Möte 2019-06-04
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Nuvarande riktlinje gäller att motverka mutor och bestickning för Gävle kommunkoncern. Begreppet ”bestickning” finns inte längre som ett juridiskt begrepp, vilket har bytts mot givande av muta. Handel med inflytande läggs in i riktlinjen och rutinen.
Förslag är att dela upp riktlinjen till en riktlinje, med tillhörande rutin som även behandlar jäv. Syftet är att underlätta för chefer och medarbetare att undvika och motverka mutor, samt hur chefer och medarbetare ska agera om misstankar förekommer.
Förslag är att särskilja på riktlinje för medarbetare i Gävle kommun och förtroendevalda, som i nuvarande form är sammanslaget. Riktlinje för förtroendevalda tas fram och är i pågående remissberedning.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är Arbetsmiljö och syftet med att revidera och uppdatera dagens riktlinje för området är att tydliggöra ramar och vägledning för genomförande av arbetsmiljöarbete i Gävle kommunkoncern.
Till riktlinjen utformas särskild rutin för tillämpning inom området, vilket Gävle kommun respektive bolag ansvarar för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är Lön och syftet med att uppdatera och revidera dagens riktlinje för området är att tydliggöra ramar och vägledning för genomförande av lönebildning i Gävle kommunkoncern.
Till riktlinjen utformas särskild rutin för tillämpning av Lönebildning, vilket Gävle kommun respektive bolag ansvarar för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är Kompetens och syftet med att utforma riktlinje för Kompetensförsörjning är att tydliggöra ramar och vägledning för genomförande av kompetensförsörjning i Gävle kommunkoncern.
Till riktlinjen utformas särskild rutin för tillämpning inom området, vilket Gävle kommun respektive bolag ansvarar för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2018 arbetades ett förslag på medarbetarerbjudande för Gävle kommunkoncern fram, på uppdrag av Personalutskottet och Kommunplanen, med olika erbjudanden inom områden som Hälsa, Utveckling och Hållbarhet.
Ett förslag som presenterades var cykel som förmånserbjudande. Arbetsgivarutskottet har nu föreslagit att lyfta förslaget till beslut till Kommunstyrelsen.
Förslaget är att arbetsgivaren erbjuder medarbetare att hyra, leasa eller köpa en cykel mot bruttolöneavdrag. Förslag är att erbjudandet ska kunna erbjuda olika typer av cyklar och i olika prisnivåer; exempelvis vanlig cykel, elcykel och lådcykel. Att cykla främjar både hälsa och miljö.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
623kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt Delårsrapport 1 2019.
Beslut fattades under kommunstyrelsens möte 20190509 om att kommunstyrelsen kommer att utöva en förstärkt uppsiktsroll gentemot de tre nämnder som visar på en obalans i ekonomin nämligen; Socialnämnden, Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och Omvårdnadsnämnden. Att avsätta 1 mnkr från centralt avsatta budgetmedel (omställningsarbete mm) till sektor styrning och stöd för att i samråd med sektor välfärd finansiera eventuella konsultinsatser avseende ovanstående samt att frågan om behov av fördjupad utredning om eventuella övergripande åtgärder som kan behöva vidtas för en ekonomi i balans inför 2020 återkommer vid hantering av delår 1.
Som stöd till uppdragen att återredovisa konkreta effektiviserings- och kostnadsbesparande åtgärder finns tidigare beslut om att till kommundirektören delegera rätten att fatta beslut om samtliga nämnders enskilda inhyrningar av verksamhetslokaler på kort sikt samt att uppdra till kommundirektören att genomföra en utredning av kommunens samlade lokalresursbehov på lång sikt med återredovisning till kommunstyrelsen för ställningstagande i sak.
Prognostiserat underskott för Samhällsbyggnadsnämnden (pga av snöröjning och halkbekämpning) medför inga beslut om korrigerande åtgärder inom nämnden utan betraktas som icke strukturellt och därmed isolerad för 2019.
