Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 3 september 

    Förslag: Hans Södergren (SD)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 14 augusti kl. 9:00-13:20 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Johanna Bylander samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Månadsrapport till nämnd september 2024 omfattar resultatet per juli månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.

  • Bakgrund

    Mot bakgrund av revidering av kommunens samtliga reglementen har markägarfrågor setts över av sektor Styrning och stöd. Utgångspunkten är att det är kommunstyrelsen (styrelsen) som upplåter, överlåter och förvärvar fast egendom.

    I styrelsens reglemente, antagit av fullmäktige 17 juni 2024, anges i 14 § andra stycket att ”om en annan nämnd än styrelsen har behörighet att upplåta fast egendom med nyttjanderätt får kommunstyrelsen besluta om föreskrifter för denna verksamhet.”

    Av remissen framgår det att enligt 6 kap. 8 § kommunallagen får fullmäktige besluta att styrelsen får fatta beslut om särskilt angivna förhållanden rörande andra nämnders verksamhet. Så kallade 6:8-beslut.

    I samhällsbyggnadsnämndens (nämndens) reglemente, antagit av fullmäktige 17 juni 2024, anges i 13 § andra stycket att ”samhällsbyggnadsnämnden har rätt att upplåta fast egendom med nyttjanderätt.”

    Förslag på interna föreskrifter för nämndens arrendeverksamhet

    Sektor Styrning och stöds förslag på interna föreskrifter är följande:

    ·         Att nämnden, innan den genom avtal upplåter jord som är eller kan antas utgöra ett anläggningsarrende, inhämtar styrelsens medgivande till upplåtelsen om avtalet innebär att bestämmelserna i 11 kap. 5–6 a §§ Jordabalken ska tillämpas,

    ·         Att nämnden, innan den genom avtal upplåter fast egendom som är upptagen i ett planprogram eller som ingår i en fördjupad översiktsplan, inhämtar styrelsens medgivande till upplåtelsen,

    ·         Att nämnden, innan den genom avtal upplåter jord genom ett anläggnings- eller lägenhetsarrende, informerar styrelsen om upplåtelsen under förutsättning att syftet med upplåtelsen är att det ska bedrivas näringsverksamhet på arrendestället. Om styrelsen anser att det är nödvändigt får den besluta att nämnden inte får ingå avtalet eller lämna närmare anvisningar om hur det får ske,

    ·         Att nämnden inte utan styrelsens medgivande får ingå avtal som innebär att arrendator överlåter sin rätt till arrendestället som säkerhet för en fordran eller annan förpliktelse (så kallad säkerhetsöverlåtelse).

    Samhällsbyggnadsnämndens bedömning

    Styrningsform

    Förslaget får förstås innebära ett steg i riktningen för en mer styrande organisationskultur. Nämnden eftersträvar en organisationskultur som grundas på att vara stödjande och stöttande.

    Det finns i dagsläget ett flertal olika forum för samarbete mellan sektorerna Styrning och stöd och Livsmiljö. Ett av dessa forum är etableringsfunktionen som nämns i remissen. Därutöver finns flera forum som engagerar tjänstepersoner från flera olika enheter inom respektive sektor. Det finns därför redan goda förutsättningar att fånga upp flera perspektiv på frågeställningar inom mark- och exploateringsområdet.

    För att de två sektorerna som arbetar med mark- och exploatering ska få ett ökat samarbete bedömer nämnden att nuvarande arbetssätt och samarbetsforum kan utvecklas utifrån sektorernas behov.

    Om det finns missnöje med samarbetet mellan sektorerna välkomnar sektor Livsmiljö dialog i frågan. Det är att föredra framför att reglera förvaltningens administrativa processer via politiskt beslut.

    Föreskrifternas omfattning

    Av den andra att-satsen framgår det att nämnden, innan den genom avtal upplåter fast egendom som är upptagen i ett planprogram eller som ingår i en fördjupad översiktsplan, inhämtar styrelsens medgivande till upplåtelsen.

    Fördjupad översiktsplan Gävle stad 2025 berör i storleksordning 80 000 invånare. Medgivande från styrelsen kommer alltså att krävas för en majoritet av alla arrendeavtal. Kravet på medgivande blir huvudregel och inte undantag. Det ger varken en enkel eller effektiv ärendeprocess.

    Ökad administration och längre handläggningstider

    Nämnden ser en risk för ökad administration för både styrelsens och nämndens förvaltning om förslaget antas. Nämnden arbetar aktivt för att minska kommunens löpande kostnader enligt ekonomiskt beslutade ramar. De föreslagna föreskrifterna skulle försvåra det arbetet.

