Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 5 juni 

    Förslag: Hans Södergren (SD)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 15 maj 2024 kl. 9-14.25 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Delårsrapport 1 år 2024 omfattar sammanställning av de väsentligaste händelserna per den sista april år 2024 och det ekonomiska resultatet. Rapporten är upprättad utifrån sektor Styrning och stöds anvisningar.

  • Kommunstyrelsen avser att besluta om ny riktlinje ”Hantering av otillåten påverkan mot förtroendevalda, Gävle kommunkoncern” och önskar få in nämndernas yttrande.

    Riktlinjen togs fram 2017 av säkerhetschef på sektor Styrning och stöd varpå en revidering av rutinen nu föreslås då vissa avsnitt har förtydligats samt att några har omarbetats. Revideringen är utförd av säkerhetssamordnare på Säkerhetsenheten. Ändringar som har skett inom lagstiftningen har arbetats in i dokumentet. Riktlinjen ska uppdateras under varje mandatperiod.

  • 1. Sektorchef 

    2. Allmän information från ledamöter 
     

  • Övergripande planering Gävle kommun har inkommit med en ansökan om planbesked i syfte att påbörja ny detaljplan för del av fastigheten Fredriksskans 17:1 m.fl., Aludden till Marieberg på Norrlandet.

    Aktuellt område finns utpekat i den fördjupade översiktsplanen för Norrlandet (2012) och dess kulturmiljöbilaga som ett av de områden längs med Norrlandets kust där nya detaljplan behöver tas fram för att skydda befintlig kulturmiljö. I översiktsplanen finns också i anslutning till Aluddsvägen ett område utpekat för möjlig utveckling av nya bostäder (B.1 Aluddsvägen). Planområdet är lokaliserat inom riksintresse för kulturmiljövård.

    Övergripande planering ansöker om att arbete med att ta fram en detaljplan för att säkra kulturmiljövärden och pröva förutsättningarna för ytterligare bostäder i anslutning till Aluddsvägen inom aktuellt område startas.

    Aktuell ansökan om planbesked utgör en del i kommunens pågående arbete att förnya och aktualisera äldre detaljplaner på Norrlandet.

    När det gäller de nya bostäderna invid Aluddsvägen önskar Övergripande planering att översiktsplanens initiala bedömning på ca 3 nya villatomter på platsen är utgångsläge för fortsatt prövning.

    För området finns idag en detaljplan från år 1960 som medger bostadsändamål anpassad i sin byggrätt och höjdsättning för en bebyggelse med fritidshuskaraktär.

    Sammantaget gör Livsmiljö Gävle bedömningen att aktuell ansökan om planbesked har stöd i för området gällande översiktsplan och understödjer tänkt utveckling nya byggnader och behov av skydd av befintlig kulturmiljöer.

  • Fastighetsägaren till fastigheten Strömsbro 77:6 (Vävaren) har inkommit med en förfrågan om att justera gällande detaljplan för fastigheten för att möjliggöra centrumändamål, bostäder och ev. vård.

    Fastighetsägaren önskar att fastigheten får en bredare användning än dagens användning, småindustri. Tanken är att fastigheten med en flexiblare användning bättre ska kunna möta framtida marknadsbehov och lokalerna i så hög utsträckning som möjligt fortsatt kan användas.

    Fastighetsägaren har initialt genomfört en del underlagsutredningar för befintliga byggnader i syfte att bland annat utreda förutsättningarna att förändra användningssättet i byggnaderna.

    -Arkitektur och tillgänglighet (Kontrollbolaget).
    - Kulturmiljö (Hille Hus och hem).
    - Luftmätning (Tyréns).

    För området gäller fördjupad översiktsplan Gävle stad 2025 som redovisar området som en värdefull kulturmiljö och en del av riksintresse för kulturmiljövård. Området är beläget i Testeboån som är utpekat som riksintresse, naturvård och Natura 2000-område. Gällande detaljplan från 1981 anger småindustri med särskild miljöhänsyn.

    Sammantaget är Livsmiljö Gävle generellt positiva till att pröva en omvandling av detaljplanen för Vävaren och förutsättningarna för en mer flexibel användning. Vävaren är ur kulturmiljösynpunkt en högintressant byggnad/plats med höga värden och ett starkt kulturmiljöskydd. Även fastighetens närhet till industristadsdelen Strömsbro och Testeboån och dess höga naturvärden behöver studeras ytterligare för att klargöra lämplig utveckling på fastigheten.

