Möte 2018-10-09
-
1
Upprop och val av justerare
-
Inlägg i ärendet
Åsa Wiklund Lång (S), Patrik Stenvard (M)
-
Bilagor
-
769kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har sammanställt Delårsrapport 2 2018.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 215,9 mnkr samt prognos för helåret på 156,2 mnkr, 13,1 mnkr lägre än budget. Främst Samhällsbyggnadsnämndens, Socialnämndens och Omvårdnadsnämndens prognostiserade underskott för 2018 behöver beaktas inför 2019 och i relation till beslutad Kommunplan 2019.
Underskottet för Samhällsbyggnadsnämnden är av engångskaraktär pga en snörik vinter.
Socialnämnden har ett underskott, som med under året vidtagna åtgärder samt planerade åtgärder visar att nämnden har en budget i balans under 2019.
Omvårdnadsnämndens underskott är främst relaterat till större behov av omsorg, men även den varma sommaren samt behov av inhyrning av personal pga svårigheter att rekrytera har lett till högre kostnader. Volymkonsekvenserna kommer att hanteras i budget inför 2019 och övriga fördyringar förväntas bli hanterade inom nämnden till 2019.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 606,3 mnkr, samt en prognos för helåret på 697,6 mnkr. Det är realisationsvinsten vid fastighetsförsäljning hos AB Gavlegårdarna som utgör den främsta positiva resultatposten.
Delårsrapport 2 omfattar perioden januari - augusti samt helårsprognos för kommunens nämnder, helägda bolag och Gävle Vatten. Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter. Delårsrapporten innehåller uppföljning av kommunövergripande mål, indikatorer, nämnds- och bolagsmål, uppdrag till nämnderna och bolagen, uppföljning av resultat och finansiell ställning, driftbudget, investeringsbudget samt årsprognos för kommunen, nämnder och bolag. Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.Bilagor
-
1017kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 2 2018.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 augusti
2018.
Ekonomi/finanschefen m.fl har bemyndigande att på Kommunstyrelsens vägnar besluta om upptagande av lån enligt KS beslut 2017-12-05 Dnr 17kS400. Finansrapporten är en återrapportering av beslut tagna på delegation under tertial 2 2018.Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
En uppjustering av friköpspriserna gjordes senast enligt beslut i KS 2017-10-24 (Dnr 17KS435) och trädde i kraft 2018-02-01.
Med tanke på den starka prisutveckling som skett under åren 2015-2017 föreslog Samhällsbyggnad Gävle att markvärdena som underlag för tomträttsavgäld respektive friköpspris skulle höjas med i medeltal omkring 10 % under år 2018, för att möjliggöra en balanserad höjning under en tvåårsperiod. Samhällsbyggnad Gävle föreslår att friköpspriserna höjs med ytterligare i snitt ca 9 % fr.o.m. 2019-01-01.
Stöd för föreslagna värdenivåer finns bland annat i form av kommunens tomtförsäljningar samt ortsprismaterial som avser köp som genomförts under 2017 och 2018.
För andra fastigheter än småhus bör en individuell värdering av marken ske i varje enskilt fall. Detta gäller såväl vid omreglering av avgälden som för friköp.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
8
Yttrande över remiss SOU 2018:22, Ett ordnat mottagande – gemensamt ansvar för snabb etablering eller återvändande
Regeringen har lämnat utredningsbetänkande SOU 2018:22, Ett ordnat mottagande – gemensamt ansvar för snabb etablering eller återvändande, för yttrande.
Ett förslag till yttrande med anledning av utredningen har utarbetats av Kommunledningskontoret i samverkan med Näringsliv & Arbetsmarknad Gävle, Socialtjänst Gävle och Utbildning Gävle.Bilagor
-
455kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Jag har några funderingar kring FOG:en som jag hoppas kan lyftas vidare till KS.
1. En risk-och konsekvensanalys ska redovisas på KS om FOG
2. Hur hanteras att alla kommunens anställningar sker genom KS? Och vad innebär det enligt lagen?
3. Ska ett politiskt beslut tas om FOG. Om inte, varför?
4. Kommer kommundirektörens beslut att komma tillbaka som ett beslutsärende på KS?
Gin Akgul Hajo (V)
-
Bilagor
-
430kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
866kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
712kb Ladda ner dokument
-
990kb Ladda ner dokument
-
-
Preliminära tider
11:00 - 11:15 Mats Collin förvaltningschef socialtjänst Gävle om eventuella frågor kring delårsrapport 2 för socialnämnden
11:15 - 11:45 Lena Isokivelä tillförordnad förvaltningschef omvårdnad Gävle svarar på Ahmed Amins (S) fråga på senaste kommunstyrelse gällande barnboende för barn med särskilt svåra handikapp samt svarar på eventuella frågor kring delårsrapport 2 för omvårdnadsnämnden.
13:00 - 13:30 Maria Qvist från Gästrike Återvinnare
13:30 - 14:00 Återrapportering av handlingsplan integration. Helena Högström strateg , social hållbarhet
-
Regeringen har lämnat utredningsbetänkande SOU 2018:22, Ett ordnat mottagande – gemensamt ansvar för snabb etablering eller återvändande, för yttrande.
Ett förslag till yttrande med anledning av utredningen har utarbetats av Kommunledningskontoret i samverkan med Näringsliv & Arbetsmarknad Gävle, Socialtjänst Gävle och Utbildning Gävle.Kommunstyrelsen beslutade även att tillägg i texten (sista stycket sidan 5). Det stycket lyder efter den reviderade texten
"Gävle kommun ställer sig bakom betänkandets och promemorians båda förslag om hur reglerna gällande asylsökandes möjligheter att ordna eget boende kan reformeras. Detta eftersom det finns exempel på trångboddhet, som försvårar etablering i samhället. Förslagsvis införs en maxgräns för antal personer i förhållande till bostadens storlek och beskaffenhet. Förslagen är också bra utifrån ett barnperspektiv."
-
Bilagor
-
430kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
866kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
712kb Ladda ner dokument
-
990kb Ladda ner dokument
-