Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 1 oktober 

    Förslag: Mikael Brodin (M)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 11 september 2024 kl. 9.15-12.00 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Delårsrapport 2 år 2024 omfattar verksamhetsrapport per den sista augusti år 2024 med måluppfyllelse och ett ekonomiskt resultat. Rapporten är upprättad utifrån sektor Styrning och stöds anvisningar och redovisar hur målen och uppdrag i verksamhetsplan år 2024 har uppfyllts.

     

  • Ett underlag har tagits fram för preliminära budgetramar för nämnderna för åren 2025 till 2028. Ramarna baseras på gällande beslut och har uppdaterats med aktuella yttre förutsättningar, såsom skatte-, pensions- och befolkningsprognoser.

    Budgetramarna är nedjusterade med 1 procent per år. Kommentarerna ska redovisa konsekvenserna för 2025 samt hela planeringsperioden, vilket innebär att nämnderna behöver anpassa sig till en nedjustering på totalt 4 procent. Dessutom ska konsekvenser av en nedjustering på 3 procent redan inför 2025 beskrivas.

    Nämnderna förväntas bedriva sin verksamhet inom den givna budgeten.

    Med hänsyn till de ekonomiska förutsättningarna ställs krav på kostnadsreduceringar i de preliminära ramarna. Nämnderna ska fokusera på strukturförändringar, förändrat utförande och förändringar som inte påverkar kunder och brukare.

    Nämndens uppgifter i förhållande till de preliminära ramarna:

    Beskriva hur ramarna påverkar nämndens verksamhet utifrån dess nuvarande uppdrag och ansvar enligt lag och reglemente.

    Redogöra för eventuella nödvändiga förändringar i verksamheten baserat på ramarna, och om nya förutsättningar uppstått som inte redovisats tidigare.

    Beskriva möjligheterna att arbeta mot och nå de kommunövergripande målen och aktiviteter i de strategiska programmen.

    Lämna kommentarer på målnedbrytningar kopplade till respektive kommunövergripande mål.

    Beskriva eventuella förändringar som påverkar kunder och brukare.

    Beskriva om och hur medarbetare påverkas.

    Samarbeta med andra nämnder om det finns gemensamma beroenden för att möjliggöra varandras ansvar.

    Underlaget inför yttrandet inkluderar innevarande års kommunplan, nämndens ekonomi och verksamhetsuppföljningar, omvärldsbevakning samt förväntad utveckling på kort och lång sikt.

  • Informationshanteringsplanen ska vara ett hjälpmedel för den som upprättar och arkiverar handlingarna. Planen bygger på en inventering av handlingar samt beslut om vad som ska bevaras och vad som ska gallras, samt gallringsfrister.

    Myndigheternas arkiv är en del av det nationella kulturarvet. Arkiven ska bevaras, hållas ordnade och vårdas så att de tillgodoser

    1. rätten att ta del av allmänna handlingar,

    2. behovet av information för rättskipningen och förvaltningen, och

    3. forskningens behov. (3 § arkivlagen)

    Dokumentet skall vara lättläst och tydliggöra var man hittar respektive arkiv.

    Planen har byggts på enligt rekommendationer från SKR. Kapitlen kring inköp och upphandling samt överklaganden har därför tillkommit i såväl samhällsbyggnadsnämndens plan som kultur- och fritids plan.

    Ekonomi får i och med uppdateringen en mer lika hantering för både samhällsbyggnadsnämnden samt kultur- och fritidsnämnden.

    De största förändringarna i planen har gjorts i kapitel 8 Markförvaltning. Det har sedan tidigare saknats många handlingar i informationshanteringsplanen i detta kapitel och därför behöver planen utökas. Gallringsfristerna har inte varit konsekventa för samma handlingstyper, det har setts över nu.

    Enligt bifogat förslag bevaras nu samtliga avtal som kommunen är part i och samtliga beslut som kommunen fattat. Skälen till att bevara är att vi anser att både kommunen som myndighet och fastighetsägare samt medborgare har intresse av att kommunens avtal finns bevarade för rättssäkerhetsskäl och allmänna intressen såsom forskning. Det finns bland annat intresse för kommunen att veta vilka verksamheter den skrivit arrendeavtal med eftersom det finns regler inom t.ex. Miljöbalken om ansvar för föroreningar.

