Möte 2019-10-08
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av ärendelista
-
Svenska Kommunförsäkrings AB har tagit fram ett nytt förslag till aktieägaravtal att godkännas av de tio nuvarande delägarna i bolaget.
Ändringarna föranleds dels av de nya solvensregler som gäller och som ställer krav på bolaget vad gäller kapitaltäckning och myndighetsrapportering. Vidare har kompletterande regler om utträde och nya delägares inträde införts.
I särskild handling finns en läsanvisning som tydligt anger förändringarna i förhållande till nuvarande avtal. Bland de nya reglerna kan särskilt nämnas punkterna 7.3-7.4 som anger beräkningarna för solvenskapital och hela kapitel 8 som hanterar riskfördelning mellan ägarna och även reglerar från- och tillträde av ägare. Som bilagor till aktieägaravtalet bifogas bilaga 1, 5.1,8.4.2A-B och 13.Bilagor
-
809kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt Delårsrapport 2 2019.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 371,4 mnkr samt prognos för helåret på 234,4 mnkr, 14,8 mnkr lägre än budget. Främst Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämndens, Socialnämndens och Omvårdnadsnämndens prognostiserade underskott för 2019 och kommande resursbehov inom välfärden behöver beaktas i kommande beslut om Kommunplan 2020.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 229,8 mnkr, samt en prognos för helåret på 290,2 mnkr. Alla bolag utom GPAB prognostiserar bättre resultat än budgeterat.
Delårsrapport 2 omfattar perioden januari - augusti samt helårsprognos för kommunens nämnder, helägda bolag och Gävle Vatten. Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter. Delårsrapporten innehåller uppföljning av kommunövergripande mål, indikatorer, nämnds- och bolagsmål, uppdrag till nämnderna och bolagen, uppföljning av resultat och finansiell ställning, driftbudget, investeringsbudget samt årsprognos för kommunen, nämnder och bolag. Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Uppföljning av de politiska uppdragen redovisas i separat rapport i ärendet.
Enligt tidigare beslut, 18KS195 skall kundtjänst samlas inom kommunstyrelsen. Som en del i detta har en tjänst överförts från arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden till kommunstyrelsen. I detta beslut överförs motsvarande kommunbidrag.
Enligt tidigare beslut, 17KS426, skall en gemensam bemanningsfunktion skapas. Funktionen samlas under kommunstyrelsen och innehåller nu som förändring bemanningsfunktion, samlande av systemförvaltare för schema och bemanning samt samlande av ansvaret för LAS. Beslut om omfördelning av kommunbidrag för 2019 tas i och med detta delårsbokslut för kommunen. Omfördelning av medel från 2020 och framåt hanteras i kommunplan 2020.
Inför 2019 genomfördes en förändring i den politiska organiseringen genom skapande av nya nämnder och ändra nämndernas ansvarsområden. I och med Kommunplan 2019, 17KS495, fördelades kommunbidraget till nämnderna enligt denna ändrade indelning. I samma beslut angavs att justeringar av denna fördelning kan komma att ändras. Ändringen utgörs av en omfördelning mellan kommunstyrelsen och arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden gällande resurser för indirekta OH-kostnader.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
752kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2020 och utblick 2021 – 2023 med ekonomiska ramar, avkastningskrav, kommunövergripande mål, ägardirektiv och uppdrag kommer att fattas av Kommunfullmäktige i november 2019. När beslut om kommunplan fattas före november månad innehåller beslutet om Kommunplan även beslut om skattesats för kommande år. Med anledning av detta, 11 kap, 8 §, KL, föreslår kommunstyrelsen om beslut av skattesats för år 2020.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2019.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 2 2019.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 augusti
2019.
Ekonomi/finanschefen m.fl har bemyndigande att på Kommunstyrelsens vägnar besluta om upptagande av lån enligt KS beslut 2018-12-04 Dnr 18kS417. Finansrapporten är en återrapportering av beslut tagna på delegation under tertial 2 2019.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har genom beslut den 20 februari 2019 § 47 väckt ett ärende i kommunfullmäktige gällande riktlinjer för skolskjuts och elevresor i Gävle kommun.
När det gäller skolskjuts innehåller lagstiftningen endast en generell och övergripande reglering om vem som har rätt till skolskjuts och elevresor. Det ankommer därför på kommunerna att själva anta riktlinjer eller andra styrdokument. Samhällsbyggnadsnämnden har tagit fram reviderade riktlinjer i anledning av den nya förvaltningslagen. Emellertid har inte grunderna för beviljade av skolskjuts och elevresor förändrats mot tidigare riktlinjer.
