Möte 2023-02-07
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Kommunstyrelsens sammanträde är ett slutet möte. För tydlighetens skull bör därför beslutas om närvarorätt för övriga personer. De som bör ha närvarorätt på sammanträdena är kommundirektör, sektorchef, Sektor Styrning och stöds verksamhetschefer, presschef, samtliga politiska sekreterare i Gävle kommun, föredragande och berörda tjänstemän samt tjänstgörande nämndsekreterare.
Samtliga underliggande utskott under kommunstyrelsen är beredande organ med slutna möten. För tydlighetens skull bör det även förtydligas vilka som har närvarorätt. De som bör ha närvarorätt på sammanträdena är kommundirektör, sektorchef, ansvarig avdelningschef, samtliga kommunalråd och samtliga politiska sekreterare i Gävle kommun, föredragande och berörda tjänstemän samt tjänstgörande nämndsekreterare.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsinsatser sker mellan 09.00-12.00.
-
På uppdrag av kommunstyrelsens ordförande har förslag till vissa smärre förändringar av instruktionerna för kommunstyrelsens utskott tagits fram. Det rör sig om en utökning till sju (7) ledamöter för samhällsbyggnadsutskottet, sociala hållbarhetsutskottet, samt näringslivs- och upphandlingsutskottet samt ett förtydligande av att samtliga politiska sekreterare i kommunen har närvarorätt i samtliga utskott.
Slutligen har det även punkten som beskriver vid aktualitet ska utskottet utgöra politisk styrgrupp för övergripande program och utvecklingsprojekt inom berörda områden tagits bort i samtliga utskotts instruktioner då sådant typ av arbete inte lämpar sig inom ramen för ett specifikt utskott.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ledamöter ska göras för kommunens samtliga utskott.
1.Samhällsbyggnadsutskottet (7 ledamöter)
2. Finansutskottet (5 ledamöter)
3. Arbetsgivarutskottet (5 ledamöter)
4. Sociala hållbarhetsutskottet (7 ledamöter)
5. Näringslivs- och upphandlingsutskottet (7 ledamöter)
-
De val som ska göras är följande:
1. Nedre Dalälven NEDA
(tidigare varit en ledamot till majoriteten)
2. Nedre Dalälvens intresseförening/LAG
(tidigare varit en ledamot till majoriteten)3. Strategiskt Folkhälsoarbete i Gävleborg
(tidigare varit två ledamöter till majoriteten)4. Lokala Brottsförebygganderådet (BRÅ)
(tidigare varit en ledamot till majoriteten en till opposition)
5. Kollektivtrafikberedningen,
(tidigare varit två ledamöter till majoriteten)6. Norrlandsförbundet
(en ledamot till majoriteten en till opposition)- Representanter till Norrlandsförbundets länsgrupp: Per-Åke Fredriksson (L) och Petri Ekorre (M).
7. Politisk representant för romsk inkludering
(tidigare varit en ledamot till majoriteten)
8. Finskt förvaltningsområde
( varit tidigare två ledamöter till majoriteten)
9. Partnerskap för barnets rättigheter i praktiken,
(varit tidigare en ledamot till majoriteten)10. Styrgrupp Agnes kulturhus
11. Kommunala pensionärsrådet (KPR), 1 ledamot och 1 ersättare (varit tidigare en ledamot till majoriteten en till opposition)
12. Funktionsrättsrådet
två ledamöter -
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen stämmer av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2023 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2023.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 22ks39 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Ombudgetering av investeringsmedel 2022 som ej upparbetats till 2023 eller senare.
Bilagor
-
304kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 3 2022.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 december
2022.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024–2026 beslutades i
kommunfullmäktige 2022-12-12. Enligt Lag om kommunal bokföring
och redovisning (11 kap och 12 kap) skall budget upprättas inklusive en koncern-budget. Sammanställd koncernbudget avseende resultaträkning och
balansräkning krävs även för att ta fram indikatorer till beslutade
finansiella mål. Koncernbudget och indikatorer för finansiella mål, vilka
även utgör grunden för av kommunfullmäktige beskrivande av god
ekonomisk hushållning, ingick inte i beslutet om kommunplan med
årsbudget, varför komplettering sker.
