Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 17 december

    Förslag: Stefan Pettersson (V)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 27 november 2024 kl. 9.00-14.11 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), tf. sektorchef Jan Karlgren, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Månadsrapport till nämnd november 2024 omfattar resultatet per november månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.

  • Verksamhetsplan för år 2025 med utblick år 2026–2028 för samhällsbyggnadsnämnden har upprättats enligt Styrning och stöds anvisningar och bygger på Kommunplan med årsbudget 2025 och utblick 2026–2028 enligt beslut i Kommunfullmäktige 2024.

     

  • Intern styrning och kontroll är en viktig del av nämndens systematiska kvalitetsarbete, då den intern styrningen och kontrollen är centrala delar av verksamhets - och ekonomistyrningen och omfattar alla system, processer och rutiner.

     

  • Samhällsbyggnadsnämnden upprättar sin internbudget för år 2025 med utgångspunkt från Kommunplan 2024 som fastställdes av Kommunfullmäktige i november 2024. Fördelningen av kommunbidrag mellan avdelningarna är baserad på de politiska prioriteringar som fattats i samband med beslutet.

  • Bifogad attestförteckning med beslutsattestanter och dess ersättare är upprättad i enlighet med attestreglemente (dnr 18K118-2) antaget av kommunfullmäktige samt tillämpningsanvisningar för attestreglementet (dnr 24KS373) antaget av kommunstyrelsen. Beslutsattesträtten är knuten på personnivå/namn och ansvarskod. Namngiven ersättare får enbart attestera då ordinarie beslutsattestant är frånvarande.

    Syftet med attestreglementet och dess tillämpningsanvisningar är att dessa ska säkerställa en god kontroll av alla ekonomiska transaktioner, undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och oegentligheter samt bidra till en fullständig och rättvisande redovisning.

    Attestförteckningen kan komma att uppdateras under verksamhetsåret då förändringar sker. Beslut under året tas av sektorchef Eva Jackson. Ändringar under året går löpande upp till nämnd.

  • Enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) ska den som till någon del bedriver säkerhetskänslig verksamhet (verksamhetsutövare) utreda behovet av säkerhetsskydd. Säkerhetsskydd innebär att organisationen till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som omfattas av ett för Sverige förpliktande internationellt åtagande om säkerhetsskydd.

    Gävle kommun har säkerhetsskyddad verksamhet och ska såldes vidta tillräckliga åtgärder för att skydda denna verksamhet/information.

    Riktlinjerna är framtagna i syfte att samordna arbetet med säkerhetsskydd i förvaltningen. Riktlinjerna gäller för förvaltningsorganisationen, med rekommendationer om säkerhetsskydd för bolag och förbund.

    Kommunstyrelsen önskar nämndens yttrande. Samhällsbyggnadsnämnden ser positivt på att en riktlinje för säkerhetsskyddsarbetet har upprättats.

  • 1. Sektorchefen informerar

    2. Allmän information från ledamöter 

    3. Granskningsrapport för kameraövervakning SBN, Fridah Gomér Pettersson kl. 13.00

    4. Handlingsplan för kameraövervakning SBN, Carina Busk-Ottosson

  • I tidigare beslut från nämnden fick Livsmiljö i uppdrag att göra en översyn av riktlinjerna för skolskjuts. Denna översyn är nu gjord och utifrån det föreslås ett antal ändringar i skolskjutsriktlinjerna.

     

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    Vi kunde läsa i Gefle Dagblad den 26 oktober om en tioåring med autism som helt plötsligt står på skolgården helt ensam kvar och ingen taxi kommer för att hämta honom. Detta för att färdtjänsttillståndet hade gått ut. Föräldrarna till detta barn fick ingen förvarning att tillståndet var på väg att löpa ut.
    Enligt svar från Livsmiljö Gävle i Gefle Dagblad den 6 november: ”Vi har korrigerat vår handläggning enligt riktlinjerna, vilket innebär att vi inte administrerar förvarningar till enskilda om att tillståndet går ut”.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att samhällsbyggnadsnämnden beslutar att Livsmiljö Gävle i fortsättningen meddelar de med färdtjänsttillstånd när tillstånden är på väg att löpa ut.

  • En ny detaljplan för bostadsändamål har skett vid Dammsjöstigen i Björke och en ny väg har tillkommit.

    Namnberedningen föreslår namnförslaget Dammsjökroken vilket beskriver vägens utformning och har en tydlig koppling till anslutande vägen Dammsjöstigen.

     

  • Vänsterpartiet har inkommit med en motion till Kommunfullmäktige med förslag att Gävle kommun undersöker möjligheten att på olika lämpliga platser installera bänkar uppvärmda av returvatten från fjärrvärme.

