Möte 2019-03-19
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
3
Ändring av kommunstyrelsens delegationsordning samt uppdrag om utredning av kommunens lokalförsörjning på lång sikt
Kommunfullmäktige beslutade den 23 april 2018 § 5 att ge kommunstyrelsen rätt att fatta beslut om samtliga nämnders lokalresurser på såväl lång som kort sikt. Beslutet grundades på den nya bestämmelsen i 6 kap 8 § kommunallagen som ger kommunfullmäktige en möjlighet att ge kommunstyrelsen rätt att fatta beslut i ärenden som rör andra nämnders verksamhet. Kommunstyrelsens stärkta ställning i förhållande till övriga nämnder såvitt gäller lokalresurser och lokalförsörjning har förts in i 1 § och 12 § i kommunstyrelsens reglemente.
Kommunstyrelsen har inte tagit närmare ställning till hur arbetet med den samlade lokalförsörjningen på kort och lång sikt ska ha för inriktning, hanteras och beslutas.
Hittills har kommunstyrelsen efter begäran tagit beslut om enskilda lokalinhyrningar efterhand de aktualiserats. Dessa beslut om enskilda inhyrningsärenden föreslås delegeras till kommundirektören att fatta beslut om.
Gävle växer. Det innebär utmaningar och möjligheter avseende ansvar för strategisk lokalplanering/lokalförsörjning. Det finns behov av såväl en långsiktig inriktning och planering av lokalresurser som en förmåga att snabbt anpassa lokaler utifrån förändrade förutsättningar. Inhyrningen av administrativa verksamhetslokaler är idag omfattande och lokalkostnaderna utgör en stor del av nämndernas totala kostnader. För att optimera lokalanvändningen och skapa förutsättningar för att hantera kostnaderna för lokaler ur ett helhetsperspektiv och på lång sikt måste en närmare utredning göras. Målet ska vara att ha lokalresurser som är till största möjliga nytta för verksamheten till lägsta möjliga kostnad över tid. En del i uppdraget kan vara att titta på om det är lämpligt att tydligare samla administrativa verksamhetslokaler till vissa områden och var dessa områden i så fall ska vara belägna. Inom ramen för utredningen kan vidare såväl ansvar, roller och rutiner som principer för bl a inhyrning av objekt, lokalstorlek och andra relevanta nyckeltal samt hyressättningsmodeller tydliggöras.
Utöver den nya bestämmelsen om delegation till kommundirektören föreslås en mindre revidering av p 3.1 i delegationsordningen och ett förtydligande såvitt gäller förste vice ordförande.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 3 2018.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 december
2018.
Ekonomi/finanschefen m.fl har bemyndigande att på Kommunstyrelsens vägnar besluta om upptagande av lån enligt KS beslut 2017-12-05 Dnr 17kS400. Finansrapporten är en återrapportering av beslut tagna på delegation under tertial 3 2018.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
352kb Ladda ner dokument
-
-
Förändringar i riktlinje sker i enlighet med förändringar i Allmänna bestämmelser.
Enligt Allmänna bestämmelser, AB §8 från 2017, är arbetstagaren skyldig att anmäla sin bisyssla till chef och chef ska inte behöva fråga efter den, jämfört med dagens riktlinje som säger att arbetstagare ska på begäran anmäla bisyssla till sin chef.
Förtydligat att medarbetaren är skyldig att anmäla bisyssla till närmaste chef.
Förändring gäller även det som tidigare gällt att innan beslut att förbjuda en bisyssla enligt AB ska förhandling enligt 11-14 § MBL genomförs, till att arbetstagarorganisation har rätt att påkalla förhandling enligt §10 MBL vid beslut att förbjuda en arbetstagares bisyssla.
Förtydligar hur årligen uppföljning om förvaltningschef/VD har bisyssla enligt beslut i Kommunfullmäktige. -
Kommunledningskontoret har sammanställt månadsrapporter per februari 2019 utifrån inlämnat material, för nämnder i bilaga 1 och 2 och för bolag i stadshuskoncernen i bilaga 3.