    Arkiv för kommunikation och HR regleras i kommunstyrelsens informationshanteringsplan men finns inkluderad i nämndens informationshanteringsplan för att underlätta hantering av arkiveringsarbetet.

  • Samhällsbyggnadsnämnden i Gävle fick den 25:e april 2024 en remiss från Kommunstyrelsen, ”Remiss Nödvattenplan Gävle kommun.”

    ”Som en del i Gävle kommuns beredskapsarbete håller kommunen på att ta fram en nödvattenplan. Nödvattenplanen handlar om hur kommunen kommer distribuera, fördela och prioritera tillgång till dricksvatten om den ordinarie vattenproduktionen inte fungerar. Det skulle exempelvis kunna handla om bakterier i dricksvattnet, en större vattenläcka som leder till att det inte kom-mer vatten ur kranen etc. Nödvattenplanen pekar ut prioriterad verksamhet i kommunen som ska få vatten och hur vattnet ska distribueras dit. Detta arbete bedrivs tillsammans med Gästrike vatten AB och övriga ägarkommuner i Gästrike vatten AB. Yttrande ”

    Remissen har skickats ut internt till verksamhetscheferna inom samhällsbyggnadsnämndens område.

     

  • 1. Sektorchef Eva Jackson

    2. Allmän information från ledamöter 
     

  •   10

    Beslut om skolskjuts

  • Sverigedemokraterna har lämnat en motion som föreslår att befintliga trafikljus för fotgängare och cyklister ska kompletteras med nedräkning av tid. Detta för att visa hur lång tid det är ”grönt” och hur lång tid till det är ”rött”. Kompletteringen ska enligt motionen prioriteras vid övergångsställen där det är mycket trafik och vid gymnasieskolor.

    Med hänvisning till Livsmiljö Gävles yttrande (se beslutsunderlag) finns det inte lagstöd som stödjer trafiksignaler som har en extra ljusöppning eller annan anordning som visar återstående tid till växling till röd eller grön signal.

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    Det finns en stor upplevd otrygghet på offentliga platser i Gävle, vilket även är direkt beroende av hur platsen är belyst. Genom att prioritera utvalda stråk och platser kan belysning bidra till ökad trygghet, och samtidigt förhindra brott.

    Otrygghet kan innebära att människor avstår från aktiviteter eller från att använda vissa transportmedel. En smart ljussättning på byggnader, gågator, gång- och cykelvägar samt parker kan förebygga otryggheten i Gävle.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att uppdra till Livsmiljö Gävle att upprätta ett belysningsprogram för den offentliga belysningen i Gävle kommun i syfte att öka tryggheten samt att förslaget till programmet läggs fram till nämnden för beslut.

     

  • Trygghet och belysning

    Föredragande: Fredrik Nygren, Jakob Rönnberg

  • I den parkeringsstrategi som kommunfullmäktige antog 2015 är ett målområde ”en attraktiv och tillgänglig stad”. Parkeringsavgifterna på allmän plats är en viktig del för detta mål. I Gävle har parkeringsavgifterna inte justerats, ens för inflation, sedan 2003 (vit och röd zon) och 2009 (blå och gul zon). Det är därför hög tid att justera parkeringsavgifterna.

    Förslag på nya parkeringsavgifter är:

    Zon             Nuläge              Förslag
    Röd                  15 kr/h                    15 kr/h
    Gul                  10 kr/h                    12 kr/h
    Blå                     5 kr/h                      9 kr/h
    Vit                      2 kr/h                      3 kr/h

    Samtidigt som vi justerar avgifterna bör vi vidta andra åtgärder för att effektivisera parkeringssystemet. Följande aktiviteter syftar till att bidra till målen om en attraktiv och tillgänglig stad:

    ·       Göra en översyn för att inrätta nya parkeringsplatser i stadskärnan där outnyttjat utrymme finns och det kan göras med enkla medel.

    ·       Utreda möjliga förändringar av bestämmelsen om datumparkering, inklusive tid på dygnet datumparkering gäller.

    ·       Utreda och testa samnyttjande av lastplatser, där så är lämpligt.

    ·       Justera tidsgränser på korttidsplatser för att öka flödet, och behålla dessa platser som avgiftsfria.

    ·       Se över tidsregleringen i röd zon för att den ska bli mer ändamålsenlig, särskilt där det är långt till parkeringshus.