Exklusive det förväntade ekonomiska utfallet för socialnämndens, omvårdnadsnämndens, arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och samhällsbyggnadsnämnden prognostiseras nämndernas (och finansförvaltningens) resultat överstiga budget.
Uppföljning av politiska uppdrag för 2019 redovisas i separat bilaga.Bilagor
-
828kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med 2013-01-01 gäller delvis ny lagstiftning vad avser kommunstyrelsens uppsiktsplikt över hel- och delägda bolag samt sådana kommunalförbund som kommunen är medlem i. Enligt Kommunallagens 6 kapitel § 1a och b ska kommunstyrelsen i årliga beslut för varje hel- och delägt bolag pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Kommunledningskontoret har sammanställt underlag från bolagen för denna uppsiktsroll.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport 1 2019.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 30 april
2019.
Ekonomi/finanschefen m.fl har bemyndigande att på Kommunstyrelsens vägnar besluta om upptagande av lån enligt KS beslut 2018-12-04 Dnr 18kS417. Finansrapporten är en återrapportering av beslut tagna på delegation under tertial 1 2019.Bilagor
-
356kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
I reglementet Intern kontroll av ekonomi och verksamhet, antaget av kommun-fullmäktige 1999-05-31, står i § 9: Styrelsen ska med utgångspunkt från nämndernas uppföljningsrapporter utvärdera kommunens samlade system för intern kontroll, och i de fall förbättringar behövs, föranstalta om sådana. Styrelsen ska även informera sig om hur den interna kontrollen fungerar i de kommunala företagen. SG Ekonomi har i detta ärende gjort en övergripande utvärdering av systemet för intern kontroll.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
13
Ombudgetering och omdisponering av investeringsanslag och Exploateringsbudget 2019 och Exploateringsbudget 2020-2023
Under år 2019 kommer Kommunplan att beslutas av Kommunfullmäktige november.
Kommunens investeringar, inklusive investeringar hos de kommunala bolagen som riktas mot den kommunala skattefinansierade verksamheten, uppgår till 1 074,4 mnkr inklusive exploateringsverksamhet. Totalt föreslås ombudgeteringar och omdisponeringar som minskar 2019 års investeringsanslag med 88,9 mnkr. 2019 års investeringsbudget uppgår då till 985,5 mnkr. I beslutet ingår omdisponeringar av investeringsanslag från år 2019 till 2020
För Gävle Vatten AB föreslås tidigare beslutad budget stå fast.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrund.
Bakgrunden är att i en kraftigt växande kommun som Gävle kommun uppstår investeringsbehov i verksamhetslokaler, skolor, förskolor, mm för den kommunala verksamheten. Ifall kommunen organiserat ägande och förvaltning av verksamhetsfastigheter i primärkommunen uppkommer investeringsbehovet i kommunen. För Gävle kommuns del sker investeringar, ägande och förvaltning av kommunens verksamhetsfastigheter i Gavlefastigheter Gävle kommun AB.
Gävle kommun har ett långsiktigt resultatmål på 2% av skatteintäkterna delvis för att skapa likvida medel för att enligt kommunfullmäktiges finansiella mål, kunna självfinansiera investeringar mot den skattefinansierade verksamheten till 76 procent över en femårsperiod. Kommunen skapar därmed likvida medel för att möjliggöra investeringar utan alltför omfattande extern upplåning. Dock har primärkommunen relativt måttliga investeringsnivåer eftersom merparten av de ökade investeringarna mot den skattefinansierade verksamheten sker i Gavlefastigheter Gävle kommun AB. Av totalt prognostiserade skattefinansierade investeringar 2019 på 933,4 mnkr avser 498,5 mnkr kommunrelaterade investeringar i Gavlefastigheter Gävle kommun AB.
Detta förhållande medför att kommunen över tid succesivt ökar sina likvida medel (placerade på koncernkonto) medan Gavlefastigheter Gävle kommun AB över tid succesivt ökar sin externa upplåning. Detta medför för internbankfunktionen i kommunen en dubbel riskhantering, den ökande skuldportföljens ränterisker, refinansieringsrisker mm ska hanteras enligt finanspolicyn, samtidigt som en ökad likviditet medför en ökad riskhantering av de finansiella tillgångarna enligt finanspolicyn.
