Möte 2017-12-05
-
1
Upprop samt val av justerare / Åsa Wiklund-Lång (S) 2017-12-12
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Kommunledningskontoret har upprättat ett förslag till verksamhtesplan för 2018. Planen beskriver kommunstyrelsns mål, de indikatorer som används för att följa upp målen samt hur kommunstyrelsen avser att hantera de uppdrag som kommunstyrelsen har tilldelats i fullmäktiges beslut om kommunplan för 2018.
Bilagor
-
622kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har upprättat förslag till internbudget 2018 i enlighet med beslutad kommunplan för 2018. Beskrivningar och motiv framgår av bilagda handlingar.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun föreslås ha höga ambitioner avseende bostadsförsörjningen för att tillgodose behovet för dem som har högt ställda förväntningar på sitt boende avseende läge, kvalitét och hållbarhet mm och för dem för vilka kommunen har ett bostadssocialt ansvar. Huvudmålet för bostadsförsörjningen i Gävle kommun föreslås vara att; minst 800 nya bostäder ska tillföras bostadsbeståndet årligen. Nu gällande bostadsförsörjningsprogram antogs av kommunfullmäktige 2013-02-18, § 7, Dnr 12KS316 och reviderades 2016-04-25, § 9, Dnr 16KS89. Enligt kommunplanen för 2017 har kommunstyrelsen fått uppdraget att ”revidera bostadsförsörjningsprogrammet för att bättre motsvara utvecklingen och de reella behoven.” Ett förslag till riktlinjer har upprättats under våren 2017. Samråd har skett med Älvkarleby, Sandviken, Söderhamn, Hofors och Ockelbo kommuner samt länsstyrelsen och Region Gävleborg. Politiska partier, intresseorganisationer, företag på Gävles bostadsmarknad med flera har, enligt beslut i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott 2017-06-12, § 27, getts tillfälle att yttra sig över förslaget. Ett tjugotal yttranden har lämnats in. En workshop, med föreslagna riktlinjer som tema, genomfördes 2017-09-08. Många värdefulla synpunkter, som inkommit, har påverkat innehåll och utformning. Riktlinjerna är framtagna enligt de krav som ställs i lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar och grundar sig bl. a på en analys av: 1. Kommunens demografiska utveckling 2. Efterfrågan på bostäder 3. Bostadsbehovet för särskilda grupper 4. Bostadsmarknaden.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Dagens väg 76 förbi Hemlingby (Spängersleden-Södra Kungsvägen) har stora kapacitetsproblem. I samband med utbyggnad av ny väg 56 (Hedesunda-Gävle) uppstår en möjlighet till ny sträckning av väg 76 söder om Hemlingby. Region Gävleborg och Gävle kommun vill genom föreslagen avsiktsförklaring, manifestera gentemot Trafikverket och mellan parterna, betydelsen av att projektet kommer till stånd.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsgivaren är skyldig att varje år upprätta en Likabehandlingsplan, som omfattar samtliga diskrimineringsgrunder. Planen är koncernövergripande med övergripande aktiva åtgärder. Varje förvaltning och bolag utformar lokala planer. Gävle kommunkoncerns gemensamma värdegrund; bemötande, kvalitet och samarbete, är vägledande för hur alla medarbetare ska utföra sina respektive uppdrag. Ett jämlikt perspektiv ska genomsyra Gävle kommunkoncerns arbete, i alla sammanhang och på alla nivåer. Personalpolicyn, där likabehandlingsperspektivet är integrerat, ger stöd för hur värdegrunden kan förverkligas i vardagen och beskriver samspelet mellan chefer och medarbetare. Målet med Gävle kommunkoncerns arbete med likabehandling är att ingen medarbetare ska utsättas för någon form av trakasserier. Alla ska ha samma möjligheter och rättigheter utifrån sina individuella förutsättningar oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Gävle kommunkoncern ska dessutom främja en jämn könsfördelning i skilda typer av arbeten, inom olika kategorier av medarbetare och på ledande positioner.