Möte 2025-10-14
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslistan
-
Gävle kommun antog 2019 ett socialt hållbarhetsprogram (SHP) som gäller 2019–2024 (idag finns ett reviderat SHP som gäller från 2025 och framåt).
Syftet med programmet är att säkerställa att Gävle kommunkoncern arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor och vistas i Gävle kommun idag och i framtiden.
SHP följs varje år upp i ett socialt hållbarhetsbokslut, för att bidra med kunskap till förtroendevalda och tjänstepersoner om var kommunen befinner sig och vad som har skett under året.
Bokslutet 2023 har, liksom 2022, utförts av ett externt konsultföretag, Ramboll Management Consulting (Ramboll) och utgår från en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder.
Detta bokslut har fokus på perspektivet Hur mår Gävle?
Rapporten syftar till att ge en samlad bild av invånarnas livsvillkor och upplevelser i kommunen idag samt tydliggöra vilka frågor som kan behöva särskild uppmärksamhet framåt. För att göra detta lyfts bredare teman inom hållbarhetsprogrammets målområden, såsom trygghet, delaktighet, tillit, ekonomiska förutsättningar och barns uppväxtvillkor.
Bokslutet är organiserat utifrån tre av de fyra målområdena i hållbarhetsprogrammet: trygghet, jämställda och jämlika villkor samt delaktighet och inflytande. Perspektiv som rör icke-diskriminering återkommer löpande i analysen, även om området inte behandlas i ett eget avsnitt.
Bokslutet innehåller ett urval av indikatorer från det sociala hållbarhetsprogrammet. Urvalet har gjorts utifrån perspektivet Hur mår Gävle?
Mot bakgrund av att det sociala hållbarhetsprogrammet reviderats från 2025, inkluderas endast indikatorer som följer med från det tidigare programmet in i det reviderade programmet. Samtidigt har vissa av de nya indikatorerna från det reviderade programmet inkluderats i årets bokslut.
Bokslutet innefattar även flera fördjupade indikatorer, med syfte att ge en ännu mer nyanserad bild av några delar i programmet genom att synliggöra skillnader mellan olika grupper av invånare.
Exempel på fördjupade indikatorerna är till exempel högsta avslutade utbildningsnivå utifrån kön och bakgrund, ställning på arbetsmarknaden utifrån kön, bakgrund och utbildningsnivå, samt låg ekonomisk standard utifrån ålder och hushåll.
Detta bokslut inkluderar statistik för indikatorerna från SHP åren 2015–2024 (där det är möjligt), i stället för de senaste tre åren som tidigare. Syftet är att tydligare synliggöra eventuella förändringar.
Som underlag till bokslutet har även intervjuer genomförts, för att fördjupa bilden från den kvantitativa analysen samt identifiera lärdomar till nytta för kommunens fortsatta utvecklingsarbete.
Bokslutet innefattar ett urval av både genomförda insatser och indikatorer som illustrerar kommunens status i förhållande till de fyra målområdena.
Bokslutet avslutas med slutsatser och rekommendationer för Gävle kommuns fortsatta arbete med SHP.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar om samtliga insatser som tar del av värdeöverföringsmedlen. I tillhörande bilagor finns finansieringsförslaget för 2026. I bilaga 1 - beskrivs vad insatserna innefattar samt vad verksamheterna mottar medel för. I bilaga 2 - presenteras en ekonomisk översikt innefattande beslutad finansiering 2025, verksamhetens önskade finansiering för 2026 samt förslagen finansiering 2026.
Värdeöverföringsmedlen för 2026 är 16 000 000 kr.
Den totala summan för beslut idag är 16 122 000 kr med föregående beslut inräknade. Den del som överstiger täcks av föregående års överskott.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
7
Svar på initiativärende från Sverigedemokraterna (SD) - Vimplar på våra centrala flaggstänger och regelbunden flaggning vid rådhuset och Rådhustorget
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2025-06-09, § 139, väckte Richard Carlsson (SD), Elizabeth Puhls (SD) samt Wanja Delén (SD) rubricerat initiativärende. Ett yttrande över ärendet har inkommit från IT- och utvecklingsavdelningen.
Att hissa vimplar på flaggstänger skulle innebära schemamässiga svårigheter för personalen samt obefogat höga kostnader. Givet det svåra ekonomiska läge som kommunen haft de senaste åren och att satsningar på annan verksamhet kan ske för samma summa föreslås initiativet avslås.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
8
Svar på initiativärende från Sverigedemokraterna (SD) och Moderaterna (M) - Lägesbild från det kommunkoncerngemensamma säkerhetsnätverkets möten delges kommunstyrelsen
I ett initiativärende till Kommunstyrelsen lyftes en önskan om att Kommunstyrelsen ska delges den koncerngemensamma lägesbild som upprättas var fjortonde dag.
