Möte 2020-01-14
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Gävle Hamn har sedan 2018 ansvaret för drift och skötsel av Gävle kommuns befintliga fritidsfarleder. Uppdraget innebär att Gävle Hamn AB står som sägare av anläggningar gentemot Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet.
Ansvaret för drift, underhåll och liknande behöver övergå från Gävle Hamn AB till Gävle kommun. Samhällsbyggnadsnämnden får därför i uppdrag att sköta kommunens angelägenheter vad gäller frågor om fritidsbåtsfarleder. Anledningen till denna förändring är de kostnader som är förenliga med ägandet av farlederna. Gävle Hamn AB har ingen möjlighet att göra avdrag av mervärdeskatt eller kostnaden som sådan i sin inkomstdeklaration. Uppdraget kring farlederna får anses vara en sådan angelägenhet att den ska handhas av kommunen som sådan och därmed bekostas av skattekollektivet.
Förslag på ny lydelse i samhällsbyggnadsnämndens reglemente (1 §, avsnitt 1.2, 16 p.)
drift och underhåll av fritidsbåtsfarleder samt inrättande, ändring, förflyttning eller indragning av sjösäkerhetsanordningar för sådana farleder
Förslag på strykning i Gävle Hamns ägardirektiv (4 §)
Bolaget ansvarar för utprickning och skötsel av befintliga fritidsbåtsfarleder inom Gävle kommunBilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Inför den nya mandatperioden beslutade kommunstyrelsen den 22 januari 2019 att anta samordnade instruktioner för fem beredande utskott till kommunstyrelsen; arbetsgivarutskott, finansutskott, socialt hållbarhetsutskott, näringslivs- och upphandlingsutskott samt samhällsbyggnadsutskott.
För tydlighetens skull kan också nämnas att det finns ett krisledningsutskott inrättat under kommunstyrelsen.
Vid kommunstyrelsens sammanträde i augusti 2019 gjordes en utvärdering av utskottens funktion och dess instruktioner. En fråga som lyftes såväl då som vid andra tillfällen är möjligheten till närvarorätt för politiska sekreterare.
För att alla partier ska ha en möjlighet att följa beredningen av kommunstyrelsens ärenden kan det vara rimligt att ge närvarorätt i utskotten till de politiska sekreterare som är anställda för att biträda de förtroendevalda i det politiska arbetet. Utskottens funktion är att vara i huvudsak beredande inom kommunstyrelsens ansvarsområde med möjlighet till viss beslutanderätt i de fall kommunstyrelsen fattat särskilda beslut om delegerad beslutsrätt. Idag är det endast samhällsbyggnadsutskottet som har delegerad beslutanderätt. Den i huvudsak beredande funktionen för utskotten innebär att stor vikt måste läggas vid frågan huruvida de eventuella handlingar som bifogas kallelsen är att anse som allmänna eller inte (se § 7 i instruktionen vad gäller frågan om handlingar till kallelsen).
Handlingar som sänds ut – görs tillgängliga för en mindre krets – endast som ett led i beredningen av ett ärende som slutligen ska hanteras av kommunstyrelsen omfattas inte av regleringen i 2 kap 9 § TF och för att eventuellt kunna anses upprättade måste handlingarna vid varje tillfälle bedömas enligt 2 kap 10 § TF. Detta är viktigt att beakta för att utskotten ska kunna upprätthålla sin beredande funktion till kommunstyrelsen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende i fullmäktige jämlikt 5 kap. 22 § 1 p. kommunallagen. Nämnden föreslår fullmäktige att höja felparkeringsavgifterna i kommunen enligt vad som föreskrivs i nämndens protokoll.
Förslaget innebär att den som parkerat för länge eller parkerat utan att erlägga avgift får betala 500 kr i felparkeringsavgift. Den som parkerat mot gällande parkeringsförbud får betala 700 kr i felparkeringsavgift. Om någon parkerat på en reserverad parkeringsplats för rörelsehindrade eller på en plats där det finns förbud att stanna gäller att denne får betala en felparkeringsavgift motsvarande 900 kr.