    Gävle kommun har idag uppvärmda bänkar, eller snarare puffar, på Börsplan samt på östra Drottninggatan. Installation och drift av dessa har löpt på utan anmärkning. På Gävles busshållplatser finns idag inga uppvärmda bänkar. Livsmiljö har fått in flertalet synpunkter från allmänhet på kalla bänkar vid busshållplatser och även att de är heta sommartid. Livsmiljö ämnar byta ut befintliga bänkar vid busshållplatser i samband med att dessa byggs om och kan i samband med arbetet även titta på möjligheten koppla in uppvärmda bänkar.

    En förutsättning för att installera uppvärmda bänkar är att ledningsnät för fjärrvärme passerar i direkt anslutning till busshållplatsen. Bänkarna kräver en annan temperatur än den som är i nätet vilket medför behov av fjärrvärmeväxlare.

    Vid användning av returvatten krävs att ledningssytemet har rätt temperaturförutsättningar precis där bänken ska stå och det är därför ej möjligt att använda på alla platser utan kompletteringar av tekniken.

    Sammantaget innebär installation av uppvärmda bänkar en relativt stor investeringskostnad.

     

  • Investeringsplanen innehållandes förslag på investeringar och analys på portfölj samt tillhörande bilagor.

  • Information om Gävles Gatuutvecklingsplan

    Föredragande: Theodor Randås

  •   18

    XX, XX - Beslut om samråd och granskning

  • Planens syfte är att möjliggöra för utökad byggrätt för skolverksamhet, säkerställa befintliga byggnaders och grönytors kulturmiljövärden samt anpassa tillkommande bebyggelses utformning till befintliga värden. Planen syftar även till att möjliggöra rivning av befintlig byggnad, reglera allmän plats samt säkerställa ytor för friyta och dagvattenhantering.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 17 december 2021 – 28 januari 2022. Huvudsakliga synpunkter berör friyta och att planområdet inte uppnår kommunens riktlinjer för grundskola vid Nynässkolan. Utöver detta har även närboende framfört att förströelse, nedskräpning och störning av elever sker på deras fastigheter.

    Åtgärder som skett efter samrådet är att en illustrationsplan tagits fram som redovisar hur skolgård kan utformas för att tydliggöra hur ett samnyttjande mellan högstadie- och gymnasielever kan ske. Frågor kring förströelse, nedskräpning och störning av elever kan inte detaljplanen hantera. Dessa synpunkter har delgetts fastighetsägaren Gavlefastigheter AB och de har i sin tur dialog med berörda skolor.

    Efter samrådet har prognosen för framtida gymnasieelever justerats och en utökning med 750 platser är inte längre nödvändig. Utifrån detta har tidigare del av planområdet väster om Engelbrektsgatan med Fordonstekniska samt Västertullskolan utgått.

  • Planens syfte är att möjliggöra för en byggnad med centrum- och bostadsändamål samt säkerställa allmän plats för gata och gång- och cykelväg. Byggnaden ska ha en hög arkitektonisk kvalitet och utformas med hänsyn till de kulturmiljövärden som finns i omgivningen.

    Detaljplanen har varit ute på samråd under perioden 15 december 2023 – 26 januari 2024 och på granskning under perioden 25 oktober – 12 november 2024. Huvudsakliga synpunkter under samrådet berörde byggnadens gestaltning och påverkan på omgivningen utifrån antal våningar. Flertalet synpunkter uttryckte att möjligheten med ytterligare en våning om byggnaden bebyggs med bostäder påverkar både byggnadens utformning samt dess påverkan på omgivande bebyggelse negativt. Efter samrådet förtydligade kommunen sitt ställningstagande att det viktiga inte är det exakta antalet våningar utan att totalhöjden är densamma oavsett användning. Nya illustrationer för bostadsalternativet arbetades även fram. Till granskningen justerades även placering av byggrätt samt ny utfartsgata så att befintlig allé längs Kaplansgatan inte ska påverkas negativt.

    Under granskningen beklagade länsstyrelsen att kommunen inte valt att reglera våningsantal/fasadindelning men att den gestaltningsfrågan inte utgör grund för överprövning utifrån riksintresset för kulturmiljövård. I övrigt har inkomna synpunkter under granskningen endast inneburit redaktionella ändringar.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Syftet med detaljplanen är att omvandla och utöka ett sedan tidigare planlagt industriområde till ett modernt verksamhetsområde med inriktning på service, tjänster och kunskap snarare än industriproduktion, logistik och bearbetning. Planförslaget medger bland annat centrumändamål, vilket även möjliggör ett nytt polishus med tillhörande verksamheter som planeras i området. Detaljplanen skapar förutsättningar för att Mackmyra Whisky kan fortsätta utveckla sin verksamhet.

    Området angränsar till 2,5 km staden och ska hålla samma ambitionsnivå på gestaltningen som inom centrum. Målsättningen är att möjliggöra utveckling av början på en ny stadsdel som förstärker och utökar stadskärnan med ytterligare kontors- och verksamhetslokaler.