Förvaltningsberättelsen i årsredovisningen ska även för den kommunala koncernen innehålla upplysning om total budgetavvikelse och förklaring till denna.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens revisorer har granskat vissa ansvarsfrågor kopplade till Gävle kommuns organisation. Det gäller vissa ansvarsfrågor både i den politiska organisationen (POG) och i kommunens förvaltningsorganisation (FOG). I rapporten lyfter revisorerna bland annat upp frågan om arbetsmiljöansvar, rapport och redovisning av kommunens systematiska arbetsmiljöarbete och hur delegationer förhåller sig till kommunallagen samt redovisning av delegationsbeslut.
Sektor styrning och stöd, via kommunjuristen, har upprättat ett yttrande i anledning av granskningsrapporten. Styrelsen ställer sig bakom det som anförs i yttrandet och antar det som sitt eget.
Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
Gästrike räddningstjänst har väckt ett ärendegällande nya taxor för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll enligt lag om skydd mot olyckor. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget som sådant då det ska följa självkostnadsprincipen.
Kommunstyrelsen ser heller inga problem att kommande taxor kan utgå utifrån ett sotningsindex. Däremot för att säkerställa politiskt ansvarstagande, ser kommunstyrelsen det som att alla förändringar av taxan ska beslutas i kommunfullmäktige. Av den anledningen medges inte Gästrike räddningstjänst att självständigt räkna upp avgifter från sotningsindex.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
Bilaga 1 - Taxor enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) avseende rengöring (sotning).pdf295kb Ladda ner dokument
-
Bilaga 2 - Taxor enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) avseende brandskyddskontroll.pdf270kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Det är kommunens skyldighet enligt 6 § vattentjänstlagen att snarast se till att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten eller avlopp (vattentjänster) om det finns behov med hänsyn till hälsa eller miljö. Kommunen ska bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas.
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Det är kommunens skyldighet enligt 6 § vattentjänstlagen att snarast se till att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten eller avlopp (vattentjänster) om det finns behov med hänsyn till hälsa eller miljö. Kommunen ska bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas.
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
I Gävle Vatten AB:s uppdrag som VA-huvudman ingår att bereda förslag på ändringar av verksamhetsområdet för VA inom Gävle kommun för beslut i Kommunfullmäktige. Det är av stor vikt att verksamhetsområde för VA i enlighet med Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) är beslutat och uppdaterat. Avstämning av nytillkomna bostäder som underlag för utökning av verksamhetsområdet görs löpande och minst en gång per år.
Beslutsförslaget omfattar fastigheter som i samband med förhandsbesked och/eller bygglov bedömts ha behov av kommunalt vatten och spillvatten och som fram tom 20221101 blivit ansluten till kommunalt VA eller där anslutning är påbörjad.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
693kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
777kb Ladda ner dokument
-
676kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Europeiska kommissionens förslag till omarbetat avloppsdirektiv innehåller nya åtgärder som syftar till att adressera kvarvarande föroreningsbelastningar i form av utsläpp från mindre tätorter, icke fungerande individuella avloppslösningar inom tätorter, utsläpp orsakade av nederbörd via bräddningar eller utsläpp av orenat dagvatten samt utsläpp av mikroföroreningar. För bättre förenlighet med den gröna given föreslås vidare införande av nya krav relaterade till minskade utsläpp av växthusgaser, energianvändning och bättre utnyttjande av slam- och avloppsvatten. Förslaget innehåller även åtgärder för övervakning av bland annat hälsoparametrar, ökad tillgång till sanitet samt en förbättrad styrning och transparens.
Det upplevs dock osäkert hur direktivet kommer att implementeras och det är svårt att utläsa dess konsekvenser. Gävle Kommun ser att förtydliganden inom flera områden måste till och lyfter här fram några. Inte mist är det viktigt att belysa konsekvenserna för glesbygd som riskerar att drabbas hårt av förslaget.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Exploateringsavtalets syfte är att på ett effektivt och ändamålsenligt sätt genomföra Detaljplanen, fördela kostnader för genomförandet av Detaljplanen samt att reglera andra förhållanden av betydelse för Detaljplanens genomförande.
Detaljplanen möjliggör för utbyggnad av verksamhetsmark för reningsverk på befintlig mark för småindustri och naturmark. Samtidigt säkerställs särskilt viktiga naturvärden inom planområdet.
