Möte 2025-08-27
-
Lokal: Förvaltningshuset
Datum: 2 september
Förslag: Christer Larsson (SD)
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum onsdag 13 augusti 2025 kl. 09.00-11.26 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), tf. sektorchef Jan Karlgren, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Föregående protokoll
-
Månadsrapport till nämnd juli 2025 omfattar resultatet per juli månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.
-
1. Sektorchefen informerar
2. Allmän information från ledamöter3. Dataskyddsombudets granskningsrapport avseende styrdokument, Boel Burman kl. 13.00
4. Handlingsplan och vidtagna åtgärder, Kristina Witkowski
-
Fastighetsägaren till Eskön 8:13 har inkommit med en förfrågan om att komplettera planlagt bostadsområde med ytterligare en tomt inom ett område som i nu gällande detaljplan redovisas som natur (kvartersmark). Den aktuella ytan är äldre jordbruksmark (delvis lera) och låglänt i förhållande till sin omgivning och sparades i samband med planläggningen av området för att hantera dagvatten från resterande bostadsområde och närliggande marker. I samband med att området nu exploateras har områdets hydrologiska och geotekniska förhållanden utretts vidare och exploatören har idag arbetat fram en lösning för hantering av dagvatten i och runt området. Underlaget visar initialt på att höga flöden och dagvatten kan hanteras på ett tillfredställande sätt även om den tidigare för natur (kvartersmark) planlagda ytan skulle bebyggas med ytterligare ett bostadshus.
Livsmiljö Gävle har tagit del av aktuellt underlag och delar exploatörens uppfattning att det finns möjlighet att exploatera aktuellt område och fortsatt kunna hantera dagvatten och höga vattenflöden på ett tillfredsställande sätt utifrån idag känd kunskap. Frågan om områdets hydrologiska förutsättningar behöver dock studeras ytterligare i ett kommande planarbete för att ytterligare bekräfta och säkerställa genomförbarhet.
För området gäller fördjupad översiktsplan för Eskön som pekar ut området för bostäder. Gällande detaljplan är från 2012 och pekar ut området som kvartersmark Naturmark. Strandskyddet är upphävt inom gällande detaljplan och området omfattas inte av några riksintressen.
Sammantaget är Livsmiljö Gävle positiva till att i en detaljplan fortsatt pröva förutsättningarna att komplettera området med ytterligare en friliggande bostad. En bostad som i sin storlek, volym och byggrätt samspelar med resterande bebyggelse. Områdets hydrologiska förutsättningar behöver fortsatt utredas vidare i samband med kommande prövning för att säkerställa ett hållbart genomförande.
-
Kontrollbolaget har inkommit med en ansökan om planbesked för Gävle Golfklubbs räkning. I ansökan redovisas en önskan att på del av befintlig golfbana (golfklubbens mark) få uppföra 20 - 30 nya radhus i två plan. I till ansökan bifogat förslag redovisas sju byggnadskroppar innehållande totalt 22 lägenheter runt en centralt placerad infartsväg. Förslaget avser redovisa en möjlig utveckling, konceptidé på platsen som i fortsatt arbete avses bearbetas vidare. Antalet enheter, dess disposition, storlek etc. kommer justeras ytterligare.
Den aktuella delen av golfbanan som avses utvecklas är belägen i den östra delen i anslutning till Lindbackavägen (norr om Hamnleden) i nära anslutning till Lindbacka förskola. Det planerade radhusområdet avses angöras via Lindbackavägen.
Gävle Golfklubb är i ett skede där klubben står inför en större modernisering av befintlig golfbana och på delen norr om Hamnleden finns en idé om en större omläggning av befintliga golfhål. I arbetet med ny bandragning har det identifierats en potential att på del av golfbanans fastighet utveckla nya bostäder. I ärendets tidiga beredning har aktuellt område undersökts, i en dialog mellan Kontrollbolaget, Golfklubben och Livsmiljö Gävle, och förutsättningarna för en utveckling av bostäder på platsen har bedömt gynnsamma.
Sammantaget gör Livsmiljö Gävle bedömningen att det finns förutsättningar att gå vidare med aktuell ansökan och påbörja ett planarbete. Syftet med planarbetet bör vara att planlägga aktuellt område för bostäder i form av radhus/parhus eller liknande. Föreslagen bebyggelse bedöms vara ett bra tillskott på platsen och för staden som helhet och kommer kunna utvecklas i ett område med god servicegrad och utnyttja redan gjorda investeringar i t.ex. gata, vatten och spillvatten på ett effektivt sätt.
-
Fastighetsägaren till Norr 9:1 har inkommit med ansökan om planbesked. I ansökan redovisas ett önskemål att pröva möjligheten att utöka befintligt hotell med ca 18 nya hotellrum i en påbyggnad av hotellets befintliga byggnadskropp längs Hattmakargatan. Angöring till hotellet sker idag dels från huvudentrén vid Staketgatan dels varutransporter via Hattmakargatan. Hotellet har idag 65 rum vilket innebär att föreslagen påbyggnad innebär en ökning av antal rum med drygt 25%.
Fastigheten ligger inom riksintresse för Kulturmiljövård och föreslagen exploatering bedöms gå i linje med riksintressets värdekärnor. Den ombyggnad som krävs för utökningen av verksamheten bedöms kunna genomföras utan att skada kulturvärdena under förutsättning att särskild omsorg läggs på god gestaltning och anpassning av nya byggnadskroppar till befintliga kulturmiljövärden.
