Möte 2022-02-08
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Inför varje ny mandatperiod bör en översyn av gällande arvodesbestämmelser göras. En arvodeskommitté bör därför tillsättas.
Översynen ska väga samman det arbete som framkommit från POG-kommittén och de olika erfarenheter som framkommit från bestämmelsernas tillämpning.
Frågor som bör uppmärksammas är nivåer för timarvoden eller arvoden utifrån nuvarande intervaller, möjligheten till samordning av arvoden för de kommunala bolagen. En fråga för arvodeskommittén att beskriva är om arvoderad tjänstgöringsgrad bör justeras/differentieras mellan nämnder/bolagsstyrelser till förmån för de mer komplexa nämnderna. Likvärdiga förutsättningar för fritidspolitikers möjligheter till inläsning, information mm bör regleras, samt fråga om arvodering i utskott.
HR-avdelningen på Styrning och stöd biträder kommittén med kunskap och diskussion kring tillämpning av nuvarande regler och nedtecknande av eventuella justeringar och tillägg i bestämmelserna.
Översynen med förslag bör passera kommunstyrelsen i sådan tid att den kan presenteras för kommunfullmäktige utifrån uppsatt tidplan.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
342kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Avsnitt 9 i gällande delegationsordning från kommunstyrelsen har rubriken ”arbetsgivarfrågor – beslut om sektorchefer”. Beslut om anställning, lönesättning mm av sektorchefer är delegerat till kommundirektör. Sektorchef för styrning och stöd är sedan lång tid tillbaka förordnad som biträdande kommundirektör vid förfall för ordinarie kommundirektör vid semester, sjukdom och annan ledighet. För att ge kommundirektör formell rätt att anställa sektorchef att tillika vara biträdande kommundirektör behövs ett tillägg till rubriken i avsnitt 9 som därefter får följande lydelse: Arbetsgivafrågor – beslut om sektorchefer och biträdande kommundirektör.
I samband med detta förslag till revidering i sak har även en justering av numreringen i avsnitt 7 gjorts.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
-
Frågan om en minskning av antalet ledamöterna i kommunfullmäktige, från 65 ordinarie till 61, har behandlats inom ramen för Politisk organisationsöversyn Gävle (POG) i enlighet med direktiv till POG kommittén. Frågan om en minskning av antal ledamöter i kommunfullmäktige har dessförinnan varit föremål för hantering i såväl motion som initiativärende.
POG kommittén har hanterat frågan vid två möten under 2021 och är eniga om att inte lägga fram något förslag om minskning av antalet ledamöter i kommunfullmäktige. Därvid har såväl demokratiska som ekonomiska aspekter beaktats. Ett eventuellt förslag om minskning hade behövt beslutas i kommunfullmäktige senast innan utgången av februari månad aktuellt valår.
Undertecknad sektorchef har deltagit vid POG kommitténs sammanträden och fått uppdrag av ordföranden att meddela POG kommitténs ställningstagande till kommunstyrelsen. POG kommitténs sammanvägda förslag kommer att presenteras för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige innan sommaren.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i december 2021 att anta ny förbundsordning för kommunalförbundet Gästrike Räddningstjänst.
Den nya förbundsordningen innebär bl a att en ny kostnadsfördelning för mellan medlemskommunerna baserad på folkmängd. Det innebär att Gävle kommun ska stå för 61,6 % av kostnaderna för förbundets verksamhet mot tidigare 54,41 % av kostnaderna. Det innebär att kommunbidraget för 2022 ökar från 69 482 000 kr till 87 508 960 kr. Kommunbidraget för 2022 är fastställt i den kommunplan som antagits av kommunfullmäktige och finns upptaget i kommunstyrelsens internbudget (där kommunbidraget till Gästrike Räddningstjänst redovisas även om kommunalförbundet är en egen juridisk person).
Det kan också här anmärkas att Gävle kommuns avsatta medel till kommunalförbundet år 2022 även omfattar det generella statsbidrag som tilldelats kommuner från och med 2021 för vissa utökade lagkrav, ca 500 000 kr.