Enheten för säkerhet och beredskap ser positivt på detta och delar uppfattningen. Enheten förordar att lägesbilden delges muntligen en gång i kvartalet eller med motsvarande intervall. Vid en muntlig delgivning finns möjligheter till vidareutveckling av frågeställningar och följdfrågor kan omhändertas på ett effektivt sätt.
Gällande delgivning av lägesbilden till övriga nämnder föreslås detta ske genom den ordinarie informationsdelningen för respektive verksamhetsområde.
Bilagor
-
Kommunfullmäktige beslutade att ärendet skulle återremitteras till kommunstyrelsen i enlighet med de regler som kommunallagen uppställer gällande minoritetsåterremisser. Motiveringen till återremiss var följande:
“Samtliga insamlade namn bör räknas i god demokratisk ordning. Det har inte skett. Därför bör ärendet återremitteras och denna felaktighet rättas till.”
Frågan i återremissen bör då vara om de kompletterade namnunderskrifter, som finns diarieförda i kommunstyrelsens diarium, ska räknas med eller inte.
Bestämmelsen gällande folkinitiativ, 8 kap. 2 § kommunallagen innehåller en tidsgräns. Vid beräkningen av hur många står bakom ett folkinitiativ ska hänsyn inte tas till dem som undertecknat initiativet tidigare än sex månader före det att folkinitiativet lämnats in till kommunen. Syftet är att säkerställa att de insamlade namnunderskrifterna är aktuella.
De grunder som det hänvisas till i tidigare underlag är vad SKR skrivit på sin hemsida samt en dom vid et mål vid Förvaltningsrätten i Härnösand.
I PM – komplettering av folkinitiativ framkommer det att SKR skrivit på sin hemsida att om det kommer in ytterligare listor innan folkinitiativet har behandlats i fullmäktige så ingår dessa i ärendet. Någon grund för hur SKR har kommit fram till det antagandet har inte återfunnits. Den sida där texten från SKR funnits tidigare finns inte längre.
Den andra grunden som det i tidigare underlag hänvisas till är mål nr. 2199-24, Förvaltningsrätten i Härnösand. I domskälet framkom följande
” Någon skyldighet för kommunen att beakta senare inlämnande namnunderskrifter eller kompletteringar av de ursprungliga
namnunderskrifterna följer inte av vare sig 8 kap. 2 § kommunallagen eller av kommunens egen granskningsmetod som är baserad på samma bestämmelse. Det är därmed inte visat att kommunens beräkning av antalet initiativtagare har varit felaktig.”Det inte finns några beslut tagna av vare sig kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige i Gävle gällande beaktandet av senare inlämnade namnunderskrifter eller kompletteringar av ursprungliga namnunderskrifter. Utifrån förvaltningsrättens resonemang går det då att dra slutsatsen att kommunen inte har någon skyldighet att räkna de kompletterade namnunderskrifterna ska räknas med i folkinitiativet.
Oavsett om SKR fortfarande står bakom den text som tidigare gick att hitta på deras hemsida eller inte så bör det vara rimligt att anse att de domskäl som en förvaltningsdomstol anger bör väga tyngre än det som SKR skriver. I övrigt har det inte heller framkommit några andra argument som motbevisar de slutsatser som framkommit i den tidigare promemorian och tjänsteskrivelse som legat till grund för kommunstyrelsens tidigare bedömning.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomienheten vid Sektor Styrning och Stöd har sammanställt verksamhetsuppföljningen för delår 2 2025 med årsprognos för Kommunstyrelsen.
Delårsrapporten redovisar nämndens ekonomiska resultat och årsprognos, investeringar samt uppföljning av exploateringsverksamhet, reavinster/förluster samt försäljning och inköp av mark.
Uppföljning av nämndens risker och kontrollmoment redovisas i Intern styrning och kontroll för Kommunstyrelsen gällande delår 2.
Delårsresultatet uppgår till 93,5 mnkr i jämförelse med budget 58,4 mnkr. Den kommunbidragsfinansierade verksamheten bidrar med 27,1 mnkr (personalkostnader och konsultkostnader främst), exploateringsverksamheten bidrar med 63,9 mnkr och den uppdragsfinansierade verksamheten med 2,5 mnkr.
Årsprognosen för helåret uppgår till 93,4 mnkr mot budget 84,7 mnkr. Den stora negativa avvikelsen härrörs till exploatering intäkterna, medan den kommunbidragsfinansierade verksamheten visar 15,4 mnkr och den uppdragsfinansierade verksamheten -2,0 mnkr.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
565kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 2 2025. Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat för perioden januari tom augusti och resultatprognos, genomförda investeringar och investeringsprognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål.
Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter.
Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Kommunens ekonomi har förbättrats tydligt jämfört med förra året. Resultatet för januari–augusti 2025 är 453,7 miljoner kronor, drygt 350 miljoner bättre än samma period 2024. Förklaringen är framför allt lägre personalkostnader – både genom anställningsstopp och kraftigt minskade pensionskostnader – samt andra effektiviseringar och ökade skatteintäkter och statsbidrag. De finansiella intäkterna är lägre än i fjol, främst på grund av lägre utdelningar från kommunala bolag, men det vägs upp av att verksamheten blivit billigare och mer effektiv.
Perioden har präglats av fortsatt arbete med besparingar och effektiviseringar inom nämnderna. Arbetet har gett resultat och samtliga nämnder, utom Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, lämnar nu en positiv prognos. Den snöfattiga vintern i början av året har också bidragit till ett bättre ekonomiskt utfall än budgeterat.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 432,8 mnkr, samt en prognos för helåret på 496,6 mnkr. Prognosen visar på ett resultat som är drygt 48,5 mnkr bättre än budgeterat och samtliga bolag redovisar en prognos bättre än budget med undantag av Gävle Parkeringsservice AB, som redovisar en prognos i linje med budget. Förklaringar till det bättre resultatet är olika för bolagen, men alla har nämnt lägre räntekostnader som en följd av en lägre investeringsnivå än budgeterat.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden samt överförmyndarnämnden förutspår ett underskott vid årets slut. Övriga nämnder förutspår ett nollresultat eller ett överskott. Kommunens totala prognos är 271,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med det budgeterade resultatet på 176,9 miljoner kronor. Utbildningsnämnden, socialnämnden och omvårdnadsnämnden förutspår samtliga relativt stora överskott. Kommunstyrelsen förutspår ett överskott, men inte lika stort i förhållande till det budgeterade resultatet, vilket främst beror på exploateringsverksamheten som prognostiserar lägre intäkter än budgeterat.
Samtliga nämnder har tilldelats kommunbidrag för preliminärt PO-påslag, vilket består av arbetsgivaravgifter och pensionskostnader. Det fastställda PO-påslaget blev lägre än budgeterat, vilket innebär att alla nämnder förväntas redovisa skillnaden som ett överskott i prognosen. Detta kompenseras dock av att löneökningarna under året blev högre än budgeterat. Trots detta bör nämnderna ändå prognostisera ett överskott vid årets slut. Övriga nämnder redovisar prognoser i princip enligt med budget.
Kommunen är på god väg mot sina mål men få är helt uppnådda. Av 27 mål är 4 uppnådda, 21 delvis uppnådda och 2 inte uppnådda. Skola, trygghet och företagsklimat utvecklas men behöver fortsatt arbete. Miljöarbetet går framåt inom klimat och fossilfri omställning, men biologisk mångfald och cirkulär resursanvändning halkar efter.
I samband med årsredovisningen stäms balanskravet av. För närvarande visar prognosen på ett positivt resultat på 268,9 miljoner kronor, jämfört med det budgeterade resultatet på 176,9 miljoner kronor. Av det budgeterade resultatet reserveras 98,9 miljoner kronor till resultatreserven
Inför 2026 hanteras alla nämnders ekonomiska förutsättningar genom beslut om ramar i kommunplan 2026.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
1010kb Ladda ner dokument
-
-
I bilaga, Finansrapport tertial 2, 2025. Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs-och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31:a augusti 2025.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
På Kommunfullmäktige den 16 juni fick Kommunstyrelsen tillsammans med Arbetsmarknads-och funktionsrättsnämnden, Omvårdnadsnämnden och Socialnämnden ges i uppdrag att i oktober rapportera till Kommunstyrelsen vilka insatser och åtgärder som behövs för att uppfylla kommunens mål om 100% fossilfri fordonsflotta. Sektor Välfärd och kommunstyrelsens avdelning för Övergripande planering har arbetat fram ett PM som beskriver vilka insatser och åtgärder som krävs för en 100% fossilfri fordonsflotta.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Rapporten tar upp att det råder stabila förutsättningar för kommande löneöversyn, då det finns giltiga löneavtal med samtliga arbetstagarorganisationer, ett av avtalen är dock uppsägningsbart, samt skapar beslutsunderlag som:
- Säkerställer ett rationellt nyttjande av Gävle kommuns lönemedel
- Beaktar diskrimineringslagens krav på att upptäcka, förhindra och åtgärda osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män
- Ge vägledning i arbete för jämställda och individuella löner och villkor
- Ger vägledning för målsättning och strategiska ställningstaganden för arbetsgivaren
Lönerapporten har beretts i Arbetsgivarutskottet. Arbetsgivarutskottet föreslår Kommunstyrelsen besluta
att löneöversyn 2026 genomförs utifrån redovisad rapport
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen ska beslut om skattesats för kommande år fastställas av kommunstyrelsen senast under oktober månad och av kommunfullmäktige senast under november månad.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2025.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
486kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
Både Gästrike Återvinnare och Gävle Energi AB vill förändra ägandet i Gästrike Ekogas AB och har kommit överens om att aktierna i Gästrike Ekogas AB ska till fullo ägas av Gästrike Återvinnare.
