Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 29 april

    Förslag: Mikael Brodin (M)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 9 april 2025 kl. 09:00-11:40 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Månadsrapport till nämnd mars 2025 omfattar resultatet per mars månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.

  • Ett förslag på reviderad delegeringsordning har arbetats fram av sektor Livsmiljö. Arbetet har haft fokus på att göra styrdokumentet med pedagogiskt, vilket har resulterat i ny tabell som redovisar delegerad beslutanderätt tydligare.

    Befintliga delegerade beslutanderätter har setts över av verksamheterna och har reviderats utifrån ändrade lagrum samt har språkliga justeringar skett.

    Nya delegerade beslutanderätter är följande.

    Beslut om att föra nämndens talan och avge yttrande i ärenden eller mål vid domstol eller annan myndighet är delegerad till enhetschef, gruppchef och jurist.

    Kapitel har infört om delegerad beslutanderätt inom förvaltningslagens område. Delegat är samtliga tjänstemän som arbetar med myndighetsutövning samt enhetschef, gruppchef och jurist.

    Inom området upphandling har delegat förtydligats med att vara chef med budgetansvar. Projektledare med budgetansvar har lagts till som delegat i att besluta under en upphandling enligt upphandlingsprocessen över tröskelvärdet, besluta under en upphandling enligt upphandlingsprocessen under tröskelvärdet, besluta om tilldelning för upphandling över tröskelvärdet och besluta om tilldelning för upphandling under tröskelvärdet.

    Beslut om avyttring av lösa egendom som nämnden äger har delegerats till enhetschef upp till 2 prisbasbelopp, verksamhetschef upp till 4 prisbasbelopp och sektorchef upp till 8 prisbasbelopp.

    Beslutanderätt har delegerats till planchef om att plan inte antas medföra en betydande miljöpåverkan i planprocessen. Planchef har vidare fått delegation på att besluta om planavgift för beslut som är självständiga bedömningar som gör att debitering inte är ren verkställighet.

    Beslut om bygglov för ny- eller tillbyggnad av annat än en- eller tvåbostadshus som sammanlagt inte överstiger 1000 kvm bruttoarea utanför detaljplan ändras till 3000 kvm bruttoarea. Delegationen utökas.

    Beslutanderätt har delegerats till bygglovshandläggare och tillsynshandläggare om att samordning med miljönämnd inte ska ske.

    Delegerad beslutanderätt om skjuts till och från nattis och specialförskola har tagits bort, då det inte framgår av nämndens reglemente att arbetsuppgiften ska utföras av nämnden.

    Beslutanderätt har delegerats till markförvaltare om beslut att att ingå uppdragsavtal med viltvårdare och beslut om att ingå avtal med jaktledare för viltvårdsuppdrag.

    Beslutanderätten om att ansöka om tillstånd hos Polismyndigheten till skjutning med eldvapen inom detaljplanelagt område och administrera erhållet tillstånd, avge yttrande till Polismyndigheten över ansökningar om upplåtelser av offentlig plats, besluta om upplåtelse av fast och tillfällig saluplats och besluta om tillfälligt undantag från de föreskrivna försäljningstiderna har delegerats till markförvaltare.

    Beslut om grävtillstånd har delegerats till administratör, gatuingenjör och trafikingenjör.

     

  • Riktlinjen syftar till att styra processen för avyttring av lös egendom som nämnden äger.

    Riktlinjen omfattar att sälja, skänka och återvinna lös egendom som nämnden äger.

  • I samband med katastrofen i Tjernobyl drabbades Gävle kommun särskilt hårt av nedfall i form av cesium 137. Även om halterna har minskat finns det ett betydande undantag: cesium i vildsvinskött.

    Medlen används för att lämna ekonomisk ersättning till jägare motsvarande deras kostnader för cesiumanalys av kött tillhörande vildsvin och för omhändertagande av de djurkroppar som inte godkänns som livsmedel (deponi).

    Ansökan har tidigare beviljats sedan år 2021, en ny ansökan för 2025 har inkommit. Det får även fortsatt anses vara ett allmänt intresse för Gävle kommun och dess invånare att, trots det principiella förbudet mot understöd till enskild (som i princip kräver lagstöd), lämna ett ekonomiskt understöd till jägare för provtagning av cesium 137 och för deponering av sådana djurkroppar som inte är tjänliga som livsmedel.

