Möte 2019-11-12
-
Kommunstyrelsen beslutar enligt ordförandens förslag att välja Wanja Delén (SD) till justerare samt att fastställa justeringstiden till den 19 november 2019.
-
2
Fastställande av ärendelista
-
Sedan början av 2011 är kommuner skyldiga att enligt lagen om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag och Föredraget om Europeiska unionens funktionssätt, ta ut marknadsmässiga avgifter och ställa marknadsmässiga avkastningskrav på sina bostadsbolag. Detta innebär att bolagen undantas från reglerna i kommunallagen avseende självkostnadsprincipen och förbudet mot att driva företag i vinstsyfte. Om kraven ställs för lågt riskerar detta att klassas som otillåtet statsstöd. Bevisbördan för att kraven inte ställs för lågt ligger på kommunen.
Ärendet beskriver metod för att uppfylla ovanstående krav och därmed beslut om ändrade administrativa avgifter från 2020-01-01.Bilagor
-
529kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
48kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
909kb Ladda ner dokument
-
48mb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
De centrala löneavtalen förutsätter att arbetsgivaren tar ansvar för sin
lönebildning och inför den årliga löneöversynen i överläggningarna med
de fackliga organisationerna redogör för sin lönepolitik och motiven för de planerade åtgärderna.
Syftet med rapporten Inför löneöversyn 2020 är att effektivisera
lönebildningen som styrmedel. Det innebär att skapa ett beslutsunderlag
som:
Säkerställer ett rationellt nyttjande av Gävle kommuns
lönemedel.
Beaktar diskrimineringslagens krav på att upptäcka, förhindra
och åtgärda osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor
mellan kvinnor och män.
Ger vägledning för arbetet med jämställda och individuella löner och villkor
Ger vägledning för målsättning och strategiska
ställningstaganden för arbetsgivaren att öka konkurrensfördelar
för att vara en attraktiv arbetsgivare.
Utifrån detta syfte tar rapporten upp förslag på arbetsgivarpolitiska ställningstaganden och prioriteringar av grupper utifrån ett analysarbete som har sin grund i riktlinjen för lönebildningen.
Rapporten tar även upp viss kostnadsmässig osäkerhet nästkommande år på grund av kommande avtalsrörelse mellan centrala parter.Bilagor
-
967kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Fullmäktige har tidigare behandlat de redovisningar som inkommit i anledning av partistödet för år 2018 (KF 2017-12-11 § 13). Det föreligger därför inget hinder att partistöd på nytt betalas ut till samtliga partier i fullmäktige.
Partistödet storlek år 2020
Partistödet består av två delar. Del 1 är ett fast grundstöd och utgörs av prisbasbeloppet före det år som bidraget lämnas. Bidraget lämnas för år 2020 och därmed avses prisbasbeloppet för år 2019, vilket uppstår till 46 500 kr. Del 2 är ett mandatstyrt stöd och utgör 1,1 gånger prisbasbeloppet före det år då bidraget lämnas gånger antalet mandat, vilket då utgör 51 150 per mandat. Partistödet kommer att fördelas enligt följande:
Finansiering
Kostnaderna för kommunalt partistöd ökar från 3 617 250 kr år 2019 till 3 696 750 kronor år 2020; en differens på +79 500kr mot föregående år. Partistödet betalas ut av sektor Styrning och stöd och belastar kommunstyrelsens budget. Kostnaderna är budgeterade för år 2020.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap. 71 § KL ska fullmäktige ha en arbetsordning. Syftet med arbetsordningen är att reglera vad som i övrigt ska gälla för fullmäktiges sammanträden – sådant som explicit inte följer av kommunallagens bestämmelser. Vidare föreskriver 72 § att vissa uppgifter ska regleras i arbetsordningen.