En värdering har genomförts som underlag till den överenskomna köpeskillingen. Enligt förslag till aktieöverlåtelseavtal ska Gävle Energi AB sälja 196 000 aktier till ett värde av 120,50 per aktie vilket ger en total köpeskilling på 23 618 000 kr.
Beslutet är förankrat i Gästrike Återvinnares direktion och det måste nu även godkännas av samtliga ägarkommuners kommunfullmäktige innan transaktionen kan genomföras.
Gävle Energi ABs moderbolag Gävle Stadshus styrelse beslutade den 20 augusti att godkänna att dotterbolaget avyttrar aktierna till Gästrike Återvinnare.
Gävle Energis styrelse beslutade om försäljningen på sitt styrelsemöte den 25 september.
Planerat överlåtelsedatum är 2026-01-01.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
968kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Varje kommun ska enligt vallagen delas in i geografiska röstningsområden (valdistrikt). Kommunen ska se över indelningen året närmast före det år då ordinarie val till riksdagen skall hållas.
Valnämnden har utfört en översyn av valdistrikten i Gävle kommun. Utifrån översynen har ett förslag på ny indelning av valdistrikt utarbetats inför valen 2026, för beslut i kommunfullmäktige och slutgiltigt beslut av länsstyrelsen Gävleborg.
Förslaget innebär att de flesta valdistrikt lämnas oförändrade från 2022. Vissa justeringar föreslås för att bland annat uppnå jämnare storlek av distrikten då vissa distrikt idag är över den övre gränsen för antalet röstberättigade. Ett nytt distrikt skapas i norra Gävle då enbart justering av berörda valdistrikts gränser inte är tillräckligt för att uppnå en jämn fördelning av röstberättigade. Justeringarna framgår i beslutsunderlaget.
Bakgrund
Varje kommun ska enligt vallagen delas in i geografiska röstningsområden (valdistrikt). Kommunen ska se över indelningen året närmast före det år då ordinarie val till riksdagen skall hållas. Kommunfullmäktige ska föreslå en distriktsindelning som länsstyrelsen sedan fastställer.
Ett valdistrikt ska omfatta mellan 1 000 och 2 000 röstberättigade. Orsaken till att ett valdistrikt inte får vara för litet är att det äventyrar valhemligheten för de röstberättigade. Ett för stort valdistrikt innebär praktiska problem på valdagen med risk för köer och hög arbetsbelastning för röstmottagarna. Uppgifter om antal röstberättigade baserar sig på antal folkbokförda i kommunen och avser personer folkbokförda i Gävle som kommer att vara 18 år eller äldre på valdagen.
Valdistrikten ska vidare utformas så att de röstberättigade får en bra resväg till vallokalen. Ett distrikt ska om möjligt ha ”naturliga” gränser, vilket innebär att gränserna om möjligt ska gå längs med vägar och mellan bostadsområden snarare än igenom dem. Ett valdistrikt får inte heller helt omsluta ett annat valdistrikt.
Förslag till förändringar i valdistriktsindelningen
- Ett nytt valdistrikt, Lindbacka, har skapats genom överförande av delar av Strömsbro, Hille och Norrlandet-Utvalnäs.
- Gränserna har justerats mellan valdistrikten Andersberg S-Sälgsjön-Hästbo, Hemlingby och Andersberg N.
- Gränserna har justerats mellan valdistrikten Söder Ö och Hemsta.
- Gränserna har justerats mellan valdistrikten Gävle Strand och Öster-Alderholmen.
- Gränserna har justerats mellan valdistrikten Olsbacka, Villastaden och Söder V.
- Gränserna har justerats mellan valdistrikten Norrtull-Lexe, Hagaström C och Valbo Ö-Hagaström N.
- Valdistriktet Sätra Ö byter namn till Sätra Ö – Gavlehov.
Bilagor
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Samtliga partier har lämnat in sin redovisning och granskningsrapport avseende partistöd för år 2025 i rätt tid. Något hinder mot utbetalning av nytt partistöd för år 2026 föreligger därför inte.
Partistödets storlek år 2026
Partistödet består av 2 delar. Beräkningar som avser prisbasbelopp beräknas på beloppet före det år stödet avser (för 2025: 58 800). Del 1 är ett fast stöd som är lika stort som prisbasbeloppet. Del 2 är ett mandatstyrt stöd. Det mandatstyrda beloppet fås fram genom att multiplicera antalet ordinarie mandat i fullmäktige med 1,1 prisbasbelopp (för 2025 är 1,1 prisbasbelopp 64 680).