De nya avgifterna börjar gälla från och med den 1 april 2020.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
352kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område inom vilket Lagen om allmänna vattentjänster gäller (LAV). Det innebär såväl rättigheter som skyldigheter för VA-huvudman och fastighetsägare. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
Byggnads- och miljönämnden beslutade 2014-01-29 att kriterierna i §6 LAV är uppfyllda för området Heliga Landet och att området därmed har ett behov av allmän försörjning av vatten och spillvatten. (se bilagor Behovsbeslut §6 Heliga Landet och utredning enligt § 6 LAV)
Gävle Vatten är VA-huvudman i Gävle och ansvarar för den allmänna VA-försörjningen inom verksamhetsområdet för VA.
I Gävle Vattens uppdrag ingår att bereda förslag på ändringar av verksamhetsområdet för VA i de områden där Gävle kommun fattat beslut om att kriterierna enligt §6 LAV är uppfyllda.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Arkivlagen (1990:782) föreskriver att myndigheter ansvarar för förvaltandet av sina arkiv. Till detta ansvar inräknas eventuell gallring.
Arkivlagens huvudregel är att allmänna handlingar ska bevaras. Myndigheter har i den utsträckning det inte äventyrar insynsrätten möjligheten att gallra i sina arkiv. Gallring av allmänna handlingar kräver formellt beslut från ansvarig myndighet (i kommunens fall nämnd) för att vara laglig.
Även om tvång att gallra endast gäller i särskilda undantagsfall blir gallring av allmänna handlingar i praktiken ofta en nödvändighet. Arkivmaterial kan annars växa i en omfattning som vore ohanterlig, utan att medföra några fördelar från en insyns- och informationssynpunkt. Arkivbeständig lagring blir utan gallring över tid besvärligare och dyrare då kommunens kapacitet att under ändamålsenliga förhållanden lagra och förvalta arkiven inte nödvändigtvis ökar i proportion med arkivens storlek. Gallring har därför en ekonomisk rationalitet.
Digital information i kommunens verksamhetssystem utgör också allmänna handlingar. Informationen är ofta föränderlig och uppdateras med regelbundenhet, vilket är att betrakta som gallring från en rättslig synpunkt. Det blir därför nödvändigt att också besluta om gallring för information i dessa system för att effektivt kunna arbeta med dem.
Kommunstyrelsens senaste gallringsbeslut fattades 1998, och berörde endast handlingar av tillfällig eller ringa betydelse. Det kompletterade gallringsbeslutet från 1987 som idag är inaktuellt. För att möjliggöra gallring utifrån Kommunstyrelsens och sektorns nuvarande behov måste ett nytt gallringsbeslut fattas.
Under 2019 har kommunarkivet på uppdrag av administrativ chef arbetat med att ta fram en ny informationshanteringsplan för kommunstyrelsen och sektor styrning och stöd. Som del i arbetet sammanställdes ett förslag över handlingar att gallra för kommunstyrelsen och sektorn. Vid värderandet av om en handling skall sparas eller gallras och hur lång gallringsfristen bör vara har projektgruppen främst utgått ifrån intern dokumentation och intervjuer med handläggare från verksamheterna där handlingarna förekommer, samt i mindre utsträckning ifrån SKL:s allmänna gallringsråd. Förslag till gallring har därefter utvärderats eller lagts fram av kommunarkivet med utgångspunkt i arkivlagens mål för offentlig arkivbildning och övriga lagkrav som styr eller påverkar arkivbildningen.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
942kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
9
Kommunrevisionens tillgång till information med anledning av kommunledningskontorets beslut om begränsningar i Platina
Den 9 oktober 2018 beslutade kommunledningskontoret (numera sektor styrning- och stöd Gävle) att stänga myndighetsgränserna i verksamhetssystemet Platina. Platina är ett dokument- och ärendehanteringssystem som används som både diarium (register) och förvaring av handlingar. Tidigare fanns alla nämnders diarium med tillhörande handlingar sökbara över myndighetsgränserna (varje nämnd är en egen myndighet).
I anledning av denna åtgärd lämnade kommunrevisorerna in en skrivelse till kommunstyrelsen. Kommunrevisionen ville ha ett svar från kommunstyrelsen om det är styrelsens mening att ”försvåra för de förtroendevaldas arbete, då rättslig grund synes saknas för vidtagna åtgärder”. Revisorerna är av uppfattningen att 12 kap. 9 § KL ger dem en rättighet att få full tillgång till samtliga diarier med tillhörande handlingar i Platina.
