Möte 2018-04-10
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Det nuvarande attestreglementet är uppbyggt för att stödja de rutiner som fanns i slutet av 90-talet då all utbetalningshantering var manuell. I dag görs elektroniska attester i verksamhetssystem, personalsystem och i ekonomisystemet.
Attestreglementet bidrar till en rättvisande redovisning och motverkar oegentligheter.
Kommunstyrelsen ansvarar för övergripande uppföljning och utvärdering av attestreglemente samt utfärdar för kommunens gemensamma tillämpningsanvisningar.Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Den 25 maj 2018 träder dataskyddsförordningen i kraft och ersätter då den nu gällande personuppgiftslagen (PuL). En av förordningens paragrafer innebär att alla myndigheter måste utse ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudet är en intern tillsynsfunktion för att tillgodose myndigheternas efterföljande av dataskyddsförordningen. Kommunstyrelsen och övriga nämnder i kommunen är kommunala förvaltningsmyndigheter och är som regel personuppgiftsansvariga för den behandling av personuppgifter som sker i dess verksamheter.
Av dataskyddsförordningens artikel 39 framgår att dataskyddsombudet skall ha minst följande uppgifter:
a) Att informera och ge råd till den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet och de anställda som handlar om deras skyldigheter enligt denna förordning och andra av unionens eller medlemsstaternas dataskydds bestämmelser
b) Att övervaka efterlevnaden av denna förordning, av andra av unionens eller medlemsstaternas dataskyddsbestämmelser och av den personuppgiftsansvariges eller personuppgiftsbiträdets strategi för skydd av personuppgifter, inbegripet ansvarstilldelning, information till och utbildning av personal som deltar i behandling och tillhörande granskning
c) Att på begäran ge råd vad gäller konsekvensbedömningen avseende dataskydd och övervaka genomförandet av den
d) Att samarbeta med tillsynsmyndigheten
e) Att fungera som kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten i frågor som rör behandling, inbegripet förhandssamråd, och vid behov samråda i alla andra frågor
Dataskyddsombudet får ingå i den personuppgiftsansvariges personal eller utföra uppgifterna på grundval av ett tjänsteavtal. Ett dataskyddsombud får vara ombud för flera myndigheter. Dataskyddsombudet uppgifter kan utföras av en fysisk person, en organisation eller en grupp.
Kommunledningskontoret förbereder just nu tillskapandet av en dataskyddsenhet bestående av ett antal medarbetare med relevant kompetens som ska fungera som dataskyddsombud för kommunens myndigheter samt kommunkoncernens bolag och förbund. Dataskyddsenheten kommer att vara organiserad på administrativa avdelningen. Kontaktuppgifter till Gävle kommuns dataskyddsombud skall anmälas till Datainspektionen.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun, genom Mark- och exploatering, har upprättat ett marköverlåtelseavtal för del av området som ingår i Detaljplan del av Kungsbäck 2:10 Hinderbanan etapp 2. Avtalet tecknas mellan Gävle kommun och K2A Hyresbostäder AB. För området har en ny detaljplan tagits fram, detaljplanen syftar till att möjliggöra totalt ca 400 bostäder, varav ca 300 studentlägenheter.
Detta avtal reglerar försäljningen för en del av detaljplaneområdet.
Till kommunstyrelsens sammanträde finns avtalet undertecknat av K2A Hyresbostäder AB.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
950kb Ladda ner dokument
-
10kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 120 stycken lägenheter i flerbostadshus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 60 stycken lägenheter i flerbostadshus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 60 stycken lägenheter i flerbostadshus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 8 stycken bostäder i form av parhus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal med ett optionsavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 17 stycken bostäder i form av kedjehus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 32 bostäder i form av radhus och parhus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 20 stycken bostäder i form av friliggande villor och kedjehus/radhus. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 18 stycken bostäder i form av parhus -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 8 stycken villor. -
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. Arbetet med implementering och genomförande har nu pågått i drygt fyra år. I detta miljöbokslut är det 2017 års arbete som följs upp. Uppföljningen av programmet är uppdelad efter de sju målområdena i miljöstrategiska programmet.
