Möte 2024-04-24
-
Lokal: Förvaltningshuset
Datum: Bengt Nises (M)
Förslag: 30 april -
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum onsdag 10 april 2024 kl. 9.00-13,40 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Föregående protokoll
-
Förslagsställaren lyfter fram att som boende i det nyetablerade bostadsområdet Engeshöjden skulle vilja se anläggandet av en tillgänglighetsanpassad gång- och cykelväg och passage över Bönavägen till Bönaviken intill hållplats Djuphamn.
Förslagsställaren framför att en tillgänglighetsanpassning av hela stigen skulle leda till ökad trygghet och bättre flöde för fotgängare och cyklister, samt att desto fler grupper kan välja bort bilen som färdmedel om nuvarande stig tillgängliggörs till Engesberg och dess lekplats samt grillplats och utegym.
Det nämns att befintlig stig går på bostadsområdets samfällighet vilket inte stämmer utan det är inom planlagd privatägd naturmark. För att möjliggöra en tillgänglighetsanpassad stig behövs en dialog tas med den privata fastighetsägaren till Norrlandet 10:1. Önskemålet om en tillgänglighetsanpassad stig inom Gävle kommuns angränsande fastighet Bönan 1:1 är något som lagts till i Planering och analys lista för önskemål för framtida åtgärder kopplat till gång- och cykel.
-
Förslagsställaren beskriver att det i dagsläget enbart finns en streckad linje som skiljer mellan bilväg och de gående vid järnvägsövergången på Hagaströmsutfarten. Det lyfts fram att det är många barn som rör sig i området och det vore önskvärt med en tydligare markering mellan de oskyddade trafikanterna och bilisterna. Helst ser förslagsställaren att det skulle vara en upphöjning eller byggd trottoar för att förhindra framtida olyckor.
Den föreslagna åtgärden med kantstensseparerad gång- och cykelväg bedöms inte vara en bra lösning för att tydliggöra separering mellan olika fordonslag. I dialog med Trafikverket har de meddelat att en kantstensseparerad gång- och cykelväg mot järnvägen skulle vara okej men att det intill järnvägspassagen behövs en avfasning av trottoaren.
Trafikverkets bedömning är att det inte är en bra lösning då kantstenen troligen inte kommer sitta kvar vid plogning. På den södra sidan direkt intill järnvägsövergången är det även en serviceväg som ansluter till spårområdet vilket gör den kantstensseparerade gång- och cykelvägen mindre lämplig.
-
Månadsrapporten till nämnd mars 2024 omfattar resultatet per mars månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.
-
I samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning framgår beslutanderätter som samhällsbyggnadsnämnden delegerat till tjänsteperson och ledamot.
Löpande revidering behöver ske för överensstämmelse med gällande lagstiftning, verksamhetens behov och för att kunna få ett effektivt beslutsfattande i vissa frågor. Ändringar av mindre karaktär har skett, så som språkliga ändringar.
Revideringar för år 2024 framgår av beslutsunderlaget revidering av samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning 2024.
-
1. Sektorchef
2. Allmän information från ledamöter
3. Riktlinje för god ekonomisk hushållning och hushållning och hantering av resultatutjämningsreserv, Jens Kansell ca kl. 13.15. -
Fastighetsägaren till Kungsbäck 4:5 har inkommit med en ansökan om planbesked för att göra om befintlig detaljplan för sin fastighet. Fastighetsägaren önskar uppföra ett forskningscenter (kontor och en verkstadsdel) på fastigheten. Men verksamheten bedöms inte inrymmas i befintlig detaljplans byggrätt. Fastighetsägaren önskar därför utöka byggrätten och byggnadshöjden i nu gällande detaljplan samt utreda möjligheten till markbyte för att skapa en mer ändamålsenlig fastighet.
Området är i gällande fördjupad översiktsplan (FÖP Gävle stad 2025) utpekat som område för Utveckling av teknik-, tjänste-, GIS- och innovationsverksamheter som är kopplade till högskolan. Översiktsplanen pekar också på vikten att ny bebyggelse ska följa gestaltningsprogram för Kungsbäck och anpassas till den värdefulla grönstrukturen och kulturmiljön.