De finansiella tillgångarna, de likvida medlen på koncernkontot, uppgår i kommunen per april 2019 till 533,9 mnkr, och med dagens lågräntemiljö ger dessa ingen avkastning. För närvarande får kommunen betala för negativ ränta för innestående medel på koncernkontot.Bilagor
-
Vid kommunstyrelsens sammanträde den 9 april väckte Sverigedemokraterna ett initiativärende jämlikt 4 kap. 20 § KL. Sverigedemokraterna yrkade att kommunstyrelsen skulle besluta att utarbeta direktiv som förhindrar att Gävle kommuns ekonomiska eller personella resurser tas i anspråk för någon typ av bistånd, insats eller annat till återvändande IS-terrorister eller andra som deltagit i eller stöttat terrorism. Kommunstyrelsen beslutade att remittera ärendet till sociala hållbarhetsutskottet som beslutad att ställa sig bakom bifogat rättsutlåtande (19KS194-3)
Av rättsutlåtande framgår att Gävle kommun inte kan anta några sådana, rättsligt bindande, direktiv. Rätten till bistånd enligt exempelvis socialtjänstlagen utgår ifrån att den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd. Grunden för biståndet tar sin utgångspunkt i den enskildes behov. Detta innebär att bistånd inte kan nekas på andra grunder än själva behovsbedömningen.
En grundprincip i svensk konstitutionell rätt är att den offentliga makten utövas under lagarna (1 kap. 1 § 3 st. regeringsformen). Detta innebär att alla samhällsorgan är underkastade rättsordningens regler. En kommun kan därför inte med bindande verkan anta riktlinjer eller direktiv som strider mot överordnad författning. Om en domstol finner att en föreskrift står i strid mot en bestämmelse i överordnad författning får föreskriften inte tillämpas (11 kap. 14 § regeringsformen).
Att anta sådana direktiv som berörs av initiativärendet skulle strida mot gällande rätt, varför sådana direktiv inte kan antas. Initiativärendet ska därför avslås.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden beslutade den 22 november 2018 (§148) att föreslå fullmäktige besluta att införa avgift för mat vid helinackordering, enligt gällande taxa, för ungdomar som fyllt 19 år och upprätthåller hel aktivitetsersättning, hel sjukersättning eller hel allmän ålderspension och som bor i bostad med särskild service för barn och ungdomar enligt LSS.
Styrning och stöd har utrett frågan. Bedömningen är att det är rättsligt möjligt att, med stöd av 2 kap. 5 § 1 men. KL och 19 § LSS, införa avgift för mat enligt det förslag som omvårdnadsnämnden fattat beslut om.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
887kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
17
Årlig uppräkning av avgifter 2019 - Ansöknings- och tillsynsavgifter mm. för serveringstillstånd, tobak, folköl, receptfria läkemedel samt elektroniska cigaretter
Socialnämnden har väckt två ärenden i fullmäktige. Den 27 februari 2019, § 40, beslutade nämnden att föreslå fullmäktige att anta nya avgifter enligt lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter (nedan kallad den nya tobakslagen). I korthet innebär den nya lagstiftningen att ett skriftligt tillstånd krävs för att få sälja tobak och att ansökningsprocessen förses med ansökningsavgifter. Socialnämnden föreslår också höjda tillsynsavgifter samt förslag på höjda avgifter vid ansökan om serveringstillstånd.
Socialnämnden har den 26 mars, § 74, beslutat att återkalla delegation avseende lag om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare (2017:425). Återkallelsen gäller från och med den 1 juli 2019. Nämnden valde att underställa detta till fullmäktige för beslut. Eftersom lagen upphör finner fullmäktige inte skäl att återkalla delegation.
