Möte 2019-01-22
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Kommunstyrelsens ordförande har initierat ett ärende om inrättande av sammanlagt 5 utskott under kommunstyrelsen. Syftet är att få en bredare beredning av flertalet av kommunstyrelsens ansvarsfrågor.
Sedan tidigare finns för beredning och i vissa fall delegerad beslutsrätt ett samhällsbyggnadsutskott och ett personalutskott. För tydlighetens skull kan också nämnas att det finns ett krisledningsutskott inrättat under kommunstyrelsen (detta finns reglerat i bilaga till kommunstyrelsens reglemente). Förslaget är ett finansutskott, ett socialt hållbarhetsutskott och ett näringslivs- och upphandlingsutskott inrättas. Samtidigt föreslås att personalutskottet byter namn till arbetsgivarutskottet.
Sektor styrning och stöd har upprättat förslag till uppdaterade och samordnade förslag till instruktioner för de fem utskotten. Av det som reglerats i instruktionen kan särskilt följande nämnas. Utskotten kommer att vara i huvudsak beredande inom kommunstyrelsens ansvarsområde med möjlighet till viss beslutanderätt i de fall kommunstyrelsen fattat särskilda beslut om delegerad beslutsrätt till utskottet. Utskotten ska ha fem ledamöter och inga ersättare. Kommunalråd och kommunalråd i opposition har närvaro- och yttranderätt i utskotten. Utskotten ska upprätta en årsplan för den huvudsakliga inriktningen på beredningen under året. En riktlinje är att cirka 8 sammanträden per år ska hållas.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Vid ny mandatperiod ska nya ledamöter, ersättare samt styrgrupper utses samt görs även översyn om tidigare beredningar. De nya blir förordnande fram till 31 december 2022 om inget nytt beslut tas. Om ordföranden i utskottet på grund av sjukdom eller av annat skäl är förhindrad att fullgöra sitt uppdrag för längre tid får kommunstyrelsen utse en annan ledamot i utskottet att som ersättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter.
Från kommunstyrelsens ordförande föreligger förslag om skapandet av tre nya utskott; vilket betyder att nya ledamöter ska även väljas för de här utskotten.
Förslaget är att fem ledamöter och inga ersättare ska väljas ska väljas till respektive utskott. För krisledningsutskottets räkning ska enligt gällande reglemente tre (3) ledamöter samt sex (6) ersättare. Krisledningsutskottets uppgifter, befogenheter och skyldigheter framgår av kommunstyrelsens reglemente och bilaga. Kommunstyrelsen väljer bland utskottets ledamöter en ordförande och en vice ordförande. Samtliga kommunalråd, inklusive kommunalråd i opposition har närvarorätt i samtliga utskott.
Förslaget från majoriteten är att i utskotten det ska finnas tre (3) ledamöter från majoriteten samt två (2) från oppositionen.
De utskott som ska finnas är (inom parantes följer även majoritetens förslag varav första ledamot är ordföranden och den andra är vice ordförande)
Krisledningsutskott (1.S 2.L 3. Oppositionen; ersättare S, MP, C, KD, SD, V)
Samhällsbyggnadsutskott (1. C 2.S 3.MP 4. Opposition 5. Opposition)
Arbetsgivarutskott (1. MP 2. L 3. S 4. Opposition 5. Opposition)
Finansutskott (1. S 2. L 3. S 4. Opposition 5. Opposition)
Socialt hållbarhetsutskott (1. S 2. MP 3. S 4. Opposition 5. Opposition)
Näringslivs och upphandlingsutskott (1. L 2. S 3. C 4. Opposition 5. Opposition) -
De val som kommunstyrelsen ska göra för mandatperioden 2019-2022 är följande:
Strategiskt Folkhälsoarbete i Gävleborg
(två ledamöter till majoriteten)
Kommunala pensionärsrådet (KPR),
(en ledamot till majoriteten en till opposition)
Kommunala Tillgänglighetsrådet (KTR),
(en ledamot till majoriteten en till opposition)
Lokala Brottsförebygganderådet (BRÅ)
(en ledamot till majoriteten en till opposition)
Kollektivtrafikberedningen,
(två ledamöter till majoriteten)
Norrlandsförbundet
(en ledamot till majoriteten en till opposition)
Kommunala Partnerskap Zhuhai, Kina
(en ledamot till majoriteten en till opposition)
Politisk representant för romsk inkludering
(en ledamot till majoriteten)
Finskt förvaltningsområde
(två ledamöter till majoriteten)
10. Partnerskap för barnets rättigheter i praktiken,
(en ledamot till majoriteten)
Nedre Dalälven NEDA
(en ledamot till majoriteten)
Nedre Dalälvens intresseförening/LAG
(en ledamot till majoriteten)
Kommunala Ungdomsrådet -
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
7
Remiss från Finansdepartementet - Möjligt, tillåtet och tillgängligt - förslag till enklare och flexiblare upphandlingsregler och vissa regler om omprövningsmål (SOU 2018:44)
En statlig utredning med syfte att se över möjligheterna till enklare och flexiblare upphandlingsregler samt vissa regler för överprövningsmål, har genomförts och presenterades juni 2018 där Gävle kommun är en av remissinstanserna som genom detta ges möjligheten att lämna synpunkter, inget krav
Utredningen består av två delar
-Möjligheter till förenkling av icke direktivstyrd upphandling,
dvs upphandling under tröskelvärdet
-Reducera antalet ansökningar för överprövning av offentlig upphandling i
SverigeBilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige beslutade 2016-11-21 att verksamheten på Gävle flygplats skulle upphöra, möjligheterna att fortsatt använda flygplatsen för annan flygverksamhet vid en omklassning till icke godkänd flygplats har kunnat möjliggöras genom avtal med de som önskar.
