Möte 2020-10-06
-
1
Upprop och val av justerare
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt Delårsrapport 2 2020.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 580,3 mnkr samt prognos för helåret på 395,8mnkr, 188,3 mnkr högre än budget. Verksamheten och kommunens ekonomi är starkt påverkad av Covid-19. Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, Socialnämnden och Omvårdnadsnämnden prognostiserar underskott för 2020 samtidigt som den statliga finansieringen av kommunsektorn har stärkts.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 317,2 mnkr, samt en prognos för helåret på 383,0 mnkr. Alla bolag prognostiserar ett årsresultat bättre eller lika med budgeterat.
Delårsrapport 2 omfattar perioden januari - augusti samt helårsprognos för kommunens nämnder, helägda bolag och Gävle Vatten. Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter. Delårsrapporten innehåller uppföljning av kommunövergripande mål, indikatorer, nämnds- och bolagsmål, uppdrag till nämnderna och bolagen, uppföljning av resultat och finansiell ställning, driftbudget, investeringsbudget samt årsprognos för kommunen, nämnder och bolag. Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Kommunstyrelsens ordförande lämnar i och med delårsrapporten följande ställningstagande; Samtliga nämnders verksamhet och ekonomi är påverkad av covid-19. Det gäller tex behov av extra åtgärder, minskade försäljningsinkomster, minskade möjligheter att kunna arbeta med effektiviseringar. Men Gävle kommun har även fått ökade statsbidrag, sökt särskilda statsbidrag för merkostnader i och med covid, fått reducerade hyreskostnader samt haft lägre driftskostnader pga utebliven verksamhet. Sammantaget innebär detta att vissa nämnder inte kommer att kunna hålla sina ekonomiska ramar men Gävle kommun som helhet kommer att redovisa ett bättre resultat än budgeterat.
Konsekvenser av covid-19 under 2020 hanteras väl av nämnderna och underskott därmed kan bli en effekt. Dessa underskott utgör dock inte grund för att långsiktigt inte bedriva verksamheten inom ram.
Med anledning av konsekvenser av Covid-19 föreslås Kommunfullmäktige besluta att godkänna att Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden lämnar ett underskott på 14 mnkr för 2020 och Omvårdnadsnämnden ett underskott på 43 mnkr för 2020.
Socialnämnden tillförs 15 mnkr kommunbidrag för år 2020 varav 8 mnkr i från Kommunstyrelsens reserver för obalanser och 7 mnkr i från reserver för oförutsett/politiska prioriteringar. Detta med anledning av oförutsedda och höga kostnader för placeringar under 2020, vilka inte betraktas som strukturellt bestående
Övriga nämnder redovisar positiva prognoser eller prognos i princip enligt ram. Dessa nämnder uppmanas att bedriva verksamheten så att dessa prognoser kvarstår.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I bilaga, Finansrapport 2 2020.
Den av Kommunfullmäktige antagna finanspolicyn innehåller riktlinjer för kommunkoncernens tillgångs- och skuldhantering. I Finanspolicyn regleras att rapportering ska ske till Kommunstyrelsen i samband med delårs- och årsbokslut. Finansrapporten är en återrapportering till Kommunstyrelsen av tillgångs- och skuldförvaltningen per 31 aug 2020.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
355kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 18 februari 2019 § 6 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Erhållet partistöd för år 2019 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2020. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in sin redovisning i rätt tid.