Gällande detaljplan medger för aktuell fastighet användningen kontor, friskvård och hantverk. Byggrätten avgränsas i detaljplanen att omfatta befintlig byggnad med en högsta nockhöjd på 6 meter. I detaljplanen finns en beskrivning hur en ny byggnad ska uppföras på aktuell plats för att i sitt uttryck samspela med befintlig kulturmiljö.
Idag finns på platsen ett äldre ladliknande förråd, byggnaden i sig har tidigare bedömts ha ett högt kulturhistoriskt värde men också bedömts som svår att bygga om utifrån en teknisk aspekt. I anslutning till byggnaden finns idag också allmänt tillgängliga parkeringsplatser som drivs av Parkeringsservice.
Aktuell fastighet ligger inom riksintresse för kulturmiljövård (X 800).
Söder om fastigheten passerar Kungsbäcken, strandskyddet är idag upphävt inom kvartersmarken. Kungsbäcken passerar fastigheten nere i en ravin men en högrest slänt mot fastigheten.
Sammantaget är Livsmiljö Gävle positiva till en utveckling av verksamheter på platsen och att ta fram en ny detaljplan som stödjer detta. När det gäller den tänkta byggnadens samverkan med kulturmiljövärdet krävs inom ramen för planarbetet en dialog med Länsstyrelsen. Likaså behövs en fördjupad dialog mellan fastighetsägaren och Gävle kommun rörande ett eventuellt markbyte i enlighet med aktuellt förslag. -
Gävle kommun, Projekt och exploatering, har inkommit med ansökan om planbesked för att justera detaljplan i syfte att rymma ny gång- och cykelväg längs Furuviksvägen (från Trastvägen till Gamla Sikviksvägen) samt längs Korsnäsvägen (från Depkens väg till Furuviksvägen). Dessutom planeras nya passager och hållplatser längs vägarna för att förbättra trafiksituationen för oskyddade trafikanter. I och med att aktuell sträcka av Furuviksvägen planläggs kan även väghållaransvaret för sträckan övertas av kommunen från Trafikverket, som idag är väghållare för del av sträckan.
Ansökan om planbesked har föregåtts av en förstudie framtagen av avdelningen Tekniska, enheten Planering och Analys. Syftet med förstudien har varit att utreda möjligheten till att anlägga ny gång- och cykelbana längs Furuviksvägen och Korsnäsvägen. Tidigt i arbetsprocessen identifierades en problematik för genomförbarheten kopplat till att östra delen av Furuviksvägen är en statlig väg med tillhörande vägrätt och Trafikverket är väghållare. Det innebär att Gävle kommun i dagsläget har begränsad möjlighet att anlägga en gång- och cykelbana längs denna del av Furuviksvägen.
För att lösa dessa administrativa och juridiska hinder föreslår förstudien att Gävle kommun ska ta över del av Furuviksvägen (väg 533) från Trafikverket och en ny detaljplan upprättas för Furuviksvägen och Korsnäsvägen. En ny detaljplan är också viktigt att ta fram för att få planstöd för ny föreslaget vägområde med nya hållplatser osv. -
Planens syfte är att skapa ett grönskande torg i magasinsområdet, samtidigt som hänsyn tas till platsens kulturhistoriska värden och omkringliggande bebyggelse.
Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. Bedömningen motiveras av att de frågor som är aktuella att studera vidare hanteras inom ramen för planarbetet, som frågan om platsens kulturhistoriska värden och frågan om förorenad mark.
Planen är förenlig med gällande översiktsplan.
-
Ändring av detaljplanen syftar till att justera användnings- och egenskapsbestämmelserna för komplementbebyggelse vid stranden. Detta för att möjliggöra för en komplementbyggnad som tar hänsyn till platsens kulturhistoriska värden, befintlig bebyggelse och närliggande allmänna naturområde.