     

  • Gävle kommun är medlemmar i Östra Sveriges Luftvårdsförbund som är en ideell förening och bildades 1992 av 14 kommuner i Stockholms län. Förbundet har 73 medlemmar varav 62 är kommuner. Samhällsbyggnadsnämnden ska utse ett ordinarie ombud samt en ersättare till stämman.

  • 1. Sektorchefen informerar

    2. Allmän information från ledamöter 

     

  •   11

    XX, XX - Beslut om planbesked och planuppdrag

  • Planens syfte är att möjliggöra en kombination av centrum och bostadsändamål samtidigt som bebyggelsens utformning anpassas till den befintliga miljön. Planen syftar också till att säkerställa goda utemiljöer för de boende. Värdefulla träd ska bevaras.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. Planförslaget tillåter en annan markanvändning för befintlig byggnation vilket medför en hållbar resursanvändning utan att medföra negativa miljöeffekter. Den påverkan som bedöms kunna uppstå från buller, skyfall, föroreningar och på befintlig växtlighet bedöms vara av mindre omfattning som kan avhjälpas inom ramen för det vanliga planarbetet.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  •   13

    XX, XX - Beslut om samråd och granskning

  • Syftet med detaljplanen är att förbättra säkerheten och framkomligheten längs delar av Furuviksvägen och Korsnäsvägen genom att möjliggöra en gång- och cykelväg och möjliggöra nya passager och hållplatser. Väghållaransvaret för en del av Furuviksvägen övertas av kommunen från Trafikverket. Två fastighetsägare får möjlighet att utöka sina fastigheter mot Furuviksvägen, och de kulturhistoriska värdena säkerställs i detaljplanen.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. Bedömningen motiveras av att få ytterligare ytor utanför vägområdet tas i anspråk och att åtgärderna bidrar till en förbättrad miljö i och runt området.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

     

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

     

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

     

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Kommunen har upprättat en undersökning av betydande miljöpåverkan trots att det inte är ett krav för upphävande av detaljplan. Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Upphävande av detaljplan omfattas inte av kravet på undersökning av betydande miljöpåverkan.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Samhällsbyggnadsnämnden har i samband med beslut om planbesked och planuppdrag för nedanstående ärenden även beslutat om delegation av samråd och granskning till planchef. Det som inte kunde delegeras enligt den då för tillfället gällande delegationsordningen var beslut om betydande miljöpåverkan enligt PBL 4:34 vilket innebär att ärendena ändå behöver tas till nämnden för beslut innan de kan gå ut på samråd.

    Delegationsordningen har därefter reviderats och kompletterats med delegation av beslut om betydande miljöpåverkan av detaljplaner av enklare karaktär. I och med detta görs en komplettering av tidigare beslutade planuppdrag med delegation till planchef så det nu även omfattar betydande miljöpåverkan.

    Ärendena som detta gäller är:

    Sätra 156:1, 24SBN477

    Norrlandet 4:1, 24SBN597

    Varva 4:33, 25SBN84

  • Information om mark- och miljööverdomstolens domslut kring detaljplan för Valbo-Ön 2:98, Valbo Köpcentrum

    Föredragande: Elin Rosendahl

  • Ärendet gäller bygglov för tidsbegränsat periodiskt bygglov av säsongskaraktär för tillbyggnad till verksamhetslokal på fastigheten SÖDER 13:2, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en byggnadsarea om 20,4 kvadratmeter.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2025-157 daterad 2025-04-08 med tillhörande underlag.

  •   35

    XX XX, Rättelseföreläggande och byggsanktionsavgift

  • Information om Rådhustorget kl. 10.30

    Föredragande: Anna Tengqvist, Christina Lindström, Petter Bergström

  • Nya avstyckningar för bostadsändamål har skett vid en befintlig väg i anslutning till Älgsjön i Järvsta. Namnberedningen anser att vägen behöver ett eget namn med hänvisning till adressering.

    Namnberedningen föreslår att vägen ges namnet Timmerstigen.

    Namnförslaget har skickats på remiss till Räddningstjänsten vilka tillstyrker förslaget om att använda vägnamn med geografisk lokalisering och har inte något att erinra mot namnförslaget.

