Möte 2020-03-10
-
1
Upprop och val av justerare
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade 180828 att genomföra en revidering av det miljöstrategiska programmet. Det reviderade programmet ska börja gälla år 2020.
Projektplan för genomförandet av revidering Miljöstrategiskt program antogs i Samhällsbyggnadsutskottet 12 december 2018.
Revideringen har pågått under 2019.
Under våren 2019 har politiker och tjänstepersoner inom Gävle kommunkoncern och programmets målgrupper, det vill säga medarbetare inom Gävle kommunkoncern, invånare och näringsliv, involverats. Det har funnits möjlighet att lämna förslag och synpunkter om innehåll och ambitioner i det reviderade programmet vid dialogmöten och digitalt via gavle.se.
Utifrån de förslag och synpunkter som inkommit under våren 2019 och de årliga miljöbokslut som genomförts, samt slutrapporten av det tidigare miljöstrategiska programmet, togs ett förslag till reviderat miljöstrategiskt program fram.
Förslag till reviderat program har varit ute på remiss under tiden 191022-191231.
Remissen har skickats ut till Gävle kommuns politiska nämnder och styrelser samt till samtliga kommuner i Gävleborg, Region Gävleborg, Länsstyrelsen Gävleborg och Högskolan i Gävle.
Synpunkter har även varit möjliga lämnas digitalt på gavle.se och under dialogmöten med samtliga målgrupper.
Efter remisstidens slut har de cirka 1000 synpunkter sammanställts och tagits i beaktande. Synpunkterna har bidragit till att utveckla det förslag som varit ute på remiss.
Kommunens förmåga att genomföra det miljöstrategiska programmet bygger på den kraft kommunkoncernen tillsammans kan skapa. För att vi ska kunna skapa den kraften krävs en gemensam förståelse för de styrprinciper som ligger till grund. De flesta av våra kommunala verksamheter styrs via lagstiftning. Lagstiftningen kan ange såväl ramar för verksamheten, som detaljstyrning som talar om vad vi ska göra och hur vi ska göra. Om kommunala styrdokument säger emot lagstiftningen så följer vi lagstiftningen.
Kommunplan gäller för ett år i taget. I Kommunplan avsätts pengar för det vi ska göra och den bestämmer också i tid att en viss åtgärd ska genomföras under ett visst år. Kommunplan sätter budgetramar för hur lagstiftningen ska genomföras.
Strategiska program (Miljöstrategiska / Social hållbarhet / Näringsliv) pekar ut inriktning och mål som kommunen vill nå över tid. I programmen finns inga pengar avsatta och inga specifika årtal när åtgärder ska vara genomföra eller resultat uppnådda. Sektorer och bolag har i uppdrag att genomföra de mål som finns i programmen inom egna ramar och egen planering. Om sektor eller bolag inte kan genomföra åtgärden utan ytterligare medel så äskas det i ordinarie budgetprocess. Därmed får politiken möjlighet att döma av de mål- eller resurskonflikter som kan uppstå. Om kommunplan och ett strategiskt program säger emot varandra så följer vi Kommunplan.
Under år 2020 har kommunstyrelsen i uppdrag att utveckla hur vi arbetar med styrningen av program i kommunkoncernen.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
929kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommun arbetar sedan flera år med att avsätta Limön som naturreservat. Förslaget har varit ute på samråd och därefter genomgått revidering. Hela området ägs av Gävle kommun och ingår i riksintresse för naturvård, nr X90 Limön – Orarna. Området har högsta värdeklass i länsstyrelsens sammanställning av naturvårdsobjekt i länet (Värdefull natur i Gävleborg) och omfattar natur som ingår i det europeiska nätverket Natura 2000. Ett långsiktigt skydd av Limön som naturreservat har stöd i det av kommunstyrelsen antagna dokumentet Strategi för bildande av naturreservat i Gävle kommun (2007), i Miljöstrategiska programmet (2013) och i Översiktsplan Gävle kommun år 2030. Syftet med Limöns naturreservat är att bevara den biologiska mångfalden, att vårda och bevara den värdefulla natur- och kulturmiljön i området och att tillgodose friluftslivets behov av områden. De värdefulla livsmiljöerna kalkrika gräsmarker, kalkrika barrskogar, landhöjningsskogar, rikkärr, strandängar och grunda vattenområden, samt de typiska växt- och djursamhällen som är karaktäristiska för dessa livsmiljöer ska ha gynnsamt tillstånd. Det ska finnas möjlighet för besökare att uppleva naturen i området.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommunfullmäktige beslutade 2016-06-20, § 9, (dnr 16KS189) att tillstyrka socialnämndens förslag att genomföra upphandling av konsulentstödda jour- och familjehem enligt lagen om valfrihetssystem (LOV).