Det övergripande visionen med miljöstrategiska programmet är att Gävle ska bli en av Sveriges bästa miljökommuner. Under 2017 rankades Gävle kommun som tvåa av tidskriften Aktuell hållbarhet. (fd Miljöaktuellt och Miljörapporten)
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen lämnade en tidigare utredning med förslag på åtgärder för att stärka valhemligheten. En av de frågor som berördes i utredningen var frågan om hur väljarnas valhemlighet kan stärkas när väljaren väljer valsedlar i vallokalen. Efter remissbehandling av utredningen valde man att inte gå vidare med förslaget då de flesta remissinstanserna såg problem i genomförandet. Nu har justitiedepartementet i en promemoria reviderat utredningens förslag. Förslaget innebär i korthet att den plats som valsedlar tillhandahålls på i vallokalen ska avskärmas från insyn. Vidare föreslås att det ska tillåtas att personrösta genom att skriva en kandidat på en partivalsedel eller en blank valsedel.
I yttrandet från kommunledningskontoret föreslås att kommunstyrelsen tillstyrker förslagen. Vissa synpunkter lämnas på utformningen av regleringen. Kommunstyrelsen har efterfrågat och fått anstånd med att anstånd med att lämna in yttrandet till justitiedepartementet till den 10 april.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunplanen för 2018 finns följande uppdrag från kommunfullmäktige: Koncernen ska öka samordningen av lokaler för att undvika onödiga hyreskostnader. För att i tidiga stadier också öka fokus på kostnadseffektivitet i byggandet av nya lokaler eller planerat underhåll ska ett Fastighetsråd utvecklas med mandatet att se över effektiviteten i beställningar och samordning av lokaler. För att undvika dyra driftskostnader ska kommunen som huvudregel äga sina egna verksamhetslokaler och eftersträva att nuvarande externa inhyrningar av lokaler minskar.
Varje nämnd/förvaltning har idag ansvar för att ta fram en lokalresursplan för sina verksamhetslokaler. Planen ska redovisa befintliga verksamhetslokaler, hur effektivt de utnyttjas samt hur framtida lokalförsörjningsbehov ser ut. Gavlefastigheter Gävle kommun AB är det kommunala bolag som har till uppdrag att vara lokalförsörjare för kommunens verksamheter och lokalförvaltare. Kommunstyrelsen har ansvaret att inför upprättande av kommunplan ge en samlad bild av lokalbehovet och de investeringsbehov mm som i anledning härav bör behandlas i den budget som antas av kommunfullmäktige.
I den kommunallag som trädde ikraft den 1 januari 2018 har en ny regel införts som ger fullmäktige möjlighet att besluta att kommunstyrelsen får fatta beslut om särskilt angivna förhållanden som rör andra nämnders verksamhet. Bestämmelsen ger kommunstyrelsen en möjlighet att i vissa fall fatta beslut om andra nämnders verksamhet Regeln är intagen i 6 kap 8 § KL.
Av förarbetena framgår att styrelsen inte kan ges någon generell beslutanderätt utan fullmäktige måste ange de förhållanden som beslutanderätten ska omfattas av. Med särskilt angivna förhållanden avses t ex övergripande ekonomiska frågor, som att fatta olika slags beslut för att få en ekonomi i balans. Vidare anges som exempel rätt att besluta om anställningsstopp och övergripande beslut inom personal-, säkerhets- och miljöområdena (prop 2016/2017:71 s 363).