Det ökade intresset för verksamhetsmark i Gävle Kommun medförde att ett utvecklingsprojekt initierades på flygplatsen och att befintliga hyresgästkontakt på Rörbergs flygplats sägs upp.
En av följderna med utvecklingsarbetet på flygplatsen är att möjligheten att landa och tanka med helikopter försvinner från Rörberg.
Helikoptrar landar för att tanka då de opererar i närområdet, innefattar landningar för samhällsnytta t ex ambulans, polis och kustbevakning. Utan landningsmöjlighet och tankning försvåras arbetet för ”blåljusutryckningar” och minskar tiden i luften då de behöver gå till annan stad för tankning.
Förslag till ny lokalisering av helikopterlandningsplats är Tolvfors (väster om E4, trafikkontrollplats i höjd med Sätra)
Lokaliseringen har direkt på och avfart från väg E4 vid de trafikkontrollplatser som finns norr om trafikplats Gävle norr.
Kopplingen mellan norrgående och södergående filer på E4 sker via en tunnel under vägen. Helikopterlandningsplatsen bedöms inte vara ett problem för en framtida utveckling av verksamhetsområdet tolvforsskogen.
Beräknad total kostnad för att anlägga helikopterlandningsbana beräknas till ca 4 000 000 kr (+-20%, på grund av osäkerhetsfaktor på markarbete), kostnader för bränsletank och drift och underhåll av anläggningen tillkommer.
Kostnaderna förslås fördelas mellan Gävle Kommun, Region Gävleborg och Polisen. Kostnadsfördelningen föreslås enligt följande: Gävle Kommun äger mark där helikopterlandningsplatsen lokaliseras och bygger anläggningen. Region Gävleborg står för drift och organisation för anläggningen och Polisen ansvarar för tankanläggningen på helikopterlandningsplatsen.
Delprojektet föreslås starta under tertial 1 2019 och beräknas färdigställas under tertial 3 2019.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har sammanställt månadsrapporter per november 2018 för nämnder i bilaga 1 och 2 samt för bolag i stadshuskoncernen i bilaga 3.
Helårsprognos per november för kommunen visar, exklusive exploatering och reavinster, ett positivt resultat om 128,4 mnkr, vilket är 25,1 mnkr sämre än budgeterat resultat. Samhällsbyggnadsnämnden, Näringsliv och arbetsmarknadsnämnden, Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden och Valnämnd prognostiserar underskott för 2018. Utbildningsnämnd, Kultur och fritidsnämnd, Kommunstyrelsen, Revisorskollegiet och Överförmyndarnämnd lämnar positiva prognoser. Övriga nämnder lämnar prognoser enligt budget.
Utbildning Gävle sänker i november sin årsprognos till +40 mnkr, mot tidigare prognostiserat +57 mnkr. Detta beroende på både högre kostnader och lägre intäkter (i form av statsbidrag).
Underskottet för Samhällsbyggnadsnämnden är av engångskaraktär på grund av en snörik vinter. Prognostiserat underskott för medför inga beslut om korrigerande åtgärder utan betraktas som icke strukturellt och därmed isolerad för 2018.
Näringsliv och arbetsmarknads förväntas visa ett endast marginellt negativt resultat på helåret.
Socialnämnden har ett kraftigt underskott, men som med under året vidtagna åtgärder samt planerade åtgärder har förutsättningar att nå en budget i balans under 2019. Sedan oktober har prognostiserat underskott minskat med 8 mnkr. Nämnden har tillförts 10,5 mnkr av årets tilldelning av medel från Delmos.