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    Den 26 oktober ifjol publicerade Gefle Dagblad en artikel om en tioåring med autism som blev kvar ensam på skolgården när ingen taxi kom för att hämta honom. Anledningen var att hans färdtjänsttillstånd hade löpt ut, och föräldrarna hade inte fått någon förvarning om detta. Livsmiljö Gävle svarade den 6 november i samma tidning att de hade korrigerat sin handläggning, men att det inte längre administreras förvarningar till enskilda om att deras tillstånd går ut.

    Problemet bottnar i avsaknaden av ett tydligt avtal mellan Gävle kommun och Region Gävleborg (X-Trafik), vilket innebär att det inte finns någon klar reglering av ansvarsområden och samarbete kring färdtjänsten och den anropsstyrda trafiken, såsom skolskjuts med taxi. Det nuvarande avtalet mellan kommunen och regionen är från 1995 och anger endast att den anropsstyrda trafiken ska samordnas och skötas av X-Trafik, utan att specificera praktiska detaljer kring ansvarsområden och samarbetets struktur.

    Vi ser ett behov av att upprätta ett nytt avtal som tydligt reglerar frågor kring ansvarsområden, exempelvis inflytande i gemensamma upphandlingar av taxitjänster, handläggningssystem och kommunikation vid incidentrapporter. I nuläget upplever vi att samarbetet är bristfälligt och att Gävle kommun inte är tillräckligt involverad i beslutsprocesser som rör våra medborgare och kunder.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att uppdra åt Livsmiljö Gävle att genomföra en översyn av vilka behov Gävle kommun och färdtjänstkunderna har i relation till färdtjänsten,

    att uppdra åt Livsmiljö Gävle att genomföra en översyn av befintliga brister i färdtjänstavtalet,

    att uppdra åt Livsmiljö Gävle att ta fram en kravlista som kan ligga till grund för ett nytt färdtjänstavtal och förbättrad samordning med Region Gävleborg (X-Trafik),

    att uppdra åt Livsmiljö Gävle att återrapportera till Samhällsbyggnadsnämnden när ovan uppdrag är genomförda.

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    På busshållplatsen vid Norra Rådmansgatan 12–14 stannar flera olika busslinjer. Vid olika tider på dygnet är det många resenärer som samtidigt står och väntar på sin buss. Avsaknaden av bänkar, väderskydd och belysning är ett stort problem. Dessa grundläggande funktioner på en hårt trafikerad busshållplats är en förutsättning för en god fungerande kollektivtrafik för Gävleborna. Ska vi kunna nå målen Gävle
    kommun har satt upp gällande kollektivtrafik, måste vi underlätta åkande och göra det mer attraktivt. Därför vill vi Moderater förbättra bekvämligheten för passagerarna vid busshållplatsen. Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att ge Livsmiljö Gävle i uppdrag att placera sittplatser på busshållplatsen vid Norra Rådmansgatan 12-14, 

    att ge Livsmiljö Gävle i uppdrag att se över behoven på busshållplatsen vid Norra Rådmansgatan 12-14 och lämna förslag på åtgärder för att förbättra bekvämligheten för passagerare,

    att ge Livsmiljö Gävle i uppdrag att redovisa uppdraget och förslagen på åtgärder för busshållplatsen vid Norra Rådmansgatan 12-14 till Samhällsbyggnadsnämnden.

     

  • Sverigedemokraterna har genom Richard Carlsson, Elizabeth Puhls och Wanja Delén inkommit med en motion med förslag om att uppdra åt samhällsbyggnadsnämnden att placera informationsskyltar vid samtliga kommunala lekparker. Skyltarna ska innehålla lekparkens namn och adress samt kontaktuppgifter vid felanmälningar och olycksfall.

    Det pågår i dagsläget redan ett arbete med att sätta upp lekplatskyltar med den efterfrågade informationen på Tekniska. Se typritning av skyltarna på nästa sida.

     

  • E-petitionen Cykelväg Lund-Åsbyggeby-Hagaström inkom 2025-01-03 till Gävle kommun.

    Förslagsställaren beskriver att nya bostadsområden växer upp i området väster om Gävle med ökade krav på tillgänglighet för barnfamiljer och äldre. Med ökad trafik ställs högre krav på en säker väg mellan bostad, skola, förskola och övrig samhällsservice. För att öka trafiksäkerheten i Lund, Åsbyggeby och fram till Hagaström där det idag finns skola, förskola och affär behövs en utbyggnad av cykelvägar mellan dessa bostadsområden. Exakt var en sådan cykelväg behöver etableras behöver utredas men behovet är stort och brådskande menar förslagsställaren.

    Sammanfattat anser Livsmiljö Gävle att det finns ett behov av en gång- och cykelbana längs Hagaströmsvägen för att möjliggöra arbets- och skolpendling med cykel som färdmedel på ett tryggt och trafiksäkert sätt. Det är en investering som skulle bidra till ett mer tillgängligt trafiksystem för samtliga trafikantgrupper, speciellt barn och unga.

    Ny cykelväg mellan befintlig gång- och cykelbana i Hagaström och Lundbyvägen i Valbo är utpekad som objekt i Cykelplanen från 2020 (id C131) med prioritetsordning två. Förslagsställarens förslag avser del av utpekat objekt i cykelplanen.

    Gävle kommun är inte markägare på större del av den föreslagna sträckan. Hagaströmsvägen är en kommunal allmän väg som regleras av väglagen. Det gör genomförandet komplext ur ett fastighetsrättsligt och juridiskt perspektiv. Samhällsbyggnadsnämnden anser e-petitionen besvarad utifrån att objekt C131 i Cykelplanen följer Livsmiljö Gävles investeringsprocess.

  • Handlingsplan parkeringsåtgärder

    Föredragande: Adam Asplund, Elin Bohlin

  • Återkoppling 2024                     

    Föredragande: Tomas Lindeborg, Kai Olsson, Viktor Lundgren

  • Region Gävleborg har genom Kollektivtrafikmyndigheten X-trafik erbjudit länets kommuner att överta drift- och underhållsansvaret av de väderskydd (busskurer) som idag står utmed de statliga vägarna, där själva vägen driftas av Trafikverket.

    Eftersom dessa väderskydd normalt är placerade långt ifrån kommunens ordinarie driftsområden, har det i vissa fall varit svårt och kostsamt för kommunen att underhålla dessa. I Gävle kommun berörs cirka 105 st väderskydd.

    Att Region Gävleborg övertar detta ansvar innebär således en mer enhetlig drift, och en enklare organisation mellan Region Gävleborg och Trafikverket.

    För väderskydd placerade utmed kommunalt vägnät fortsätter kommunens ansvar likt tidigare.

  • Livsmiljö Gävle, Gavlefastigheter och Gavlegårdarna genomför ett arbete gällande koncerngemensam vinterdrift. Arbetet syftar till att effektivisera och samordna organisationerna avseende lokaler, utnyttjande av maskiner och utförande i egen regi samt upphandlad drift.

    En positiv effekt med en gemensam upphandling och områdesvis samordning är att maskinerna som plogar i respektive område plogar allt istället för att lyfta plogen vilket medför en förbättrad kundupplevelse, minskade utsläpp och mindre vägunderhåll.

    De nuvarande riktlinjerna för vinterväghållning, som samhällsbyggnadsnämnden beslutade 2019, behöver korrigeras och likriktas med bolagens riktlinjer så full samordningseffekt uppnås.

  •   46

    Initiativärende från Sverigedemokraterna (SD) - Framta sammanställning över icke lagstadgad verksamhet inom Samhällsbyggnadsnämndens verksamheter

  •   47

    Redovisning av anmälningsärenden 2025

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Dispenser från LFT och TRF Januari 2025, Dispenser från LFT och TRF februari 2025, Flyttade cyklar februari 2025, Mottagare/granskare Unit4 ERP och Proceedo, ärendenummer 306657, Lokala trafikföreskrifter februari 2025, Delegationsbeslut avseende färdtjänst - mars 2025, Delegationsbeslut avseende riksfärdtjänst mars - 2025, Delegationsbeslut avseende parkeringstillstånd för rörelsehindrad - mars 2025, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor - mars 2025, Dispenser från Lokala trafikföreskrifter och Trafikförordning mars 2025, Lokala trafikföreskrifter mars 2025, Delegationsbeslut bygglov mars, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag mars, Delegationsbeslut bostadsförturer mars. 

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.