    Planen har varit ute på samråd under perioden 21 juni – 26 augusti 2022. De synpunkterna som inkommit under samrådet har framförallt handlat om naturvärden, men också dagvatten, översvämningsrisk, buller, riskkällor och föroreningar. En ersättningsbiotop behöver säkerställas för att undvika att förbud enligt artskyddsförordningen utlöses. Eftersom projektet inte är av överskuggande allmänintresse finns inte möjlighet till dispens.

    Efter samrådet har planområdet utvidgats västerut och i sydväst med ett drygt 11 hektar stort skogsområde som planläggs som NATUR. Området ska fungera som ersättningsbiotop för de skogsområden som försvinner i och med exploateringen.
    Ersättningsbiotopen är tidigare planlagd som hotell/stugby samt lager under mark (kvartersmark) men ägs av kommunen.

    Övriga förändringar som gjorts: utredningar och planbeskrivning kompletterats med utförligare beskrivningar gällande föroreningar, buller, riskkällor, påverkan nedströms, fördröjning- och reningsbehovet, dagvattendammarnas volymer samt mottagande recipients kapacitet har bedömts noggrannare.

    Bestämmelse gällande dagvattenhantering har ändrats. Andelen byggrätt, byggnadshöjder har förändrats inom kvartersmark. Gränser mellan allmän platsmark och kvartersmark har justerats utifrån projekteringsunderlag. Den befintliga gångbron har utgått ur planförslaget. Kvartersmarken har flyttats närmare E4 i planområdets sydöstra del. Två ytor har kompletterats med användningen P för att möjliggöra för parkering i form av markparkering eller parkeringshus.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 18 juni – 18 juli 2024. Under granskningen har Gästrike återvinnare lämnat förslag på förtydligande i planbeskrivning gällande att avfallshantering måste beaktas innan projektering. Trafikverket meddelar att de fortsatt vill ha dialog gällande gång-och cykelbroarna. Länsstyrelsen ställer sig generellt positiv till beskrivna skyddsåtgärder, med bland annat utvecklingsområde och ersättningsbiotop. Kommunen bör registrera befintliga fornlämningar och belysa vilka som påverkas av planförslaget.

    Efter granskningen har stycket Avfall förtydligats enligt förslag från Gästrike återvinnare. Ett avsnitt Fornlämningar har lagts till för att tydliggöra vilka lämningar som påverkas av planförslaget.

    För detaljplanen har en miljökonsekvensbeskrivning enligt 6 kap 12§ miljöbalken (MB) upprättats. Miljökonsekvensbeskrivningen bifogas planhandlingarna.

  • Remiss – Ändrade strandskyddsregler vid små sjöar och smala vattendrag

    Föredragande: Maria Lind

  • Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av offentlig lokal/skola och förråd (2 st) samt ombyggnad av befintlig skolbyggnad på fastigheten FRIDHEM 16:1, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en bruttoarea om 1821 kvadratmeter och en byggnadsarea om 3480 kvadratmeter.

    På skolan ska bedrivas verksamhet inom förskoleklass, grundskola, fritidshem och fritidsklubb. Skolan är en-parallellig åk F-6 för 210 elever. Fritidsverksamheten bedrivs i hemvister och klassrum eftersom samnyttjande av lokaler eftersträvas. Lokalprogrammet beskriver hur många salar/utrymmen som behövs för detta. Nuvarande lokaler för mottagningskök, matsal, idrott, omklädning och slöjd renoveras och byggs till med rum för undervisning, elevhälsa, personalytor och bibliotek.

    Utemiljön anpassas för åldersgruppen. På skolan kommer det att finnas elever från 6–12 år. De ska ha möjlighet till lek, rörelse och motion. Utemiljön ses som ett utrymme för lärande. Total friyta på skolgården uppgår till 17 196 kvadratmeter, vilket på 210 elever ger en friyta per elev på 47,9 kvadratmeter.

    I framtiden kommer skolan att förbereds för ytterligare två paralleller. Totalt kommer skolan, när den är fullt utbyggd att ha en kapacitet på 552 elever.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2024-931 daterad 2024-11-20 med tillhörande underlag.

  •   24

    XX - Bygglov för nybyggnad av enbostadshus och komplementbyggnad

  • Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av verksamhetslokaler på fastigheten VALBO-ÖN 31:1, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en bruttoarea om 7 321 kvadratmeter.

    Ansökan avser en ändring av tidigare bygglov beviljat 2023-05-24. Ändringen innebär en höjning av befintlig golvnivå från +48,6 till +49,3, för övrigt inga förändringar gentemot tidigare beviljat bygglov.

    För beslutets motivering, se nämndsyttrande med diarienummer BOB-2023-341 daterat 2024-12-04 med tillhörande underlag.