Planen har varit ute på samråd under perioden 26 januari – 16 februari 2024, och granskning under perioden 6 – 21 mars 2024. Inga synpunkter har inkommit som föranlett ändringar av planförslaget.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.
-
Planens syfte är att möjliggöra ett nytt bostadsområde i form av radhus på del av fastigheten Norrlandet 10:1 i skogsområdet öster om Engeshöjden. Bostadsområdet ska uppföras med ett relativt litet markavtryck i det naturnära läget. Detaljplanen säkerställer en långsiktigt god boendemiljö som skyddas från negativa konsekvenser vid skyfall, samt bevarandet av ett större naturområde.
Planen har varit ute på samråd under perioden 30 oktober – 20 november 2024, och granskning under perioden 11 mars – 1 april 2024. De synpunkter som inkommit under samrådet har huvudsakligen handlat om överensstämmelse med översiktsplan, huvudmannaskap för allmän plats, behov av gemensam avfallshantering och osäkerheter kring markåtkomst för VA-försörjning. Närboende har haft invändningar mot planförslaget och uttryckt oro för att ytterligare byggnation i området kan ge negativ påverkan på områdets karaktär, närrekreation och på trafiksituationen på Bönavägen samt att förslaget riskerar ge en ökad avrinning utanför planområdet.
Efter samrådet ändrades planförfarandet till utökat förfarande efter synpunkt om avvikelse från gällande översiktsplan. Dagvattenutredningen reviderades utifrån synpunkter om avrinning och en uppdaterad lösning för omhändertagande av dagvatten har föreslagits. Markreservat för allmännyttiga underjordiska ledningar samt område för tekniska anläggningar lades till för att säkerställa markåtkomst för VA-huvudmannen. Beräkning av tillkommande fordonsrörelser har gjorts, tillsammans med bedömning om att Bönavägens kapacitet är tillräcklig för att klara av tillkommande trafik.
Under granskningen har synpunkter om tillgänglighet och säkerhet vid avfallshantering inkommit, och om behovet av att en gemensam avfallslösning kommer till stånd för planerat område. Räddningstjänsten har yttrat sig om bristen på brandvattenförsörjning och Gävle Vatten har informerat sitt behov av vägbredd på planerad serviceväg till spillvattenpumpstation. Inga synpunkter har inkommit från närboende. Efter granskningen har inga ändringar av planförslaget bedömts vara nödvändiga.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.
-
1. Planeringsstrategi
Föredragande: Elin Byström och Sofie Norberg Domsic.
2. Information från planenheten gällande ärendeläget
Föredragande: Sari Svedjeholm
-
16
XX, XX, Uttag av byggsanktionsavgift och avslut
-
Ärendet gäller information om bristande tillgänglighet för personer med nedsatt rörelse- och/eller orienteringsförmåga avseende sju dörrar i det nybyggda flerbostadshuset på fastigheten SÖDER 45:1 (fastigheten), Övre Arbetshusgatan 48 i Gävle. Dörrarna är försedda med dörrstängare och är tunga att öppna för personer med nedsatt rörelseförmåga. Dörrarna saknar automatisk dörröppnare.
De aktuella dörrarna monterades i samband med att flerbostadshuset uppfördes år 2019. Vid denna tidpunkt gällde Boverkets byggregler, BBR, Boverkets författningssamling, BFS, 2011:6 med ändringar t.o.m. BFS 2020:4, BBR 27. Av BBR avsnitt 3:143 framgår att dörrar och portar ska vara tillgängliga och användbara samt utformas så att de lätt kan öppnas och medge passage med rullstol. Av det allmänna rådet i avsnitt 3:143 framgår att dörrar som ska vara tillgängliga och användbara bör förses med automatisk dörröppnare om de har dörrstängare eller är tunga.
