Möte 2021-02-09
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
3
Val av ledamot till Kommunstyrelsens näringslivs- och upphandlingsutskott
-
Bilagor
-
246kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges beslut om kommunplan i december 2020 innebar att kommunstyrelsen tilldelades ett kommunbidrag på sammanlagt 388 246 000 kr. I förhållande till 2020 års kommunbidrag har det minskats med ett generellt effektiviseringskrav på 7,9 mnkr och även ökats med knappt 10 mnkr med specifika tillskott för förarbete Näringen, utbyggd internbank, kompetensförsörjningsenhet, ökande kostnader för räddningstjänsten samt olika trygghetsskapande åtgärder. Samtliga nämnder har kompenserats för ökade lönekostnader med 2,3 % och inflationskompensation med 1,8 %.
Internbudgeten har upprättats utifrån de anpassningar av verksamheten som gjorts till minskade kommunbidrag tidigare år och som ger effekter eftersom. Därutöver har vissa ytterligare justeringar gjorts inför 2021 genom att dra ned på avdelningarnas verksamhetsanslag. Besparingsmöjligheterna har identifierats och bearbetats i samband med en översyn av varje avdelnings ekonomiska situation. Varje avdelning har endast kompenserats för ökade löner däremot har ingen kompensation utgått för övriga kostnader, dvs ingen avdelning har fått någon inflationskompensation. Det innebär att alla avdelningar måste ha noggrann kostnadskontroll. Förutom att vissa tidigare genomförda åtgärder ger fortsatta positiva effekter förväntas ytterligare rationaliseringseffekter redan under 2021 i takt med att olika projekt, uppdrag och aktiviteter genomförs.
Kommunstyrelsens verksamhetsplan är under upprättande och det gäller även för internkontrollplanen. I verksamhetsplanen adresseras dels de kommunövergripande målen, de tre kommunövergripande programmen samt de specifika uppdrag som gäller för kommunstyrelsen. Med det nu upprättade förslaget till internbudget kan ett bra fokus läggas på dessa frågor i verksamhetsplanen.-
91kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen har stämt av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2021 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2021.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 20ks223 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation 1/1–9/2 2021.-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
7
Åtgärder för att minska de negativa effekterna av Coronapandemin specifikt till företag som bedriver restaurang, pizzeria, hotell, café och bryggeri
Den 11 mars klassade WHO (Världshälsoorganisationen) covid-19 som en pandemi och allmänna sammankomster med fler än 500 personer förbjöds i Sverige. Redan den 19:e mars införde Gävle kommun de första åtgärderna med syfte att mildra konsekvenserna för företag. Under 2020 har ytterligare restriktioner införts för att begränsa smittspridningen. Bland annat ett förbud att servera alkohol på restauranger efter klockan 20.00 och trängselåtgärder.
Gävle kommun har sedan tidigare infört ett antal åtgärder gentemot näringslivet, så som att skjuta på årsavgifter för miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, avgifter för förhandsbesked, anmälan, tillsynsärenden samt mark-, rivnings- och bygglov, årlig tillsynsavgift för livsmedelskontroll och årlig tillsynsavgift för serveringstillstånd. Gävle kommun har också gett möjlighet till anstånd med hyror och arrenden.
Under våren blev det möjligt att få tillstånd till uteserveringar tidigare än vanligt och avgifterna för markupplåtelser för uteserveringar sköts upp. Gävle kommun har också kortat betaltiderna till sina leverantörer samt mycket annat. För komplett lista på åtgärder se gavle.se/corona.
För att stötta de lokala företagen ytterligare föreslås ett nytt paket med åtgärder. Då vissa näringsidkare drabbats särskilt hårt av de restriktioner som införts hävdar Gävle kommun att det finns synnerliga skäl för ett individuellt inriktat stöd till enskilda näringsidkare för att främja det lokala näringslivet, i enlighet med kommunallagens 2 kap 8§. Gävle kommun beviljar därmed ett stöd till företag som bedriver restaurang, pizzeria, hotell, café eller bryggeri motsvarande det belopp de betalat avgift för livsmedelstillsyn, serveringstillstånd samt markupplåtelse för uteservering under 2020.
Det har i perioder funnits en dialog mellan företag som bedrivit restaurangverksamhet och Gävle kommun för att ge möjlighet till stöd och informationsdelning. I och med pandemin har restaurangbranschens villkor försvårats avsevärt. Gävle kommun önskar därför formalisera samverkan genom den så kallade Krögardialogen för att kunna utveckla branschens förutsättningar på kort och lång sikt.
Kommunstyrelsen avser att återkomma om ytterligare beslut bedöms behövas kring årets avgifter eller andra stödjande insatser.