Formeln för att räkna ut partistödets storlek är då
Prisbasbelopp + (1,1 prisbasbelopp * antalet mandat i fullmäktige)
Totalt partistöd kommer då att fördelas enligt följande:
- Arbetarpartiet-Socialdemokraterna 1 358 280 kr (21 mandat).
- Centerpartiet 194 040 kr (3 mandat).
- Liberalerna 194 040 kr (3 mandat)
- Kristdemokraterna 194 040 kr (3 mandat)
- Miljöpartiet de gröna 194 040 kr (3 mandat)
- Moderaterna 905 520 kr (14 mandat)
- Sverigedemokraterna 840 840 kr (13 mandat)
- Vänsterpartiet 323 400 kr (5 mandat)
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
I Gävle kommuns Miljöstrategiska program finns målet ”Stärkt biologisk mångfald och fler värdefulla rekreationsområden” med bl.a. indikatorerna ”1.) Total andel skyddad natur i % ska öka” och ”4.) Antal och areal kommunalt bildade naturreservat enligt Strategi för bildande av naturreservat i Gävle kommun”.
Syftet med inrättande av ytterligare naturreservat är att skydda mark som är av stort värde för rekreation, grönstruktur och ekologi.
I kommunplan med årsbudget för 2023, Dnr 22KS39, står följande skrivelse ”Uppdrag 5: Samhällsbyggnadsnämnden uppdras att förbereda och planlägga för 3 nya naturreservat”.
I uppdraget anges; Plan för genomförande: Vid årsskiftet 2022/23 levereras del 1 av Strategi för skydd av naturmark. Den förväntas vägleda hur kommunen kan arbeta med olika typer av skydd för att bevara naturvärden och säkerställa tätortsnära rekreation. Efter denna leverans föreslås att vidare utreda förslag till lämpliga platser för att inrätta naturreservat baserat på värden, nytta, kostnader och övriga konsekvenser. I denna utredning ska även en analys göras av redan inrättade naturreservat och deras standard och driftskonsekvenser. Förslag på lämpliga naturreservat med dess sammantagna nytta och effekter presenteras för samhällsbyggnadsnämnden kvartal 4 2023.
Ett arbete påbörjades 2023, men pausades under 2023 pga. resursbrist.
Arbetet återupptogs i februari 2025 och har lett till tre nya förslag till lämplig mark att bilda naturreservat på.
Naturreservaten ligger inom Gävle kommun och utgörs av dessa förslag;
- Sanatorieskogen
- Almkärret
- Bönan
Totalt är det cirka 100 hektar som tas i anspråk för bildandet av de tre naturreservaten. De tre områdena har valts ut för att de kan genomföras snabbt till låg kostnad, och kostnaden är direkt kopplad till storlek. Därav blir storleken på naturreservaten inte så stor.
Ett delresultat förväntas kunna levereras under t2 2026 och samtliga reservaten ska vara bildande under år 2027.
Finansiering:
I inledningen av arbetet fanns, utöver förslag på kommunal mark, även flera förslag på områden med privat mark med skyddsvärd natur. En budget om 25 miljoner lyftes därför för inköp av naturmark.
Arbetet har nu lett fram till ett förslag på tre områden för bildande av naturreservat - Norrlandet (har avgränsats till det mindre området Bönan) och Almkärret, som omfattar kommunal mark, samt Sanatorieskogen som omfattar både kommunal och privatägd mark. Markförvärvskostnaden beräknas bli mindre än vid tidigare budgetering, då merparten av marken i förslaget redan är kommunägd. Utöver kostnaden för markförvärv uppstår även kostnader för bildandet av naturreservaten samt investeringar för rekreation, så som rastplatser för besökare.
Budgeten för bildande av naturreservat är redan beslutad i investeringsram för KS och SBN, diarienummer: 25KS23.
Total budget uppgår till 6 000 000 kr, sedan tillkommer kostnader för markköp och drift.
För Sanatorieskogen behövs en ny detaljplan upprättas, till en kostnad om 0,4 miljoner kronor 2026. Efter att naturreservaten har bildats beräknas Samhällsbyggnadsnämndens driftkostnader öka med 0,1 miljoner kronor årligen.
Investeringskostnaden är fördelad på tre år, 2025-2027 och är fördelade enligt;
- År 2025: 1 miljon kronor,
- År 2026: 2,5 miljoner kronor,
- År 2027: 2,5 miljoner kronor.
Den totala driftkostnaden per år är en schablon baserat på genomsnittligt driftpris per kvadratmeter befintligt naturreservat. Den årliga riktiga driftskostnaden tas fram i projektet och förväntas kunna avvika med upp till 50 %. Små områden förväntas vara undervärderade och stora områden övervärderade. Det går därför i nuläget inte att särredovisa driftkostnaden för respektive naturreservat och inte heller investeringskostnaden.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
I juni 2024 överlåts fastigheten Skogmur 4:2 till TS 13 000 AB. I augusti 2025 framkom att avtalet hade undertecknats av en person utan behörighet att företräda TS 13 000 AB. Parterna har emellertid under hela tiden varit överens om överlåtelsen och har också agerat i enlighet med avtalet. För att säkerställa att avtalet är behörigen undertecknat har därför ett nytt avtal upprättats, på oförändrade villkor jämfört med det tidigare avtalet.