Reningsverket är en samhällsviktig verksamhet. Planområdets läge gör att det innan planens genomförande finns risk att drabbas av översvämning både vid havsnivåhöjning och skyfall. Detaljplanen reglerar att det finns tillräckligt skydd mot skador vid översvämning.
Den totala kostnaden för utbyggnaden av allmän plats (GATA) som aktualiseras i samband med exploateringen är kostnadsbedömd till ca 2 412 000 kronor. Av denna kostnad ska Exploatören maximalt stå för totalt 2 894 000 kronor, det bedömda exploateringsbidraget inklusive 20% i fördyringskostnader (2 412 000 + 482 000 kr).
Bilagor
-
521kb Ladda ner dokument
-
731kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
Exploateringsavtalets syfte är att fördela kostnader för genomförandet av Detaljplanen samt att reglera andra förhållanden av betydelse för Detaljplanens genomförande.
Syftet med detaljplanen är att inom kv. Baggarevarvet ändra markanvändning från handel och kontor till bostads- och centrumändamål samt att planlägga för allmän plats och vattenområde kring kvarteret. För att bidra till ett aktivt stadsliv kan kvarteret med fördel nyttjas för centrumändamål, det vill säga handel, service, mindre samlingslokaler, kontor och liknande verksamheter.
Utbyggnation av Baggarevarvet är en del i genomförandet av FÖP Norra Brynäs. Fastigheten avgränsas i norr av allmän plats för kaj och i söder för GC-väg och gata (Södra skeppsbron).
För anläggningar inom detaljplan som är nödvändiga för detaljplanens genomförande ska Exploatören maximalt stå för 2 370 000 kronor, det bedömda exploateringsbidraget inklusive 20% i fördyringskostnader (1 975 000kr + 395 000 kr).
Kostnadsersättning för anläggningar utanför detaljplanen som är nödvändiga för detaljplanens genomförande men som ej anläggs inom detta exploateringsprojekt ersätts genom en fast ersättning som utgår när detaljplanen vunnit laga kraft. Den fasta ersättningen uppgår till 2 550 000kr.
Exploatörens totala exploateringsbidrag kan uppgå till 4 920 000 kr.
Bilagor
-
946kb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Ett område på fastigheten Skogmur 4:1 utreds som möjlig plats för ett arrende för verksamhetsmark. Området ligger inom projektet Ersbo syd etapp 4 som planläggs för verksamhetsmark. Detaljplanen är ännu inte antagen men har passerat samrådet. Området ska ersätta arrenden för verksamhetsmark som kommunen har sagt upp. För att kunna avverka skogen och bereda området innan detaljplanen vunnit laga kraft behövs ett beslut att frångå Skogspolicyn som anger en maxgräns för avverkning om 4 hektar utom planlagt område. Större områden inom det tänkta detaljplaneområde som berör kommunägda Skogmur 3:1, Skogmur 4:1, Hemlingby 19:1 och Andersberg 14:1 kan behöva avverkas för att möjliggöra arrenden samt upplagsplatser. En avverkningsanmälan för detaljplaneområdet har skickats till Skogsstyrelsen som handlagt ärendet utan några invändningar. I detaljplanen skyddas naturmark i planområdets mellersta del där Almkärret ingår samt en buffertzon mot kommande verksamhetsmark. Även längs planområdets gränser sparas naturmark. Sammanlagt bevaras ca 72,5 hektar naturmark inom planområdet och ca 90 hektar exploateras. Kommunens ambition är att bilda naturreservat vid Almkärret.
Bilagor
-
420kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Ovan nämnda personer är innehavare till tomträtterna på fastigheterna Brynäs 7:7 och 7:8 i Gävle kommun. På tomträtterna finns totalt 151 st lägenheter. Tomträttens belägenhet framgår av karta, se kartbilaga.
