Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 29 oktober

    Förslag: Hans Södergren (SD)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 9 oktober 2024 kl. 9-14.12 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • E-petitionen ”Möjlig inline rink” daterad den 18 april 2024 har kommit in till Gävle kommun. Styrning och stöd har skickat förslaget till samhällsbyggnadsnämnden för yttrande.

    Förslagsställaren önskar en inlinerink för att hockeyspelare och andra ska kunna träna och spela sommartid.

    Gävle kommun har idag ingen kommunal inlinesrink. Ik Huge har dock nyligen, på Kastvallens idrottsplats, anlagt en asfalterad spontanidrottsyta med sarg som spolas vintertid och sommartid kan användas för exempelvis inlinesåkning. Kultur och fritid har medfinansierat ytan som i ansökan beskrivs som en allaktivitetsyta.

    Inlinehockey och inlinesåkning kan spelas både inomhus och utomhus på olika underlag som plast, betong, trä och asfalt. I Gävle kommun finns flertalet asfaltsytor för spontanidrott som samhällsbyggnadsnämnden hänvisar till för inlinesåkning. Exempelvis basketplanen intill Tussilagovägens lekplats i Sätra.

     

  • 2024-05-29 inkom E-petition #312265 till Tekniska, sektor Livsmiljö. Förslagsställaren önskar en flytande men fast förankrad bastu vid Gavleåns strand som ska vara öppen för allmänheten. Bastun ska utformas för att vara estetiskt tilltalande och passa in på platsen.

    Bedömning

    Livsmiljö tycker att det är roligt att se önskemålet och initiativet, men tyvärr är det inte ett önskemål kommunen kan tillgodose. Om en förening önskar ha en medlemsbastu går det utmärkt att kontakta kommunen för att hitta lämplig plats för att få platsupplåtelse och bygglov. Däremot är det inget kommunen tar initiativ till eller finansierar.

    Skulle en bastu anläggas uppskattas förlagställarens ambition om en utformning som passar platsen. Mer information om vad som krävs för att utformningen ska vara lämplig på platsen fås i bygglovsskedet och i kontakt med planenheten om en bastu skulle bli aktuell.

     

  • 2024-05-31 inkom e-petition Konstgräsplan i södra Bomhus till Tekniska, sektor Livsmiljö. Förslagsställaren önskar en konstgräsplan i södra Bomhus för de många fotbollsintresserade barn och unga som bor där, förslagsvis i anslutning till Vikingaskolan. Anledningen är att de fotbollsplaner som finns i området idag är gropiga och upplevs som undermåliga.

    Bedömning

    Drift och förvaltning saknar i dagsläget resurser att sköta en konstgräsplan och det skulle krävas mycket arbete, samtidigt som Tekniska behöver minska driftsbudgeten. Det finns vidare flera gräsplaner med fotbollsmål i området som Tekniska driftar, och minst en som tillhör Gavlefastigheter AB. Därför kan vi inte prioritera att anlägga en ny konstgräsplan i nuläget. Kanske kan någon av de existerande gräsplanerna skötas mer intensivt eller delvis rustas upp med ordentlig linjering för att göra dem mer speldugliga, ifall detta skulle förbättra speldugligheten. I området ser GFABs plan på skolans gård ut att vara den bästa planen att satsa på och vi hör av oss till GFAB för att informera dem om önskemålet.

     

  • 2024-05-22 inkom e-petition Pumptrack till Tekniska. Förslagsställaren önskar en pumptrackbana, gärna intill skateparken vid Gevaliafabrikens baksida.

    Bedömning

    Pumptrackbanor är väldigt driftintensiva och liknar till sin användning flowbanor, även om de inte används helt på samma sätt. På Skidstavallen finns en flowbana. Kommunen behöver också minska sin driftbudget i dagsläget. Tyvärr finns därmed inte medel att anlägga och drifta en ny pumptrackbana på kommunens mark och därför kan kommunen inte uppfylla önskemålet så vi hänvisar istället till den flowbana som finns på Skidstavallen. I Andersberg planeras också en mountainbikebana, även om den inte fyller samma funktion som en pumptrackbana. Vi hoppas att förutsättningarna ser bättre ut längre fram och att vi kanske kan se över önskemålet då!