I anledning av nya tobakslagen behöver socialnämndens reglemente ändras. Delar av den gamla tobakslagen kommer äga fortsatt tillämplighet enligt övergångsbestämmelserna till den nya tobakslagen. Ändringen innebär att socialnämnden också svarar för uppgifterna enligt den nya tobakslagen.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
-
18
Rekommendation ifrån SKL om gemensam finansiering av ett mer samlat system för kunskapsstyrning i socialtjänstens verksamheter
SKL:s styrelse rekommenderar alla kommuner att gemensamt finansiera viktiga förutsättningar för att säkerställa att socialtjänstens verksamheter ska kunna följa upp och utveckla sina verksamheter och tydligare kunna prioritera resurser och insatser som gör skillnad för brukarna.
Rekommendationen innebär att kommunerna bidrar till den gemensamma finansieringen av:
Kvalitetsregister som kommunerna använder
Ett urval av brukarundersökningar och utveckling av systematisk uppföljning
Gemensam samordning på lokal, regional och nationell nivåBilagor
-
51kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
19
Remiss från Kulturdepartementet gällande promemoria - Förslag till en nationell institution för mänskliga rättigheter i Sverige
Arbetet med att främja och säkerställa mänskliga rättigheter i det kommunala uppdraget är av stor vikt. Därav värdesätts också möjligheten att besvara remissen. Tonvikt i promemorian berör Parisavalet och arbetet i tillskapande av myndigheten. Gävle kommun efterlyser en beskrivning i hur myndigheten ska säkerställa arbetet med mänskliga rättigheter där det sker i praktiken d v s i kommuner och landsting.
Gävle kommun motsätter sig förslaget att inrätta en ny myndighet för att mänskliga rättigheter i Sverige.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
Gästrike Räddningstjänst genomförde i enlighet med gällande förbundsordning ett budgetsamråd med medlemskommunerna den 12 april 2019. Vid budgetsamrådet redovisades en uppräkning av det totala kommunbidraget med 2 %. Därutöver framfördes ett antal ytterligare behov utöver denna uppräkning. Vid samrådet fördes diskussioner mellan kommunerna. Gästrike Räddningstjänst uppmanades att återkomma med underlag och förslag på återbetalning av 2018 års överskott för att på så sätt minska behoven inför 2020.
Gästrike Räddningstjänst har i skrivelse till medlemskommunerna föreslagit en återbetalning från kommunerna på sammanlagt 3 420 000 kr. Ett förnyat samråd har därefter hållits med medlemskommunerna utan att några invändningar framförts mot en återbetalning.
Utifrån ovanstående föreslås kommunstyrelsen ställa sig positiv till föreslagen ökning av kommunbidraget inför 2020 och en återbetalning av överskott med för Gävle kommuns del 1 860 822 kr.Bilagor
-
30kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Engeshöjden eller område B35 i översiktsplan Norrlandet antagen KF 26 mars 2012, är beläget strax söder om Engelbergs camping på vägen ut mot Bönan. En översiktlig utredning visar att det finns en befintlig detaljplan antagen 1996 som möjliggör gruppbebyggelse om 43 bostäder. Området har ett mycket attraktivt läge och kan ge möjlighet till exploatering för flera exploatörer att utveckla området. Efter en intresseanmälan om markanvisning har ett förslag inkommit som är väl utformat och som bedöms vara genomförbart och föreslås få en marköverlåtelse.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
Planmyrastigen eller område B32 och B33 i översiktsplan Norrlandet antagen KF 26 mars 2012, är beläget strax norr om Husseliharens småbåtshamn på vägen ut mot Bönan. En översiktlig utredning visar att det finns två områden på vardera sida om Planmyrastigen med möjlighet att bebygga med ca 130 bostäder. Området har ett mycket attraktivt läge och kan ge möjlighet till exploatering. Efter en intresseanmälan om markanvisning har fyra av totalt åtta aktörer valts ut för fortsatt arbete med att utforma detaljplanen.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av en ansökan och överenskommelse om fastighetsreglering innebärande att till bolaget NP1 Fredriksskans AB överlåta del av fastighet Fredriksskans 15:1. Bolagets styrelse utgörs av samma befattningshavare som NP3 AB
Bilagor
-
490kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Livsmiljö Gävle, genom Mark och exploatering, har upprättat ett Marköverlåtelseavtal som innebär att kommunen överlåter detaljplanelagd mark för ett flerbostadshus (seniorboende), fyra radhustomter samt Engesbergs herrgård med flygelbyggnad, till Prenova.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanen syftar till att möjliggöra ett verksamhetsområde för energiintensiva verksamheter med fokus på IT och kommunikation som kan dra nytta av närheten till elkraft i ställverket Stackbo/Ängsberg.