Gävle växer. Det innebär utmaningar och möjligheter avseende ansvar för strategisk lokalplanering/lokalförsörjning. Det finns behov av såväl en långsiktig inriktning och planering av lokalresurser som en förmåga att snabbt anpassa lokaler utifrån förändrade förutsättningar. Inhyrningen av verksamhetslokaler är idag omfattande och lokalkostnaderna totalt utgör en stor del av nämndernas totala kostnader. För att optimera lokalanvändningen och minska kostnaderna för lokaler bör kommunstyrelsen ges ett ansvar för strategisk lokalresursplanering och ges rätten att fatta beslut om vilka lokaler på såväl lång som kort sikt som ska tillgodose den enskilda nämndens lokalbehov och även det samlade totala optimerade lokalresursbehovet i Gävle kommun. Målet ska vara att ha lokalresurser som är till största möjliga nytta för verksamheten till lägsta möjliga kostnad över tid. Lokalresurser ska vägas mot övriga tillgängliga verksamhetsresurser.
Inom ramen för ansvaret för strategisk lokalförsörjning kan såväl ansvar, roller och rutiner som principer för bl a lokalstorlek och hyressättningsmodeller diskuteras, planeras och tydliggöras genom beslut på olika sätt.
Kommunstyrelsens arbetsformer vad gäller hur de lokalstrategiska frågor ska beslutas och verkställas får diskuteras närmare och hanteras av kommunstyrelsen inom ramen för det mandat för lokalstrategiska frågor som ges av kommunfullmäktige. Eftersom det handlar om lokalstrategiska beslut vad gäller verksamhetslokaler kan beslutsnivåer respektive verkställighet av beslut bestämmas av kommunstyrelsen utan att benämningen fastighetsråd används.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle växer och i den översiktsplan för Gävle kommun som nyligen antagits av kommunfullmäktige finns ett befolkningsmål för år 2030 på 120 000 invånare. I det inriktningsprogram för bostadsförsörjning som också nyligen antagits av kommunfullmäktige där ett av målen för bostadsförsörjningen är att minst 800 bostäder ska tillföras bostadsbeståndet årligen.
Kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott fick under hösten 2017 ta del av underlag och beräkningar som kommunledningskontoret och samhällsbyggnad Gävle sammanställt för att visa vilka personella resurser som finns tillgängliga och vilka planerings – infrastruktur- och exploateringsprojekt som efter politiska ställningstaganden bör prioriteras för genomförande i närtid. För att öka takten i processerna krävs tillskott av ytterligare resurser. I tilläggsbudgeten för 2018 finns ytterligare resurser om 2 mnkr avsatta för ”Gävle växer”.
Efter samråd med Samhällsbyggnad Gävle föreslår kommunledningskontoret att de 2 mnkr som avsatts fördelas med 1 mnkr till vardera berörd nämnd. Det innebär en möjlighet till viss personell förstärkning på respektive förvaltning för att snabba på vissa av de projekt som ger störst nytta för en fortsatt tillväxt.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
20
Ekonomiska månadsrapporter år 2018 för kommunen och de kommunala bolagen
-
21
Ekonomiska månadsrapporter år 2018 för Kommunstyrelsen
-
Kommunledningskontoret har sammanställt internkontrollrapport 2017 för Kommunstyrelsen. Internkontrollrapporten är en uppföljning av internkontrollplan 2017 för Kommunstyrelsen. Internkontrollplanen utgår från tre huvudområden:
Risker mot verksamhetsmålen
Tillförlitlig finansiell rapportering
Efterlevnad av externa och interna regelverk
Rapportering sker utifrån de risker och kontroller som lyfts fram i internkontrollplanen 2017.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har sammanställt årsredovisning för kommunen och kommunkoncernen 2017. Kommunplanen är grunden för uppföljning av målen och det ekonomiska resultatet. Ombudgeteringar under året utifrån särskilda beslut i Kommunfullmäktige har också beaktats i uppföljningen.
I årsredovisningen redovisade delar för nämnder och bolag speglar verksamheten för de under 2017 ansvariga förtroendevalda och tjänstemän.Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Resultatreglering år 2017 påverkas av beslut angående ”Riktlinjer för resultatfonder”.