  • Inkommen e-petition där förslagsställaren framhåller att: nu när busspriserna har höjts så ska pensionärer få åka på årskortet 400 kr mellan 09:00 och 18:00 alla dagar. I dagsläget åker pensionärer på 65+ biljetten som gäller alla dagar mellan 09:00-15:00 som från och med 1 april 2024 kostar 400kr. Tidigare kostade årskortet 280kr.

    Frågan är ställd till X-trafik vad kostnaden skulle bli för att utöka tiden med tre timmar från 9-15 som det är idag, till 9-18.

    X-trafik menar att kostnaden för en förlängning av giltigheten kräver ytterligare utredning. Det är svårt att ge en kostnad utan ett uppdrag, det kan bara göras antaganden i dagsläget. Gävle kommun betalar ungefär 20 kronor för varje resa som genomförs med stadsbusstrafiken och 30 kronor på landsbygdstrafiken.

    Ju fler resor som registreras på 65+ biljetten desto högre blir kostnaden för kommunen. Gävle kommun står inför stora besparingskrav. Därför är det inte möjligt att utöka erbjudandet på 65+biljetten till att även gälla alla dagar fram till kl.18:00.

     

  • Inkommen e-petition där förslagsställaren framhåller att: varje dag går eller cyklar många skolbarn till Tallbackens skola. Eleverna går eller cyklar från Trädgårdsmästarevägen över Frideborgsvägen till cykelbanan. Detta är en farlig trafiksituation på många sätt.

    Det bör snarast byggas ett övergångsställe så att skolbarnen tryggt och lugnt kan passera.

    Ett övergångsställe på denna plats är inte lämplig då det skulle hamna mitt i en korsning med anslutning till en privat väg. Det finns en passage vid korsningen i dagsläget. Frideborgsvägen har låga trafikflöden och vi bygger vanligtvis övergångsställen för att främja framkomligheten och inte för att öka trafiksäkerheten. Det är även god sikt på platsen.

    Vi ser att det finns en brist för oskyddade trafikanter på platsen och det bör utredas vidare i framtiden. Vi kommer att lägga till ärendet i önskelistan för framtida åtgärder. Däremot finns det andra åtgärder planerade de närmsta åren som kommer att utföras innan vi tittar på denna åtgärd.

     

  • Förslagsställaren lyfter fram att som boende i närheten av Bergsgatan och Gustavsgatan är de oroade över säkerheten för deras barn när de går till skolan.

    Fortsättningsvis lyfts det fram att som idag saknar Bergsgatan ett övergångställe som skulle göra korsningen säkrare, särskilt för barn. För att förbättra tryggheten för deras barn och andra fotgängare föreslår de att staden installerar ett övergångställe med trafikljus eller skyltat övergångsställe vid Bergsgatan, nära Gustavsgatan. Detta skulle göra det möjligt för barnen att korsa gatan säkert och minska risken för olyckor och skador.

    Det föreslagna önskemålet om ett övergångsställe över Bergsgatan-Gustavsgatan är något som lagts in i Gävle kommuns lista över önskemål om framtida åtgärder kopplat till passager för fortsatt utredning.

     

     

  • Förslagsställaren lyfter fram att det på Hagaströmsutfarten vid Längsvägen/Durovägen tidigare funnits ett övergångsställe men att det försvann när man la ny asfalt. Det är många som rör sig över vägen samt barn till och från skolan. Förslagsställaren ser att ett övergångsställe vore lämpligt på platsen.

    Det föreslagna önskemålet om ett övergångsställe över Hagaströmsutfarten /Längsvägen är något som lagts in i Gävle kommuns lista över önskemål om framtida åtgärder kopplat till passager för fortsatt utredning.