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunplan för 2018 finns bl a angivet att bostadssociala medel ska användas för finansiering av fältassistenter på närmare angivet sätt och vidare för finansiering av en stadsdelsbaserad integrationssatsning på kultur- och bibliotek. Dessa verksamheter finns närmare beskrivna i handlingar med dnr 17KS516 och 17KS507 som bifogas. Förslaget är att medel beviljas för 2018 till dessa verksamheter med 2 mnkr respektive 1,1 mnkr för 2018. Tanken är att dessa verksamheter ska finansieras fullt ut i enlighet med kommunplanen när för socialtjänstens del – ytterligare utdelningsmedel finns tillgängliga- och för kultur- och fritids del när de kommit vidare i sitt metodutvecklingsarbete. Inom omvårdnad Gävle har under en treårsperiod pågått ett projekt avseende fritidsaktiviteter inom LSS. Detta projekt föreslås förlängas under 2018 och utökas från 200 000 kr till 300 000 kr för att även inrymma även anordnandet av en festival. Se beskrivning i bifogad handling med dnr 15KS40. IK Sätra har under en treårsperiod beviljas medel till spontanaktivitetsprojektet ”Sätra Lyfter” och detta projekt föreslås förlängas 2018 med 650 000 kr. Se beskrivning i bifogad handling med dnr 17KS508. Även Rapatac har under en treårsperiod beviljats medel till ett projekt med Allaktivitetshus riktat till barn i högstadieålder. Medel har beviljats med 650 00 kr per år. Ansökan avser 900 000 kr och förslaget är att medel beviljas för 2018 med 750 000 kr. Rapatac har även inkommit med en ansökan om förlusttäckning för år 2017 med 380 000 kr. Förslaget är att ansökan avslås. Handlingar bifogas med dnr 15KS262 respektive 17KS334. Beslutsförslagen omfattar bara ställningstagande till projekten för år 2018 även om de flesta avser att genomföras under en längre period. Samtliga projekt kommer att behandlas igen inför 2019. Projekten ska följas upp och återredovisas till kommunledningskontoret.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnad Gävle ansöker om medel för 100 % trivselvärd till Tickselbo som har 62 lägenheter. Verksamheten uppfyller kraven för trygghetsboende enligt Boverkets föreskrifter om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla bostäder för äldre (SFS 2016:848) samt funktionskrav enligt Boverkets byggregler (BBR). Tickselbos trivselvärdar anordnar i samarbete med hyresgästerna aktiviteter utifrån hyresgästernas önskemål och förslag i de gemensamma utrymmen som finns. Enligt av kommunstyrelsen antagna principer är Omvårdnad Gävle berättigad till ett årligt bidrag om 480 000 kr per år under max 8 år för trivselvärd vid Tickselbo.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har i egenskap av arkivmyndighet beslutat om tillsynsplan rörande arkivvården för Gävle kommun 2017 (KS 2016-11-17, § 292, dnr 16KS481). Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns förvaltningar och bolag. Kommunarkivet ska verkställa arkivmyndighetens föreskrivna tillsyn enligt kommunfullmäktiges riktlinjer för hantering av arkiv i Gävle kommun. (KF 2016-10-24, § 4, dnr 16KS82). Av tillsynsplanen framgår att kommunarkivet under 2017 ska genomföra enkät om arkivvården i Gävle kommun i syfte att få en övergripande bild av hur arkivvården fungerar i kommun. Vidare ska kommunarkivet granska efterlevnaden av gallringsbeslut och bevarande av betygskataloger hos utbildningsnämnden samt undersöka om det i samband med migrering av uppgifter mellan system för registrering av allmänna handlingar förekommit otillåten gallring och konsekvensen av detta. Enkäten har besvarats av sex nämnder. Svaren ger en tydligare bild av hur arbetet med arkivvården bedrivs och vilka behov av förbättringar som finns. Det ska noteras att kommunstyrelsen inte lämnat något svar, vilket ter sig märkligt mot bakgrund av styrelsen roll som det ledande förvaltningsorganet i kommunen samt dess funktion som arkivmyndighet. Kommunarkivet har i sin granskning funnit att utbildningsnämnden följer antaget gallringsbeslut och att betygskataloger bevaras på föreskrivet sätt. Vidare kan konstateras att uppgifter gallrats vid migreringen mellan diariesystemen. Det har lett till att återsökningen av de registrerade handlingarna försvårats.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arkivlagen (1990:782) ska kommunens arkivmyndighet utöva föreskriven tillsyn över arkivvården inom Gävle kommunkoncerns förvaltningar och bolag. I Gävle kommun är kommunstyrelsen sedan den 1 januari 2016 arkivmyndighet. Kommunarkivet ska verkställa arkivmyndighetens föreskrivna tillsyn enligt de nyss av kommunfullmäktige antagna riktlinjer för hantering av arkiv i Gävle kommun. (KF, 2016-10-24, § 4, dnr 16KS82). Enligt tidigare godkänd rutin för hur arkivmyndighetens tillsynsuppdrag ska verkställas (KS 2016-04-12, § 84, 16KS82, ”Ändamålsenlig rutin för arkivmyndighetens tillsyn och förslag till delegering av beslut kring arkivhanteringen”) föreslås i bifogad tillsynsplan för 2018 om inriktningen på tillsynen.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Från kommunledningskontoret föreligger förslag till beslut om delegation för upplåning och medelsplacering 2018.
Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har i samråd med respektive berörd förvaltning arbetat fram ett förslag till attestförteckning för 2018 för Gävle kommuns donationsstiftelser. Attestanterna attesterar underlag för utbetalning av medel, efter att beslut tagits i aktuell nämnd/kommunstyrelse om utdelning ur respektive donationsstiftelser. Till detta tillkommer även attestering av fakturor som hör till respektive stiftelses förvaltning.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 27 april 2015, §11, väckte Helene Åkerlind (L) denna motion. Vid Kommunfullmäktigesammanträdet den 19 juni 2017, beslutades att Gävle kommun ska lämna Inköp Gävleborg och att upphandlingsverksamheten ska organiseras i egen regi. Under processen med uppbyggnad av upphandling i egen regi kommer de frågor som motionären föreslår att väckas och diskuteras. Ny upphandlings-policy och nya former för att presentera kommunens upphandlingar och ingångna avtal kommer att behöva skapas. Ett arbete där fullmäktigeledamöterna under de följande åren kommer att ges möjlighet att både följa och påverka.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 28 september 2015, §13, väckte Helene Åkerlind (L), Per-Åke Fredriksson (L), Kjell Helling (L), Evelyn Klöverstedt (L) och Lena Ödeen (L) denna motion. Motionärerna tar upp en aktuell fråga kring arbetsformer och beredningsstöd. Det politiska landskapet kräver att samtliga förslag ges både beredningsstöd och att de kvalitetssäkras. Vid de senaste årens antagande av kommunplan med årsbudget har detta behov synliggjorts. Då motionärernas yrkanden berör de politiska arbetsformerna så hänskjuts motionen, för att hanteras, i sin helhet av den parlamentariska utredningen Politisk Organisation i Gävle, POG, som tillsattes vid kommunfullmäktige den 30 oktober 2017.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Av kommunfullmäktiges arbetsordning § 11 framgår att kommunfullmäktige årligen ska besluta om i vilka ortstidningar som fullmäktiges sammanträden ska kungöras. Kommunfullmäktigs sammanträden har under 2017 kungjorts i Arbetarbladet och Gävle Dagblad. Fullmäktiges sammanträden föreslås att kungöras i dessa tidningar även under 2018. Bestämmelsen i fullmäktiges arbetsordning härstammar från kommunallagens 5 kap § 10 som gäller fram till sista december 2017. I den kommunallag som börjar gälla den 1 januari har bestämmelsen tagits bort. Varje kommun är därmed fri att välja om de vill annonsera och i så fall vilka kommunikationskanaler de finner lämpliga. Så länge bestämmelsen i arbetsordningen kvarstår ska dock fullmäktige i Gävle även fortsättningsvis besluta om vilka ortstidningar kungörelsen ska ske. Fullmäktiges presidium kommer dock att se över kommunfullmäktiges arbetsordning under 2018. Frågan om annonsering i ortstidningar och formerna för hur fullmäktiges sammanträden ska kungöras kan då komma att prövas. Av kommunplanen för 2018 framgår att det ska genomföras besparingar om minst tre procent på den politiska verksamheten. För att hämta hem en liten del av dessa besparingar föreslås att närradiosändningarna av fullmäktiges sammanträden upphör under 2018. Allmänheten har idag goda möjligheter att följa fullmäktiges sammanträden genom digitala kanaler på såväl mobiltelefoner som via dator. En allt större del av befolkningen har de tekniska hjälpmedel som behövs för detta. Vid beredningen av ärendet har samråd skett med kommunfullmäktiges presidium och partiernas gruppledare.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktiges presidium har berett ett förslag till verksamhetsplan för kommunfullmäktige år 2018. Kommunstyrelsen ska bereda förslaget inför kommunfullmäktiges hantering vid sammanträdet i december.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
För att de strategiska resurserna för internationalisering ska användas där de gör bäst och mest nytta styrs insatser av ett inriktningsprogram som utgår från Vision 2025, Gävle kommuns internationella strategi och kommunplanen. Inriktningsprogrammet beslutas av Kommunstyrelsen för en period om tre år, varefter det revideras. I programmet beskrivs det internationella arbetet och prioriterade fokusområden för perioden.
