Möte 2021-10-12
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Godkännande av dagordning
-
Gävle kommun har i samverkan med Trafikverket och Region Gävleborg tagit fram ett program för detaljplan för Gävle Västra. Alla tre parter ställer sig bakom program för detaljplan som en inriktning för det fortsatta arbetet med järnvägsplan, vägplaner och detaljplaner inom programmets avgränsning.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
141mb Ladda ner dokument
-
141mb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har i samverkan med Trafikverket och Region Gävleborg tagit fram ett program för detaljplan för Gävle Västra. Alla tre parter ställer sig bakom program för detaljplan som en inriktning för det fortsatta arbetet med järnvägsplan, vägplaner och detaljplaner inom programmets avgränsning.
Som ett nästa steg för att förtydliga de delar av program för detaljplanen som avser stationen Gävle Västra och dess funktioner, har en avsikts-förklaring mellan parterna – Trafikverket, Region Gävleborg och Gävle kommun – tagits fram. Avsiktsförklaringen redovisar huvudprinciperna för det fortsatta arbetet och kommande ansvarsfördelning. Efter avsiktsförklaringen kommer arbetet med samverkans- och finansierings-avtal ta vid, där ansvarsfördelning och parternas ekonomiska åtaganden ska definieras.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
870kb Ladda ner dokument
-
-
5
Yttrande gällande ansökan om tillstånd för anläggande av en vindkraftpark på Storgrundet - Mark- och miljödomstolens mål nr M 1569-21
Gävle kommun har av Östersunds tingsrätt, mark- och miljödomstolen, beretts tillfälle att lämna synpunkter på ansökan om tillstånd för att uppföra, driva och nedmontera vindpark Storgrundet. Ansökan bedöms möta kommunens synpunkter från samrådet avseende hänsyn i miljöfrågor, hänsyn till sjöfart och ett förtydligande av det visuella intrycket från land.
Ansökan om tillstånd avser uppförande av max 51 st vindkraftverk inom en areal av 116km² varav 21km² utgör yta inom Gävle kommun. Vindkraftverkens höjd max 290m. Tidplan för genomförande: byggstart 2028, i drift tidigast 2029.
Förväntad elproduktion är cirka 3 000–3 500 GWh, vilket motsvarar elförbrukningen för upp till cirka 700 000 hushåll. Beräkning avser villor utan elvärme.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 2 2021.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat för perioden januari tom augusti och resultatprognos, genomförda investeringar och investeringsprognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag.
Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter.
Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 397 mnkr samt prognos för helåret på 190,3 mnkr, 35,9 mnkr lägre än budget. Nämnderna prognostiserar ett underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 30,5 mnkr.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 333,2 mnkr, samt en prognos för helåret på 376,1 mnkr. Per 31 augusti är 36 mnkr reserverat för kostnader i och med skyfallet 18 augusti. Detta belopp kommer att revideras.
Gävle Vatten redovisar en förlust på 228,3 mnkr och en prognos på ett underskott på 235,5 mnkr. Nödvändiga beslut för att säkra bolagets finansiella ställning kommer att fattas före årets slut. Därmed fastställs var kostnaden skall belastas i koncernen.
Kommunstyrelsen beslutade 20210316 (21ks§29) att bevilja anställda i Gävle kommun, 3 extra lediga dagar för återhämtning. Kostnaden för dessa dagar ska rymmas inom ramen för Kommunstyrelsens Coronareserv, med beslut om omfördelning till berörda nämnder i samband med beslut om delårsrapport II. Ramtilldelning sker till nämnder vilka prognostiserar underskott och som har haft vikariekostnader för ersättning för personal som tar ut sina återhämtningsdagar. Under perioden 1/1–31/8 har 11 766 dagar för återhämtning tagits ut, vilket motsvarar ca 61% av det totala beräknade möjliga uttaget. Med en uppräkning på ytterligare 4 månader motsvarande hälften av redan uttagna dagar utökas ramarna för AFN med 1,5 mnkr, ON 1,3 mnkr samt SN med 0,2 mnkr.