  • Förslagsställaren beskriver ett önskemål om att en passage i Hemsta intill hållplatsen Hemsta vid Willys. Förslagsställaren beskriver att bilister kör fort förbi passagen idag och det råder otydlighet för vem det är som har förtur vid passagen. Det beskrivs fortsatt att det inte finns något rimligt övergångsställe i närheten för personer som kommer från affären eller som kliver av bussen eller personer med nedsatt syn för att ta sig till förskola eller vidare på gång- och cykelbanan. För att öka säkerheten och minska risken för olyckor föreslår förslagsställaren att passagen byggas om till ett övergångsställe. Vilket skulle öka tydligheten för vilka trafikregler som gäller och öka säkerheten.

    Under 2023 tog enheten Planering- och analys fram Handlingsplan för trafiksäkerhet och framkomlighet vilken tog med denna passage och ska byggas nu under 2024 till ett hastighetssäkrat övergångsställe.

  •   14

    Initiativärende från Vänsterpartiet (V) - Översyn av övergångsställen och cykelöverfarter

  • Månadsrapport till nämnd september 2024 omfattar resultatet per september månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.

  • Enligt 3 kap. 8 § ordningslag (1993:1617) får en kommun meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats.

    Kultur- och fritidsnämnden beviljade e-petition 2021 om att välkomna hundar på två kommunala friluftsbad, Komsumbadet/Brädviken (Storsand) och Hilleviksbadet.

    Friluftsbaden Storsand (även kallat Konsumbadet och Brädviken), Smörnäs och Hilleviksbadet bedöms vara passande badplatser för hund. Storsand är en långgrund badplats med stor sandstrand. Det finns även bra kommunikationer då både gångstråk och kustleden passerar området, i anslutning finns även en busshållplats. Besökare som har hundrädsla, allergi eller som av andra skäl inte vill bada på samma område som hundar kan nyttja närliggande badplats i Engeltofta eller Engesberg. Hilleviksbadet är lämpat att tillåta hund då det är ett annat typ av bad med grässtrand. Vidare bedömer förvaltningen att badet i Smörnäs är lämpat för att tillåta hund då det också är annat typ av bad med grässtrand.

    Förslaget bedöms vara proportionerlig utifrån ordningslagens krav på föreskrift.

  • Kommunstyrelsen avser att besluta om ny strategi för Gävle kommuns brottsförebyggande arbete. Kommunstyrelsen önskar nämndens yttrande.

    I syfte att förtydliga Gävle kommuns brottsförebyggande uppdrag har denna brottsförebyggande strategi tagits fram. Strategin föreslår kommunfullmäktige att besluta om brottsförebyggande strategi, samt om via lägesbild identifierade prioriteringsområden för det lokala brottsförebyggande arbetet.
    Strategin föreslår kommunstyrelsen att besluta om brottsförebyggande åtgärdspaket. Strategin gäller för förvaltningsorganisationen, med rekommendationer för bolag och förvaltningar.

    Verksamheterna och sektorns säkerhetssamordnare har tagit del av remissen och lämnar inga förslag till ändringar eller tillägg.

  • 1. Sektorchef Eva Jackson

    2. Allmän information från ledamöter 

    3. Besök Östra Sveriges Luftvårdsförbund kl. 13.15

     


     

  • En ny avstyckning har skett för bostadsändamål. På grund av adressering är den planerade vägen i behov av ett namn.

    Tidigare har det flottats timmer längs en grävd ränna i anslutande område. För att vägen ska ha en tydlig koppling till vad platsen historiskt sett har använts till föreslår namnberedningen att vägen ges namnet Flottarstigen.

    Namnförslaget har skickats på remiss till Räddningstjänsten som godkänner namnförslaget.

