Möte 2023-04-11
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Den 12 december 2022 beslutade Gävle kommunfullmäktige om Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024-2026 (Dnr 22KS39).
Kommunplanen för 2023 innehåller beslut om ökad aktieutdelning år 2023 för GSAB på 11,6 mnkr från 155,2 mnkr till 166,8 mnkr för 2023. Även aktieutdelningen för GFAB ändras år 2023 med 11,6 mnkr från 26,6 mnkr till 38,2 mnkr till GSAB enligt beslutad kommunplan.
Ägardirektiven för dessa bolag behöver därför uppdateras och bifogas i bilagor.
De ekonomiska målen för Gävle Energi AB, AB Gavlegårdarna, Gävle Hamn AB och Gävle Parkeringsservice AB är oförändrad för år 2023.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Kraftfulla åtgärder krävs för att klara av budgetförutsättningarna framöver och det kommer krävas fokus på att bromsa kostnadsutvecklingen inom Gävle kommun. Med anledning av nämndernas månadsrapportorter så inleder kommunstyrelsen en process som syftar till att föreslå att kommunfullmäktige att revidera budget för 2023 och preliminära ramar för 2024 och framåt.
Kommundirektören har, precis som sektorchefer, mandat att genomföra kostnadsbesparande åtgärder som ligger inom respektive delegation. Mer omfattande åtgärder eller ambitionssänkningar kräver beslut i nämnd eller kommunfullmäktige.
Skriftliga åtgärdsplaner, en för Gävle kommun och en för kommunstyrelsens egna verksamhet, med förslag på åtgärder som kräver politiska beslut skall återrapporteras till kommunstyrelsen i juni. Åtgärder som görs inom ramen för delegation skall också återrapporteras som information till kommunstyrelsen.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun använder sig av COSO-modellen vid framtagande av internkontrollplan. I ett första steg görs en bedömning av potentiella risker kopplat finansiell rapportering, efterlevnad av interna och externa regelverk, ändamålsenlig och effektiv verksamhet samt övriga risker.
Inför kommunstyrelsens sammanträde i mars hade sektor Styrning och Stöd tagit fram en riskanalys med värderingar av framtagna risker. Kommunstyrelsens ledamöter genomförde under sammanträdet en workshop uppdelad på fem olika grupperingar. Varje grupp har redovisat förslag till vilka risker som de anser bör föras in i internkontrollplanen. Förslagen var i stort sett samstämmiga och redovisas i internkontrollplanen tillsammans med kontrollmoment.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen inom sektor Styrning och stöd har sammanställt årsredovisning för år 2022 för kommunen och kommunkoncernen. Årsredovisningen är upprättad i enlighet med Lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning. Till grund för uppföljning av måluppfyllelse, uppdrag och ekonomi ligger Kommunplan 2022.
Gävle kommun redovisar ett positivt resultat enligt resultaträkning på 310,7 mnkr. Med justering för realisationsvinster uppgår resultatet efter balanskravsjusteringar till 218,4 mnkr. Avsättning till resultatutjämningsreserv kan högst göras till justerat resultat över 1% av summan av skatt och generella bidrag, vilket motsvarar 149 mnkr.
Gävle kommunkoncern, bestående av kommunen, helägda och delägda bolag samt andel av förbund redovisar ett resultat på 519,4 mnkr.
Enligt beslutad kommunplan 2023 skall Gävle stadshus AB lämna utdelning till ägaren med 166,8 mnkr.
Bilagor
-
402kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
Sedan 2020 hanterar SG-Ekonomi alla Kommunstyrelsens donationsstiftelser samt Utbildning Gävles alla donationsstiftelser. Sedan förra året, 2022, hanteras även alla Välfärds donationsstiftelser på SG-Ekonomi.
Trots att Utbildning Gävles donationsstiftelser hanteras på SG-Ekonomi är det fortfarande rektor och lärarkollegium som fattar besluten i dessa stiftelser, detta enligt stiftelsernas urkunder. Även Välfärds donationsstiftelser beslutas på deras sektor, det är endast den administrativa hanteringen som sköts på SG-Ekonomi.
Här är ett beslutsförslag för Kommunstyrelsens alla donationsstiftelser.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
Förslag till beslut - Fördelning disponibla medel för ansökningar till Stiftelsen Pensionsfonden.pdf106kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
Tjänsteskrivelse - Fördelning av disponibla medel från Kommunstyrelsens donationsstiftelser 2023.pdf103kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen på Styrning och stöd har upprättat årsredovisningar och årsbokslut för kommunens donationsstiftelser.
Årsredovisningar per stiftelse finns att hämta på ekonomiavdelningen.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
732kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
I proposition 2022/23:43 föreslås en ny lag där kommuners ansvar för det brottsförebyggande arbetet regleras. Lagförslaget har föregåtts av utredningen SOU 2021:49 – Kommuner mot brott.
Lagförslaget innebär bland annat att kommuner åläggs att strukturerat arbeta med brottsförebyggande frågor. Lägesbilder och åtgärdsplaner ska arbetas fram samt att kommunerna ges ansvar för samordningen av brottsförebyggande frågor inom det geografiska området samt att kommunerna ska ha en samordningsfunktion för det brottsförebyggande arbetet.
I och med att detta innebär en utökning av arbetsuppgifter och kostnader för kommunerna kommer staten att kompensera kommunerna genom en höjning av det allmänna bidraget enligt den kommunala finansieringsprincipen.
Den senast tillgängliga uppgiften om omfattning på ersättning är 21,05 kronor/invånare. För Gävle kommun innebär detta en ersättning om cirka 2,16 mnkr givet SCBs statistik om invånarantal kvartal tre 2022.