I delårsrapporten prognostiserar Samhällsbyggnadsnämnden, Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden samt Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden prognoser med negativa utfall. Även Kultur- och Fritidsnämnden samt Överförmyndarnämnden redovisa relativt sett mindre negativa avvikelser. Inför 2022 hanteras alla nämnders ekonomiska förutsättningar genom beslut om ramar i kommunplan 2022. För 2021 tillförs Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden samt Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden utökade ramar utifrån redovisade behov. Detta med hänsyn till ändrade externa förutsättningar och kraftig påverkan på verksamheterna pga Coronapandemin. Samhällsbyggnadsnämndens prognostiserade underskott utvärderas senast i och med årsbokslutet, främst då en större del av underskottet förklaras med förväntat ökade kostnader inom vinterväghållning.
Tidigare har beslut fattats kring omfördelning av utföraransvar. I och med denna rapportering omfördelas kommunbidrag mellan nämnder för att motsvara omfördelningen av ansvar.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 2 2021.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 augusti 2021.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 9 december 2019 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2020. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Redovisning av partistöd för år 2020 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2021. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in sin redovisning i rätt tid.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan år 2019, då den första riktlinjen för kompetensförsörjning beslutades inom detta område, har formerna för arbetssätt kring kompetensförsörjning utvecklats. Vi föreslår därför denna revidering som består av en mer konkret och tydligare beskrivning av arbetssätt för kompetensförsörjningsarbetets huvudsakliga frågeställningar.
Arbetet med revidering av riktlinjen har genomförts genom beredning i koncernens HR-nätverksgrupp och genom remissrunda till kommunens helägda bolag och kommunförbund.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
I Kommunplanen för Gävle kommun med årsbudget 2020 och utblick 2021–2023 uppdras kommunstyrelsen ”att understödja så att minst ett IOP (idéburet offentligt partnerskap) avtal tecknas under år 2020 inom Gävle kommun”. Kopplat till detta uppdrag har kommunstyrelsen tagit fram riktlinjer för idéburet offentligt partnerskap – IOP. Till riktlinjerna har det också tagits fram en juridisk vägledning.
Under de senaste åren har arbete med offentligt idéburet partnerskap utvecklats. Gävle kommuns nämnder och styrelser kan ingå idéburet offentligt partnerskap (IOP) där riktlinjen kan användas som stöd i arbetet.
Syftet med IOP är att skapa långsiktiga och fleråriga samarbeten med idéburna organisationer. Följande punkter är utmärkande för ett idéburet offentligt partnerskap inom offentligt finansierad välfärdsverksamhet:
- Partnerskapet är ett samarbete mellan en eller flera offentliga aktörer och en eller flera idéburna aktörer i välfärden.
- Det syftar till att uppnå ett gemensamt allmännyttigt mål.
- Såväl den offentliga som den idéburna aktören bidrar med resurser.
Arbetet med utformning av IOP finns bland annat beskrivet via Upphandlingsmyndigheten samt SKR (Sveriges kommuner och regioner).
Nämnden eller styrelsen inom Gävle kommun ska kontrollera att den idéburna organisationen bedrivs på ett sätt som är överensstämmande med demokratiska principer, vara inkluderande, jämställt, och inte diskriminerande.
Remissförfarande
Under våren 2021 begärde kommunstyrelsen in yttrande i rubricerat ärende från Samhällsbyggnadsnämnden, Kultur- och fritidsnämnden, Överförmyndarnämnden, Utbildningsnämnden, Socialnämnden, Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och Omvårdnadsnämnden.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
Varje kommun ska enligt vallagen delas in i geografiska röstningsområden (valdistrikt). Kommunen ska se över indelningen året närmast före det år då ordinarie val till riksdagen skall hållas.
Valnämnden har tagit fram ett förslag på ny indelning av valdistrikt inför 2022 års val för beslut i Kommunfullmäktige och slutgiltigt beslut av länsstyrelsen Gävleborg.