    ·       Fortsätta med extra snöröjningsåtgärder i centrum under julhandeln.

    ·       Göra om de delar av blå zon där beläggningen är högst till gul zon, för att öka tillgången på ledig parkering.

    ·       Förbättra skyltningen till parkeringshus, särskilt i centrala lägen.

  • Livsmiljö ska utreda möjligheten att med enkla åtgärder underlätta för cykling. Exempel på enkla åtgärder är målning, pollare och reglering. Genom att satsa på enkla åtgärder kan nyttor uppnås samtidigt som det är resurseffektivt. Därmed skapas goda förutsättningar både ekonomiskt och ekologiskt hållbara lösningar.

  • E-petitionen ”Båttrafiken till Limön” har kommit in till Gävle kommun. Förslagsställaren önskar att kommunen ”ska se till att båttrafiken till och från Limön kan fortsätta”.

    Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 27/9 2023 att upphöra med finansiering av båttrafik till Limön. Bakgrunden är att kostnaderna för trafiken är för stora i förhållande till antalet resande och den nytta trafiken medför. Under säsongen 2023 subventionerades varje tur-och-returresa med 600 kr, vilket får anses vara en orimligt stor subvention.

    Om efterfrågan är tillräckligt stor finns det möjlighet för näringslivet att erbjuda resor, till exempel i form av båttaxi. Skulle kommunen nu inleda en upphandling skulle det slå undan benen för sådana privata initiativ.

     

  • Kommunvelometern

    Föredragande: Amer Aslam

  • Inom gällande detaljplan, Eskön 8:13 m.fl. Eskörönningen, planeras för bostäder och en ny väg. På grund av adressering behöver den planerade vägen ett vägnamn.

    I anslutning till området finns Eskösundet. För att den tilltänka vägen ska få en naturlig koppling till platsen och dess utformning föreslår namnberedningen att vägen ges namnet Eskösundskroken.

    Namnförslaget har skickats på remiss till Räddningstjänsten som godkänner namnförslaget.

  • Inom gällande detaljplan Järvsta 16:20 (Skoglundshöjden) planeras det för en ny väg. Tidigare inom exploaterade områden har man använt sig av kategorinamngivning på temat lavar. Därför bör namn på lavar fortsättningsvis användas för nytillkomna vägarna inom berört område.

    Namnberedningen föreslår att vägen ges namnet Färglavsvägen.

    Namnförslaget har skickats på remiss till Räddningstjänsten som godkänner namnförslaget.

  • AB Gavlegårdarna (ABG) har inkommit ned ansökan om planbesked för att ändra markanvändningen inom fastigheten Stigslund 55:1 och möjliggöra en mer flexibel användning innehållande både bostäder och centrumfunktioner.

    Byggnaden inom fastigheten har tidigare planlagts och används som äldreboende, kontor och handel/centrumfunktioner. Det befintliga äldreboendet är dock omodernt och inte längre funktionellt som äldreboende och tidigare hyresgäst avser att flytta från byggnaden. ABG planerar nu att renovera byggnaden invändigt och utvändigt för att tillskapa 40-50 nya bostadslägenheter, en användning som inte har stöd i nu gällande detaljplan. ABG önskar fortsatt även möjlighet för handels/centrumfunktioner i del av byggnadens bottenvåning. Enligt bifogat skissunderlag kan 42 parkeringsplatser anordnas inom fastigheten.

    Sammanfattningsvis är Livsmiljö Gävle positiva till att göra en ny detaljplan som tillåter bostadsändamål och centrum/kontorsfunktioner. I kommande planarbete behöver bl.a. dagvatten, parkerings- och angöringssituationen, markföroreningar, trafikbuller och arkitektonisk utformning särskilt studeras.

  • Syftet med detaljplanen är att tillskapa byggrätter för oisolerade uterum som ska fungera som komplement till bostaden samt att tillskapa ytterligare parkeringar för boende i form av carport eller garage. Syftet är också att skydda de kulturvärden som finns i bebyggelseområdet, att ange hur underhållet kan ske samt att tydliggöra vilka förändringar som kan ske.

    Inom planområdet finns 51 radhuslägenheter uppdelade på sex längor. Radhuslängorna skiljer sig mellan varandra och har olika förutsättningar, det finns fyra olika typer av radhuslängor.

