Möte 2024-10-08
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Kultur och fritidsnämnden beslutade vid sammanträde 2024-02-20 §18 att ansöka om utökad ram om 900 tkr även för 2024 för driftkostnader för Strömvallen.
Under 2023 övertog Kultur- och fritidsnämnden driftansvaret för Strömvallen och beviljades en utökad ram om 900 tkr för driftkostnaderna under 2023. Kultur och fritidsnämnden har dock fortsatt behov av driftmedel under 2024 och framåt.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomienheten vid Sektor Styrning och Stöd har sammanställt delårsrapport 2 2024 med årsprognos för Kommunstyrelsen.
Delårsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Delårsresultatet uppgår till 81,4 mnkr i jämförelse med budget 109,4 mnkr. Avvikelsen beror på exploateringsresultatet främst på grund av framskjutna försäljningar och dyrare markköp från tidigare år.
Positiva avvikelser i utfallet som bidrar till resultatförbättringar finns inom den kommunbidragsfinansierade verksamheten som även innehåller negativa avvikelser inom kommungemensamma verksamheter såsom facklig tid, friskvård och företagshälsovård.
Årsprognosen för helåret uppgår till 74,7 mnkr mot budget 161,5 mnkr. Den stora negativa avvikelsen härrörs till exploatering, medan den kommunbidragsfinansierade verksamheten visar 9,9 mnkr och den uppdragsfinansierade verksamheten -0,2 mnkr.
Uppföljning av Intern styrning och kontroll med dess risker och kontrollmoment för perioden visar på beteendeförändringar och i positiv riktning och möjligheter till förbättringar.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
891kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport tertial 2 2024.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 augusti 2024.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar om samtliga insatser som tar del av värdeöverföringsmedlen. I tillhörande bilagor finns finansieringsförslaget för 2025. I bilaga ett beskrivs vad insatserna innefattar och i bilaga två presenteras en ekonomisk översikt för tilldelad finansiering 2024, önskad finansiering 2025 från respektive verksamhet samt förslagen finansiering 2025.
Värdeöverföringsmedlen för 2024 är 16 000 000 kr.
Den totala summan för beslut idag är 15 486 000 kr
Sedan beslut i sociala hållbarhetsutskottet 2024-09-17 har underlaget fått reviderats då en av insatserna fortfarande handläggs och inväntar ytterligare underlag. Beslut om insatsen förväntas tas längre fram.
Med de tre ytterligare insatserna som förväntas tillkomma är den totala förväntade summan 17 106 000kr.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
8
Yttrande över remiss S2024:16 Ett fritidskort för barn och unga – en aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra
Att stödja barn och unga i sina fritidsaktiviteter är en viktig del för att arbeta förebyggande och främjande. Regeringens ekonomiska bidrag kan möjliggöra en mer aktiv och meningsfull fritid i gemenskap med andra och det är välkommet.
Betänkandets utformning lämnar utrymme för farhågor gällande kommunernas roll och samröre med kommuninvånare och civilsamhällets aktörer, och att kommunens upparbetade kontakter och stöd förväxlas med regeringens satsning.
Välfärd Gävle, Livsmiljö Gävle samt Styrning och stöd Gävle är bidragsgivande till betänkandets innehåll.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun antog 2019 ett socialt hållbarhetsprogram (SHP) som gäller 2019–2024.
Syftet med programmet är att säkerställa att Gävle kommunkoncern arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor och vistas i Gävle kommun idag och i framtiden.
SHP är indelat i fyra målområden; trygghet, jämställda och jämlika villkor, delaktighet och inflytande samt icke diskriminering.
SHP följs varje år upp i ett socialt hållbarhetsbokslut för att bidra med kunskap till förtroendevalda och tjänstepersoner om var kommunen befinner sig och vad som har skett under året.
Bokslutet 2023 har, liksom 2022, utförts av ett externt konsultföretag, Ramboll Management Consulting (Ramboll) och utgår från en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder.