    Ur ett kommunalekonomiskt perspektiv har aktuell plats gynnsamma förutsättningar att kunna dra nytta av redan etablerad infrastruktur och tekniska försörjning och området har god tillgänglighet till gång- och cykelvägnät och kollektivtrafik i ett centrumnära läge med hög servicegrad.

    Med anledning av bland annat det platsspecifika utredningsbehovet för aktuell förfrågan så krävs ett vidare arbete innan en detaljplan kan startas. Med anledning av detta föreslår Livsmiljö Gävle att endast beslut om positivt planbesked och att beslut om planuppdrag avvaktar tills att ärendet ytterligare beretts i en programhandling där en tydlig hållbar utvecklingsidé redovisas och en konsekvensutredning finns av aktuell förfrågans påverkan på platsen och dess värden.

  • Planförslaget innebär att delar av den befintliga Tolvforsskogen kan omvandlas till ett nytt verksamhetsområde. Kommunen har haft planer på att låta exploatera området i cirka 30 års tid, de planerna har de senaste åren intensifierats genom statliga järnvägsprojekt, program för detaljplan och kommunalt exploateringsprojekt. Aktuell detaljplan är en av flera detaljplaner som behövs för att genomföra det kommunala exploateringsprojektet för etapp 1 av Tolvforsskogens totala exploatering. Parallellt pågår planarbete med en till detaljplan för området direkt norr om planområdet.

    Totalt planläggs ca 90 ha kvartersmark (ca 130 fotbollsplaner) som får tas i anspråk för nya verksamheter, exempelvis industri, lager, kontor, hotell, partihandel m.m. Detaljplanen tillåter också service som behövs för verksamhetsområdet som t.ex. centrumändamål, drivmedelsförsäljning m.m.

    För exploateringen finns ett flertal strategiska målsättningar, bland annat att effektivisera marknyttjandet och få plats med mer på mindre ytor. Det innebär en tätare och högre bebyggelse än traditionella industriområden. Detaljplanen tillåter därför en generös byggrätt där 60% av respektive fastighet får bebyggas samt till en nockhöjd upp till 42 meter.

    Området ska ha en hållbarhetsprofil som ska framgå både i stadsbilden genom de företag som verkar i området.

    Verksamheter bedöms kunna färdigställa sin mark och börja använda området år 2032.

    Ca 44 ha naturmark planläggs som allmän plats natur i sammanhängande stråk genom hela planområdet, i syfte att försöka bibehålla fungerande gröna samband mellan skogen utanför planområdet och grönområdena inom planområdet och staden.

    Omställning från skogsmark till verksamhetsområde innebär mycket omfattande hydrologiska förändringar. Stor del av ytan som idag naturligt transporterar, samlar och infiltrerar regnvatten ersätts av hårdgjorda ytor i form av byggnader, gator och upplagsytor. Det ställer höga krav på robust hantering av regnvatten för att inte riskera negativa effekter för framtida verksamheter inom området eller andra områden nedströms. För att hantera dagvatten är det nödvändigt med anläggningar för avvattning, rening och fördröjning, vilket det avsätts ytor för i detaljplanen på allmän plats. Det behövs dessutom en fungerande höjdsättning som gör att stora vattenmängder kan bli stående i området under extrema regn.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planförslaget innebär att delar av den befintliga Tolvforsskogen kan omvandlas till ett nytt verksamhetsområde. Kommunen har haft planer på att låta exploatera området i cirka 30 års tid, de planerna har de senaste åren intensifierats genom statliga järnvägsprojekt, program för detaljplan och kommunalt exploateringsprojekt. Aktuell detaljplan är en av flera detaljplaner som behövs för att genomföra det kommunala exploateringsprojektet för etapp 1 av Tolvforsskogens totala exploatering. Parallellt pågår planarbete med en till detaljplan för området direkt norr om planområdet.

    Totalt planläggs ca 79 ha kvartersmark (ca 110 fotbollsplaner) som får tas i anspråk för nya verksamheter, exempelvis industri, lager, kontor, hotell, partihandel m.m. Detaljplanen tillåter också service som behövs för verksamhetsområdet som t.ex. centrumändamål, drivmedelsförsäljning m.m.