Ett initiativärende från socialnämnden har inkommit där socialnämnden beslutat att föreslå kommunfullmäktige att gällande valfrihetssystem för konsulentsstödd jour- och familjehemsvård avslutas när pågående ramavtal enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) upphör 2020-09-30.
Vi på Enheten för inköp- och upphandling har haft dialog med Sektor ang LOV för konsulentstödda familjehem. Behovet av familjehemsplaceringar via LOV har under de senaste åren varit låg. Många företag ansluter sig fortfarande till kommunens LOV för konsulentstödda familjehem, det resulterar dock sällan i någon placering beroende på att antalet avtal överstiger antalet placeringar. Det ger att företag lägger ner arbete på sin ansökan som riskerar att inte leda till någon placering. Vi ser ur ett upphandlingsperspektiv att upphandling enligt LOU skulle kunna vara ett ändamålsenligt alternativ för att möta kommunens behov.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har väckt ett ärende i fullmäktige enligt 5 kap. 22 § 1 p. kommunallagen. Programmet har arbetats fram av tjänstemän och kontaktpolitiker inom kultur- och fritidsnämnden under 2019. Det kulturpolitiska programmet är styrande för Kultur- och fritidsnämnden samt vägledande för kommunens övriga nämnder och bolag.
Den 4 februari 2020 beslutade kommunstyrelsen att återremittera ärendet för att yttra sig om kommunstyrelsens förslag till namnändring till Inriktningsprogram för kulturpolitik samt att tillföra programmet perspektiv under stycket ”Lokala traditioner och globala influenser” med texten ”Gävle kommun berikas av en närhet till havet och kulturen det för med sig. När Gävle kommun omvandlas samt miljö och klimat förändras är det viktigt att fortsatt värna vår rika havshistoria”.
Den 18 februari 2020 beslutade kultur- och fritidsnämnden att anta ett yttrande där nämnden anser att namnet på programmet bör fortsatt vara Kulturpolitiskt program. Det är under det begreppet alla dialoger med medborgare och kulturaktörer ägt rum. Namnet går dessutom i linje med liggande idrottspolitiskt program. Innan kommunövergripande riktlinjer för nomenklatur är helt fastlagda anser nämnden att liggande namn ska gälla. Vid eventuella förändringar framöver kan namnfrågan väckas igen. Förslaget att tillföra programmet ytterligare perspektiv anser nämnden vara positivt men däremot bör man behålla de generella beskrivningarna av hur viktigt det är med kulturmiljö, för att inte riskera att utesluta andra viktiga områden.
Kommunstyrelsen delar den bedömning som inkommit från kultur- och fritidsnämnden och har i övrigt inga ytterligare synpunkter.Bilagor
-
302kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
-
Riksbyggen Bostadsrättsförening Furubo är innehavare till tomträtten till fastigheten Stigslund 42:3 i Gävle kommun. På tomträtten finns totalt 42 st bostadsrättslägenheter. Tomträttens belägenhet framgår av karta, se kartbilaga.