I ärendet är ostridigt att sju dörrar i byggnaden inte med lätthet kan öppnas av personer med nedsatt rörelseförmåga. Dörrarna är både tunga och har dörrstängare samt saknar automatisk dörröppnare. Aktuell byggnad uppfyller således inte samhällets krav på tillgänglighet som gällde vid tidpunkten när byggnaden uppfördes. Mot denna bakgrund är den bindande regeln i BBR inte uppfylld. Det föreligger därmed skäl för nämnden att utfärda ett rättelseföreläggande. Med hänsyn till att bygganden uppfördes med stöd av bygglov från 2019 har preskription inte inträtt.
Samhällsbyggnadsnämnden kan således konstatera att BBR vad gäller krav på tillgänglighet inte är uppfyllt avseende:
- dörr ut till gemensam innergård på plan 2 (entréplan),
- dörr ut till loftgång på plan 3, 4 och 5, (totalt 3 dörrar),
- dörr in till cykelförråd på plan 1 (källare),
- dörr från cykelförråd in till garage på plan 1 (källare), samt
- dörr in till lägenhetsförråd på plan 1 (källare)
Samhällsbyggnadsnämnden beslutar därför med stöd av 11 kap. 20 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, att föreningen - som är ägare till fastigheten och även ägare till aktuell byggnad inom fastigheten - ska installera dörröppnare med tillhörande manöverdon eller vidta andra lämpliga åtgärder så att ovan redovisade dörrar går att öppna självständigt (utan hjälp av annan person) för personer med nedsatt rörelse- och/eller orienteringsförmåga. Rättelse ska ha skett snarast, dock senast inom åtta veckor från det att detta beslut vunnit laga kraft.
Bilder och intyg som visar att aktuella dörrar har tillgänglighetsanpassats i enlighet med föreläggandet behöver inkomma till nämnden inom föreskriven tid.
Det ankommer på fastighetsägaren/föreningen att visa att kravet i BBR om tillgängliga dörrar är uppfyllt på annat sätt, om inte automatiska dörröppnare installeras på dörrarna.
-
Nya eldningsförbudet
Föredragande: Patrik Gustavsson
-
19
Initiativärende från Sverigedemokraterna (SD) - Skolskjuts - anpassning av riktlinjer vid särskilda omständigheter
-
I skolskjutsriktlinjerna beviljas idag skolskjuts för vissa elever utöver vad som regleras i 9 kap. 15 b och 21 a §§, 10 kap. 32 och 40 §§ samt 11 kap. 31 och 39 §§ samt 18 kap. 30 och 35 §§ i skollagen (2010:800). Det görs bland annat för elever i kommunens specialförskolor och för elever med beviljad nattomsorg som uppfyller kraven för skolskjuts.
Sedan 2022, då de nuvarande riktlinjerna fastställdes av samhällsbyggnadsnämnden, har det tillkommit ytterligare grupper av elevkategorier och omständigheter som har ett liknande behov av skolskjuts, men som inte omfattas av nuvarande riktlinjer. Detta gäller bland annat elever som är placerade enligt socialtjänstlagen och elever med nattomsorg men som inte uppfyller avståndskravet.
Det finns behov av en översyn om i vilka fall samhällsbyggnadsnämnden beviljar skolskjuts och se över vilka grupper som har likställt behov med de som beviljas i dagsläget för att få mer rättvisa skolskjutsriktlinjer för elever i Gävle kommun.
-
Enligt den svenska förordningen om omgivningsbuller SFS 2004:675, som grundar sig i EU-direktivet 2002/49/EG, måste alla kommuner som är över 100 000 invånare ta fram en kommunomfattande bullerkartläggning med tillhörande åtgärdsprogram vart femte år. Bullerkartläggningen rapporterades in till Naturvårdsverket år 2022. Enligt svenska förordningen ska åtgärdsprogrammet beslutas av Kommunfullmäktige och rapporteras in till Naturvårdsverket senast juni 2024.
Förslag till åtgärdsprogram har varit ute på samråd under perioden 14 december 2023 till 29 februari 2024. Samhällsbyggnadsnämnden är ansvarig för alla förslag till åtgärder i åtgärdsprogrammet. Inga synpunkter kom in under samrådet.