    Den ökade administrationen riskerar också att leda till längre handläggningstider. Det är oönskvärt ur ett kundperspektiv, och skulle inverka negativt på det kommunövergripande målet om ett påtagligt förbättrat näringslivsklimat.

    Bedömning av 6:8-beslut

    Enligt 12 kap. 2 § regeringsformen är varje myndighet självständig på så vis att ingen annan myndighet får bestämma hur myndigheten ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot enskild eller tillämpningen av lag och därmed kan inte heller styrelsen ges en sådan rätt. Därutöver är sådana ärenden där nämnderna fattar beslut rörande enskilda, men som ändå inte utgör myndighetsutövning, undantagna styrelsens beslutsbefogenheter när det gäller andra nämnders verksamhetsområden.

    En befogenhet för styrelsen att fatta bindande beslut som rör en annan nämnds verksamhet får inte utformas på ett sådant sätt att förvaltningens självständighet inskränks i strid mot 12 kap. 2 § regeringsformen.

    Med 2017 års kommunallag införs en möjlighet för fullmäktige att ge styrelsen rätt att fatta beslut om särskilt angivna förhållanden som rör andra nämnders verksamhet, så kallade 6:8-beslut. Styrelsen får dock inte ges rätt att fatta beslut som rör andra nämnders myndighetsutövning, tillämpning av lag eller ärenden som i övrigt rör enskilda.

    Av förarbetet till kommunallagen framgår det vid upprepande tillfällen att styrelsen inte har rätt att fatta beslut som rör andra nämnders myndighetsutövning, tillämpning av lag eller ärenden som i övrigt rör enskilda. Ett sådant beslut kräver vissa specifika förhållanden och tydliga ramar.

    Det får tolkas som att lagstiftarens avsikt med bestämmelsen är att möjliggöra för styrelsen att fatta kommunövergripande beslut som berör samtliga nämnder.

    Syftet med bestämmelsen kan inte anses vara att möjliggöra för styrelsen att fatta beslut om hur en specifik nämnd ska fatta beslut som rör den nämndens tillämpning av lag eller ärenden som i övrigt rör enskilda, då ett sådant beslut kan strida mot 12 kap. 2 § regeringsformen.

    Nämndens arrendeverksamhet består av att ingå, förvalta och säga upp arrendeavtal med såväl enskilda som juridiska personer. Det normala är att nämnden själv fattar beslut inom nämndens verksamhetsområde.

    Sektor Styrning och stöds förslag på interna föreskrifter är utformade på ett sådant sätt att nämndens verksamhetsansvar riskerar att påverkas mot en viss riktning eller på ett visst sätt direkt eller indirekt.

    Styrelsens uppsikt över nämnden får inte resultera i att förvaltningens självständighet inskränks. Styrelsens förslag till interna förskrifter för nämndens arrendeverksamhet får inte heller resultera i att nämnden blir underordnad styrelsen.

    Att nämndens verksamhetsansvar inte skulle inskränkas med förslaget framgår inte av remissen. Vilka konsekvenser föreslagna föreskrifter kan få för verksamhetsansvaret behöver utredas och utvärderas. En sådan utredning skulle sannolikt visa att nämndens verksamhetsområde och verksamhetsansvar inte går att förena med styrelsens förslag på interna föreskrifter och att beslutet inte är förenligt med bestämmelsens tillämpningsområde.

    Det får mot ovan angivna tolkas som att styrelsens beslutsbefogenhet inte omfattar nämndens arrendeverksamhet, och att de föreslagna föreskrifterna kan strida mot 6 kap. 8 § kommunallagen.

    Sammanfattning

    Nämnden avråder ifrån att fatta det föreslagna beslutet om föreskrifter, därför att:

    ·         det skulle bidra till en styrande snarare än en stödjande och stöttande organisationskultur,

    ·         det skulle omfatta en majoritet av alla arrenden,

    ·         det riskerar att leda till ökad administrativa kostnader och längre handläggningstider, vilket är negativt ur ett kundperspektiv,

    ·         och föreskrifterna kan strida mot 6 kap. 8 § kommunallagen.

    Nämnden förespråkar istället att sektor Styrning och stöd och sektor Livsmiljö löser ut eventuella problem i arrendeprocessen genom att se över gemensamma rutiner och sammarbetsformer.

     

  • I samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning framgår beslutanderätter som samhällsbyggnadsnämnden delegerat till tjänsteperson och ledamot.