Riksbyggen Bostadsrättsförening Furubo har framfört önskemål att tomträtten till fastigheten Stigslund 42:3 skall dödas så att föreningen därefter kan köpa fastigheten Stigslund 42:3. Livsmiljö Gävle har upprättat handlingar som innebär att kommunen först överenskommer med tomträttshavaren att tomträtten dödas och att Riksbyggen Bostadsrättsförening Furubo därefter köper fastigheten Stigslund 42:3 för en köpeskilling om 15 624 000 kronor. Tomträtten kan dödas med stöd av Samhällsbyggnadsnämndens delegation. För försäljning av fastigheten krävs dock beslut av kommunstyrelsen.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
8
Delåterredovisning av uppdrag om utredning av kommunens lokalförsörjning på lång sikt – rivning del av fastigheten Andersberg 14:1
Kommunstyrelsen tog 2019-06-19 beslut om att ge ett uppdrag till Gavlefastigheter AB att utreda och därefter om möjligt försälja bland annat lokalen på Skogsmursvägen 76. Efter att utredning nu skett, med utlåtande från Livsmiljö Gävle, bedöms möjligheterna till försäljning begränsade och istället förordas rivning.
Kommunstyrelsen beslutade 2019-03-19 (Dnr 19KS108)
att till kommundirektören delegera rätten att fatta beslut om samtliga nämnders enskilda inhyrningar av verksamhetslokaler på kort sikt
att uppdra till kommundirektören att genomföra en utredning av kommunens samlade lokalresursbehov på lång sikt med återredovisning till kommunstyrelsen för ställningstagande i sak.
Arbetet med utredningen är påbörjad. En projektbeskrivning är framtagen och ett projektarbete är påbörjat. Utredningen återkommer under våren 2020 till kommunstyrelsen med förslag på:
lokalpolicy 2020
ny Fastighetsstrategi (under remiss)
hyresmodell
gränsdragningslista mellan fastighetsägare och hyresgäst
eventuellt förändrat ägardirektiv för GFAB
för beslut i kommunfullmäktige.
Mellan uppdragen kort sikt och lång sikt har framkommit ett antal åtgärder, som nya delegationsordningen för kommundirektören inte täcker, men som kan vidtas efterhand och därmed kräver beslut i kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige.
De åtgärder som bereds ger positiv ekonomisk effekt på 2020 års resultat varför åtgärder som kräver beslut kommer föreslås kommunstyrelsen löpande.
Rivning kommer föreslås av ett antal saneringsfastigheter som idag inte nyttjas där utredningen inte ser någon möjlighet till försäljning. Rivningen sker av ekonomiska skäl, minskade underhålls- och driftkostnader och av säkerhetsskäl. Det gäller för den nu aktuella rivningen.
Försäljning kommer föreslås av ett antal fastigheter där utredningen ser att kommunen inte är lämplig ägare, där ett intresse finns för att förvärva eller av fastigheter som innehåller kommersiell verksamhet.
Överlåtande av ägande inom kommunkoncernen kommer föreslås för ett antal fastigheter för att renodla ägande i kommunkoncernen och möjliggöra tydligare ansvarsförhållande och förenkla drift och underhåll.Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 20 februari 2019 (§ 47) att jämlikt 5 kap. 22 § kommunallagen (KL) väcka rubricerat ärende i fullmäktige. Efter nämndens beslut har ärendet remitterats till utbildningsnämnden samt arbetsmarknad- och funktionsrättsnämnden. Båda nämnderna har yttrat sig över den föreslagna riktlinjen (AFN 2019-12-11 § 153 och UN 2019-12-11 § 108). I anledning av nämndernas yttranden har samhällsbyggnadsnämnden reviderat riktlinjen och gjort vissa förtydliganden. Dessa förtydliganden framgår av handlingarna i ärendet.
Kommunstyrelsen föreslår fullmäktige besluta att anta de av samhällsbyggnadsnämnden reviderade riktlinjerna. Riktlinjerna börjar gälla från och med läsåret 2020/2021 (dvs. höstterminen år 2020).Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Årligen arrangerar föreningen Funkisglädje tillsammans med FUB, Region Gävleborg, Medborgarskolan och Välfärd Gävle Funkisfestivalen.
Festivalen är uppskattad av både publik och deltagare. Under hösten 2019 beviljade kommunstyrelsen Välfärd Gävles ansökan om bidrag för fritidsaktiviteter motsvarande 200 000 kr.
Den nya ansökan avser en komplettering till den tidigare och motsvarar således 50 000 kr. Kostnaden avser medlemskapet för att ha möjlighet att genomföra festivalen.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Vatten AB har berett och utarbetat förslag till reviderade bolagsordningar för såväl moderbolaget som de fem dotterbolagen. Utgångspunkten har varit att skapa enhetliga bolagsordningar för samtliga dotterbolag till Gästrike Vatten AB, att uppdatera bolagsordningarna i förhållande till gällande lagstiftning samt att förtydliga begrepp och språket i övrigt för ökad läsförståelse.