-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö har från jägare i Gävle kommun tagit emot, tecknat ned och till kommunstyrelsen vidarebefordrat en ansökan om medel motsvarande 80 000 kr för år 2021. Eventuellt beviljade medel ska användas för att lämna ekonomisk ersättning till jägare motsvarande deras kostnader för cesiumanalys av kött tillhörande vildsvin och för omhändertagande av de djurkroppar som inte godkänns som livsmedel (deponi). Tidigare har staten bekostat sådana kostnader som uppkommer för en jägare i samband med cesiumanalys.
Enligt 2 kap. 1 § kommunallagen (KL) får kommunen ha hand om angelägenheter av allmänt intresse och som har anknytning till kommunens område eller deras medlemmar. I kravet på allmänt intresse finns ett principiellt förbud mot att ge understöd åt enskilda. I RÅ 1991 ref. 64 uttalade Högsta förvaltningsdomstolen att det i princip krävs lagstöd för den här typen av åtgärder. Något sådant lagstöd har inte hittats. Detta talar för att Gävle kommun inte kan lämna något ekonomiskt bidrag för provtagning av cesium 137 eller deponering av djurkroppar.
Frågan är dock om ett sådant ekonomiskt understöd till enskilda jägare i Gävle kommun ändå inte kan anses vara en angelägenhet av allmänt intresse. I samband med katastrofen i Tjernobyl drabbades Gävle kommun särskilt hårt av nedfall i form av cesium 137. Även om halterna har minskat finns det ett betydande undantag: cesium i vildsvinskött. Av 73 fällda vildsvin år 2020 var endast 14 stycken tjänliga som livsmedel. Ingen kommun i Sverige har en jämförbar situation med den i Gävle utifrån den höga markbelastningen av cesium 137.
Det får därför anses vara ett allmänt intresse för just Gävle kommun och dess invånare att, trots det principiella förbudet mot understöd till enskild (som i princip kräver lagstöd), lämna ett ekonomiskt understöd till enskilda jägare för provtagning av cesium 137 och för deponering av sådana djurkroppar som inte är tjänliga som livsmedel. Att åtgärden kan anses vara av allmänt intresse förstärks dessutom av att åtgärden är i överensstämmelse med det miljöstrategiska programmet.-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun är remissinstans för betänkandet Hållbar socialtjänst - En ny socialtjänstlag SOU 2020:47.
Yttrandet är en sammanställning av de yttranden som Arbetsmarknads och funktionsrättsnämnden, Omvårdnadsnämnden, Socialnämnden och Utbildningsnämnden antagit.
Regeringen beslutade den 6 april 2017 att tillsätta en särskild utredare att göra en översyn av socialtjänstlagen (2001:453), förkortad SoL, och vissa av socialtjänstens uppgifter. Syftet med uppdraget var att utforma en socialtjänst som bidrar till social hållbarhet med individen i fokus och som med ett förebyggande perspektiv ger människor lika möjligheter och rättigheter. Utredningens ambition har varit att lagen i större utsträckning ska återfå karaktären av ramlag och med utrymme för en större helhetssyn på individen och på individers individuella behov och förutsättningar. Utredningen har inte fått lägga förslag som är kostnadsdrivande.-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Den 17 januari 2020 antog kommunstyrelsen sitt första gallringsbeslut (Dnr 19KS30) sedan 1998, som befäste den nu gällande informationshanteringsplanens gallringsanvisningar. Beslutet omfattade dock inte samtliga processers handlingstyper som förekommer inom SG. Planen kompletterades därför under 2020, och ytterligare förslag för gallring av allmänna handlingar har nu sammanställts. I huvudsak rör det sig om handlingar kopplade till den nyupprättade näringslivsavdelningen, särskilt då enheten för upphandling och inköp. Tillägg har även gjorts till verksamhetsområdena HR och ekonomi. Vissa redan inventerade processers handlingar har även omvärderats och givits nya förslag för gallring eller bevarande. Visst kompletteringsbehov föreligger fortfarande, bl.a. för processer relaterade till IT-stöd, som p.g.a. de omorganiseringar som IT-avdelningen genomgått har fått vänta.
I år presenteras Informationshanteringsplanen för första gången i sin helhet för Kommunstyrelsen. Vid framtida behov av gallringsbeslut kommer endast de föreslagna justeringarna och tilläggen att presenteras.