Gästrike Räddningstjänst har de tre senaste åren gått med underskott och räddningstjänsten har is skrivelse till kommunerna den 14 januari 2022 (bilaga) redovisat underskottet per år och fördelningen av återställande av underskottet per medlemskommun eftersom kommunalförbundet inte själva klarat av att uppfylla kommunallagens balanskravsresultat.
Fördelningen av underskottet är fördelat enligt den förbundsordning som gällde de år underskotten avser.
För Gävle kommun innebär det ett sammanlagt tillskott till Gästrike Räddningstjänst för de aktuella åren på 9 205 628 kr. Den aktuella summan har – i enlighet med försiktighetsprincipen – bokats upp i redovisningen för 2021 – men för att kunna reglera skulden behöver kommunfullmäktige godkänna att underskottet ska täckas.
För det fall inte samtliga kommuner beslutar att täcka de tre årens underskott under 2022 är det viktigt att underskottstäckningen särredovisas och inte påverkar år 2022 års uppföljning av lämnat totalt kommunbidrag till Gästrike Räddningstjänst på sammanlagt 142 060 000 kr.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen har stämt av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2022 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2022.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 21ks22 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation 1/1–8/2 2022.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
I och med en tydligare tolkning av ändrade redovisningsprinciper gällande exploateringsredovisning, som trädde i kraft 2020, har en djupare analys gjorts. Analysen visar på att Gävle kommun behöver klassificera om utgifter för 2022. Omklassificering har gjorts för 2021. Effekten av omklassificeringen innebär att:
- budgeterade investeringsposter inom kommunstyrelsen, gällande detaljplaner inom exploaterings, för sammantaget 12,6 mnkr
skall redovisas som driftskostnader. För att bibehålla lagd plan för investerings- och exploateringsverksamhet inom berörd nämnd krävs att tilldelad ram ökas med motsvarande belopp. Investeringsram för 2022, enligt kommunplanen, uppgår till 240 mnkr. Kommande beslut om investeringar och exploatering justeras ned med motsvarande belopp.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
2017 upprättades ett förslag på detaljplan för området Järvsta 16:20 Skogslundshöjden. Dnr 16SBN575 Detta arbete pausades eftersom det blev ändring i huvudmannaskapet. Projektet behöver nu startas upp så snart som möjligt. Dock finns inte projektet med i den exploateringsbudgeten som antogs i samband med kommunplan 2022. Projektet innebär utbyggnad av allmän platsmark där projektet kommer att få 100% finansiering av exploatören genom exploateringsavtal. Gästrike Vatten ansvarar och bekostar utbyggnad av VA. Projektet är en viktig del i översiktsplanen Gävle Stad 2025.
Kommunen är huvudman vilket innebär ansvar för framtida drifts-och underhållskostnader. Projektet innebär en positiv resultatpåverkan 2024 när exploateringsersättningen inkommer. Se bilaga 1 för mer detaljerad ekonomisk information.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle och Ockelbo kommuner har ingått en avsiktsförklaring sinsemellan avseende att förvärva 4 st kraftverk i Testeboån från Nilssons Kraft AB, för att säkerställa rådigheten och därigenom säkerställa en god anpassning av vattenkraften i Testeboån efter nationella och internationella miljökvalitetsmål.
Uppdragets gav till Svefa att ta fram en konsekvensanalys utifrån perspektiven drift , organisation och kompetens med syfte att identifiera eventuella hinder för att genomföra ett förvärv samt lämna en rekommendation kring organisatoriskt upplägg framåt.
Svefa har inte identifierat någon hindrande faktor för förvärvet. Följande faktorer har beaktats:
- Juridiska processernas tidplan och övriga processers tidplan
- Förutsättningar för ägandet och den kompetens som finns inom de olika organisationerna
- Tekniska förutsättningar och driftbehov framåt
De rekommenderade aktiviteter som utredningen ger är:
- Ge tydligt uppdrag utifrån beslutad ansvarsfördelning och förslag till organisation.