Bilagor
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har sammanställt tidplan för nämnders och bolags ekonomiska månadsrapportering till kommunstyrelsen under 2018.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens budgetmodell bygger på att de effektiviseringskrav som fastställs inför kommande år beräknas på det totala kommunbidrag som tilldelats – i detta fall kommunstyrelsen – innevarande år med tillägg lön- och priskompensation.
Kommunstyrelsen har inför 2018 ett effektiviseringskrav på 4 % av kommunbidrag (267,3 mnkr) plus lön- och priskompensation (6,6 mnkr) vilket innebär 10,9 mnkr.
Kommunbidraget till Gästrike Räddningstjänst utgör hela 62 mnkr av kommunstyrelsens totala kommunbidrag. Kommunalförbund kompenseras för löner och priser med 2,74 %. Ett effektiviseringskrav på summan kommunbidrag plus lön- och priskompensation innebär 2,48 mnkr. Gästrike Räddningstjänst har dock kompenserats med ett ytterligare kommunbidrag jämfört 2017 på 1,5 %. Det innebär att budgetmodellen om den tillämpas fullt ut ålägger kommunstyrelsen att inom egen verksamhet spara de 1,7 mnkr som egentligen belöper på Gästrike räddningstjänst. Det kan inte anses rimligt särskilt med beaktande av att kommunstyrelsen redan har ett högt ställt effektiviseringskrav jämfört övriga nämnder och därutöver ålagts ett omfattande antal uppdrag från kommunfullmäktige att utföra under 2018.
Kommunstyrelsen föreslås därför kompenseras med 1,7 mnkr från anslaget under finansförvaltningen för oförutsedda behov.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
23
Delegationsbeslut i fastighetsöverlåtelser under år 2017
-
24
Anmälningsärenden och delegationsbeslut
-
Sedan mars månad 2017 har frågan om möjligheterna för Gävle kommun att bli part i regeringens satsning på ”Hållbara städer” varit föremål för diskussion och förhandling. En statlig samordnare fick i uppdrag att identifiera kommuner där det finns framtagna planer på samlade exploateringar för en större mängd bostäder men där planerna av något skäl inte har kunnat genomföras, till exempel på grund av att det saknas relevant statlig infrastruktur eller lämplig kompetens. Uppdraget utökades i juni 2017 med att samordnaren även skulle ingå överenskommelser med aktuella kommuner där exploateringar planeras. Den 31 augusti 2017 redovisade samordnaren nio områden för större samlad exploatering i sex olika kommuner, varav Gävle kommun var en (2 bilagor). Under hösten 2017 har förhandlingar om åtaganden och finansiering med berörda kommuner och andra berörda parter genomförts. Föreliggande förslag till avtal är ett resultat av dessa förhandlingar.
Syftet med avtalet är att reglera parternas åtaganden för att möjliggöra en större samlad exploatering med hållbart byggande i stadsdelen Näringen (bilaga). I kapitel 6 i avtalet beskrivs aktuella åtgärder och parternas åtaganden, vilka för staten bl a innebär beslut om påbörjad utbyggnad av Ostkustbanan till dubbelspår, ny sträckning genom Gävle och flytt av godsbangård och för Gävle kommun ett åtagande om utbyggnad av bostäder i en större samlad exploatering stadsdelen Näringen.
Den aktuella exploateringen beskrivs mer ingående i kommunens promemoria Näringen – hållbar stadsdel i Gävle kommun (bilaga).
Kommunstyrelsen fick en ingående rapportering i frågan av kommundirektören och de handläggare som berett ärendet vid sammanträdet den 21 november. Vid den tidpunkten var huvuddragen i ett förslag till avtal med regeringen färdigställda. Ett slutligt och färdigförhandlat förslag till avtal finns numera framtaget. Tidigare tidplan för avtalsgodkännande i kommunfullmäktige – februari 2018 – har så sent som den 4 december reviderats av regeringens förhandlare. Gävle kommuns godkännande krävs därmed redan 2017 vilket innebär att beslut måste tas i kommunstyrelsen redan den 5 december och i kommunfullmäktige den 11 december (om ordinarie sammanträdestider ska följas). Reglerna i 5 kap. 11 §
kommunallagen om kungörelse av brådskande ärenden i kommunfullmäktige kan då tillämpas.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
603kb Ladda ner dokument
-
-
26
Information/uppföljning