    För exploateringen finns ett flertal strategiska målsättningar, bland annat att effektivisera marknyttjandet och få plats med mer på mindre ytor. Det innebär en tätare och högre bebyggelse än traditionella industriområden. Detaljplanen tillåter därför en generös byggrätt där 60% av respektive fastighet får bebyggas samt till en nockhöjd upp till 42 meter.

    Området ska ha en hållbarhetsprofil som ska framgå både i stadsbilden genom de företag som verkar i området.

    Verksamheter bedöms kunna färdigställa sin mark och börja använda området år 2032.

    Ca 33 ha naturmark planläggs som allmän plats natur i sammanhängande stråk genom hela planområdet, i syfte att försöka bibehålla fungerande gröna samband mellan skogen utanför planområdet och grönområdena inom planområdet och staden.

    Omställning från skogsmark till verksamhetsområde innebär mycket omfattande hydrologiska förändringar. Stor del av ytan som idag naturligt transporterar, samlar och infiltrerar regnvatten ersätts av hårdgjorda ytor i form av byggnader, gator och upplagsytor. Det ställer höga krav på robust hantering av regnvatten för att inte riskera negativa effekter för framtida verksamheter inom området eller andra områden nedströms. För att hantera dagvatten är det nödvändigt med anläggningar för avvattning, rening och fördröjning, vilket det avsätts ytor för i detaljplanen på allmän plats. Det behövs dessutom en fungerande höjdsättning som gör att stora vattenmängder kan bli stående i området under extrema regn.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att tillåta bostadsbebyggelse inom fastigheten som går i linje med områdets kulturhistoriska värden. Strandskyddet upphävs inom kvartersmark för bostäder. Anläggningar och byggnader kopplade till båt- och strandliv tillåts nere vid stranden.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. I och med planområdets begränsade yta, att nuvarande markanvändning består samt att frågor kring kulturmiljö, strandskydd och översvämning kommer att belysas inom planarbetet bedöms planens genomförande inte medföra betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

     

  • Planens syfte är att möjliggöra för ett nytt bostadsområde med radhus eller parhus. Den nya bebyggelsens placering och utformning ska knyta an till platsen och omgivande bebyggelse. Bostadsområdet ska innehålla grönytor som både säkerställer grönstrukturvärden, möjliggör ekologiska kopplingar genom området samt ger ytor för rekreation och lek. Grönytorna rymmer också ytor för hantering av större regn.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. Miljöfrågor som är aktuella kommer att hanteras under planarbetet. I planarbetet ska frågor om dagvattenhantering, hänsyn till natur- och kulturvärden, strandskydd, geoteknik, farligt gods samt trafik- och verksamhetsbuller vidare hanteras.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  •   14

    XX, XX - Beslut om antagande

  • Syftet med detaljplanen är att pröva möjligheten att ersätta befintliga garagebyggnader längs Rågångsvägen med radhusbebyggelse. Cirka 10 radhuslägenheter i två våningar prövas i ett område med goda kollektivtrafikförbindelser. Kommunägd mark behöver tillföras fastigheten för att möjliggöra projektet. Syftet är även att möjliggöra för ny gång- och cykelväg och reglera mötet mot ny bostadsbebyggelse. Planen reglerar även byggrätt för befintlig teknisk anläggning.

    Planen har varit ute på samråd under perioden 24 november – 15 december 2023. Huvudsakliga synpunkter omfattar avfallshantering, komplettering av dagvattenutredning, garagen, parkering och ökad trafik. De förändringar som skett av planförslaget efter samrådet består huvudsakligen att avfallshanteringen för radhusen inte ska ha egna sopkärlskåp. Det finns kapacitet i ett befintligt miljöhus som finns i området. Dagvattenutredningen har reviderats och kompletterats med hur dagvatten ska renas och omhändertas från den gemensamma parkeringsytan.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 25 mars - 8 april 2024. Huvudsakliga synpunkter under granskning omfattar parkeringsfrågan och de garageplatser som försvinner. Den justering som skett av planförslaget berör vem som bekostar fastighetsbildningen.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Syftet med detaljplanen är att utveckla Gavlehov till en ny blandad stadsdel med både bostäder, arenor, kommersiell och offentlig service. Gavlehov Östra kommer att bidra med olika typer av bostäder, radhus och lägenheter samt en förskola.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 27 november 2023 – 12 januari 2024.