Det tidigare avtalet och ärendet har diarienummer 24KS151
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Inom exploateringsprojektet Ersbo syd etapp 4 ingår att sälja verksamhetsmark. Den 11 juni 2024 tecknades ett markanvisningsavtal mellan kommunen och Gävle Fjärrfrakt AB.
Därför har ett köpeavtal upprättats mellan kommunen och Gävle Fjärrfrakt AB (org.nr 556382-3920) gällande fastigheten Skogmur 4:10, som omfattar 32 906 kvm. Köpeskillingen för fastigheten är 18 427 360 kronor. Villkoren för överlåtelsen regleras i köpeavtal med tillhörande bilagor. Gävle Fjärrfrakt AB undertecknade detta köpeavtal den 2 juli 2025, då de fick bygglov den 1 juli 2025.
Utöver köpeavtalet har ett sidoavtal, avtal gällande genomförande av exploatering, också upprättats mellan parterna. Detta avtal reglerar ansvars- och kostnadsfördelningar mellan parterna, i samband med genomförandet av exploateringen av fastigheten Skogmur 4:10.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
-
23
Överenskommelse om upphävande av markanvisningsavtal- för parkeringshus på Västra Kungsbäck etapp 2
I april 2024 tecknades ett markanvisningsavtal mellan Gävle kommun och Gävle parkeringsservice AB (24KS72).
Syftet med markanvisningsavtalet var att reglera de tidiga förutsättningarna för uppförandet av ett parkeringshus på det kommande verksamhetsområdet Västra Kungsbäck etapp 2.
Vid tidpunkten för avtalets ingående var avsikten att de framtida etableringarna av polishuset samt häktet skulle kräva parkeringsplatser i ett parkeringshus. Sedan avtalets tecknande har en annan lösning för parkering arbetats fram för polishuset samt häktet, vilket innebär att behovet av ett parkeringshus inte längre finns.
Gävle kommun och Gävle Parkeringsservice AB är därmed överens om att upphäva markanvisningsavtalet till alla delar.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun bedriver just nu exploateringsprojektet Västra Kungsbäck etapp 2 där syftet är att anlägga ett nytt verksamhetsområde med fokus på service, tjänster och kunskap.
Region Gävleborg har ett behov av att uppföra ett nytt regionarkiv för att möta dagens krav på arkivhantering. Regionen vill bygga en hållbar och modern arkivbyggnad som kan möta behov och krav i nutid och framtid samt att vara en attraktiv arbetsplats för regionens medarbetare. Verksamheten går i linje med visionen för Västra Kungsbäck etapp 2.
Med hänsyn till detta har ett markanvisningsavtal upprättats mellan Gävle kommun och Region Gävleborg. Syftet är att reglera de tidiga förutsättningarna inför en marköverlåtelse av kommunägd mark för uppförandet av ett regionarkiv. Markanvisningsavtalet ger Region Gävleborg en rätt men inte en skyldighet att inom 12 månader från undertecknandet förvärva avtalsområdet.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
41mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
Coompanion Kooperativ Utveckling Gävleborg har ett uppdrag att främja entreprenörskap med fokus på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Coompanions verksamhet bidrar till rådgivning och stöd vid start av kooperativa företag, och kompletterar andra aktörers insatser inom företagsrådgivning. Coompanion har kommit med en ansökan om verksamhetsstöd på 2 kr/innevånare.
Gävle kommun beslutar att inte medfinansiera Coompanions verksamhet
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
Som ett nästa steg efter Kommunfullmäktiges beslut att underteckna avsiktsförklaring för samarbete mellan Brovary City Territorial Community och Gävle kommun ska en styrgrupp för samarbetet tillsättas. Utifrån tidigare erfarenheter av internationella samarbeten (Buffalo City, Sydafrika och Zhuhai, Kina) och avsikt att ansöka om medel från ICLD-Internationellt Centrum för Lokal Demokrati för uppstart av samarbetet följer vi deras riktlinjer ang styrgrupp, vilken säger att varje kommun ska vara representerad i styrgrupp av två politiker, en från majoritet och en från opposition (tillsammans med tjänstemannarepresentation).