Riktlinjerna innebär att nämnd i samband med bokslut ska redovisa hur resultat uppstått. Utifrån denna redovisning och analys föreslår kommunstyrelsen vilket belopp som ska tillföras respektive nämnds resultatfond. Nämnd med negativ resultatfond ska redovisa hur underskottet ska åtgärdas inom en tid av två år.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontorets ekonomiavdelning har sammanställt av SEB upprättade årsredovisningar och årsbokslut för kommunens donationsstiftel-ser. Handlingarna har sammanställs i bifogat PM.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
27
Anmälningar för kännedom
-
28
Information och uppföljning
-
§ 65
Upprop och val av justerare
-
Inlägg i ärendet
Patrik Stenvard (M), Jörgen Edsvik (S), Richard Carlsson (SD)
Jörgen Edsvik (S) yrkar på följande initiativärende:
Gävle kommun har via det miljöstrategiska programmet uppnått målen för ökad produktion av biogas och äger idag direkt via Gävle energi och indirekt via kommunalförbundet gästrike återvinnare en stor majoritet i biogasbolaget Ekogas AB. Region Gävleborg förbereder nu kommande upphandling av bussar i stadstrafiken i Gävle där upphandlingsunderlagen ska vara färdiga under Maj månad 2018. Det är en nyckelfråga miljömässigt och ekonomiskt att Gävle kommun får en god avsättning för den fordonsgas vi producerar idag i Forsbacka.
Vi vill därför att:
Kommunstyrelsen uttalar att vår viljeinriktning är att minst 50% av stadstrafiken i kommande upphandling består av bussar som kan drivas på biogas.
Kommunstyrelsen uttalar att de stads bussar som ej drivs av biogas ska drivas av andra förnybara drivmedel eller el.
Kommunstyrelsen uttalar att det vore lämpligt om region Gävleborg övertar och driftar bussdepån. Samt bestyckar denna med system för långsamtankning och andra relevanta drivmedel till de upphandlade bussarna
Ajournering
Mötet ajournerades 10.09 - 10.13
Beslutsgång
Jörgen Edsviks (S) initiativärende ställs mot ordförandens förslag om att inte behandla initiativärendet.
Ordföranden finner att kommunstyrelsen beslutar enligt ordförandens förslag att inte behandla ärendet.
Reservation
Jörgen Edsvik (S), Mona Kolarby (S), Daniel Olsson (S), Gin Akgül Hajo (V) samt Therese Metz reserverar sig till förmån för Jörgen Edsviks (S) förslag
-
Det nuvarande attestreglementet är uppbyggt för att stödja de rutiner som fanns i slutet av 90-talet då all utbetalningshantering var manuell. I dag görs elektroniska attester i verksamhetssystem, personalsystem och i ekonomisystemet.
Attestreglementet bidrar till en rättvisande redovisning och motverkar oegentligheter.
Kommunstyrelsen ansvarar för övergripande uppföljning och utvärdering av attestreglemente samt utfärdar för kommunens gemensamma tillämpningsanvisningar.Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Den 25 maj 2018 träder dataskyddsförordningen i kraft och ersätter då den nu gällande personuppgiftslagen (PuL). En av förordningens paragrafer innebär att alla myndigheter måste utse ett dataskyddsombud. Dataskyddsombudet är en intern tillsynsfunktion för att tillgodose myndigheternas efterföljande av dataskyddsförordningen. Kommunstyrelsen och övriga nämnder i kommunen är kommunala förvaltningsmyndigheter och är som regel personuppgiftsansvariga för den behandling av personuppgifter som sker i dess verksamheter.