- Genomför förvärvet så snart som möjligt, baserat på den Nationella prövningsplanens tidsplan.
- Säkerställa administrativa rutiner tillsammans med samtliga berörda enheter, i enlighet med bifogat organisationsupplägg inklusive budget och ev. justerade bolagsdirektiv
- Säkerställ juridisk kompetens inför NAP:en
- Ta fram en driftstrategi per anläggning (aktiviteter som identifierar vilka som behöver omgående åtgärdas, stängas ner, besiktigas, säkerhetsgenomgång etc
- Ta fram en omställningsstrategi per anläggning
- Ta fram en utvecklingsstrategi per anläggning
- Säkerställ finansiella flöden i enlighet med framtaget Missiv 2020-05-27 (dnr 21KS55).
- Genomför kompletterande utredningar (miljörisker, fastighetsjuridisk utredning)Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har på uppdrag av regeringen tagit fram förslag till Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033, inom den statliga planeringsram på 799 mdkr som Sveriges riksdag har fastställd.
Planen ska finansiera vidmakthållande och investeringar för statliga väg och järnvägar under planperioden.
Remissvar ska lämnas till Regeringskansliet senast 2022-02-28.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinje för riskbruk och skadligt bruk har reviderats i avseende att få tydligare struktur med separat utformad tillämpningsanvisning i form av rutin. Det tidigare beslutet om Rökfri arbetstid i Gävle kommunkoncern 2010-04-06 (dnr 10KS142) lyfts även in i denna riktlinje.
Rutinen för tillämpning inom området ansvarar Gävle kommuns respektive bolag för att beskriva utifrån sina organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-grupp, samt genom remissrunda till kommunkoncernens samtliga nämnder och helägda bolag.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle kommun beslutade den 2021-03-29 i ärende nr 18SBN102, att anta detaljplan Hille 2:90 i Gävle kommun. Beslutet överklagades och upphävdes av mark- och miljödomstolen i dom i mål nr P 1369-21, meddelad 21-11-15 (21KS203-10).
Kommunen överklagade mark- och miljödomstolens dom genom delegationsbeslut 21-12-06 (21KS203-16). Kommunens överklagan (21KS203-12) innehöll även en ansökan om anstånd för att inhämta kommunstyrelsens formella beslut om skrivelsen, samt att möjliggöra för eventuella kompletteringar i skrivelsen. Mark- och miljööverdomstolen (härefter MÖD) beviljade anstånd till och med den 22-02-11 (21KS203-18).
Inga ändringar eller kompletteringar är gjorda till tidigare skrivelse om överklagan (21KS203-12), där kommunen fortsatt anser att mark- och miljödomstolen ej tagit tillräcklig hänsyn till omständigheten att endast ett område i trafikutredningen, är aktuellt för utbyggnad, beskrivningen av detta och att det därför finns anledning att betvivla riktigheten i domen. Kommunen menar vidare att det inte går att bedöma riktigheten av domen, utan att MÖD får pröva kommunens överklagan.
Mot ovanstående bakgrund föreslås kommunstyrelsen lyfta punkt 2 i delegationsbeslut 21-12-06 (21KS203-16) och anta skrivelse (beslutsunderlag p. 3-3.3) i mål P 14582-21 som sin egen. -
Kulturskolan bedriver sedan många år cirkusverksamhet för barn och ungdomar. Kulturskolans cirkuspedagogiska verksamhet har tre medarbetare och totalt ca 150 deltagare. Cirkus är en viktig verksamhet inte bara för Kulturskolan utan också för Gävle som stad. Cirkus är både en fysisk träningsform med låga trösklar som kräver få förkunskaper, samt är en verksamhet med möjlighet till fördjupning inom flera discipliner (akrobatik, balans, clown, jonglering och luftakrobatik). Kulturskolans cirkuspedagogiska verksamhet tilltalar därför många olika barn och ungdomar. Kurser och andra aktiviteter kan utövas utan att man behärskar eller använder det talade språket. Cirkus lämpar sig därmed utmärkt som både prova-på verksamhet, fördjupning samt för integrationsfrämjande aktiviteter.