Förslaget innebär att de allra flesta valdistrikt lämnas oförändrade från 2018. Vissa justeringar föreslås för att bland annat uppnå jämnare storlek av distrikten i Sätra och Söder. Justeringarna framgår i beslutsunderlaget.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit förslag till sammanträdesdagar för Kommunfullmäktige år 2022:
21 februari, 28 mars, 23 maj, 20 juni, 26 september, 31 oktober, 28 november och 12 december.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till 17:00. Sammanträdena 20 juni och 12 december kommer vid behov ej ha sluttid kl 17.00.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit fram förslag till sammanträdesdatum för Kommunstyrelsen år 2022. Förslaget bygger på föregående års mötesstruktur och sammanträdesdatumen är inplanerad för att på bästa sätt möjliggöra för en tydlig process och den ekonomiska uppföljning.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett mångårigt samarbete med Gävle Citysamverkan (GCS) där cirka 200st fastighetsägare, handlare, restauratörer och kommunen verkar för ett levande city som är en attraktiv mötes- och handelsplats med ett brett utbud och en mångfald av händelser, varor och tjänster. Ett city med värme, vimmel och variation.
Samarbetet bidrar till att stärka Gävle kommuns ambition för centrum och den växande stadskärnan.
GCS förbinder sig att bidra till Gävle kommun med kompetens och värdeskapande, samt omvärldsbevakning av frågor som berör stadskärnan.
Gävle Citysamverkan har som huvudmål att öka antalet besökare till Gävle City med 3 % fram till 2023.
Gävle Citysamverkan avtal med Gävle kommun avser 1 240 000 kr per år för åren 2021, 2022 och 2023 för att ha möjligheten att driva ovan beskrivna utveckling och mål.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Business Alliance (SBA) är ett partnerskap mellan 56 kommuner i åtta län, där Gävle kommun är en partner. Gävle kommun avser att i form av det långsiktiga partnerskapet Stockholm Business Alliance att samarbeta för att främja tillväxt lokalt och regionalt inom det geografiska området Stockholmsregionen (SBA), genom att öka attraktionskraften för människor, företag och kapital. Avtalsperioden är 1 januari 2021- 31 december 2025. Under avtalsperioden fokuserar partnerskapet i huvudsak på områdena Investeringar och etableringar samt utveckling av kommunernas service till de lokala företagen.
För Gävle kommun och övriga kommuner förutom Stockholms stad blir avgiften fyra kronor per invånare i kommunen, per den 1 januari varje år, med 2021 som första år.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Future Position X arbetar vidare med att utveckla Gävle till ett nationellt och internationellt tillväxtcentrum för främjande av hälsa och livskvalitet hos invånarna i den smarta, hållbara och livskraftiga staden.
Future Position X utför detta genom plattformarna; forskning & akademi, innovation, inkubation och accelerering. Allt detta med stort stöd ur ett av regionens styrkeområden, geografisk informations-teknologi (GIT) och geografiska informationssystem (GIS) samt geoindexerad data.
Med anledning av detta söker FPX fortsatt stöd om en miljon kronor från Gävle kommun för år 2020 i enlighet med kommunens uttalade viljeriktning att medverka i Vinnväxt initiativet Geo Life Region.
Rekommendation ifrån Styrning & Stöd Gävle
I likhet med vad Styrning & Stöd Gävle tidigare konstaterat kring projektet Geo Life Region så svarar det emot de definitioner som finns inom Styrning & Stöds reglemente på den typ av verksamheter som bör främjas.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Movexum AB är den regionala inkubatorn där Gävle kommun är en av medfinansiärerna. För att säkra en långsiktig verksamhet har ett samarbetsavtal som löper över åren 2021 – 2024 tagits fram mellan parterna.
Movexums verksamhet är en viktig del för differentieringen och utvecklingen av Gävles kommuns näringsliv
Movexums verksamhet är att genom dynamiska processer stödja framväxten av fler företag som genererar tillväxt och hållbar utveckling i Gävleborg, särskilt vad gäller kunskapsintensiva affärsområden. Detta görs genom att tillhandahålla en inkubatorsverksamhet för nystartade tillväxt- och kunskapsföretag i syfte att underlätta den initiala utvecklingen av dessa.
Avtalet indexregleras årligen, med basår 2017 på 1.000.000 kr.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett mångårigt samarbete med Marknadsplats Gävle Service AB
Marknadsplats Gävle AB’s syfte och uppdrag är att attrahera företagsetableringar till Gävle och att utveckla Gävle som etableringsort.