-
90kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
788kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
676kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Gästrike Återvinnare har lämnat in ett förslag på avfallstaxa för år 2021. I arbetet med den nya taxan har man utgått ifrån 2020 års taxa. 2021 års taxa motsvarar 2020 års taxa men med en höjning motsvarande 2,5 % av avfallsindex. Höjningen om 2,5 % av avfallsindex motsvarar förbundets kostnadsutveckling vad gäller inflation, indexeringar och lönerevision. Totalt medför höjningen om 2,5 % att förbundet får en ökad intäkt på 4,5 mnkr.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
275kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
De förtroendevalda revisorerna har genomfört en förstudie avseende kommunstyrelsens avyttring av mark till Microsoft med syfte att granska om försäljningen har genomförts enligt gällande lagar och kommunens interna regelverk. Revisionen har gett uppdrag till PwC att genomföra förstudien vilket resulterat i två rapporter. Utifrån resultatet har revisionen ställt 4 frågor till kommunstyrelsen vad gäller intentionsavtalet med Microsoft, instansfrågan vad gäller själva markförsäljningen till Microsoft, avvikelser från riktlinjer för markanvisning samt kommunstyrelsens arbete med riskanalys inför större etableringar.
Styrning och stöd har upprättat förslag till yttrande.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrund
Gävle kommun har fått i uppdrag att svara på remiss från Socialdepartementet – God och nära vård – En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem. Remissen har skickats för yttrande till Arbetsmarknads och funktionsrättsnämnden, Omvårdnadsnämnden, Socialnämnden och Utbildningsnämnden. Underlaget i detta gemensamma yttrande är sammanfattat till ett gemensamt yttrande från Gävle kommun. Utbildningsnämnden har avstått från att lämna ett yttrande.
Regeringen beslutade den 2 mars 2017 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att utifrån förslagen i betänkandet Effektiv vård (SOU 2016:2) stödja landstingen, berörda myndigheter och organisationer i arbetet med att samordnat utveckla en modern jämlik, tillgänglig och effektiv hälso- och sjukvård med fokus på primärvården (dir. 2017:24).
Utredningen resulterade i huvudbetänkandet God och nära vård – En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem (SOU 2020:19).
Utredningen redovisar en övergripande beskrivning av det som under utredningens gång identifierats som centrala framgångsfaktorer respektive möjliga hinder för omställningsarbetet. Dessutom lämnas ett antal förslag som syftar till att stärka olika dimensioner av samverkan och skapa ett mer sammanhängande hälso- och sjukvårdssystem. Vidare lämnas förslag på att tydliggöra hälso- och sjukvårdshuvudmännens ansvar att medverka i utbildning samt två olika alternativa vägar för att integrera de läkare och fysioterapeuter som i dag verkar enligt lagen om läkarvårdsersättning respektive lagen om ersättning för fysioterapeuter, i den ordinarie primärvården och dess vårdvalssystem samt övrig öppenvård, i samklang med övriga förändringar som sker inom hälso- och sjukvården. Slutligen lämnas också förslag kring vidare översyn och förändringar gällande den grundläggande strukturen med uppdelningen i öppen vård och sluten vård.-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
10
Yttrande över remiss SOU 2020:27 Högre växel i minoritetspolitiken. Stärkt samordning och uppföljning
Gävle kommun har genom remiss fått möjlighet att avge yttrande gällande betänkandet ”Högre växel i minoritetspolitiken. Stärkt samordning och uppföljning” (SOU 2020:27).
I tjugo års tid har Sverige haft en minoritetspolitik. Länsstyrelsen i Stockholms län och Sametinget har sedan 2010 haft nationellt ansvar för samordning och uppföljning av minoritetspolitiken. Tanken med uppföljningen har varit att den skulle underlätta och stödja genomförande av minoritetsrättigheter lokalt och regionalt samt bistå regeringen med underlag för fortsatt styrning av politikområdet. Slutbetänkandet SOU 2020:27 analyserar hur ansvaret för samordning, utveckling och uppföljning av minoritetspolitiken ska organiseras och föreslår hur det nuvarande uppföljningssystemet kan förbättras. Syftet med uppdraget har varit att åstadkomma en ändamålsenlig organisering av uppgifterna för att bidra till en stärkt minoritetspolitik.
