunens företagsbesök.
I analysen har ansatsen varit att gruppera yrken utifrån de branscher och områden som pekas ut i Färdplanen för Gävle kommuns näringslivsarbete (Antagen av KS den 12 april 2022). Aktuell analys innehåller även ett avsnitt där kompetensbehovet inom vård, skola och omsorg estimeras.
Analysen visar att det år 2035 kommer finnas stora över- och underskott på arbetsmarknaden i det fall man fortsätter utifrån samma dimensionering av gymnasieutbildningar som idag. Den största bristen prognostiseras råda inom Vård- och omsorg följt av industritekniska. Stort överskott råder av personer med högst högskoleförberedande utbildning.
För några utbildningsprogram visar statistik (från 2019) att fler än hälften inte arbetar med det man utbildar sig till.I kommunplan 2022 med utblick 2025 har kommunstyrelsen fått i uppdrag (uppdrag 12) att ta fram en kompetensförsörjningsanalys, tillsammans med offentliga aktörer och näringslivet. Analysen ska omfatta kommunens geografiska område, vara på kort och lång sikt, samt ligga till grund för dimensionering av platser i såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Analysen har arbetats fram under våren-sommaren 2022.
För att ta fram analysen har representanter från kommunens olika verksamheter, Region Gävleborg och Arbetsförmedlingen varit involverade. Näringslivets syn har inhämtats genom branschernas egna rapporter, svar på olika enkäter samt statistik som bygger på företagen rapportering till olika sökmotorer. Information har också inhämtats vid kommunens företagsbesök.
I analysen har ansatsen varit att gruppera yrken utifrån de branscher och områden som pekas ut i Färdplanen för Gävle kommuns näringslivsarbete (Antagen av KS den 12 april 2022). Aktuell analys innehåller även ett avsnitt där kompetensbehovet inom vård, skola och omsorg estimeras.
Analysen visar att det år 2035 kommer finnas stora över- och underskott på arbetsmarknaden i det fall man fortsätter utifrån samma dimensionering av gymnasieutbildningar som idag. Den största bristen prognostiseras råda inom Vård- och omsorg följt av industritekniska. Stort överskott råder av personer med högst högskoleförberedande utbildning.
För några utbildningsprogram visar statistik (från 2019) att fler än hälften inte arbetar med det man utbildar sig till. Av de som gått ett yrkesprogram jobbar i snitt 85 procent jämfört med 75 procent av de som gått ett studieförberedande program och inte läst vidare.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har enligt förbundsordningen ett uppdrag att ta fram förslag till avfallstaxa för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommuner. Avfallstaxan ska beslutas av medlemskommunernas kommunfullmäktige.
Inför 2023 har merparten av alla taxor och avgifter setts över. Tydlig miljöstyrning av taxorna och kostnadstäckning är grunden. Det ska löna sig att sortera bra och minska på avfallet. I snitt höjs avfallstaxorna med 8 %, men det är stora variationer.
Inga höjningar gjordes av avfallstaxan till 2022. Senaste höjning var inför år 2021 och var 2,5 % i snitt. Förslag till Avfallstaxa 2023 bifogas samt beskrivs och förklaras i bifogade handlingar.
Gästrike återvinnares förbundsstyrelse tog beslut i ärendet 2022-09-15 och förbundsfullmäktige tog beslut i ärendet 2022-09-29. Beskrivningarna går att hitta i bifogad beslutshandling. Styrning och stöd har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
I och med den nya Ellagen trädde i kraft 2022-07-01 står det klart att kraven på åtskillnad av den elnätsreglerade verksamheten från den övriga verksamheten ökat.
När elnätsverksamheten skall vara avskild från övrig verksamhet är ännu inte definierat i föreskrift, men 2023-12-31 är ett förväntat datum.
I juridiska personer som bedriver elnätsverksamhet är verksamheten begränsad till att bedriva elnäts- och nätverksamhet med undantag för vissa specificerade tjänster till andra elnätsbolag.
Beslut om bildande av bolaget är fattat av styrelsen för Gävle Energi AB och har föreslagits av styrelsen i Gävle stadshus AB att godkännas av Kommunfullmäktige.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av de höga energipriserna behöver nivån på lämnad säkerhet avseende Gävle Energisystem AB korrigeras. Styrelsen i Gävle Energi beslutade den 23 september att ställa en garanti för Gävle Energisystems räkning om 150 mnkr för den fysiska leveranser till förmån för Axpo Sverige AB samt att Gävle Energi har möjlighet att ställa en bankgaranti till 150 mnkr för finansiell prissäkring till förmån för Axpo Nordic AS.