    Detaljplanen hanterar även förutsättningar för fastighetsregleringar inom området.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

     

  • Planens syfte är att skapa ett grönskande torg i magasinsområdet, samtidigt som hänsyn tas till platsens kulturhistoriska värden och omkringliggande bebyggelse.

    Planen har varit ute på samråd under perioden 26 april – 17 maj 2024 och granskning under perioden 3 juli – 26 augusti 2024. Under samrådet yttrade sig Länsstyrelsen om att risken för skred behövde tydliggöras och ansåg i övrigt att rimliga avväganden gjorts gällande förorenad mark, gestaltning, kulturmiljövärden och strandskydd. Efter samrådet kompletterades planhandlingarna med resonemang och bedömning kring geotekniska risker. Under granskningen inkom inga yttranden som föranlett förändringar på förslaget till detaljplan.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Detaljplanen för Valbo-Ön 2:98, Valbo Köpcentrum antogs av Samhällsbyggnadsnämnden 23 augusti 2023. Detaljplanen överklagades av Naturskyddsföreningen. Mark- och miljödomstolen upphävde Samhällsbyggnadsnämnden beslut att anta detaljplan. Kommunen överklagade domslutet. Mark- och miljööverdomstolen gav prövningstillstånd 8 augusti 2024. Kommunen har ombetts yttra sig över handlingar Naturskyddsföreningen skickat till domstolen.

    Kommunen bemöter domstolens föreläggande genom att i första hand yrka på att mark- och miljööverdomstolen ska avslå yrkandet och i andra hand avvisa yrkandet. Dispensmålet har redan avgjorts slutligen genom att överklagandetiden utgått och Länsstyrelsen har handlat enligt lagen. Det föreligger starka skäl för mark- och miljööverdomstolen att fastställa kommunens beslut om att anta detaljplan i sin helhet.

  • E-petitionen #314639 - Låt Gävles odlare på kolonilotter få odla i växthus större än 5 m2 inkom 2024-05-02 till Gävle kommun. Styrning och stöd Gävle har skickat förslaget till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.

    Förslagsställaren föreslår att växthusstorleken som idag är begränsad till 5 m2 på kommunens fyra koloniområden utökas till 10 eller 12 m2. Förslagsställaren hänvisar till att restriktionerna härstammar från detaljplaner från 1980-talet och kan enkelt och kostnadsfritt för kommunen ändras genom tillägg till de aktuella detaljplanerna. Detta anses även harmoniera väl med Gävle kommuns miljöstrategiska program 2.0.

    Att ändra en gällande detaljplan, även om ändringen är liten, är en reglerad process enligt plan- och bygglagen. I ett inledande skede görs en bedömning av förfrågan, om kommunen bedömer att det är lämpligt att gå vidare med ärendet utifrån den aktuella platsens förutsättningar. Därefter ska planuppdrag beslutas av samhällsbyggnadsnämnden, handlingar ska tas fram, samråd och granskning genomföras innan ärendet slutligen kan antas av samhällsbyggnadsnämnden. Tidsmässigt kan man räkna att det är en process som tar cirka ett till två år beroende på komplexiteten. Den koloniförening som önskar få igenom en ändring av detaljplanen behöver även bekosta detaljplanearbetet då planprocessen finansieras genom en beslutad plantaxa.

    Samhällsbyggnadsnämnden hänvisar respektive förening, om så önskar inleda ett planarbete, att kontakta planenheten på Livsmiljö Gävle för vidare dialog om möjligheten att ändra berörd detaljplan.

  • Boverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda lättnader i byggkraven för studentbostäder för att minska kostnaderna och möjliggöra ett ökat och mer differentierat byggande. Lättnaderna avser kraven på bostäders tillgänglighet och användbarhet samt kraven på dags- och solljus samt skydd mot buller. Gävle kommun är inbjuden att svara på remissen och det är samhällsbyggnads-nämnden som svarar för Gävle kommuns räkning.

    Boverkets förslag innebär att reglerna ändras så att det ges möjlighet till undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet för högst 80 % av byggnadens studentbostäder. De studentbostäder som inte är tillgängliga och användbara ska dock kunna besökas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Studentbostäder som endast är tillgängliga för besök ska ha tillgång till ett tillgängligt och användbart toalettrum i närheten.