Sammantaget gör Livsmiljö Gävle bedömningen att det finns förutsättningar att gå vidare med aktuell ansökan och påbörja ett planarbete. Föreslagen utökning av hotellverksamheten bedöms vara ett bra tillskott på platsen och för staden som helhet och kommer kunna utvecklas i ett område med god servicegrad och utnyttja redan gjorda investeringar i t.ex. gata, vatten och avlopp på ett effektivt sätt.
-
Gavlefastigheter AB (GFAB) äger fastigheten Sätra 77:1 där det idag bedrivs daglig verksamhet. GFAB har inkommit med en ansökan om planbesked att justera detaljplanen för aktuell fastighet och del av dess omgivning för att möjliggöra t.ex. daglig verksamhet, hemtjänst samt stödboenden av olika slag på fastigheten.
Nuvarande detaljplan tillåter endast förskola (barnstuga). Fastigheten har idag ingen planenlig angöring, all angöring sker via allmän plats PARK och bl.a. avfallstransporter och hämtning/lämning sker via det kommunala gång- och cykelvägnätet. Fastigheten lämpar sig idag inte för förskoleverksamhet då det saknas friytor. Gavlefastigheter önskar att en ny detaljplan får en bredare användning med t.ex. centrumändamål/kontor i kombination med bostad (för att klara stödboende). Det finns också ett önskemål om att anpassa byggnadshöjden för att möjliggöra en byggnad i två plan. Justering av fastighetsgränserna, dvs utöka fastigheten med mark som kommunen äger idag, bedöms nödvändig för att rymma parkering och körytor i söder samt inrymma förråd i norr inom verksamhetens fastighet. I ansökan redovisas också en ny trafiklösning (angöring) som delvis behöver ske på kommunal mark som idag är planlagd som allmän plats PARK.
I gällande översiktsplan, Gävle stad 2025, redovisas aktuell fastighet som en del i ett strategiskt område för utveckling av Sätra centrum med verksamheter, service och handel m.m. Fastigheten ligger helt inom strandskyddat område till Bäckebrobäcken.
Livsmiljö Gävle anser att aktuell ansökan om planbesked är lämplig att pröva vidare i en detaljplan. Bedömningen grundar sig dels i möjligheten att en samhällsviktig verksamhet kan fortsätta bedrivas på platsen, dels att platsen bedöms lämplig för ändamålet. I det initiala arbetet med ärendet gör Livsmiljö Gävle dock bedömningen att om platsen ska planläggas för bostäder bör bostadsändamålet preciseras till stödboende eller annan särskild boendeform. Anledningen är att möjliggöra utveckling av fastigheten inom ramen för kommunens uppdrag, inte planlägga en regelrätt bostadsfastighet. Förutom att möjliggöra för verksamheten att utvecklas på platsen är positiv bedöms det viktigt att åtgärda angöring/trafikföring kring fastigheten så den blir trafiksäker och framkomlig för samtliga fordonsslag och oskyddade trafikanter.
-
Planens syfte är att fastlägga befintlig markanvändning och möjliggöra fastighetsbildning.
Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 12 – 26 maj 2025. Detaljplanen har tidigare varit ute på samråd under perioden 1 - 22 april 2025.Efter granskningen har detaljplanen reviderats för att anpassa planområdes-gränsen till ledningsrättsområdet enligt överenskommelse med ledningsrätts-ägare och Gävle Kraftvärmeverk AB. Revideringen innebär en mindre justering av planområdesgränsen i väster. Revideringen har även medfört att angivna areor för fastighetsbildning har uppdaterats i planbeskrivningen.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§. -
Mot bakgrund av länsstyrelsen beslut från den 27 juni 2025, om att upphäva kommunfullmäktige i Gävle kommuns beslut om att anta detaljplan för del av Eskön 1:2, Esköhamn, 12 maj 2025 § 8, föreslås Gävle kommun, genom dess samhällsbyggnadsnämnd att inkomma med yttrande till regeringen.
Kommunen yrkar att regeringen ska ändra länsstyrelsens beslut och fastställa kommunens beslut om att anta detaljplan för del av Eskön 1:2, Esköhamn, Gävle kommun.
Länsstyrelsen bedömer att kommunen inte har visat att det detaljplanelagda området är ett lämpligt LIS-område utifrån kriterierna i miljöbalken samt att den verksamhet som detaljplanen möjliggör inte utgör ett angeläget allmänt intresse. Länsstyrelsen bedömer därför att det saknas förutsättningar att upphäva strandskyddet i detaljplanen och att kommunen har upphävt strandskyddet i strid med gällande bestämmelser.
Länsstyrelsen anger vidare i sitt beslut att kommunen och länsstyrelsen inte är överens om det utpekade LIS-området i översiktsplanen. Länsstyrelsen hävdar mot bakgrund av detta att kommunen inte kan hänvisa till översiktsplanen och hävda LIS-skälet för upphävande av strandskydd.
Kommunen bestrider det länsstyrelsen framför. Kommunen bedömer rättsläget som att det är först vid prövningen i det enskilda fallet som det på ett rättsligt bindande sätt avgörs om den tänkta platsen för en åtgärd uppfyller de kriterier som uppställs på ett sådant område. I andra stycket MB ska en översiktsplan ge vägledning vid bedömningen av om en plats ligger inom ett LIS-område men planen är inte bindande. Det är först vid prövningen i det enskilda fallet som det på ett rättsligt bindande sätt avgörs om den tänkta platsen för en åtgärd uppfyller kriterierna för ett LIS-område.