Samhällsbyggnadsnämnden vill också att fullmäktige delegerar rätt till nämnden att uppdatera riktlinjen vid behov. Enligt 5 kap. 1 § KL ska fullmäktige besluta i ärenden av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt. Detta gäller bland annat mål och riktlinjer för verksamheten. Generellt gäller att ärendegrupperna som nämns i 5 kap. 1 § 1-9 p. KL inte får delegeras till nämnd. Detta framgår av 5 kap. 2 § KL.
Frågan är om riktlinjen kan anses ha en sådan principiell beskaffenhet eller annars är av större vikt att fullmäktige på grund av detta inte kan delegera någon beslutanderätt i frågan. I tveksamma fall är det rimligt att tillskriva fullmäktige ett visst tolkningsföreträde. Styrning och stöd anser att denna riktlinje har en generell inverkan på många barn och unga i Gävle kommun. Uppdateringar som ändrar tillämpningen av riktlinjen kan därför inte delegeras till samhällsbyggnadsnämnden, såvida inte uppdateringen är av redaktionell art.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns nuvarande säkerhetspolicy beslutades 1993 och är därav i behov av revidering. Förutom säkerhetspolicyn så finns även en beslutad brandskyddspolicy. I det upprättade förslaget till reviderad säkerhetspolicy finns brandskyddspolicyn inkluderad i ett särskilt kapitel och blir på så sätt en del av den allmänna säkerhetspolicyn.
Gävle kommuns säkerhetspolicy ska utgöra ett övergripande styrdokument som anger ramar för säkerhetsarbetet i kommunkoncernen.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle har sedan 2011 en turismstrategi; Gästbok Gävle. Vi har tagit avstamp i den och revidering av befintlig turismstrategi har genomförts. I arbetet har flertalet representanter från näringslivet och offentlighet deltagit. Tillsammans bidrar alla delar till att stärka vår destination, det är vi tillsammans som är destinationen Gävle. Vårt gemensamma fokus är att skapa förutsättningar för att göra Gävle näringsrikt.
Revideringen har skickats ut på remiss till Gävles företagarföreningar under försommaren. Inkomna förslag har tagits i beaktande.
Gävles turismstrategi fokuserar på Gävle som hållbart besöksmål och ett självklart val för hållbara evenemang, konferenser och kongresser. I arbetet har vi utgått från Sveriges nationella strategier från VisitSweden samt Region Gävleborgs marknads- och utbudsstrategi. Detta tillsammans med Gävle kommuns näringslivsprogram och platsvarumärket Gävle. I strategin tar vi också upp hur vi som aktörer kan samverka ännu bättre för att uppnå våra målsättningar.
Vi behöver slå ihop våra gemensamma resurser. Vårt näringsliv behöver få ännu mer inflytande när det kommer till vad som skall göras och hur. Tillsammans med Gävle kommun som bidrar till att göra detta möjligt har vi alla förutsättningar att uppnå vår gemensamma vision.
Bilagor
-
54kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde 2019-09-23 återremitterades förslaget till beslut om Avfallstaxa 2020 enligt följande:
Moderaterna yrkar återremiss då vi efterfrågar en tydligare kostnadsjämförelse av avfallstaxa mellan jämförbara kommuner. Dessutom efterfrågar vi en redovisning av vilka effektiviseringsåtgärder som förbundsstyrelsen för Gästrike Återvinnare har fattat beslut om, och kommer fatta beslut om. I dessa ekonomiskt utmanande tider är det inte bara primärkommunen som behöver effektiviseras, och att dessutom politiker i respektive fullmäktige ges fullständig information. Kommunalförbundet Gästrike återvinnare har inkommit med svar och kompletterande information i anledning av återremissen.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelsen och kommunens nämnder ska enligt kommunfullmäktiges arbetsordning redovisa två gånger varje år redovisa de motioner och e-petitioner som ännu inte har avgjorts. I den ena bilagan finns samtliga e-petitioner som har fått mer än 50 röster men som ännu inte är avgjorda ännu fram till den 29 september 2019 med. Den andra bilagan tar upp samtliga motioner som ännu inte är avgjorda fram till den 29 september 2019.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-03-25, §16, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Administrativa enheten, Styrning och stöd.