Bolaget driver en gemensam mottagarorganisation för etableringar och arbetar långsiktig för att marknadsföra Gävle som etableringsort.
Avtalet gäller under åren 2021-2023 för samarbetet mellan Marknadsplats Gävle AB och Gävle kommun, för att ha fortsätta driva verksamheten mot ovan beskrivna utveckling och mål 2022.
För 2022 beslutas om 536 000 kr att bevilja medel från kommunstyrelsen till Marknadsplats Gävle AB.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsprogram skall stödja tillskapandet av verksamhetslokaler på ett sätt som är hållbart utifrån funktion, miljö och ekonomi för kommunen över tid.
Enligt Fastighetsstrategi för Gävle växer (dnr 19KS374) ansvarar nämnderna för framtagande av funktionsprogram för verksamhets-lokaler inom sina respektive ansvarsområden. Omvårdnadsnämnden har efter antagandet hänskjutit ärendet till kommunstyrelsen för beslut. Finansutskottet bereder ärenden inom ramen för Fastighetsstrategi för Gävle växer inför beslut i kommunstyrelsen.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Funktionsprogram skall stödja tillskapandet av kommunala verksamhetslokaler på ett sätt som är hållbart utifrån funktion, miljö och ekonomi för kommunen över tid.
Enligt Fastighetsstrategi för Gävle växer (dnr 19KS374) ansvarar nämnderna för framtagande av funktionsprogram för kommunala verksamhetslokaler inom sina respektive ansvarsområden. Utbildningsnämnden har efter framtagandet av funktionsprogrammet hänskjutit ärendet till kommunstyrelsen för beslut.
Beredning av ärenden inom ramen för Fastighetsstrategi för Gävle växer sker i finansutskottet inför beslut i kommunstyrelsen.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har vänt sig till Gävleborna för att namnge den kommande byggnaden, som hittills haft arbetsnamnet kultur- och bildningscenter, vid en namntävling arrangerad i samarbete med Arbetarbladet. Namntävlingen pågick 6 – 19 september och genererade ca 700 namnförslag. En sammansatt jury kom, efter nomineringstiden, fram till att kultur och bildningscenter ska heta "Agnes kulturhus".
Juryn bestod av Rolf Lassgård, skådespelare, Anna Sanvaresa, författare, Gerda Bylund, komiker, Moussa N´Diaye, ungdomsledare, Jörgen Edsvik (S), kommunalråd och Fredrik Björkman, kulturredaktör på Arbetarbladet.
På platsen idag, med adress Slottstorget 1, står byggnaden för Stadsbiblioteket.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har beslutat att Gävle ska vara klimatneutralt till 2035. En viktig åtgärd för att nå målet är att effektivisera godsflödena i vår tätort för att minska utsläpp, trängsel, buller och öka trafiksäkerheten.
En förstudie kring ett bygglogistikcenter (BLC) togs fram under hösten 2020 och presenterades i SBU 30 mars 2021. SBU var positivt inställda till ett BLC och ett eventuellt samarbete med region Gävleborg som också är i behov av ett BLC för om- och tillbyggnationen av sjukhuset. Fördelen med att driva ett bygglogistikcenter tillsammans är att transporterna kan effektiviseras ytterligare, ökade materialvolymer som ökar lönsamheten för ett center och delade kostnader och risker. Förstudien, som inte omfattar regionens logistikbehov, visar att vi med önskad byggtakt (800 bostäder per år) kan minska körda mil med 76300, eller minska transportbehovet med 30-60% samt att kommunen kan ställa krav på förnybara bränslen i fordonen och skapa en helt fossilfri last mile. Förutom de samhällsvinster som görs bidrar ett BLC med upp till 25% ökad produktivitet på byggarbetsplatsen, mindre svinn och kassationer, färre anlöp på byggarbetsplatsen, och möjlighet att styra vilka tider på dygnet leveranser ska ske för att staden ska störas så lite som möjligt.
Utgångspunkten är att BLC ska drivas av en extern logistikpart och mjukvaruleverantör för supply change management. Om utrymme saknas hos externa parter kan kommunen behöva tilldela mark för ändamålet.
Under våren 2021 har samarbetet med region Gävleborg intensifierats och det finns ett behov av att vi tar ett beslut för att kunna hålla den tidsplan som regionen behöver med start av BLC 2023.