Kommunen anser därför att länsstyrelsens beslut, från 27 juni 2025, att upphäva antagen detaljplan är felaktigt. Länsstyrelsen har inte visat att antagen detaljplan strider mot gällande bestämmelser. Kommunen anser att det finns förutsättningar för att upphäva strandskyddet enligt antagen detaljplan. Kommunen har i detaljplaneprocessen utrett och beskrivit att särskilda skäl för att upphäva strandskyddet föreligger.
-
Ändring av detaljplanen syftar till att möjliggöra utveckling av fastigheten Sätra 156:1 genom att tillåta mindre tillbyggnader och skärmtak på befintlig byggnad. Ändringen syftar också till att justera tillåten byggnadshöjd så att den överensstämmer med nuvarande höjd.
Samråd av planändringen har genomförts under perioden 29 april – 20 maj 2025 och granskning har genomförts 27 maj – 10 jun 2025.
Under samråd och granskning har inga synpunkter inkommit som föranlett behov av justeringar av själva planförslaget, mer än mindre kompletteringar i planbeskrivningen kopplat till behov av dialog med Gästrike Återvinnare inför projektering.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.
-
Ändring av gällande detaljplan föreslås för del av fastigheten Hedesunda Prästbord 4:23 som är planlagd för bostadsändamål. Syftet med ändringen är att justera byggrätternas tillåtna storlek, byggnadernas höjd och placering för att möta dagens behov och standard för bostäder. Planändringen syftar också till att möta platsens risker för översvämning vid höga flöden i närliggande vattendrag.
Områdena som omfattas av ändringen är redan idag planlagda för nya bostäder. Den förändring som medförs genom förslaget om ändring av detaljplanen är att byggnaderna tillåts vara större jämfört med vad gällande detaljplan medger, att byggnader får placeras lite närmre fastighetsgräns mot granne och att en lägsta marknivå regleras inom den mark där huvudbyggnad placeras, utifrån ny kunskap och nya riktlinjer kopplat till planering i områden med översvämningsrisker. Planändringen säkerställer att tillkommande bebyggelse anpassas till platsens förutsättningar i relation till redan befintlig bebyggelse, översvämningsrisk, områdets karaktär och landskapsbild.
Planändringen har varit ute på samråd under perioden 24 februari – 17 mars 2025 och granskning har genomförts 9 – 30 maj 2025.
Under samrådet har ett antal myndigheter och privatpersoner yttrat sig, samt berörd vägförening och stugförening i Gamleområdet. Länsstyrelsen lyfter inga särskilda synpunkter utifrån sina prövningsgrunder, men önskar att plankartan tydliggör fornlämningsfynden i området. Gästrike Återvinnare och Gästrike Räddningstjänst önskar förtydliganden i planbeskrivningen utifrån sina sakfrågor och Vattenfall Eldistribution AB informerar vad som gäller vid genomförande i närheten av deras anläggningar och önskar justering av tillåtna byggrätter i närheten av befintlig luftledning. Huvudsakliga synpunkter från privatpersoner och berörda föreningar i området gäller en generell oro kring vad en exploatering i enlighet med gällande detaljplan samt ändring av denna innebär i Gamleområdet utifrån att inga av de redan planlagda bostäderna finns idag, kopplat till risk för påverkan på natur, miljö, landskapsbild och störningar för närboende.
Efter samrådet har planhandlingarna justerats utifrån inkomna synpunkter. På plankartan informeras om fornlämningsfynden och prickmark återinförs närmast befintlig luftledning. Minsta tillåtna fastighetsstorlek justeras närmast befintlig bebyggelse. Planbeskrivningen justeras utifrån ändringarna på plankartan och kompletteras med en illustration över ett möjligt genomförande. Dessutom har förtydliganden skett utifrån synpunkterna om avfallshantering och brandvattenförsörjning. Det har däremot inte varit möjligt att möta samtliga inkomna synpunkter då planändringen endast prövar lämpligheten av den ändring som föreslås.
Under granskningen har inga ytterligare synpunkter inkommit från de myndigheter som tyckt till under samrådet. Huvudsakliga synpunkter från den privatperson och stugföreningen i Gamle som yttrat sig under granskningen gäller fortsatt en oro kring vad en exploatering i området kan leda till, kopplat till risk för påverkan på natur, miljö, landskapsbild och olika störningar för närboende.
Efter granskningen har bestämmelserna om minsta fastighetsstorlek om 1500-1800 kvm tagits bort och därmed gäller minst 2000 kvm, i enlighet med underliggande gällande detaljplan. Planändringen innebär på så vis ingen ökning av antalet möjliga bostadsfastigheter. Förändringen genomförs för att möta inkomna synpunkter. Plankartan och planbeskrivningen samt planändringens syfte justeras utifrån detta. Planbeskrivningen tydliggörs också avseende de bedömningar av konsekvenser som gjorts i prövningen och varför de inte anses vara betydande.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.