    Delegerad beslutanderätt att besluta om anmälning- och tillsynsärenden för registreringslotterier för föreningar upp till 33,3 prisbasbeloppet under en femårsperiod per förening enligt 6 kap. 9 § Spellag delegeras till miljöinspektör.

    Beslut om föreskrift med särskilda trafikregler för en viss väg eller en viss vägsträcka enligt 4 kap. 17 f § TrF delegeras till trafikingenjör och gatuingenjör.

  • 1. Sektorchef Eva Jackson

    2. Allmän information från ledamöter 
     

  • Upphandling av restaurang på Rådhustorget

    Föredragande: Petter Bergström

  •   10

    Skolskjutsansökan med ärendenummer 308564

  • Förebyggande strategi för luftkvalitet visar förslag på åtgärder för att förbättra luftkvaliteten i Gävle. Kommuner som visar PM10-halter över den övre utvärderingströskeln (ÖUT) ska ta fram en förebyggande luftkvalitetsstrategi (FLIS), enligt nya bestämmelser i Luftkvalitetsförordningen (2010:499), för att jobba mer proaktivt och effektivt mot luftvårdsfråga. Gävle överskrider den ÖUT för PM10.

    Hösten 2024 kommer ett nytt EU-direktiv med strängare gränsvärden för luftkvalitet som börjar gälla år 2030, vilket innebär att Gävle kommun sannolikt kommer att överskrida de nya gränsvärdena om inga åtgärder vidtas. Syftet med strategin är att förebygga och aktivt börja jobba med åtgärder och tester för att de nya gränsvärdena inte ska överskridas år 2030. Beslutsunderlaget utgör ett förslag på åtgärder som anses lämpliga att genomföras inom de kommande treaåren. FLIS: en ska utgöra en levande strategi som ska utformas enligt kommunens behov och förutsättningar.

  • Moderaterna har väckt ett initiativärende i kommunstyrelsen angående mätstationer för luftkvalitet. Deras förslag är att antingen flytta den mätstation som i dagsläget står på Staketgatan till en ungefärligt likadan plats som en tidigare mätstation har stått på Södra Kungsgatan. Eller att det investeras i en helt ny mätstation som står placeras där.

  • Inkommen e-petition där förslagsställaren vill att det anläggs en cykelbana mellan Hedesunda och Ön. Trafikverket är väghållare för väg 507 – Övägen. Region Gävleborg gör en utredning för att se vilka möjligheter det finns att utveckla cykelbarheten i regionen, där Övägen finns med.

     

  • Samhällsbyggnadsnämnden beslutar att anse e-petitionen besvarad och åtgärden ska läggas in som en åtgärd likt övriga inkomna önskemål om övergångsställen i kommunens samlade lista för nästa prioritering och revidering av Handlingsplan för trafiksäkerhet och framkomlighet.

    Gävle kommun har tagit fram trafikmätning för aktuell del av Mackmyravägen vilken visade på totalt 1403 passager obeaktat riktning och det har uppmätts 43 % hastighetsöverträdelser varav medelöverträdelsehastighet 56 km/timme vilket indikerar att det bör utredas närmre för en hastighetsreglering av ett framtida övergångsställe.

    Förslagsställaren lyfter fram att längs Mackmyravägen rör det sig dagligen många fotgängare och cyklister i alla åldrar från bostadsområdena Mackmyra, Västbyggeby, Bäck till och området kring Valbo köpcentrum utmed gång- och cykelvägen. Det är även barn som ska ta sig till ridskolan, ungdomar och föräldrar med barnvagn samt rullstolsburna som ska till någon av busshållplatserna vid Valbo Köpcentrum.

    Bristen som lyfts fram är den omarkerade passagen direkt norr om Gavleån. Det saknas ett övergångsställe då nuläget utgör en stor fara för fotgängare och cyklister med bakgrund av fordons höga hastighet och att sikten delvis är skymd. Förslagsställaren lyfter fram att det finns tillfällen då missförstånd uppkommer mellan trafikanter då en del bilister stannar som om det vore ett övergångsställe. Vilket även ses som en risk för fler olyckor. Förslagsställaren föreslår att ett övergångsställe ska byggas på platsen.

  • Förslagsställaren lyfter fram att Myrbackaleden är en ganska trafikerad väg med ofta hög hastighet. Det är många som rör sig över vägen där och speciellt vid hämtning och lämning vid Myrbackagårdens förskola. Fortsättningsvis har det funnits problem med höga plogvallar som hindrar passage över vägen. En lösning på detta är att anlägga ett övergångsställe över Myrbackaleden i närheten av Lillmyravägen.