     

  •   26

    Bygglov för nybyggnad av komplementbyggnad

  • Inom fastigheten Brunn 3:24 (fastigheten) beviljades det 2024-09-18 bygglov för nybyggnad av en industribyggnad, vilken kräver bygglov enligt 9 kap. 2 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, samt rivningslov för befintlig byggnad. Delstartbesked för rivningen beviljades samma dag som tekniskt samråd hölls, 2024-10-03. Något startbesked för nybyggnationen fanns dock inte vid den tidpunkt som markåtgärder, dragning av el-, vatten- och avloppsledningar vidtagits eller när betongplattan för byggnaden gjöts.

    Av 10 kap. 3 § PBL framgår att det är förbjudet att påbörja en åtgärd som kräver bygglov utan att ett startbesked beviljats. Om någon bryter mot denna bestämmelse, ska nämnden enligt 11 kap. 51 § PBL ta ut en särskild avgift (byggsanktionsavgift).

    Vid bedömningen av om arbetet med en lovsökt åtgärd har ”påbörjats” i den mening som avses i 10 kap. 3 § PBL bör det beaktas om åtgärden kräver ett tekniskt samråd och om de redan utförda arbetsmomenten är sådana att de skulle omfattas av en kontrollplan. Något krav på att de utförda åtgärderna är lovpliktiga i sig krävs inte.

    Samhällsbyggnadsnämnden kan konstatera att de utförda arbetsmomenten varit en del av och en förutsättning för genomförandet av en lovsökta åtgärden och att de inte omfattades av det tidigare meddelade delstartbeskedet avseende rivningen. De aktuella åtgärderna krävde tekniskt samråd och omfattas av kon-trollplanen och de mest kritiska momenten i kontrollplanen var således redan utförda innan startbeskedet beviljades.

    De utförda arbetsmomenten har därmed inneburit att den lovsökta åtgärden – nybyggnation av industribyggnad – påbörjats på ett sådant sätt att det föreligger grund för uttag av byggsanktionsavgift.

    Av 9 kap. 1 § plan- och byggförordningen (2011:338), PBF, framgår att en byggsanktionsavgift enligt 11 kap. PBL ska tas ut för de överträdelser och med det belopp som anges i 9 kap. PBF.

    Samhällsbyggnadsnämnden har noga utrett om det föreligger skäl till att avgiften inte ska tas ut eller om den ska sättas ned med stöd av 11 kap. 53, 55-56 eller 53 a §§ PBL. Enligt samhällsbyggnadsnämndens bedömning föreligger inga skäl till att avgiften inte ska tas ut.

    Däremot finner samhällsbyggnadsnämnden vid en sammantagen bedömning att den framräknade avgiftens storlek inte står i rimlig proportion till den överträdelse som skett. Byggsanktionsavgiften ska därmed sättas ned till hälften och således uppgå till 322 713 kr / 2 = 161 357 kr. För utförlig bedömning i denna del se nämndsyttrande, Uttag av byggsanktionsavgift daterat 2024-11-22, vilket ligger under beslutsmotivering och beslutsunderlag.

    Byggsanktionsavgiften kommer att tas ut av fastighetsägaren vilken även har fått tillfälle att yttra sig inom fem år från överträdelsen enligt 11 kap. 57 och 58 §§ PBL. Rättelse är inte aktuellt vilket byggherren m.fl. bekräftat till olik tjänstemän inom förvaltnignen.

    En byggsanktionsavgift om 161 357 kr kommer att tas ut i ärendet.

  •   28

    XX, XX Rättelseföreläggande, åtgärdsföreläggande och delavslut

  •   29

    XX, XX, Uttag av byggsanktionsavgift

  • 1. Norrsundet 15:88

    Föredragande: Ulrica Olsson, Alexander Linsved

  •   31

    Redovisning av anmälningsärenden 2024

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: 7 dispenser från LTF och TRF juli 2024, 8 dispenser från LTF och TRF augusti 2024, 9 dispenser från LTF och TRF september 2024, 10 dispenser från LTF och TRF oktober 2024, 10 Lokala trafikföreskrifter oktober 2024, Opersonlig referens i Unit4 ERP och Proceedo, ärendenummer 286506, Delegationsbeslut avseende avslutande planuppdrag, Redigera opersonlig referens i Unit 4 ERP och Proceedo, ärendenummer 286888, Redigera opersonlig referens i Unit4 ERP och Proceedo, ärendenummer 286890, Skapa opersonlig referens i Unit4 ERP och Proceedo, ärendenummer 286920, Delegationsbeslut miljö & hälsa november 2024, Borttag av valbar ersättare för beslutsattestant, Delegationsbeslut bygglov november, Delegationsbeslut bostadsförturer november, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag november. 

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.