Bilagor
-
401kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
846kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år genomförs en riskanalys för KS/Klk där högt värderade risker förs in i en internkontrollplan för uppföljning. Risker och kontroller följs upp löpande under året och resulterar i en årlig internkontrollrapport. Under året har aktiviteter genomförts i syfte att minska riskens sannolikhet för inträffande och konsekvensen om den inträffar. Kontroller genomförs för att säkerställa att risken hanteras tillräckligt.
Utifrån den årliga rapporteringen görs under mars månad en ny riskanalys där omvärdering av riskerna sker. Därefter tar man ställning till om riskerna och kontrollerna ska föras in i internkontrollplanen för 2019 som sedan Kommunstyrelsen fattar beslut om.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunrevisionen har begärt kommunstyrelsens yttrande avseende att de dels följtupp den anmärkning som riktades mot kommunstyrelsens ordförande under 2017 angående beslut om biträdande kommundirektör och dels den rättelse som kommunstyrelsen gjorde under 2018 av det av Förvaltningsrätten upphävda beslutet.
Kommunstyrelsen har tagit del av revisionens uppföljning av anmärkning gällande lönebildning mm och lämnar följande yttrande:
Kommunstyrelsen tar revisionens synpunkter på allvar och ska ta ett ansvar för att kommunkoncernens lönebildningsprocess har fungerande styrdokument och agerar i enlighet med dessa. Av revisionens synpunkter kvarstår två punkter som kommer att behandlas i kommunstyrelsen dels i mars med förslag att ändra delegationen avseende personaladministrativa beslut gällande kommundirektören (delegation ges till kommunstyrelsens presidium istället för som tidigare dess ordförande) och dels i april med förslag till reviderade riktlinjer för lönebildning.
Vad gäller granskning av rättelse av beslut upphävt av Förvaltningsrätten lämnas följande yttrande:
Kommunstyrelsen, i dess nuvarande konstellation, ser det som omöjligt att i varje enskild beskrivning svara för om händelseförloppet stämmer. Vad som sagts och gjorts av olika individer utanför kommunstyrelsens formella organ, som beskrivs i rapporten, är inte möjligt att avkräva ett kollektivt svar på. Kommunstyrelsen tar dock fullt ut ansvar för formellt fattade beslut. Dessa kan vi i protokoll se att de beskrivs korrekt i granskningen.
Kommunstyrelsen har ett ansvar för att såväl processer som beslut genomförs enligt fastställda styrdokument. Det avser vi säkerställa att så görs.
Åsa Wiklund -Lång
Kommunstyrelsens ordförandeBilagor
-
Revisionsrapport ”Granskning av styrkedjan i AB Gavlegårdarna.”
Kommunstyrelsen har ombetts yttra sig kring revisionsrapporten ”Granskning av styrkedjan i AB Gavlegårdarna.” Kommunstyrelsen har tagit del av revisionsrapporten och lämnar följande yttrande:
Det är självklart viktigt att styrkedjan från Kommunfullmäktige till såväl nämnder som bolag fungerar bra. Senaste årens minoritetsstyren har dock inneburit att styrkedjan försvagats, då inte alla budgetförslag har beretts lika djupgående och då beredningen kring kommunplan och budget har avsett förslag som sedan ej vunnit bifall i Kommunfullmäktige. Nuvarande majoritetsstyre minimerar risken att detta ska ske igen.
Koncernstyrning förutsätter gemensamt ansvarstagande för kommunövergripande beslut men det ligger i vårt intresse att underlätta påverkan före och implementering efter beslut. Gävle Stadshus AB kommer att genomföra såväl fler utbildningsinsatser som fler dialogtillfällen med de kommunala bolagen framåt.
Kommunstyrelsen är medveten om Gavlegårdarna särlagstiftning. Dock är tolkningen av densamma inte lika i landets alla allmännyttiga bostadsbolag och prejudicerande domar saknas, vilket betyder att tolkningen inte är glasklar. Koncernstyrning är en viktig princip för ägaren. Vi tar dock till oss av det juridiska yttrandet som underlag i framtida dialoger mellan Gävle Stadshus AB och AB Gavlegårdarna..