-
Detaljplanen för Oppala 2:7, Västerrönningen antogs av Samhällsbyggnadsnämnden 28 augusti 2024. Detaljplanen överklagades av privatpersoner. Mark- och miljödomstolen upphävde Samhällsbyggnadsnämnden beslut att anta detaljplan. Kommunen överklagade domslutet. Mark- och miljööverdomstolen har den 9 juli 2025 gett Gävle kommun, tillfälle att yttra sig över inkommet yttrande från privatpersoner gällande kommunens överklagan.
Kommunen bestrider vad motpart anför i sitt yttrande och vidhåller den inställning som tidigare lämnats in till domstolen om vad som angetts i överklagan av mark- och miljödomstolens avgörande i mål nr P 2925–24, från den 5 maj 2025. Kommunen förtydligar att det med tillkomna uppgifter är bevisat att det finns möjlighet att bredda Västerrönningen ytterligare och möjlighet för Räddningstjänsten att använda vägbanan i dess nuvarande utformning under vinterförhållanden. Sammanfattningsvis finns det skäl för mark- och miljööverdomstolen att bevilja kommunens yrkande om prövningstillstånd och pröva målet i sak, samt att fastställa kommunens beslut om att anta detaljplan i sin helhet.
-
Domslut i Mark- och miljödomstolen för detaljplan Valbo-Ön 2:98, Valbo Köpcentrum
Föredragande: Elin Rosendahl
-
Ansökan avser uppförande av ett LSS-boende inom fastigheten ÅSBYGGEBY 8:59 (fastigheten). Byggnaden kommer att inrymma sex lägenheter (med endast en boende i varje lägenhet) för boende om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt gemensamma utrymmen i form av entré, kök, allrum och personalutrymmen.
Huvudbyggnaden får en bruttoarea (BTA) om 506 kvadratmeter och en byggnadsarea (BYA) om 253 kvadratmeter. Utöver detta uppförs en separat förrådsbyggnad med en byggnadsarea om 17,5 kvadratmeter. Fem balkonger på övre plan tillkommer och omfattar totalt 20 kvadratmeter öppenarea (OPA).
Fasaderna kläs med stående träpanel av barrträ. Fasadkulör anges till grå, Jotun KONTUR 1378 eller likvärdig. Knutar och övriga snickerier målas i mörkgrå kulör, Jotun LABRADOR 1434.
Fastigheten ligger inom detaljplanelagt område.
Ansökan inkom 2025-03-11 och var fullständig 2025-05-22.
Beslutsmotivering
Allmänt om bygglovsprövningen
Enligt 9 kap. 30 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, gäller att bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om vissa i denna paragraf angivna förutsättningar är uppfyllda. Exempelvis behöver åtgärden vara förenlig med detaljplanen och uppfylla krav på utformning och anpassning till omgivningen.
Överensstämmelse med detaljplan
Den sökta åtgärden avses att vidtas inom ett område som omfattas av en detaljplan som vann laga kraft 2020-07-13.
Användningsbestämmelse
Den aktuella fastigheten omfattas av bestämmelsen B (bostadsändamål).
Med användningen B avses boende med varaktig karaktär. I användningen ingår vanliga bostäder, fritidshus och olika typer av kategoribostäder som till exempel studentbostäder och seniorbostäder. Även gruppbostäder, träningsbostäder och liknande typer av boenden som innefattar viss omsorg kan ingå, om inte vårdinslaget är för stort.
Vid bedömningen av om en viss verksamhet ska anses vara bostäder eller vård har domstolarna bland annat utgått ifrån hur stort vårdinslaget är och vilken omgivningspåverkan verksamheten förväntas ha. Ett visst vårdinslag, till exempel föräldraliknande omsorg kan, enligt praxis, rymmas inom användningen Bostäder. Gruppbostäder och träningsbostäder där boendet kräver ständig tillsyn av personal kan därför ingå i Bostäder. (Boverket (2023). Bostäder. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/detaljplan/plan-bestammelser/anvandning-av-kvartersmark/Bostader/ Hämtad 2025-06-26).
I planbeskrivningen framgår att syftet med detaljplanen är att skapa ett nytt bostadsområde i Åsbyggeby med friliggande en- och tvåbostadshus, radhus och mindre flerfamiljshus.
Den planerade byggnaden kommer att utgöra ett gruppboende enligt LSS, med totalt sex lägenheter och gemensamma utrymmen. Gruppboendet kommer att användas för permanent boende för vuxna personer med någon form av funktionsnedsättning, vilket enligt tidigare rättsfall (se bl.a. MMD 2018-08-17, mål P 978-18) ryms inom detaljplanens bestämmelse för bostadsändamål.
Planens syfte är att möjliggöra bostadsbebyggelse för olika hushållstyper. En LSS-gruppbostad är i linje med detta syfte, eftersom den erbjuder individuellt anpassade bostäder i ett småskaligt format.
Det är Livsmiljö Gävles bedömning att den sökta användningen överensstämmer med gällande detaljplan.
Byggrätt
Av detaljplanen framgår följande gällande byggnadsarea:
Den aktuella fastighetens area uppgår till 1176.9 kvadratmeter, vilket innebär att den maximala byggrätten för fastigheten är 0,25 x 1176.9 = ca 294,23 kvadratmeter byggnadsarea.
De balkonger som är tänkta att uppföras på huvudbyggnaden upptar ingen byggnadsarea, eftersom de är placerade på en höjd som överstiger tre meter samt inte kragar ut mer än 1,5 meter.