    Samhällsbyggnadsnämnden beslutar att anse e-petitionen besvarad och åtgärden ska läggas in som en åtgärd likt övriga inkomna önskemål om övergångsställen i kommunens samlade lista för nästa prioritering och revidering av Handlingsplan för trafiksäkerhet och framkomlighet.

     

  • Information NTF trafiksäkerhetsläget i Gävle kommun

    Föredragande: Lars-Eric Abrahamsson Verksamhetschef NTF kl. 13:00

  • Vinnersjö Exploatering har ansökt om planbesked för att pröva möjligheten att bygga nya bostäder i Ålbo inom del av fastigheten Flösta 5:1, ca 4 km söder om Hedesunda, längs Gysingevägen. Området pekas ut som lämpligt för landsbygdsutveckling i strandnära läge för bostäder (LIS-område) i översiktsplanen för Gävle kommun.

    Förslaget visar ett 20-tal nya tomter för småhusbebyggelse. Vägstrukturen tar fasta på de befintliga infarterna från Gysingevägen. De nya tomterna får sina anslutningar till en ny grusväg som anpassar sig efter terrängen parallellt med Gysingevägen. Tomterna är stora, storleken varierar mellan 2200 och 5600 kvm och riktar sig till en målgrupp som vill bo lantligt och drömmer om egna odlingar, möjlighet till husdjur och plats för större uthus. Naturmark sparas på ett hänsynsavstånd till befintlig bebyggelse samt Gysingevägen. Naturmark bevaras också som en brynzon mot den öppna jordbruksmarken, samt ett antal släpp mellan tomterna. Stora delar av området är nyligen slutavverkad skogsmark, så det blir en period av återbeskogning. Inom området föreslås gemensam vatten- och avloppslösning och någon form av gemensam brygganläggning.

    Sammantaget är Livsmiljö Gävle positiva till projektet och bedömer att prövning av utveckling för bostäder på platsen har stöd i översiktsplanen genom utpekande av LIS-område. Det finns många konkurrerande intressen där flertalet riksintressen, mobilitetsfrågan, natur- och kulturvärden m.m. behöver prövas samlat i ny detaljplan. Efter dialog med Länsstyrelsen om revideringen av LIS-områdets geografiska avgränsning bedöms att grundförutsättningarna för prövning av bostäder inom strandskyddat område finnas på plats.

  • Gavlegårdarna har inkommit med en ansökan om planbesked för att justera gällande detaljplan för fastigheten Sätra 50:1, kv. Storskogen i syfte att utöka tillåten byggrätt. Gavlegårdarna önskar återuppbygga den radhuslänga som brann ner sommaren 2023, men har nekats bygglov då gällande detaljplans byggrätt överskrids.

    För området gäller fördjupad översiktsplan för Gävle stad från 2009 som pekar ut Sätra som ett förslag för riksintresse kulturmiljö. Gällande detaljplan är en stadsplan från 1968 som för aktuell fastighet anger bostadsändamål och att radhus i två våningar får uppföras, med en begränsning av byggrätten till 9750 kvadratmeter (bruttoarea). Avsteg gjordes från detaljplanen redan när bebyggelsen uppfördes under 1970-talet, både sett till placering av byggnader och tillåten byggrätt.

    Livsmiljö Gävle är positiva till förfrågan i aktuell ansökan om planbesked och bedömer att det finns goda förutsättningar för att pröva en utökad byggrätt och samtidigt planlägga befintlig bebyggelse i enlighet med nuvarande förhållanden där också platsens värden och kvaliteter kan värnas för framtiden. Detta utifrån att de avsteg som tidigare gjorts från gällande detaljplan fungerat väl i området som upplevs ha en ändamålsenlig bebyggelsestruktur. Aktuell ansökan bedöms överensstämma med för området gällande fördjupad översiktsplan, Gävle stad 2025.

  •   19

    XX, XX - Beslut om samråd och granskning

  • Syftet med detaljplanen är att skapa byggrätt för en sjökrog med konferens- och övernattningsmöjligheter och en brygga för besökande. Området är utpekat som ett s.k. LIS-område för verksamhetsändamål i Översiktsplan Gävle kommun 2030. Syftet med LIS-områden är att skapa landsbygdsutveckling i strandnära lägen och själva utpekandet innebär en möjlighet att använda ytterligare ett särskilt skäl för att ge dispens från strandskyddet.