Av dataskyddsförordningens artikel 39 framgår att dataskyddsombudet skall ha minst följande uppgifter:
a) Att informera och ge råd till den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet och de anställda som handlar om deras skyldigheter enligt denna förordning och andra av unionens eller medlemsstaternas dataskydds bestämmelser
b) Att övervaka efterlevnaden av denna förordning, av andra av unionens eller medlemsstaternas dataskyddsbestämmelser och av den personuppgiftsansvariges eller personuppgiftsbiträdets strategi för skydd av personuppgifter, inbegripet ansvarstilldelning, information till och utbildning av personal som deltar i behandling och tillhörande granskning
c) Att på begäran ge råd vad gäller konsekvensbedömningen avseende dataskydd och övervaka genomförandet av den
d) Att samarbeta med tillsynsmyndigheten
e) Att fungera som kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten i frågor som rör behandling, inbegripet förhandssamråd, och vid behov samråda i alla andra frågor
Dataskyddsombudet får ingå i den personuppgiftsansvariges personal eller utföra uppgifterna på grundval av ett tjänsteavtal. Ett dataskyddsombud får vara ombud för flera myndigheter. Dataskyddsombudet uppgifter kan utföras av en fysisk person, en organisation eller en grupp.
Kommunledningskontoret förbereder just nu tillskapandet av en dataskyddsenhet bestående av ett antal medarbetare med relevant kompetens som ska fungera som dataskyddsombud för kommunens myndigheter samt kommunkoncernens bolag och förbund. Dataskyddsenheten kommer att vara organiserad på administrativa avdelningen. Kontaktuppgifter till Gävle kommuns dataskyddsombud skall anmälas till Datainspektionen.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun, genom Mark- och exploatering, har upprättat ett marköverlåtelseavtal för del av området som ingår i Detaljplan del av Kungsbäck 2:10 Hinderbanan etapp 2. Avtalet tecknas mellan Gävle kommun och K2A Hyresbostäder AB. För området har en ny detaljplan tagits fram, detaljplanen syftar till att möjliggöra totalt ca 400 bostäder, varav ca 300 studentlägenheter.
Detta avtal reglerar försäljningen för en del av detaljplaneområdet.
Till kommunstyrelsens sammanträde finns avtalet undertecknat av K2A Hyresbostäder AB.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
950kb Ladda ner dokument
-
10kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 120 stycken lägenheter i flerbostadshus.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 60 stycken lägenheter i flerbostadshus.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 60 stycken lägenheter i flerbostadshus.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 8 stycken bostäder i form av parhus.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal med ett optionsavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 17 stycken bostäder i form av kedjehus.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
375kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 32 bostäder i form av radhus och parhus.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med ca 20 stycken bostäder i form av friliggande villor och kedjehus/radhus.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 18 stycken bostäder i form av parhusBilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av marköverlåtelseavtal att till bolaget överlåta del av fastighet Hemlingby 19:1.
På området avser bolaget att i samråd med kommunen bebygga området med 8 stycken villor.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. Arbetet med implementering och genomförande har nu pågått i drygt fyra år. I detta miljöbokslut är det 2017 års arbete som följs upp. Uppföljningen av programmet är uppdelad efter de sju målområdena i miljöstrategiska programmet.
Det övergripande visionen med miljöstrategiska programmet är att Gävle ska bli en av Sveriges bästa miljökommuner. Under 2017 rankades Gävle kommun som tvåa av tidskriften Aktuell hållbarhet. (fd Miljöaktuellt och Miljörapporten)
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen lämnade en tidigare utredning med förslag på åtgärder för att stärka valhemligheten. En av de frågor som berördes i utredningen var frågan om hur väljarnas valhemlighet kan stärkas när väljaren väljer valsedlar i vallokalen. Efter remissbehandling av utredningen valde man att inte gå vidare med förslaget då de flesta remissinstanserna såg problem i genomförandet. Nu har justitiedepartementet i en promemoria reviderat utredningens förslag. Förslaget innebär i korthet att den plats som valsedlar tillhandahålls på i vallokalen ska avskärmas från insyn. Vidare föreslås att det ska tillåtas att personrösta genom att skriva en kandidat på en partivalsedel eller en blank valsedel.