Gävle Energis styrelse beslutade ovanstånde på styrelsemötet den 23 september.
Den lämnade säkerheten är en förutsättning för att erbjuda leverantören säkerhet för gjorda leveranser av el till Gävle Energisystem AB.
Gävle Energi har enligt gällande kommunplan en beviljad kreditram på 925 mnkr och 527 mnkr kvar att nyttja av den, vilket innebär att lämnade garantier ryms inom beviljad kreditram. Om garantierna behöver lämnas återstår 227 mnkr av den beviljade kreditramen.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
-
Parterna är överens om att Gävle Kraftvärme AB från Gävle kommun kommer att få förvärva det område som idag disponeras av Gävle Kraftvärme AB i enlighet med upprättat anläggningsarrende innefattande både område 1 och 2 enligt kartbilaga 1, samt område 3 se bilaga.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har beretts möjlighet att yttra sig över promemorian Rätt och lätt – ett förbättrat regelverk för VAB som är SOU 2022:31.
Gävle kommun har för avsikt att yttra sig över utredningens förslag enligt bilaga.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Bris (Barnens rätt i samhället) region mitt har kommit med ansökan om ett allmänt verksamhetsbidrag på 212 000 kronor för år 2023 från Gävle kommun.
Verksamhetsområdet för Bris region mitt omfattar bland annat hela Gävleborg, Uppsala och Stockholmsområdet och i Bris regionala bidragsansökan framgår ingen koppling specifikt till Gävle kommun.
Bris region mitt erbjuder olika typer av insatser där flera redan idag kommer tillstånd genom avtal och samarbete med till exempel lokalföreningen Rädda barnen. Bris region mitt har en fysisk mottagning där barn, unga och familjer kan få individanpassat stöd, men denna mottagning ligger i Stockholm.
Bris har en efterfrågad dygnetruntöppet stödlinje för barn och unga och organisationen arbetar för barns rättigheter i samhället på bred front. Gävle kommun ser Bris stödlinje som en viktig resurs i arbetet med att motverka barn och ungas psykiska ohälsa och vill gärna främja denna unika service.
Gävle kommun efterfrågar en mer specifik plan för användning av bidraget, kommunen vill se hur bidraget kommer att vara till nytta till just barn och unga som bor i Gävle kommun.
Kommunen påbörjar gärna en dialog med Bris med utgångspunkt i en fördelningsnyckel om hur gävleborna utnyttjar stödlinjen i nuläget och hur informationen om stödlinjen kan spridas för fler barn och unga i Gävle, utifrån att en kommun i första hand ska säkerställa och tillhandahålla viss service till sina invånare.
Ett dylikt bidrag är inte budgeterat under 2023. Ifall kommunstyrelsen vill lägga ekonomiska resurser på samarbetet med Bris måste medel förskjutas till ändamålet.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun fattade 2018 beslut om en sponsorspolicy som ger föreningar som bedriver elitverksamhet i Gävle kommun möjligheter att söka sponsorstöd från kommunen.
Gävle GIK Innebandy har under 2022 ansökt om 650.000 kr i sponsorstöd om för sin elitverksamhet och föreslås beviljas 200.000 kr som är i paritet med vad övriga föreningar blivit beviljade, i relation till exponeringsvärdet.
Bakgrund
Kommunfullmäktige fattade i mars 2018 beslut om en sponsorspolicy
(Dnr 17KS542). Där framgår det att sponsring av föreningar, evenemang och andra aktiviteter är ett sätt för Gävle kommun att öka Gävles attraktionskraft för boende, inflyttare, företagare och investerare. Det är också en möjlighet för den sponsrade parten att utveckla sin verksamhet och nå bättre resultat.Elitidrott bidrar till att Gävle utvecklas som idrottsstad, där elitidrottare är goda förebilder gentemot barn och unga och ambassadörer för Gävle. Det bidrar till att Gävle exponeras på ett positivt sätt utanför kommunens gränser.