I den rättsutredning som har genomförts av den administrativa avdelningen så framgår att det finns vissa rättsliga hinder att införa ett förbud i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna av passiv insamling av pengar enligt förslaget i motionen. I motionen så framhålls att tiggeri inte är lösningen för att minska fattigdom och att den fria rörligheten i EU inte ska missbrukas av utsatta EU-medborgare. Enligt ordningslagen så kan enbart skälen till inskränkningar genom de lokala ordningsföreskrifterna vara att förebygga eller upprätthålla den allmänna ordningen. Motivet att förhindra fattigdom är därför i sig inte ett tillräckligt skäl för att ändra i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna.
I rättsutredningen framgår också att det geografiska tillämpningsområdet inte får vara större än vad som är påkallat i det enskilda fallet och måste begränsas till platser där passiv pengainsamling utgör eller kan tänkas utgöra ett problem. Vid jämförelse med det fall som avgjordes i Högsta förvaltningsdomstolen hade Vellinge kommun punktmarkerat vissa områden särskilt. Det är inte fallet i Moderaternas motion där förbud mot passiv pengainsamling ska gälla offentlig plats generellt. Även om Moderaternas motion är för generell för att kunna bifallas av rättsliga skäl så kan dock frågan om ett så kallat ”tiggeriförbud” diskuteras och bemötas utifrån fler perspektiv.
Motionären lyfter fram att tiggeri inte är en lösning för att minska fattigdom. Där är Majoriteten helt överens med Moderaterna. Samtidigt är ett förbud mot att utsatta människor inte ska kunna be om pengar i Gävle kommun heller någon lösning för att minska fattigdom. Sedan 2018 är det olagligt att utnyttja människor genom tvångsarbete, som till exempel tiggeri och straffen skärptes för människohandel och koppleri. Det är viktigt för att Polisen ska kunna lagföra de som utnyttjar utsatta människors desperation. Att införa ett förbud mot passiv pengainsamling gör att polisens resurser i högre grad går till att avhysa fattiga EU-medborgare från vissa platser snarare än ren brottsbekämpning.
Andra EU-länder behöver ta ett större ansvar för välfärden och livsvillkoren för sina egna medborgare. De hemländer som utsatta EU-medborgare kommer ifrån tar inte sitt fulla ansvar och det påverkar också Sverige. Därför behöver kraften läggas på ett aktivt arbete i EU för att trycka på länder att ta sitt ansvar och förbättra situationen i sina länder för sina medborgare. Ett förbud mot passivt pengainsamlande på offentlig plats i Gävle kommer inte att kunna ändra detta, hur gärna vi än skulle vilja att det var en avgörande faktor för att minska fattigdom och få utsatta människor i arbete i Europa. Däremot kanske dessa personer skulle söka sig någon annanstans, men grundproblemet skulle kvarstå.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Wanja Delén (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från HR-avdelningen, Styrning och stöd.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun likt Region Gävleborg ska införa frivillig och kostnadsfri säsongsinfluensavaccinering för alla anställda inom vård- och omsorg. De föreslår också att Sektor Välfärd ska se över vilka ytterligare personalkategorier som bör erbjudas detta.
Att minska smittorisken, sjukskrivningar bland medarbetare och antalet som insjuknar i säsongsinfluensa är önskvärt och skulle med stor sannolikhet ge goda effekter för både medarbetare och brukare i riskgruppen. Därför pågår det redan en översyn tillsammans med företagshälsovården av vilka behov av vaccinering som finns för kommunens medarbetare. I yttrandet från HR-avdelningen framgår att en riskbedömning nu görs för ett vaccinationsprogram. Förslaget är därför att besvara motionen då arbete redan pågår, och invänta resultatet av översynen och riskbedömningen inför ett eventuellt införande.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Kristina Sjöström (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från IT- och utvecklingsavdelningen, Styrning och stöd.
Motionären föreslår att möjligheten att införa ett så kallat porrfilter på alla datorer som används i den kommunala verksamheten. I motionen föreslås också att medarbetare i verksamheter som riktar sig till barn ska erbjudas fortbildning om samtycke samt om sexuellt våld och trakasserier.
Motionen lyfter ett mycket angeläget och viktigt ämne, pornografins roll för att sexualisera framförallt mäns våld mot kvinnor, normalisera bilden av sex utan samtycke och att barn inte ska riskera att utsättas för pornografiskt material. IT- och utvecklingsavdelningen beskriver i sitt yttrande att det redan idag vidtagits åtgärder för att begränsa tillgången till av olika skäl olämpliga webbsidor i kommunens nätverk.