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrund
Hösten 2024 fattade kommunfullmäktige beslut om att inleda en översyn av den politiska organisationen inför kommande mandatperiod. Kommittén tagit fram ett förslag som sammanfattas i en Kommittéberättelse. Texten består av en genomgång av kommitténs utgångspunkter och uppdrag samt de överväganden som sedan legat till grund till de konkreta förslag som kommittén föreslår som förändring i den politiska organisationen av Gävle kommun. Arbetet med POG och därtill även beakta förvaltningsorganisationens pågående arbete bedöms ha fungerat väl. Det är positivt att berörda politiker och tjänstepersoner har intervjuats för sakkunskap och för reflektioner.
YttrandeMålsättning med ny politisk organisation
Målsättningen som beskrivs med förslaget till den nya politiska organisationen är att förslå slå en struktur som är ändamålsenlig och hållbar över tid. En av utgångspunkterna för att uppnå den målsättningen benämns som nämndernas förmåga att nå resultatuppfyllelse. Begreppet ”resultatuppfyllelse” är ovanligt, och svårtolkat. Det kan vara tydligare att använda begreppet ”måluppfyllelse” då resultat brukar relatera till hur väl man når uppsatta mål.
Uppdraget som förtroendevald
Det är angeläget att samordningen mellan kommunalråd och nämndsordförande beaktas och förtydligas likt det som beskrivs i remissen. Kommittén skulle ha tjänat på att i högre grad problematisera kring hur rollen som förtroendevald fungerar på den lokala nivån idag och behöver fungera framöver. Komplexiteten och kraven på de kommunala verksamheterna tenderar öka, vilket medför att förutsättningar och krav på förtroendevalda ökar.
Ny nämndsorganisation
Utöver det som nämns i stycket bör beredningsprocessens konstruktion (form och innehåll) ses över för att skapa mer effektiva nämndprocesser.
Principen om att nämndernas politiska ansvarsområden ska verkställas inom den sektor som är direkt knuten till nämnd är välkommen. En sådan princip kommer dock innebära att man behöver titta på hur arbetet är organiserat mellan Styrning och stöd och Livsmiljö inom delar av samhällsbyggnadsprocessen vilket ses som positivt ur kommunstyrelsens perspektiv.
Sektorerna
Enligt 6 kap. 1 § KL är det styrelsen som ska leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter och ha uppsikt över nämndernas verksamhet. Kommunstyrelsen och sektor Styrning och stöd har emellertid också ett serviceuppdrag gentemot övriga sektorer och nämnder. Det är viktigt att man poängterar att båda delarna finns och att man är vaksam så att organisationen inte börjar styra genom det stöd som också ska ges.
Kommittén har konstaterat att de olika sektorerna använder olika begrepp för att beskriva de olika organisatoriska nivåerna inom respektive sektor. Detta kan skapa problem när det gäller förståelsen för hur organisationen är uppbyggd och var beslut kan fattas. Eftersom kommittén menar att det behövs en ökad samverkan och samarbete mellan sektorerna kan gemensamma organisationsbenämningar underlätta arbetet. Det bör påpekas att ett sådant arbete redan pågår och samordnas från Styrning och stöd. Det är dock positivt att kommittén pekar ut detta som viktigt.
Kommitténs förslag
En viktig utgångspunkt för förändringar i nämndstrukturen är att de förklaras och motiveras. Det kan annars bli svårt att bedöma om en ny POG ger önskat resultat. En sådan förklaring saknas genomgående i förslagen. Det är egentligen svårt att yttra sig om förslagen när det inte framgår vad som ska uppnås eller vilka synergier man har prioriterat framför andra.
Det beskrivs områden som kommittén bedömt som särskilt angelägna att organisera samverkan runt. Dock framgår det inte i texten varför dessa områden bedöms särskilt angelägna. Exempelvis lyfts funktionsrättsfrågor och näringslivsfrågor, medan äldrefrågor, beredskapsfrågor eller miljöfrågor (för att nämna några) inte alls nämns, frågor och områden som får sägas vara av betydande vikt på en övergripande kommunnivå och samhällsnivå. Meningen ”kommunkoncernen behöver ha en tydligare gemensam styrning kopplad till kommunens övergripande strategiska program” behöver tydligare beskrivas i sammanhanget kring nämndernas stärkta förmåga som beskrivs på sidan 12 samt implementeringen av processorienterad styrning i organisationen.
Gemensam nämnd för verksamhetsstöd
Den gemensamma nämnden för verksamhetsstöd bildades i syfte att kunna driva gemensam verksamhetsstödjande verksamhet i samarbete mellan de fyra Gästrikekommunerna. Inledningsvis var nämnden aktiv men har med åren blivit passiv och under denna mandatperiod har inga möten genomförts. Rent operativt fortgår ett antal samarbeten som mer är av karaktären samarbete mellan några av kommunerna, exempelvis rörande dataskydd och HR och IT-tjänster. Ett mer gemensamt och framgångsrikt arbete över alla fyra kommunerna är arbetet med e-tjänster i en gemensam plattform. Det bör övervägas om nämnden fyller en funktion och om befintliga samarbeten kan organiseras på annat sätt utan att nämnden finns som överbyggnad.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun är inbjuden att lämna remissvar på betänkande SOU 2025:51 - Bättre förutsättningar för klimatanpassning, vilket kommunstyrelsen ställt sig positiva till att göra. Gävle kommuns svar på förslagen har hällts ihop av Erik Glaas, SGÖP.