I samband med byggnation av Campus Nynäs finns planer på en specialbyggd lokal för cirkus. Fram tills att denna är på plats behövs en inhyrd lokal för att verksamheten ska kunna bedrivas enligt plan.
Kulturavdelningen har undersökt både interna och externa lokaler; gymnastikhallar, Furuvik, Gavlehov, X-huset vid Högskolan etc. På grund av cirkusens disposition med verksamhet kvällstid (flera kvällar/vecka) samt stort behov av yta och redskap såsom trampoliner, fästpunkter för luftakrobatik etc. har vi dessvärre inte lyckats landa i en fungerande lösning.
Verksamheten bedrevs tidigare i Vasaskolans lokal för cirkus. Under pandemin har skolan utökat behov av covidanpassad matsal varvid verksamheten har flyttats till Lilla Retorten på Gasklockorna. På grund a kommande ombyggnation av Vasaskolan behöver sektor UG framöver cirkuslokalen för egna behov (evakueringslokal). I Lilla retorten ska den föreningsplattform som tidigare huserade i Kulturhuset (gamla fängelset) inrymmas fr o m 2022.
Kulturavdelningen behöver lösa cirkusverksamhetens behov under kommande fyraårsperiod via inhyrd lokal. Behovet av antal år för inhyrning är avväget positivt beslut kring byggnation av Campus Nynäs men i dagsläget planeras för fyra år. Årshyran är 293 349 kr.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
856kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 26 januari 2022 väcka rubricerat ärende i fullmäktige. I 2022 års kommunplan fick samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att revidera riktlinjer för att möjliggöra elevresor för gymnasieungdomar med funktionsnedsättningar.
Ändringen av riktlinjerna innebär att gymnasieelever kan få elevresa med taxi om de kan påvisa att de har en funktionsnedsättning som innebär att de inte kan ta sig till skolan på egen hand även fast de har kortare än 6 km till skolan samt om de inte kan resa till skolan med linjetrafik på grund av sin funktionsnedsättning.
För det ändamålet tillförs 1,5 miljoner kronor årligen vilket tillförs budgeten från och med 2022.
I samband med att en revidering föreslås har en justering gjort gällande att även elever i autismspektrumgrupper (anvisade av Utbildning Gävle) har rätt att kostnadsfritt åka till och från fritidsverksamheten. En ändring som skulle tagits vid den förra revideringen men som inte kom med av administrativa orsaker. Ändringen är redan inräknat i befintlig budget.
Efter beslutet från samhällsbyggnadsnämnden har det uppmärksammats om en felaktig formulering i riktlinjerna där det står att vårdnadshavare kan ansöka om assistans/ledsagning under skolskjutsen som LSS-insats. Då det inte är möjligt att få ledsagning enligt LSS enligt denna omständighet (se Kammarrätten i Göteborg, mål nr 1136-21) så bör denna formulering tas bort.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Vatten AB har tagit fram förslag till gemensam taxekonstruktion. I arbetet med förslag till reviderad taxekonstruktion har också en genomlysning av befintliga dokument skett. Syftet med revideringen är att uppdatera befintlig konstruktion inför att även Östhammar ska tillämpa samma taxekonstruktion. I samband med genomlysningen har även texterna i Allmänna bestämmelser för användandet av vatten- och avloppsanläggning (ABVA) setts över för att på samma sätt kunna få enhetlighet i arbetssätten inom koncernen. I arbetet har hänsyn tagits till arbetet som branschorganisationen Svenskt vatten bedrivit för att ta fram ett nytt basförslag för taxa.
Allmänna bestämmelser för användandet av vatten- och avloppsanläggning (ABVA) reglerar VA-huvudmannens och VA-abonnentens (fastighetsägare) rättigheter och skyldigheter gentemot varandra. Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommuner har bestämmelser (ABVA) per kommun, texterna är likalydande och är den text som förslås bli den gemensamma. Östhammar kommun har en egen ABVA som nästan är identiskt med den som övriga kommuner har, vilket gör att de nya bestämmelserna innebär små justeringar och inte några förändringar för kunderna.