Gävle kommun anser att betänkandet SOU 2020:27 innefattar en gedigen genomgång av den nuvarande ordningen för samordning och uppföljning av minoritetspolitiken och ger viktiga utvecklingsförslag för det fortsatta minoritetspolitiska arbetet. Utredningen lyfter även fram flera centrala utmaningar som finns inom området i dag. Gävle kommun anser att det är viktigt att förstärka uppföljningen och samordningen av minoritetspolitiken. Det är viktigt att uppföljningssystemet utvecklas som helhet enligt betänkandets förslag och att uppföljningsmyndigheterna får ett förtydligat och mer strategiskt inriktat uppdrag och tillräckliga resurser till arbetet med uppdraget. Nya arbetssätt och insatser behövs för att kunna säkerställa ett ändamålsenligt stöd för kommuners arbete med nationella minoriteter. Gävle kommun ställer sig positiv till förslaget att Institutet för språk och folkminnen ska överta Länsstyrelsen i Stockholms läns uppdrag som uppföljningsmyndighet för minoritetspolitiken tillsammans med Sametinget.
Betänkandet går att läsa i sin helhet på:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/05/sou-202027/-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun är en av 32 kommuner med områden med socioekonomiska utmaningar. Under perioden 2018-2020 har Gävle kommun ansökt och beviljats statsbidrag motsvarande ca 11,1 miljoner kronor årligen. Statsbidraget syftar till att stärka kommunens långsiktiga arbete för att motverka segregation inom områdena utbildning, boende, arbetsmarknad och samverkan med civilsamhället.
I kommunplan för 2020 fördelades 5 miljoner till 1000 fler i arbete, Välfärd Gävle.
På kommunstyrelsens sammanträde 20-09-06 fördelades totalt 3,4 milj kr till insatserna Bostad först, Fickpark Nordost och Trygghetsplaner.
Det resterande beloppet, 2,7 milj kr föreslås nu beslutas att fördelas enligt följande:
Trygghetsskapande åtgärder 2,3 milj
I arbetet med framtagande av trygghetsplaner har avsaknad av belysning och naturvård framkommit som önskemål från boende i områdena. Medlen avser bekosta byte och förstärkning av belysning på samtliga cykelbanor i stadsdelarna Andersberg, Brynäs och Sätra. Medlen ska även bekosta naturarbete för bättre trygghet i och omkring fotbollsplanen i Andersberg. Fotbollsplanen pekas av boende ut som en mötesplats som är av vikt för barn och ungdomar i området. Dock upplevs området kring fotbollsplanen som mörkt och att sikten skyms av tät vegetation.
Stöd av utredare inom fokusområde Brottsförebyggande arbete och Strategi för en kommun helt fri från våld 400 t kr
I arbetet med att organisera det brottsförebyggande arbetet inom Gävle kommun samt framtagandet av en strategi för en kommun helt fri från våld identifieras behovet av att komplettera den interna kompetensen med extern kompetens avseende genomförande av utredningar.-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket planerar för en ny sträckning av väg 56 mellan Hedesunda och Gävle. Beslut om val av alternativ beräknas under våren-17. Gävle kommun har starka önskemål knutna till val av sträckning för ny väg 56. Detta gäller i stor grad möjligheten att skapa en ny sträckning av väg 76 mellan E4 och dagens väg 76/Södra Kungsvägen söder om Hemlingby naturreservat.
Gävle kommun vill genom att starta upp en åtgärdsvalsstudie driva på en utveckling för att åstadkomma en ny sträckning av väg 76 som vi anser är av stor vikt för utveckling av bostäder och verksamhetsområden i Gävles södra delar.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Nyföretagarcentrum Gästrikland bedriver rådgivning och stöd till blivande företagare. De genomför starta eget informationer till de som är intresserad av att starta företag samt deltar i Gävle kommuns aktiveter för företagare. Nyföretagarcentrum har i sitt nätverk organisationer som bidrar med kompetens som stärker de företag som startar via dem.