De aktuella byggnadernas byggnadsarea uppgår där med tillsammans endast till 270,5 kvadratmeter, vilket inte överskrider tillåten byggrätt.
Byggnadshöjd
Av detaljplanen framgår följande gällande byggnadshöjd:
Av redovisade handlingar framgår att byggnadshöjden för huvudbyggnaden understiger 7,5 meter, vilket överensstämmer med gällande detaljplan.
På huvudbyggnads ena långsida kommer en frontespis att uppföras. För det fall att frontespisen av någon anledning skulle påverka beräkningen av byggnadshöjden överensstämmer även denna del med detaljplanen eftersom byggnadshöjden även här kommer att understiga 7,5 meter.
Utformning och planenlighet i form, skala och färg
Byggnadernas volymer, höjder och kulörer följer detaljplanens bestämmelser. Byggnaderna kommer att placeras i enlighet med planens egenskaps-gränser och följer både byggrätt och angivna höjder. Fasadmaterial samt färgsättning är anpassade till omgivande bebyggelse, vilket bidrar till en god helhetsverkan.
Sophanteringen för den planerade bebyggelsen är avsedd att ske via den gemensamhetsanläggning som finns i området. Denna lösning följer detalj-planens förutsättningar, där individuell sophantering vid varje fastighetsgräns inte är möjlig med hänsyn till vägens tillgänglighet för tunga fordon. Gästrike återvinnare har i sitt yttrande bekräftat att det inte är möjligt att hämta avfall vid fastighetens tomtgräns och att den mest lämpliga lösningen är att fastigheten ansluts till den befintliga gemensamhetsanläggningen för avfallshantering.
Det avfallsutrymme som disponeras inom anläggningen bedöms ha tillräcklig kapacitet för den ökade mängd avfall som boendet kommer att medföra. Gästrike återvinnare har därför inget att erinra mot bygglovsansökan.
Det bör noteras att frågan om huruvida fastigheten deltar i gemensamhetsanläggningen är en civilrättslig fråga, vilken ligger utanför själva bygglovs-prövningen enligt PBL.
Fastigheten är iordningställd som byggbar tomt inom ramen för tidigare genomförd exploatering i området. De diken som finns kring tomten utgör en del av den förberedda dagvattenlösningen enligt områdets struktur, och utgör befintliga förutsättningar för samtliga angränsande fastigheter. Dikenas placering och marknivåer är anpassade till omgivande tomter och utgör därför inte något hinder för bygglovsprövningen. Att förändra dessa skulle påverka anslutningen till omkringliggande bebyggelse negativt.
Byggnadernas placeringar har anpassats till dessa förutsättningar och följer därmed intentionen om en god helhetsverkan och anpassning till omgivningen i enlighet med 2 kap. 6 § PBL.
Det är Livsmiljö Gävles bedömning att åtgärden överensstämmer med gällande detaljplan även i detta avseende.
Ingen betydande olägenhet (2 kap. 9 § PBL)
Bestämmelsen i 2 kap. 9 § PBL innebär att hänsyn ska tas till omgivningen i den mening att byggnadsverk inte får lokaliseras, placeras och utformas på ett sätt som innebär fara eller betydande olägenhet för andra. Bestämmelsen tar inte sikte på omständigheter som byggtrafik eller eventuell värdeminskning av kringliggande fastigheter utan det ska vara fråga om mer bestående olägenheter med anledning av den planerade åtgärden som exempelvis trafikolycksrisk på grund av siktbegränsning, att en förväntad havs-utsikt går förlorad, att åtgärden medför en insyn som inte kunnat förväntas eller hindrande av dagsljusinsläpp på närliggande tomter och bostäder.
Det är Livsmiljö Gävles bedömning att den planerade användningen inte innebär någon betydande olägenhet för omgivningen då:
·Gruppboendet endast kommer att ha sex boende med en begränsad personalstyrka.
·Trafiken till boendet kommer vara låg: de boende har normalt ing-en egen bil och besök sker i begränsad omfattning. Ny bebyggelse kommer att öka antalet trafikrörelser, men inte i sådan omfattning att det medför en fara för människors hälsa och säkerhet eller en betydande olägenhet på annat sätt.
·Gemensamhetsytor (ex. vardagsrum, kök och trädgård) kommer att utformas med hänsyn till närboende.
·Eventuella transporter till/från verksamheten kommer huvudsakligen att ske med verksamhetsfordon, vilket minimerar trafikpåverkan.
Användningens karaktär och påverkan
Huvudbyggnaden är avsedd för stadigvarande bostadsändamål i form av särskilt anpassade lägenheter med gemensamma utrymmen. Användningen omfattar boende med visst stöd, vilket påverkar byggnadens planlösning och behov av viss intern funktionalitet, såsom personalutrymmen och tillgänglighetsanpassning.
Den typ av bostadsanvändning som är aktuell innebär att fastigheten kommer att nyttjas för ordinär boendeverksamhet, dock med utökade krav på tillgänglighet, brandskydd och logistik internt i byggnaden. Dessa krav hanteras inom ramen för bygglovsprövningens tekniska egenskapskrav enligt 8 kap. PBL och i efterföljande kontroll- och samrådsprocesser.
Livsmiljö Gävle kan därmed konstatera att användningen i sig inte påverkar byggnadens funktionella karaktär på ett sådant sätt att den avviker från detaljplanens bostadsändamål, eller ger anledning till att bedöma byggnaden som något annat än en bostad enligt PBL.