Detaljplanen syftar även till att säkerställa att de höga naturvärdena inom fastigheten Överhärde 63:1 kan värnas och förstärkas samt samexistera med verksamhetsområdet.
Detaljplan Överhärde 63:1 m.fl., Rörbergs flygplats (18SBN344) har varit ute på samråd under perioden 25 februari – 18 mars 2019 och på granskning under perioden 15 april – 15 maj 2019. Kommunstyrelsens Samhällsbyggnadsutskott beslutade 24 april 2019 att antagandet av detaljplanen ska ske i Kommunfullmäktige.
Under granskning och samråd har det kommit in ett antal synpunkter. Många av dessa handlar om att det är olämpligt att lägga ner flygverksamheten med hänvisning till brand-, ambulansflyg, samt privata och kommersiella intressen. Arbetet med att ta fram detaljplan ska inte pröva det utan istället pröva områdets lämplighet som verksamhetsområde.
Kommunfullmäktiges beslut att avveckla det kommunala bolaget Gävle flygplats AB (16KS432) har varit en förutsättning i detaljplanearbetet. Synpunkter om att flygplatsen ska vara kvar ger därför inga förändringar i planhandlingarna.
De justeringar som gjorts i planhandlingarna efter granskningen är redaktionella förändringar och handlar om justering av formalia, korrigeringar av ordval samt förtydligande av illustration rörande strandskydd. Allt detta bidrar till att underlätta förståelsen av planbeskrivningens lydelse.
Utöver detta har vi också förtydligat att samråd ska ske med räddningstjänst och ledningsägare i samband med frågor som rör respektive parts verksamhetsområde. På plankartan har endast formalia justerats, inga gränser eller planbestämmelser har förändrats efter genomförd granskning.
Vi gör bedömningen att de synpunkter som inkommit under samråd och granskning bemötts och tillgodosetts.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
824kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
-
Öppna data är en viktig förutsättning för att uppnå målet om ökad och snabbare digitalisering samt att erbjuda kommersiella och ideella aktörer möjlighet att vidareförädla offentlig information.
Projektet Öppna data initierades 2017 och har sedan 2018 finansierats via medel från finansförvaltningen, ovanstående medel avses finansiera pågående utvecklingsinsatser i vidareutvecklingen av Gävle Kommuns erbjudande av Öppna data till marknaden.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Rapatac ansöker om 150 tkr ifrån kommunens överföringsmedel för anordnande av sommarlovsaktiviteter under sommaren 2019.
Ett öppethållande av verksamheten under sommaren bedöms vara en viktig skyddsfaktor för en minskad oro bland barn och unga bl.a. genom att möjliggöra för att fler barn och unga möts av gränssättande vuxna och genom deltagande i meningsfulla aktiviteter.
Mot bakgrund av ovan föreslås kommunstyrelsen besluta att bevilja totalt 150 tkr till Rapatac för sommarlovsaktiviteter under sommaren 2019.
En beredning och bedömning av att de sökta medlen uppfyller kraven för bostadssociala åtgärder som kan finansieras med värdeöverföringsmedel har gjorts.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-06-18, §26, väckte Sandra Söderqvist (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekonomiavdelningen, Styrning och stöd samt från Gävle Energi AB.
Motionären föreslår att GEAB ska behålla och inte sälja de tilldelade utsläppsrätter som bolaget genom framgångsrika investeringar i miljövänlig produktion inte har behov av att använda på grund av minskade fossila utsläpp. Handeln med utsläppsrätter inom EU är det största i världen och omkring 40 procent av de fossila utsläpp som företag i EU står för beräknas att omfattas av handeln med utsläppsrätter.