Då taxekonstruktion är en justering av nuvarande konstruktion för Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommuner innebär det marginella förändringar för kunderna. För Östhammar kommun innebär förslaget en helt ny konstruktion och förslaget är därmed att införa de gemensamma dokumenten ett år senare för att kunna göra förberedelser och genomföra kommunikationsinsatser med kunderna.
Taxekonstruktionen anger hur de olika tjänsternas avgift ska beräknas och ska vara lika inom koncernen. Däremot är avgiftsnivån för VA olika i varje kommun utifrån de förutsättningar som finns i just den kommunen. Beslut om nivåer tas separat och berörs inte av detta beslut.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
948kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Coompanion Kooperativ Utveckling Gävleborg uppdrag är att främja entreprenörsskap som värnar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Coompanions basverksamhet har stöd från Tillväxtverket som villkoras med krav på regional och kommunal medfinansiering.
Coompanions verksamhet är en viktig del för differentieringen och utvecklingen av Gävles kommuns näringsliv De bidrar med avgiftsfri rådgivning och information inför, under och efter start av kooperativa företag, och är ett komplement till andra aktörers rådgivning vid företagsstart.
Coompanion har ansökt om 2 kr/ innevånare, 205.808 kr, i verksamhetsbidrag för år 2022 från samtliga kommuner i Gävleborg. Coompanion har för avsikt att utveckla sitt arbete under 2022.
Deras ansökan har tagits i beaktande under dialogen med Coompanion under året. För att stödja deras planer på utveckling föreslås att bevilja medel på 100.00 för år 2022 och under året stämma av hur deras uppdrag utvecklas.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
-
Under oktober månad 2021 utlyste Gävle kommun en markanvisningstävling för kvarteret 10/Ceylon på Gävle strand till ett fast pris om 3 800 kr/m2 BTA. Det inkom 13 bidrag i tävlingen. En jurygrupp bestående av projektledaren, mark- och exploateringsstrateger, planarkitekter, stadsarkitekt samt miljöcontroller bedömde gestaltning, hållbarhetsarbete samt kopplingen till kvarteret 15 (Flaggan). En topp 4 granskades ytterligare en omgång innan en enig jurygrupp utsåg SHH bostad till vinnare med bidraget ”Kvarter Havsbris”.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
Under november månad 2021 utlyste Gävle kommun en möjlighet för byggherrar att lämna ett anbud för en markanvisning av både område 8 och område 9 C i Södra Hemlingby. Metoden för tilldelning av markanvisning var markanvisning via anbudsförfarande där förutsättningarna för område 8 var till ett fast pris om 5 000 000 kr. I övrigt skulle byggherrarna i sitt anbud redogöra för sin arkitektoniska idé, hur förslaget samspelar med omgivningen, hur förslaget bidrar till Södra Hemlingbys utveckling, hur förslaget bidrar till målen i Gävle kommuns miljöstrategiska program samt hur projektet ska genomföras (tidplan). Förslagen bedömdes av representanter från planenheten samt enheten för projekt och exploatering på sektor Livsmiljö och avdelningen för Övergripande planering på sektor Styrning och stöd. Vinnare av område 8 blev Ekeblad bostad med rad- och parhus i lantlig stil med bostadsrätt som upplåtelseform.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
-
Under november månad 2021 utlyste Gävle kommun en möjlighet för byggherrar att lämna ett anbud för en markanvisning av både område 8 och område 9 C i Södra Hemlingby. Metoden för tilldelning av markanvisning var markanvisning via anbudsförfarande där förutsättningarna för område 9 C var ett fast pris om 5 400 000 kr. I övrigt skulle byggherrarna i sitt anbud redogöra för sin arkitektoniska idé, hur förslaget samspelar med omgivningen, hur förslaget bidrar till Södra Hemlingbys utveckling, hur förslaget bidrar till målen i Gävle kommuns miljöstrategiska program samt hur projektet ska genomföras (tidplan). Förslagen bedömdes av representanter från planenheten samt enheten för projekt och exploatering på sektor Livsmiljö och avdelningen för Övergripande planering på sektor Styrning och stöd. Vinnare av område 9 C blev BF Fastighetsutveckling med sitt förslag om friliggande villor med bostadsrätt som upplåtelseform.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Brf Grävlingen är innehavare till tomträtten till fastigheten Sätra 29:1 i Gävle kommun. På tomträtten finns totalt 120 st radhus. Tomträttens belägenhet framgår av karta, se kartbilaga.