Anpassnings- och utformningskraven
Enligt 2 kap. 6 § PBL gäller att i ärenden om bygglov ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till bl.a. stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan. Dessutom ska bebyggelseområdets särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömäss-iga och konstnärliga värden skyddas. Ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvara-tas.
Vidare gäller enligt 8 kap. 1 § PBL att en byggnad ska ha en god form-, färg- och materialverkan.
Livsmiljö Gävle bedömer att den sökta åtgärden uppfyller dessa krav.
Sammanfattande bedömning
Livsmiljö Gävle konstaterar att den planerade användningen av huvud-byggnaden som gruppbostad enligt LSS utgör en form av permanent bo-stad.
Den sökta åtgärden bedöms vara förenlig med detaljplanens bestämmelser och dess syfte, eftersom både gruppbostaden och byggnadernas placering-ar, volymer och utformningar följer detaljplanen och gällande lagstiftning.
Åtgärden bedöms inte heller ge upphov till någon form av sådan betydande olägenhet för omgivningen som avses i 2 kap. 9 § PBL.
Åtgärden uppfyller även kraven i övrigt i 2 och 8 kap. PBL.
Då den lovsökta åtgärden inte möter något hinder, ska ansökan om bygglov beviljas.
För fullständig utredning samt motivering till beslutet utöver, det som framgår ovan se Nämndsyttrande med dnr BOB-2025-229 daterat 2025-08-05, med tillhörande underlag, vilket motsvarar nämndens dnr 25SBN241.
-
19
XX – Slutbesked för nybyggnad av skärmtak
-
20
XX – Uttag av byggsanktionsavgift och avslut
-
21
XX, XX, Uttag av byggsanktionsavgift och avslut
-
Inom fastigheten Söder 38:3 (fastigheten) har det på ett flerbostadshus uppförts ett sophus/miljöhus innan något startbesked beviljats för åtgärden. Fastigheten ligger inom detaljplanelagt område.
Genom delegationsbeslut daterat 2021-05-05, dnr BOB-2021-377, beviljades bygglov för nybyggnad av förråd – soprum – inom fastigheten. Något startbesked beviljades dock inte för åtgärden i samband med bygglovet.
Därefter har det kommit till samhällsbyggnadsnämndens kännedom att sophuset/miljöhuset uppförts trots avsaknad av startbesked. Vid tidpunkten för aktuellt beslut finns fortfarandet inte något startbesked beviljat. Byggherren har via e-post daterat 2025-07-07 bekräftat att åtgärden påbörjades 2021-06-18.
Byggsanktionsavgift
Det aktuella sophuset/miljöhuset kräver bygglov som tillbyggnad med stöd av 9 kap. 2 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL. Tillbyggnaden har uppförts efter att bygglov beviljats men innan något startbesked lämnats. Av 10 kap. 3 § PBL framgår att det är förbjudet att påbörja en åtgärd som kräver lov utan att något startbesked lämnats. Om någon bryter mot denna bestämmelse, ska nämnden enligt 11 kap. 51 § PBL ta ut en särskild avgift (byggsanktionsavgift). En sådan avgift ska tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Det är alltså fråga om ett strikt ansvar enligt 11 kap. 53 §§ PBL. Närmare bestämmelser om byggsanktionsavgifter finns i 9 kap. plan- och byggförordningen (2011:338), PBF. Eftersom bygglov fanns när åtgärden påbörjades ska byggsanktionsavgiften halveras enligt 9 kap. 3 a § PBF. Byggherren tillika fastighetsägaren har yttrat sig över uttag av byggsanktionsavgift. Det som framförts påverkar dock inte bedömningen av ärendet, även om det inte funnits något medvetet agerande i den överträdelse som skett. Enligt samhällsbyggnadsnämndens bedömning föreligger inga skäl till att avgiften inte ska tas ut eller att den ska sättas ned med stöd av 11 kap. 53, 55 - 56 eller 53 a §§ PBL. Byggsanktionsavgiften kommer att tas ut av fastighetsägaren till fastigheten vilken är den som begått överträdelsen, den som fått del av överträdelsen samt även den som har fått tillfälle att yttra sig inom fem år från överträdelsen enligt 11 kap. 57 och 58 §§ PBL. En byggsanktionsavgift om 32 046 kr kommer att tas ut i ärendet.
För fullständig utredning samt motivering till beslutet utöver det som framgår ovan se Nämndsyttrande med dnr BOB-2021-1916 daterat 2025-07-07 med tillhörande underlag, vilket motsvarar nämndens dnr 25SBN258-1.
-
Förslagsställaren föreslår att Gävle kommun borde ge barn och unga i åldern 0–18 år gratis busskort i mellan första juni och sista augusti. Detta med anledning av X-trafiks biljettpriser och att barn och unga ska få möjlighet att resa till vänner och fritidsaktiviteter utan att det påverkar dem ekonomiskt. Förslagsställaren menar att många städer i Sverige har gratis busskort för ungdomar under sommaren och att Gävle borde ta efter.
X-trafik, Region Gävleborg ansvarar för biljetter och prissättning. Gävle kommun kan genom tillköp teckna avtal med Region Gävleborg om kostnadsansvar för regional kollektivtrafik som är billigare för resenären, än vad Region Gävleborg annars skulle tillhandahålla (lag om kollektivtrafik 2010:1065).