Den nu gällande arbetsordningen antogs av fullmäktige år 2012 med revideringar år 2015 och år 2017. I anledning av den nya kommunallagen har sektor Styrning och stöd tagit fram en ny och uppdaterad arbetsordning.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden uppdras i kommunplanen bl.a. att ta fram en ny cykelplan samt utöka cykelinvesteringarna och hänvisning finns till avsatta medel under finansförvaltningen. Vidare finns andra utredningsuppdrag som Samhällsbyggnadsnämnden behöver genomföra. Därför äskas de 500 000 kronorna ur finansförvaltningen.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har beslutat att samtliga projekt som tar del av värdeöverföringsmedel/bosociala projektmedel skall inkomma med självutvärdering av respektive projekt/verksamhet senast den 31 mars 2019. Mot bakgrund av denna utvärdering har därefter ett förslag till projektbudget för 2020 tagits fram. Mot bakgrund av ovan föreslås sociala hållbarhetsutskottet besluta att föreslå kommunstyrelsen besluta enligt det bilagda projektbudgetförslaget.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Näringslivsenheten samarbetar med ett antal näringslivsfrämjande organisationer för att skapa förutsättningar för nya företag att starta och befintliga företag att utvecklas i Gävle kommun. Dessa samarbeten innebär för enheten ett bidrag till respektive organisation som regleras genom avtal.
Avtalen löper på olika avtalsperioder vilket innebär att några avtal inte ska omförhandlas inför 2020. Med anledning av att Näringslivsenheten ännu inte fått medel fördelade inför 2020 har avtalsförhandlingar med några organisationer skjutits fram till senare under året. Näringslivsenheten återkommer när dessa avtal ska upp för beslut.
Näringslivsenheten önskar därför att att Näringslivsutskottet rekommenderar Kommunstyrelsen att besluta att enheten fortsatt ingår avtal med berörda aktörer enligt beslutsunderlag:Coompanion Gävleborg, dnr 14NAN78-1, avtal för 2020, 100 000 kr
Drivhuset Gävleborg, dnr 19KS444, avtal för 2020, 200 000 kr
Leader Gästrikebygden, dnr 15NAN34, avtal för 2015-2020, 692 583 kr/år
Leader Nedre Dalälven, dnr 315NAN29, avtal för 2015-2020, 86 368 kr/år
Marknadsplats Gävle Service AB, dnr 19KS371, avtal för 2018-2020, 536 000 kr
Movexum AB, dnr 16NAN24-6, 1 000 000 kr/år
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Nedre Dalälvens Utvecklings AB har i skrivelse till kommunstyrelsen begärt ett extra anslag för myggbekämpning om 473 760 kr. Begäran är föranledd av att skatteverket beslutat att bolaget är momspliktigt men att de medel som tillskjutits från kommunerna inte omfattat momsbelopp. För åren 2015 - 2018 (4 år) innebär det ovan angiven kostnad. Utan extra utbetalning från kommunerna riskerar bolaget likviditetsproblem.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 23 oktober § 289 att föreslå fullmäktige att anta en reviderad bygglovstaxa. Taxan föreslås börja gälla från och med den 1 januari 2020.
Dagens bygglovstaxa antogs av kommunfullmäktige 2016 och började gälla den 1 januari 2018. Enligt samhällsbyggnadsnämnden behöver taxan revideras och indexuppräknas. Den föreslagna revideringen innebär att den genomsnittliga handläggningstiden justeras för att bättre motsvara den faktiska handläggningstiden inom vissa ärendetyper samt att avgifterna och handläggningskostnad per timme indexuppräknas enligt PKV.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Plantaxan
Den 23 oktober 2019 § 281 beslutade samhällsbyggnadsnämnden föreslå fullmäktige att revidera den nuvarande plantaxan. Revideringen innebär att plantaxan höjs med 40 % vad gäller plankostnader.
Enligt samhällsbyggnadsnämnden behöver plantaxan höjas med 40 % för att 75 % av kostnadstäckningsgraden ska vara användarfinansierad, vilket beslutades av kommunfullmäktige år 1995. Planavgiften ska med andra ord täcka 75 % av nedlagda kostnader.