Kommunstyrelsen beslutade den 19 mars 2019 § 56 att återremittera ärendet för ytterligare beredning. Kommunstyrelsen uttalade vid samma tillfälle att de inte hade för avsikt att försvåra de förtroendevaldas arbete.
Sektor styrning- och stöd har inhämtat kompletterande utredning från SKL (numera SKR) och har också tillställt datainspektionen frågor men tyvärr inte fått något svar därifrån. Kommunrevisionen har också gjort en JO anmälan som inte tagits upp till prövning.
Eftersom datainspektionen inte uttalat sig särskilt om Gävle kommuns användning av Platina biläggs ett tidigare tillsynsärende med efterföljande dom samt ett senare tillsynsärende.
Det finns ingen tvekan om att revisorerna har rätt till de upplysningar de behöver för revisionsarbetet. Det framgår tydligt av 12 kap 9 § kommunallagen.
För att direktåtkomst ska vara möjlig måste diarierna dock vara uppbyggda så att direktåtkomst endast sker till allmänna handlingar som är offentliga. Uppgiftsskyldigheten i 12 kap 9 § KL utgör laglig grund för behandling av personuppgifter men dataskyddsförordningen och ”dataskyddslagen” innebär att den lagliga grunden måste kompletteras med en bedömning av nödvändighet och proportionalitet. Detta kan inte garanteras vid en direktåtkomst till handlingar.
För att ändå underlätta för revisorerna i deras arbeta att kunna inhämta information har styrning och stöd vidtagit kompletterande åtgärder. Revisionskontorets medarbetare har getts behörighet att ta ut kommunens diarier som olika digitala rapporter. Revisionen kan därmed identifiera de ärenden de eventuellt vill granska och begära ut att tillhörande handlingar.
Sammanfattningsvis är bedömningen att åtgärden att stänga myndighetsgränserna i Platina som styrning och stöd har vidtagit i egenskap av systemägare är korrekt och inte bör omprövas. En eventuell omprövning måste dessutom – med beaktande av dataskyddsförordningens regler – underställas varje enskild nämnd för prövning.Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
22kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
897kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Fullmäktige antog den 28 oktober 2019 en ny renhållningstaxa. Beslutet har sedermera överklagats genom laglighetsprövning varför förvaltningsrätten förelagt Gävle kommun att yttra sig.
De uppgifter som finns i yttrandet kan vara föremål för sekretess enligt 19 kap. 9 § OSL eftersom kommunens ställning som part kan försämras om uppgiften röjs. Uppgifterna får därför inte röjas för utomstående. -
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-11-27, §22, väckte Isabella Bexell (V) rubricerad motion.
Yttranden över motionen har inkommit från Enheten för social hållbarhet och kommunikationsavdelningen samt Kommunala tillgänglighetsrådet.
Motionären föreslår att kommunen i högre grad tillgängliggör mer av sin information på teckenspråk på kommunens webbsida och erbjuder information för att öka möjligheterna att vara med och påverka för alla medborgare. Enheten för Social hållbarhet och kommunikationsavdelningen beskriver i sitt gemensamma yttrande att kommunen idag via till exempel kommunens Sociala hållbarhetsprogram och kommunikationsstrategi har fastställt att kommunikationen på kommunens olika kanaler ska vara tillgänglig utifrån flera aspekter. Teckenspråk är också enligt språklagen ett språk som ska skyddas och främjas. Det kräver följsamhet i organisationen till redan fastställda strategier och program för att detta ska säkerställas i alla led.
Det finns behov av att utveckla Gävle kommuns hemsida och att utvalda delar också finns på teckenspråk bör vara en del av en sådan utveckling. Utifrån detta föreslås bifall på motionen.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
Resultat telefon- och e-postundersökning Gävle kommun KKiK 2019 - E-postmatris Gävle (Excel-fil).pdf342kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
768kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
1. Om allmänna handlingar - Anna-Karin Wågberg Sperring och Eva Lindelöw Sjöö