Det finns en utredning om gratis resor för alla barn och unga från år 2016. Kostnaden skulle vara mellan 42-66 miljoner kronor per år för Gävle kommun. Genom att utgå från 2016 års utredning kan vi med anledning förmoda att kostnaden kommer landa på minst cirka 10 -16 miljoner kronor för tre månader. Att erbjuda gratis resor för barn och unga under sommaren vore positivt, men i det rådande ekonomiska läget har inte Gävle kommun möjlighet att genomföra ett sådant tillköp.
-
1. Stadsdelslyftet i Andersberg
Föredragande: Maria Dahlgren
2. Magasinsområdet
Föredragande: Johnny Rudberg, Cecilia Dresch
-
Vänsterpartiet har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Limön har under lång tid varit en uppskattad plats för rekreation, fritid och koloniverksamhet för Gävlebor. Redan innan 1980-talet fanns ett omfattande bruk av ön, där 122 mindre masonitstugor etablerats. Dessa uppfördes ursprungligen som tillfälliga tältliknande konstruktioner på ca 9 kvm, vilka demonterades varje höst.
Detta stugområde hade växt fram spontant och betraktades efterhand som ett problem ur plan- och byggnadssynpunkt, då det i praktiken rörde sig om 122 svartbyggen – om än i hög grad sanktionerade av tjänstemän vid dåvarande fritidskontoret.
För att komma till rätta med situationen tog Gävle kommun själva initiativ till att detaljplanera Limön. Som en del i planen ritades ett kolonistugeområde in, med utmätta lotter och en fastställd byggrätt om 35 kvm. Kommunen ställde också krav på att de befintliga stugägarna skulle bilda en förening, vilket resulterade i att Limö Fritidsförening bildades våren 1985.
Turbåtens roll detaljplanens genomförande
Det är av central betydelse att kommunen – både genom planhandlingar och ipraktiken – förutsatte att ön skulle vara tillgänglig via reguljär turtrafik. Utan denna tillgång hade detaljplanen inte varit genomförbar. Det bekräftas av ansvariga från tiden och återspeglas också i det första arrendeavtalet (1985–2004), där det angavs att kommunen skulle vara beredd att justera arrendeavgiften vid förändringar i turtrafiken.
Kommunens tidigare insatser – att initiera detaljplanen, formulera byggrätten, strukturera området och kräva föreningsbildning – visar att fritidsbyn inte uppkom organiskt utan skapades på kommunens uppdrag. Det var kommunen som omvandlade ett informellt bruk till en formaliserad kolonibebyggelse. Turbåtstrafiken var därmed en förutsättning som kommunen själv byggde in i hela planens existens.
Beslutet 2023 och dess konsekvenser
Den 27 september 2023 beslutade Samhällsbyggnadsnämnden att upphöra med turbåtstrafiken till Limön. Beslutet togs utan egentlig beredning vilket framgår i reservationerna i nämndprotokollet och utan dialog med Limö Fritidsby. Någon konsekvensanalys har heller inte presenterats av de ansvariga för beslutet. Det har medfört att omkring 70 av 124 familjer/nyttjanderättsinnehavare i fritidsbyn idag saknar praktisk möjlighet att nå sina stugor. Eftersom Limön är ett Natura 2000-område finns starka begränsningar för att utöka bryggkapaciteten eller öka privatbåtstrafiken. De miljömässiga och logistiska förutsättningarna gör att kollektiv turtrafik i praktiken är den enda hållbara lösningen. Om tillgängligheten inte säkerställs hotas föreningens ekonomi, då nyttjanderättshavare riskerar att avstå från att betala sin del av arrendet. På sikt kan detta undergräva hela verksamheten – ett scenario som vore negativt både för föreningens medlemmar och för kommunen.
Rättslig grund
Limö Fritidsby menar att kommunen, genom tidigare avtal och genom sin aktiva roll i etableringen av området, bär ett ansvar för att säkerställa tillträde till den mark som arrenderas ut. Detta stöds bland annat av:
• Avtalslagen
• Förutsättningsläran
• Jordabalken
• Plan- och bygglagen (detaljplanens genomförandekrav)
Sammanfattande syfte
Att säkerställa att Limön fortsatt är tillgänglig för kolonisterna, och därmed upprätthålla den rättsliga och praktiska grund som hela fritidsbyn vilar på. Samtidigt bidrar återupptagen turtrafik till att tillgängliggöra en unik del av Gävles skärgårdsnatur för alla kommuninvånare och besökare, i linje med kommunens ambitioner för jämlikhet, hållbarhet och samhällsservice. Ambitioner som också framgår av kommunens antagna översiktsplan.
Yrkande
Med hänvisning till ovanstående föreslås att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
Att Gävle kommun ska återuppta den reguljära turtrafiken till Limön, i en omfattning som garanterar rimlig tillgänglighet för Limö Fritidsbys nyttjanderättsinnehavare samt möjliggör fortsatt besök av allmänheten och turister.
-
Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Södra Kungsgatan är en central gata i Gävle med stor trafik och behov av parkering för såväl boende som besökare och verksamheter. Den nuvarande utformningen av parkeringsplatserna innehåller mellanrum mellan rutorna som resulterar i outnyttjad yta. Detta innebär en ineffektiv användning av kommunens befintliga infrastruktur.