-
Trafikverket har skickat ut förslag till åtgärdsprogram för omgivningsbuller på remiss till landets kommuner och länsstyrelser. Allmänhet och organisationer ges möjlighet att lämna synpunkter via publicering på Trafikverkets hemsida. Synpunkterna ska ha inkommit senast 30 april.
Åtgärdsprogrammet omfattar alla statliga vägar och järnvägar samt Stockholm Arlanda Airport och vibrationsstörningar i bostäder.
Livsmiljö Gävle har tagit del av åtgärdsprogrammet och har sammanställt synpunkter i bifogad svarsmall.
-
Vänsterpartiet har inkommit med en motion till Kommunstyrelsen med förslag att Gävle kommun tar initiativ till ett arbete som syftar till att göra Strömsundet farbart för småbåtar och kanoter. Styrning och Stöd, Informationsförvaltningsenheten, har överlämnat motionen Motion från Vänsterpartiet (V) – Strömsundet på Iggön till Samhällsbyggnadsnämnden för yttrande.
Förslaget innebär att öppna upp Strömsundet så att leden blir farbar för småbåtar och bli en del av en kanotled längs Jungfrukusten, vilket enligt förslagsställaren skulle vara positivt för friluftsutövare och besöksnäring i Gästrikland.
En öppning av Strömsundet har varit efterfrågat tidigare, men avslogs i Miljööverdomstolen (MÖD 2001:1). MÖD pekade på att området var utpekat som riksintresse för naturvården, det ansågs inte visat att projektet var godtagbart från allmän planeringssynpunkt samt att olägenheterna bedömdes större än fördelarna. En närmare prövning utifrån de motstående intressena kunde enligt MÖD endast göras i ett mål där det klarlagts att den båtled, som kanalen var en mindre del av, i sin helhet skulle komma att utföras om tillstånd gavs.
Kommunen ställde sig 2014 positiva till ett liknande förslag under förutsättningen att projektet drevs av privata aktörer, med hänvisning till att nyttan för allmänheten inte uppvägde kostnaderna. Dock förespråkades en anlagd väg för transport av båt med hjälp av kärra framför åtgärder i kanalen. (Dnr 14BMN100).
För att skapa en ny kanotled längs Jungfrukusten krävs en samordning av flera olika aktörer. En förutsättning för att få till en farbar båtled via Strömsundet är återkommande muddringar av kanalen samt byte av vägtrumma under väg 573. Trafikverket uppger i mars 2024 att de är positiva till byte av vägtrumman om åtgärden bekostas av annan aktör då trumman, av Trafikverket, inte är prioriterad för utbyte kopplat till ändamålet.
Ett genomförande av förslaget kan givet ovan vara möjligt men kräver en bedömning av allmänhetens nytta utifrån kostnaderna och en förstudie enligt investeringsprocessen, varför förslaget föreslås placeras i Tekniskas önskelista där det prioriteras mot andra investeringsprojekt.
-
Investeringsplan innehållandes förslag på investeringar och analys av portfölj samt tillhörande bilagor.
-
1. Ny reglering av gator kring å-rummet
Föredragande: Jakob Rönnberg
2. Sommarrestauranger på Stortorget och Rådhustorget
Föredragande: Petter Bergström
-
26
Initiativärende från Moderaterna (M) - Möjliggör andra driftsformer kring torghandeln
-
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
558kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
628kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
623kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
576kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 19SBN197. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Opersonlig referens Agresso, ärendenummer 246402, 3 Dispenser från LTF och TRF mars 2024, 3 Lokala trafikföreskrifter Mars 2024, Delegationsbeslut Miljö och hälsa mars 2024, Delegationsbeslut avseende avslutade av planuppdrag, Delegationsbeslut bostadsförturer mars, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag mars, Delegationsbeslut bygglov mars, Delegationsbeslut - Färdtjänst mars 2024, Delegationsbeslut - Parkeringstillstånd mars 2024, Delegationsbeslut - Riksfärdtjänst mars 2024.
Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.