Förstudien för BLC har diskuterats med berörda bolag, livsmiljö och upphandlingsenheten som är positiva till ett införande.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
845kb Ladda ner dokument
-
-
Konkurrensverket har anmodat samtliga ägare till Norrsken AB, bl a Gävle kommun att inkomma med svar på Konkurrensverkets (KKV) beslut om åläggande att tillhandahålla uppgifter. Frågorna är föranledda av att konkurrensverket för närvarande utreder om Norrsken AB bedriver konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet enligt konkurrenslagen genom sin försäljning av kapacitetstjänster via fiber.
-
Den 29 mars 2021 antog kommunfullmäktige detaljplanen Hille 2:90, Nedre vägen (Dnr 21KS75). Den 27 april 2021 inkom en överklagan (Dnr 21KS203-1) av kommunfullmäktiges beslut att anta detaljplanen. Med anledning av överklagan har mark- och miljödomstolen förelagt (Dnr 21KS203-2) Gävle kommun att yttra sig i målet. I kommunstyrelsens reglemente 14 § anges att kommunstyrelsen kan besluta om yttranden som ankommer fullmäktige när dessa inte är av principiell betydelse eller när tiden inte medger att yttrandet behandlas av fullmäktige.
Överklagan tar sikte på trafikfrågan och dagvattenhanteringen i detaljplanen. Kommunen anser att arbetet med detaljplanen har gått rätt till och att relevanta synpunkter för planarbetet har bemötts och återspeglas i planbeskrivningen. Kommunen yrkar, i bilagt yttrande, att överklagan ska avslås.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-06-15, §27, väckte Eva Marja Andersson (M) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Socialnämnden och enheten för Social hållbarhet, Styrning och stöd.
Våld i nära relationer är ett stort samhällsproblem och motionen berör därför ett viktigt område som också är högt politiskt prioriterat genom det pågående arbetet för en kommun fri från våld. I motionen föreslås att Gävle kommun ska inleda en process för myndighetssamverkan enligt de modeller som finns i Eskilstuna och Strängnäs där också samlokalisering ingår.
Enheten för Social hållbarhet lyfter i sitt yttrande vikten av myndighetssamverkan för att det ska ske ett framgångsrikt arbete för hela kedjan från ett brett våldsförebyggande arbete till att upptäcka, ge stöd och skydd till våldsutsatta, liksom behandling för våldsutövare. Även i Gävle kommun sker denna myndighetssamverkan, men inte helt i den form som föreslås i motionen.
Både Socialnämnden och Enheten för Social hållbarhet beskriver i sina yttranden resultaten av de utvärderingar som genomförts av den typ av modell som används i Eskilstuna och Strängnäs. Brottsförebyggande rådet, BRÅ har tidigare utvärderat Koncept Karin i Malmö, en samverkansmodell där Socialtjänst och Polis är samlokaliserade med varandra och samverkar med andra berörda aktörer och myndigheter. BRÅ:s bedömning var att de våldsutsatta upplevde ett bra bemötande från medarbetarna i en målgruppsanpassad fysisk miljö. Samtidigt visade utvärderingen också att få erbjöds stödsamtal och det ökade inte andelen våldsutsatta som deltog i polisutredningar. Uppklaringen av brott låg något lägre än inom Polismyndighetens ordinarie verksamhet och även om myndighetsaktörerna samverkade mer med varandra så påverkade det inte hur samverkan fungerade i sig. I utvärderingen lyfts till exempel att det fortfarande uppstod parallella utredningsprocesser mellan Socialtjänst och Polis trots samlokaliseringen.
Sammanfattningsvis var det svårt att bedöma nyttan av konceptet jämfört med andra arbetssätt då slutsatsen var att det fanns värdefulla komponenter i Koncept Karin kopplat till socialsekreterarens roll, samtidigt som behovet hos våldsutsatta av det mer långtgående stödet inte tillgodosetts.