    Detaljplanen har varit ute på samråd under perioden 18 december 2023 – 29 januari 2024. Huvudsakliga synpunkter från boende och samfällighetsföreningar berör ökad trafik, trafiksäkerhet och vägstandard. Några framför även lägre nockhöjd för att behålla utsikten. Länsstyrelsen varnar för att häva planen p.g.a. strandskyddet då de anser att LIS-området ej kan motiveras då Länsstyrelsen i sitt granskningsyttrande till översiktsplanen ansett det olämpligt. Både boende och Länsstyrelsen framför oro kring påverkan på naturmiljön. Räddningstjänsten framför att brandskyddsfrågan behöver behandlas även i planskedet och då framförallt brandvattenförsörjningen. Gästrikeåtervinnare föreslår ny text om avfall.

    Åtgärder efter samrådet
    Erforderliga åtgärder på Utskärsvägen kommer att säkerställas med avtal mellan exploatören och vägsamfälligheten samt kommunen innan detaljplanen antas. Markområde för förankring av flytbrygga har ändrats från kvartersmark till allmänplats vilket gör att hela strandremsan ligger på allmänplats. Bryggområdet har minskat i omfattning och ger plats för 10 båtar varav tre avsätts som gästplatser och sju för besöksanläggningens behov, exempelvis för dagsuthyrning av båtar. Bestämmelse om tydlig gräns mellan kvartersmark och allmänna stranden har införts. Planbeskrivningen har uppdaterats med information om att Länsstyrelsen och kommunen har olika uppfattningar om översiktsplanens LIS-område. Upplysningsruta har införts på plankartan om att trafikpåverkat dagvatten ska renas. MKB:n har reviderats med påverkan från utökad båttrafik och kumulativaeffekter. I övrigt redaktionella ändringar i planbeskrivningen och förtydliganden om bl.a. avfall och brandskydd. Syftet med detaljplanen har även utvecklats.

     

     

  • Syftet med detaljplanen är att utveckla Kungsbäck till en blandstad som på sikt kan bli en del av centrala Gävle. Detaljplanen bidrar med en utveckling av nya lokaler i huvudsak kontor och service men även utbildning och vård.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 14 – 28 juni 2024. Detaljplanen har tidigare varit ute på samråd under perioden 25 mars – 21 april 2024.

    Länsstyrelsen framför under granskningen att de inte kommer att överpröva detaljplanen. Gästrikevattens synpunkter under samrådet kring farhågor om skyddet av grundvattentäkten har behandlats och klargjorts mellan samråd och granskning

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att möjliggöra ett bostadsområde med friliggande enbostadshus. Här eftersträvas ett landsbygdsliknande bostadsområde med naturkaraktär där bebyggelsen anpassas både till områdets naturvärden, höjdskillnader och närområdets bebyggelsekaraktär.

    Detaljplanen var på samråd under perioden 26 maj – 16 juni 2023. Under samrådet inkom 39 yttrande. Ett samrådsmöte hölls 18 september 2023.

    Huvudsakliga synpunkter var:

    ·       Att lösningar som föreslås i dagvattenhantering genomförs.

    ·       Artförekomster och artskydd som nämns i naturvärdesinventeringen behöver lyftas i planbeskrivningen. Redovisa även den skogliga värdetrakten.

    ·       En arkeologisk utredning behöver genomföras och bebyggelsens karaktär säkerställas med fler planbestämmelser.

    ·       Kommunen ska följa sitt miljöstrategiska program och sin kollektivtrafikstrategi.

    ·       Området och vägen klarar inte av en ökad trafik. Väg i sig klarar inte en ökad belastning och trafiksituationen blir än mer otrygg.

    ·       Djur och natur påverkas negativt av exploateringen.

    ·       Områdets unika och lantliga karaktär kommer att påverkas negativt.

    ·       Förslag på andra mer lämpliga platser för byggnation.

    Huvudsakliga revideringar som gjorts:

    ·       Trafikutredningen har reviderats och en arkeologisk utredning har tagits fram.

    ·       Förtydliganden har skett gällande översiktsplanens intentioner, reviderad trafikutredning, djur och natur, kulturmiljö, grundvatten.

    ·       Plankartan har reviderats. Utbredning och formulering av bestämmelse dike1 har ändrats att göra placeringen av diket mer flexibelt och att tydliggöra syftet med diket. En tomt har minskat i storlek för att spara ett röjningsrös. Bruttoarean har minskats med 50 m2, från 470 m2 till 420 m2 för att ny bebyggelse ska samspela mer med befintlig. E-området har flyttats söderut för att minska risken för översvämning, bort från naturmarken och närmre väg Västerrönningen.