Brf Grävlingen har nu framfört önskemål att tomträtten till fastigheten Sätra 29:1 skall dödas så att föreningen därefter kan köpa fastigheten Sätra 29:1. Livsmiljö Gävle har upprättat handlingar som innebär att kommunen först överenskommer med tomträttshavaren att tomträtten skall dödas och att Brf Grävlingen därefter köper fastigheten Sätra 29:1 för en köpeskilling om 31 680 000 kronor. Tomträtten kan dödas med stöd av Samhällsbyggnadsnämndens delegation. För försäljning av fastigheten krävs dock beslut av kommunstyrelsen.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-12-14, §32, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från styrning och stöd.
I motionen föreslås att en förtätningsplan ska upprättas för centrala Gävle. Gävle behöver fler bostäder i både centrala delar och i kommunens ytterområden för att råda bot på bostadsbristen. Byggnadstakten i Gävle har under de senaste åren varit hög och stadsplaneringen är inriktad på att möta behoven av fler bostäder när Gävle växer. Både när det gäller nya bostäder i befintliga stadsdelar eller helt nya bostadsområden som planeras och växer fram i olika delar av kommunen.
I yttrandet över motionen konstateras att det redan finns ett flertal politiska ställningstaganden kring förtätning i centrala Gävle i en rad olika styrdokument. Översiktsplan för Gävle stad, Gävle centrumplan, Planeringsriktlinjer för Gävle växer, Arkitekturpolicyn och Översiktsplan Norra Brynäs. Sammanfattningsvis genomsyras styrdokumenten av en strategisk inriktning där omvandling och förtätning inom 5 km-staden i redan bebyggda miljöer och noder är utpekade. Några exempel på centrumnära nybyggnation i större skala som planeras i både närtid och på längre sikt är Norra Brynäs, Kungsbäck, Gävle Strand och Näringen. I Centrumplanen lyfts även möjligheten att bygga till och bygga på befintliga hus samt på lucktomter. Utöver det finns också möjlighet att bygga inom ramen för befintliga detaljplaner och byggrätter i centrala Gävle.
Bedömningen är att det som motionen föreslår redan behandlas i flertalet styrdokument och att en särskild förtätningsplan inte är den typen av dokument eller insats som behövs för att öka nybyggnationen i centrala Gävle ytterligare. När det gäller de strategiska styrdokumenten är behovet snarare större att prioritera uppdateringar och revideringar av befintliga styrdokument som till exempel Centrumplanen, vilket inkluderats i årets kommunplan. Arbetet med fördjupad översiktsplan för Norra Brynäs har också gett goda erfarenheter och lärdomar i att ta ett helhetsgrepp genom en kommunal viljeinriktning för utvecklingen av en särskild stadsdel som ska omvandlas eller förtätas. För framtiden bedöms därför fördjupade översiktsplaner vara en bättre typ av dokument och process att använda sig av i arbetet med att utveckla befintliga och nya stadsdelar med attraktiva bostäder och offentliga miljöer.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-12-14, §32, väckte Birgittha Bjerkén (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska redovisa alla skatter och avgifter kopplat till en persons anställning på medarbetarnas lönespecifikation. Den information som står med på lönespecifikationen ska vara tydlig och lättförståelig. För att uppnå det så konstateras i yttrandet över motionen att det på lönespecifikationen framgår information om lön (bruttolön inklusive tillägg) och eventuella avdrag för frånvaro. På lönespecifikationerna framgår även avdragen skatt.