Genom att optimera utrymmet kan fler fordon parkeras utan att påverka framkomligheten eller säkerheten, vilket leder till en effektivare användning av kommunens infrastruktur. Genom att ta bort mellanrummen mellan parkeringsrutorna kan antalet parkeringsplatser på Södra Kungsgatan öka utan att det krävs stora investeringar eller omfattande fysiska förändringar. Detta förbättrar tillgängligheten för boende, besökare och verksamheter i området, vilket kan bidra till minskad parkeringsstress och därmed även minska trafik som uppstår i samband med parkeringssökning. Eftersom åtgärden främst innebär en ommålning och justering av befintliga markeringar bedöms den vara en kostnadseffektiv lösning för att bättre nyttja den befintliga infrastrukturen.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
att uppdra Livsmiljö Gävle att ta bort mellanrummen mellan parkeringsrutorna på Södra Kungsgatan, genom ommålning av parkeringsplatserna för att maximera antalet parkeringsplatser inom befintlig yta.
-
Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Gävle Strand är ett område med mycket fotgängartrafik, där många människor rör sig till och från arbetsplatser, bostäder och rekreationsområden. I nuläget saknas i regel markerade övergångställen på Gävle Strand, vilket gör att det är otydligt för gående var det är säkrast att korsa bilvägar. Detta kan leda till osäkra situationer och ökad risk för olyckor.
Att tydligt markera var det är lämpligt att korsa bilvägar skapar en tryggare miljö för fotgängare. Genom att anlägga övergångställen vid befintliga farthinder blir det tydligt och säkert för gående att korsa vägen, vilket höjer trafiksäkerheten utan behov av större infrastrukturförändringar. Åtgärden bidrar till en mer effektiv användning av kommunens befintliga trafikmiljö och är kostnadseffektiv eftersom det främst handlar om målning och skyltning. Detta kan även främja ökad gångtrafik och därmed bidra till en mer hållbar trafikmiljö.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
att uppdra Livsmiljö Gävle att förbättra trafiksäkerheten för gående på Gävle Strand genom att anlägga markerade övergångsställen vid utvalda befintliga farthinder.
-
Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
I Gävle kommuns arbete för att främja hållbara resor uppmuntras invånarna att välja cykel och andra miljövänliga transportmedel. Ett viktigt inslag i detta är möjligheten att hyra elsparkcyklar, vilket underlättar korta resor och bidrar till ett mer hållbart resande.
I dagsläget finns endast ett företag som innehar ensamrätt att hyra ut elsparkcyklar i kommunen. Detta begränsar konkurrensen på marknaden, vilket i förlängningen riskerar att leda till högre kostnader för användarna, sämre kvalitet och minskad tillgänglighet. Genom att tillåta flera aktörer att erbjuda elsparkcykeluthyrning ökar valmöjligheterna och tillgängligheten för kommuninvånarna. Detta stödjer Gävle kommuns ambitioner att nå sina klimat- och trafikmål.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
att uppdra Livsmiljö Gävle att inte förlänga det nuvarande avtalet med det enda uthyrningsföretaget,
att uppdra Livsmiljö Gävle att kommande upphandling av elsparkcykeltjänster ska möjliggöra minst två aktörer på marknaden.
-
29
Redovisning av anmälningsärenden 2025
-
Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Delegationsbeslut av detaljplan av Norrlandet 4.1, Personuppgiftsbiträdesavtal, Ansvar och Säkerhet i Europa AB, Brådskande ordförandebeslut -Beslut om skolskjuts i ärende 394160, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 393637, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 392299, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 388434, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 387779, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 386347, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 386094, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 385873, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 385869, Brådskande ordförandebeslut Eskön 1:2 Esköhamn, Beslut att inte anmäla en personuppgiftsincident till tillsynsmyndigheten, Delegationsbeslut miljö & hälsa juni, Ersättare i Proceedo under sommaren, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om att begära anstånde, detaljplan Oppala 2:7 Västerrönningen, Gävle kommun, Beslut om tillfällig undantagfrån föreskrivna försäljningstider på Stortorget i Gävle kommun, Delegeringsbeslut avseende samrådoch godkännande av lantmäteriförättningar 2025 jan - juni, Delegationsbeslut avseende riksfärdtjänst maj 2025, Delegationsbeslut avseende färdtjänst maj 2025, Delegationsbeslut avseende parkeringstillstånd maj 2025, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor maj 2025, Delegationsbeslut avseende riksfärdtjänst juni 2025, Delegationsbeslut avseende färdtjänst juni 2025, Delegationsbeslut avseende parkeringstillstånd juni 2025, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor juni 2025, Delegationsbeslut avseende riksfärdtjänst juli 2025, Delegationsbeslut avseende färdtjänst juli 2025, Delegationsbeslut avseende parkeringstillstånd juli 2025, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor juli 2025, Delegationsbeslut Lokala trafikföreskrifter juni 2025, Delegationsbeslut miljö & hälsa juli, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag juni, Delegationsbeslut bostadsförtur juni, Delegationsbeslut bygglov juni, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag juli, Delegationsbeslut bostadsförtur juli, Delegationsbeslut bygglov juli, Ordförandebeslut - Furuvik 38:9 bygglov för nybyggnad av enbostadshus (BOB-2025-235), Ordförandebeslut - Söder 69:4 bygglov för nybyggnad av flerbostadshus (BOB-2025-369).
Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.