    Efter granskningen har användningen B – Bostäder tagits bort från kvarteret för parkeringshuset efter önskemål från Gästrike Vatten. Bestämmelsen Endast småhus har tagits bort i kvarteret i mitten vid den centrala parken, vilket även öppnar upp för annan typ av bebyggelse som ex. en gruppbostad som efterfrågas av Välfärd Gävle. I övrigt har redaktionella ändringar utförts samt förtydliganden främst i avsnittet Teknisk försörjning.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt med den kommunomfattande översiktsplanen för Gävle kommun.

    Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.

  • 1. Valbo köpcentrum

    Föredragande: Sari Svedjeholm

    2. Statusrapport Naturreservat

    Föredragande: Mikael Ekman

  •   18

    XX, XX, Uttag av byggsanktionsavgift för olovligen uppförd mur och avslut

  • Inom fastigheten Grinduga 8:7 (fastigheten) vilken ägs av Stiftelsen Korsnäs Sociala Fond har en bastu olovligen uppförts av Peter Molin AB som driver den restaurang, Peters Sjökrog, som finns inom fastigheten.

    Den aktuella bastun är 18 kvadratmeter stor och uppfördes någon gång mellan 2021-04-20 och 2023-05-10.

    Den uppförda bastun kräver bygglov enligt 9 kap. 2 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, som nybyggnad, men har uppförts utan något beviljat lov. Något undantag från lovplikten föreligger inte.

    Trots att den uppförda bastun kräver bygglov, har den uppförts innan något startbesked beviljats. Av 10 kap. 3 § PBL, framgår att det är förbjudet att påbörja en åtgärd som kräver bygglov utan att ett startbesked beviljats. Om någon bryter mot det förbudet, ska nämnden enligt 11 kap. 51 § PBL ta ut en särskild avgift (byggsanktionsavgift). Det föreligger inga skäl till att avgiften inte ska tas ut eller att den ska sättas ned med stöd av 11 kap. 53, 55-56 eller 53 a §§ PBL. Byggsanktionsavgiften kommer att tas ut av Peter Molin AB vilken är den som vidtagit överträdelsen och även den som fått tillfälle att yttra sig inom fem år från överträdelsen enligt 11 kap. 57 och 58 §§ PBL. En byggsanktionsavgift om 15 184 kr kommer att tas ut i ärendet.

  • Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av datacenter med tillhörande stödytor och stödbyggnader på fastigheten SKOGMUR 3:2, som ligger inom detaljplanelagt område.                 

    Ansökan gäller ett fjärde datacenter (GVX 04). Byggåtgärderna omfattar serverhallar med stödytor, elförsörjningsrum, ventilations- och kylutrymmen.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-293 daterat 2024-05-02 med tillhörande underlag.  

  • Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av flerbostadshus och förråd samt rivningslov för rivning av brandskadad byggnad på fastigheten SÄTRA 50:1, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en bruttoarea om 1357 kvadratmeter.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-363 daterad 2024-05-17 med tillhörande underlag.

  • Ärendet gäller tidsbegränsat periodiskt bygglov för tillbyggnad till verksamhetslokal på fastigheten SÖDER 13:2, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en byggnadsarea om 20,4 kvadratmeter.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-219 daterad 2024-05-14 med tillhörande underlag.

  • Ärendet gäller tidsbegränsat periodiskt bygglov för tillbyggnad till verksamhetslokal på fastigheten SÖDER 13:2, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en byggnadsarea om 20,4 kvadratmeter.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-481 daterad 2024-05-27 med tillhörande underlag.

     

  • Förslagsställaren framför att det är många som vill cykla till Bergby och till Totrabadet. Totravägen är en smal bilväg utan vägren, där hastighetsbegränsningen är 50 km/h, vilket inte upplevs som en lämplig trafikmiljö att cykla i för de yngre invånare. Förslagsställaren lyfter också att vinsterna med en cykelväg på sträckan bland annat är miljömässiga och sociala (främst folkhälsa och rörelsefrihet för barn och unga).

    Totravägen (länsväg 577) och passagemöjligheten över Norrsundsvägen (länsväg 575) är båda identifierade som brister i cykelbarheten i Gävle kommun (se skärmdump ovan från Cykelplan 2020, Gävle kommun).

    Kommunen är inte väghållare och har därför begränsad rådighet. Väghållare är Trafikverket, och förslagsställarens önskemål har framförts vidare till Region Gävleborg, varpå de svarar:

    Region Gävleborg har av Trafikverket beställt en omfattande utredning av kommande regionala cykelvägar, bygdevägar samt sommarcykelvägar i Gävleborg. Syftet är att göra Gävleborg mer cykelbart utan att nödvändigtvis bygga nya separerade cykelvägar. Vi kommer inkludera väg 577 mellan Bergby-Totrabadet i denna utredning. Utredningen ska vara klar i slutet av 2024.