Det filter som idag tillämpas begränsar tillgång till innehåll som spel, pornografi, droger med mera. Det som är positivt med detta är att ingen vid användningen av kommunens nätverk ska kunna nå den typen av sidor på internet av misstag eller aktivt. Men som det beskrivs i yttrandet är det omöjligt att göra ett tekniskt filter som garanterat är heltäckande eftersom den eller de som vill sprida den typen av olämpligt material har ett intresse av att ”maskera” sidor för att inte stoppas av filtret. En annan utmaning som gör det svårt med ett helt heltäckande filter är att medarbetare och elever via sina privata telefoner och andra enheter kan besöka dessa sidor vilket kommunen inte kan påverka genom det befintliga filtret. Utifrån detta går det att konstatera att Gävle kommun genom det filter som finns i dagsläget gör de tekniska insatser som är möjliga och som efterfrågas i motionen.
I motionen lyfts också behovet av utbildning och värdegrundsarbete i verksamheter som riktar sig till barn och unga, skolverksamheten särskilt. Det sker idag på flera olika sätt. Flera grundskolor i Gävle arbetar inom konceptet Agera tillsammans som ger elever och lärare ökade kunskaper kring hur de tillsammans kan förebygga våld och utmana begränsande och stereotypa genusnormer. I gymnasieskolan används också MVP som är en lektionsserie som riktar sig till både lärare och elever och som syftar till att stoppa, minska och förebygga våld. Elever och lärare lär sig att ta ansvar för varandra och säga ifrån om de ser eller hör våld och kränkningar.
Inom Gävlemodellen finns frågor till eleverna om sexuella trakasserier och hot och våld. I utbildningen som sker regelbundet kring Gävlemodellen diskuteras hur lärarna ska arbeta med och agera kring de olika fokusområdena för enkäten. Varje rektor beslutar om kompetensutveckling för sina medarbetare. Insatser sker även inom områdena sex och samlevnad och mer specifikt kring hot och våld.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen inkom 2019-04-17. Yttrande över E-petitionen har inkommit från IT- och utvecklingsavdelningen, Styrning och stöd.
Förslagsställaren föreslår att ett så kallat porrfilter ska införas på datorer som används i den kommunala verksamheten. IT- och utvecklingsavdelningen beskriver i sitt yttrande att det redan idag vidtagits åtgärder för att begränsa tillgången till av olika skäl olämpliga webbsidor i kommunens nätverk.
Det filter som idag tillämpas begränsar tillgång till innehåll som spel, pornografi, droger med mera. Det som är positivt med detta är att ingen vid användningen av kommunens nätverk ska kunna nå den typen av sidor på internet av misstag eller aktivt. Men som det beskrivs i yttrandet är det omöjligt att göra ett tekniskt filter som garanterat är heltäckande eftersom den eller de som vill sprida den typen av olämpligt material har ett intresse av att ”maskera” sidor för att inte stoppas av filtret. En annan utmaning som gör det svårt med ett helt heltäckande filter är att medarbetare och elever via sina privata telefoner och andra enheter kan besöka dessa sidor vilket kommunen inte kan påverka genom det befintliga filtret. Utifrån detta går det att konstatera att Gävle kommun genom det filter som finns i dagsläget gör de tekniska insatser som är möjliga och som efterfrågas i E-petitionen för att begränsa tillgång till pornografiskt material.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Alla Gävle kommuns medarbetare har sedan höst 2015 haft möjlighet att få professionell vägledning inom ekonomi, psykologi och juridik. Personalstödet är ett komplement till företagshälsovården och syftet är att stärka och stödja medarbetarna i sin egen livssituation. Gävle kommun har nu genomfört en upphandling av ny leverantör inför 2020 där enbart Falck Healthcare AB har lämnat anbud. Det nya anbudet skulle medföra en kostnadshöjning per person (59%) samtidigt som det skett en minskad nyttjandegrad t o m delår 2 (-36%). Falck Healthcare AB fakturerar Gävle kommun inför varje nytt år.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
373kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
718kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
-
Preliminära tider
10:05-10:25
Nytt aktieägaravtal Jan Malmberg VD SKFAB13:00-13:30
Uppsikt Omvårdnadsnämnden, Socialnämnden, Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnd - Sektorchef samt ordförande i nämnderna.13:30-14:30
Trygghets arbete Gävle kommun Anna-Karin Wågberg Sperring och Jörgen Edsvik (S)14:30-15:00
Aktuellt läge om Inköp Gävleborg. Helén Åleskog.