Omvårdnadsnämndens underskott är främst relaterat till större behov av omsorg, men även den varma sommaren samt behov av inhyrning av personal på grund av svårigheter att rekrytera har lett till högre kostnader. Volymkonsekvenserna kommer att hanteras i budget inför 2019 och övriga fördyringar förväntas bli hanterade inom nämnden till 2019.
Gällande investeringsverksamheten inom kommunen har Samhällsbyggnadsnämnden för november lämnat en ytterligare sänkt årsprognos, nu på 110,7 mnkr, jämfört med en budget på 188,6 mnkr. Främst de stora projekten Avabron och Å-rummet skjuter i tid.
Bolagen inom GSAB prognostiserar ett resultatmässigt överskott på 715,1 mnkr, varav realisationsvinsten vid försäljning av fastigheter inom AB Gavlegårdarna står för 417,3 mnkr. Budgeterat överskott var 440,9 mnkr och den största budgetavvikelsen är beräknad reavinst i AB Gavlegårdarna.
GSAB-koncernen totala investeringsbudget uppgår till 1 659,4 mnkr. Per 2018-11-30 är 1 151,5 upparbetat att jämföra med reviderade årsprognoser på 1 321,6 mnkr. Det innebär att prognostiserat utfall är 79,6% mot budget.
Gävle Energi-koncernen har ökat sin investeringsprognos till 274 mnkr vilket är 12 mnkr över budget.
Gävle Hamn har i den ursprungliga investeringsplanen för år 2018 budgeterat 208,1 mnkr. Ny prognos för året är 68,0 mnkr beroende på tidsförskjutningar av byggnationen av ny containerkaj.Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år
Fullmäktige har tidigare behandlat de redovisningar som inkommit i anledning av partistödet för år 2017 (KF 2018-09-24 § 12). Det föreligger därför inget hinder att partistöd på nytt betalas ut till samtliga partier i fullmäktige.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Personalutskottet har under 2018 arbetat med förutsättningar för ett gemensamt arbetsgivarerbjudande. Som en del av detta har ett borttagande av medfinansieringen i samband med uttag av friskvårdsbidrag diskuterats. Värdet av detta skulle vara att skapa möjlighet för fler att utnyttja erbjudandet skapa mer likvärdiga villkor för alla medarbetare i Gävle kommun.
Att samordna verksamhets- och kostnadsansvar till kommunstyrelsen ger administrativa fördelar och ger högre kvalitet i redovisning och uppföljning.
I beslutad Kommunplan för 2019 anges under Finansförvaltningen ett utrymme på 4 mnkr för attraktiv arbetsgivare. Detta utrymme skall till del finansiera eventuella merkostnader med anledning av borttaget av egenfinansiering för medarbetaren vid utnyttjande av friskvårdsbidrag.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun skapar regelbundet nya områden för verksamhetsmark. Verksamhetsmark innebär att marken omvandlas och detaljplaneras för företagsverksamhet såsom industri eller handel. Kommunen upplever nu att efterfrågan på verksamhetsmark ökar jämfört med tidigare. Samtidigt finns fastigheter som kommunen har sålt där köparen inte påbörjat byggnation på det sätt som planerats.
För Gävle kommun är det viktigt med tydliga avtalsförhållanden som klargör vad som gäller vid ett köp av verksamhetsmark. Gävle kommun säljer mark för att bidra till att företag och verksamheter ska utvecklas. Och därför vill vi undvika att företag köper mark som de sedan har liggande, antingen som reserv eller för att ta del av en värdeökning.
När Gävle kommun säljer verksamhetsmark så tecknas avtalet på arton (18) månader. Inom den perioden ska köparen ha påbörjat att bygga och med det menar vi att köparen har gjutit grundläggningsplatta. Först därefter utfärdas köpebrev och marken överlåts på köparen.
När köpeavtalet tecknas ska köparen erlägga en handpenning på tio procent av köpeskillingen. Om köparen inte fullgör avtalet ska handpenningen tillfalla kommunen.
Om köparen begär så kan avtalet förlängas med sex (6) månader. Förlängning av avtal görs endast vid ett tillfälle varför den maximala avtalsperioden kan bli tjugofyra (24) månader.
För att ha en bra service mot företagen så tar Gävle kommun kontakt med alla markköpare där köpebrev inte utfärdats och det återstår 3 månader av avtalstiden. Därmed ger vi de köpare vars avtal är på väg att gå ut en möjlighet att begära förlängning. Detta sker naturligtvis bara en gång, vid utgången av det inledande 18-måmadersavtalet.