I yttrandet från kommunledningskontoret föreslås att kommunstyrelsen tillstyrker förslagen. Vissa synpunkter lämnas på utformningen av regleringen. Kommunstyrelsen har efterfrågat och fått anstånd med att anstånd med att lämna in yttrandet till justitiedepartementet till den 10 april. -
I kommunplanen för 2018 finns följande uppdrag från kommunfullmäktige: Koncernen ska öka samordningen av lokaler för att undvika onödiga hyreskostnader. För att i tidiga stadier också öka fokus på kostnadseffektivitet i byggandet av nya lokaler eller planerat underhåll ska ett Fastighetsråd utvecklas med mandatet att se över effektiviteten i beställningar och samordning av lokaler. För att undvika dyra driftskostnader ska kommunen som huvudregel äga sina egna verksamhetslokaler och eftersträva att nuvarande externa inhyrningar av lokaler minskar.
Varje nämnd/förvaltning har idag ansvar för att ta fram en lokalresursplan för sina verksamhetslokaler. Planen ska redovisa befintliga verksamhetslokaler, hur effektivt de utnyttjas samt hur framtida lokalförsörjningsbehov ser ut. Gavlefastigheter Gävle kommun AB är det kommunala bolag som har till uppdrag att vara lokalförsörjare för kommunens verksamheter och lokalförvaltare. Kommunstyrelsen har ansvaret att inför upprättande av kommunplan ge en samlad bild av lokalbehovet och de investeringsbehov mm som i anledning härav bör behandlas i den budget som antas av kommunfullmäktige.
I den kommunallag som trädde ikraft den 1 januari 2018 har en ny regel införts som ger fullmäktige möjlighet att besluta att kommunstyrelsen får fatta beslut om särskilt angivna förhållanden som rör andra nämnders verksamhet. Bestämmelsen ger kommunstyrelsen en möjlighet att i vissa fall fatta beslut om andra nämnders verksamhet Regeln är intagen i 6 kap 8 § KL.
Av förarbetena framgår att styrelsen inte kan ges någon generell beslutanderätt utan fullmäktige måste ange de förhållanden som beslutanderätten ska omfattas av. Med särskilt angivna förhållanden avses t ex övergripande ekonomiska frågor, som att fatta olika slags beslut för att få en ekonomi i balans. Vidare anges som exempel rätt att besluta om anställningsstopp och övergripande beslut inom personal-, säkerhets- och miljöområdena (prop 2016/2017:71 s 363).
Gävle växer. Det innebär utmaningar och möjligheter avseende ansvar för strategisk lokalplanering/lokalförsörjning. Det finns behov av såväl en långsiktig inriktning och planering av lokalresurser som en förmåga att snabbt anpassa lokaler utifrån förändrade förutsättningar. Inhyrningen av verksamhetslokaler är idag omfattande och lokalkostnaderna totalt utgör en stor del av nämndernas totala kostnader. För att optimera lokalanvändningen och minska kostnaderna för lokaler bör kommunstyrelsen ges ett ansvar för strategisk lokalresursplanering och ges rätten att fatta beslut om vilka lokaler på såväl lång som kort sikt som ska tillgodose den enskilda nämndens lokalbehov och även det samlade totala optimerade lokalresursbehovet i Gävle kommun. Målet ska vara att ha lokalresurser som är till största möjliga nytta för verksamheten till lägsta möjliga kostnad över tid. Lokalresurser ska vägas mot övriga tillgängliga verksamhetsresurser.
Inom ramen för ansvaret för strategisk lokalförsörjning kan såväl ansvar, roller och rutiner som principer för bl a lokalstorlek och hyressättningsmodeller diskuteras, planeras och tydliggöras genom beslut på olika sätt.