Geografisk information och mätningsavgifter
Kommunfullmäktige beslutade den 10 december 2019 § 19 att timavgiften för tjänster inom geografisk information skulle höjas till 1 116 kronor. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att fullmäktige delegerar till nämnden att för varje år besluta att justera timavgifterna med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV).Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
För att säkerställa att kommuner har möjlighet att kunna utföra och ta betalt för sin livsmedelskontroll efter årsskiftet behöver de kommunala dokument (taxebestämmelserna och delegeringsordning) anpassas till den nya EU-förordningen om offentlig kontroll inom livsmedelskedjan som träder i kraft 14 december 2019.
Om kommunens taxa för offentlig livsmedelskontroll inte justeras efter den nya kontrollförordningen kommer kommunens taxa efter den 14 december delvis bygga på ett regelverk som inte längre gäller.
Den nya taxan bygger underlag från SKL (Sveriges kommuner och landsting) som publicerades den 1 oktober 2019.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Ett marköverlåtelseavtal har upprättats mellan kommunen och K2A Hyresbostäder i Gävle AB. Avtalet innehåller bland annat bestämmelser avseende köpeskilling, tidplan genomförande kvartersmark och allmän plats. Som köpeskilling betalar exploatören 7 524 000 kronor. Till avtalet finns även vite kopplat om bolaget inte slutför sina åtaganden inom kvartersmark.
Bilagor
-
405kb Ladda ner dokument
-
950kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Isabella Bexell rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och HR-avdelningen, Styrning och stöd.
Motionären föreslår att tillsvidareanställda och visstidsanställda inom hemtjänsten som saknar körkort ska erbjudas av Gävle kommun att läsa den teoretiska delen av körkortsutbildningen på betald arbetstid. I motionen föreslås också att berörd sektor utarbetar teoridelen av körkortsutbildningen för anställda inom Omvårdnadsnämndens ansvarsområde samt att Omvårdnadsnämnden årligen ska återrapportera antalet intresseanmälningar och antal anställda som genomgått körkortsutbildning för anställda i hemtjänsten.
I yttrandet från Omvårdnadsnämnden beskrivs att Välfärd Gävle inte ser behov av att erbjuda körkortsutbildning på betald arbetstid då behovet av anställda som har körkort är tillgodosett i verksamheterna. De bedömer också att det inte finns någon problematik i att vid behov få tillgång till vikarier som har körkort i de områden där transport via bil är nödvändigt för verksamheten.
HR-avdelningen lyfter i sitt yttrande också fram att det inte finns någon garanti att medarbetare fullföljer hela utbildningen då körkortsteori är en av flera delar i körkortsutbildningen. Det är också tveksamt om det ligger inom den kommunala kompetensen att utarbeta teoridelen av körkortsutbildningen när det finns flera privata utbildningsanordnare.
I motionen hänvisas till att Sundsvalls kommun tidigare har genomfört det som motionären föreslår, dock i en mindre skala. Erfarenheterna där var att intresset först var stort, men att utfallet inte blev lyckosamt då få fullföljde utbildningen och kostnaden blev omfattande i förhållande till antalet.
I motionen lyfts att detta skulle vara ett sätt att öka Gävle kommuns attraktivitet som arbetsgivare, ett perspektiv som Majoriteten i grunden tycker är mycket viktigt och prioriterat att arbeta med för att klara kompetensförsörjningen framåt. Bedömningen är dock att de insatser som prioriteras för att Gävle kommun ska bli en ännu bättre arbetsgivare för de som arbetar inom välfärden, behöver vara insatser som verksamheten själva anser vara mest angeläget. Utifrån denna bakgrund föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
1002kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
17
E-petition #30182 - Rusta upp och gör om Magasinområdet till bostadsrätter, butiker och restauranger
E-petitionen inkom 2019-04-28. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Förslagsställaren vill att Magasinområdet ska bli ett mer levande område än idag med bostäder, butiker och restauranger. Majoriteten delar uppfattningen att Magasinområdet är en plats med stor potential och Gävle kommun arbetar tillsammans med fastighetsägarna för utveckling av området i hög grad i den riktning som förslagsställaren önskar. Dock inte när det gäller utvecklingen av bostäder.