Gävle GIK är en av de föreningar i Gävle som har störst exponeringsvärde av alla föreningar oavsett idrott. GGIK herrlagsmatcher rapporteras flitigt i lokala och nationella media. Många av matcherna exponeras nationellt via TV tack vare det nationella TV-avtalet som Svensk Innebandy har tecknat, där bland annat kanaler inom TV4-gruppen ingår. Utöver detta har lokala avtal med Mittmedia tecknats om att direktsända samtliga matcher per säsong. GGIK är därtill framgångsrika i sociala medier.
Gävle GIK Innebandy har en väl fungerande verksamhet och spelar på elitnivå. Därmed, tillsammans med exponeringsvärdet, kvalificerar sig klubben för sponsorstöd från Kommunstyrelsen.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
-
Future Position X arbetar vidare med att utveckla Gävle till ett nationellt och internationellt tillväxtcentrum för främjande av hälsa och livskvalitet hos invånarna i den smarta, hållbara och livskraftiga staden.
Future Position X utför detta genom plattformarna; forskning & akademi, innovation, inkubation och accelerering. Allt detta med stort stöd ur ett av regionens styrkeområden, geografisk informations-teknologi (GIT) och geografiska informationssystem (GIS) samt geoindexerad data.Med anledning av detta söker FPX fortsatt stöd om femhundratusen kronor från Gävle kommun för perioden 1/1 - 30/6 2023 i enlighet med kommunens uttalade viljeriktning att medverka i Vinnväxt initiativet Geo Life Region. Finansieringen är inom befintligt avtal och projektet avslutas per 30 juni 2023.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Leader Nedre Dalälven bedriver verksamhet i ett geografiskt område som innefattar Säter, Hedemora, Avesta, Sala, Heby, Tierp. Älvkarleby kommuner i sin helhet samt delar av Gävle och Sandvikens kommuner. I leaderområdet ingår Hedesunda från Gävle kommun.
Kommunerna är medlemmar i föreningen och har representanter i styrelsen/LAG. Verksamheten bedrivs i enlighet med den utvecklingsstrategi som partnerskapet arbetade fram inför innevarande programperiod. Ny programperiod är 2023-2027
Leader Nedre Dalälven ansöker om 86 268kr per år för 2023-2027.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har tillsammans med Gästriklands övriga kommuner varit medfinansiärer av Leader Gästrikebygdens verksamhet sen den startade 2008. Varje kommun har också en ledamot i leaderföreningens styrelse och därigenom god insyn i verksamheten.
Fördelningen av kommunernas andel av medfinansiering baseras på befolkningsstorlek. Gävle kommun ingår delvis i Nedre Dalälvens Leaderområde och därför är vi befolkningen i Hedesunda undantaget från beräkningsunderlaget
Grunden i Leader oavsett programperiod är leadermetoden. Den bygger på att utvecklingsinsatser utgår från, av och med de som berörs och i samarbete mellan deras offentliga, privata och ideella aktörer (trepartnerskap). Det lokala perspektivet är det centrala. Först tar trepartnerskapet tagit fram en utvecklingsstrategi och bildar en förening som ska förvalta strategin. De som bor, lever och verkar i området kan lämna in finansieringsansökningar till leaderföreningen vars styrelse prioriterar vilka ansökningar som ska finansieras. Prioriteringen utgår från hur väl ansökningarna förväntas bidra till utvecklingsstrategins mål. Formellt myndighetsbeslut att bevilja finansiering till de prioriterade projekten fattas av Jordbruksverket
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
653kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om arbetslöshetsnämnd (1944:475) framkommer det att varje kommun ska ha en särskild arbetslöshetsnämnd eller uppdra en annan nämnd vara arbetslöshetsnämnd. Har inte kommunen tydliggjort detta är kommunstyrelsen arbetslöshetsnämnd.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden ansvarar enligt nuvarande reglemente
”för genomförandet av åtgärder som förebygger arbetslöshet eller minskar verkningarna av arbetslöshet, vilket är en uppgift som ligger under arbetslöshetsnämndens ansvar”.Det är inte kommunens intention att dela upp arbetslöshetsnämndens arbetsuppgifter och för att tydliggöra detta förtydligas reglementet genom att ersätta ovanstående skrivning med
” vara kommunens arbetslöshetsnämnd och svara för kommunens samtliga uppgifter enligt lagen om arbetslöshetsnämnd (1944:475)”
I övrigt föreslås inga andra ändringar av reglementet.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Den nuvarande lösning som vi använder för e-petitionerna behöver uppdateras då dagens version är inte så stabil som vi önskar. Det har lett till att e-petitionstjänsten har tidvis varit nere under flera tillfällen under de senaste åren. Den absolut enklaste möjligheten är att bygga vidare på den grundplattform som vi använder idag (open e-Platform). Digitaliseringsenheten bedömer att nuvarande lösning behöver stängas ner vid årsskiftet.