Följande sektorer, avdelningar/enheter och bolag inom Gävle kommunkoncern bjöds in att lämna synpunkter på remissen: Styrning och Stöd (Övergripande planering, Säkerhet, Kommunikation och Näringsliv), Livsmiljö (Plan, Bygglov, Tekniska och Miljö & Hälsa), Välfärd (Utveckling & stöd), Kommunala bolag (Gävle hamn, Gavlegårdarna, Gavlefastigheter och Gävle energi).
Svar från följande har inkommit och vägts samman: Övergripande planering, Plan, Tekniska, Gavlefastigheter och Gävle hamn.
Överlag ställer sig Gävle kommun positiv till utredningens ansatser och de ökade möjligheter som helheten i förslagen ger för kommuners, va-huvudmäns och myndigheters möjligheter att anpassa samhället till det förändrade klimatet. För några av förslagen ser vi dock svårigheter i implementeringen, vilket har belysts i kommunens svar.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
29
Remiss Förslag till Länstransportplan för regional transportinfrastruktur i Gävleborgs län 2026-2037
Gävle kommun har den 1/9 2025 tagit emot remissversion av förslag till länstransportplan för transportinfrastruktur för Gävleborg 2026-2037.
Länstransportplanen reglerar hur ekonomiska medel ska fördelas mellan åtgärder i det statliga regionala vägnätet, inom länet och angiven planperiod.
I planförslaget redovisas enbart konkreta utpekade åtgärdsförslag med en bedömd kostnad över 75 miljoner kronor som namngivna objekt i länstransportplanen. Prioritering av mindre åtgärder sker inom ramen för olika åtgärdsområden.
Konsekvenser av beslut
Ekonomi.
Det finns inga direkta ekonomiska konsekvenser av yttrandet i sig, men innehållet i länstransportplanen påverkar bland annat möjligheterna att kunna söka statlig medfinansiering på kommunal gata.
Beredning
Ärendet har behandlats i samarbete mellan Övergripande planering - Tekniska & Plan. Den politiska beredningen går via Samhällsbyggnadsutskottet till Kommunstyrelsen.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har fått möjligheten att svara på remiss gällande ett förslag om förbättrade åtgärder för att motverka oseriösa och kriminella aktörer inom hälso- och sjukvård.
Svaret har sammanställts av Enheten för säkerhet och beredskap men har i stort utformats av Sektor Välfärd.
I stora drag tillstyrks förslaget, men med några kompletteringar.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
981kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från [Enhet Klk, E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. E-petitionären föreslår att kommunen säkerställer finansiering av fortsatt projektering och utbyggnad av en vattenreningsanläggning och den infrastruktur som krävs för att säkerställa den fortsatta utvecklingen av området som en fortsatt framstående destination inom Gävle Kommun.
Gästrike vatten har idag kommunal vattenförsörjning i Axmar by, dessvärre med låg kapacitet för att ansluta nya större behov. Frågan om Axmar bruk har diskuterats under olika forum, bland annat i VA-gruppen, där Miljö och hälskoskyddsförvaltningen bedömer att kriterierna i §6 LAV inte uppfylls och att inriktningen ska vara enskild VA-försörning.
Gävle kommun har, genom sin ytterområdessatsning, tidigare avsatt medel för provborrning och analys av resultatet för att ta fram underlag till olika möjligheter för vattenförsörjning i Axmar Bruk. Parallellt med denna utbetalning har Internationella kontoret, under sektor styrning och stöd, undersökt möjliga finansieringsmöjligheter av dricksvattenförsörjning som finns för föreningen, utifrån inriktningen om enskilt VA. Det finns dock inga ansökningsområden som passat in i föreningens behov, men behovet finns med i övrigt arbete med att genomlysa externa finansieringsmöjligheter.
Bedömningen i dagsläget är därmed att kommunen just nu inte kan verka för kommunal VA-försörjning i Axmar bruk, men att kommunen ser stort behov av att möjliggöra tillgång till vatten för att ge förutsättningar för att utveckla Axmar Bruk för såväl besökare, boende och företag. Frågan har parallellt med denna e-petition inkommit till kommunen genom vår Ytterområdessatsning. Genom denna ansökan har kommunen bedömt att åtgärden är prioriterad av bygden, och vi har därför för avsikt att möjliggöra utvecklingen.Nämnder eller rådgivande org.]Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 augusti 2025 (tillsvidareanställning).pdf344kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
34
Aktuellt från sektorn
-
35
Aktuellt från kommundirektören