Moderbolagets uppdrag och syfte har förtydligats men inte förändrats.
En utförlig beskrivning av de förändringar som gjorts i bolagsordningen finns beskrivet i missivskrivelsen till styrelsen för Gästrike Vatten AB samt i bilaga 2 till missivet där ändringarna redovisas i tabellform.
Bolagsordningen fastställs på bolagsstämman. På bolagsstämman kommer också nytt förslag till arvodesbestämmelser att presenteras. En översyn pågår också av övriga styrdokument i form av aktieägaravtal, ägardirektiv och samarbetsavtal.Bilagor
-
450kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Vatten AB har berett och utarbetat förslag till reviderad bolagsordning. Utgångspunkten har varit att skapa likartade bolagsordningar för samtliga dotterbolag till Gästrike Vatten AB, att uppdatera bolagsordningen i förhållande till gällande lagstiftning samt att förtydliga begrepp och språket i övrigt för ökad läsförståelse. Bolagets uppdrag och syfte har förtydligats och ett tillägg har gjorts som anger att det är möjligt för dotterbolag att äga och förvalta anläggning i en annan kommun om så krävs för att fullgöra sitt uppdrag som VA-huvudman.
En utförlig beskrivning av samtliga förändringar som gjorts i bolagsordningen finns beskrivet i missivskrivelsen till styrelsen för Gävle Vatten AB samt i bilaga 2 till missivet där ändringarna redovisas i tabellform.
Bolagsordningen fastställs på bolagsstämman. På bolagsstämman kommer också nytt förslag till arvodesbestämmelser att presenteras. En översyn pågår också av övriga styrdokument i form av aktieägaravtal, ägardirektiv och samarbetsavtal.Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden fattade 18 februari beslut om att föreslå Kommunstyrelsen att tilldela nämnden ytterligare 2 mnkr i kommunbidrag, för att finansiera turné för Symfoniorkestern under 2020.
Kommunfullmäktige har beslutat att avveckla tillämpning av resultatfonder (dnr 19KS59). Därmed kan inte nämnder äska om att utnyttja positiva reserver för nämnden. Kultur- och fritidsnämnden har dock för Symfoniorkestern redovisat och tillämpat en separat balansering av tidigare överskott, i syfte att användas för turnéverksamhet. Detta anges även i Kommunplan 2013. Tom år 2019 uppgår tidigare överskott för Symfoniorkestern till 3 979 000 kr.
Finansiering av utökat kommunbidrag sker från centrala reserver benämnda reserver för obalanser.Bilagor
-
397kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
From 2019 styrs kommuners redovisning av en ny kommunal redovisningslag. I och med detta har Rådet för kommunal redovisning (RKR) tagit fram en vägledning för redovisning av kommunal markexploatering. En analys av effekterna för Gävle kommun vid ändrade redovisningsprinciper gällande exploatering innebär att
budgeterade investeringsposter inom samhällsbyggnadsnämnden, gällande garantiåtgärder, förstudieutgifter och utgifter för detaljplaner inom investeringsprojekt, för sammantaget 5,8 mnkr
budgeterade investeringsposter inom kommunstyrelsen, gällande förstudier och detaljplaner inom exploaterings, för sammantaget 4 mnkr
skall redovisas som driftskostnader. För att bibehålla lagd plan för investerings- och exploateringsverksamhet inom berörda nämnder krävs att tilldelad ram ökas med motsvarande belopp. Kommande beslut om investeringar och exploatering justeras ned med motsvarande belopp.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 3 2019.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 december
2019.
Ekonomi/finanschefen m.fl har bemyndigande att på Kommunstyrelsens vägnar besluta om upptagande av lån enligt KS beslut 2018-12-04 Dnr 18kS417. Finansrapporten är en återrapportering av beslut tagna på delegation under tertial 3 2019.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige fattade 2018-6-18 beslut om att uppdra till styrelsen i Kommungaranti Skandinavien Försäkring AB att avveckla Gävle kommuns ägande i bolaget, genom likvidation eller försäljning.