    Detaljplanen var på granskning under perioden 25 mars – 19 april 2024. Under samrådet inkom 13 yttrande. Ett öppet hus anordnades 8 april 2024.

    Huvudsakliga synpunkter var:

    ·       Framgår inte hur kommunen avser ta hänsyn till eventuellt förekommande skyddade arter.

    ·       Väg Västerrönningen är smal och i dåligt skick. Ökad trafik kommer att innebära en ökad risk för olyckor. En annan väglösning behövs, gärna en ny väg med annan dragning.

    ·       En ny naturvärdesinventering krävs, som görs under en säsong när fler växter syns i området.

    ·       Oro kopplat till dricksvatten och dagvatten.

    ·       Olämplig plats att bygga på sett till miljön.

    ·       Önskan om minskat antal byggnader och annan placering.

    ·       Oro för vad konsekvenserna blir för vägföreningen och för de boende under byggtiden.

    Huvudsakliga revideringar som gjorts:

    ·       På plankartan har prickmarken utökats till 8 meter för bostadsmarken som tidigare hade 4 meter prickmark närmast Västerrönningen.

    ·       I planbeskrivningen har beskrivning och resonemang om den utökade trafikmängden och Västerrönningens bredd gjorts, samt konsekvenser av detta.

    ·       I planbeskrivningen har genomförandefrågor och ansvar för dessa förtydligats.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Ändring av detaljplanen syftar till att möjliggöra en kombination av parkering och skyddsplantering på tre fastigheter för småindustri. Detta görs genom att upphäva bestämmelsen ”skyddsbälte” som förbjuder upplag och parkering på kvartersmark för småindustri närmast gatan. Två ytterligare egenskapsbestämmelser för kvartersmarken revideras för att ytan ska kunna få en mer ändamålsenlig utformning.

    Detaljplanen har varit ute på samråd under perioden 26 januari – 16 februari 2024. Synpunkter inkom på brevlådor och dagvatten. Planbeskrivningen reviderades.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 17-31 maj 2024. Synpunkt på brevlådor inkom.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

     

  • Ansökan gäller ett fjärde datacenter (kodnamn GVX 24). Datacentret kommer att innehålla kontor, serverhallar med stödytor, rum för elektrisk försörjning, utrymmen för ventilation och kylsystem samt externt placerade transformatorer för nödström.

    Byggnadens tak kommer att förses med cirka 3 400 solcellspaneler (6 800 m2). Solcellerna är placerade över hela husets tak.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-678 daterat 2024-08-06 med tillhörande underlag.

  • Ärendet gäller information om att hissen i parkeringshuset Oxen inom fastigheten NORR 34:3 (fastigheten) inte är besiktigad. Livsmiljö Gävle har besökt fastigheten och den aktuella hissen vid tre tillfällen, 2024-06-25, 2024-07-02 och 2024-07-04. Vid besöken kunde Livsmiljö Gävle konstatera att hissen fanns tillgänglig för att användas. Fastighetsägaren har därefter bekräftat att det inte finns något godkänt besiktningsprotokoll för hissen.

    Plan- och bygglagen (2010:900), PBL, och plan- och byggförordningen (2011:338), PBF, innehåller en rad bestämmelser för användning av personhissar, dessa bestämmelser är kompletterade med Boverkets mer detaljerade föreskrifter. Dessa regler har till främsta ändamål att skydda människors hälsa och säkerhet men också att mer allmänt se till att enskilda kan använda hissar på ett tryggt sätt utan att behöva oroa sig för säkerheten.

    Av 3 kap. 18 § Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa andra motordrivna anordningar framgår att en personhiss ska kontrolleras varje år.

    I 5 kap. 13 och 14 §§ PBF föreligger vissa krav för att en hiss ska få användas. Av 13 § framgår bl.a. att om kontroll av hissen inte har gjorts inom föreskriven tid får anordningen (hissen) inte användas förrän kontrollen är gjord.

    Av 14 § framgår att en personhiss inte får användas om den som äger eller annars ansvarar för hissen inte kan visa med ett besiktningsprotokoll - som är utfärdad i enlighet med Boverkets förordning - att hissen uppfyller föreskrivna krav på skydd för säkerhet och hälsa.

    Bestämmelsen i 5 kap. 14 § PBF är utformad på så sätt att en förutsättning för att hissen ska få användas är att det finns ett godkänt besiktningsprotokoll som den ansvarige kan visa upp. Under den tid som det är ovisst om hissen är tillräckligt säker får den alltså inte användas.