    Förslagsställaren kan ta kontakt med infrastrukturstrateg Christine Sisell på Region Gävleborg (christine.sisell@regiongavleborg.se) för vidare information.

  • Förslagsställaren [sic]:

    Nu när framtiden är här och Gävle kommun vill att vi ska bli en cykelstad så måste gävle kommun se till att vi kan parkera och ladda vår elcyklar och elscootrar säkert utan risk för stöld. Jag vill att det ska införas skåp på torget och vid centralen som man kan hyra för en slant och där man kan parkera och ladda sin cykel/elscooter.

    Det finns idag möjlighet att parkera säkert med ramlåsningsmöjligheter runt om i kommunen, och i synnerhet i de centrala delarna runt torg och centralen. För en än säkrare förvaring vid centralen finns cykelboxar att hyra på östra sidan av spåret (1).

    Möjlighet till laddning av löstagbara cykelbatterier kommer att finnas i mobilitetshuset Magasinet (2) på Lillåvägen 2 till hösten 2024, där cykelparkeringen också är videoövervakad.

    När Gävle C byggs om i framtiden kommer behovet av cykelgarage med laddmöjligheter också att utredas på västra sidan av spåret.

  • Tekniska fick 2024-03-07 in E-petitionen Parkbänkar (24SBN85). Förslagsställaren önskar fler parkbänkar i bostadsområden såsom Strömsbro för att kunna njuta av vädret en vacker dag utan att behöva ta sig in till centrala Gävle. Det behövs viloplatser för t.ex. äldre att kunna sitta. Idag saknas möjligheter utöver busshållplatsernas bänkar och utanför Strömsbros kyrka.

    Handläggarens bedömning

    Kommunen ser just nu över var små åtgärder såsom t.ex. parkbänkar kan placeras ut för att förenkla vardagen. Behov av bänkar har identifierats på flera platser i kommunen och det finns stor sannolikhet att någon bänk i Strömsbro kan placeras ut inom projektet, vi behöver bara se över om det finns någon lämplig plats på kommunal mark. Vi tar med ditt önskemål i arbetet och om det finns en lämplig plats, kan bänkar placeras ut under nästa år.

    Utöver arbetet med att identifiera platser för mindre åtgärder pågår även ett projekt som kallas för Äldrevänlig Kommun där äldre i olika stadsdelar får vara med och bestämma var nya sittplatser ska placeras ut. Även inom detta projekt finns möjlighet att placera ut bänkar i bostadsområden.

  • Tekniska fick 2023-10-10 in e-petitionen Utegym i Hagaström (23SBN430). Förslagsställaren önskar ett utegym i Hagaström, vid Hagaströms IP för att komplettera elljusspåret och göra fysisk aktivitet mer tillgängligt i området.

    Handläggarens bedömning

    Vi ser att det är ett bra förslag, men det finns aktivtetsplatser av andra slag än utegym i Hagaström samtidigt som det finns andra platser i kommunen som helt saknar aktivetsplatser trots att det bor mycket människor där. Detta gör att vi behöver prioritera de platserna.

  • Luftkvalitet

    Föredragande: Marie Grew.

  • Information om skarv

    Föredragande: Leif Östman

  •   30

    Initiativärende från Moderaterna (M) - Underlätta för kollektivtrafik, cyklister och gående på Norra Kungsgatan.

  •   31

    Redovisning av anmälningsärenden 2024

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 19SBN197. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Mottagare i Agresso, 250208, Beslutsattestant Agresso, ärendenummer 211948, Mottagare i Agresso, 251950, Brådskande ordförandebeslut - mindre ändring av förtydligande karaktär i samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning 2024, Delegationsbeslut Miljjö & hälsa april 2024, Delegeringsbeslut - Parkeringstillstånd för rörelsehindrade april 2024, Delegeringsbeslut - Riksfärdtjänst april 2024, Delegeringsbeslut - Färdtjänst april 2024, Tillståndsbeslut orienteringstävling Tångbergets naturreservat, Delegationsbeslut bygglov april, Delegationsbeslut bostadsförtur april, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag april.

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.