Kommunstyrelsen ger VD i Stadshus i uppdrag att säkerställa att alla koncerngemensamma beslutsförslag delges även bolagen för synpunkter före beslut samt att fattade beslut delges bolagen.
Åsa Wiklund Lång
Kommunstyrelsens ordförandeBilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har fått möjlighet att som en av 24 kommuner yttra sig över Justitiedepartementets kompletteringar till den nya säkerhetsskyddslagen. Därtill finns även Sveriges kommuner och landsting (SKL) med som remissinstans.
Yttrandet ska vara Justitiedepartementet till handa senast 2019-04-01.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Fredriksskans 15:1. Bolagets styrelse utgörs av samma befattningshavare som Aktiebolaget P.J Heagerstrand.
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
687kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige fattade under 2018 beslut om en ny sponsorspolicy som ger föreningar som bedriver elitverksamhet i Gävle kommun ökade möjligheter att söka sponsorstöd från kommunen.
Under 2018 har fyra föreningar beviljats stöd. Inför 2019 har ytterligare en förening – Gävle GIK innebandy - ansökt om stöd samtidigt som förutsättningarna för den hittills största sponsrade parten – Gefle IF fotboll – har förändrats kraftigt i och med degraderingen från Superettan till division 1.
Utöver detta finns i kommunplanen för 2019 ett uppdrag om att se över kommunens samlade stöd till föreningslivet.
Nya beslut om sponsorstöd för 2019 behöver således fattas.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med 1 januari 2018 har formellt möjligheten att lämna ett medborgarförslag försvunnit. Medborgarförslagen har ersatts med e-petitioner. Då den tekniska möjligheten att lämna in en e-petition kom på plats först i maj 2018 har kommunstyrelsen ändå valt att förslaget ska kunna beslutas om i kommunstyrelsen. Kontakt har tagits till samtliga förslagställare och de som har svarat har valt att inte komma och presentera sina förslag. I samband med att de här förslagen beslutas om har samtliga medborgarförslag som kommit in efter 1 januari 2018 hanteras.
1. Ny placering av bibliotek mellan stadshuset och förvaltningshuset
Förslagsställaren föreslår att ett nytt stadsbibliotek ska byggas och placeras mellan stadshuset och förvaltningshuset. Vidare föreslås också att kommunledningen permanent ska placeras i Rådhuset. Majoriteten har aviserat att ett nytt Kultur- och bildningscenter kommer att byggas under mandatperioden på stadsbibliotekets nuvarande plats. Den nuvarande placeringen är ideal för att knyta samman Söder med övriga centrala delar av staden och med Å-rummet. Rådhuset används idag som kontorslokaler och kommer fungera som tillfällig evakueringsbyggnad när stadshuset fortsätter att renoveras. Det finns idag inga planer på att Rådhuset därefter ska vara säte för kommunledningen.
2. Medborgarförslag gällande Staketgatan och dess problem
Medborgarförslaget inkom 2018-01-24.
Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Trafik och tillstånd, Samhällsbyggnad Gävle.3. Sätt upp en stor klocka på Stortorget i Gävle
Medborgarförslaget inkom 2018-02-23.
Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Trafik och tillstånd, Samhällsbyggnad Gävle.4. Utöka belysning på gång- och cykelbanan mellan Willys Norr och Sätra
Medborgarförslaget inkom 2018-02-23.
Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Trafik och tillstånd, Samhällsbyggnad Gävle.
Förslagsställaren vill se bättre belysning samt fler parkbänkar längs med sträckan Lokförargatan och Sicksackvägen som vid skymning kan upplevas som otryggt. Fler belysningsåtgärder är en av flera insatser som Majoriteten ser som viktigt för att i den offentliga miljön stärka tryggheten, och delar förslagsställarens uppfattning att belysning och parkbänkar bör utökas på sträckan.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2017-02-20 §15, väcktes rubricerat medborgarförslag.