Kommungaranti Skandinavien Försäkrings AB (Bolaget) avyttrade dotterbolaget Kommun Garanti Reinsurance S.A. i Luxembourg den 19 december 2019.
Samtliga försäkringsåtaganden är avslutade och Bolaget har ingen aktiv verksamhet.
Därmed är Bolaget förberett för frivillig likvidation. Beslut om frivillig likvidation kan tas på årsstämman 7 april 2020. Om sådant beslut fattas beräknas Bolaget vara likviderat innan 2020-12-31.
Köparen av Kommungaranti Reinsurance S.A. har krävt garantier av säljande Bolaget (Kommungaranti Skandinavien Försäkrings AB) avseende kostnader som avser perioden innan övertagandet, men som upptäcks efter övertagandet. Dessa eventuella kostnader skall täckas av lämnad garanti.
Sådana kostnader är alltså inte uppkomna av själva avyttringen, de skulle drabbat Kommun Garanti Reinsurance S.A. även om avyttringen inte skett.
Kostnader som köparen kräver Bolagets garanti på:
1. Skattekostnader (Skattemyndigheten i Luxembourg kan ompröva deklarationer 5 år bakåt)
2. Skador i återförsäkringsavtal som anmäls efter övertagandet (19 december 2019)
3. Personalkostnader
Kostnader enligt punkterna 2 & 3 kan endast ske om Bolaget anmäler försäkringsskador eller om Bolagets VD anmäler oreglerade lönekrav. Avtal som bekräftar avslut av samtliga engagemang finns.
Kostnader enligt punkt 1 kan uppstå om Skatteverket i Luxembourg skulle finna att någon deklaration innehåller felaktigheter. Samtliga deklarationer är godkända av dotterbolagets revisorer och samtliga skatter är betalda.
Detta till trots kan punkt 1 orsaka framtida kostnader för Bolaget, i händelse av omprövning av tidigare deklarationer, även om sannolikheten för det är låg.
Garantiåtagandet skall gälla i 5 år och 3 månader från sista beskattningsåret. Det innebär till den 31 mars 2024.
Storleken på garantibeloppet maximeras till 30% av köpeskillingen av Kommun Garanti Reinsurance S.A. Detta utgör 153 MSEK (510 MSEK x 30%).
Fördelningen mellan ägarkommunerna Gävle och Sundsvall är 50/50 av ägandet.
Styrelsen i Bolaget har 2020-01-22 beslutat att föreslå delägarkommunerna att ta ställning för en frivillig likvidering av Bolaget, samt att Gävle kommun respektive Sundsvalls kommun utställer garantibeloppet om totalt 153 mnkr i lika delar under hela garantiperioden.
Genom Likvideringen kommer Gävle kommun att återfå egen andel av bolagets tillgångar. Tillgångarna uppgår vid 2019-12-31 till 760 178 200 kr.
Vid beslutet 2018-6-18 beslutade även Kommunfullmäktige att uppdra åt kommunstyrelsen att återkomma med förslag på hur Gävle kommun ska hantera utlikviderade pensionsmedel efter en avveckling av bolaget. Dessa medel som kommer att utbetalas till Gävle kommun representerar ett stort belopp. Det beloppet skall dock relateras till kommunens totala pensionsskuld (inklusive åtagande) på 2 450 mnkr, 6 650 mnkr i extern upplåning, för koncernens behov, och kommunens övriga skulder på 950 mnkr. Därmed bör dessa medel behandlas i relation till kommunens och koncernens samlade åtaganden och kommande behov av finansiering (främst avseende investeringar). Detta skall framgå i kommande beslut om kommunplan.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Svea Vind Offshore AB har hos Östersunds tingsrätt, mark- och miljödomstolen, ansökt om tillstånd att uppföra, driva och efter uttjänad verksamhet nedmontera en havsbaserad gruppstation för vindkraft, benämnd Vindpark Utposten.