För att förbereda införandet samt för det fortsatta arbetet med den nya lagstiftningen avser säkerhetsenheten vid Styrning och stöd inrätta en ny funktion- brottsförebyggande strateg.
För att finansiera den nya funktionen föreslås skadeförebyggande medel, premieåterföringen från försäkringsbolaget SKFAB, användas till dess att statliga medel tillförs.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
11
Hemställan till Regeringen om ändring av avtal avseende bostadsbyggande på Näringen i Gävle kommun
Sedan avtalet med staten kring Näringen tecknades 2017 har parterna lagt ner stora arbetsinsatser. Under tiden har även förutsättningarna för avtalet förändrats, dels genom längre tidplaner än tänkt, dels stora marknadsförändringar. Nu för att få ett tydligare arbete med avtalet från samtliga parter, föreslår Gävle kommun ändringar i avtalet i en hemställan till Regeringen.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Samtliga Gävle kommuns verksamhetslokaler skall enligt beslut i Kommunfullmäktige ägas och förvaltas genom Gavlefastigheter AB. Strömvallen ägs idag av Kommunstyrelsen men har förvaltats av Strömvallen Fotboll ekonomisk förening. Nyttjandeavtalet har på föreningens initiativ sagts upp och avslutades per den 2022-12-31.
Fastigheten Strömvallen bör utifrån kommunfullmäktiges tidigare beslut överlåtas till Gavlefastigheter AB. Förvaltningen för 2023 kommer att övergå till Kultur- och fritidsnämnden och ett driftsbidrag samt hyresersättning ges för detta. Dessa medel skall tas av Kommunstyrelsens finansförvaltning.
Driftmedel ges för 2023. Kommunstyrelsen uppdrar till Kultur- och fritidsnämnden att utreda hur driften av Strömvallen kan lösas genom samverkan med föreningslivet från 2024 och framåt. Detta uppdrag skall återrapporteras till Kommunstyrelsen i oktober 2023 för vidare hantering.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 14 mars 2023 § 55 att ge kommundirektören i uppdrag att inleda avtalsförhandlingar med Brynäs Arena AB i syfte att nyttjanderättsavtalet mellan parterna ska upphöra att gälla. Ett avtalsförslag har därför arbetats fram för beslut i kommunstyrelsen.
För att få till en bättre helhetslösning och nå målen i Gävle kommuns parkeringspolicy borde nyttjanderättsavtalet därför sägas upp och hanteringen av parkeringsfrågorna i stället förvaltas av Gävle parkeringsservice. Framgent kommer ett nyttjanderättsavtal i stället att ingås mellan Gävle kommun, via samhällsbyggnadsnämnden, å ena sidan och Gävle Parkeringsservice AB å andra sidan.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunplan år 2023 som beslutats i Kommunfullmäktige uppdras Kultur och fritidsnämnden permanenta satsningen på ”Kultur för äldre”. För satsningen finns 500 000 kr avsatta under Kommunstyrelsens finansförvaltning att ansöka genom särskilt beslut i samband med att ansökan inkommer. Nämnden har nu inkommit med en sådan ansökan. Finansiering sker från social hållbarhets budget aktivitet äldrevänlig kommun.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fotbollsarenan Gavlevallen i Gävle Kommun, på fastigheterna Sätra 114:5 samt 114:6 finns en gällande detaljplan som antogs år 2014. I detaljplanen finns idag två delvis obebyggda byggrätter med möjlighet att anlägga två 14-våningshus (högsta byggnadshöjd är 54 meter).
Byggaktören har under slutet på 2021 inkommit med förfrågan till Gävle kommun om att få exploatera dessa byggrätter. Byggaktören har angett att deras plan för byggrätterna är att uppföra hotell samt kontor på byggrätterna, vilket samspelar med detaljplanens intentioner.
Mellan parterna har tidigare upprättats och undertecknats ett optionsavtal. Syftet med optionsavtalet var att ge Byggaktören rätt om att förhandla om att teckna markanvisningsavtal med kommunen gällande byggrätterna. Bolaget har nu utövat sin option varav detta avtal upprättas.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns ambition är att Gävle ska vara en av de bästa miljökommunerna i landet att leva, verka och vistas i.
2013 tog därför kommunen fram ett miljöstrategiskt program för att styra och samordna kommunorganisationens miljöarbete samt bidra till att möjliggöra för invånare och näringsliv att vara miljömässigt hållbara.Sedan 2015 har Gävle kommun enligt Aktuell Hållbarhets kommunrankning varit bland den 10 bästa miljökommunerna i Sverige (år 2013 var Gävle på plats 69).
Gävle kommuns Miljöstrategiska program reviderades under 2019 och det reviderade programmet antogs 20200330 av Kommunfullmäktige.
Det miljöstrategiska programmet följs årligen upp genom ett så kallat Miljöbokslut. Miljöbokslutet ska användas som diskussionsunderlag för fortsatt planering för måluppfyllelse och genomförande av program.
· indikatorer som följs för att visa om målen är på väg att nås
· en beskrivning av åtgärder som genomförts under året för att bidra till måluppfyllelse
· en målanalys
Det här är det tredje miljöbokslutet efter revideringen och gäller för år 2022.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
Beslutsprotokoll 2023-03-22 § 22 Utbildningsnämnden - Lokalresursplan 2023-2032 Utbildning Gävle.pdf235kb Ladda ner dokument
-
-
13.00 - 14.30 Information om Energiförsörjningssystem (Niclas Sigholm)
14.30 -16.00 Länsstyrelsen