I yttrandena från Ekonomiavdelningen och från Gävle Energi framhålls att syftet med handeln av utsläppsrätter är att skapa incitament för företag att ställa om och investera i utsläppssnål teknik. Handeln med utsläppsrätter infördes som ett styrmedel för att minska utsläppen av växthusgasen koldioxid. Den som inte behöver använda alla tilldelade utsläppsrätter genom att göra sin verksamhet bättre för miljön kan sälja utsläppsrätter till andra företag som är sämre på miljöförbättringar och behöver fler utsläppsrätter än de tilldelats. Systemet belönar alltså den som är duktig på miljöförbättringar och bestraffar den som är sämre.
Genom att minska sina fossila utsläpp kan företag därmed sälja de utsläppsrätter som företaget inte har behov av och det blir dyrare att släppa ut fossil energi för de företag som inte minskar sin klimatpåverkan. Gävle Energi har gjort stora investeringar i mer miljöeffektiv produktion som gjort bolagskoncernens produktion av el och värme nära klimatneutral. Det har delvis finansierats av omsättning av tilldelade utsläppsrätter. Att behålla utsläppsrätterna istället för att föra tillbaka dessa till systemet medför därmed ekonomiska konsekvenser för bolaget och riskerar framtida möjligheter för fortsatta klimatinvesteringar. I samband med beslut om budget- och ekonomisk plan för kommunen antas ägardirektiv och avkastningskrav för de kommunala bolagen. Då detta förslag har ekonomiska effekter för GEAB bör frågan inte hanteras genom en enskild motion utan i samband med kommunens budgetprocess.
2017 fattade EU beslut om att reformera systemet för handel med utsläppsrätter då det hittills ansetts finnas alltför många utsläppsrätter i systemet, vilket gjort att priset per utsläppsrätt blivit väldigt lågt. Nytt är att mängden tillgängliga utsläppsrätter i systemet som helhet kommer att minska i en snabbare takt. Genom att i högre takt än tidigare minska antalet tillgängliga utsläppsrätter i systemet och automatiskt annullera en del av utsläppsrätterna i den reservfond dit icke-använda utsläppsrätter samlas beräknas priset per utsläppsrätt pressas upp. Därmed stärks också systemets effekt och grundtanke, att skapa incitament och göra det lönsamt för verksamheter att ställa om i hållbar riktning och därmed minska klimatutsläppen. Reformeringen vars förändringar träder i kraft 2020 bör därför också leda till att de lokala klimatinsatser vi gör för utsläppsminskningar får en större effekt globalt.
Den automatiska annulleringen av en andel av de icke-använda utsläppsrätterna i reservfonden innebär också att en effekt av att behålla istället för att sälja utsläppsrätter blir att färre utsläppsrätter kommer till reservfonden. Det i sin tur gör att färre utsläppsrätter annulleras och då försvinner från systemet. Att klimatkompensera genom att behålla utsläppsrätter istället för att sälja dem blir därmed en åtgärd som inte längre tycks ge den klimatnytta som motionen argumenterar för.
Sammantaget gör Majoriteten bedömningen att ett reformerat och mer välfungerande system för handel med utsläppsrätter kommer att bidra till att det lokala klimat- och miljöarbete som kommunkoncernen gör, kommer att få en större effekt. EU:s insatser för att möta systemets grundproblematik med alltför många tillgängliga utsläppsrätter och därmed ett alltför lågt pris för skadliga klimatutsläpp gör dessutom att klimatnyttan minskat betydligt av att GEAB behåller istället för att sälja sina överblivna utsläppsrätter.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
60kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
404kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
22kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
Prelimnära förslag
1. Då senaste FU ställdes in föreslås att dessa två ärenden tas som informationsärenden
Borgensavgifter kommunägda bolag (19ks233)
Gävle kommuns framtida engagemang i Kommungaranti Skandinavien Försäkrings AB (18ks241)
2. SWECO - Arrangerandet av workshop gällande framtidens näringsliv
3. Avtal med Brynäs IF