Förslagsställaren vill se att fontänen vid Agötorget på Brynäs ersätts för att förbättra miljön på torget. Gävles stadsdelscentrum behöver stärkas och utvecklas. Majoriteten har därför i ett första steg gett Gavlegårdarna i uppdrag att ta fram en strategi för utveckling av Brynäs respektive Andersbergs centrum. I arbetet med Brynäs centrum ska förslaget beaktas.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2017-09-25 § 30 , väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttranden över medborgarförslaget har inkommit från Övergripande planering, Styrning och stöd.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20 februari 2017, §13, väckte Inger Schörling (MP) och Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
Sedan motionen och yttrandet inkommit har Bio Sjuan som medfinansieras av Kultur- och fritid för att visa kvalitetsfilm under 2018 öppnat i nya lokaler på Gasklockeområdet. Att inrätta en icke-kommersiell biosalong där ideella föreningar kan arrangera och ta del av filmvisningar är en möjlig verksamhet att beakta som kan inrymmas i det framtida Kultur- och bildningscentret.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-02-19 §15 väckte Jörgen Edsvik, Socialdemokraterna, rubricerad motion.
Yttranden över motionen har inkommit från Säkerhetsenheten och BIG, brottsförebyggarna i Gävle.
En viktig del av Majoritetens politik för ett tryggare Gävle är att införa trygghetsplaner för alla kommunens delar med lokala insatser efter behov, en stärkt samordning och en mer snabbfotad organisation för trygghetsskapande insatser. Det är ett arbete som är i sin inledningsfas.Bilagor
-
61kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
657kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 18 juni 2018, §26, väckte Birgitta Öberg (S) och Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden.Bilagor
-
32kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Investeringen är finansierad genom avtal med Yilport Gävle AB.
Investeringen är godkänd och budgeterad till 125 mkr, planerad att genomföras 2019 - 2020.Det budgeterade investeringsbeloppet är baserat på den information och kalkyler per 2018-06-29 upprättade av Gävle Hamn AB, GHAB, och Yilport Gävle AB.
I enlighet med det tecknande avtalet mellan Yilport Gävle AB och GHAB har bolaget upphandlat och tecknat ett partneringavtal med NCC. Den första delen i partneringavtalet syftar till att ta fram ett riktpris för investeringen baserat på Yilports kravställning och specifikation.
Under Q1 2019 har projektering av projektet genomförts och ett riktpris arbetats fram uppgående till 183 mnkr, dvs 58 mnkr högre än den godkända investeringen. Investeringen kommer att fördela sig på 100 mnkr under 2019 och 85 mnkr under 2020 och finansiering sker genom upplåning.
Hyresberäkningsmodellen i det tecknade avtalet innebär att GHAB erhåller full
kostnadstäckning för det förhöjda investeringsbeloppet.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-06-19, §27, väckte Elin Lundgren och Matilda Sundquist Boox, Socialdemokraterna, rubricerad motion - Ingen representation med alkohol. Motionen remitterades till kommunstyrelsen för beredning.
Yttrande har inkommit från HR-avdelningen vi kommunledningskontoret.
Nuvarande riktlinjer är från 1999. Personalutskottet har i motionens anda reviderat riktlinjerna för representation, där fråga om representation med alkohol ingår. Förslag har varit på remiss till nämnder och bolag. Dessa svar kommer att sammanställas och nya riktlinjer förväntas komma till kommunfullmäktige för beslut under våren 2019.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
24
Kommunrevisionens tillgång till information med anledning av KLKs beslut om begränsningar i Platina
Kommunrevisionens tillgång till information med anledning av KLK:s beslut om begränsningar i Platina.
Kommunrevisionen har ställt en fråga om det är styrelsens mening att ”försvåra för de förtroendevaldas arbete, då rättslig grund synes saknas för vidtagna åtgärder”.