  • Ytor runt Agnes 

    Föredragande: Maria Dahlgren

  • Tekniska (Gävle kommun) har inkommit med ansökan om planbesked. Ansökan är en del av utvecklingsprojektet (exploateringsprojektet) för stationsläge Gävle Västra och handlar om en ny detaljplan för järnvägsändamål, gång- och cykelpassage från Tolvfors, Lexevägen till Sätra via Hamnleden samt tillskapande av ytterligare byggrätter för centrumfunktioner och liknande mellan den framtida Ostkustbanan och Hamnleden.

    Aktuell ansökan om planbesked har sitt ursprung i ett program för detaljplan, ny tågstation vid Gävle sjukhus. I programhandlingen finns en rad platsspecifika förutsättningar och styrdokument redovisade samt ett förslag på hur tänkt stationsläge ska kunna utvecklas. Programhandlingen innehåller också en rad mer konkreta hänvisningar och riktlinjer för ett kommande planarbete.

    Detaljplanearbetet är en del i att kunna genomföra hela projekt Gävle Västra.

    Ansökan om planbesked följer intentionerna i programhandlingen men förslaget har under en längre tid genomgått bearbetningar utifrån både platsspecifika förutsättningar men och anpassningar utifrån dialog/arbete med Trafikverket och deras järnvägsplaner.

    Det finns idag en projektgrupp kopplat till kommunens arbete runt ett nytt stationsläge, en projektgrupp där flera olika kompetenser deltar och där frågor systematiskt bearbetas och anpassas utifrån rådande förhållanden.

    Sammantaget ställer sig Livsmiljö Gävle positiva till att i ett fortsatt planarbete pröva en ny detaljplan för järnvägsändamål, gång- och cykelpassage och ytterligare byggrätter samt där tillhörande funktioner. Redovisad ansökan om planbesked bedöms har stöd i gällande översiktsplaner och strategiska styrdokument samt följa den programhandling för nytt stationsläge som antagits av Kommunfullmäktige.

  • Syftet med detaljplanen är möjliggöra för nya bostäder i form av parhus eller villor och skapa förutsättningar för ett naturnära bostadsområde med närhet till Gävle centrum. Exploatören avser att uppföra 10 parhus (totalt 20 bostäder) som är orienterade runt en ny gata och gemensam gård. Arkitekturen förhåller sig fritt till övrig bebyggelse i byn Lund och skapar en tydlig enklav inne i skogen, bakom radbyn längs vägen.

    Inom planområdet skapas möjlighet för tekniska anläggningar kopplade till bostadsändamålet. Detaljplanen säkerställer ytor för hantering av dagvatten. Föroreningar pga. tidigare verksamhet har hittats inom del av området och behöver saneras innan området bebyggs.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. Inga gällande miljökvalitetsnormer bedöms överskridas och detaljplanens genomförande är i linje med relevanta miljömål. De miljöfaktorer som särskilt hanteras i planen är strandskydd, förorenad mark, dagvattenhantering och trafik. Inga av dessa faktorers enskilda eller kumulativa miljöeffekter bedöms vara av sådan omfattning att de innebär betydande miljöpåverkan enligt miljöbalkens 6 kap.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • 1. Information om överklagad detaljplan för Oppala 2:7, Västerrönningen

    Föredragande: Elin Rosendahl

    2. Granskning av detaljplan Järvsta 16:92, Järvstabyn 79

     Föredragande: Mikael Bodinson                                  

  • Enligt 12. kap 10 § i PBL så ska grunderna för hur avgifterna beräknas anges i en taxa som kommunfullmäktige beslutar om.

    Taxan måste hållas aktuell för att uppfylla självkostnadsprincipen och för att säkerställa egenfinansieringsgarden. Att analysera avgiftsnivåerna och följa upp dem i förhållande till kostnader för handläggning bör därför göras minst en gång/år.

    Gävle kommuns bygglovstaxa bygger på Sveriges kommuners och regioners (SKR) förslag till modell för beräkning av avgifter. Taxemodellen innebär i korthet att en genomsnittlig handläggningskostnad per timme räknas fram och multipliceras med handläggningstiden för den specifika ärendetypen för att få fram avgiften.