Bokslutet innehåller ett urval av indikatorer från SHP, utifrån de som ingick i bokslutet för 2022. För att bidra med ytterligare insikter om kommunens nuläge för social hållbarhet, innefattar bokslutet flera fördjupade indikatorer hämtade från kommunens pågående utvecklingsarbete kring statistik.
I detta bokslut inkluderar statistiken för indikatorerna från SHP åren 2015–2023, i stället för de senaste tre åren som tidigare. Syftet är att tydligare synliggöra eventuella förändringar.
Som underlag till bokslutet har även intervjuer genomförts, med syfte att fördjupa bilden från den kvantitativa analysen samt identifiera lärdomar till nytta för kommunens fortsatta utvecklingsarbete.
Bokslutet innefattar även ett urval av både genomförda insatser och indikatorer som illustrerar kommunens status i förhållande till de fyra målområdena.
Bokslutet avslutas med slutsatser och rekommendationer för Gävle kommuns fortsatta arbete med SHP.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjen riktar sig till yrkesverksamma inom Gävle kommun och är en revidering av riktlinjer för det förebyggande arbetet mot våldsbejakande extremism från 2016 (16KS106). Riktlinjen är kommunövergripande och ska användas som riktlinje i det verksamhetsspecifika arbetet mot våldsbejakande extremism.
Den föreslagna riktlinjen inkluderar samverkan, förebyggande arbete och kompetensutveckling. Det övergripande och långsiktiga målet med denna riktlinje är att stärka demokratifrämjande insatser och därmed göra samhället mer motståndskraftigt mot våldsbejakande extremism.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har erbjudits att lämna synpunkter på SOU 2024:41 Styrkraft för lyckad integration. Utredningen har två delar.
Den första delen av utredningen fokuserar på en ökad styrning och uppföljning av integrationspolitiken även innehållande delmål och uppdrag.
Den andra delen av utredningen fokuserar på förändringar av ersättningar till de som är nyanlända och finns i etableringen.
I stort tillstyrker Gävle kommun utredningens olika förslag, men lämnar några beaktanden.
Medverkande sektorer i yttrandet har varit Välfärd Gävle samt Styrning och stöd Gävle.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit fram förslag till sammanträdesdatum för Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige år 2025. Förslaget bygger på föregående års mötesstruktur och sammanträdesdatumen är inplanerade i samstämmighet med ekonomiavdelningen. Även avstämning har gjorts med den övriga nämndsadministrationen samt fullmäktiges presidium för att för att på bästa sätt möjliggöra en tydlig process.
Förslaget innehåller också två kommunstyrelsesammanträden i juni för att undvika ett fullmäktigesammanträde efter midsommar. Anledningen är att förslag till beslut gällande preliminära mål och ramar, investering och exploateringsbudget samt förslag gällande delår 1 för kommunen och de kommunala bolagen kommer att fastställas sent. Förslaget innebär att dessa ärenden hanteras på kommunstyrelsesammanträdet den 9 juni, och att protokollet direktjusteras samma dag. Det första tillfället, den 3 juni, föreslås att hantera alla de övriga besluten. På så sätt säkerställs rättssäkerheten, kommunallagens krav på beredningstvång samt den generella kvalitén på underlagen till kommunfullmäktigesammanträdet.
Nytt för i år är också att lämna preliminära förslag för Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktiges sammanträdesdagar för år 2026 för att ge bolagen och nämnderna bättre förutsättningar att planera för sin ärendehanteringsprocess. Kommunfullmäktiges sammanträden i övrigt regleras av fullmäktiges arbetsordning.
Styrning och stöd har tagit fram förslag till preliminära sammanträdesdagar för Kommunfullmäktige år 2025:
17 februari, 31 mars, 12 maj, 16 juni, 29 september, 27 oktober, 24 november och 15 december.