Vidare har HR-avdelningen efterfrågat ett särskilt gallringsbeslut för äldre ansökningshandlingar i verksamhetssystemet Visma Recruit, som av tekniska skäl inte tillåter gallring utifrån planen utan att även gallra handlingar som i vanliga fall skulle bevarats. Ett förslag har tagits fram som gör vissa avsteg från informationshanteringsplanen. Detta kommer sig av att de tänkbara lösningarna som skulle möjliggöra att handlingar som annars skulle bevarats tas ur systemet för bevarande, bedöms vara allt för kostsamma i förhållande till värdet av den information som skulle gå förlorad vid gallring.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har i egenskap av arkivmyndighet beslutat om tillsynsplan rörande arkivvården för Gävle kommun 2020 (KS 2019-12-03, § 245, dnr 19KS502). Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag.
Av tillsynsplanen framgår att kommunarkivet under 2020 ska genomföra tillsyn av arkivvården rörande gallring av allmänna handlingar hos Gävle energi AB och arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Beslutade insatser har genomförts och tillsynsrapporterna har skickats till respektive styrelse och nämnd. Båda granskningarna visar på brister i genomförandet av gallring både vad gäller handlingar på papper och sådana som förs digitalt.
Under året har även gjorts en uppföljning av den enkät om arkivvården som utfördes 2017. Enkätsvaren visar, vilket också var fallet 2017, på bister i hanteringen av digitala handlingar. Trots pågående arbete om informationssäkerhet inom kommunen är det ingen av nämnderna som har någon dokumenterade rutiner om skydd för digitala arkiv. Svaren visar även på brister vad gäller gallring av allmänna handlingar.
En utförligare redogörelse över genomförd tillsyn och om resultatet av enkäten finns i bifogad tillsynsrapport.
-
90kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag. Enligt tidigare beslutad rutin för hur arkivmyndighetens tillsynsuppdrag ska verkställas (KS 2016-04-12, § 84, 16KS81, ”Ändamålsenlig rutin för arkivmyndighetens tillsyn och förslag till delegering av beslut kring arkivhanteringen”) föreslås i bifogad tillsynsplan för 2021 om inriktningen på tillsynen. Den innehåller en beskrivning över den tillsyn som ska utföras av kommunarkivet 2021 rörande arkivvården.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Fastigheten Brynäs 127:1 ingår i detaljplan ”Brynäs 19:8 m.fl., Godisfabriken fd Läkerolområdet”. PARK och TORG är de planbestämmelser som gäller för fastigheten. Fastighets Skeppstornet AB är lagfaren ägare av fastigheten. Med hänvisning till att marken är planlagd som allmän plats har kommunen laglig rätt att lösa in fastigheten men också en skyldighet att göra så om fastighetsägaren begär. Köpeskillingen är 9 000 000 kr inklusive tillägg om 25% enligt Expropriationslagen. Förvärvet finansieras av kontot avsatt för kommunens markreserv
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
14
Marköverlåtelseavtal mellan Gävle kommun och TJA Fastigheter AB - Del av Andersberg 14:1 samt Skogmur 3:1
Inom exploateringsprojektet Ersbo syd etapp 2 ingår att sälja verksamhetsmark. TJA fastigheter (org.nr 559288-0545) är tilldelad mark om ca 14 300 kvm (1,43 ha). Köpeskillingen baseras på markens areal med följande prissättning:
- 400 kr per kvm tomtyta för de första 10 000 kvm, därefter 300 per kvm för resterande tomtyta
Ovan ger en köpeskilling om ca 5 290 000 kronor. Villkoren för överlåtelsen regleras i marköverlåtelseavtalet med tillhörande kartskiss.
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Socialnämnden.
I motionen föreslås att en kommunövergripande plan ska inrättas för arbetet med kontaktfamiljer. I såväl Socialnämndens yttrande som i motionen konstateras att det råder brist på kontaktfamiljer. Glädjande nog så är det idag inte brist på kontaktpersoner. Den största orsaken till bristen på kontaktfamiljer bedöms vara att det många gånger kan vara svårt att hitta kontaktfamiljer som kan matcha omfattande vårdbehov utöver social problematik. Men även bristen på tid som människor upplever i dagens samhälle, när tid, stöd och någon som lyssnar är just det som dessa personer behöver.
Socialnämnden beskriver i sitt yttrande att det sker ett samordnat arbete och samverkan inom Sektor Välfärd med att hitta och utreda kontaktfamiljer och att det är en uppgift som inte kan överföras till någon annan myndighet eller organisation. I Socialnämndens yttrande beskrivs även att det sker ett samarbete inom kommunkoncernen sedan ett flertal år där Gävle kommuns kommunikationsavdelning ger stöd i arbetet med att marknadsföra möjligheten att bli kontaktfamilj eller kontaktperson. Marknadsföringsplanen är därför redan att betrakta som kommunövergripande och kommunikationen uppdateras löpande för att formera budskap och se över metoder och val av kanaler för att hitta nya kontaktfamiljer.