    Den nuvarande bygglovstaxan antogs av kommunfullmäktige 2016 och började gälla 1 januari 2017. Den har reviderats och indexuppräknats flera gånger. Ingen förändring görs i själva grundbeslutet.

    Syftet med justering av bygglovstaxan är:

    • Sänka taxan där avgiften blir för hög i jämförelse med den genomsnittliga handläggningstiden för att inte bryta mot självfinansieringsprincipen.
    • Höja taxan där avgiften blir för låg i jämförelse med den genomsnittliga handläggningstiden för att öka egenfinansieringsgraden av den avgift som tas ut.
    • Förtydliga oklarheter i taxan.

    Se nämndsyttrande daterat 2024-10-09 för fullständig motivering och fullständiga handlingar.

  •   25

    XX, XX, Lovföreläggande, uttag av byggsanktionsavgift och delavslut

  • Åtgärderna är tänkta att utföras på fastigheten FORSBACKA 3:72, som ligger inom detaljplanelagt område.

    Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av flerbostadshus, carport och miljöhus. Ärendet omfattar även ändrad använding och fasadändring av befintlig byggnad på fastigheten.

    1. Nybyggnationen av radhuslängor med tillhörande carport och är förenlig med detaljplanens bestämmelser.
    2. Fasadändringen av befintlig byggnad strider mot detaljplanen som innehåller varsamhets- och skyddsbestämmelser.

    Den sökta fasadändringen för den befintliga byggnaden strider mot gällande detaljplan och avvikelsen kan, inte godtas med stöd av 9 kap. 31 b eller c § PBL trots att vi bedömer att vissa åtgärder hade kunnat prövats som en liten avvikelse. Insättning av glasade fönsterdörrar med spröjs är inte förenligt med varsamhetskravet i 8 kap. 17 § PBL eller förvanskningsförbudet i 8 kap. 13 § PBL då de på ett betydande sätt förändrar byggnadens uttryck av att vara en enkel industribyggnad. 

     

  • Ansökan gäller ett femte datacenter (kodnamn GVX 25). Datacentret kom-mer att innehålla kontor, serverhallar med stödytor, rum för elektrisk försörjning, utrymmen för ventilation och kylsystem samt externt placerade transformatorer för nödström.

    Byggnadens tak kommer att förses med cirka 3 400 solcellspaneler (6 800 m2). Solcellerna är placerade över hela husets tak.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-830 daterat 2024-10-03 med tillhörande underlag.  

     

  •   28

    Redovisning av anmälningsärenden 2024

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 19SBN197. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Mottagare/granskare i Unit4 ERP och Proceedo, 272868, Delegationsbeslut - Upplåtelser Salutorgsplatser 2024-03-01 till 2024-09-30, Delegationsbeslut - Upplåtelser yttranden under perioden 2024-03-01 till 2024-08-31, Delegationsbeslut - Upplåtelser Torgplats under perioden 2024-03-01 till 2024-08-31, Delegationsbeslut miljö & hälsa september 2024, Beslutsattestant i Unit4 ERP och Proceedo, 277953, Delegeringsbeslut avseende färdtjänst juni-september 2024, Delegeringsbeslut avseende riksfärdtjänst juni-september 2024, Delegeringsbeslut avseende skolskjuts och elevresor september 2024, Delegeringsbeslut avseende parkeringstillstånd för rörelsehindrad juni-september 2024, Delegationsbeslut bostadsförturer augusti, Delegationsbeslut bygglov september, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag september, Fullmakt för enhetchef Markförvaltning att företräda i fråga om avhysning och avlägsnande, Fullmakt för enhetschef Drift och förvaltning att företräda i fråga om avhysning och avlägsnande, Mottagare/granskare i Unit4 ERP och Proceedo, ärendenummer 279638.

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.