Digitaliseringsenheten har tagit fram ett förslag till lösning. Det förslag innebär att det kommer att behövas inloggning med e-legitimation. Eftersom det är en lösning som innebär att vi kommer att hantera mer personuppgifter, så har frågan stämts av med kommunens dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare.
Inloggningen som görs i samband med röstning sparas i plattformens databas så länge röstningen pågår. När röstningen avslutas så tas informationen om vem som har röstat bort och det enda som finns kvar är hur många röster ett förslag har fått. Vi som kund kan aldrig se vem eller vilka som har röstat på ett förslag under tiden som röstningen pågår. Informationen finns dolt i databasen och används enbart för att man inte ska kunna rösta flera gånger på samma förslag.
Att använda sig av ytterligare personuppgifter är problematiska, men å andra sidan så konstaterar vi att denna lösning är en bättre lösning än nuvarande. Detta då röstning kan ska genom att logga in via facebook och google, vilket ur ett dataskyddsperspektiv är en sämre lösning.
Utgångspunkten med den nya lösningen är att man ska kunna lämna en e-petition utan att på något sätt behöva logga in, men däremot att rösta på ett förslag krävs att man loggar in med e-legitimation. Alla förslag som lämnas kommer, precis som tidigare, förhandsgranskas. Även en översyn kommer att göras så att möjligheten att kunna se vad som har hänt med ett förslag ska bli tydligare.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Det efterfrågas mer verksamhetsmark i Gävle kommun och ett exploateringsprojekt för att möjliggöra mer verksamhetsmark i Forsbacka startades i april (22KS139). Ett förvärv om 61 hektar av fastigheten Överhärde 81:1 från Bergvik skog Öst AB möjliggör exploateringsprojektet och en utbyggnad av ett framtida verksamhetsområde i Forsbacka i två etapper.
Förvärvet finansieras genom exploateringsbudgeten samt avsatta medel på kontot för markreserven.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 29 oktober 2013 att godkänna justering av nyttjanderättsavtal med Brynäs Arena AB avseende parkeringsområden inom Sätraåsen. Därefter har såväl hela området på Sätraåsen samt förutsättningarna för parkering inom området väsentligt förändrats. Bland annat har Gävle kommun uppfört såväl en fotbollsarena (Gavlevallen) som en sportarena (Gavlehovshallen). De parkeringsytor som Gävle kommun uppfört i anslutning till sina arenor är idag avgiftsbelagda.
Brynäs Arena AB tar idag betalt för de parkeringsytor de disponerar enligt nyttjanderättsavtalet endast vid matcher. Övrig tid är det fri parkering.
Brynäs Arena AB önskar avgiftsbelägga den parkeringsyta som på bifogad karta benämns 114:1 alla dagar dygnet runt. GTK hallen kommer fortfarande att ha parkeringsytor för sina besökare. Det som på bifogad karta benämns norra parkeringen kommer fortfarande att vara avgiftsfri – även vid matcher. Norra parkeringen kan nyttjas vid alla typer av arrangemang inom Sätraåsen. Som ovan anförts så tar Gävle kommun idag ut avgift för de ytor som iordningställt vid Gavlehovshallen. Dessa fakta måste beaktas vid en förändring av punkt 8 i befintligt nyttjanderättsavtal. Vidare behöver en ny uppdaterad kartskiss över parkeringsområdena tas fram.
Rätten att ta ut parkeringsavgift gäller från och med detta beslut i kommunstyrelsen. Vid förberedelserna av införandet bör vad gäller avgiftens storlek denna anpassas till övrig prissättning i området. Det justerade nyttjanderättsavtalet behöver färdigställas under hösten 2022 i samarbete mellan företrädare för sektor styrning och stöd och Brynäs Arena AB.
Det nya avtalet anmäls därefter till kommunstyrelsen för kännedom.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ledamot till kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott och finansutskott efter Mattias Eriksson Falk (SD). Val av ledamot till kommunstyrelsens näringslivs- och upphandlingsutskott efter Richard Carlsson (SD).
-
- Ca kl. 13.00 Information om Energiplan för Gävle kommun 2022-2026. Föredragande: Evelina Loberg, milöstrateg