    Av 3 kap. 33 § Boverkets föreskrifter om ändring av verkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa andra motordrivna anordningar framgår bl.a. att om kontrollen av hissen slutförts utan anmärkning ska kontrollorganet utfärda eller uppdatera en besiktningsskylt. På skylten ska det finnas lättförståeliga och tydliga uppgifter om 1) anordningens identitet, 2) månad och år då en ny kontroll ska vara utförd, 3) kontrollorganets namn, 4) ackrediteringsnummer, 5) ackrediteringsmärke, och 6) tillåten maxlast. Av 34 § framgår att besiktningsskylten ska finnas på en väl synlig plats för användarna. Av det allmånna rådet till paragrafen framgår att i hissar för persontrafik bör skylten finnas i hisskorgen.

    Enligt samhällsbyggnadsnämnden bör besiktningsskylten i aktuell hiss finnas på en lämpligare plats än högst upp i ena hörnet i hissen för att hissens alla besökare på ett enkelt sätt ska kunna se om hissen är besiktigad. Besiktningsskylten bör vara tillgänglig för alla.

    Byggsanktionsavgift

    Av 11 kap. 51 § PBL framgår att om någon bryter mot en bestämmelse i 8-10 kap. eller beslut som har meddelats med stöd av någon av bestämmelserna i 16 kap. 2-10 §§ eller mot en bestämmelse i en EU-förordning om krav på byggnadsverk eller byggprodukter, ska tillsynsmyndigheten ta ut en särskild avgift (byggsanktionsavgift). Av 9 kap. 1 § PBF framgår att en byggsanktionsavgift enligt 11 kap. PBL ska tas ut för de överträdelser och med det belopp som följer av detta kapitel.

    Med hänsyn till att aktuell hiss inte har något godkänt besiktningsprotokoll får den således inte heller användas. Trots detta har hissen använts och stått till förfogande för de som vill använda hissen. Livsmiljö Gävle har således vid tre tillfällen ”haft möjlighet att använda” hissen utan att fastighetsägaren kunnat visa upp ett giltigt besiktningsprotokoll för tiden då hissen stått till förfogande att kunna användas. Det föreligger därmed grund för uttag av byggsanktionsavgift.

    Av 9 kap. 5 § PBF framgår att byggsanktionsavgiften för användning av en motordriven anordning i ett byggnadsverk i strid mot 5 kap. 12, 13, 14 eller 15 §§ PBF är 2 prisbasbelopp. Byggsanktionsavgiften fastställs med tillämpning av det prisbasbelopp som gäller för det år som beslutet om avgiften fattas. Prisbasbeloppet för 2024 är 57 300 kr. Byggsanktionsavgiften blir därmed 57 300 kr x 2 = 114 600 kr. Det föreligger inga skäl till att avgiften inte ska tas ut eller att den ska sättas ned med stöd av 11 kap. 53, 55-56 eller 53 a §§ PBL. Byggsanktionsavgiften kommer att tas ut av fastighetsägaren vilken även har fått tillfälle att yttra sig inom fem år från överträdelsen enligt 11 kap. 57 och 58 §§ PBL.

    Bedömningen är att rättelse för att undgå uttag av byggsanktionsavgift inte kan ske gällande aktuell överträdelse, varför fastighetsägaren inte getts denna möjlighet. Till stöd för bedömning har särskilt följande rättsfall beaktats, Högsta domstolens avgörande den 17 juni 2021 i mål nr Ö 2351-20, NJA 2021 s. 446 (NJA 2021:40) och Mark- och miljööverdomstolen, MÖD, 2024-02- 23, i mål nr P 15192-22. För utförligare motivering till detta se nämndsyttrande daterat 2024-07-04, dnr BOB-2024-490.

    Fastighetsägaren har inkommit med yttrande över förslag till beslut gällande uttag av byggsanktionsavgift. Av yttrandet framgår bl.a. att fastighetsägaren tidigare haft ett avtal med Hissbyggarna i Gävle AB men att företaget sedan gått i konkurs och att hissen då ”hamnade mellan stolarna”. Fastighetsägaren anser inte att ansvaret ligger på dem att hissen varit i bruk utan att kontrolleras och anför att någon sanktionsavgift således inte ska tas ut. Den nya entreprenören Nordic Lift Tech har ett uppdrag att åtgärda brister och sedan beställa besiktning innan driftsättande av hissen.