Genom Gävle kommuns samarbete med Nyföretagarcentrum Gästrikland avseende rådgivning för nyföretagare stimuleras företag att startas i Gävle.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Stockholm Business Alliance (SBA) är ett partnerskap mellan 56 kommuner i åtta län, där Gävle kommun är en partner.
Gävle kommun avser att i form av det långsiktiga partnerskapet Stockholm Business Alliance att samarbeta för att främja tillväxt lokalt och regionalt inom det geografiska området Stockholmsregionen (SBA), genom att öka attraktionskraften för människor, företag och kapital. Avtalsperioden är 1 januari 2021–31 december 2025. Under avtalsperioden fokuserar partnerskapet i huvudsak på områdena Investeringar och etableringar samt utveckling av kommunernas service till de lokala företagen.
För Gävle kommun och övriga kommuner förutom Stockholms stad blir avgiften fyra kronor per invånare i kommunen, per den 1 januari varje år, med 2021 som första år.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett mångårigt samarbete med Marknadsplats Gävle AB
Marknadsplats Gävle AB’s syfte och uppdrag är att attrahera företagsetableringar till Gävle och att utveckla Gävle som etableringsort. Bolaget driver en gemensam mottagarorganisation för etableringar och arbetar långsiktig för att marknadsföra Gävle som etableringsort.
Marknadsplats Gävle AB ansöker om bidrag från Gävle kommun om 536 000 kr för år 2021, 536 000 för 2022 och 536 000 för år 2023 för att ha möjligheten att driva ovan beskrivna utveckling och mål.-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har haft ett mångårigt samarbete med Gävle Citysamverkan (GCS) där cirka 200st fastighetsägare, handlare, restauratörer och kommunen verkar för ett levande city som är en attraktiv mötes- och handelsplats med ett brett utbud och en mångfald av händelser, varor och tjänster. Ett city med värme, vimmel och variation.
Samarbetet bidrar till att stärka Gävle kommuns ambition för centrum och den växande stadskärnan.
GCS förbinder sig att bidra till Gävle kommun med kompetens och värdeskapande, samt omvärldsbevakning av frågor som berör stadskärnan. Gävle Citysamverkan har som huvudmål att öka antalet besökare till Gävle City med 3 % fram till 2023.
Gävle Citysamverkan ansöker om bidrag från Gävle kommun om 1 240 000 kr per år för åren 2021, 2022 och 2023 för att ha möjligheten att driva ovan beskrivna utveckling och mål.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petition har inkommit från Näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att kommunen fattar beslut om att inte upphandla eller köpa in burägg, varken när det gäller hela ägg, skalägg eller andra äggprodukter och istället övergår till ägg från frigående hönor eller ekologiska system. I yttrandet från Näringslivsavdelningen framgår att Gävle kommun är en buräggsfri kommun och redan idag agerar enligt förslaget och varken upphandlar eller köper in burägg.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petition har inkommit från Övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska vara huvudman för och inrätta Gävle fiskeforum som ska hantera frågor relaterade till fiske och fiskevårdsfrågor i kommunen. I E-petitionen föreslås också former för arbetet med ett programråd och regelbundna möten.