Nuvarande tomträttshavare har framfört önskemål om att tomträtterna till fastigheterna Brynäs 7:7 och 7:8 skall upphöra så att Jonas Danielson, Magnus Danielsson och Erik Anders Danielson därefter kan förvärva fastigheterna Brynäs 7:7 och 7:8. Livsmiljö Gävle har upprättat handlingar som innebär att kommunen först överenskommer med tomträttshavaren att tomträtten skall upphöra och att tomträttshavarna därefter förvärvar fastigheterna Brynäs 7:7 för en köpeskilling om 4 200 000 kronor och Brynäs 7:8 för en köpeskilling om 15 450 000 kronor. Den totala köpeskillingen för fastigheterna är 19 650 000 kronor.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har i egenskap av arkivmyndighet beslutat om tillsynsplan för arkivvården i Gävle kommun 2022 (21KS433, 2021-11-23, §224). Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag.
Av tillsynsplanen framgår att kommunarkivet under 2022 ska granska arkivvården vid Utbildningsnämnden, Kommunstyrelsen och Kultur- och fritidsnämnden.
Den sistnämnda granskningen har inte genomförts på grund av sjukdom. Den kommer i stället att genomföras under 2023. Övriga granskningar har utförts och tillsynsrapporterna har skickats till respektive styrelse och nämnd. De bedömningar som gjorts och lämnade rekommendationer redovisas i bifogad tillsynsrapport.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns nämnder och bolag. Enligt tidigare beslutad rutin för hur arkivmyndighetens tillsynsuppdrag ska verkställas (KS 2016-04-12, § 84, 16KS81, ”Ändamålsenlig rutin för arkivmyndighetens tillsyn och förslag till delegering av beslut kring arkivhanteringen”) föreslås i bifogad tillsynsplan för 2023 om inriktningen på tillsynen. Tillsynen ska utföras av kommunarkivet.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
14 Januari 2020 antog Kommunstyrelsen gallringsbeslutet (KS 2020:7) som utgör det huvudsakliga underlaget till den nu gällande Informationshanteringsplanen för Kommunstyrelsens förvaltning. Våren 2021 kompletterades beslutet med ytterligare gallringsregler (KS 2021:10). Arbete med att komplettera och justera Informationshanteringsplanen har därefter bedrivits sedan 2021. I samband med detta har flera förslag till nya och justerade gallringsregler framförts.
Vidare föreslås efter inrådan med IT- och utvecklingsavdelningen att gallringsbeslutet för handlingar av tillfällig och ringa betydelse från 1998 (KS 1998:367) upphävs. Flera av de filer och loggar som omfattas av beslutet kan behövas i framtiden för IT-forensiska ändamål och anses därför inte längre lämpliga att gallra. De berörda handlingarna och gallringsreglerna i det äldre beslutet var därtill mycket otydligt formulerade och var i behov av förtydligande. Nya förtydligade gallringsregler för flera handlingar av s.k. tillfällig eller ringa betydelse föreslås därför också, listade i slutet av underlaget.
Om Gallring
Gallring innebär att allmänna handlingar eller uppgifter i dem förstörs eller förändras på sådant vis att de inte längre finns i myndighetens förvar, eller kvar i formen de upprättades eller inkom. Även formatbyten kan innebära gallring när uppgifter, sammanställnings-, eller sökmöjligheter försvinner i samband med formatbytet. Endast allmänna handlingar behöver gallringsbeslut för kastas eller förstöras. Myndigheter får gallra i den utsträckning det inte går i strid med arkivbildningens ändamål såsom Arkivlagens 3§, eller i strid med annan lagstiftning.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
2020-05-05 antog Kommunstyrelsen en Serviceplan för Gävle kommuns serviceorter, avtal för servicepunkter och avtal för hemsändningsbidrag, dnr 20KS204.
Gävle kommuns Serviceplan syftar till att skapa förutsättningar för att stimulera tillgång till lokal service på landsbygden i Gävle. Serviceorterna har rollen som nod för offentlig och kommersiell service samt som mötesplats för invånare och besökare. Servicen är extra viktig för att bevara och utveckla en levande och attraktiv landsbygd.
Servicepunkterna ska fungera som en dynamisk serviceinrättning på landsbygden, de är ett viktigt nav för sin ort och för den service som de kan komma att erbjuda för boende och besökare. De är också den naturliga mötesplatsen i en by/ort.
Hemsändningsbidraget kan sökas från kommunen av de butiker som upprätthåller hemsändning av varor till kunder som har svårt att själva ta sig till butiken. Bidraget är ett kommunalt stöd som delvis finansieras med statliga medel.