Beskrivning
Ansökan om tillstånd enligt Miljöbalkens 9 och 11 kapitel, avser anläggande av max 40 vindkraftverk med en totalhöjd om maximalt 290 meter över havet. Sammanvägd effekt 250MW. Miljökonsekvensbeskrivning har getts in med ansökan. Bolaget har kompletterat sin ansökan efter synpunkter från Havs- och vatten myndigheten samt Länsstyrelsen. Synpunkterna avsåg frågor om miljöpåverkan och buller.
Domstolen har kungjort ansökan. För att domstolen ska kunna pröva ansökan och därifrån lämna tillstånd eller avslå den måste kommunen enligt Miljöbalken kap.16 § 4 tillstyrka eller avstyrka föreslagen etablering. Domstolen ger kommunen möjlighet att yttra sig över ansökan.
Kommunens ställningstagande i samrådsyttrandet
Vi är i vårt samrådsyttrande från 2016 positivt till etableringen. Yttrandet hänvisar till etableringens bidrag till kommunens miljömål då den innebär en fossilfri, förnyelsebar energikälla. Vidare hänvisar yttrandet till att etableringen går i linje med både gällande översiktsplan och miljöstrategiskt program. I samrådsyttrandet lyfter vi också vikten av att i miljökonsekvensbeskrivning genomlysa påverkan på miljön. Vi har betonat vikten av att företaget utreder påverkan på Natura 2000-omården, farleder och synbarhet från land. Företaget har mött detta i miljökonsekvensbeskrivningen. Fotomontage med beskrivning av etableringens visuella intryck från land är redovisat.
Kommunens yttrande till aktuell ansökan
Kommunkoncernens bolag och förvaltningar inom sektor Livsmiljö är delgivna ansökan. Synpunkter är sammanställda i yttrande till domstolen.Kommunens ställningstagande enligt Miljöbalken 16§4
Domstolen beslutar i frågan om tillstånd för etablering av Vindpark Utposten. Enligt gällande lagstiftning är kommunens tillstyrkan nödvändig för att domstolen ska pröva ansökan.Bilagor
-
918kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petitionen har inkommit från Avdelningen Övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen finns tre förslag kopplat till att ansökan inkommit hos Mark- och Miljödomstolen om att få anlägga en havsbaserad vindkraftspark vid läget Utposten, Gävlekusten. I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska utreda konsekvenser av att anlägga en vindkraftspark i det område som ansökan avser, att Gävle kommun ytterligare ska yttra sig i hur kommunen ställer sig i frågan samt att kommunen ska ta ställning mot att en vindkraftspark anläggs.
I yttrandet över E-petitionen från avdelningen Övergripande planering konstateras att Gävle kommun i sitt svar på de samrådsunderlag som presenterades 2016 av SveaVind Offshore betonade vikten av att en heltäckande miljökonsekvensbeskrivning tas fram över projektet. Kommunen betonade också i sitt svar att Gävle kommun genom det Miljöstrategiska programmet och Översiktsplan 2030 ställer sig positivt till havsbaserad vindkraft. I Översiktsplanen pekas Utposten ut som ett möjligt lämpligt område att utreda för just vindkraft. Samtidigt betonas att vindkraftsutbyggnad i området först bör bli studerat och redovisat genom ett fotomontage.
I ansökan som sedan inkommit till Mark- och miljödomstolen om att få bygga en vindkraftspark vid nämnda plats ingår en omfattande miljökonsekvensbeskrivning och ett fotomontage som visar påverkad landskapsbild från fyra lägen. E-petitionens andra förslag att Gävle kommun ska ta tydligare ställning i frågan kommer också att mötas då kommunfullmäktige kommer att besluta om att antingen tillstyrka den ansökan som inkommit, eller att avstyrka den. Då avgörs också motionens tredje förslag.
Gävle kommun, liksom resten av Sverige och världen står inför en klimatomställning där fossil energi behöver fasas ut till förmån för förnybara energikällor. Samtidigt elektrifieras samhället i allt högre grad som en del av denna omställning och även om det samtidigt sker en energieffektivisering så kommer behovet av energi att öka. Ska vi klara denna omställning behöver utbyggnaden av vindkraft fortsätta på platser där det bedöms mest lämpligt utifrån där det utgör minst påverkan på närmiljö, fågellivet och för fisken. Den Miljökonsekvensbeskrivning som ingår i bedömningen visar att läget Utposten är en sådan plats.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
24
Motion från Moderaterna (M) - Projektkatalog där man kan se pågående och genomförda projekt som genomförts och dess konsekvenser i Gävle
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekonomiavdelningen, Styrning och stöd.