Preliminära sammanträdesdagar för Kommunfullmäktige år 2026 föreslås vara:
16 februari, 23 mars, 18 maj, 15 juni, 28 september, 26 oktober, 23 november och 14 december.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende angående att anta ett åtgärdsprogram mot buller i Gävle kommun till kommunfullmäktige enligt 5 kap. 22§ kommunallagen. Enligt den svenska förordningen om omgivningsbuller SFS 2004:675 så ska alla kommuner med över 100 000 invånare ta fram en kommunomfattande bullerkartläggning med tillhörande åtgärdsprogram.
Samhällsbyggnadsnämndens beslutsförslag har rapporterats in till Naturvårdsverket för kännedom men även det slutgiltiga beslutet från fullmäktige kommer också att rapporteras in.Åtgärdsprogrammet har varit ute på samråd under perioden 14 december 2023 till 29 februari 2024. Inga synpunkter kom in under samrådet.
I åtgärdsprogrammet finns även en budgetbedömning. Budgetbedömningen för respektive åtgärd är grovt uppskattad och åtgärdsaktiviteterna är inte ett absolut krav på Samhällsbyggnadsnämnden utan ska ställas i relation till övriga investering- och resursbehov och kan komma att skjutas på framtiden om förutsättningarna inte finns inom den kommande 5 årsperioden.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Kungsbäck 2:23 är upplåten med tomträtt avsedd för hyresrätter för studentbostäder med villkoret att hyra ut till studenter och forskare med koppling till högskolan. Villkoret i överenskommelsen från 2014 löper ut 2024 och när perioden löpt ut önskar tomträttsinnehavaren/hyresvärden att ändra villkoret till att gälla uthyrning även till andra unga personer, som inte har koppling till högskolan. Hyresvärden ser en vikande efterfrågan från personer kopplade till högskolan och har vakanser i huset. Då det finns ett allmänt behov av lägenheter till unga personer har ett tilläggsavtal upprättats där villkoret är ändrat till att uthyrning även får ske till personer från 18-28 år som inte har koppling till högskolan.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Vatten AB fick genom ägarsamrådet 22-10-14 uppdraget att ta fram en vattentjänstplan för respektive ägarkommun. Förslag till vattentjänstplan för Gävle kommun har nu arbetats fram och varit ute på samråd och granskning. Kommunfullmäktige behöver fatta beslut om antagande av Vattentjänstplanen Gävlekommun.
Nya regler i Vattentjänstlagen (SFS 2006:412 §6) ställer krav på att alla kommuner ska ta fram, samråda och besluta i kommunfullmäktige om en Vattentjänstplan. En vattentjänstplan ska innehålla kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses och innehålla kommunens bedömning av vilka åtgärder som behöver vidtas för att de allmänna va-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall. vattentjänstplan Vattentjänstplanen ska samrådas med de fastighetsägare och myndigheter som kan antas ha ett väsentligt intresse av planen och förslaget ska ställa ut ett förslag till plan för granskning under minst fyra veckor.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
”Riktlinjer för markanvisning Gävle kommun – revidering av riktlinjer för markanvisning 2024, dnr 24ks187” syftar till att beskriva hur kommunen arbetar med markanvisning. Riktlinjer för markanvisning ska vara beslutade för de kommuner som tillämpar markanvisning (Lag 2014:899)
Revidering av riktlinjer för markanvisning 2024 avser förtydligande av;
- Markanvisningsavgift
o Avgiften beräknas från prisbasbeloppet som förhålls till bedömd eller faktisk byggrätt inom markanvisningen.
- Principer för förlängning av markanvisningsavtal
o Främjar likabehandling och ger byggaktören god tydlighet tidigt i byggprocessen.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden initierade den 16 december 2020 att vuxenutbildningen behöver nya lokaler. Vuxenutbildningens nuvarande lokaler i kvarteret Skytteln på fastigheten Söder 67:1 ansågs inte motsvara verksamhetens nuvarande eller framtida behov av funktionalitet och flexibilitet. Kommunstyrelsen beslutade därför 2022-04-12 att starta ett exploateringsprojekt för att möjliggöra en ny vuxenutbildning intill högskolan i Kungsbäck på fastigheten Villastaden 5:5.