Kommunstyrelsen har inte för avsikt att försvåra de förtroendevaldas arbete.
Bakgrunden till frågan:
Den 9 oktober 2018 beslutade kommunledningskontoret (numera sektor Styrning och stöd Gävle) att stänga myndighetsgränserna i verksamhetssystemet Platina.
Med anledning av denna åtgärd har kommunrevisorerna lämnat in en skrivelse till kommunstyrelsen. Kommunrevisionen vill ha ett svar från kommunstyrelsen om det är styrelsens mening att ”försvåra för de förtroendevaldas arbete, då rättslig grund synes saknas för vidtagna åtgärder”. Revisorerna är av uppfattningen att 12 kap. 9 § KL ger dem en rättighet att få full tillgång till samtliga diarier med tillhörande handlingar i Platina.
Styrning och stöds yttrande:
Styrning och stöd konstaterar i sitt yttrande att lagrummet inte kan förstås på detta sätt. Lagrummet ger uttryck för en vidsträckt informationsskyldighet – inte hur informationen ska eller bör lämnas. Kommunrevisionen har inhämtat ett rättsligt utlåtande om kommunrevisionens rätt till information. Sektor styrning och stöd har dels gjort en egen rättslig utredning av informationsskyldigheten gentemot revisorerna i 12 kap 9 § KL och fördjupat utredningen med hur denna bestämmelse ska tolkas i förhållande till OSL och dataskyddsförordningens bestämmelser. Ur ett dataskyddsperspektiv är det varje enskild nämnd som är personuppgiftsansvarig. Det är upp till varje nämnd att bestämma hur handlingar ska lämnas ut. Dessa avgör, var för sig, om en digital direktåtkomst kan ges till revisorerna. Dataskyddsenheten avråder dock en sådan lösning. Anledningen är att en direktåtkomst måste vara en nödvändig behandling för att uppfylla uppgiftsskyldigheten enligt 12 kap. 9 § KL.
För att ändå underlätta för revisorerna i deras arbeta att kunna inhämta information har Styrning och stöd vidtagit kompletterande åtgärder. Revisionskontorets medarbetare har getts behörighet att ta ut kommunens diarier som olika digitala rapporter. Revisionen kan därmed identifiera de ärenden de eventuellt vill granska och begära ut alla tillhörande handlingar.
Sammanfattningsvis är bedömningen från Styrning och stöd att åtgärden att stänga myndighetsgränserna i Platina som styrning och stöd har vidtagit i egenskap av systemägare är korrekt och inte bör omprövas. En eventuell omprövning måste dessutom – med beaktande av dataskyddsförordningens regler – underställas varje enskild nämnd för prövning.
Kommunstyrelsens yttrande:
Kommunstyrelsen har inställningen att största möjliga transparens och öppenhet ska råda. Dock inom lagstiftningens råmärken. Om någon lagstiftning har företräde framför någon annan kan inte kommunstyrelsen avgöra. De juridiska utlåtandena används som anförande både för och emot huvudfrågan om rätten till fri tillgång till alla handlingar i alla diarier, för revisionen. Vi har inga avsikter att försvåra revisionens arbete men vi har samtidigt ett ansvar att fatta beslut på laglig grund. Att medvetet fatta beslut som riskerar böter utifrån dataskyddsförordningen vore inte ansvarsfullt.
Kommunstyrelsen ger sektor Styrning och stöd i uppdrag att föra samråd med Datainspektionen i frågan om huruvida kommunens revisorer kan ges digital direktåtkomst till samtliga diarier och tillhörande handlingar (arkiv). Styrning och stöd ska också inhämta fler rättsutlåtanden. Däremot kan kommunstyrelsen inte fatta beslut som rör andra nämnder varför vårt ställningstagande endast berör kommunstyrelsen.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
579kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
-
Preliminära tider:
11.30 Parisa Maleki Nordin - Information om dataskyddsförordningen, dataskyddsombudens roll
13.00 Inköp Gävleborg - Årsredovisning med Lina Haglund