Intentionen att öka kunskapen om skattesystemets utformning hos kommunens medarbetare är god. Likaså att visa hur såväl offentliga som privata arbetsgivare totalt bidrar till den gemensamma statskassan. Att lägga till ytterligare information på just lönespecifikationen kopplat till de avgifter Gävle kommun som arbetsgivare betalar till staten för sina anställda bedöms dock inte vara den mest ändamålsenliga metoden. Däremot kan information om detta med fördel delges via kommunens intranät för att bidra till att öka kunskapen och medvetenhet om hur skattesystemet är uppbyggt.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-02-22, §18, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden.
I motionen föreslås att uppsökande samtal riktade till ensamstående seniorer 80 år eller äldre skulle genomföras under 2021. I yttrandet över motionen beskriver Omvårdnadsnämnden hur uppsökande insatser eller samtal genomförts gentemot målgruppen 2019, 2020 och 2021.
Under 2019 kontaktades alla seniorer över 80 år utan biståndsbeslut eller insats med information om samhällsservice och inbjudan till träffpunkterna för seniorer. Under 2020 när arbetet med Äldrevänlig kommun startat upp genomfördes uppsökande samtal via telefon i samarbete med Välfärd Gävles uppsökande verksamhet för att förhindra ohälsa och oro. Vid dessa tillfällen gavs både information om aktiviteter som erbjuds av kommunen och av civilsamhället, om Stödlinje Corona och möjlighet att tycka till kopplat till Äldrevänlig kommun. Under samtalen kom kommunen i kontakt med personer i ofrivillig ensamhet och tillsammans med individen identifierades och erbjöds insatser och stöd för att förbättra hälsa och välmående.
Då majoriteten av seniorerna uppgett att de föredrar att kontaktas via telefon och bedömningen är att flest seniorer nås via denna metod så genomfördes nya uppsökande samtal under 2021. Målgruppen var då de seniorer som fyllde 80 år under året. Utöver riktade samtal anordnar kommunens Anhörigcenter aktiviteter, stöd och informationstillfällen. Samarbete sker också med civilsamhället. Två exempel är rörelsesatsning för seniorer i samarbete med Gävleborgs innebandyförbund, KF Heros och Hedvigslundshallen AB samt projektet Digivän som PRO och Microsoft står bakom för att öka digital kunskap och möjlighet att hålla kontakt med anhöriga via digitala former.
Sammantaget bedöms att de uppsökande samtalen som genomförts varit mycket uppskattade och att erfarenheterna ligger till grund för att fortsatt utveckla det förebyggande arbetet riktat till seniorer. Ofrivillig ensamhet är ett stort samhällsproblem som ökat under pandemin, särskilt för de äldre. Att genomföra uppsökande insatser under pandemin har därför varit en viktig prioritering. Under 2022 ska handlingsplanen för Äldrevänlig kommun beslutas efter remiss till kommunala pensionärsrådet och pensionärsorganisationerna. Tillsammans med Välfärd Gävles uppsökande verksamhet kommer därmed utvecklingsarbetet fortsätta för att bryta ofrivillig ensamhet och möjliggöra ett hälsosamt, oberoende och delaktigt liv som senior i Gävle.
Motionen anses mot denna bakgrund besvarad.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
680kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
2021-12-09 § 48 Anmälningsärende - Status ärenden skadekrav Gävle Vatten AB per 30 november 2021.pdf216kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
839kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
- Punkt 1. Kl. 13.00-14.00 Återredovisning från Public Partner för covid utvärdering i Gävle kommunkoncern
- Punkt 2. Kl. 14.00-15.00 Workshop Kommunstyrelsens internkontrollplan. Föredragande: Per Westerberg, enhetschef ekonomienheten SG
- Punkt 3. Kl. 15.15-16.00 Information om Gävle kommuns informationssäkerhetsarbete - Vad hände i Kalix kommun. Föredragande: Jonathan Sundkvist, IT-specialist och Adrian Severin Henriksson, Informationssäkerhetssamordnare