Avtal som kommunen redan tecknat per 2019-01-21 men där det ursprungliga avtalet har löpt ut förlängs med sex (6) månader vid ett tillfälle. Därefter anses avtalet ha fallit, marken återgår till kommunen och eventuell handpenning tillfaller kommunen.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
14
Fördelning av medel under finansförvaltning – medfinansiering av projekt för yrkesfiskets framtid
Det aktuella projektet innebär i korthet en framtidssatsning i Norrsundet för att stärka, utveckla och framtidssäkra förutsättningarna för yrkesfiskets fortlevnad. Projektet finns närmare beskrivet i ansökan till Jordbruksverket och det bildspel som redovisades vid möte med kommunalråden den 18 januari 2018. Underlag finns i Platina 18ks31. Projektet omfattar totalt 14,5 mnkr och Gävle kommuns medfinansiering föreslås omfatta 1,6 mnkr. Medfinansieringen får anses som allmänt näringslivsfrämjande innebärande en möjlighet för yrkesfiskets fortlevnad och bestånd i Norrsundet. 1,6 mnkr är avsatt för ändamålet i Kommunplan 2019. Kommunstyrelsen tog beslut i frågan den 23 januari 2018.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Ovanstående förslag inkom via en E-petition #17751 2018-08-13.
Efter 60 dagar hade förslaget fått fler än 50 röster och e-petitionen
delegerades då av Kommunstyrelsens ordförande för yttrande till
kommunledningskontoret.
E-petitionen handlar om bevarandet av de två hamnkranar som står på
Alderholmen, där nu Gävle strand byggs. Förslaget är att de flyttas närmare
staden och görs till en portal/entré till Gävle strand alternativt integreras i
framtida bebyggelse.
Yttrande
Bostadsområdet Gävle strand på Alderholmen är under byggnation. Etapp 1 är
färdigställt och etapp 2 är under byggnation. Ett program för den fortsatta
utbyggnationen av ”Gävle strand etapp 3” har tagits fram. Där beskrivs det att
etapp 3 ska bli en bostadsetapp där det historiska arvet och områdets tidigare
funktion som hamn ska synas i stadsmiljön. I förslaget och i projektets budget
finns bevarandet av en hamnkran med. I det förslag som utarbetats finns även
en plats där hamnkranen är tänkt att stå som benämns som ”Krantorget”.
Gävle kommun kommer i närtid att detaljerat planera och återkomma till placering av hamnkranarna och ekonomiska förutsättningar kring bevarandet av dessa. Intentionerna i e-petitionen ligger därav i linje med arbetet för fortsatt utveckling och byggnation av bostadsområdet Gävle strand med bevarande av Gävles marina historia i åtanke.Bilagor
-
24kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
Medborgarförslaget om förbud mot flexi/rullkoppel inom stadsplanerat område har inkommit till Gävle Kommun. Förslagsställaren anser att tjänste-hundar (signal/ assistans/ledarhundar) blir störda i sitt arbete av hundar vars ägare inte har kontroll över sin hund på grund av att man låter gå fritt med flexi/rullkoppel på gator, torg och parker.
Förslagsställaren önskar därför att man gör ett tillägg i kommunala ordningsföreskrifterna. Det tillägget skulle innebära att ha hund i flexi/rullkoppel skall rubricerad som lös hund, vilket redan är förbjudet inom Gävle kommun.
Gävle kommun anser att det är viktigt att tjänstehundar ska kunna få göra sitt arbete utan att störas. Som medborgarförslaget antyder så säger 19§ av de lokala ordningsföreskrifterna att hundar ska vara kopplade. I dagsläget kan vi inte konstatera att det finns ett tillräckligt stort behov att göra ett ytterligare tillägg i ordningsföreskrifterna. Finns det inte ett tydligt behov kan detta bryta mot lagen som säger att de lokala föreskrifterna inte får lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet (3 kap. 12§ Ordningslagen).
Svaret är skrivet i samråd med jurist vid Samhällsbyggnad Gävle och yttrande har också inkommit från Kommunala tillgänglighetsrådet efter återremiss. Kommunala tillgänglighetsrådet uttalar att de utifrån ett funktionshinderperspektiv inte har någon annan uppfattning att erinra än befintligt förslag till beslut.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens sammanträde är ett slutet möte. För tydlighetens skull bör därför beslutas om närvarorätt för övriga personer. De som bör ha närvarorätt på sammanträden är kommundirektör, sektorchef , Sektor Styrning och stöds verksamhetschefer, presschef, samtliga politiska sekreterare i Gävle kommun, Kommunrevision i Gävle, föredragande tjänstemän samt tjänstgörande nämndsekreterare.
-
Bilagor
-
702kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
876kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
996kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
876kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
698kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
712kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
828kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
724kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-