Väntetiden från ett gynnande biståndsbeslut till verkställande ska enligt Socialtjänstlagen inte överstiga tre månader. Lagstiftningen anger därför redan idag en begränsning för hur lång väntetiden ska behöva vara och ambitionen är självklart att alla i behov av en kontaktfamilj ska matchas med en kontaktfamilj så fort som möjligt.
Sammanfattningsvis så säger redan lagstiftningen att väntetiden ska vara så minimal som möjligt och ett befintligt samarbete finns inom kommunkoncernen i att ge stöd med att marknadsföra den här viktiga insatsen och ständigt utveckla marknadsföringsplanen. Mot denna bakgrund och eftersom Socialnämnden heller inte kan överföra uppgiften att hitta och utreda nya kontaktfamiljer till någon annan myndighet så föreslås att motionen besvaras.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Patrik Stenvard (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I sitt yttrande över motionen beskriver näringslivsavdelningen att Gävle kommun bedriver ett aktivt etableringsarbete som möter upp olika typer av förfrågningar med vad Gävle kan erbjuda som kommun och som affärsplats. Hittills har olika typer av insatser genomförts, till exempel har kommunen tillsammans med företag ordnat arrangemang för att locka kompetens till Gävle eller insatser för att få studenter att efter avslutad utbildning stanna kvar för att bo och arbeta i Gävle.
Näringslivsavdelningen konstaterar att det fram till nu enbart varit statliga myndigheter och inte privata bolag som efterfrågat den typen av service som föreslås i motionen. Just nu så pågår ett övergripande utvecklingsarbete kring just kommunens arbetssätt med etableringsprocessen där det i arbetet med att stärka och förtydliga inriktningen ingår att bedöma vilken typ av inflyttarservice vi som kommun ska erbjuda personer som fått anställning i Gävle. Näringslivsavdelningen poängterar att den service som erbjuds inte kan gå utanför sådant som regleras i andra lagar, som till exempel förtur till bostad eller skola.
Motionen pekar specifikt ut att en funktion som etableringscoach/medflyttarservice ska inrättas och återrapporteras till kommunfullmäktige. Majoriteten ser positivt på intentionen som motionen har. Men eftersom den egna genomlysningen fortfarande pågår så vill vi inte redan nu låsa fast oss vid exakt lösning. Det är idag också för tidigt att slå fast vad servicen ska heta och hur den ska avgränsas, vilket gör att motionen inte kan bifallas. Frågan kommer däremot att bli aktuell i kommunstyrelsens näringslivs- och upphandlingsutskott inom ramen för det pågående utvecklingsarbetet med kommunens etableringsprocess där inriktningen och prioriteringar mellan insatser ska bedömas.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
-
1. Kl. 13.00 - 13.30 Slutrapportering av uppdrag från delår 1 2020: Stödja utbildningsnämnden och Stödja välfärdsnämnderna
Föredragande Utbildningsnämnden: Thomas Hartikainen, sektorchef 15 min
Föredragande Välfärdsnämnderna: Magnus Höijer, sektorchef 15 min
2. Kl. 13.30 - 14.00 Workshop Kommunstyrelsens internkontrollplan. Föredragande: Per Westerberg, enhetschef ekonomienheten SG
3. Kl. 14.00 - 15.00 Information Kultur- och bildningscentrum. Föredragande: Eva Jackson, sektorchef Livsmiljö Gävle och Per-Arne Vahlund, GFAB
- Kort inledning (kommunalråd)
- Allmän dragning om byggprojektet och läget (beställning, tidplan, evakuering, utmaningar osv). GFAB 10 min
- Verksamhetsprojektet. Livsmiljö (KFN) 10 min
- Detaljplanarbetet samt Slottstorget. Livsmiljö (SBN) 10 min
- Framtagna ritningar. Nyréns arkitekter 15 min
- Sammanfattning och frågor 15 min4. 15.15 - 15.30 Återrapportering - Bemanningsenheten. Föredragande: Mikael Svensson, HR-direktör och Lena Brandsköld, enhetschef bemanningsenheten
Bilagor
-
42kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Delegationsbeslut 2020-09-30 - Beviljat utvecklingsbidrag till Axmarby intresseförening för 2020.pdf359kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
644kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
900kb Ladda ner dokument
-
1002kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
971kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
718kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
840kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
872kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
622kb Ladda ner dokument
-
679kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 januari 2021 (tillsvidareanställning).pdf133kb Ladda ner dokument
-