Under arbetet med exploateringsprojektet har det inom kommunen och Gavlefastigheter utretts om möjligheten finns att stanna kvar i nuvarande lokaler. Afry har genomfört en besiktning av fastigheten i kvarteret Skytteln och med åtgärder för att förbättra inomhusklimatet anses det att lokalerna fortsatt kan nyttjas. Åtgärder för att förbättra inomhusklimatet ska på börjas.
Exploateringsprojektet för vuxenutbildningen ska därför avslutas. Nedstängning av exploateringsprojektet gör att kommunal ekonomi inte behöver ansträngas med kostnader för investering och drift.
Upparbetade kostnader om sammanlagt 1 474 749 kr ska kostnadsföras.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
18
Återrapport av uppdrag för att tydliggöra vägar för synpunkter, klagomål och så kallad visselblåsning
Kommunstyrelsen har gett sektor Styrning och stöd i uppdrag att förtydliga förtroendevaldas roll i arbetsgivarpolitiken, samt vilket ansvar förtroendevald och nämnd har som arbetsgivare kopplat till organisation, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Återrapportering har skett till Arbetsgivarutskott och samtliga nämndsordföranden om hur reglementen, delegationsordning, styrdokument och verkställighet förhåller sig till varandra. Samt hur nämnderna förhåller sig gentemot Kommunstyrelsens övergripande arbetsmiljöansvar:
- att verkställa Kommunfullmäktiges beslut och bland annat se till att konkreta arbetsmiljömål tas fram
- att se till att kommundirektör får uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet
- att se till att kommundirektör har befogenheter, resurser, kunskaper och kompetens för att kunna driva arbetsmiljöarbetet
- att ge kommundirektör rätt att vidarefördela uppgifter så långt ut i organisationen att systematiskt arbetsmiljöarbete kan drivas ute på arbetsplatserna samt att tillräckliga befogenheter, resurser, kunskaper och kompetens följer med
- att se till att förebyggande åtgärder i arbetsmiljön kan vidtas genom att ta upp arbetsmiljöinvesteringar i det årliga budgetförslaget
- att se till att systematisk arbetsmiljö följs upp och fungerar i alla verksamheter
Redovisning har även gjorts över Gävle kommuns olika kanaler för rapportering av synpunkter och eventuella missförhållanden. särskilt fokus har även getts till att förtydliga detta inom verksamheten. Därtill har en beskrivning getts över att oavsett vilken nämnd som är anställande myndighet så har respektive nämnd ett ansvar att bland annat:
- genomföra det uppdrag kommunfullmäktige definierat i reglementet eller andra fullmäktigebeslut riktat till nämnden
- fatta beslut inom ramen för sitt uppdrag och besluta i de ärenden kommunfullmäktige överlåtit till nämnden
- ansvara för den löpande verksamheten inom nämnden
- se till att verksamhet bedrivs i enlighet med lagar och annan författning som gäller för verksamheten
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
718kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
Det saknas regler om val av revisorer och om ansvarsfrihet i de ovan angivna stiftelsernas stiftelseförordnande. Utifrån reglerna i stiftelselagen ankommer det därför på stiftelserna själva att förrätta val av revisorer. Fullmäktige kan inte heller pröva frågan om ansvarsfrihet då detta institut inte finns i stiftelselagen och stiftelseförordnandet innehåller inte heller några föreskrifter om detta. Stadsfullmäktiges senare meddelade instruktioner om val av revisorer och ansvarsfrihet för stiftelserna är, ur rättslig synpunkt, ointressant. Mot denna bakgrund är det styrelsens uppfattning att fullmäktige inte ska pröva frågan om ansvarsfrihet för någon av de båda stiftelserna.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 augusti 2024 (tillsvidareanställning).pdf163kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
23
Aktuellt från sektorn
-
24
Återrapport rutin nyanställningsstopp för perioden 1/11-28/3