Majoriteten delar uppfattningen i E-petitionen att det är viktigt med ett samordnat arbete inom såväl kommunen som länet tillsammans med alla intressenter i arbetet med fiskevårdsfrågorna. Länsstyrelsen har fått ett statligt uppdrag att arbeta med ekosystembaserad fiskförvaltning av fiskbestånden längs kusten och har därför tagit initiativ till en ny förvaltningsorganisation där alla länets kommuner bjudits in för att delta. Avsikten är att i arbetet samla kommuner, yrkesfiskare, representanter för sportfisket, fiskevattenägare och Länsstyrelsen. Då Länsstyrelsen kommer att bilda och hålla i det forum som föreslås i E-petitionen ser vi inte skäl till att i dagsläget bilda ytterligare ett forum som riktar sig till en likartad målgrupp och med samma syfte. Gävle kommuns engagemang i det nya forumet som kommer ledas av Länsstyrelsen är viktigt och arbetet behöver löpande följas upp för att lokalt kunna möta upp det gemensamma arbetet i forumet med det egna lokala fiskevårdsarbetet i kommunen. Utifrån denna bakgrund föreslås att motionen besvaras.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-09-23, §20, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionären föreslår att en cykelväg mellan Bomhus och Furuvik planläggs och prioriteras i kommande investeringar i nya cykelvägar. Samhällsbyggnadsnämnden konstaterar att sträckan som föreslås redan är utpekad i Gävle kommuns cykelplan som ett investeringsbehov och är prioriterad enligt Livsmiljö Gävles ordinarie investeringsprocess. En ny cykelväg mellan Bomhus och Furuvik möter både målen om ökad trafiksäkerhet och ökad cykling. I och med att sträckan delvis ligger på statlig väg krävs också en dialog under förstudiearbetet med Trafikverket och Region Gävleborg kring ansvar, genomförbarhet, prioritering och finansiering.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
338kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-12-09, §30, väckte Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun arbetar för att en cykelväg mellan Bomhus och Furuvik byggs utmed Furuviksvägen mellan Bomhus och riksväg 76 samt för fram behovet i samråd om den regionala cykelplanen.
Samhällsbyggnadsnämnden konstaterar att sträckan som föreslås redan är utpekad i Gävle kommuns cykelplan som ett investeringsbehov och är prioriterad enligt Livsmiljö Gävles ordinarie investeringsprocess. En ny cykelväg mellan Bomhus och Furuvik möter både målen om ökad trafiksäkerhet och ökad cykling. I och med att sträckan delvis ligger på statlig väg krävs också en dialog under förstudiearbetet med Trafikverket och Region Gävleborg kring ansvar, genomförbarhet, prioritering och finansiering.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
21
Motion från Vänsterpartiet (V) - Inför fria mensskydd för flickor och unga på kommunala grundskolor och gymnasieskolor, Gävle kommun
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Lotta Lagnander (V), Gin Akgul Hajo (V), Tord Fredriksen (V), Isabella Bexell (V), Owe Hellberg (V) och Kristina Sjöström (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska införa fria mensskydd för flickor och unga kvinnor på kommunala grundskolor och gymnasieskolor. Motionen liknar tidigare motioner i ämnet som behandlats i kommunfullmäktige. I yttrandet över motionen lyfter Utbildningsnämnden att det idag erbjuds mensskydd vid behov för elever i kommunala grundskolor och gymnasieskolor. Detta just för att skapa trygghet och i praktiken möjliggöra för alla elevers lärande, hälsa och utveckling i skolan. Mot denna bakgrund föreslås att motionen anses besvarad.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
389kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Nyanställda personer inom Gävle kommun under perioden 1-31 augusti 2020 (tillsvidareanställning).pdf182kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
- 13.00 - 13.30 Återrapportering - uppdrag utifrån delårsrapport 1 2020 Föredragande: Göran Arnell, kommundirektör, Thomas Hartikainen, sektorchef Utbildning Gävle och Magnus Höijer, sektorchef Välfärd Gävle
- 13.30 - 14.00 Information angående störningar i IT-driften 7-10 september Föredragande: Anders Olsson, IT-chef
- 14.00 - 14.15 Ny etableringsprocess Föredragande: Mattias Durnik, näringslivsdirektör och Klara Wirdby, näringslivsstrateg
- 14.15 - 14.30 Näringslivskonsekvensanalys Föredragande: Mattias Durnik, näringslivsdirektör, Klara Wirdby, näringslivsstrateg och Malin Vikerhagen, projektledare Marknadsplats Gävle
- 14.30 - 15.00 Återredovisning av åtgärder i fastighetsbeståndet Föredragande: Per Arne Vahlund och Annie Larsson, Gavlefastigheter