Sedan Socialnämnden inkom med sitt yttrande över motionen har en översyn genomförts inom individ- och familjeomsorgen och en ny våldsenhet som samlar kommunens kompetenser har nyligen startats upp inom Socialtjänsten. Syftet med den nya enheten är att erbjuda våldsutsatta individer och familjer ett mer systematiskt, tydligt, tryggare och säkrare stöd som är mer sammanhållet än tidigare och med mer individanpassade insatser. Innan beslut fattas om exakt vilka ytterligare metoder eller modeller som Gävle kommun ska initiera med andra aktörer inom ramen för En kommun fri från våld bör därför den nya enheten få möjlighet att formera sig och arbeta.
Majoriteten utesluter inte att en samverkans- och samlokaliseringsmodell enligt den som föreslås i motionen, alternativt någon annan modell som bedöms som framgångsrik kan införas i framtiden. Men bedömer i dagsläget att det är viktigt att säkerställa de egna nya arbetsformerna som syftar till kvalitetsutveckling inom Socialtjänsten. Ett viktigt perspektiv är dessutom att den bästa kunskapen och idéerna om metodutveckling i verksamheten finns hos professionen och det behöver fortsatt tas tillvara i arbetet för en kommun fri från våld.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-28, §23, väckte Eva Marja Andersson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Socialnämnden.
Det digitala verktyget SES, samarbete efter skilsmässa riktar sig till föräldrar och barn för att hantera de svårigheter som en skilsmässa eller separation ofta innebär. I Sverige är Helsingborg den första kommunen som implementerat delar av verktyget inom ramen för en gemensam upphandling där även andra skånska kommuner ingår. I upphandlingen var SES den enda produkt på marknaden som då motsvarade kommunens kravspecifikation. SES innebär en årlig kostnad bestående av en årsavgift och en licensavgift baserad på antalet kommuninvånare.
Socialnämnden beskriver i sitt yttrande över motionen att innan något beslut fattas om att upphandla den typ av digitalt verktyg som SES är ett exempel på, så behövs ett mer digert beslutsmaterial. SES implementerades i Helsingborg under 2021 och Sektor välfärd avser följa arbetet för att ta del av de erfarenheter som kommunen samlar på sig och de utvärderingar som tas fram.
Då SES innebär en betydande investering och en årlig kostnad så behöver insatsen också bedömas av professionen inom Socialtjänsten i förhållande till andra förebyggande insatser som riktar sig till föräldrar, barn och familjer i den typ av kris som en separation kan utgöra. Professionens bedömning av vilka insatser som bör prioriteras för att möjliggöra en fortsatt kvalitetsutveckling inom Socialtjänsten ska också få vara vägledande i vilka nya metoder och verktyg som ska implementeras.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-02-22, §18, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Vid allvarliga samhällsstörningar genomförs alltid en övergripande utvärdering av krisledningsorganisationen och kommunens krishantering enligt kommunens riktlinjer för extraordinära händelser i fredstid. Dit hör Coronapandemin som är den största hälsokris i modern tid som drabbat vårt samhälle. Under pandemin har en aktiv krishantering skett i alla delar av kommunens organisation, utifrån olika verksamheters ansvar och roller. För att få en samordnad och likvärdig utvärdering av kommunkoncernens krishantering på plats beslutade en enig kommunstyrelse i juni 2021 att tillsätta en extern utvärdering av coronahanteringen i alla kommunens nämnder och bolag. Inför upphandlingen av extern konsult tillsattes en parlamentarisk grupp där alla politiska partier var representerade och gavs möjlighet att ta fram frågeställningar till utvärderingen.
Den övergripande externa utvärderingen kommer presenteras under hösten 2021 och enskilda nämnder som särskilt påverkats av pandemin förväntas genomföra en fördjupad utvärdering utifrån sin verksamhet. Den nationella Coronakommissionens delbetänkande, Äldreomsorgen under pandemin utgör även den ett viktigt underlag för både utvärdering, lärdom och utvecklingsarbete. Det kommande delbetänkandet och slutbetänkandet som Coronakommissionen kommer att presentera är också av stort intresse för utvärdering i de delar som berör kommunens ansvarsområden.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
619kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
983kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
- Kl. 13.00 Sektor styrning och stöd informerar från avdelningen för IT- och verksamhetsutveckling. Föredrangande: Anders Olsson, IT- och utvecklingschef och Marie Nilsson, enhetschef