Motionären föreslår att Gävle kommun ska upprätta en projektkatalog där alla pågående och avslutade projekt samlas. I redovisningen föreslås att syfte, kostnad, när projekt avslutas samt förväntad samhällsekonomisk och ekonomisk effekt framgår.
En ambition i Majoritetens politiska inriktning och kommunplanen är uppdraget att skapa en tydlig och samlad överblick över föreningsstöd och projektmedel som tillhandahålls inom kommunkoncernens olika delar. Motionens förslag har viss likhet med det pågående arbetet men berör just delen om hur alla olika typer av projekt sedan ska redovisas i detalj. I yttrandet från ekonomiavdelningen beskrivs att arbete i projektform sker i olika delar av kommunorganisationen, med olika syften och vad som räknas som ett projekt eller inte är i vissa fall en definitionsfråga. Det är heller inte så att projektstyrning utgör en central del av kommunens styrningsprinciper.
Bedömningen är att motionens grundtanke i vissa delar liknar arbetet som redan pågår, men med skillnaden att motionens genomförande är så pass omfattande att det skulle kräva ökad administration och ökade administrativa kostnader i ett läge när kommunens kärnverksamheter har behov som ökar. Att genomföra motionen i sin helhet bedöms därför inte som prioriterat i förhållandet mellan nytta och kostnad.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-03-25, §16, väckte Martina Kyngäs (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska upprätta riktlinjer för konstgräsplaner där syftet är att minska spridning av mikroplast i naturen.
I yttrandet som antagits av Kultur- och fritidsnämnden så konstateras att granulat som används på konstgräsplaner kan spridas på flera sätt till närmiljö eller vidare via dagvatten och avlopp. Spridning kan ske till exempel via snöröjning, regnvatten eller idrottsutövarnas skor eller kläder. Naturvårdsverket rekommenderar att alla verksamhetsutövare som sköter skötsel och underhåll av konstgräsplaner ska ha en plan för att minska miljöpåverkan från sin anläggning.
Tillsammans med Gavlefastigheter AB har fritidsavdelningen påbörjat en inventering av kommunens konstgräsplaner för att göra åtgärder som minskar spridning av granulat. Gavlefastigheter utreder också användningen av plastgranulat i stort med syfte att förtydliga och förbättra arbetet med konstgräsplaners miljöpåverkan. Utredningen kommer att utmynna i riktlinjer för användning och skötsel av granulat på kommunala fotbollsplaner. Informationen ska också öka till föreningar, idrottsutövare och driftspersonal hur spridning av granulat kan minska. De riktlinjer som efterfrågas i motionen kommer därmed att komma på plats i och med det arbete i frågan som redan pågår inom kommunkoncernen. Minskad plastanvändning är en prioriterad åtgärd i det Miljöstrategiska programmet. Alla verksamheter kommer att ses över utifrån hur användningen av plast kan minska och ersättas av mer hållbara material.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
26
Motion från Kristdemokraterna (KD) - Revidering av riktlinjer för konkurrensprövning i Gävle kommun
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska revidera riktlinjer för konkurrensprövning och att en webbtjänst ska införas där det går att anmäla osund konkurrens. Arbete kring det som motionen efterfrågar har redan initierats och pågår i Näringslivsutskottet och av näringslivsavdelningen. Motionen anses därför besvarad.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 januari 2020 (tillsvidareanställning).pdf137kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
629kb Ladda ner dokument
-
961kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
862kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
654kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
-
a) Allmän information gällande coronaviruset Göran Arnell - kommundirektör Patric Falk - säkerhetschef Mikael Svensson HR-direktör
b) Kommunstyrelsens roll som arbetsgivare - HR-direktör Mikael Svensson
c) Information gällande processen för framtagande av kommunplan - Kommunstyrelsens ordförande Åsa Wiklund Lång (S) samt ekonomidirektör Martin Svaleryd