    Samhällsbyggnadsnämnden har bemött yttrandet och bl.a. framfört följande. Mark- och miljööverdomstolen har i MÖD, 2024-02-23, i mål nr P 15192-22 beslutat att full byggsanktionsavgift skulle tas ut av en fastighetsägare som inte kunnat visat upp besiktningsprotokoll för två hissar trots att fastighetsägaren anlitat ett besiktningsföretag för årliga kontroller av hissarna. Fastighetsägaren överklagande beslutet och ansåg att det fanns skäl att sätta ned avgiften. MÖD konstaterade att den aktuella bestämmelsen i PBF (5 kap. 14 §) innebär att en hiss inte får användas om det inte finns ett godkänt besiktningsprotokoll som den ansvarige kan visa upp (se NJA 2021 s. 446 p. 23). Av utredningen i målet framgick att båda hissarna hade använts utan att fastighetsägaren kunnat visa upp ett giltigt besiktningsprotokoll för tiden då hissarna användes. MÖD konstaterade att det är fastighetsägaren som äger och ansvarar för att hissarna kontrolleras i föreskriven ordning och att de inte används om sådan kontroll inte har utförts. Att det har anlitats ett besiktningsföretag för årliga kontroller innebär inte att överträdelsen är mindre allvarlig. Det fanns således inte skäl till att sätta ned byggsanktionsavgiften utan full avgift togs ut i ärendet.

    Det är således samhällsbyggnadsnämndens bedömning att trots att fastighetsägaren överlämnat ansvaret för kontroll av hissen till en utomstående part så är det fastighetsägaren som bär ansvaret för att hissen har ett godkänt besiktningsprotokoll för att den ska kunna få användas. Eftersom sådant inte funnits föreligger skäl för uttag av full byggsanktionsavgift.

  •   26

    XX, XX, Bygglov för tillbyggnad av bostadshus

  •   27

    Bygglov för tillbyggnad och fasadändring av enbostadshus, samt installation av eldstad

  • Forsbacka 1:34 – Beslut om uttag av byggsanktionsavgift för en olovligen uppförd mur står fast

    Föredragande: Paulina Syrén

    Den mur som olovligen uppförts inom fastigheten kräver bygglov och nämnden har därmed haft rätt att ta ut en byggsanktionsavgift samt förelägga fastighetsägaren att ta bort muren vilken är placerad på prickad mark som inte får bebyggas. Såväl länsstyrelsen som Mark- och miljödomstolen avslog överklagandena och Mark- och miljööverdomstolen meddelade inte prövningstillstånd. Nämndens beslut står därmed fast.

  •   29

    Initiativärende från Moderaterna (M) - Belysning för ett tryggare Gävle

  •   30

    Redovisning av anmälningsärenden 2024

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 19SBN197. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Mottagare/granskar i Proceedo, 262369, 4 Lokala trafikföreskrifter april 2024, 4 Dispenser från LTF och TRF april 2024, 5 Lokala trafikföreskrifter maj 2024, 5 Dispenser från LTF och TRF maj 2024, 6 Lokala trafikföreskrifter juni, 6 Dispenser från LTF och TRF juni 2024, Tillfälliga fartgupp 2024 tillstånd under perioden 2024, Tillfälliga fartgupp 2024 tillstånd under perioderna 2024 och 2025, Beslutsattstant Proceedo, 263481, Delegationsbeslut, Hemlingby 19:1 tillstånd för råvattenledning enligt gällande föreskrifter för Hemlingby naturvårdsområde, Yttrande över ansökan om undersökningstillstånd enligt minerallagen för området Lindon100 (BS 200-773-2024), Delegeringsbeslut - samråd och godkännande av lantmäteriförrättningar januari - juni 2024, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag juli, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag juni, Delegationsbeslut bostadsförtur juni, Delegationsbeslut bostadsförtur juli, Delegationsbeslut bygglov juni, Delegationsbeslut bygglov juli, Mottagare/granskare Proceedo, ärendenummer 269531, Brådskande ordförandebeslut - Beslut gällande skolskjuts i jävsärende. Övriga handlingar finns i e-tjänsten Självservice, ärendenummer 310360, Brådskande ordförandebeslut - Beslut gällande skolskjuts och rätten till självskjutsersättning. Övriga handlingar finns i e-tjänsten självservice med ärendenummer 321780, Brådskande ordförandebeslut - Avvisa ärende gällande elevresa och rätten till självskjutsersättning. Övriga handlingar finns i e-tjänsten Självservice med ärendenummer 330667.

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.