Det statliga stödet lämnas till kommunen under förutsättning att kommunen ekonomiskt bidrar till en butiks hemsändning av dagligvaror till hushåll eller om kommunen anordnar inköpsturer till en butik. Kommuner får 50% i bidrag, max 200kr per kund och inköpstur.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
2017-06-07 tog Kommunstyrelsen ett inriktningsbeslut gällande Trygghetsboende med värd/värdinnefunktion samt bidrag till lokalkostnad i Trygghetsboendet. Lokalkostnadsbidraget kan sökas om Trygghetsboende byggs i ytterområdesorterna Hedesunda, Forsbacka samt Hamrångebygden.
I det här fallet så innefattar Trygghetsboendet i Brf Föreningen Engesberg1 33 lägenheter. Enligt tidigare beslut så berättigar det ett stöda på 380 000 kr per år i 8 år till värd/värdinnefunktionen.
Vill man fördjupa sig i underlagen för besluten så finns de i kommunstyrelsens diarie, diarienummer för beslutet är 16KS431
Brf Engesberg 1 är en nybildad bostadsrättsförening som ligger granne med Engesbergs camping. Det innefattar ett trygghetsboende med 33 lägenheter. Trygghetsboende är en social och stimulerande boendeform med möjlighet till gemensamma aktiviteter och samvaro för personer som är +65. I Brf Engesberg1 finns det god tillgång på gemensamhetslokaler samt ett kök för gemensam matlagning m.m. Det finns även en välplanerad utemiljö för social samvaro och som också kommer att ge möjligheter till odling.
Beloppet som föreslås beviljas är 380 000 kr per år i max åtta år till Brf Engesberg1, under förutsättning att det under hela den tiden har funktionen Trygghetsboende. Detta enligt tidigare inriktningsbeslut för Trygghetsboende i kommunstyrelsen.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fick i kommunplan för 2022 i uppdrag att se över åtgärder för att minska behovet av timanställda och skapa mer tryggaanställningar. Ett projekt startade med uppdrag att se över lämpliga åtgärder.
En åtgärd är att starta en bemanningspool på Bemanningsenheten med tillsvidareanställda medarbetare som arbetar mot sektor Utbildning.Den finansieringsmodell avseende personalkostnader för 41 medarbetare som kommer användas är densamma som för den redan existerande poolen som arbetar mot sektor Välfärd dvs. 15% av löneomkostnader kvarstår på kommunstyrelsen och ska därav täckas av kommunbidrag.
Enligt beslut i projektets styrgrupp, bestående av kommunledningen, ska kommunstyrelsen stå för dessa 15% under uppstartsperioden som beräknas fortgå till från 1 januari till 1 oktober 2023 och i dagsläget har kommunstyrelsen inte medel inom ram för detta.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade, efter initiativ från Moderaterna, att de lokala ordningsföreskrifterna för torghandel ska ändras för att på så sätt möjliggöra för s.k. food trucks att bedriva försäljning på Stortorget.
Kommunstyrelsen konstaterar att nuvarande bestämmelser den berörda föreskriften både kan och bör tolkas på ett sådant sätt som innebär att det med Samhällsbyggnadsnämndens tillåtelse är tillåtet att nyttja så kallade food trucks vid torghandel.
Innan det med säkerhet går att lägga fast hur och på vilket sätt food trucks kan nyttjas vid torghandel är det emellertid nödvändigt att se över kommunens lokala trafikföreskrifter. I avvaktan på detta arbete, och då något akut behov av att ändra torghandelsföreskrifterna inte föreligger, ska initiativärendet avslås.
Samhällsbyggnadsnämnden får av fullmäktige i uppdrag att snarast möjligt vidta eller föreslå för fullmäktige de föreskriftsändringar som kan behövas för att göra det möjligt att tillåta food truck vid torghandel i allmänhet och vid Stortorget i synnerhet
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
Beslut 2022-12-16 om bidrag till Norrsundets Arbetarteater för inköp av teaterteknisk utrustning.pdf45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
Beslut 2022-11-30 om bidrag till Forsbacka IK för inköp av förtäring till familjedag på Mariehov.pdf44kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
570kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Återrapportering gällande bemanningsenheten. Vinita Thyberg HR-Direktör.