    Boverket föreslår även att det i PBL införs en definition för vad en studentbostad är. En studentbostad är en bostad avsedd för studerande på universitet, högskola eller annan eftergymnasial utbildning. Definitionen lämnar öppet för att en studentbostad kan vara av olika storlek och ha olika upplåtelseformer.

    Förslaget innebär ändringar i PBL och PBF. De nya reglerna ska gälla både vid uppförande och ändring av byggnader. Enligt förslaget kan en minsta lägenhet utformas på 13 kvm istället för 16 kvm med dagens regler.

    Denna utredning lämnar inga förslag till ändringar gällande bostäders lämplighet för sitt ändamål, dags- och solljus eller skydd mot buller. Boverket har redan tidigare tagit fram förslag på nya föreskrifter om bostäders lämplighet, ljusförhållanden i bostäder samt skydd mot buller. Dessa regler är mindre detaljstyrande och medger en mer flexibel tillämpning av kraven för studentbostäder. Nämnden har tidigare besvarat remisser angående dessa förändringar.

    När det gäller placering och utformning av bostäder intill trafik så regleras högsta tillåtna bullernivåer utomhus genom trafikbullerförordningen. Boverket har inget uppdrag att ändra på trafikbullerförordningen, men föreslår ändå en ändring som kan tas med i kommande utredningar. Boverket föreslår att bestämmelsen som styr att hälften av bostadsrummen ska vara vända mot en ljuddämpad sida tas bort. Kravet på en ljuddämpad sida ska finnas kvar, men varje enskild bostad behöver inte ha rum som är vända mot en ljuddämpad sida. Enligt Boverket behöver dock de hälsomässiga konsekvenserna och tillsynen enligt Miljöbalken utredas vidare.

    Förslag till remissvar

    Samhällsbyggnadsnämnden ställer sig positiv till förslaget att införa undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet för högst 80 % av byggnadens studentbostäder. Det kan medföra att det byggs fler yteffektiva och prisvärda studentbostäder. Studentbostäder är ofta små och används under en begränsad tid vilket gör det rimligt med särskilda regler.

    Samhällsbyggnadsnämnden anser att de nya reglerna ska begränsas så att de endast omfattar mindre studentlägenheter. Utredningen har fokus på små studentlägenheter, men undantagen kan även komma att tillämpas för större lägenheter. Studentbostäder kan vara både mindre och större lägenheter, och det är oklart hur byggaktören ska redovisa att bostäderna enbart är till för studenter. För att uppnå avsedd effekt och underlätta bygglovshandläggningen vore det lämpligt att reglerna endast omfattar mindre studentbostäder på högst 35 kvm. Behovet av bostäder för studenter kan minska över tid, och bostäderna kan då komma att upplåtas till andra grupper av boende och även hyras ut permanent. Det krävs inte bygglov för det, men kommunen kan ingripa om lägenheterna upplåts till andra genom sin tillsyn. Det kommer dock att vara svårt för kommunen att bevisa att de boende inte är studerande.

    Samhällsbyggnadsnämnden motsätter sig förslaget till att ändra trafikbullerförordningen. Även om det går att åstadkomma en tyst inomhusmiljö är det viktigt att kunna öppna ett fönster och vädra mot en ljuddämpad sida. Det kan diskuteras om det ska vara minst hälften av bostadsrummen eller en mindre del, men det bör vara krav på att varje enskild bostad ska ha rum mot en ljud-dämpad sida. Trafikbullerförordningen omfattar alla bostäder och det finns många människor som har svårt för att ta sig ut på egen hand. För dem är kontakten med utemiljön genom ett öppet fönster viktigt. Eftersom det inte finns någon begränsning på ljudnivån på den ena sidan om byggnaden kan bullernivån bli väldigt störande.

  •   28

    XX, XX, uttag av byggsanktionsavgift och avslut

  •   29

    XX, XX, Lovföreläggande, uttag av byggsanktionsavgift och delavslut

  •   30

    XX förbud förenat med vite

  •   31

    Redovisning av anmälningsärenden 2024

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 19SBN197. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Delegationsbeslut miljö & hälsa juni-juli 2024, Delegationsbeslut miljö & hälsa augusti 2024, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag augusti, Delegationsbeslut bygglov augusti, Delegationsbeslut skolskjuts & elevresor januari - augusti 2024.

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.