Samhällsbyggnadsnämnden beskriver i sitt yttrande över E-petitionen att arbete pågår för att göra området till en mer levande och trivsam plats. En tidigare utredning av Magasinområdet har utrett möjligheterna att utveckla bostäder i området men det finns en rad problem som gör att det inte bedöms vara möjligt. Dels gör närheten till Fältskärsleden att bullernivåerna är för höga, dels finns industri i området och bostäder får inte byggas för nära verksamheten. Däremot finns goda möjligheter för att utveckla och göra området mer attraktivt för butiker, restauranger och hotell. Det är ett arbete som pågår från kommunens sida och som kommer att fortgå inom ramen för den detaljplan som finns för området sedan tidigare. Utifrån detta föreslås att E-petitionen besvaras.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen inkom 2019-04-22. Yttrande över E-petitionen har inkommit från Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Förslagsställaren föreslår att Gävle kommun ska upplåta en galleria likt återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. Där upplåter kommunen i anslutning till en större återvinningsstation en galleria med enbart butiker som säljer begagnade och återbrukade saker. Kommunen äger byggnaden och privata företag hyr sin plats. Förslagsställaren menar att det vore ett bra sätt att bidra till miljön att öka återbruket.
ReTuna ägs genom kommunala bolaget Eskilstuna Energi och Miljö och medarbetare från kommunens arbetsmarknadsenhet tar emot och sorterar från besökare skänkta produkter i den gemensamma returcentralen såsom möbler, kläder, leksaker och teknik.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden ställer sig positivt kring intentionen i E-petitionen och önskar att E-petitionens förslag tas med och beaktas i arbetet med ny Avfallsplan för Gävle kommun, men med benämningen Kretsloppsplan.
Majoriteten ställer sig positivt till förslaget som också tydligt kan kopplas till arbetet med nuvarande Miljöstrategiskt program där revidering pågår under 2019. Ett ökat återbruk och strategiskt arbete för en mer lokal och hållbar konsumtion är en viktig fråga för att bidra i omställningen till ett hållbart samhälle. Det finns dock en rad frågor att hantera innan ett slutligt ställningstagande i frågan kan göras. Det kan finnas flera olika alternativa lösningar för hur och vilken roll Gävle kommun kan och ska ta för att en återbruksgalleria kan startas i Gävle. Förslaget är därmed att motionen besvaras med förslaget tas med i arbetet med Kretsloppsplan och nytt Miljöstrategiskt program.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar att lägga respektive delegationsbeslut samt anmälningsärenden till handlingarna.
Bilagor
-
400kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
440kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
714kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
Verksamhetsrapport Gästrike Vatten AB med dotterbolag - Tertialbokslut delår 2 samt prognos 2019.pdf595kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
Verksamhetsrapport Gästrike Vatten AB med dotterbolag - Tertialbokslut delår 2 samt prognos 2019.pdf595kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Preliminära tider
10.00 - 10.30 information om dagsläget Microsofts etablering - Klara Wirdby
13.00 Workshop gällande Regional utvecklingsstrategi för Gävleborgs län (se nästa punkt) - Per-Erik Mårtensson
-
Frågor till Workshop
1. Beskriver strategin regionens förutsättningar samt utmaningar och möjligheter?
2. Är det rätt mål och har de rätt ambitionsnivå?
3. Är det rätt insatser som prioriteras?
4. Vad krävs för att strategin ska bli verklighet?
Bilagor
-
32kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument