Möte 2018-03-20
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Kommunfullmäktige beslutade den 11 december 2017 om lokala ordningsföreskrifter för Gävle Kommun. Samhällsbyggnadsnämnden har i skrivelse önskat att § 21 sista stycket ges en annan lydelse än i den beslutade handlingen. Motiv och underlag framgår av underlagen från Samhällsbyggnadsnämnden. Tidpunkten för ikraftträdandet har justerats i förhållande till Samhällsbyggnadsnämndens önskan med hänsyn till att fullmäktiges behandling av ärendet sker på sammanträdet i april.
Bilagor
-
809kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Delegation av beslut om upplåning mm enligt placerings- och upplåningsreglementet sker i årliga beslut av Kommunstyrelsen. Avrapportering sker varje tertial. (Kommunstyrelsen beslutar om upplåning vid sitt decembersammanträde, dnr 17KS400).
Behörig firmatecknare för Gävle kommun – dess kommunstyrelse – är kommunstyrelsens ordförande med kontrasignation av behörig tjänsteman. För att den dagliga verksamheten skall fungera måste kommunstyrelsen delegera begränsade delar av firmateckningsrätten till vissa angivna personer. Ansvarsområden med tillhörande ekonomiskt ansvar (attesträtt) beslutas i särskild upprättad handling.
Kommunstyrelsen beslutade 2017-12-05 om bemyndiganden och förordnanden. Detta beslut innebär en revidering av det tidigare beslutet.
-
I bilaga, Finansrapport 3 2017.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 december 2017.
Ekonomi/finanschefen m.fl har bemyndigande att på Kommunstyrelsens vägnar besluta om upptagande av lån enligt KS beslut 2016-12-06 Dnr 16kS409. Finansrapporten är en återrapportering av beslut tagna på delegation under tertial 3 2017.Bilagor
-
430kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
6
Ekonomiska månadsrapporter år 2018 för Kommunstyrelsen
-
Kommunledningskontoret har sammanställt månadsrapporter per februari 2018 för nämnder i bilaga 1 och 2 samt för bolag i stadshuskoncernen i bilaga 3.
Socialnämnden redovisar en årsprognos på -55 mnkr. Hantering av nämndens kostnadsvolym kommer att ske i särskild ordning, se 18KS95Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
304kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
1021kb Ladda ner dokument
-
-
Inger KällgrenSawela (M) har från den 1 mars 2018 avsagt sig uppdraget som ledamot i Kommunstyrelsen, ordförande av Partnerskap Zhuhai samt ledamot i samrådsgruppen för finskt förvaltningsområde. Uppdragen som ledamot i kommunstyrelsens utskott upphör därmed. Kommunstyrelsen väljer även vem som företräder kommunen vid ägarråd med Inera AB.
-
Regeringen har i slutet av maj 2016 utsett Gävle kommun till utvecklings-kommun för romsk inkludering (16KS158-3). Emerga Research and Consulting fick i mars 2017 i uppdrag av Gävle kommun att tillsammans med kommunens styrgrupp för romsk inkludering, romska representanter och ansvarig tjänsteperson för nationella minoriteter ta fram en handlingsplan för kommunens arbete med romsk inkludering under de kommande tre åren.
Gävle kommuns handlingsplan för romsk inkludering har som syfte att skapa en tydlig väg och riktning framåt för kommunens arbete med romsk inkludering. Handlingsplanen tar sin utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna och regeringens tjugoåriga strategi för romsk inkludering, och har i linje med lokala romska representanters önskemål ett särskilt fokus på romska barns och ungdomars rättigheter och behov.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike- och Hälsingerådet har gemensamt genomfört en utredning gällande uppdrag, innehåll och form, inklusive ekonomiska konsekvenser för en framtida samverkansplattform för kommunerna i Gävleborg och Älvkarleby. Utredningen utmynnar i ett förslag om bildande av en gemensam kommunförening med en fortsatt process i fem steg varav en avsiktsförklaring med ställningstagande till respektive kommuns intresse är det första steget.
Av utredningsuppdraget (bilaga)framgår att samverkansplattformen ska utgöra ett forum för mellankommunal samverkan i relation till andra aktörer. Ett forum som ger reella möjligheter för kommunerna att utveckla samsyn för att därigenom uppträda mindre spretigt gentemot region och stat. Av beskrivet syfte framgår bl a att det såväl gäller att kommunerna blir en samfälld part i samverkan med regionen och staten som att kommunerna ges ökade möjligheter att utveckla operativ driftsamverkan.
Kommunledningskontorets bedömning är att det strategiska samarbetet med region och stat självklart är mycket viktigt och att det behövs ett strategiskt och nära samarbete med regionen i utvecklingsfrågor. Idag finns olika forum för samråd med bl a regionen. Dessa samråd bör utvecklas och samsyn i olika frågor bör självklart eftersträvas men är inte alltid den optimala lösningen. Istället för att utveckla ett forum att bli en samfälld part i samverkan med regionen bör formerna för ett utvecklat samråd med regionen där såväl de enskilda som samlade kommunernas intressen tas tillvara på ett sätt som regionen och kommunerna finner bäst i varje enskilt fall tas tillvara. Kommunernas möjligheter till operativ driftssamverkan är en helt annan fråga och där finns redan idag olika samverkansformer med bl a kommunalförbund och gemensamma nämnder med olika sammansättning. Den operativa driftssamverkan bör inte blandas ihop med den strategiska utvecklingen av regionen. För den operative driftssamverkan kommer dessutom kommunallagen att öppna nya möjligheter till samverkan avtalsvägen. Att tillskapa en samverkansplattform genom att bilda en ideell förening med två tjänstemän anställda blir i praktiken en mycket liten parallell organisation i förhållande till de samlade resurser i kommunerna som redan finns och som skulle kunna användas på ett mer optimalt sätt genom utvecklade samverkansformer såväl strategiskt som operativt.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har på grund av olika omständigheter svårt att klara verksamheten inom de ekonomiska ramar som fastställts av kommunfullmäktige.
Kommunstyrelsen följer socialnämndens verksamhet extra under en tid för att nödvändiga åtgärder ska kunna vidtas – som innebär att såväl verksamhet som ekonomi håller en kvalitet och nivå som är godtagbar och möjlig. Vid senaste kommunstyrelsesammanträdet redovisades dels en sammanställning av utfall och volymer för 2017 med kommentarer av socialnämndens ordförande och förvaltningschef, dels tog kommunstyrelsen beslut om att till viss del förstärka socialnämndens budget.
Kommunstyrelsen förde också diskussioner om behovet av ytterligare nödvändiga åtgärder.
I ett första skede bör en djupare analys av socialnämndens upprättade internbudget med förslag till åtgärder genomföras i samarbete med kommundirektör och kommunledningskontoret. Vidare har socialnämnden beställt en konsultutredning avseende jämförande kostnadsbild för jämförbara insatser i andra kommuner som kommer att presenteras under våren. Dessa fördjupningar bör kunna ge kommunstyrelsen ett tydligare underlag inför ett ställningstagande till frågan om och på vilken nivå ytterligare kommunbidrag ska tillföras socialnämnden.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
12
Medborgarförslag inkomna från den 1 januari 2018
-
Två idrottare från Gävle har vunnit OS-guld i Sydkorea 2018. Det är Sara McManus som vann OS-guld i curling. Hennes moderklubb är CK Granit som tävlar och tränar i Testebo curlinghall. Det är också Peppe Femling som vann OS-guld i skidskyttestafetten. Han kommer från Gävle men tävlar för Östersund. Moderklubben är Högbo SK i Sandvikens kommun.
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 24 april 2017 , § 19 a, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden, Kultur- och fritidsnämnden, och Tillgänglighetsrådet.
Motionen föreslår att Gävle kommun tillsammans med Konsum Krysset hittar en lösning på trafiksituationen med fokus på fotgängare och cyklister.
Kultur & Fritid har inlett en dialog med Konsum Krysset, Gavlefastigheter och Gefle IF för att se över säkerheten på hela området.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
589kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av exploateringsavtal med Gavlefastigheter AB som avser reglera marköverlåtelser mellan Gavlefastigheter AB och Gävle kommun. Avtalet reglerar även genomförandefrågor och finansiering av allmän plats och arkeologiska utredningar i och med genomförandet av detaljplan 15SBN469, Kungsbäck 2:12 m.fl., kv. Eva Höök som ligger för antagande i mars 2018. Detaljplanen och exploateringsavtalet syftar till att möjliggöra att Gavlefastigheter kan etablera kontor, verksamheter, fordonsservice samt parkering inom området.
-
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av Exploateringsavtal med bolaget Gävle Travsällskap AB som behandlar genomförandefrågor i och med framtagandet av Detaljplan för fastigheten Sätra 108:8 m.fl. Avtalet ska godkännas av Kommunstyrelsen innan detaljplanen kan antas.
Detaljplanen ska möjliggöra trav, bostäder och centrum m.m.
Detta avtal behandlar området för bostäder. -
Samhällsbyggnad Gävle, Mark och Exploatering har träffat en överenskommelse i form av Exploateringsavtal med bolaget Gävle Travsällskap AB som behandlar genomförandefrågor i och med framtagandet av Detaljplan för fastigheten Sätra 108:8 m.fl. Avtalet ska godkännas av Kommunstyrelsen innan detaljplanen kan antas.
Detaljplanen ska möjliggöra trav, bostäder och centrum m.m.
Detta avtal behandlar området för travanläggning m.m. -
18
Anmälningsärenden och delegationsbeslut
-
19
Anmälan om väckta motioner och medborgarförslag som är under beredning from 2018-01-01
-
20
Information och uppföljning