Kommunstyrelsens arbetsformer vad gäller hur de lokalstrategiska frågor ska beslutas och verkställas får diskuteras närmare och hanteras av kommunstyrelsen inom ramen för det mandat för lokalstrategiska frågor som ges av kommunfullmäktige. Eftersom det handlar om lokalstrategiska beslut vad gäller verksamhetslokaler kan beslutsnivåer respektive verkställighet av beslut bestämmas av kommunstyrelsen utan att benämningen fastighetsråd används. -
Gävle växer och i den översiktsplan för Gävle kommun som nyligen antagits av kommunfullmäktige finns ett befolkningsmål för år 2030 på 120 000 invånare. I det inriktningsprogram för bostadsförsörjning som också nyligen antagits av kommunfullmäktige där ett av målen för bostadsförsörjningen är att minst 800 bostäder ska tillföras bostadsbeståndet årligen.
Kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott fick under hösten 2017 ta del av underlag och beräkningar som kommunledningskontoret och samhällsbyggnad Gävle sammanställt för att visa vilka personella resurser som finns tillgängliga och vilka planerings – infrastruktur- och exploateringsprojekt som efter politiska ställningstaganden bör prioriteras för genomförande i närtid. För att öka takten i processerna krävs tillskott av ytterligare resurser. I tilläggsbudgeten för 2018 finns ytterligare resurser om 2 mnkr avsatta för ”Gävle växer”.
Efter samråd med Samhällsbyggnad Gävle föreslår kommunledningskontoret att de 2 mnkr som avsatts fördelas med 1 mnkr till vardera berörd nämnd. Det innebär en möjlighet till viss personell förstärkning på respektive förvaltning för att snabba på vissa av de projekt som ger störst nytta för en fortsatt tillväxt.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
§ 84
Ekonomiska månadsrapporter år 2018 för kommunen och de kommunala bolagen
-
§ 85
Ekonomiska månadsrapporter år 2018 för Kommunstyrelsen
-
Kommunledningskontoret har sammanställt internkontrollrapport 2017 för Kommunstyrelsen. Internkontrollrapporten är en uppföljning av internkontrollplan 2017 för Kommunstyrelsen. Internkontrollplanen utgår från tre huvudområden:
Risker mot verksamhetsmålen
Tillförlitlig finansiell rapportering
Efterlevnad av externa och interna regelverk
Rapportering sker utifrån de risker och kontroller som lyfts fram i internkontrollplanen 2017.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontoret har sammanställt årsredovisning för kommunen och kommunkoncernen 2017. Kommunplanen är grunden för uppföljning av målen och det ekonomiska resultatet. Ombudgeteringar under året utifrån särskilda beslut i Kommunfullmäktige har också beaktats i uppföljningen.
I årsredovisningen redovisade delar för nämnder och bolag speglar verksamheten för de under 2017 ansvariga förtroendevalda och tjänstemän.Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Resultatreglering år 2017 påverkas av beslut angående ”Riktlinjer för resultatfonder”.
Riktlinjerna innebär att nämnd i samband med bokslut ska redovisa hur resultat uppstått. Utifrån denna redovisning och analys föreslår kommunstyrelsen vilket belopp som ska tillföras respektive nämnds resultatfond. Nämnd med negativ resultatfond ska redovisa hur underskottet ska åtgärdas inom en tid av två år.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningskontorets ekonomiavdelning har sammanställt av SEB upprättade årsredovisningar och årsbokslut för kommunens donationsstiftel-ser. Handlingarna har sammanställs i bifogat PM.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Information om dom mot Gävle kommun gällande befordrande av tjänsteman mål nr: 3483-17
Kommunstyrelsen fastställde Beatrice Färdigs som protokollförare för denna punkt. Vid ärendet närvarade inga tjänstemän bortsett från de politiska sekreterarna. Patrik Stenvard informerade om domen. Inga beslut fattades.
-
§ 93
Information och uppföljning